Německé noční stíhačky u nás za války, jejich výroba u nás

a co se podařilo po válce využít

21.05.2022

MAPA letišť nočních stíhačů.

Radiotechnická zařízení u nás.

Radarové vlaky.

Победы летчиков Люфтваффе над DC-3.

Německá vzdušná vítězství v roce 1944.

 Radiolokátor FuG 220 Lichtenstein SN-2.

Schräge Musik.

Provoz u nás za války

V noci v létě 1942 nebo 1943 se do lesa u obce Dlouhá Lomnice (okres Karlovy Vary) zřítil Bf 110. Letecká badatelna.

----------

V noci z 31.8. na 1.9.1943 havaroval v polesí Červená Jáma, v prostoru nad zámkem Jezeří německý Ju 88 C-6 WNr. 360418 "D5+AK" vybavený radiolokátorem FuG 202/212  Lichtenstein a výzbrojí Schräge Musik od 2./NJG 3 z Københavns-Kastrup. Po dopadu na zem začal hořet. V troskách letounu nalezli Lt. Hinne a Gefr. Lüddecke smrt, Uffz. Plüschke vyvázl s popáleninami. Letecká badatelna.  

----------

3.1.1944 po 5.30 hod. u obce Blatnice (okres Plzeň-sever) zřícení Bf 110 G-4 WNr. 720005 "C9+EK" od 2./NJG 5 ze základny Stendal. Posádka Lt. Guntera Schmidta se zachránila pomocí padáku. MAPA. Letecká badatelna.

----------

5.3.1944 ve 2 hod. u obce Bušanovice (okres Prachatice) nouzové přistání Do 217 J-1 WNr. 1288) od 4./NJG 101 ze základny München-Riem kvůli nedostatku paliva. Letoun zničen ze 75 %. Pilot Uffz. Adolf Schneider zahynul, palubní radista Uffz. Hugo Roth zraněn a palubní mechanik Gefr. Alfred Otto zahynul. Letecká badatelna.

----------

22.5.1944 u obce Háj ve Slezsku (okres Opava) zřícení noční stíhačky Ju 88 G. Posádka se zachránila pomocí padáků u Nürnberga a letoun uletěl ještě asi 500 km. Letecká badatelna.

----------

26.6.1944 se u Dolní Stropnice (okres České Budějovice) zřítil Do 217 N od 6./NJG 101 z Parndorf. Uffz. Kornen Günter a Obgf. Müller Georg zahynuli. Letecká badatelna.

26.6.1944 se u obce Lipno (okres Český Krumlov) zřítil Do 217 N od 6./NJG 101 z Parndorf. Pilot Uffz H.W. Schmidt a radista Uffz. H. Jansen se zachránili pomocí padáků. Obgf. W. Knufer byl nalezen vedle trosek stroje s připnutým padákem, který se mu již nestihl otevřít. Letecká badatelna.

----------

V noci z 21. na 22.7.1944 nálet.britských a jihoafrických bombardérů No. 205 Group RAF z italských základen na rafinerii Fanto Werke v Pardubicích. Britský bombardér Vickers Wellington Mk.X "LP204" "JN-L" velitele F/Sgt  Fredericka E. Palmera od No. 150 Squadron RAF byl sestřelen v 00.15 hod nočním stíhačem u obce Němčičky (okres Znojmo). Po dopadu explodoval i s pumovým nákladem. Pětičlenná posádka zahynula. Četnická stanice Plaveč, okres Moravské Budějovice Plaveč, 5.8.1944.  Letecká badatelna. Oblt. Josef Kraft od 7./NJG 6 ze základny Szombathely, Lt. Peter Spoden od Stab III./NJG 6, Oblt. Hans Kraus od 6./NJG 101 ze základny Parndorf, Oblt. Helmuth Schulte od 7./NJG 6 nárokovali po jednom Wellingtonu. Zdroj. MAPA.

V noci z 21. na 22.7.1944 nálet britských a jihoafrických bombardérů No. 205 Group RAF z italských základen na rafinerii Fanto Werke v Pardubicích. Britský bombardér Wellington Mk.X "JA521" "LF-U" velitele P/O Francise B. Newmarche od No. 37 Squadron RAF ze základny Foggia Tortorella byl sestřelen ve 23.47 hod. u obce Stošíkovice na Louce (okres Znojmo). Pětičlenná posádka zahynula. Letecká badatelna. Oblt. Josef Kraft od 7./NJG 6 ze základny Szombathely, Lt. Peter Spoden od Stab III./NJG 6, Oblt. Hans Kraus od 6./NJG 101 ze základny Parndorf, Oblt. Helmuth Schulte od 7./NJG 6 nárokovali po jednom Wellingtonu. Zdroj. MAPA.

