Letectví u nás do začátku Studené války

17.03.2024

Na území Česka podle dnešních krajů: Karlovarský, Ústecký, Plzeňský, Jihočeský, Středočeský, Praha, Liberecký, Královéhradecký, Pardubický, Vysočina, Olomoucký, Jihomoravský, Zlínský, MoravskoslezskýNa území Slovenska podle dnešních krajů: Trnavský, Bratislavský, Nitrianský, Trenčianský, Žilinský, Banskobystrický, Košický, Prešovský. Na území tehdejší Podkarpatské Rusi.

Neidentifikované fotky.


Letecký provoz za Rakouska-Uherska do Velké války

mapa_ru.jpg (16108758 bytes) 18.3.1784 učenec a cestovatel Tadeáš Hanka vypustil nad Prahu první mongolfiéru bez posádky a svůj pokus opakoval 12.9.1784 v Židlochovicích na panství hraběte Ditrichsteina. Svůj balón opatřil cedulkou v jazyce českém a německém, na níž žádal nálezce o zprávu kdy a kde balon přistál. Historie.

První vzducholoď v Česku: Brno. Dne 11.8.1877 první vzlet českého pilota v horkovzdušném balonu. Byl jím učitel Josef Vydra. Kde? Všeobecná zemská jubilejní výstava v Praze 1891. Česká aeronautická společnost 1892-97. Naše vojenské balony a vzducholodě. Vzducholodi u nás.

První kluzáky v Česku: Karlovy Vary, Trutnov.

První motorové letouny v Česku: Praha (Holešovice, Chuchle), Pardubice, Malesice, Plzeň, Josefov, Mladá Boleslav, Kladno, Terezín, Harty, Vrchlabí. České aviatické družstvo 1910. Vzduchoplavci z území dnešního Česka v Rakousku-Uhersku. Výroba letadel ve Vrchlabí. Výroba letadlových motorů v Kolíně, v Mladé Boleslavi, v Praze.

Manévry v Česku: Kaplice 1894, Velké Meziříčí 1909, Tábor 1913, Vlašim 1913, Soutice 1913.

Před válkou bylo v Rakousku-Uhersku pouze několik letišť - Wiener Neustadt, Aspern, Fischamend, Prömsel Przemyśl dnes v Polsku, Neusatz Újvidék Нови Сад dnes v Srbsku, Sarajevo Сарајево dnes v Bosně a Hercegovině, Mostar dnes v Chorvatsku, Krakau (Rakowice - Czyžyny) Kraków dnes v Polsku, Görz Gorizia Gorica dnes v Itálii, .... MAPA.

1.2.1914 vytvořeny letecké parky: Flugpark 1 v Fischamend, Flugpark 2 ve Wiener Neustadt, Flugpark 3 v Görz Gorizia Gorica dnes v Itálii, Flugpark 4 v Mostar, Flugpark 5 v Neusatz Újvidék Нови Сад dnes v Srbsku, Flugpark 6 v Mostar, Flugpark 7 v Krakau (Rakowice - Czyžyny) Kraków v Polsku, Flugpark 8 v Aspern, Flugpark 13 ve Wiener Neustadt, Flugpark 14 v Aspern. V červnu 1914 vytvořen Flugpark 10 v Graz-Thalerhof.


Velká válka

Naše vojenské letectvo: K.u.k. Luftschifferabteilung, od 8.7.1915 K.u.k. Luftfahrtruppen. Zajímavosti. K.u.k. Luftfahrtarsenal, od 19.7.1916 K.u.k. Fliegerarsenal.

Označování letounů. Naše bojové letouny. Albatrosy D v barvě. Hangáry. Letecké palivo. Pojízdné prostředky v letectví. Letecké fotografování z letounů. Letecká střelba. Letecké bombardování. Protiletecká obrana. Letecké spojení.

Létající personál. Příslušníci rakousko-uherského letectva z českých zemí. Osobnosti. Vyznamenání (English). Protivníci: Rusové, Italové.

Provoz u měst: Cheb, Planá, Olomouc, Těšín, Košice, Solivar, Humenné, Užhorod, Mukačevo, Slatinské Doly Výroba letadel ve Vrchlabí. Opravy letadel v Praze. Výroba letadlových motorů v Praze. Výroba letecké a protiletecké výzbroje.

Naše vojenské balony a vzducholodě. Ballonkompanien Bk 1, Bk 2, Bk 3, Bk 4, Bk 5, Bk 6, Bk 7, Bk 8, Bk 9, Bk 10, Bk 11, Bk 12, Bk 13, Bk 14, Bk 15, Bk 16, Bk 17, Bk 18, Bk 19, Bk 20, Bk 21, Bk 22, Bk 23, Bk 24, Bk 25, Bk 26 a Bk 27. Školní Ergänzungszug 1, Ergänzungszug 2, Ergänzungszug 3 a Ergänzungszug 4. Padáky.

Školní jednotky: Fliegeroffiziersschule. Fliegerersatzkompanien Flek 1, Flek 2 (Feldbeobachterschule), Flek 3, Flek 4, Flek 5, Flek 6 (Jagdfliegerschule), Flek 7, Flek 8, Flek 9 (Feflisch Arad), Flek 10, Flek 11, Flek 12, Flek 13, Flek 14, Flek 15 (Feflisch Arad), Flek 16, Flek 17, Flek 18, Flek 19 (Feflisch 1), Flek 20 (Feflisch 2), Flek 21 a Flek 22G

Letecká parky a dílny: Fliegeretappenpark Flep 1, Flep 2, Flep 3, Flep 4Flep 5, Flep 6, Flep 7, Flep 8, Flep 9, Flep 10 a Flep 11. Fliegerwerkstätte 1 v Ajdovšščina, Fliegerwerkstätte 2 v Igalo, Fliegerwerkstätte 3 v ? a Fliegerwerkstätte 4 v Strasshof an der Nordbahn. Prý byl i v Chebu.

