05.05.2025
Na území Česka podle dnešních krajů: Karlovarský, Ústecký, Plzeňský, Jihočeský, Středočeský, Praha, Liberecký, Královéhradecký, Pardubický, Vysočina, Olomoucký, Jihomoravský, Zlínský, Moravskoslezský. Na území Slovenska podle dnešních krajů: Trnavský, Bratislavský, Nitrianský, Trenčianský, Žilinský, Banskobystrický, Košický, Prešovský. Na území tehdejší Podkarpatské Rusi.
V letech 1760-80 poblíž samoty Klůs (obec Číčenice, okres Strakonice) se pokoušel létat Vít Fučík, řečený Kudlička.
18.3.1784 učenec a cestovatel Tadeáš Hanka vypustil nad Prahu první mongolfiéru bez posádky a svůj pokus opakoval 12.9.1784 v Židlochovicích na panství hraběte Ditrichsteina. Svůj balón opatřil cedulkou v jazyce českém a německém, na níž žádal nálezce o zprávu kdy a kde balon přistál. Historie.
První vzducholoď v Česku: Brno. Dne 11.8.1877 první vzlet českého pilota v horkovzdušném balonu. Byl jím učitel Josef Vydra. Kde? Všeobecná zemská jubilejní výstava v Praze 1891. Česká aeronautická společnost 1892-97. Naše vojenské balony a vzducholodě. Vzducholodi u nás.
První kluzáky v Česku: Karlovy Vary, Trutnov.
První motorové letouny v Česku: Praha (Holešovice, Chuchle), Pardubice, Malesice, Plzeň, Josefov, Mladá Boleslav, Kladno, Terezín, Harty, Vrchlabí. České aviatické družstvo 1910. Vzduchoplavci z území dnešního Česka v Rakousku-Uhersku. Výroba letadel v Holešovicích. Výroba letadel ve Vrchlabí. Výroba letadlových motorů v Kolíně, v Mladé Boleslavi, v Praze.
Manévry v Česku: Kaplice 1894, Velké Meziříčí 1909, Tábor 1913, Vlašim 1913, Soutice 1913.
Před válkou bylo v Rakousku-Uhersku pouze několik letišť - Wiener Neustadt, Aspern, Fischamend, Prömsel Przemyśl dnes v Polsku, Neusatz Újvidék Нови Сад dnes v Srbsku, Sarajevo Сарајево dnes v Bosně a Hercegovině, Mostar dnes v Chorvatsku, Krakau (Rakowice - Czyžyny) Kraków dnes v Polsku, Görz Gorizia Gorica dnes v Itálii, .... MAPA.
1.2.1914 vytvořeny letecké parky: Flugpark 1 v Fischamend, Flugpark 2 ve Wiener Neustadt, Flugpark 3 v Görz Gorizia Gorica dnes v Itálii, Flugpark 4 v Mostar, Flugpark 5 v Neusatz Újvidék Нови Сад dnes v Srbsku, Flugpark 6 v Mostar, Flugpark 7 v Krakau (Rakowice - Czyžyny) Kraków v Polsku, Flugpark 8 v Aspern, Flugpark 13 ve Wiener Neustadt, Flugpark 14 v Aspern. V červnu 1914 vytvořen Flugpark 10 v Graz-Thalerhof.
od února 1914
Naše vojenské letectvo: K.u.k. Luftschifferabteilung, od 8.7.1915 K.u.k. Luftfahrtruppen. Zajímavosti. K.u.k. Luftfahrtarsenal, od 19.7.1916 K.u.k. Fliegerarsenal.
Označování letounů. Naše bojové letouny. Albatrosy D v barvě. Hangáry. Letecké palivo. Pojízdné prostředky v letectví. Letecké fotografování z letounů. Letecká střelba. Letecké bombardování. Protiletecká obrana. Letecké spojení.
Létající personál. Příslušníci rakousko-uherského letectva z českých zemí. Osobnosti. Vyznamenání (English). Protivníci: Rusové, Italové.
Provoz u měst: Cheb, Planá, Olomouc, Těšín, Košice, Solivar, Humenné, Užhorod, Mukačevo, Slatinské Doly. Výroba letadel ve Vrchlabí. Opravy letadel v Praze. Výroba letadlových motorů v Praze. Výroba letecké a protiletecké výzbroje.
Naše vojenské balony a vzducholodě. Ballonkompanien Bk 1, Bk 2, Bk 3, Bk 4, Bk 5, Bk 6, Bk 7, Bk 8, Bk 9, Bk 10, Bk 11, Bk 12, Bk 13, Bk 14, Bk 15, Bk 16, Bk 17, Bk 18, Bk 19, Bk 20, Bk 21, Bk 22, Bk 23, Bk 24, Bk 25, Bk 26 a Bk 27. Školní Ergänzungszug 1, Ergänzungszug 2, Ergänzungszug 3 a Ergänzungszug 4. Padáky.
