Letouny Henschel Hs 129 u nás

Rumunské Hs 129 u nás

19.12.2022

25.5.1939 první let letounu Hs 129 s motory Argus As 410 A 0 o výkonu po 316 kW.


.


.


.


.


29.1.1944 přiletěla z Pančeva do Pardubic operačně výcviková SG 151, (Stab/SG 151, 5./SG 151, 6./SG 151, III./SG 151 s 7. a 8./SG 151) s asi 75 bitevními letouny Ju 87. Velitel Geschwaderkommodor SG 151 Oberst Karl Christ - nositel vysokého vyznamenání - Dubové ratolesti k Rytířskému kříži Železného kříže Eichenlaub zum Ritterkreuz des Eisernen Kreuzes (19.2.1943, jako 193. z celkem 863). Primárním úkolem SG 151 byl výcvik posádek pro doplnění frontových jednotek (včetně bojového výcviku). Letecká střelnice Bělečko pro střelbu z palubních zbraní a pro bombardování. Tato část lesa byla využívána jako cílová plocha pro nácvik bombardování a pro cvičnou střelbu z palubních zbraní. Výcvik trval v průměru tři týdny, během nichž měli žáci nalétat třicet hodin.

V únoru 1944 ze základny Deblin Irena do Pardubic přiletěly 3 kusy bitevních letounů Henschel Hs 129 B-1 a 14 kusů Hs 129 B-2. Staly se součástí 6./SG 151. Velitel Hptm. Gero Herr (15.2.1944 - 17.8.1944. Výcvik se prováděl i na letišti Vysoké Mýto, Choceň.

1.4.1944 zničení Hs 129 B-2 WNr. 0287 "6Q+QQ" od  6./SG 151. Pilot Fw. Giselbert von der Horst narazil při nácviku hloubkového útoku do země u obce Dobřenice Dobschenitz (okres Hradec Králové).

2.5.1944 zničení Hs 129 B-2 WNr. 0321 "CH+SN" od 6./SG 151. Pilot Fw. Johannes Marcy se z neznámé příčiny zřítil po vzletu z choceňského letiště u obce Sruby Srub (okres Ústí nad Orlicí). Letecká badatelna.

5.5.1944 zničení Hs 129 B-1 WNr. 0164 "6Q+QG" od 6./SG 151 u obce Koschowitz(?). Pilot Uffz. Werner Keuneck zahynul. Letecká badatelna.

17.8.1944 odletěli 5. a 6./SG 151 na letiště Pančevo u Bělehradu. MAPA. Mezipřistání v Malackách?

helo5990.png (609862 bytes)

18.10.1944 F. Chábera od 1. čs. samostatného stíhacího leteckého pluku, 2 ВА po vzletu z polního letiště Zolná uviděl asi 5 km východně od letiště 3 letouny Ju 88 (byly to Hs 129), přiblížil se k nim a vystřelil na poslední z nich několik dávek. Z pravého motora nepřátelského letadla vyšlehl plamen a vycházel černý dým. Další dvě letadla utvořily okolo Chábery kruh, z kterého unikl. Naposledy viděl letadlo, které napadl letět údolím Hronu směrem na Svätý Kríž nad Hronom (dnes Žiar nad Hronom). Asi u Levic se zřítil Hs 129 B WNr. 447 od Gefechtverband Henne z Malacek. Fw. Wilhelm Rath zahynul. Chábera přistál v 13.25 hod. Čtyři letouny Hs 129 podporovali Kampfgruppe SS Schill při obsazení města Krupina. MAPA.


15.2.1945 u obce Huntířov (okres Děčín) nouzové přistání pro vysazení motoru letounu Hs 129 B-2 WNr. 0250. Pilot Ofw. Söber přelétával letoun z Ruzyně do Großenhainu.

25.4.1945 z Welsu do Německého Brodu přiletěla bitevní 10.(Pz)/SG 9 s Hs 129. Pravděpodobně v Budějovicích tehdy zůstal jeden Hs 129, který byl po válce nalezen. Boj o Brno.

Bf 109 K-4 a v pozadí HS 129 "1" a "?". Kdy?

26.4.1945 šest La-7 od 177 гиап, 14 гиад, 3 гиак, 5 ВА z polního letiště Niederabsdorf (Ringelsdorf) přikrývající pozemní vojska v oblasti Brno. V 18.08 zahlédli čtyři Hs 129 přikryté čtyřmi Bf 109. Gardový kapitán Malcev sestřelil Bf 109, který se zřítil 2 km severně Telnice (okres Brno-venkov). Přehled bojové činnosti pluku.

----- 8.5.1945 v 23.01 hod SEČ (u nás 9.5.1945 v 0.01 hod. SELČ) bezpodmínečná kapitulace Německa -----

Havlíčkův Brod. Vrak Hs 129 B-1 WNr. 141862 "1" .

Hs 129 B-1 WNr. 141862 "1" a vpravo vzadu vrak Hs 129 B-2 WNr. 140725 "2".

Další vrak .

České Budějovice. V kabině Josef Bína.