Dar na provoz webu můžete poslat na účet 2000606220 / 2010.

Letka 13

14.11.2019

Od října 1929 měl Letecký pluk 3 barevný plukovní znak .

1.10.1929 se Letka 7 v Košicích přejmenovala na Letku 13, F. Podřízena velitelství Leteckému pluku 3 .

Letouny Aero AP 32 "F4", "F1" a "F?". Kdy?

V roce 1931 byl des. polní pilot Karel Šeda odvelen do Chebu na stíhací kurz.

25.2.1933 výnosem MNO bylo povoleno aktivnímu pilotu Letky 13 četaři Václavu Koptovi provádět lety na letounech MLL místní skupiny Košice. Stejné povolení je uděleno i v roce 1934

7.9.1933 uskutečnil V. Kopta přelet na trati Košice – Praha u příležitosti konání Armádního leteckého dne. Zpět 11.9.1933.

19.4.1935 byl četař V. Kopta přemístěn k Letce 9.

25.6.1935 u obce Vyšný Čaj (okres Košice-Okolie) nehoda letounu Aero A 11.83. Svobodník polní pilot Zdeněk Přikryl a pozorovatel desátník asp. Josef Vičář zahynuli.

Od října 1937 podléhala Druhé peruti leteckého pluku 3 .

8.10.1935 u Opátska (dnes Krásna, část Košic) se zabil svob. polní pilot Stanislav Bašus a pozorovatel čet. asp. Herman Molčán na letounu Aero A 11.127 "F1". Ztráta rychlosti v zatáčce a skluz do země.


V lednu 1938 přesun do Spišské Nové Vsi.

7.5.1938 nehoda Š 328 "F10" ve Spišské Nové Vsi. helo6148.jpg (330095 bytes)

Letov Š.328 "F7".

13.7.1938 se zabil pilot svob. Josef Šebesta a pozorovatel ppor. Antonín Maňák na letounu Letov Š 328.9. Narazili do vrchu Kojšovská hoľa.

Velitel mjr. let. Robert Goldberger.

24.9.1938 byla Letka 13 zařazena do Mobilisačního tělesa 603 jako mobilizovaný útvar 603-A-4. Vznikla Letka 13. Krycí jméno Samson. Velitel mjr. let. Robert Goldberger. Podléhala veliteli Velitelství zemského letectva v Bratislavě.

Od 27.9.1938 podléhala veliteli Velitelství letectva III. armády.

Velitelství III. armády podléhaly i jednotky letectva, v jejichž čele stál plukovník letectva Jaroslav Skála.

Jednotky přidělené pozemním formacím
 
Bojové letectvo
 

---------- 30.9.1938 prezident Beneš zlomil národu páteř ----------

V říjnu 1938 bylo zřízeno štafetové letecké spojení mezi Bratislavou a Chustem, zajišťované letouny Š.328 od Letky 13, Letky 15 a Letky 16. Příležitostně i Letkou 12.

5.10.1938 roj Š.328 zaútočil na Maďary u železniční stanice Boržava.

11.10.1938 shazování letáků v prostoru Košice - Užhorod - Mukačevo.

13.10.1938 roj Š.328 zaútočil na Maďary v lese u Aszas.

14.10.1938 po průletu nad obklíčenými Maďary u Šalanky se tito vzdali.

Od 15.10.1938 podléhala veliteli Velitelství letectva východní skupiny.

27.10.1938 se zabil pilot des. Josef Jaroš a pozorovatel svob. asp. Karel Pátek na letounu Letov Š.328.153. V mlze narazili do kopce u obce Rakovec u Dobšiné během kurýrního letu Užhorod – Košice – Zvolen.

Po tzv. viedenskej arbitráži sa mestá Košice a Užhorod stali súčasťou Maďarska. 

Pre obrancov sa stratou železnice a komunikácií situácia zhoršila. Ostala len problematická severná magistrála Stakčín - Perečín - Svalava.

Od 15.11.1938 podléhala veliteli Velitelství letectva III. armády.

1.12.1938 byla Letka 13 demobilizována.

V prosinci 1938 se tříčlenný roj Š.328 přemístil do Slatinských Dolů.

14.3.1939 se Letka 13 ve Spišské Nové Vsi stala součástí slovenského letectva jako Letka 13. Vyzbrojena letouny Š.328.

 

Po zahájení bojů jeden Š.328 ze Slatinských Dolů odletěl s kurýrními úkoly na Slovensko a už se nevrátil. Špatné počasí neumožnilo přelety.

Ještě 17.3.1939 jeden Š.328 s pilotem desátníkem aspirantem Jiřím Mikuleckým a pozorovatelem npor. Václavem Pálkou zaútočila na sičoviky, ostřelující evakuační vlak civilních obyvatel na cestě do Rumunska. Tam přistáli na poli a rumunský rotmistr letoun přelétnul na letiště.