Vládní nádrh. Finanční zákon republiky Československé ze dne.....................1928, kterým se stanoví státní rozpočet pro rok 1929. 

13.05.2018

§ 10. Vojenská továrna na letadla.

Oddíl IV. § 10. Vojenská továrna na letadla.

(Patří do působnosti ministerstva národní obrany.)
Výdaje Jednotlivě Úhrnem
 
A. Provozní rozpočet.    
I. Provozovací výdaje:    
1. Vlastní výdaje provozovací:    
a) Služební příjmy stálých zaměstnanců 4,200.000    
b) Ostatní výdaje 10,460.000    
e) Odpisy 260.000 14,920.000  
2. Výdaje správní (ústřední):    
a) Služební příjmy stálých zaměstnanců 1,570.000    
b) Ostatní výdaje 1,570.000  
3. Výdaje všeobecné:    
a) Pense -    
b) Ostatní 920.000 920.000  
4. Anticipované ztráty - 17,410.000
II. Zúrokování investičních dluhů    
III. Ztráty finanční:    
1. Úroky -  
2. Ztráty z finančních operací -  
3. Kursovní ztráty z valut a cenných papírů - -
IV. Jiné výdaje   -
Součet výdajů ad I.-IV.   17,410.000
V. Zisk   140.000
Úhrnem   17,550.000
B. Investiční rozpočet.    
Investiční výdaje   -
Úhrnem   -
Zisk provozní, jejž odvésti jest státní pokladně   140.000
Zisk provozní, který se ponechává podniku k úhradě investic   -

 

Příjmy Jednotlivě Úhrnem
 
A. Provozní rozpočet.    
I. Provozovací příjmy:    
1. Vlastni příjmy provozovací 17,550.000  
2. Ostatní příjmy - 17,550.000
II. Příspěvek k zúrokování investičních dluhů   -
III. Zisky finanční    
1. Úroky -  
2. Zisky z finančních operací -  
3. Kursovní zisky z valut a cenných papírů - -
IV. Jiné příjmy   -
Součet příjmů ad I.-IV.   17,550.000
V. Ztráta   -
Úhrnem   17,550.000
B. Investiční rozpočet.    
Investiční úhrada:    
1. provozním ziskem    
2. příspěvkem státní pokladny - -
Úhrnem   -
Ztráta provozní, kterou hradí státní pokladna  
 

Kapitola 5. Ministerstvo národní obrany.

V oboru voj. letectví bylo v roce 1928 ukončeno přemístění leteckého pluku 3 z Nitry do Píšťan a zbývá v roce 1929 dokončiti tam menší úpravy.

V září 1928 bylo provedeno sloučení učiliště v Prostějově a lze výstavbu učiliště pokládati za ukončenou.

Veškeré letecké jednotky a učiliště pro letectvo byly v r. 1928 doplněny potřebným materiálem, jenž jest vesměs původu domácího a výroby našeho průmyslu.

Letos podařilo se vyzkoušeti továrnami dodané prototypy letounů s motory přes 400 HP. Jak závody kolem Malé Dohody a Polska dokázaly; jsou letouny; jež se budou v r. 1929 v serii vyráběti, velmi dobré, se zvýšeným bezpečnostním koeficientem. Tyto letouny umístily se v závodu s letouny nejvíce francouzskými na místě velice čestném. Těmito novými letouny budou postupně výměnou za starý materiál přezbrojovány letky, v mezích skrovných finančních prostředků přikročí MNO, k postupnému budování nových jednotek.

Všeobecně se bude činnost MNO. ve vybudování letectva rozvíjeti takto:

Nočnímu létání bude věnována opět zvýšená péče a stanovena zásada, že veškeré letouny vyjma stíhacích jednosedadlových létají ve dne i v noci. V důsledku toho veškeré nově objednávané letouny budou opatřeny též zařízením potřebným pro noční lety.

Aby bylo možno zjednodušiti a sloučiti výcvik, objednává voj. správa nové typy školních letounů, které budou v roce 1929 dodány. Po řádném vyzkoušení budou jimi nahrazeny staré školní letouny a výcvik stane se snadnější a bezpečnější.

Na těžké bombardovací letouny byla vypsána ideová soutěž a projekty továren jsou podrobeny důkladnému studiu u VLÚS. V příštím roce bude nutno přistoupiti ku stavbě prototypů, aby bylo možno je řádně vyzkoušeti.

