Letouny Siebel Fh 104 Hallore u nás a co se podařilo po válce využít

09.10.2023

25.2.1937 zálet letounu Siebel Fh 104 s řadovým motorem Hirth HM 508 C o výkonu 198 kW.


1938

---------- 30.9.1938 prezident Beneš zlomil národu páteř ----------


1939


1940


1941


1942


1943


1944


1945

------ 8.5.1945 v 23.01 hod SEČ (u nás 9.5.1945 v 0.01 hod. SELČ) bezpodmínečná kapitulace Německa -----

Po válce nalezeny dva stroje.

Hradec Králové . Výrobní číslo 58459.

U Čáslavi byl nalezen letoun který byl použit na náhradní díly.

Typ Junkers Siebel Fh 104 Hallore "malý Síbl" dostal čs. vojenské typové označení C 30.

Letoun létal u Letecké dopravní skupiny z Ruzyně.


1946

Od 1.4.1946 Letecký dopravní pluk a C 30 s trupovým kódem "D-72". 3. kurýrní letka.(?)

18.6.1946 zahájen provoz ve Kbelích.

Do letounu byl zastavěn přijímač signálu z radiomajáků a rozhlasových stanic EZ 2 (radiopolokompas) z letounu Si 204. Boule na trupu. Kdy?

Kdy a kde?

Motorovému létání se nadále věnoval Karel Rada. Měl významnou zásluhu na uspořádání Velkého leteckého dne ve známém prostoru u Těšické kaple, který aeroklub Kelč připravil v součinnosti s Valašským aeroklubem ve Valašském Meziříčí (okres Vsetín) a pod záštitou ministerstva dopravy a vysokých vojenských činitelů na 1.9.1946. Na bohatý program upozorňovaly letáky rozhazované ze vzduchu nad Kelčí i nad obcemi a městy širokého okolí. V rámci přípravy na letecký den a zabezpečení účasti dvoumotorového dopravního letadla typu Siebel Fh 104 Hallore bylo zkoušeno jeho přistání v Kelči. Těsně před jeho přistáním totiž přijeli v čele s Karlem Radou na louky u Těšické kaple k přivítání letadla, zjistili, že majitelé louky posekali a čerstvě usušené seno poskládali do kopek ve vyrovnaných řadách po celém zájmovém území pro přistání. Kopky se musely rozházet a seno uklidit během několika minut bokem. Takové pracovní úsilí u nezemědělců do té doby v Kelči asi nikdo neviděl! A dvoumotorák skutečně přiletěl. Při prověřovacích letech tohoto stroje nad možným místem přistání, ale neuznal pilot plochu dostatečnou pro bezpečné přistání a zejména odstartování, a tak k velké lítosti organizátorů zase odletěl.


1947

Československý "malý Síbl" má zaznamenané lety mezi Kbely a Ruzyní 29. a 30.4.1947 s kódem "D-72". Pilot Karel Kopal a palubní radiotelegrafista Viktor Tégel.

30.4.1947 v 7.53 hod. ráno odletěl do Curychu s třemi cestujícími (respektive dva cestující plus jedna osoba služebně).

4.5.1947 v 17.07 hod. se vrátil do Ruzyně a v 17.25 hod. se přesouvá zpět na domovskou základnu do Kbel.

6.6.1947 dostal nové čs. vojenské typové označení D 54.

V letech 1947-48 nosil civilní registraci OK-VDM a praporový znak na kýlovce.(?)


1948

---------- 25.2.1948 prezident Beneš dokončil předání moci komunistům ----------

K 15.3.1948 bylo u Leteckého dopravního pluku evidováno: deset letounů D 47, osm letounů D 52, dva letouny Anson, dva letouny K 70, jeden letoun D 54, ostatní nespecifikovány.

K 1.7.1948 bylo u Leteckého dopravního pluku evidováno: deset letounů D 47, osm letounů D 52, letoun Anson, dva letouny K 70, jeden letoun C 30(?), ostatní nespecifikovány.


1949


1950

--------- 25.6.1950 komunisti přepadli Jižní Koreu ----------


1951


1952


1953


1954


1955

 

Letoun pro nedostatek náhradních dílů zrušen. Kdy?

 

L+K 10/23