Od 1918 to byly Fliegerpark Flip 1, Flip 2, Flip 3, Flip 4, Flip 5, Flip 6, Flip 7, Flip 8, Flip 9, Flip 10, Flip HG Conrad, Flip HG Erzherzog Joseph a Felddrachenstation

Bojové jednotky: Fliegerkompanien Flik 1, Flik 2, Flik 3, Flik 4, Flik 5, Flik 6, Flik 7, Flik 8, Flik 9, Flik 10, Flik 11, Flik 12, Flik 13, Flik 14, Flik 15, Flik 16, Flik 17, Flik 18, Flik 19, Flik 20, Flik 21, Flik 22, Flik 23, Flik 24, Flik 25, Flik 26, Flik 27, Flik 28, Flik 29, Flik 30, Flik 31, Flik 32, Flik 33, Flik 34, Flik 35, Flik 36, Flik 37, Flik 38, Flik 39, Flik 40, Flik 41, Flik 42, Flik 43, Flik 44, Flik 45, Flik 46, Flik 47, Flik 48, Flik 49, Flik 50, Flik 51, Flik 52, Flik 53, Flik 54, Flik 55, Flik 56, Flik 57, Flik 58, Flik 59, Flik 60, Flik 61, Flik 62, Flik 63, Flik 64, Flik 65, Flik 66, Flik 67, Flik 68, Flik 69, Flik 70, Flik 71, Flik 72, Flik 73, Flik 74, Flik 101, Flik 102, Flik 103, Flik 104 a Flik 105. Kapmfstaffel Harja, Kamfstaffel Galanesti, Fluggeschwader I.

Námořní letectvo Kaiserliche und Königliche Seeflugwesen mělo základny Seeflugstation. MAPA. Češi u námořního letectva: Václav Leopold Woseček

Od severozápadu v dnešní Itálii - Grado, Triest dnes Trieste,

v dnešním Chorvatsku - Parenzo dnes Poreč, Cosada dnes Otocic Kozada u Pula, Puntisella dnes Puntižela u Pula, Pola-Santa Catarina dnes Pula-Otok Katarina, Fiume dnes Rijeka, Lussin dnes Lošinj, Sebenico dnes Šibenik, Rogoznica, Sette Kasteli dnes Kaštel (?) u Splitu, Spalato dnes Split, Curzola dnes Korčula, Lagosta dnes Lastovo, Gravosa dnes Gruž v Dubrovníku,

v dnešní Černé Hoře - Teodo Tivat dnes Tivat, italsky Bocche di Cattaro, Cattaro dnes Kotor, Kumbor dnes Kumbor, MAPA, Antivari dnes Bar,

v dnešní Albánii - Durazzo dnes Durrës.

18.2.1916, kdy Italové podnikli bombardovací nálet na Laibach (Lublaň), který byl odvetou za nedávné rakouské bombardování Milána, sestřelil Jindřich Kostrba tři italské bombardéry.

15.9.1916 u Kumboru potopení ponorky Foucault, světové prvenství rakousko-uherských námořních aviatiků.

Video: rekonstruované letouny.

Němci poslali Lenina zničit Rusko. To se jim povedlo. Bolševici vytvořili SSSR - Říši zla.

14.10.1918 vyhlášení republiky Československé v Písku, ve Strakonicích, Protivíně, Štěkni.

---------- 17.10.1918 uherský sněm v Budapešti rozhodl, aby se maďarské pluky okamžitě vrátily domů k obraně ohroženého Uherska. ----------


28.10.1918 Den vzniku Československa, takového národnostně malého Rakouska-Uherska.

14.11.1918 aklamace TGM za prezidenta a tím byla proklamována Republika Československá, zeměpisný název státu zněl Česko-Slovensko (v letech 1918–1920)

mapa.jpg (1206410 bytes)

Beneš slíbil spojencům, že všechny menšiny získají autonomii. Češi, shora osvobození slouhové, se stali velkými nacionalisty. Budovali republiku (věci veřejné) ne na občanském principu jako v Americe ale na národnostním principu. Pojmenovali to Republika Československá, v situaci, kdy Slováky museli nejdřív naučit slovensky. Vylhaný československý národ. Co ta 3,5 milionová německá menšina? Proč ten státní útvar nepojmenovali Republika Českoněmecká? Se sousedy se Češi jenom rozhádali. Ministr zahraničních věcí Beneš podepsal spojenecké smlouvy, které byly jenom jedna velká iluze. Spolupráce se spojenci. Začalo se opět krást ve velkém, podobně jako po bitvě na Bílé hoře. Výsledek? Do dvaceti let to zkrachovalo.

Češi válčili s Němci o Sudety. Češi válčili s Poláky o Těšínsko. Češi válčili s Maďary a Poláky o Slovensko a Podkarpatskou Rus.

Polní letiště Mařatice, Pezinok, Vajnory, Horný Bar, Nitra, Spišská Nová Ves, Košice, Užhorod.

Vojenské hodnosti. Naše vojenské balony a vzducholodě. Typy letounů. Letecké fotografování z letounů. Letecká střelba. Letecké bombardování. Letecké střelnice. Protiletecká obrana.

Letecký oddíl Plzeň, Letecký oddíl Strašnice, Letecký oddíl Vysočany, Letecký oddíl Pardubice, Letecký oddíl Olomouc, Letecký oddíl Brno, Letecká setnina Cheb, Letecká setnina Plzeň, Letecká setnina Strašnice, Letecká setnina Vysočany, Letecká setnina Praha, Letecká setnina Pardubice, Letecká setnina Olomouc (Letecký oddíl 3), Letecká setnina Brno.

Polní letecká setnina 1, Polní letecká setnina 2, Italové u nás. Francouzi u nás.

