MAPA.
21.07.2024
24.8.1913 na vrchu Hrombaba veřejný vzlet Evžena Čiháka v Kralupech nad Vltavou.
od února 1914
od října 1914
.
od listopadu 1916
.
od konce července 1918
Po vzniku Československé republiky zůstaly na jejím území rakouské rafinérie: Rafinérie David Fanto a spol. - Pardubice, Mineralöl-Raffinerie A. G. in Budapest - Nový Bohumín, Přívozská rafinérie minerálních olejů - Přívoz, Rafinérie minerálních olejů Lederer a spol. - Kralupy nad Vltavou, Rafinérie minerálních olejů Šumperk, Kolínská rafinérie petroleje - Kolín a na Slovensku „Apollo” Mineralöl-Raffinerie A. G. - Bratislava. Zdroj. Kde se vyrábělo letecké palivo?
od 1.11.1918 do 27.11.1918.
od 27.11.1918 do 1920.
.
od 1920 do 27.12.1921.
od 27.12.1921 do prosince 1926.
.
.
Kratina František měl v Jiráskově ulici známou továrnu na automobilové a letecké chladiče. Od kdy?
Čs. letecký průmysl 1925 , . Zdroj.
, , od prosince 1926 do 1939.
.
.
.
.
.
.
.
Letecká továrna Kochmann M., výroba větroňů. Od kdy?
25.7.1935 byl armádou a CPO zorganizován cvičný nálet na město. Předpokládaným cílem útočníka bylo nádraží a okolní domy. Domnělý požár lokalizovali hasiči za 30 minut.
V Lobečku byla téměř ideální rovná plocha, ze které po terénních úpravách vzniklo letiště. Tehdejší starosta Kralup Josef Vaníček se stavbou letiště nesouhlasil, neboť předpokládal, že Lobeček se bude rozšiřovat v budoucnosti právě směrem do tohoto území a navíc se obával, že v případě války by se Kralupy staly cílem leteckých útoků. Vojenské úřady ale stavbu letiště prosadily.
V letech 1935-36 bylo zásluhou T. A. Pánka severovýchodně od města na obecních pozemcích v Lobečku vybudováno letiště. Provoz kluzáků.
V roce 1936 získali plachtaři první kluzák. Byl to dar továrníka Františka Kratiny. Kluzák Skaut dal vyrobit v letecké továrně Kochmann M., výroba větroňů.
Od roku 1936 firma Kochmann M., výroba větroňů stavěla kluzák Skaut Standard 36 (na základě objednávky Ústřední plachtařské školy bylo postaveno deset kusů).
Firma Kochmann M., výroba větroňů stavěla dvoumístné větroně EL 2 M Šedý vlk (na základě objednávky Ústřední plachtařské školy bylo postaveno deset kusů).
V Havlíčkově ulici měl továrnu Josef Pejšek, výroba benzinových a naftových motorů pro zemědělské stroje. Zdroj.
V roce 1937 u firmy zkonstruovali dvoutaktní invertní řadový dvouválec Pejšek J. P. K. 20 o výkonu 15 kW při 1700 ot./min.
12.9.1937 Místní skupina MLL v Kralupech nad Vltavou uspořádala letecký den. Antonín Půrok létal s větroněm VP-1 Jánošík.
Výstavba hangárů. Kdy?
V letech 1937-38 ing. Vladimír Štros zkonstruoval větroň K 2 Sova, který postavila firma Kochmann M., výroba větroňů či Místní skupina MLL Kochman.
V roce 1938 byl postaven na vrchu Hostibejk nad altánkem betonový bunkr, tzv. protiletecká hláska.
V letech 1938-39 ing. Vladimír Štros zkonstruoval větroň K 3 Sokol podle požadavku Ministerstva veřejných prací jako větroň olympijské třídy, tedy schopného výkonného létání i akrobacie. Větroň postavila firma Kochmann M., výroba větroňů či Místní skupina MLL Kochman a byl dokončen až v roce 1940.