Školní jednotky: Fliegeroffiziersschule. Fliegerersatzkompanien Flek 1, Flek 2 (Feldbeobachterschule), Flek 3, Flek 4, Flek 5, Flek 6 (Jagdfliegerschule), Flek 7, Flek 8, Flek 9 (Feflisch Arad), Flek 10, Flek 11, Flek 12, Flek 13, Flek 14, Flek 15 (Feflisch Arad), Flek 16, Flek 17, Flek 18, Flek 19 (Feflisch 1), Flek 20 (Feflisch 2), Flek 21 a Flek 22G.
Letecká parky a dílny: Fliegeretappenpark Flep 1, Flep 2, Flep 3, Flep 4, Flep 5, Flep 6, Flep 7, Flep 8, Flep 9, Flep 10 a Flep 11. Fliegerwerkstätte 1 v Ajdovšščina, Fliegerwerkstätte 2 v Igalo, Fliegerwerkstätte 3 v ? a Fliegerwerkstätte 4 v Strasshof an der Nordbahn. Prý byl i v Chebu.
Od 1918 to byly Fliegerpark Flip 1, Flip 2, Flip 3, Flip 4, Flip 5, Flip 6, Flip 7, Flip 8, Flip 9, Flip 10, Flip HG Conrad, Flip HG Erzherzog Joseph a Felddrachenstation.
Bojové jednotky: Fliegerkompanien Flik 1, Flik 2, Flik 3, Flik 4, Flik 5, Flik 6, Flik 7, Flik 8, Flik 9, Flik 10, Flik 11, Flik 12, Flik 13, Flik 14, Flik 15, Flik 16, Flik 17, Flik 18, Flik 19, Flik 20, Flik 21, Flik 22, Flik 23, Flik 24, Flik 25, Flik 26, Flik 27, Flik 28, Flik 29, Flik 30, Flik 31, Flik 32, Flik 33, Flik 34, Flik 35, Flik 36, Flik 37, Flik 38, Flik 39, Flik 40, Flik 41, Flik 42, Flik 43, Flik 44, Flik 45, Flik 46, Flik 47, Flik 48, Flik 49, Flik 50, Flik 51, Flik 52, Flik 53, Flik 54, Flik 55, Flik 56, Flik 57, Flik 58, Flik 59, Flik 60, Flik 61, Flik 62, Flik 63, Flik 64, Flik 65, Flik 66, Flik 67, Flik 68, Flik 69, Flik 70, Flik 71, Flik 72, Flik 73, Flik 74, Flik 101, Flik 102, Flik 103, Flik 104 a Flik 105. Kapmfstaffel Harja, Kamfstaffel Galanesti, Fluggeschwader I.
Námořní letectvo Kaiserliche und Königliche Seeflugwesen mělo základny Seeflugstation. MAPA. Češi u námořního letectva: Václav Leopold Woseček.
Od severozápadu v dnešní Itálii - Grado, Triest dnes Trieste,
v dnešním Chorvatsku - Parenzo dnes Poreč, Cosada dnes Otocic Kozada u Pula, Puntisella dnes Puntižela u Pula, Pola-Santa Catarina dnes Pula-Otok Katarina, Fiume dnes Rijeka, Lussin dnes Lošinj, Sebenico dnes Šibenik, Rogoznica, Sette Kasteli dnes Kaštel (?) u Splitu, Spalato dnes Split, Curzola dnes Korčula, Lagosta dnes Lastovo, Gravosa dnes Gruž v Dubrovníku,
v dnešní Černé Hoře - Teodo Tivat dnes Tivat, italsky Bocche di Cattaro, Cattaro dnes Kotor, Kumbor dnes Kumbor, MAPA, Antivari dnes Bar,
v dnešní Albánii - Durazzo dnes Durrës.
od října 1914
od listopadu 1916
Video: rekonstruované letouny.
Němci poslali Lenina zničit Rusko. To se jim povedlo. Bolševici vytvořili SSSR - Říši zla.
od konce července 1918
14.10.1918 vyhlášení Československé republiky v Písku, ve Strakonicích, Protivíně, Štěkni a prý též v Chocni a Jindřichově Hradci.
15.10.1918 vyhlášení Československé republiky v Moravské Ostravě.
Samostatnost nám spadla do klína.
28.10.1918 Den vzniku Československa, takového národnostně malého Rakouska-Uherska.
od 1.11.1918 do 27.11.1918.
14.11.1918 aklamace TGM za prezidenta a tím byla proklamována Republika Československá, zeměpisný název státu zněl Česko-Slovensko (v letech 1918–1920)
od 27.11.1918 do 1920.
Beneš slíbil spojencům, že všechny menšiny získají autonomii. Češi, shora osvobození slouhové, se stali velkými nacionalisty. Budovali republiku (věci veřejné) ne na občanském principu jako v Americe ale na národnostním principu. Pojmenovali to Republika Československá, v situaci, kdy Slováky museli nejdřív naučit slovensky. Vylhaný československý národ. Co ta 3,5 milionová německá menšina? Proč ten státní útvar nepojmenovali Republika Českoněmecká? Se sousedy se Češi jenom rozhádali. Ministr zahraničních věcí Beneš podepsal spojenecké smlouvy, které byly jenom jedna velká iluze. Spolupráce se spojenci. Začalo se opět krást ve velkém, podobně jako po bitvě na Bílé hoře. Důsledek? Do dvaceti let to zkrachovalo.