Letecká setnina Bra 1, Spa 2, Sal 3, Voi 4, Letecká setnina Užhorod. Letecká setnina 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10.

Začátky školství v Praze. Letecké školy v Chebu. Školní letecká rota. Školní letka. Pilotní škola elementární. Pilotní škola pokračovací. Pomocná letka vojenského leteckého učilištěNáhradní letecké jednotky LP 1, 2, 3, 4, 5 a 6. Cvičná letka leteckého pluku 1, 2, 3, 4, 5 a 6. Ústřední letecká škola.

Údržba letadel v Praze, v Olomouci, v Nitře, v Trenčíně. Pomocná letka ústředního leteckého skladu. Pomocná letka zemského leteckého skladu I, II a III.

Početní stavy a dislokace čs. letectva.

Československá republika, zeměpisný název státu zněl Československo (v letech 1920-38)

Od 20.10.1920: Letecká rota č. 1, 2 (od 1921), 3, 4 (od 1921 do 1923), 4 (1924), 5, 6, 7, 8, 31, 32, 33, 34 (1920-21), 34 (od 1923) 35, 61 (1920-21), 71 (od 1923), 81 (od 1923). 

Časopisy hel554.jpg (918557 bytes), hel553.jpg (802240 bytes). Letectví. Letec (1925-38).

K 1.2.1921 výčet letecké techniky. Z celkového počtu 253 letounů byl jeden ke zrušení, dva jako učební pomůcka, 116 školních, 127 nouzově bojeschopných a celých 7 plně bojeschopných (tři první Š 1 a čtyři Sal 2A).

V březnu 1921 se Sovětům zhroutil plán vývozu revoluce na západ. Plánu na destabilizaci Evropy se ale nevzdali. V Německu se jim povedlo poštvat komunisty na socany a tak umést Hitlerovi cestu k moci.

Září 1922. První československé armádní manévry u Sedlčan. Tři Letecké roty po šesti letounech. Cvičení se mohly teoreticky účastnit letouny těchto jednotek: kbelská Letecká rota č. 2, 4 a 32, olomoucká Letecká rota č. 1, 3, 33, vajnorská Letecká rota 6, nitranská Letecká rota č. 5, 8, 31 a košická Letecká rota č. 7.

Září 1923. Československé armádní manévry u Poličky. Video. Pět Leteckých rot s 50 letouny. Cvičení se mohly teoreticky účastnit letouny těchto jednotek: kbelská Letecká rota č. 2, 32, 34 a 71, olomoucká Letecká rota č. 1, 3, 33, vajnorská Letecká rota 6, nitranská Letecká rota č. 5, 8, 31 a košická Letecká rota č. 7.

Od 4.5.1924 - Letka č. (pozorovací) 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, (stíhací) 31, 32, 33, 34, (lehké bombardovací) 71, (těžké bombardovací) 81. Pokusné letkyTrupové kódy.

Návrh státního rozpočtu (týkající se letectví) pro rok 1927, 1928, 1929, ..., 1934, 1935, 1936, ...

Počátky civilní letecké dopravy, leteckých prací u nás.

Imatrikulace letadel. Flotily provozovatelů do 1950

Letové řády: CFRNA a CIDNA.  Air France.   ČSA.   ČLS.   Svitlet.

Aerokluby. 

Jaroslav Špitálský - Vývoj bezmotorového létání v Československu. Bezmotorové létání.  MLL.  

Čs. letecký průmysl 1925 , . Zdroj.

Výroba letadlových motorů v Praze, v Plzni, Walter v Praze, v Mladé Boleslavi, ve Slaném, v Kralupech nad Vltavou, Avia v Praze, v Brně, ve Zlíně, v Kopřivnici.

Výroba letadel: Aero, Ardea (Přikryl a Blecha), Avia, Beneš-Mráz, Kochmann, Kratochvíl, Letov, Lonek, Petera, Praga, Šimůnkové, Škoda, Tatra, Zlas, Zlín.

Pomocný průmysl: Pantof. Elektronspolečnost Josef Chmel.

Elektrická výstroj letadel.

Výroba leteckých palubních přístrojů.

Výroba letecké a protiletecké výzbroje.

Vybavení pro údržbu letadel. Pojízdné prostředky v letectví.

Hangáry. Letecké palivo.

Letecké nehody zpracované Josefem Studeným. Padáky. Vzducholodi u nás.

Historie letecké meteorologie. Vývoj vojenské povětrnostní služby.

Letecké jednotky v létě 1930 - Letka č. (pozorovací) 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 1011, 13, 14, (stíhací) 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, (zvědné) 61, 63, 64, (lehké bombardovací) 71, 72, (těžké bombardovací) 81. Pokusné letkyTrupové kódy.

Světelné prostředky. Letecké spojení, radionavigace.

Od roku 1933 Hitler začal destabilizovat Evropu.

Sověti u nás za 1. republiky.

Od roku 1935 výstavba betonových pevností na hranicích ve Francii a v Československu. Od této doby bylo odborníkům jasné, že Francouzi nám nepřijdou pomoci, protože budou zalezlí v pevnostech. Čs. cenzura ale zakázala zpochybňovat zahraniční obranné závazky Francie vůči ČSR. Spolupráce se spojenci.

Letecké jednotky v létě 1935 - Letka č. (pozorovací) 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 1011, 12, 13, 14, 15, (stíhací) 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 43, 44, (zvědné) 61, 63, 64, 66, (lehké bombardovací) 71, 72, 73, 74, (těžké bombardovací) 81, 82, 83, 84, (noční stíhací) 91. Pokusné letkyTrupové kódy.

K 1.7.1935 byla zřízena Československá letecká policie.

Civilní protiletecká ochrana (CPO).

Video: Dejte nám křídla (1936). Raná, Kbely a Letky 31 "A", 43 "P", 44 "L".

