09.11.2023
Civilní znaky od května 1939.
Ambiciózna továreň Ing. J. Mráz, továrna na letadla Choceň Ing. J. Mráz, Flugzeugfabrik Chotzen z Chocne (okres Ústí nad Orlicí) v protektoráte mala obmedzené aktivity a tak využila možnosti na Slovensku. Na začiatku jari 1941 vznikla v Nitre jej pobočka s názvom Továreň na lietadlá ing. Jaroslav Mráz Nitra. Gonzo.
V roce 1942 pod vedením ing. Rubliča tam vzniklo turistické a športové lietadlo Mráz Zobor I. OK-SOA, ktoré konštrukčne vychádzalo z osvedčeného predvojnového typu Be 555 Superbibi. Základní změnou byla nižší poloha umístění motoru Walter Minor 4-II o výkonu 69,9 kW a nový tvar krytu kabiny s vyšším a méně šikmým čelním štítem.
V létě 1942 poprvé vzlétl Zobor I. Pilotoval ho rotník Ján Kello. Gonzo.
V roce 1943 bylo vyrobeno 10 kusů letounů Mráz Zobor I.
První prototyp.
Zobor I OK-SOF.
Zobor I. OK-SOG.
27.5.1943 havarovalo lietadlo Mráz Zobor I. OK-SOG v blízkosti Výčap-Opatoviec. Lietadlo bolo majetkom firmy Mráz (továrne na výrobu lietadiel v Nitre). Pilot rotník let. Ján Kello zahynul. Sebevražda?
Všechna vyrobené letadla byla dána k dispozici Slovenskému leteckému sboru (SLeS), kde spolu s Be.555 byla použita jako výcvikové a spojovací letouny.
Na konci srpna 1944 Gefechtsverband Henne z Nových Dvorů obsadil letiště a zajistil letecký materiál. Ukořistila poslední dva letouny Zobor I OK-SOI, OK-SOJ.
------ 8.5.1945 v 23.01 hod SEČ (u nás 9.5.1945 v 0.01 hod. SELČ) bezpodmínečná kapitulace Německa -----
Seznam letadel Mráz Zobor:
OK-SOA SLeS
OK-SOB SLeS
OK-SOC SLeS
OK-SOD SLeS
OK-SOE SLeS
OK-SOF SLeS
OK-SOG 27.5.1943 katastrofa
OK-SOH SLeS
OK-SOI - SLeS, ukořistila Deutsche Luftwaffe
OK-SOJ - SLeS, ukořistila Deutsche Luftwaffe