28.9.1938 z Dvora Kokešov (okres Pardubice) se přesunulo velitelství Třetí polní perutě leteckého pluku 4 do Veltrus. Krycí název Kazatel, velitel perutě mjr. let. Alexander Hess, pobočník velitele por. let. Tomáš Žampach, velitelství peruti, pomocná četa. Historie Ochrana bombardérů První polní perutě leteckého pluku 6 umístěné na polním letišti Zlosyně (okres Mělník).
28.9.1938 z Přelouče (okres Pardubice) se přesunuly letouny B.534 od Polní letky 46 na polní letiště Lobeček.
28.9.1938 z Heřmanova Městce (okres Chrudim) se přesunuly letouny B.534 od Polní letky 47 na polní letiště Lobeček.
28.9.1938 z Dvora Kokešov se přesunuly letouny B.534 od Polní letky 48 na polní letiště Lobeček.
Schéma dislokace stíhacích letek československého letectva ke konci září 1938. Místopisné modré popisky označují letiště stíhačů letek přidělených jednotlivým armádám našeho vojska Technet.cz
. Oranžové písmo určuje polohu letiště stíhačů předurčených k obraně hlavního města Prahy, žluté dislokaci zálohy Hlavního velitelství a zelené místo výcviku stíhacích letců. Autor: Jiří Macoun,
---------- 30.9.1938 prezident Beneš zlomil národu páteř ----------
4.10.1938 na polním letišti Lobeček havaroval poručík Vilém Rosínek s B.534.343 "H7" od Polní letky 47. Letoun se převrátil na nos.
5.10.1938 se velitelství Třetí polní peruti leteckého pluku 4 přesunulo do Pardubic.
5.10.1938 se Polní letka 46 přesunula do Pardubic.
5.10.1938 se Polní letka 47 přesunula do Pardubic.
5.10.1938 se Polní letka 48 přesunula do Pardubic.
22.10.1938 byly ČLH propuštěny z armádní podřízenosti zpět pod pravomoc ministerstva vnitra. Četnická letecká hlídka Terezín se měla přesunout do Kralup nad Vltavou, kde se upravovala plocha a vojenská správa měla zapůjčit velký stan. Nakonec byla umístěna na letišti ve Kbelích.
Ve Zprávě MNO hlavního štábu pro parlament z 29.11.1938 je stav letišť v ČSR. Letiště, které se po provedené revisi programu dobudovávají, jakožto nezbytně nutná. Vojenská pomocná letiště a současně veřejná civilní pomocné letiště. Těchto letišť je nutně třeba jak pro účely vojenské, tak i civilních dopravních společností, četnického letectva a sportovního letectva. Jsou to Jičín, Kralupy nad Vltavou, Jihlava, Benešov - Nesvačily, Poděbrady, Skuteč, Kolín, Boskovice, Bystřice nad Pernštejnem, Poprad, Liptovský Sv. Mikuláš, Kežmarok - Spišská Belá, Štubnianské Teplice (od roku 1946 Turčianské Teplice), Muráň, Turčianský Sv. Martin, Senica n/M, Chust, Prešov, Ružomberok.
FFS A/B Prag-Gbell od října 1939 ve Kbelích. Satelitní letiště Kralupy, Klecany a Letňany. Používala Ar 66, Ar 96, Avia B.122, Be.50, Bf 109, Bf 110, Bü 131, Bü181, Ca 164, Fiat L3, Fw 44, Fw 56, Fw 58, Go 145, Grunau Baby II, He 70, Ju 87, Ju 88, Kl 35, Letov Š.328 a Junkers W.34.
V roce 1939 na vrchu Hostibejk bylo zřízeno stanoviště protiletecké obrany.
16.1.1940 přeznačena na FFS A/B 4.
Až v roce 1940 byl dokončen větroň K 3 Sokol. Po zkouškách byl vrácen do továrny Kochmann M., výroba větroňů k rekonstrukci brzdících klapek. Tady přečkal válku.