----------

Od 3.9.1944 zásobování vzdušným mostem SNP.

Od 13. do 20.9.1944 během čtyř nocí Sověti bombardovali Budapešť. Celkem 1 129 bombardérů shodilo na město asi 8 000 tun pum.

14.9.1944 v noci se u obce Chmeľnica (okres Stará Ľubovňa) při náletu na Budapešť zřítil bombardér Il-4 od 17 гап дд, 6 гад ДД, 1 гак дд z letiště Mačulišči Мачулищи. Posádka se zachránila pomocí padáků. Pilot gardový mládšij lejtěnant Jevgenij Ivanovič Archipov гв. мл. лейтенант Евгений Иванович Архипов, šturman gardový mládšij lejtěnant Vladimír Ivanovič Ševjakov гв. мл. лейтенант Владимир Иванович Шевяков, střelec/radista gardový mladší seržant Boris Vasiľjevič Kuprijanov гв. мл. сержантБорис Васильевич Куприянов, strelec gardový seržant Ivan Alexandrovič Jegorov гв. сержант Иван Александрович Егоров. Mohl být sestřelen nočním stíhačem Ju 88 G-6 s radary od odloučené 2./NJG 100 z letiště Udetfeld (Zendek, severně Katowic). Vítězem mohl být Ofw. Karl Maisch. Ohlásil sestřel letounu PS-84 v 21.39 hod. ve výšce 800 m. Zdroj. MAPA.

----------

V noci z 19. na 20.9.1944 u obce Hrkáč (okres Revúca) německý noční stíhač sestřelil během náletu na Budapešť sovětský noční bombardér Il-4 (DB-3F) od 2 гап дд, 1 гад дд, 1 гак ДД. Pilot gardový lejtěnant Ivan Fomič Krapivin гв. лейтенант Иван Фомич Крапивин, navigátor gardový mládšij lejtěnant Anatolij Petrovič Poltev гв. мл. лейтенант Анатолий Петрович Полтев a střelec gardový rotný Nikolaj Ivanovič Rysev Николай Иванович Рысев uhořeli. Střelec/radista gardový seržant Michail Josifovič Matvejev гв. сержант Михаил Иосифович Матвеев se zachránil pomocí padáku a 16.3.1945 se vrátil do služby. Zdroj.

 

19 Sep 1944 Hans Krause 6./NJG 101 DB-3F   23:00 CD-BD
19 Sep 1944 Josef Kraft 7./NJG 6 PS-84 3000m 21:04 ED-23/DD-89 (mitte)
19 Sep 1944 Josef Kraft 7./NJG 6 PS-84 2800m 21:20 DD-9/ED-3
19 Sep 1944 Dorscheln Stab II./NJG 101 DB-3   21:37 DB (24 Nord)
19 Sep 1944 Dorscheln Stab II./NJG 101 DB-3   21:55 EA (24 Nord)
19 Sep 1944 Leopold Fellerer Stab III./NJG 6 C-47 Dakota 3600m 20:55 GC-9/24 Ost N
19 Sep 1944 Dorscheln Stab II./NJG 101 DB-3   22:26 GB (24 Nord)
19 Sep 1944 Hans Krause 6./NJG 101 DB-3F   22:05 CD-BD (24 Nord)

----------

7.10.1944 u obce Iviny (okres Detva) nehoda letounu Li-2 lejtěnanta N. P. Nestina od 23 гап дд, 53 ад ДД, 5 ак ДД. Zahynula šestičlenná posádka a šest příslušníků 2. čs. samostatné paradesantní brigády. Jeden přežil.

7.10.1944 v prostoru Jasla nehoda letounu Li-2 lejtěnanta B. J. Zibermana od 23 гап дд, 53 ад ДД, 5 ак ДД. Zahynuli tři členové posádky a tři přežili.

Vítězem mohl být Ofw. Karl Maisch. Nahlásil sestřelení čtyř letounů (ale typu DB-3).

