Letka 63

22.02.2024

1.12.1929 v Olomouci vznikla Letka 63  L. Podléhla První peruti leteckého pluku 2 .

18.4.1933 se mechanici voj. Václav Hausknecht a svob. Karel Hovora s letounem AP 32.73 "K8" z letiště Nový Dvůr u Malacek pokusili o úlet do SSSR. Při vzletu se letoun v plné rychlosti převrátil na záda. Mechanici zahynuli. Úlety.

20.7.1938 u obce Březce (okres Olomouc) zřícení letoun Aero A 100.31. Pilot čet. Jaroslav Šála se zachránil pomocí padáku, ppor. Jaroslav Stehlík zahynul. Letecká badatelna.


14.9.1938 přesun do Přerova. Velitel mjr. let. Vojtěch Skoba. Postupně přiletělo osm letounů Aero A.100 (trupové označení 22, 25, 26, 34, 35, 39 a 40), čtyři letouny Avia B.71 (trupové označení 45, 46, 58 a 59)a jeden spojovací letoun Praga E.39.100.

Od 19.9.1938 podřízena veliteli Leteckého pluku 2.

24.9.1938 byla Letka 63 zařazena do Mobilisačního tělesa 602 jako mobilizovaný útvar 602-A-7. Vznikla Letka 63. Krycí název Slíva. Velitel mjr. let. Vojtěch Skoba. Podléhala veliteli Velitelství zemského letectva v Brně.

 

26.9.1938 byl por. František Fajtl poslán z Kbel, kde absolvoval dvoutýdenní pilotní výcvik na vícemotorových letounech. (Dne 19.9.1938 létal s letounem MB 200.52 a později i na MB 20.29 až do 23.9.1938. Poté létal na letounu B 71.58 a B 71.59). zpět do Olomouce, kde byl přidělen k Letce 63 do Přerova.

Od 27.9.1938 podléhala veliteli Velitelství letectva II. armády.

Velitelství II. armády podléhaly i jednotky letectva, v jejichž čele stál plukovník letectva Jaroslav Plass.

Jednotky přidělené pozemním formacím
Bojové letectvo

 

27.9.1938 por. František Fajtl a četař asp. Bartoš přeletěli s letounem Aero A.100 z Olomouce k Letce 63 do Přerova.

27.9.1938 odpoledne por. František Fajtl s četařem asp. Jaromírem Brožem podnikl 24 minutový let na stroji B.71.46 kvůli přezkoušení kompresorů.

 

Por. František Fajtl létal jak na letounech Aero A.100, tak i na Letov Š.328 a Avia B.71. Por. František Fajtl se stal prvním důstojníkem, tedy faktickým zástupcem velitele letky.

---------- Prezident Beneš kapituloval před nacisty 30.9.1938 ----------

Por. František Fajtl od října 1938 do března 1939 vykonal dalších 231 letů v celkovém trvání 47 letových hodin.

22.10.1938 byla Polní letka 63 demobilizována.

Letka 63 přemístěna na letiště Přerov-Henčlov nařízením velitele letectva s platností od 1.12.1938.

Por. František Fajtl létal do Olomouce, kde cvičil na stíhačkách B.534 od Letky 35 a Letky 33.

4.3.1939 por. František Fajtl měl poslední let na letounu Aero A.211 - přelet z Olomouce do Přerova.

Letka 63 měla 12 důstojníků (z toho 6 záložních), dva rotmistry a 11 poddůstojníků výkonného leteckého personálu (piloti a pozorovatelé). S lékařem, četařem aspirantem, zdravotníky, s plným stavem mechaniků, zbrojířů a pomocným personálem čítala kolem 130 mužů.

15.3.1939 před polednem na letiště dorazili Němci.

Letiště předával por. František Fajtl a četař asp. Jaromír Brož.