Dar na provoz webu můžete poslat na účet 2000606220 / 2010.

K.u.k. Fliegerkompanie Nr. 23

Flik 23

26.10.2020

MAPA.

od října 1914

23.6.1915 byly zahájeny útoky italských vojsk na řece Soči Isonzo. helo6617.jpg (217069 bytes)

1.3.1916 ve Fischamendu byl aktivován Flik 23. Velitelem se stal Hptm. Fp. Jindřich Kostrba od Flik 4. Ve výzbroji měl dvoumístné letouny Lloyd C.III (WKF) série 43 a Hansa-Brandenburg C.I (U) série 61.


mapicka3.jpg (371223 bytes) Pravděpodobná místa provozu Flik 3, Flik 7, Flik 8, Flik 9, Flik 10, Flik 16, Flik 17, Flik 21, Flik 23, Flik 24, Flik 27, Flik 54, Flik 73,.... na jihotyrolské frontě.

Letiště Gardolo severně Trento v jižních Tyrolích dnes v Itálii ve prospěch c. a k. 11. armády.

Kostrba většinou létal s pozorovatelem Oberleutnantem Johannem Frintem na letadle číslo 26.09.

Ráno 7.6.1916 tato posádka napadla italský „malý“ dvoumístný Farman, vracející se z náletu na Trento, a opět jej poslala k zemi. 

O tři týdny později zopakoval Kostrba své trojnásobné vítězství, když mezi 7.15 a 8.20 h sestřelil další tři italské Farmany (dva „malé“ a jeden čtyřmístný „velký“). 

20.8.1916 pak dosáhl svého posledního vítězství – mezi liniemi u Arseira sestřelil další „malý Farman“. Poté byl dekorován nejvyšším rakousko-uherským vyznamenáním – Řádem železné koruny III. Třídy s Válečným vyznamenáním a s Meči (Österreichisch-Kaiserlicher Orden de Eisernen Krone mit d. Kriegsdekoration u. Schwertern). Tehdy měl na kontě osm sestřelů a byl tak nejúspěšnějším stíhacím pilotem v c. a k. letectvu.


Od 21.9.1916 přesun na sočskou frontu. Letiště Prosecco Prosek ve Slovinsku ve prospěch c. a k. 5. armády. Ve výzbroji měl letouny Hansa-Brandenburg C.I (U) různých sérií.

Dalších vítězství Kostrbovi už nebylo dopřáno, protože musel odejít od Fliku a v listopadu 1916 byl jmenován velitelem Flek 2 ve Wiener Neustadt. Důvody jeho odchodu od bojové jednotky nejsou dodnes jasné. Sám mluvil o národnostních sporech a nedůvěře velení k českým vojákům.

Ernst Strohschneider absolvoval pozorovatelský výcvik ve Wiener Neustadt a v březnu 1916 sloužil u Flik 23 na italské frontě. Své první vítězství, bohužel nepotvrzené, vybojoval 15.6.1916 v ranních hodinách, když v letounu Lloyd C.III, výrobní číslo 43.61, sestřelil italský hydroplán v blízkosti Sarca Valley.

od listopadu 1916


Od 15.3.1917 letiště Divacca Divača ve Slovinsku.

14.4.1917 se velitelem Flik 23 stal Hptm. Ludwig Purm od Flek 14.

26.5.1917 se z průzkumného letu po vzdušném boji vrátil pozorovatel Oblt. i.d.Res. Alexandr Meszáros zraněn a 7.6.1917 v nemocnici zemřel.

20.7.1917 Tenente Fulco Ruffo di Calabria od 91ª Squadriglia aeroplani da caccia na stíhačce Spad č. 5408 sestřelil letoun Hansa-Brandenburg C.I (Ph) 129.46. Hořící letoun se zřítil v prostoru Nova Vas či Opatje Selo. Korpl. Flugzeugfuhrer Rudolf Blasko a pozorovatel Oblt. Alexius Celle zahynuli. Dva doprovodní stíhači od Flik 42J stroj nedokázali ochránit.

V polovině roku 1917 do výzbroje zaváděny dvoumístné letouny Aviatik C.I. K ochraně dvoumístných letounů jednotka dostala i jednotlivé stíhačky Hansa-Brandenburg D.I (KD).

Ve výzbroji letouny Hansa-Brandenburg C.I (U) série 68, letouny Hansa-Brandenburg C.I (Ph) série 129, 229, letouny Aviatik C.I série 37 a letouny Hansa-Brandenburg D.I (Ph) série 28.

K 30.6.1917 bojová sestava rakousko-uherských leteckých setnin na italské frontě. C. a K. Sočská armáda (K.u.k. Isonzoarmee). Velitel Stoluft: Oberst Leo Nádherný. Flik 2, Flik 4, Flik 12, Flik 19, Flik 23, Flik 28, Flik 32, Flik 34, Flik 35, Flik 41J, Flik 42J, Flik 46 a Fluggeschwader I.

Od července 1917 přejmenována na Flik 23D.

28.7.1917 byl Hptm. Ludwig Purm odvelen k k.u.k. Fliegerarsenal.

28.7.1917 se velitelem Flik 23 stal Rittm. i.d.Res. Fp. Vilém Kolowrat Krakowský Liebsteinský.

V září 1917 se Johann Frint stal velitelem Flik 27.

24.10.1917 až 18.11.1917 bitva u Caporetta. Posun fronty 100 km na západ k řece Piavě. helo6618.jpg (226282 bytes)

helo7174.jpg (218678 bytes)

12.5.1918 před přehlídkou jednotek v Gardolo. Uprostřed Generalmajor Emil Uzelac. helo7181.jpg (438376 bytes)

13.5.1918 nouzové přistání letounu Hansa Brandenburg C.I pro vysazení motoru. helo7182.jpg (129430 bytes), helo7183.jpg (119365 bytes).

helo6392.jpg (232852 bytes), helo6393.jpg (296366 bytes) Aviatik C.I Berg 37.40.

helo7165.jpg (315942 bytes), helo7166.jpg (70816 bytes) Aviatik D.I Berg asi 238.25 asi 3 000 m nad letiště Gardolo.

helo7167.jpg (129584 bytes)

od konce července 1918

 

Odkazy: Jiří Rajlich, Důstojník Haškova Regimentu, V pekle nebeských výšin, Kapitán Ludvík Purm (1885-1953), Svět křídel 2019