Letouny Focke Wulf Fw 44 Stieglitz u nás, jejich výroba u nás a co se podařilo po válce využít

Slovenské Fw 44

02.11.2023

5.9.1932 zalétán Fw 44 s motorem Siemens-Halske Sh 14 A o výkonu 118 kW.

 


1938

27.6.1938 v 14.10 hod. v Českých Budějovicích přistál poddůstojnický čekatel Rudolf Dietrich s letounem Fw 44 D-EUGI.

12.7.1938 v 15.20 hod. v Kutné Hoře přistál vojín Heinz Eisner s letounem Fw 44 D-EOKI.

---------- 30.9.1938 prezident Beneš zlomil národu páteř ----------


1939

Českomoravská-Kolben-Daněk a.s. - letadlové oddělení Praga.

Od kdy opravy Fw 44? Celkem opraveno 233 ks kusů.

Od kdy výroba Fw 44? Celkem vyrobeno 150 kusů.


1940

8.4.1940 jde se na první letovou akci, Leopold Wenger a v Fw 44 Stieglitz v Plzni.

V říjnu 1940 byl závod přejmenován na Českomoravské strojírny a. s. Böhmish-Mährische Maschninenfabriken AG, Prag.

V roce 1940 narazil do Sněžky jen deset metrů pod verandou České boudy (okres Trutnov) německý letounu Fw 44.

V prosinci 1940 Letecko-technický zkušební ústav (LTZÚ) Flugtechnische Versuchsanstalt Prag (FVA Prag Letnan) v Letňanech provedl letové zkoušky umělohmotného uložení podvozkových kol na letounu Fw 44.


1941

Výroba Fw 44.

Fw 44 v Plzni.

Fw 44  od Schule/FAR. 32 v Pardubicích  helo7270.jpg (195961 bytes).


1942

Výroba Fw 44.

Flugzeugwerke Eger GmbH (F. W. E) v Chebu opravy Fw 44.


1943

Výroba Fw 44.


1944

Na konci října 1944 Fw. Franz Gapp  - nositel vysokého vyznamenání - Rytířský kříž Železného kříže Ritterkreuz des Eisernen Kreuzes (18.9.1943, jeden z celkem 7 313) od 8./KG 6 už byl na letišti v Praze-Ruzyni, kde 28.10.1944 zahájil lety na kurýrních strojích jednotky. Šlo pravděpodobně o seznamovací lety s okolím základny pro další potřeby útvaru. Při této činnosti využíval Fw 44 "BE+LA", Go 145 "3E+CX" nebo Bf 108 "TG+LC". Vše to byly stroje útvaru KG 6, které si ponechal i po odevzdání bombardovací operační techniky. Zdroj. Zdroj.


1945

 

------ 8.5.1945 v 23.01 hod SEČ (u nás 9.5.1945 v 0.01 hod. SELČ) bezpodmínečná kapitulace Německa -----

V červnu 1945 při velitelství 1. čs. smíšené letecké divize vznikla Cvičná a dopravní skupina s letouny dvouplošníky Fw 44 D, Po-2, jednoplošníky Bü 180, Bü 181, Kl 35 D, Fi 156 C, Ar 96 B, W.34, dvoumotorovými Fw 58, Si 204, třímotorovými Ju 52, Ju 352 A-1 Herkules,  a dalšími. Velitel kpt. Ing. Vladimír Šimůnek. helo5967.jpg (76532 bytes), helo5968.jpg (62354 bytes). Provoz až 27 letounů do 31.7.1945.

V roce 1945 typ dostal vojenské typové označení C 9.

 

Pan Pavel Klouček zrekonstruoval poválečný provoz typu.

V poválečné ČSR je zatím známo 5 ks provozovaných Stieglitzů, některé z nich pocházejí asi z válečné kořisti z Grunau, některé kusy měly zůstat po Němcích na našich letištích.

W/Nr 86 OK-QHC

W/Nr 138 OK-QHN

W/Nr 867 D-EXLO, V-20, OK-QHM

W/Nr 1179 OK-QHK

W/Nr 1765 OK-PEA

 

Snímek z dílen liberecké VOŠLM, kde se nejspíše mechanici ujali péče o motor jednoho z Hodkovických strojů. Na počátku zakládání plachtařských výcvikových center byly Hodkovice právě tím místem, kam směřovalo těch několik málo dostupných Stieglitzů, snad kvůli snazší údržbě jednoho typu, v ostatních střediscích pak službu zastávaly početnější Kadetty.


Pro provádění aerovleků sloužil v ZPŠ v Hodkovicích nad Mohelkou kořistní motorový letoun Fw 44 OK-QHC (v rejstříku zapsán od 26.6.1946) .


V roce 1947 se vojenské typové označení změnilo na C 14.


---------- 25.2.1948 prezident Beneš dokončil předání moci komunistům ----------


.


--------- 25.6.1950 komunisti přepadli Jižní Koreu ----------

V roce 1950 byly v Hodkovicích doloženy Fw 44 OK-QHC a OK-QHM, využívané především jako vlečné.