Stavba i zkoušky vyžádají si i mimořádně velkých nákladů, neboť naše továrny nemají dosud zkušeností s vícemotorovými letouny.

U padáků rovněž jsme se osvobodili od ciziny a letectvo bude vyzbrojeno vyzkoušenými padáky FPS československé výroby. Padáky budou objednány pro veškeren létající personál.

V r. 1929 budou provedeny a dokončeny stavby'na novém letišti v Hradci Králové a bude tam zřízen letecký pluk 4.

Pro rok 1929 předvídá se stavba železobetonového hangáru v Olomouci pro hlavní letecké dílny a železobetonového hangáru v Píšťanech. Další skladištní budovy nutno vybudovati v Praze a v Prostějově. Dále je v r. 1929 nutno postaviti v Praze budovu strážnice a, sušárnu stanů, v Hradci Králové a v Brně ubikace pro 1 peruť o třech letkách.

Každý pilot, pozorovatel a střelec bude konati zdokonalovací výcvik v ostré střelbě z letounů a v bombardování a bude též prováděno cvičení v bombardování v noci. Zvláštní snahou MNO bude zvýšiti všemi prostředky bezpečnost v létání a to hlavně zvýšením koeficientu bezpečnosti a postupným vyřaděním starších typů z provozu, které tomuto novému koeficientu nevyhovují.

Současně studují se nové přístroje pro kontrolu letu, zavádějí se automatické hasící přístroje, padáky F. P. S. a zřizuje se padáková škola.

V roce 1928 přestěhoval se do nově vystavených budov v Letňanech Vojenský letecký ústav studijní a provedl lámání všech prototypů.

V roce 1929 bude VLÚS. uveden do plného provozu a provede zkoušení prototypů a homologační zkoušky a brzdění nových motorů, jež budou dodány.

Pokud se týká dělostřelectva MNO, koná přípravy pro dobudování pluků hrubého dělostřelectva a vybudování protiletadlové obrany státu a činí přípravy pro reorganisaci zbrojní služby.

V roce 1928 započato bylo s úpravou brdské střelnice a buduje se část cvičného tábora v Plavském Podhradí na střelnici u Malacek. Poněvadž v republice není dostatečné prostory, kde by mohla býti vyzkoušena dělostřelecká protiletadlová obrana, byla se svolením království SHS. konána příslušná cvičení na území tohoto státu s použitím přilehlého mořského prostoru.

Vydány byly cvičné řády pro některé druhy dělostřelectva, a předpis o hlásně službě, upravující službu pro pasivní obranu státu proti letadlům.

Vyzbrojení armády spojovacím materiálem vyžaduje stále velké péče a pilné práce, aby tato důležitá pomocná zbraň byla přivedena a udržena na výši moderní techniky, která hlavně v oboru radiotelegrafie a radiotelefonie rychle pokračuje a vyžaduje stálého zdokonalování vojenské výzbroje. V r. 1928 bylo pokračováno na typisaci materiálu počet různých druhů materiálu byl zmenšován; aby dosažena byla pokud možno jednotnost. Postupně vyrábějí se v minulých letech vyzkoušené vzory radiostanic malých a leteckých; signálových přístrojů, přepojovačů a polních telefonních přístrojů. Ve vojenských telegrafních dílnách zhotoveny a vyzkoušeny radiotelegrafické přístroje, střední pozemní, střední letecké, telefonní přístroje pro balony a přístroje odposlouchací. V laboratořích pracuje se na radiotelegrafních přístrojích krátkovlnných a geniometrických. V roce 1929 bude vyzkoušený materiál postupně vyráběn resp. nákupem opatřován.

Ve vojenských objektech zřizovány telefonní sítě a přípojky. Práce tyto byly však obmezeny z důvodů finančních na nevyhnutelně nutné případy a zůstává značná část důležitých staveb pro rok příští. Následkem automatisace pošt. telef. ústředny v Praze bylo nutno postupně i ústředny ve vojenských objektech automatisovati, v čemž bude i v příštím roce pokračováno.