8.12.1940 bylo území protektorátu svěřeno Flakgruppe Bohmen. Ta se dělila ještě na tři Flak-Untergruppe, jež byla umístěna v lokalitách, v nichž byla umístěna nejdůležitější zařízení pro válečnou výrobu, např. rafinérie či zbrojovky. Jednalo se o: Flak-Untergruppe Mahren - oblast Moravy hlavní postavení v Brně a Moravské Ostravě, Flak-Untergruppe Elbe - střední a východní část Čech s úseky Praha, Kralupy nad Vltavou, Kladno, Kolín, Domašín, Pardubice a Flak-Untergruppe Pilsen -západní Čechy s hlavními pozicemi obrany u Plzně. Hlavňové prostředky protiletecké obrany.
V únoru 1941 (?) FFS A/B 4 přelétla do Wien-Schwechatu.
V roce 1941 byla vojenská technika z Hostibejku odvezena na frontu a Kralupy zůstaly bez letecké obrany.
Firma Kochmann M., výroba větroňů vyráběla školní kluzáky Grunau Baby IIb a náhradní díly. Od kdy?
V roce 1942 byla petrolejka zamaskována sítěmi a poblíž silnice k Debrnu byla postavena její dřevěná maketa, vysoká kolem 2 m.
V roce 1943 byl provoz petrolejky zastaven.
Flugzeugwerke Letov A.G., Prag, Werk III. Prag VII Praha-Holešovice měl pobočku letiště Kralupy nad Vltavou.
28.5.1944 průzkum rafinérie jihoafrickým Mosquitem od No. 60 Squadron, SAAF.
12.6.1944 průzkum jihoafrickým Mosquitem od No. 60 Squadron, SAAF.
7.7.1944 průzkum jihoafrickým Mosquitem od No. 60 Squadron, SAAF.
12.9.1944 průzkum jihoafrickým Mosquitem od No. 60 Squadron, SAAF.
Od prosince 1944 konečná montáž a zálety stíhaček Bf 109. Předávací lety k útvarům vykonávala jednotka Fl.Ü.G.1/Gruppe Südost. Výroba a montáž Bf 109 v protektorátu.
28.12.1944 v 12.22 hod. za špatného počasí nálet 22 bombardérů B-24 od 49th BW, 15th USAAF z Itálie na nádraží ve Veltrusech. Ve dvou vlnách shodily 43 tun bomb, které však dopadly do polí severně od města, aniž by způsobily významnější škodu.
V únoru 1945 nehoda při záletu letounu Bf 109 G-10/U4 WNr. 611???.
Únor - březen 1945.
Zalétávací pilot Nikolaus Mörtl, jeho pes Menthol a letoun Bf 109 G-10/U4 WNr. 61????.
Od 29.12.1944 do 22.3.1945 zálety strojů Bf 109 G-10/U-4 WNr. 613 000-613 115 z tišňovského závodu Diana GmbH v Kralupech nad Vltavou a v Letňanech.
----------
22.3.1945 od 12.29 do 12.56 hod. nálet 124 bombardérů B-24 od 304th BW a v 13.01 hod. se přidalo ještě 20 bombardérů B-17 od 5th BW, 15th USAAF na rafinérii Kralupol. Z toho 28 letounů omylem bombardovalo Neratovice. Hned první vlna náletů zasáhla v Kralupolu plný zásobník ropy.
,
V důsledku vzniklého požáru se město zahalilo do hustého černého dýmu a další bombardování proto bylo prováděno prakticky naslepo.
,
Pohled z Hrombaby , pohled od Vltavy .
Celkem na město dopadlo 1256 tříštivých bomb o hmotnosti 316 tun. Z 1884 budov jich 1120 srovnaly se zemí nebo vážně poškodily. O život bezprostředně přišlo 248 lidí, z toho 145 Čechů. Zbytek obětí tvořili převážně němečtí vojáci. Město těžce poškozeno. "Malé Drážďany". Foto.
