Letka 15

26.12.2023

1.10.1931 v Hradci Králové vznikla Letka 15. Podléhala První peruti leteckého pluku 4 .

4.10.1933 vrazil letoun Š 16.31 po přistání v Chebu do zaparkovaných Avií B 22.22 a B 22.23. Posádka čet. Jan Otevřel, npor. Robert Saltholz.

Aero A 230 "F8" a "F10".

Trupové označení E.


V srpnu 1934 přesun do Vajnor. Podléhala Leteckému pluku 3 .


V listopadu 1937 přesun do Žiliny. Podléhala Čtvrté peruti leteckého pluku 3 . Velitel kpt. let. Svatopluk Pihert. Mnoho objektů na letišti ještě nebylo dokončeno. Chyběly ubytovací prostory.

27.8.1938 se zabil pilot čet. Vojtech Polakovič, pilot des. Josef Štěpán, ppor. let. Vojtech Zajac a ppor. let. Vilibald Richter. Při letu v tříčlenném roji narazily dva stroje Š 328.152 a Š 328.226 v mlze do lesa u obce Ovčiarsko.

Od druhé poloviny září 1938 příležitostně kurýrní služba Vajnory -  Spišská Nová Ves.

24.9.1938 byla Letka 15 zařazena do Mobilisačního tělesa 603 jako mobilizovaný útvar 603-A-5. Vznikla Letka 15. Krycí jméno Komár. Velitel škpt. let. Svatoslav Pihert. Podléhala veliteli Velitelství zemského letectva v Bratislavě.

Od 26.9.1938 podléhala veliteli Velitelství letectva hlavního velitelství.

---------- Prezident Beneš kapituloval před nacisty 30.9.1938 ----------

V říjnu 1938 bylo zřízeno štafetové letecké spojení mezi Bratislavou a Chustem, zajišťované letouny Š.328 od Letky 13, Letky 15 a Letky 16. Příležitostně i Letkou 12.

Od 14.10.1938 podléhala veliteli Velitelství letectva III. armády.

Od 25.10.1938 podléhala veliteli Letecké skupiny Jablonský.

25.11.1938 roj letounů Š.328 prováděl průzkum postupu Poláků ve směru Čierná - Čadca. Letouny byly ostřelovány a jeden si přivezl na 20 průstřelů.

29.11.1938 byly letouny opět ostřelovány.

1.12.1938 byla Letka 15 demobilizována.

14.3.1939 se Letka 15 v Žilině stala součástí slovenského letectva jako Letka 15. Vyzbrojena letouny Letov Š.328.

 

Zdroje:

Bohumír Kudlička - Letecké vzpomínky, nakladatelství Naše vojsko, 2013