V programu vojenských novostaveb pokračovala vojenská správa, v roce 1928 ve stavbě kasáren pro pěší vojska ve Frývaldově, Turč. Sv. Martině, Lipt. Sv. Mikuláši, Popradě, Trebišově, Humenném a Hustu. Započato bylo se stavbou pěších kasáren v Michalovcích a v Žilině a připravuje se stavba kasáren pro pěchotu v Jelšavě a v Trutnově. Pro dělostřelectvo se pokračuje ve stavbě kasáren v Ruzyni, Hranicích, Opavě, Žilině a v Jihlavě. Připravuje se stavba kasáren pro jeden dělostřelecký oddíl v Plzni. Pro jízdu se pokračuje ve stavbě náhradních kasáren v Brně. Pro letectvo se pokračuje ve stavbě kasáren ve Kbelích, v Letňanech, v Prostějově, v Píšťanech a v Košicích. Připravuje se stavba hangáru na letišti v Brně a jedná se o vybudování letiště v Hradci Králové.

Pro letiště v Chebu a v Košicích byla zakoupena část pozemků. Pro technické zbraně se zřizují kasárny v Prešově a v Pardubicích. Pro skladiště různého materiálu vojenského, případně pro některé dílny se zřizují objekty v Olomouci, v Medlánkách u Brna, v Trenčíně, v Liberci, v Užhorodě, v Domažlicích, v Rokycanech, v Poličce. Připravuje se stavba budov skladištních v Čes. Budějovicích, v Novém Městě nad Váhom, v Užhorodě a ve Kbelích. Pro vojenské účely byl zakoupen bývalý hřebčinec v Hodoníně, pozemky v Kroměříži a budovy v Přelouči.

Pro řádné umístěni vojenského technického ústavu jest připravena stavba budovy zkušeben, laboratoří a studoven. Dokončena byla stavba školní střelnice v Břeclavě a připravuje se stavba zkušebních a polních střelnic dělostřeleckých v Brdech a v Malackách.

Pro ubytování vojenských gážistů se dokončuje stavba obytných domů v Liberci; započato bylo se stavbou obytných domů v Milovicích a připravena jest stavba obytných domů v Píšťanech. Mimo toho jsou prováděny některé stavby kasáren podle vládního nařízení čís. 164 z r. 1922.

V. Vojenské letectví.

V r. 1927 bylo vojenským letectvem provedeno celkem 95.682 letů a nalétáno 27.511 hodin 50 min. a 3,910.086 km. Uvedená čísla názorněji vyjádřena znamenají, že by 1 letoun při nepřetržitém letu nalétal 3 roky, 1 měsíc; 25 dní, 11 hodin 50 min. Trať 3,910.086 km je taková vzdálenost, jako 97 a 3/4kráte kolem zeměkoule na rovníku. Podle toho celkový výkon vojenského letectva v r. 1927 byl takový, jakoby 97 letounů oblétlo jednou zeměkouli na rovníku a 1 letoun 3/4 zeměkoule.

Z pozoruhodných leteckých úspěchů docílených vojenskými letci sluší uvésti opětné dobytí dvou světových rekordů.

Dne 8. prosince 1927 dosaženo světového rekordu na vzdálenost v uzavřeném okruhu v kategorii lehkých dvousedadlových letadel do 400 kg nalétáním 1305 km 546 m. Let proveden na jednoplošníku "Avia" B. H. 9 s motorem Walter 60 CV.

Dalšího světového rekordu dosaženo téhož dne v kategorii jednosedadlových letadel ve váze od 200-350 kg rovněž na vzdálenost v uzavřeném okruhu nalétáním 170 km 728 m. Let byl proveden na jednoplošníku "Avia", motor Walter 60 CV.

Oba světové rekordy byly schváleny mezinárodní leteckou federací (F. A. J.).

Koncem léta minulého roku podniknut s letounem Š: 16 a motorem Loraine Dietrich 450 ks, zajímavý let Praha-Tokio, který zastihuje zvláštní zmínky pro svoji značnou sportovní cenu.

I v minulém období byly vojenští letci Českoslovenští hlavními představiteli praktického leteckého vývoje. Z kruhů vojenských letců vycházejí nadále významní praktičtí činitelé civilního letectví a naše státní aerolinie vybudovali a udržují letci vojenští.

Civilní letectví.