22.3.1945 průzkum Mosquitem PR Mk.XVI RG115 od No. 544 Squadron, RAF. Pilot Jiří Kučera.
22.3.1945 při doprovodu průzkumného letounu nad Kralupy nad Labem šesticí Mustangů od 325th FG, 15th USAAF z Itálie záhy po náletu, sestřelil v 13.45 h nad cílem 1./Lt. Roy F. Noe dvoumotorový stroj identifikovaný Američany jako nepřátelský Bf 110. Přítomnost Bf 110 by nebyla překvapivá vzhledem k zmíněné NJG 102 na základně v Praze-Kbelích, v tomto případě však došlo k tragickému omylu. Obětí amerického stíhače byl sovětský průzkumný Peltjakov Pe‑2 od 98 ограп, 2 ВА. Jeden letec zahynul, další dva se zachránili a byli zajati. Výpověď sovětského letce obsahuje zpravodajský souhrn z análů Luftflotte 6, který současně otevřeně zmiňuje, že Pe‑2 byl sestřelen 4 americkými stíhačkami v pražské čtvrti Hloubětín, tedy přímo nad základnou I./KG (J) 6 ve Kbelích. Smutná událost jen potvrzuje, že základna Praha-Kbely byla předmětem zájmu i sovětského dálkového průzkumu. Střelba do vlastních řad.
----------
----------
----------
----------
----------
----------
----------
----------
----------
31.3.1945 americký Mustangy od 309th FS, 31st FG, 15th USAAF z Itálie sestřelily Bf 109 G-6 od II./KG (J) 6 z Klecan. Zdroj. MAPA. Letecká badatelna.
----------
----------
----------
----------
----------
----------
----------
----------
----------
----------
----------
----------
----------
----------
14.4.1945 přiletěla transportní III./TG 2 s asi 40 kusy Ju 52/3m. Velitel Gruppenkommandeur III./TG 2 Hauptmann Hans-Hermann Ellerbrock.
Němci zde měli kolem 80 letadel v hangárech, u vzletové dráhy a v přilehlých hájích i polích. Byla to letadla typu He 177, Bf 109, Si 204 a Ju 52/3m.
----------
----------
16.4.1945 nálet stíhačů od 78th FG a 339th FG, 8th USAAF z Velké Británie.
Jako první byly zničeny čtyři stroje He 177. Pozoroval jsem vzdušný kolotoč z výšiny nad Minicemi, nad kterými dokončovaly některé stroje otáčky a vracely se zpět ke kralupskému letišti. V krátké době zůstaly z pýchy německého letectva na zemi jen hořící trosky. Po osmi průletech spojeneckých stíhačů byl celý prostor letiště zničen. Proti útočícím Mustangům nezasáhli Němci ani ze země, ani ze vzduchu. Zdroj.
Přímý účastník útoku na kralupské letiště Leutenant J. W. Gokey od 503rd FS, 339th FG, 8th USAAF z Velké Británie vzpomíná: "V oblasti, kam jsem směřoval, jsem spatřil několik letadel 78th FG, útočících na letiště u Kralup. Zapojili jsme se také krátce do boje. Plocha byla špatně přístupná a již na ni hořelo 30 nebo 35 transportních Ju 52. Zaměřili jsme se na vybavení letiště a zničili několik baráků na severu hlavní dráhy. Pro nedostatek paliva jsme prostor brzy opustili. Ze země nešla žádná palba, ale viděl jsem dva palposty flaku, které pravděpodobně zničila již 78th FG ..".
Zničeno bylo 24 kusů a poškozeno 10 kusů Ju 52/3m od III./TG 2. Celkem bylo zničeno 56 strojů, včetně Si 204 a Bf 110 (asi noční stíhačky).
Zničena půlka jižního hangáru ale montáž stíhaček pokračovala dál.