Letecké jednotky v roce 1938 - Letka č. (pozorovací) 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 1011, 12, 13, 14, 15, 16, (stíhací) 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, (zvědné) 61, 62, 63, 64, 66, (lehké bombardovací) 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, (těžké bombardovací) 81, 82, 83, 84, 85, 86. Pokusné letkyTrupové kódy.

Dokumenty, publikované po roce 1989, prokazují, že prezident Edvard Beneš, bez konzultací s vládou a parlamentem, vyslal v září 1938 do Paříže ministra Nečase, aby důvěrně sdělil francouzské a britské vládě, že je připraven odevzdat hitlerovské Říši část území Sudet s více než milionem obyvatel. Žádal, aby tento plán a nátlak na Prahu přišel od spojenců, aby, řekněme lidově, on sám „byl z obliga“. Tento Benešův protiústavní manévr – z pohledu tehdejší ústavy šlo o čistou velezradu – otevřel cestu k Mnichovu. Proč by spojenci měli bojovat za stát, který předem ohlašoval kapitulaci?

1.8.1938 , .


V září 1938 měla čs. armáda v bojové pohotovosti: 21 zpravodajských, 23 stíhacích, 13 bombardovacích letek. Zmobilizovala Hlásnou službu, Letku 69, Letku 70, Letku 89, Letku 90, Letku 101 /kurýrní/, Letku 102 /kurýrní/, Letku 103 /kurýrní/, Letku 104 /kurýrní/, Letku 111 /kurýrní/ a Letku 112 /kurýrní/. Identifikace letounů jednotlivých letek.

V roce 1938 evidoval Hlavní štáb československé armády celkem 144 letišť, z toho 80 hotových a 64 rozestavěných. Kromě letišť bylo dále v evidenci ještě 535 vyhledaných ploch, kterých bylo možné po úpravách použít jako polních letišť. Na některých se cvičilo už v míru a 115 z nich bylo mobilizačním plánem přiděleno leteckým jednotkám. U polních letišť se požadovaly minimální rozměry pro kurýrní letouny 30 x 100 m, pro pozorovací letouny 400 x 300 m, pro zvědné letouny 700 x 400 m, pro lehké bombardovací letouny 800 x 400 m a pro těžké bombardovací letouny 900 x 500 m.

Osm mnichovských mýtů. Jaký byl v roce 1938 skutečný poměr sil?

---------- 30.9.1938 prezident Beneš zlomil národu páteř ----------

Ve volbách roku 1935 získala německá sociální demokracie na tři sta tisíc hlasů. Ozbrojené oddíly Republikanische Wehr bojovaly v září 1938 po boku jednotek československé armády s nacistickými ordnery. Po Mnichovu se tisíce z nich spolu se sudetskými německými Židy pokoušely utéci před Hitlerem do československého vnitrozemí. Československé úřady je nepustily přes nové hranice, a ty, kterým se podařilo projít, zatkly a proti jejich vůli předaly zpět nacistům.

Zhroucení obecné slušnosti.

Po Mnichovské dohodě zůstalo v odstoupeném pohraničí 17 hotových letišť a 12 rozestavěných letišť. Navíc byla stornována další výstavba 20 rozestavěných letišť na území okleštěného Česko-Slovenska. Seznam letišť. MAPA českých letišť a polních letišť s provozem Luftwaffe. Maďaři u nás. Vzducholodi u nás. Úlety. Občané Československa sloužící v Deutsche Luftwaffe.

Do exilu se po Mnichovu odebrala řada československých politiků, kteří okamžitě – na rozdíl od Beneše na učitelském místě v Chicagu – začali organizovat politický i vojenský odboj.

Česko-Slovenská republika, zeměpisný název státu zněl Česko-Slovensko (v letech 1938–1939)

14.3.1939 vyhlášení samostatného Slovenska, zahájení okupace Česka a Podkarpatské Rusi.

Tak jsme se báli, že Deutsche Luftwaffe bude bombardovat poloněmeckou Prahu, až jsme se vzdali a tím se vydali na milost a nemilost šílencovi. Tím bylo i jasné, že v budoucí válce budou Spojenci bombardovat Prahu. Co kdyby Němci vyhráli válku? Po Židech (80 000 zavražděných z asi celkem 343 000 zabitých občanů) a Rómech by jsme byli na řadě my. Kdo nás to hodil do jámy lvové? No přeci prezident hrobař Edvard Beneš! Zbytek života se Beneš už jen obhajoval a házel vinu na ostatní.


Letecký provoz 1939-45 (Protektorat Böhmen und Mähren a Sudety)

mapka.jpg (946607 bytes)

Letecký provoz ve Slovenské republice.

Nenazývejme naši zahraniční armádu československou ale českou. Slovenská armáda bojovala proti bolševikům.

Stav zbrojního materiálu ke dni 18.3.1939.

Německá armáda zabavila po okupaci 1 630 československých vojenských letadel, která později používala Luftwaffe a její spojenci. Zdroj. Čs. letouny s německými znaky. Seznam čs. letišť. Mapa Pruského Slezska ("provincie Slezsko") helo9845.jpg (2864996 bytes). MAPA letišť ve Slezsku. Rakouská letiště.

LuftArchiv.de (Německy).  Lexikon der Wehrmacht (Německy). Jednotky Luftwaffe (English). Jednotky Luftwaffe (English).  Jednotky Luftwaffe (česky).

Kampfverbände der LuftwaffeMaschinenkennungen / GeschwaderkennungenGeschwaderkennungen. Znaky jednotekRegistrace německých civilních letadel.

Německé útvary v Česku, na Slovensku a na Podkarpatské Rusi. Úlety. Občané Československa sloužící v Luftwaffe. Čeští, slovenští a rusínští piloti u Sovětů.


Letecká technika provozována Němci a viděná u nás.

