Letouny Klemm Kl 35 u nás, jejich výroba u nás a co se podařilo po válce využít

Slovenské Kl 35

25.06.2024

V únoru 1935 zalétán Kl 35 s motorem Hirth HM 60 R o výkonu 59 kW.


1936


1937


1938

---------- 30.9.1938 prezident Beneš zlomil národu páteř ----------


1939

Zlínská letecká akciová společnost od roku 1939 výroba školních letounů Klemm Kl 35 B.

Akciová továrna automobilů Josef Walter a spol. v Praze-Jinonicích vyráběla motory Hirth Motoren HM 60 R pro Kl 35.

Od 18.12.1939 Zlínské letecké závody, a. s. Zliner Flugzeugwerke AG.


1940

Letecko-technický zkušební ústav (LTZÚ) Flugtechnische Versuchsanstalt Prag (FVA Prag Letnan) v Letňanech provedl letové zkoušky umělohmotného uložení podvozkových kol na letounu Kl 35 B. Kdy?

Kl 35 D od Schule/FAR. 71 v Prostějově. Kdy?


1941

Asi do února 1941 výroba školních letounů Klemm Kl 35 B. Výroba dala 323 kusů.

20.5.1941 u obce Lipice nouzové přistání školního letounu Kl 35 WNr. 1425 od FFS A/B 32 v Pardubicích. Letoun poškozen ze 70 %. Ogefr. Gilbricht zraněn.


1942

Chrudim. Kl 35 "KJ+NR" , , hel544.jpg (15375 bytes).


1943

3.2.1943 poškození školního letounu Kl 35 WNr. 1470 od FFS A/B 32 v Pardubicích při nouzovém přistání kvůli špatnému počasí u Vysokého Mýta. Poškození letounu 75 %. Gefr. Alfred Vullings zraněn.


1944


1945

Od 24.4.1945 v Chrudimi byla dislokována Flugbereitschaft/VIII. Fliegerkorps s letouny Ar 79, Bf 108, Fi 156, He 111, Ju 52, Kl 35, W 34. Velitelství bylo v Heřmanově Městci.

------ 8.5.1945 v 23.01 hod SEČ (u nás 9.5.1945 v 0.01 hod. SELČ) bezpodmínečná kapitulace Německa -----

Havlíčkův Brod. Kl 35 "CM+SS" z LKS 7 helo4944.jpg (170020 bytes).

V červnu 1945 při velitelství 1. čs. smíšené letecké divize vznikla Cvičná a dopravní skupina s letouny dvouplošníky Fw 44 D, Po-2, jednoplošníky Bü 180, Bü 181, Kl 35 D, Fi 156 C, Ar 96 B, W.34, dvoumotorovými Fw 58, Si 204, třímotorovými Ju 52, Ju 352 A-1 Herkules,  a dalšími. Velitel kpt. Ing. Vladimír Šimůnek. helo5967.jpg (76532 bytes), helo5968.jpg (62354 bytes). Provoz až 27 letounů do 31.7.1945.

V roce 1945 vojáci přidělili typu kód C 1.

Letoun létal u Letecké dopravní skupiny


1946

Od 1.4.1946 Letecký dopravní pluk z Ruzyně.

18.6.1946 zahájen provoz ve Kbelích.

2.7.1946 u obce Banská Belá (okres Banská Štiavnica) po vysazení motoru C 1.13 zřícení do lesa. Posádka rtm. Rudolf Božík, rtm. Materný od LP 2 zraněna.


K 12.3.1947 bylo u pluku evidováno: dva letouny C 1, jeden letoun C 5, sedm letounů D 7, sedm letounů C 47, tři letouny D 10 (?) a pět letounů C 8.