MAPA.
17.11.2022
, , od prosince 1926 do 1939.
Letiště Stříbro bylo západně kasáren, dnes Zvláštní škola na ulici Revoluční č. p. 1431.
1.7.1938 ortofotomapa Stříbra.
---------- 30.9.1938 prezident Beneš zlomil národu páteř ----------
Ve Zprávě MNO hlavního štábu pro parlament z 29.11.1938 je stav letišť v ČSR. Letiště hotová v odstoupeném území - Karlovy Vary, Mariánské Lázně, Cheb, Česká Kamenice, Břeclav, Chyše, Stříbro, Dobřany, Liberec, Moravská Třebová, Studénka, Litovel, Přáslavice, Rimavská Sobota, Lučenec, Košice a Užhorod.
.
.
.
V souvislosti s výstavbou objektů severně Třídy 5. května se letiště posunulo západně? Kdy?
Radar FuMG 80 Freya. MAPA postavení světlometů a radarů. Od kdy? Obsluha?
V noci ze 16. na 17.4.1943 další pokus bombardovat plzeňskou Škodovku. Omylem ale byly bombardovány Dobřany! Plzeňský flak včas varován radarem u Stříbra sestřelil jeden značkovací Lancaster B Mk.I "R5622" "OL-C" se značkovacím radarem H2S, pilotovaný P/O Frankem C. Miltonem z No. 83 Squadron RAF zasažený poblíž Škodovky dopadl u dobřanského nádraží a všech 7 letců zahynulo. Byl to první spojenecký stroj sestřelený u nás. Další poškozený Lancaster B. Mk. I "R5484" "OL-V" se zřítil ve Francii.
K tématice letectví František Samec ze Stříbra našel v pamětnické
literatuře (asi to byl sešitek "Land an der Miesa" vydávaný v
Dinkelsbühlu) následující článek:
Stíhač Hromada
Osud jednoho stříbrského stíhacího pilota
Jedná se o mého synovce Waltera Hromadu, o staršího syna mého bratra
Mathiase. Jako nadšený plachtař byl přijat na jaře 1944 k letectvu a vycvičen
u eskadry III./JG
3 Udet ve výcvikovém středisku Fliegerhorst
Katterbach u Ansbachu. Když jsem byl jednou náhodou doma na zahradě, všiml
jsem si najednou, že se ze směru od Kladrub blíží velmi nízko letící
letadlo. Přiletělo přímo na náš dům a kolem udělalo smyčku. Křičel
jsem na matku: Walter je tady! Letadlo pokračovalo směrem na věž kostela,
obkroužilo ji také, jako i dům mého bratra a letělo dál ve směru na
Jirnou (Girnawald). Lístkem nám Walter potvrdil, že to byl on. Tenkrát jsme
ještě netušili, že to bylo snad jeho rozloučení. Brzy byl pak nasazen na
frontu do Francie, pilně nám psal, jednou ještě dostal dovolenou, potom opět
na frontu. V těžkých leteckých bojích sestřelil několik nepřátelských
letadel. Pak žádné zprávy. Jen dopis jeho velitele nám přinesl Jobovu zvěst:
Bojový letoun poddůstojníka Waltera Hromady byl v jednom těžkém boji sestřelen.
Pilotovy ostatky byly pohřbeny jeho kamarády v oblasti Falaise. MAPA.
Pro nás všechny to byla těžká rána. Ve Stříbře byla slavnostně vzdána
pocta hrdinovi a mše za mrtvého. Po skončení války, zajetí a Borech mě
také, stejně jako mého bratra, čekalo vyhnání z vlasti. Bratr přesídlil
do Oberbrechenu v okrese Limburg, já do Hilgerhausenu v okrese Melsungen.
Když jsem jednoho večera v březnu 1948 přišel domů, ležel tam dopis
bratra Mathiase a jak jsem ho četl, musel jsem se najednou posadit. „Walter
žije!“ stálo tam černé na bílém a následovalo líčení. Walter byl
skutečně sestřelen, podařilo se mu ale ještě s hořícím letadlem nouzově
přistát. Zlomil si nosní kost a utrpěl těžké popáleniny na hlavě. Byl
zajat po těžkém odporu v boji, Francouzi mu nasadili umělou nosní kost.
Potom ho i s jedním kamarádem celková situace dovedla tak daleko, že oba
podepsali závazek cizinecké legii. Postupně tak přišli do Marseille, Sidi
bel Abes, Smalia a nakonec jako bojoví letci do Indočíny. Tam také prožili
pravé peklo. Proto se oba rozhodli uprchnout. Potom co nashromáždili dostatečné
množství paliva, odletěli jednoho dne přes Indický oceán. Přistáli v
Berbeře, předali letadlo a zbraně Angličanům a chtěli propouštěcí list.
Ten ale nedostali. Jen jim řekli, že se mají sami snažit, aby šli dál.
Jedné noci se tedy proplížili na norskou loď, se kterou dojeli do Hamburgu.
Tam jim však kamarádi poradili, že jejich pobyt musí zůstat utajen, jinak
že budou jako dezertéři deportování do Francie. Měli by raději přejít
do Sověty obsazené zóny a tam si nechat propouštěcí list vystavit od Rusů.