Vzducholodi.

----------

Kluzáci.

DFS 230 a jejich výroba u nás. Gotha Go 242. Schulgleiter SG 38, jejich výroba u nás (i na Slovensku) a co bylo po válce využito.

Větroně.

Akaflieg München Mü 13 D a co bylo po válce využito. Akaflieg München Mü 17 Merle a jejich výroba u nás. DFS Olympia Meise a co bylo po válce využito. DFS Rhönsperber a co bylo po válce využito. DFS Weihe a co bylo po válce využito. FVA 10b Rheinland a co bylo po válce použito. Göppingen Gö 3 Minimoa a co bylo po válce využito. Grunau Baby II, jejich výroba u nás (i na Slovensku) a co bylo po válce využito. Rhönbussard a co bylo po válce využito.

Dvoumístné větroně.

DFS Kranich, jejich výroba u nás (i na Slovensku) a co bylo po válce využito. Göppingen Gö 4 Gövier a co bylo po válce využito.

----------

Jednomotorové dvouplošníky.

Školní (s instruktorem) s řadovým motorem. Arado Ar 66 a co se podařilo po válce využít. Bücker Bü 131, jejich výroba u nás a co se podařilo po válce využít. Gotha 145 a co se podařilo po válce využít. Heinkel He 72 A.

Školní (s instruktorem) s hvězdicovým motorem. Focke Wulf Fw 44, jejich výroba u nás a co se podařilo po válce využít. Heinkel He 72 B a co se po válce podařilo využít.

Cvičné - doslouživší stíhačky. Arado Ar 65. Arado Ar 68. Heinkel He 51.

Pozorovací, bitevní a palubní letouny. Heinkel He 45. Henschel Hs 123. Fieseler Fi 167.

Jednomotorové jednoplošníky.

Školní (s instruktorem sedícím za žákem) s řadovým motorem. Arado Ar 96, Ar 396, jejich výroba u nás a co se podařilo po válce využít. Bücker Bü 180 a co bylo po válce využito. Klemm Kl 25. Klemm Kl 35, jejich výroba u nás a co se podařilo po válce využít. Messerschmitt M 27 nás a co bylo po válce využito.

Školní (s instruktorem sedícím za žákem) s hvězdicovým motorem. Morane-Saulnier MS.230 a co se podařilo po válce využít.

Školní (s instruktorem sedícím vedle žáka) s řadovým motorem. AVIA Fl 3 a co se podařilo po válce využít. Bücker Bü 181, jejich výroba u nás a co se podařilo po válce využít. Siebel Si 202. Skoda-Kauba Sk V8, jeho výroba u nás a co se podařilo po válce využít.

Cvičné (jednomístné). Focke Wulf Fw 56. Skoda-Kauba Sk 257 a jejich výroba u nás.

Sportovní, výcvikový a spojovací: Beneš-Mráz Be 555 a jejich výroba u nás. Mráz Zobor I. a jeho výroba na Slovensku.

Kurýrní s řadovým motorem. Arado Ar 79. Fieseler Fi 156, jejich výroba u nás a co se podařilo po válce využít. Messerschmitt Bf 108 a co se podařilo po válce využít.

Kurýrní s hvězdicovým motorem. Klemm Kl 32. Klemm Kl 36 B.

Dopravní. Junkers W 33 a W 34, jejich výroba u nás a co se podařilo po válce využít.

Pozorovací. Arado Ar 196. Heinkel He 46. Henschel Hs 126.

Průzkumné. Heinkel He 70.

Bitevní. Junkers Ju 87 a jejich výroba u nás (i na Slovensku).

Stíhací a stíhací bombardovací. Focke-Wulf Fw 190 a jejich výroba u nás a co se podařilo po válce využít.

Stíhací. Messerschmitt Bf 109, jejich výroba u nás a co se podařilo po válce využít.

----------

Dvoumotorové.

Caproni Ca 314. Caudron C 445 Goéland. Dornier Do 17. Dornier Do 215. Dornier Do 217. Focke Wulf Fw 58, jejich výroba u nás a co se podařilo po válce využít. Focke Wulf Fw 189 u nás a jejich výroba u nás. Gotha Go 244 a jejich výroba u nás. Heinkel He 111, jejich výroba u nás a co se podařilo po válce využít. Heinkel He 177 a jejich výroba u nás. Heinkel He 219 u nás, jejich výroba u nás a co se podařilo po válce využít. Henschel Hs 129. Junkers Ju 86, jejich výroba u nás a co se podařilo po válce využít. Junkers Ju 88, Ju 188 a Ju 388 a jejich výroba u nás. Lioré et Olivier LeO 451. Messerschmitt Bf 110 a jejich výroba u nás. Messerschmitt Me 210 a Me 410 u nás. Siebel Fh 104 a co se podařilo po válce využít. Siebel Si 204, jejich výroba u nás a co se podařilo po válce využít.

Proudové letouny. Arado Ar 234 u nás, jejich výroba u nás a co se po válce podařilo využít. Messerschmitt Me 262, jejich výroba u nás a co se po válce podařilo využít.

----------

Německé průzkumné jednopilotní letouny u nás a jejich výroba u nás.

Provoz německých nočních bitevních letounů u nás.

Provoz německých těžkých stíhaček u nás.

Provoz německých nočních stíhaček u nás.

Provoz německých průzkumných vícepilotních letounů u nás.

----------

Třímotorové.

Junkers Ju 52/3m, jejich výroba u nás a co se podařilo po válce využít. Junkers Ju 352 a co se podařilo po válce využít. Savoia-Marchetti S.M.79. Savoia-Marchetti S.M.81. Savoia-Marchetti S.M.82.

----------

Čtyřmotorové.

Arado Ar 232 B. Focke Wulf Fw 200. Junkers Ju 90. Junkers Ju 290, jejich výroba u nás a co se podařilo po válce využít.