Bf 109 G-10/U4 WNr. 61????.
Je to v Kralupech nad Vltavou?
----------
----------
18.4.1945 tři kusy Ju 52/3m přeletěly na polní letiště Nehvizdy (okres Praha-východ).
----------
----------
20.4.1945 velení Luftwaffe pověřilo Oberstleuntnanta Hermanna Hogebacka velením všech útvarů v prostoru Velká Praha Grossraum Prag, kam kromě pražských letišť patřila ještě letiště Čakovice, Klecany, Kralupy nad Vltavou, Plzeň a Žatec. Uskupení Gefechtsverband Hogeback operačně podléhalo velitelství IX. Fliegerkorps (J) v Treuenbritzenu u Berlína a do bojů o Berlín poskytlo všechny své bojeschopné letouny.
----------
----------
----------
----------
----------
----------
----------
----------
----------
----------
----------
1.5.1945 v 22.03 hod. rozhlasové vysílání Unser Führer Adolf Hitler ist gefallen. (Zastřelil se 30.4.1945 v 15.30 hod.).
----------
----------
----------
----------
----------
----------
----------
8.5.1945 bombardéry Pe-2 od 8 гбад, 6 гбак, 2 ВА prováděly průzkum u měst Liberec, Mladá Boleslav, Praha, Roudnice nad Labem, Kralupy nad Vltavou. Deník bojové činnosti bombardovací divize.
8.5.1945 povstalci pod vedením R. Traxlera obsadili letiště.
Na letišti ukořistěno 13 kusů Bf 109. Letouny Bf 109 byly převezeny do Avie v Čakovicích.
Nedatováno.
Ar 96 .
Si 204 , , , , "OL+ND" .
Ju 52/3m "8T+CU" od 10./TG 2 , .
Ju 52/3m "9" od I./TG 3 .
------ 8.5.1945 v 23.01 hod SEČ (u nás 9.5.1945 v 0.01 hod. SELČ) bezpodmínečná kapitulace Německa -----
9.5.1945 v 6 hod. přelet šesti německých dopravních letadel. Jedno bylo sestřeleno. Hořící se zřítilo na pískovnu (ulice v Pískovně?). Devět mužů zahynulo, pět zraněných bylo zajato. Letěly z polního letiště Byšice (okres Mělník)?
9.5.1945 Sověti obsadili Kralupy nad Vltavou.
Přiletěla sovětská letadla. Kdy?
Kdy odletěla?
----------
----------
----------
----------
----------
----------
----------
----------
----------
----------
----------
Podle nařízení gen. Vicherka čj. 1/oper. z 20.5.1945 ve věci "Přípravné práce k postavení strážních letek" byla k tomuto dni obsazena čs. personálem letiště Ruzyně, Kbely, Letňany, Čakovice, Hradec Králové, Humpolec, Josefov, Klecany, Kralupy, Přibyslav, Skuteč, Zbraslavice, Vrchovina u Hodkovic, Kummer, Hvězdov, České Budějovice, Pardubice, Vysoké Mýto, Havlíčkův Brod, Chrudim, kde již fungovali velitelé letišť o nichž velitelství letectva vědělo. Spis je určen přímo těmto velitelům letišť, žádné konkrétní letecké jednotky nejsou jmenovány.
----------
----------
----------
----------
----------
26.5.1945 zřízena Technická správa Ruzyně. Ta měla za úkol vyhledávat sklady letecké materiálu, soustřeďovat ho na letištích, uložit ho, evidovat a dále s ním nakládat podle potřeb velitelství letectva. V působnosti byla letiště Klecany, Kralupy nad Vltavou.
