Velká válka 1914-18

Týl, výroba letadel a motorů.

15.11.2019

Nástupový plán proti Srbsku počítal se třemi polními - 2., 5., a 6. armádou.

Nástupový plán proti Rusku. Dvě armády 1. a 4. měly zahájit úder směrem do Polska severním směrem. Na pravém boku více na východ je měly zajišťovat 3. armáda. Mezeru mezi nimi měla vykrývat jedna armádní skupina a nejjižnější část linie pak tvořila druhá armádní skupina.Útočící armády měly postupovat širokým obloukem na východ a nakonec by se měly spojit se zajišťovacími armádou a armádními skupinami. Tyto spojené síly by pak pokračovali v postupu směrem k pobřeží Černého moře a ruské síly by tlačily před sebou.

od února 1914

Podle plánu z roku 1913 se měly z mobilizovaných Flugparků vytvořit Fliegerkompanie – FliK 1, FliK 2, FliK 3, FliK 4, FliK 5, FliK 7 i FliK 8 se měly zmobilizovat ve 3. dni mobilizace, FliK 6, FliK 9, FliK 10, FliK 11 i FliK 12 v 8. dni, FliK 13, FliK 14 i FliK 15 v 20. dni mobilizace podobně i Lenkballonkompanie.

1.2.1914 vytvořeny letecké parky: Flugpark 1 v Fischamend, Flugpark 2 ve Wiener Neustadt, Flugpark 3 v Görz-Gorizia-Gorica dnes v Itálii, Flugpark 4 v Mostar, Flugpark 5 v Neusatz-Újvidék-Нови Сад dnes v Srbsku, Flugpark 6 v Mostar, Flugpark 7 v Krakau (Rakowice - Czyžyny)-Kraków v Polsku, Flugpark 8 v Aspern, Flugpark 13 ve Wiener Neustadt, Flugpark 14 v Aspern. V červnu 1914 vytvořen: Flugpark 10 v Graz-Thalerhof.

 

Do války vstoupila rakousko-uherská armáda s 85 piloty a 12 pozorovateli v 9 Fliegerkompaniích, z nichž dvěma veleli Češi – Hauptmann Josef Smetana v čele Flik 1 a Oberleutnant Robert Baar v čele Flik 2.

Proti Srbsku se připravovaly FliK 1, FliK 2, FliK 4, FliK 9. Dne 28.7.1914 vypukla válka se Srbskem.  

Od 6.8.1914 válka s Ruskem. Po vypuknutí války s Ruskem byla FliK 1 přesunuta do Haliče. Proti Rusku byly dále nasazeny FliK 5, FliK 7, FliK 8, FliK 10, FliK 11

Zřízení Ballonkompanien. Osm proti Rusku a čtyři proti Srbsku.

Na začátku války byli všechny civilní stroje v Pardubicích, Mladé Boleslavi zabrány armádou a převezeny do Wiener Neustadt.

helo6505.jpg (308547 bytes) První ukořistěný ruský aeroplán, který byl sestřelen rakouským vojskem na rusko-haličských hranicích.

helo6513.jpg (151300 bytes) Dovezené německé letadlo u rakousko-uherské letecké jednotky.

Během dvou válečných měsíců pak počet leteckých rot stoupl o dalších pět Fliegerkompanií - FliK 3, FliK 13, FliK 14 nasazené proti Rusku, FliK 15 nasazena proti Srbsku a poté proti Rusku, FliK 6 nasazena proti Černé Hoře. Dvěma z nich opět veleli Češi – v čele FliK 3 stál Oberleutnant Rudolf Holeka a velitelem FliK 6 byl Hauptmann Vilém Dvořák.

mapicka.jpg (1516178 bytes) Místa aktivity FliK 1, FliK 3, FliK 5, FliK 7, FliK 8, FliK 10, FliK 11, FliK 13, FliK 14, FliK 15,  .... na bojištích v Haliči, v Karpatech a v Bukovině do 2.5.1915.

od října 1914

Jan Staštík zkonstruoval český vojenský aeroplán Dreadnought No. 1. Byl to dvojplošník s dvěma motory o výkonu 73 kW a s rozpětím 18 m - největší letoun v Čechách. V květnu 1914 byl montován v Průmyslovém paláci na Výstavišti. Koncem května 1914 začalo vyjednávání o hangárování a zkouškách v Pardubicích. Není jisté zda tam vůbec bylo. Po zahájení války ho měli převézt do Fischamendu. Dne 21.10.1914 ho pilot Jan Staštík rozbil při rozjezdu ke zkušebnímu letu. Jan Staštík se těžce zranil. 

Österreichisch-Ungarische Flugzeugfabrik Aviatik GmbH ve Wien.

Oesterreichische Flugzeugfabrik AG ve Wiener Neustadt (Oeffag) nebo (Oef) vyráběl letouny Albatros.