----------

Šestimotorové.

Junkers Ju 390. Messerschmitt Me 323.

----------

Focke-Achgelis Fa 223 E, jejich výroba u nás a co se podařilo po válce využít.


23.8.1939 byl podepsán Pakt Ribbentrop-Molotov. Nacisti a bolševici si rozdělili oblasti vlivu v Evropě. Ihned poté bolševici zahájili dvouletou skrytou mobilizaci k útoku na dobytí Evropy. Útok měl být zahájen 23.6.1941.

=

Gestapo spolupracovalo s NKVD.

Proč Rusové nikdy neodtajní své archivy?

V září 1939 Německo, Slovensko a Sovětský svaz přepadli Polsko. České letiště použité proti Polsku: Dolní Benešov, Moravská Ostrava, Petřvald, Suchdol nad OdrouMAPA rozmístění letišť. Stalin okupoval 51 % Polska.

Dotyky s boľševizmom.

30.11.1939 Sověti přepadli Finsko.

V červnu 1940 Německo s ekonomickou podporou Sovětského svazu přepadlo Francii a Velkou Británii. Sověti okupovali Litvu, Lotyšsko, Estonsko, Besarábii a severní Bukovinu. Němci dodali do SSSR ke studijním účelům letouny He 100, Bf 110, ...

Velká Británie zůstala v boji proti Němcům sama. Bolševickou propagandou zmanipulované porobené národy čekali od SSSR osvobození.

helo9589.jpg (2914607 bytes) 22.6.1941 Hitler vyhlásil válku SSSR. Dělnicko rolnická Rudá armáda připravující se k útoku na oslabenou Evropu se stala sama obětí. Rudá armáda pod vedením gen. Žukova zažila nejstrašnější porážku v dějinách vojenství, protože vůbec neměla plány na obranu ale jen na útok a hlavně sovětští vojáci odmítali bojovat za bolševiky. Do prosince 1941 Rudá armáda přišla o 6 230 000 pušek. Nebýt britské a americké pomoci, tak by Češi možná obývali Sibiř. Víte, že 200 britských tanků zachránilo Moskvu? Tak se vývoz světové revoluce zadrhl a Sověti došli jen do Berlína. Stalin ale snil o dobytí Paříže, jako se to podařilo ruskému caru v roce 1814. Stalin hned od 22.6.1941 to chápal tak, že SSSR prohrál válku!

Co bylo v Česku?

Výcvikový Flieger-HJ (Flieger-Hitlerjugend) (do věku 18 let).

Plachtařili ve: Hohenmauth Vysoké Mýto, Chotzen Choceň, ..

Výcvikový NSFK (Nationalsozialistisches Fliegerkorps) (od 18 let věku).

Žacléř(?)

Segelflugübungsstelle des NS-Fliegerkorps Rannay Raná

NSFK-Standarte 40 Teplitz/Schönau, Nordstr. 5 Teplice
NSFK-Sturm 1/40 Gablonz/Sudetenland, Burggasse 8 Jablonec nad Nisou
NSFK-Sturm 2/40 Reichenberg/Sudetenland, Fr.Clam-Gallasstr. 7 Liberec
NSFK-Sturm 3/40 Warnsdorf/Sudetenland, Weststr. 66 Varnsdorf
NSFK-Sturm 4/40 Leipa/Sudetenland a.d.P., Brückengasse 726 Česká Lípa
NSFK-Sturm 5/40 Tetschen/Sudetenland, Fischergasse 138 Děčín
NSFK-Sturm 6/40 Aussig/Sudetenland, Nordwestbahnstr. 3 Ústí nad Labem
NSFK-Sturm 7/40 Teplitz/Sudetenland, Nordstr. 5 Teplice
NSFK-Sturm 8/40 Dux/Sudetenland, Teplitzerstr. Weberei Kühnel Duchcov
NSFK-Sturm 9/40 Brüx/Sudetenland, Konrad Henleinstr. 55 Most
NSFK-Sturm 10/40 Komotau/Sudetenland, Glockengasse 8 Chomutov
NSFK-Sturm 11/40 Saaz/Sudetenland, Horst Wesselstr. 830 Žatec
NSFK-Sturm 12/40 Karlsbad/Sudetenland, Waldzeile „Haus Oberon“ Karlovy Vary
NSFK-Sturm 13/40 Falkenau i.Egertal/Sudetenland, Rathausgasse 7 I Sokolov
NSFK-Sturm 14/40 Graslitz/Sudetenland, Richard Wagnerstr. 655 a Kraslice
NSFK-Sturm 15/40 Friedland/Isergeb., Hermannn Göringstr. 172 Frýdlant
NSFK-Sturm 16/40 Meretitz b.Klösterle/Sudetenland, Adolf Hitlerplatz Miřetice u Klášterce nad Ohří
NSFK-Sturm 17/40 Leitmeritz/Sudetenland, Mareschgasse 7 Litoměřice
NSFK-Sturm 18/40 Prag I., Kstallusgasse 4 II Praha

Cheb(?), Třebouň(?), Plzeň-Koterov(?), ..

NSFK-Sturm 12/111: Krummau a.d. M., Flößberg 282 Český Krumlov
NSFK-Sturm 14/111 Budweis, Adolf-Hitler-Platz (Rathaus) České Budějovice, Dubičné
NSFK-Sturm 15/111 Gratzen, Konrad-Henlein-Straße 73 Nové Hrady
NSFK-Standarte 114  Segelflug-Übungsstelle Iglau Jihlava

Nová Bystřice(?), Čebín(?), ..

Od roku 1942 Segelflugschule der Luftwaffe Raná, Nový Jičín, Kopřivnice, Medlánky, Přerov, ..

Výroba letadel. Výroba letadlových motorů. Výroba leteckých palubních přístrojů. Výroba letecké a protiletecké výzbroje.