----------
----------
----------
----------
----------
----------
1.6.1945 byla zřízena Velitelství leteckých oblastí 1 až 3 a do jejich působnosti byla zahrnuta letiště. Letecká oblast 1 - Bohdaneč u Pardubic, Boží Dar u Milovic, Čakovice, Dašice, Hodkovice u Turnova, Hradec Králové, Hvězdov u Mimoně, Choceň, Jezbiny u Josefova, Kummer u Mimoně, Klecany, Kralupy nad Vltavou, Letňany, Liberec, Mladá Boleslav, Nový Bydžov, Pardubice, Praha-Kbely, Praha-Ruzyně, Přelouč, Vysoké Mýto, Žatec I-IV.
Firma Kochmann M., výroba větroňů vyrobila 50 kusů zesílených větroňů Grunau Baby IIc. Nejdříve z dílů nalezených ve skladu NSFK v Zákupech (okres Česká Lípa), poté z dílů vlastní výroby. Opravy kluzáků SG 38.
Vznikla ČNA odbočka Kralupy.
Na letišti se nacházelo 25 kluzáků a dva navijáky.
Válku přečkal větroň K 3 Sokol. Prý ještě létal, brzy havaroval a byl zrušen.
5.5.1946 letecký den. Předvedení plachtařů. Dva letouny Spitfire od 1. letecké divize předvedly letecký boj a Čáp předvedl minimální rychlost.
O něco později se začalo i s motorovým létáním na letadle Piper.
30.6.1946 odjeli českobudějovičtí plachtaři do Kralup nad Vltavou na přeškolení na naviják, kde létali na dvousedadlových větroních DFS Kranich II, přeškolili se na naviják s ŠK 38 a na jednosedadlové větroně Grunau baby IIb. Instruktory jim dělali Háza a Roček, vlekalo se C 14.
1.7.1946 ortofotmapa. Ortofotomapa. Vraky letounů kolem letiště.
Vraky u křižovatky severně letiště.
Trosky letadel západně letiště.
Vraky v lese východně letiště. Vlevo jižní hangár.
Trosky letadel jižně letiště.
Kluzák Schulgleiter SG 38 . Kdy?
Staňkovští plachtaři cvičili vzlety pomocí navijáku.
V roce 1947 v Kralupech nad Vltavou létali mladí českobudějovičtí plachtaři, přeškolovali se na létání s navijákem s ŠK 38, létali na dvousedadlových větroních DFS Kranich, na jednosedadlové Grunau Baby IIb, vlekalo se s dvouplošníkem C 14.
---------- 25.2.1948 prezident Beneš dokončil předání moci komunistům ----------
Pražák Pavel Novák zahájil výcvik na bezmotorových letadlech v roce 1949 na letišti letecké školy ČNA v Kralupech n. Vltavou, kde provedl několik skluzů a přímých letů ve vleku za navijákem na kluzácích ŠK-38 OK-5406, OK-5300, OK-5052 za instruktorování Sváti Pokorného a Rudy Teichmana. Také obdržel předvolání k účasti plachtového výcviku do Letecké školy ve Vrchlabí od HIBV, kam se přesunul a ve výcviku pokračoval. Zdroj.
Natáčení filmu o plachtařích Vítězná křídla. Zdroj. První použití rádiostanice ve větroni.
--------- 25.6.1950 komunisti přepadli Jižní Koreu ----------
V roce 1951 oprava větroně Grunau Baby II OK-8055 ve firmě Letecké dílny Kralupy nad Vltavou. Zdroj.
.
10.8.1953 ortotomapa. Červená kolečka jsou hangáry.
.
Koncem srpna 1955 příprava na letecký den. Video.
.
.
V létání se pokračovalo až do roku 1958, kdy letiště muselo ustoupit stavbě Kaučuku.
Náhradní letiště na Sazené nebylo v té době ještě postavené, proto se technika a členové aeroklubu přesunuli na letiště v okolí.
Motoráři hlavně na Kladno a plachtaři většinou na letiště Hořín u Mělníka.
Místo létání pak chodili nejvěrnější aeroklubáci na Sazenou pomáhat stavět hangár a provozní budovu. Dočkali se v roce 1967, kdy bylo nové letiště dokončeno. Zdroj.