V roce 1928 směřovala snaha ministerstva veřejných prací v letectví k tomu, aby nové linie, s jichž provazem bylo v roce 1927 a v roce 1928 započato (Vídeň-Praha-Berlín, Vratislav-Praha-Mnichov, Saská Kamenice-Praha, Saská Kamenice-Mar. Lázně, Praha-Mar. Lázně-Cassel-Rotterdam, Vratislav-Hlivice-Brno, Krakov-Brno-Vídeň) mohly býti řádně provozovány, pracovalo se proto na úplném vybudování letiště v Mar. Lázních, pokračovalo se ve vybudování dalších potřebných staveb na letišti v Praze; prováděna planie na letišti v Brně, vybudováno nové letiště v Užhorodě atd. Rovněž bylo pracováno na zřízení dalších nových letišť a přistoupeno k vybudování letiště v Karlových Varech a Hradci Králové a byla pokračováno v jednání o zřízení letišť v Liberci, Mar. Ostravě, Luhačovicích a Píšťanech. Zároveň bylo pokračováno ve zřizování pomocných letišť na tratích Praha-Brno-Bratislava-Košice. V roce 1929 dojde k uskutečnění linie Praha-Londýn.

Provoz Čs. státních aerolinií rozvinul se zejména v roce 1927, za leteckou sezonu jen v roce 1927 dopravily Čs. státní aerolinie více cestujících a nákladu, než za léta 1924, 1925 a 1926 dohromady. I v roce 1928 rozvoj Čs. státních aerolinií úměrně se zvětšuje.

Tak bylo na příkl. v měsíci červenci dopraveno:

v roce 1924 60 cestujících
1925 115 "
1926 303 "
1927 897 ,,
1928 1100 "

 

Letecký park s. státních aerolinií byl v roce 1928 rozšířen o nová výkonná letadla Aero A-23 s kabinou pro 7 osob a letadla Farman-Goliath s kabinou pra 12 osob.

K 1. červenci 1927 bylo v pravidelném provozu celkem 11 letadel o celkové výkonnosti 2.640 ks., k 1. červnu 1928 celkem 15 letadel o úhrnné výkonnosti 6.480 ks.

Pro dopravu cestujících, zavazadel a zboží na letiště v Praze, Brně, Bratislavě a Košicích byly opatřeny autobusy.

V roce 1928 byl provaz aerolinií prodloužen z Košic do Užhorodu, kde bylo vybudováno nové letiště. V roce 1929 hodlá ministerstvo veřejných prací rozšířiti síť leteckých spojení Čs. státních aeroliní na území republiky-Československé zavedením lázeňských spojů do Luhačovice a Píšťan, případně i za hranice (do Bukurešti a do Záhřebu).

Kromě Čs. státních aerolinií provozují u nás leteckou dopravu tyto společnosti: Čs. letecká společnost,

C. I. D. N. A. (Mezinárodní vzduchoplavecká společnost),

Deutsche Luft-Hansa A. G.

Österreichische Luftverkehrs A.-G.,

Polská Linja Lotnicza.

 


§. 10 Vojenská továrna na letadla.

Po zkušenostech získaných v dřívějších letech a vzhledem k omezeným prostředkům domácího konsumu vzala vojenská továrna na letadla při rozpočtu na rok 1929 v úvahu stavbu 3 pokusných letadel "Š. 28, Š. 31 a Š. 25" v úhrnném nákladu Kč 1,700.000.

V posledních letech pronikla továrna se svými výrobky s úspěchem za hranice, kde svojí výbornou kvalitou se dobře uplatnily a získaly zvučné jméno československému průmyslu.

Pokusná výroba z r. 1927 a 1928 dojde vyjádření stavbou serie 30 kusů letadel "Š.16" v ceně - Kč 13,650.000, které budou krýti potřebu našeho státu.

Jelikož o tato letadla jeví se v cizině značný zájem, lze očekávati, že zaměstnanost továrny se zvětší.

Mimo to vzaty v úvahu opravy domácích letadel v počtu 30 kusů a ceně 1,200.000 Kč, kterážto práce bude doplňkem činnosti továrny pro konsum domácí.

Jelikož letadla "Š. 16" jsou výrobky dlouhodobé hodnoty, bude při jich serii z důvodů úspory postaveno záložních součástek v ceně 1,000.000 Kč, čímž se pozdější výroba značně zlevní.

Provozní příjmy na rok 1929 jsou preliminovány částkou 17,550.000 Kč,
oproti roku 1928 17,670.000 Kč,
menší o 120.000 Kč.
Tomu odpovídá v provozních výdajích na rok 1929 17,410.000 Kč,
v porovnání s rokem 1928 17,528.880 Kč,
snížení o 118.880 Kč.