Ungarische Lloyd Flugzeug und Motorenfabrik A.G vyráběl letouny Lloyd.

K.u.K. Fliegerarsenal Flugzeugwerk Fischamend vyráběl letouny Lohner.

Phoenix Flugzeug-Werke AG

Ungarische Flugzeugwerke A.G. (UFAG)

Wiener Karosserie und Flugzeugfabrik A.G. (WKF)

Jan Čermák byl povolán do Wiener Neustadt kde zalétával tovární letouny.

Npor. Klement Adamec se vycvičil na pilota.

15.12.1914 Čihák nastoupil službu v Wiener Neustadt. Po jednom letu nebyl dále cvičen.

Od 23.5.1915 válka s Itálií. Mapy.

K. u K. Luftschifferabteilung se 8.7.1915 reorganizovalo a vzniklo K. u K. Luftfahrtruppe (Letecké síly) - samostatné letectvo.

Hptm. Rudolf Holeka od roku 1915 do září 1916 působil jako velitel důstojnické školy pro pozorovatele Feldbeobachterschule ve Wiener Neustadt.

Počet Fliegerkompanien se zvýšil do konce roku 1915 na 16 Fliegerkompanien, v roce 1916 jich bylo 36 Fliegerkompanien a v roce 1918 počet Fliegerkompanien vzrostl na 79.

helo6506.jpg (245092 bytes) Hydroplán Lohner s označením M31.

helo6435.jpg (208540 bytes) Druhý prototyp letounu Hansa-Brandenburg D. I (KD) 60.55 na letišti Aspern v létě 1916 před předáním k otestování u FliK 26.

helo6510.jpg (422857 bytes) Výroba plynu v lese pro Rakousko-uherský upoutaný balón.

Npor. Klement Adamec měl 15.5.1916 s ing. Karlem Maškem u Fliegerarsenal v Aspern měl nehodu na letounu 21.20. Dále je záznam o jeho letu 7.8.1916 s letounem 16.18. 12.9.1916 měl nehodu s prap. Sedlákem.

od listopadu 1916

helo6511.jpg (245712 bytes) Příslušníci pozemního personálu rakousko-uherské letecké jednotky před letounem Fokker D.II. Kdy?

Během války spolupracoval ve Fischamendu na konstrukci poměrně úspěšného upoutaného vrtulníku Ing.Vilém Žůrovec se skupinou maďarských konstruktérů - prof. Th. von Kármán a von Petróczy. Podrobnosti. (L+K 13/65, 2/76) 

Jindřich Kostrba na přelomu roku 1916/1917 působil jako instruktor ve Wiener Neustadt.

helo6389.jpg (285291 bytes) Knoller C.II (Av) 36.07. Letoun se 10.2.1917 zřítil po destrukci křídel v Aspern. Posádka zahynula.

helo6391.jpg (231509 bytes) Aviatik C.I Berg 37.06 při zkouškách v Aspern v dubnu až květnu 1917.

helo6508.jpg (339661 bytes) Rakousko-uherskými letci k přistání přinucené italské letadlo Farman MF.11. v Maria Gailu u Villachu dne 17.4.1917.

helo6507.jpg (353936 bytes) V jižních Tyrolích sestřelené italské letadlo Caproni Ca.3 v roce 1917.

Poštovní lístky z Fischamendu v roce 1917. helo8335.jpg (569307 bytes), helo8334.jpg (364182 bytes), helo8337.jpg (769613 bytes), helo8336.jpg (299945 bytes) Jan Musil druhý zprava, helo8338.jpg (314380 bytes) vpravo nahoře Jan Musil.

Nový císař Karel I. v červenci 1917 vytvořil novou velitelskou pozici Inspektor der Luftstreitkräfte (generální inspektor letectva). Do čela jmenoval arcivévodu Generalobersta Josefa Ferdinanda Toskánského. Pod jehož pravomoci spadalo jak K. u K. Luftfahrtruppe tak i K.u.K Seeflugwesen (námořní letectvo). Oslabil tak pozici velitele K. u K. Luftfahrtruppe tehdejšího Obersta Emila Milana Uzelace.

helo6390.jpg (234967 bytes) Knoller C.II (Av) 36.10 na letišti v Aspern v červenci 1917. Stroj patřil pod Flieger-Versuchsabteilung později FliK 70 a ještě v červenci odeslán na východní frontu.

helo6509.jpg (348676 bytes) Sestřelené italské bombardovací letadlo Caproni Ca.1 v roce 1917.

helo6308.jpg (227032 bytes), helo6309.jpg (236869 bytes) Nehoda Fp. Hptm. Klementa Adamce s letounem Phönix C.I s označením 121.02 a motorem Hiero o 169 kW v Aspern v srpnu 1917.

