26.12.2023
1.10.1931 v Hradci Králové vznikla Letka 15. Podléhala První peruti leteckého pluku 4 .
4.10.1933 vrazil letoun Š 16.31 po přistání v Chebu do zaparkovaných Avií B 22.22 a B 22.23. Posádka čet. Jan Otevřel, npor. Robert Saltholz.
Aero A 230 "F8" a "F10".
Trupové označení E.
V srpnu 1934 přesun do Vajnor. Podléhala Leteckému pluku 3 .
V listopadu 1937 přesun do Žiliny. Podléhala Čtvrté peruti leteckého pluku 3 . Velitel kpt. let. Svatopluk Pihert. Mnoho objektů na letišti ještě nebylo dokončeno. Chyběly ubytovací prostory.
27.8.1938 se zabil pilot čet. Vojtech Polakovič, pilot des. Josef Štěpán, ppor. let. Vojtech Zajac a ppor. let. Vilibald Richter. Při letu v tříčlenném roji narazily dva stroje Š 328.152 a Š 328.226 v mlze do lesa u obce Ovčiarsko.
Od druhé poloviny září 1938 příležitostně kurýrní služba Vajnory - Spišská Nová Ves.
24.9.1938 byla Letka 15 zařazena do Mobilisačního tělesa 603 jako mobilizovaný útvar 603-A-5. Vznikla Letka 15. Krycí jméno Komár. Velitel škpt. let. Svatoslav Pihert. Podléhala veliteli Velitelství zemského letectva v Bratislavě.
Od 26.9.1938 podléhala veliteli Velitelství letectva hlavního velitelství.
---------- Prezident Beneš kapituloval před nacisty 30.9.1938 ----------
V říjnu 1938 bylo zřízeno štafetové letecké spojení mezi Bratislavou a Chustem, zajišťované letouny Š.328 od Letky 13, Letky 15 a Letky 16. Příležitostně i Letkou 12.
Od 14.10.1938 podléhala veliteli Velitelství letectva III. armády.
Od 25.10.1938 podléhala veliteli Letecké skupiny Jablonský.
25.11.1938 roj letounů Š.328 prováděl průzkum postupu Poláků ve směru Čierná - Čadca. Letouny byly ostřelovány a jeden si přivezl na 20 průstřelů.
29.11.1938 byly letouny opět ostřelovány.
1.12.1938 byla Letka 15 demobilizována.
14.3.1939 se Letka 15 v Žilině stala součástí slovenského letectva jako Letka 15. Vyzbrojena letouny Letov Š.328.
Zdroje:
Bohumír Kudlička - Letecké vzpomínky, nakladatelství Naše vojsko, 2013