Civilní protiletecká ochrana - Luftschutz. , . Organizace Protiletecké obrany. Jednotky flaku.

Hangáry. Letecké palivo.

Světelné prostředky. Hlásná služba. Rádiové a radiotechnické prostředky u nás, jejich výroba u nás a co se podařilo po válce využít.

Letecký průzkum. Letecká střelba. Letecké bombardování. Letecké střelnice.

Britové nad Československem.

---------- 12.12.1943 prezident Beneš zahájil předání moci komunistům ----------

Z Moskvy 21.12.1943 prezident Beneš v rozhlasovém vysílání do protektorátu a na Slovensko oznámil: v poválečné republice se počet politických stran omezí, zavede se lidová demokracie, nastoupí těsná hospodářská spolupráce se SSSR, která bude vyžadovat přestavbu průmyslu a dopravy, vědecky se připraví "první pětiletka". Beneš prodal svou vlast promyšleně a zcela chladnokrevně Stalinovi a jeho českým komunistickým nohsledům, jen aby měl jistotu, že dosáhne své pomsty na Němcích a spravil si pověst u šovinistických odbojářů volajících po vyhnání Němců.

Na území Sudet za dobu války fungovalo více než sto padesát odbojových skupin a od roku 1944 dokonce několik partyzánských oddílů (Waltro, Meerwald) sudetských Němců.

Američani nad Československem. MAPA míst hloubkových náletůMAPA letišť se známým provozem Američanů.

Letecké zásobování pomocí odhoditelných kontejnerů.

Sověti u nás. Pojízdné prostředky. Rádiové a radiotechnické prostředky. Polikarpov Po-2 u nás.

Čeští, slovenští a rusínští piloti u Sovětů. Letecký most na pomoc SNP. Sestřely německých a sovětských stíhaček u Ostravy a Opavy. Sestřely německých a sovětských stíhaček nad jižní Moravou.

Vojenno vozdušnyje sily Russkoj osvoboditělnoj armii (VVS- ROA) - Die Luftwaffe der ROA.

Maďaři u násRumuni u nás. MAPA letišť se známým provozem Rumunů.

Střelba do vlastních řad. Úlety.

Video - konec Luftwaffe. Rekonstruovaný Bf 109, rekonstruovaný Fw 190, rekonstruovaný Me 262, Me 410.

---------- Válka skončila 8.5.1945 v 23.01 hod. SEČ (u nás 9.5.1945 v 0.01 hod. SELČ) --------

Sověti bombardovali dál.

Sověti okupovali Československo. Ukradli Podkarpatskou Rus, na 40 000 Čechoslováků unesli do gulagů, znásilnili Květu Fialovou, kde komu ukradli hodinky a do všech důležitých politických funkcí dosadili své lidi. Nazývat toto "osvobozením" může jen debil. Československo se z područí nacionálního socialismu dostalo do područí internacionálního socialismu. Měli jsme štěstí, že jsme už nezažili bolševický teror, jaký v roce 1939-41 zažili Estonci, Lotyši, Litevci, Poláci, Bělorusové, Ukrajinci a Moldavané.

Československá republika, zeměpisný název státu zněl Československo (v letech 1945-60)

Nikdo Beneše nenutil uzavřít protiústavní spojenectví se Sovětským svazem z roku 1943, či okamžitě po osvobození zakázat Agrární stranu a vše mimo Národní frontu, zavést tuhou cenzuru, komunisty řízené Závodní milice (předchůdkyně Lidových milicí), národní výbory či otevřeně protidemokratický Košický vládní program. A byl to Edvard Beneš, kdo mlčel a nebránil řádění sovětské vojenské rozvědky SMĚRŠ na území republiky a odvlečení tisíců československých občanů do otrockých lágrů stalinského gulagu.

Beneš v květnu 1945 přikázal uvěznit všechny svoje politické odpůrce z válečného exilu, pokud by se odvážili vrátit se do „svobodného Československa“.

Beneš už v květnu 1945 v rozporu se svými sliby odmítl jakýkoliv podíl zástupců domácího odboje na politické moci. Zlikvidoval Ministerstvo národní obrany v Londýně, nechal rozpustit všechny vojenské jednotky ze Západu, včetně leteckých perutí a obrněné brigády a všechny ozbrojené složky předal pod kontrolu Sověty ovládaných komunistů.

Vojáci přiletěli s letouny: Lavočkin La-5FN, Lavočkin La-7, Iljušin Il-3/3m, Supermarine Spitfire LF Mk. IXE, British Taylorcraft Auster A.O.P Mk. III, Percival Proctor Mk. I, Consolidated Liberator GR Mk.VI, Airspeed Oxford C Mk. II a dále s kořistními či původně slovenskými letouny.

Poválečné nehody Военно-Воздушные Силы РККА (Рабоче-крестьянская Красная армия) v Československu.

Označení letadel používaných v Československu. Letecké fotografování z letounů.

Obnova aeroklubu (zaměřeno na Pardubice).

Bezlicenční výroba letadel: vojenské označení C 2, C 3, C 4, C 5 a později K 65, C 6 (Zlín Z 181), ŠK 38.

Rekonstrukce více kusů konkrétního typu: C 10, později C 9 a ještě později S 99, dvoumístný C 10C, později C 110 a ještě později CS 99, S 92 a dvoumístný CS 92, LB 79, D 7 a později D 52 (zakoupení AAC.1 Toucan), VR 3.

Účelově vymyšlené prodloužení branné pohotovosti státu, rovné válečnému stavu, až do konce roku 1945, spolu s protiústavním a utajeným převedením tří jednotek 4. divize armády pod ministerstvo vnitra, osobní rozvážení těchto jednotek ministrem Svobodou do míst násilného vyhánění nebo přímou účast vojenské kanceláře prezidenta republiky na udílení rozkazů k masakrování civilistů!