Jan Čermák v roce 1917 utrpěl úraz na ruce při nahazování motoru a odešel do zálohy.

helo6394.jpg (247797 bytes) Firma Aviatik v Aspern na podzim 1917. Letouny Aviatik C.I. a D.I.

V březnu 1918, zřídila rakousko-uherská poštovní správa první leteckou poštovní linku Vídeň-Krakov-Lvov. Od 1.4.1918 byla provozována jako první pravidelná mezinárodní linka na světě a byla prodloužena až do Kyjeva. 

helo6233.jpg (86583 bytes) První let na trati z Wien-Aspern - Krakau (Rakowice - Czyżyny)-Kraków - Lemberg-polsky Lwów, dnes ukrajinský Львів - Płoskirów, dnes ukrajinský Хмельницький - Київ - Одеса uskutečnil letoun Hansa Brandenburg Br.C.I (Ph) evidenčního čísla 27.48 s motorem Austro Daimler 117 kW dne 27.3.1918. Na trati nebylo záměrně naplánováno žádné mezipřistání na území našeho státu, pouze v Praze a Brně byly zřízeny zvláštní sběrny u hlavních poštovních úřadů. MAPA.

6.4.1918 u vršovických kasáren v Praze přistáli zkušební pilot Josef Tvrdík a přejímací technik Lt. Karel Mašek z Aspern.

Během války spolupracoval ve Fischamendu na konstrukci poměrně úspěšného upoutaného vrtulníku Ing.Vilém Žůrovec se skupinou maďarských konstruktérů - prof. Th. von Kármán a von Petróczy. (L+K 13/65, 2/76) 

Pozorovací vrtulník podle Petróczyho. Pavel Sviták, L+K Special 7/06 stránka 36, stránka 37, stránka 38, stránka 39.

První konstrukce Kármána a Žurovce. Pavel Sviták, L+K Special 7/06 stránka 40, stránka 41.

Žurovcův vrtulník Pavel Sviták, L+K Special 7/06 stránka 42, stránka 43, stránka 44, stránka 45, stránka 46. stránka 47, stránka 48, Radko Vašíček, L+K Special 7/06, stránka 49 a stránka 50. (L+K 1,3,22/76) Podrobnosti.  

10.6.1918 při předvádění před vysokými hodnostáři letectva obsluha zpanikařila a vrtulník PKZ-2 se po pádu na zem poškodil.

helo609.JPG (38437 bytes), helo610.JPG (47807 bytes)helo612.JPG (36630 bytes), helo611.JPG (20917 bytes), helo613.JPG (48468 bytes), helo624.JPG (90986 bytes), helo591.jpg (62840 bytes).

22.6.1918 Hptm. Robert Ellner, velitel FliK 56/J byl přeložen k Fliegerersatztruppe.

19.7.1918 Hptm. Robert Ellner byl ustaven velitelem obranné letky při velitelství letiště Wiener Neustadt Kommandant des Abwehrstaffels beim Flugfeld - Kommando Wiener Neustadt.

od července 1918

10.8.1918 Fp. Hptm. Klement Adamec s pozorovatelem na upraveném letounu Phönix C.I série 121 s motorem Fiat o 164 kW s plným válečným zatížením 437 kg dosáhl rekordu v dostupu 6 300 m za 58 min a 48 sec.

K 1.10.1918 proběhla další změna ve velitelských strukturách K. u K. Luftfahrtruppe. Byla zrušena funkce Inspektor der Luftstreitkräfte (generální inspektor letectva). Ta byla nahrazena funkcí Chef des Luftfahrwesens (náčelník letectva). Novým Chef des Luftfahrwesens (náčelník letectva) se stal Generalmajor Otto Freiherr Ellison von Nidlef (*6. 4. 1868 +11. 11. 1947). Post zástupce se pojmenoval Stellvertreter des Chefs des Luftfahrwesens (zástupce náčelníka letectva). Jmenován byl Generalmajor Emil Milan Uzelac.

Počet příslušníků létajícího personálu, co sloužilo v K. u K. Luftschifferabteilung a později K. u K. Luftfahrtruppe během války, bylo víc jak 3 000 mužů, z toho padlo či zahynulo při leteckých nehodách nebo zemřelo na následky zranění asi 650 mužů. Vyrobených letadel bylo asi 5 400 a asi 4 300 leteckých motorů. Další letadla a motory dodalo K. u K. Luftfahrtruppe Císařské Německo.

 

Koncem října 1918 pilot Forst odletěl s letounem Brandenburg z Wiener Neustadt do Napajedel.

helo5500.jpg (469191 bytes) 2.11.1918 odletěl Rudolf Polanecký a Bedřich Starý s letounem Brandenburg B.I (Fd) čísla 276.19 z Fischamendu do Prahy

Klement Adamec odletěl s letounem Brandenburg z Wiener Neustadt do Prahy.

 

Na jaře 1921 se dva až tři hangáry z Fischamendu se přemístily do Kbel.