Češi válčili s Němci o Sudety. Češi válčili s Poláky o Těšínsko. Češi válčili s Maďary a Poláky o Slovensko a Podkarpatskou Rus.
1919-27.12.1921.
Polní letiště Mařatice, Pezinok, Vajnory, Horný Bar, Nitra, Spišská Nová Ves, Košice, Užhorod.
Vojenské hodnosti. Naše vojenské balony a vzducholodě. Typy letounů. Letecké fotografování z letounů. Letecká střelba. Letecké bombardování. Letecké střelnice. Protiletecká obrana.
Letecký oddíl Plzeň, Letecký oddíl Strašnice, Letecký oddíl Vysočany, Letecký oddíl Pardubice, Letecký oddíl Olomouc, Letecký oddíl Brno, Letecká setnina Cheb, Letecká setnina Plzeň, Letecká setnina Strašnice, Letecká setnina Vysočany, Letecká setnina Praha, Letecká setnina Pardubice, Letecká setnina Olomouc (Letecký oddíl 3), Letecká setnina Brno.
Polní letecká setnina 1, Polní letecká setnina 2, Italové u nás. Francouzi u nás.
Letecká setnina Bra 1, Spa 2, Sal 3, Voi 4, Letecká setnina Užhorod. Letecká setnina 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10.
Začátky školství v Praze. Letecké školy v Chebu. Školní letecká rota. Školní letka. Pilotní škola elementární. Pilotní škola pokračovací. Pomocná letka vojenského leteckého učiliště. Náhradní letecké jednotky LP 1, 2, 3, 4, 5 a 6. Cvičná letka leteckého pluku 1, 2, 3, 4, 5 a 6. Ústřední letecká škola.
Údržba letadel v Praze, v Olomouci, v Nitře, v Trenčíně. Pomocná letka ústředního leteckého skladu. Pomocná letka zemského leteckého skladu I, II a III.
Početní stavy a dislokace čs. letectva.
Československá republika, zeměpisný název státu zněl Československo (v letech 1920-38)
Od 20.10.1920: Letecká rota č. 1, 2 (od 1921), 3, 4 (od 1921 do 1923), 4 (1924), 5, 6, 7, 8, 31, 32, 33, 34 (1920-21), 34 (od 1923) 35, 61 (1920-21), 71 (od 1923), 81 (od 1923).
Časopisy ,
.
Letectví.
Letec (1925-38).
K 1.2.1921 výčet letecké techniky. Z celkového počtu 253 letounů byl jeden ke zrušení, dva jako učební pomůcka, 116 školních, 127 nouzově bojeschopných a celých 7 plně bojeschopných (tři první Š 1 a čtyři Sal 2A).
V březnu 1921 se Sovětům zhroutil plán vývozu revoluce na západ. Plánu na destabilizaci Evropy se ale nevzdali. V Německu se jim povedlo poštvat komunisty na socany a tak umést Hitlerovi cestu k moci.
27.12.1921-1926.
Září 1922. První československé armádní manévry u Sedlčan. Tři Letecké roty po šesti letounech. Cvičení se mohly teoreticky účastnit letouny těchto jednotek: kbelská Letecká rota č. 2, 4 a 32, olomoucká Letecká rota č. 1, 3, 33, vajnorská Letecká rota 6, nitranská Letecká rota č. 5, 8, 31 a košická Letecká rota č. 7.
Září 1923. Československé armádní manévry u Poličky. Video. Pět Leteckých rot s 50 letouny. Cvičení se mohly teoreticky účastnit letouny těchto jednotek: kbelská Letecká rota č. 2, 32, 34 a 71, olomoucká Letecká rota č. 1, 3, 33, vajnorská Letecká rota 6, nitranská Letecká rota č. 5, 8, 31 a košická Letecká rota č. 7.
Od 4.5.1924 - Letka č. (pozorovací) 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, (stíhací) 31, 32, 33, 34, (lehké bombardovací) 71, (těžké bombardovací) 81. Pokusné letky. Trupové kódy.
Návrh státního rozpočtu (týkající se letectví) pro rok 1927, 1928, 1929, ..., 1934, 1935, 1936, ...
Počátky civilní letecké dopravy, leteckých prací u nás.
Imatrikulace letadel. Flotily provozovatelů do 1950.
Letové řády: CFRNA a CIDNA. Air France. ČSA. ČLS. Svitlet.
Jaroslav Špitálský - Vývoj bezmotorového létání v Československu. Bezmotorové létání. MLL.
Čs. letecký průmysl 1925
,
.
Zdroj.
Výroba letadlových motorů v Praze, v Plzni, Walter v Praze, v Mladé Boleslavi, ve Slaném, v Kralupech nad Vltavou, Avia v Praze, v Brně, ve Zlíně, v Kopřivnici.
Výroba letadel: Aero, Ardea (Přikryl a Blecha), Avia, Beneš-Mráz, Kochmann, Kratochvíl, Letov, Lonek, Petera, Praga, Šimůnkové, Škoda, Tatra, Zlas, Zlín.