Po okradení 3 000 000 Němců, dále v říjnu 1945 podepsal prezident hrobař Edvard Beneš další čtyři dekrety, jimiž okradl na 3 000 podnikatelů, kteří zaměstnávali asi 800 000 lidí.

Zakoupení letounů ze spojeneckých přebytků: Avro Anson C Mk. XII, Piper L-4 Grasshopper, Fairchild UC-61K/Argus Mk.III, Noorduyn UC-64 Norseman, Cessna UC-78 Bobcat, Douglas C-47 Skytrain.

8.5.1946 schválilo Prozatímní Národní shromáždění republiky Československé Zákon č. 115/1946 „o právnosti jednání souvisících s bojem o znovunabytí svobody Čechů a Slováků“. Zločinci sami sebe amnestovali.

Návrh státního rozpočtu (týkající se letectví) pro rok 19471948.

V červenci 1947 přijalo Ústavodárné národní shromáždění zákon 143/1947 Sb. – tzv. Lex Schwarzenberg. Rod, který podporoval vládu i Edvarda Beneše v londýnském exilu, rod, jehož otec vedl už v roce 1938 petici české šlechty na obranu republiky a v květnu 1945 se zúčastnil povstání, byl potrestán prvním vyvlastněním už nacisty. Poválečný československý parlament přijal unikátní zákon proti jednomu člověku. V celém slavném „demokratickém“ parlamentu se za jediný den projednávání a schvalování nenašel ani jeden hlas na obranu práva. Pro hlasovali všichni „demokraté“. Mnozí z nich zakrátko utíkali před komunistickou diktaturou do exilu nebo skončili ve vězení. Pro tento otevřeně nedemokratický zákon hlasovala mimochodem i právnička Milada Horáková, komunisty později popravená.

---------- 25.2.1948 prezident Beneš dokončil předání moci komunistům ----------

Zestátnění (krádež) továren. Úlety a únosy. Ortofotomapa Česka. Ortofotomapa Slovenska.

21.6.1949 – Generál Heliodor Píka byl oběšen v plzeňské věznici Bory (první justiční vražda v totalitním Československu).

--------- 25.6.1950 komunisti přepadli Jižní Koreu ----------

27.6.1950 popravena Milada Horáková. Zavraždili ji malí, závistiví Češi, plní zloby a nenávisti. To oni dali komunistům moc. Trest smrti požadovalo 6 300 rezolucí, které podepsalo více než čtvrt milionu lidí z celé země.

Změna označování typů letadel. Od teď se spojovníkem.

1.6.1953 měnová reforma. Soudruzi okradli zbytek národa.

Československá socialistická republika, zeměpisný název státu zněl Československo (v letech 1960-90)

21.8.1968 Sověti vtrhli do své kolonie a opět instalovali své kolaboranty.

---------- 17.11.1989 revoluce a konec sovětské okupace ----------

1 721 000 čs. komunistů vyměnilo politickou moc za moc ekonomickou.

Davy nikdy nežízní po pravdě, odvracejí se od skutečností, které se jim nelíbí, a zbožňují raději klam, když je oslňuje. Kdo v nich umí vzbudit iluze, ovládne je velmi snadno; kdo se je snaží iluzí zbavit, stane se vždy jejich obětí. Gustave Le Bon.

Československá federativní republika v češtině a Česko-slovenská federatívna republika ve slovenštině, zeměpisný název státu zněl Československo (v roce 1990)

Česká a Slovenská Federativní Republika, zeměpisný název státu zněl Československo v češtině a Česká a Slovenská Federatívna Republika, zeměpisný název státu zněl Česko-Slovensko ve slovenštině, který se používal až do zániku státu 31.12.1992.

ČSFR měla v letech 1990–1992 dvě zeměpisná jména i při překladech do cizích jazyků: bez spojovníku v překladech z češtiny (např. anglicky Czechoslovakia, francouzsky Tchécoslovaquie, Tschechoslowakei, atd.) a se spojovníkem v překladech ze slovenštiny (např. anglicky Czecho-Slovakia, francouzsky Tchéco-Slovaquie, německy Tschecho-Slowakei, atd.)

Podle současných Pravidel slovenského pravopisu má být krátký název psán se spojovníkem jako Česko-Slovensko (adjektivum česko-slovenský), byť je to s dobovými dokumenty v rozporu. Slovník současného slovenského jazyka z roku 2006 udává oba tvary právě v historickém kontextu, pojem Československo připouští i internetová jazyková poradna Jazykovedného ústavu Ľudovíta Štúra.

Česká republika, zeměpisný název státu zní Česko

Czech Republic v angličtině, zeměpisný název státu zní Czechia

 

Říše zla zase ohrožuje své sousedy. Válka mezi Gruzií a Ruskou federací v roce 2008. Co na to Češi?

Český prezident opět pracuje pro Rusy. Má být nemocný psychopat na Hradě českou tradicí?

Rusko přepadlo Ukrajinu. Dne 21.3.2014 Rusko začlenilo Krym do svého státního území. Konec srandy. První okupace cizího území v Evropě po druhé světové válce. Co na to Češi?

13.3.2020-24.2.2022 pandemie šílenství.

24.2.2022 Rusové zahájili třetí světovou válku.

I když válečná katastrofa na Ukrajině přebíjí svou ničivostí a akutností následky doby covidové, není možné zamést pod koberec selhání většiny politické, mediální a akademické elity nejen v Česku. Nelze nechat kauzu Covid-19 jen tak vyšumět.



Množství textu si vynutilo použití barevného textu. Níže naleznete vysvětlení.

 

Množství textu si vynutilo použití barevné pozadí k odlišení témat. Níže naleznete vysvětlení.

 

Připomínky, doplnění a staré fotografie mi posílejte na BorivojCech@seznam.cz.