Walter dostal náhodou adresu svého otce a napsal mu kvůli průkazu, aby se
mohl legitimovat v táboře Frankfurt nad Odrou. Můj bratr mu poslal potřebné
doklady, načež ještě od Waltera přišel dopis, že teď vyjíždí do tábora.
Potom nebylo již o Walterovi nic slyšet. Můj bratr čekal delší čas, psal
všude možně, ale nedostal žádnou odpověď. Když potom můj bratr zemřel,
začal jsem ještě jednou pátrat já. Lidová komora DDR napsala pouze: „Nemůžeme
Vám pomoci.“, z Moskvy přišlo jen: “Nět.“. Walter by snad ještě mohl
žít, ale kde? Také jeden lidský osud – ale jaký? Karl Hromada
Osvobození západních Čech. , .
5.5.1945 odpoledne město Stříbro osvobodil 386th Infantry Regiment, 97th Infantry Division. Druhý den přes jeho pozice prošly některé jednotky 16th Armores Division, které přes Křimice osvobodily Plzeň.
------ 8.5.1945 v 23.01 hod SEČ (u nás 9.5.1945 v 0.01 hod. SELČ) bezpodmínečná kapitulace Německa -----
.
31.7.1947 ortofotomapa Stříbra.
---------- 25.2.1948 prezident Beneš dokončil předání moci komunistům ----------
9.3.1948 Ministerstvo vnitra vyhlásilo zákaz létání. Zákaz byl distribuován prostřednictvím telekomunikační sítě „Letecké zabezpečovací služby“ a vztahoval se na všechna československá civilní letadla, vyjma letadel ČSA a vládní letky, pro které byly vydány zvláštní pokyny. Úlety československých pilotů.
7.4.1949 dala rada městského národního výboru souhlas ke zřízení letiště pro zemědělskou leteckou činnost. Zdroj. To letiště s "mandelinkáři" bylo na vojenském cvičišti západně od "Nových kasáren" (tedy vlastně západně od kasáren "Starých", mezi vojskem se tomu prostoru říkalo "Šibeník" nebo "Na Šibeníku").
7.6.1949 ortofotomapa Stříbra.
V červnu 1949 odstartovala čtyři sovětská letadla Po-2 Kukuruznik s práškem proti mandelince pro ošetření scelené půdy.
První roky to byla sovětská Po-2 se sovětskými posádkami (snad to byli ještě staří "fronťáci"), poté tuto službu obstarávalo naše letectvo letouny Čáp. Americký brouk.
--------- 25.6.1950 komunisti přepadli Jižní Koreu ----------
V roce 1951 letadlo Po-2 CCCP-A2282 od Аэрофлот pilotoval Ivan Petrovič Nikolajev a byl asi z Charkova.
Výstavba letiště u obce Erpužice. Od kdy? Název? Letiště Erpužice nebo Stříbro. Od kdy?
29.8.1952 ortofotomapa Erpužice.
.
V 50. letech 20. století začala výstavba nových kasáren na třídě 5. května (po pravé straně výpadovky na Rozvadov). Dnes z nich zbylo několik budov - kuchyně s jídelnami, štáb, svobodárna, snad něco z autoparku ...a symbolicky prý má zůstat zachována brána. Ve východní části areálu pak z bývalé ošetřovny a sídla správy budov vzniklo tzv. rezidenční bydlení zvané "U věže". Tyto objekty ale byly postaveny již za války jako Wehrbezirkskommando - Wehrmeldamt Mies. Tímto bylo letiště zastavěno.
Provoz:
letouny z letiště Plzeň-Skvrňany - LP 24 1946-48 / LP 25 1946-48 / Letecká hlídka Bezpečnostního letectva 8.11.1948-50 / LP 4 1949-50 / LP 5 1949-51 / 45. dpzlp 1949-58 / 51. lp 1950-52 / LP 6 1950 / 4. lp 1951-54 / 18. lp 1951-53 / 22. LD 1951-54 / Bez provozu 1958-63 / 1. spojlt 1963-64 / 19. vrlt 1964-74 / 321. vrtulníkový roj 1964-74 / Svazarm 1964-74 / 11. vrlt 1974-85 / 1. spojlt 1974-85 / Odloučená skupina Leteckého oddílu MV 1975 / 4. lt 51. vrp 1982-83 / 11. vrp 1985-89 / 11. vrp 1990-91 / Údržba / Týl na letišti / RTZ na letišti.
letouny z letiště Dobřany - výstavba dráhy 1949-52 / 5. slp 1952-91 / 8. lsp 1952-54 / 16. slp 1952-58 / 3. sld 1952-58 / 1. vrlt 1960-63 / 45. dpzlp 1959-69 / 47. pzlp 1969-85 / 1. ltvpz 1985-92 / 1. vro / 2. vro / 19. vro / 20. vro / 11. vrp 1991-94 / Kryštof 07 1991- / Údržba / Týl na letišti / RTZ na letišti.
9.9.1956 ortofotomapa Stříbra.
Ortofotomapa 9.9.1956 a 2011 letiště Erpužice.
V roce 1965 založeno letiště Erpužice.
Letiště u obce Erpužice se začalo nazývat letiště Stříbro. Od kdy?
Od kdy se letiště Erpužice takto nazývá?