07 Oct 1944 Maisch 2./NJG 100 DB-3 2300m 20:40 15 Ost S/90/1/6/1
07 Oct 1944 Maisch 2./NJG 100 DB-3 2400m 20:16 15 Ost S/90/1/2/4
07 Oct 1944 Maisch 2./NJG 100 DB-3 3600m 19:45 15 Ost S/81/8/9/4
07 Oct 1944 Maisch 2./NJG 100 DB-3 4400m 19:22 15 Ost S/81/8/9/4

----------

13.10.1944 nad Popradem německá noční stíhačka sestřelila letoun Li-2 "26" mládšího lejtěnanta M. D. Bektursina od 3. eskadrily, 340 ап ДД, 54 бад, 5 гак ДД. Letoun dopadl na vrch Slemä (okres Liptovský Mikuláš). Zahynulo pritom 13 príslušníkov 2. čs. samostatné paradesantní brigády, ktorí boli členmi veliteľskej batérie delostreleckého oddielu 2.PB vrátane jej veliteľa por. Dionýza Tomčányho, 6 členov posádky zahynulo. Podrobnosti.

13.10.1944 nad Popradem německá noční stíhačka sestřelila letoun Li-2 od 23 гап дд, 53 ад ДД, 5 ак ДД. Převáželi jen materiál. Letoun se zřítil u obce Hronská Breznica (okres Zvolen). Z členov posádky veliteľ lietadla lejtěnant N. B. Burenkov, navigátor lejtěnant Braga a palubný mechanik staršina Jermizin zostali nažive. Padli: pravý pilot mládšij lejtěnant Savčeko, strelec staršina Borodulin, strelec-radista staršina Švec (utrpel ťažké popáleniny a zomrel v nemocnici). Podrobnosti.

13.10.1944 dvě německé noční stíhačky poškodily letoun Li-2 "2" lejtěnanta M. J. Christoforova od 1. eskadrily, 340 ап ДД, 54 бад, 5 гак ДД během zpátečního letu. Letoun přistál v 1.20 hod. na letišti Jasionka pouze na jedno kolo. Na jeho palube sa pritom nachádzala obsluha 76 mm dela 3. batérie delostreleckého oddielu ktorej velil des. F. Štulajter, a z ktorej bol jeden jej člen pri útoku stíhačov ranený do pŕs. Podrobnosti.

V tu noc hlášený jednom jeden sestřel.

13 Oct 1944 Gemund 2./NJG 100 PS-84 1800m 22:48 RD-11

----------

23.10.1944 u Popradu byl sestřelen nočním stíhačem Ju 88 od 2./NJG 100 z letiště Udetfeld (Zendek, severně Katowic) letoun Li-2 kapitána P. A. Pankina od 340 ап дд, 54 ад ДД, 5 ак дд. Převáželi jen materiál. Letoun dopadl u obce Olejníkov, Časť Majdan (okres Sabinov). Čtyři členové posádky zahynuli a dva přežili. Vítězem byl Ofw. Karl Maisch. Německá vzdušná vítězství v roce 1944.

23.10.1944 u Popradu byl sestřelen nočním stíhačem Ju 88 od 2./NJG 100 z letiště Udetfeld (Zendek, severně Katowic) letoun Li-2 kapitána P. F. Gubina od 1 гап дд, 53 ад дд, 5 ак дд. Letoun dopadl u Javorinky (okres Levoča). Zahynuli tři členové posádky, čtyři přežili. Kapitán P. F. Gubin a stáršij lejtěnant S. N. Utkin na jednom padáku z lietadla vyskočili. Pri dopade si Gubin zlomil nohu. Utkin mal zas popálenú tvár a ruky. Zahynul jeden příslušník 2. čs. samostatné paradesantní brigády, zahynulo dalších 7 povstal. bojovníků a 1 přežil. Vítězem byl Ofw. Karl Maisch. Německá vzdušná vítězství v roce 1944.

----------

Na podzim 1944 kolem 21. hodiny byl pozorován nad Brnem letoun typu Junkers Ju 88 asi od 2./NJG 100 letící v malé výšce přes město směrem na Ochoz. V oblasti Maloměřic byla z letounu vystřelena světlice, jak se pilot zřejmě snažil zorientovat. Najednou bylo slyšet zavytí motoru letadla a vzápětí se ozvala rána a výbuch, jak letoun narazil do západního svahu Hádů. Ve stráni nad Obřany byl v lese velký požár. Místo havárie se nachází cca 100 m jižně od jeskyně Na Šumbeře. Trosky letadla byly rozházeny po lese, motory s vrtulemi se utrhly z trupu. Hořící letadlo hlídali Němci. Přítomen byl i důstojník v koženém kabátu s kožichem a s pistolí za pasem. Němci nervózně pobíhali kolem vraku. Pilot přežil, byl však popálen a po převozu do Brna svým zraněním podlehl. Místo druhý den zajistili četníci a na odklízení trosek byli povoláni mladí Němci ze 490. oddělení Říšské pracovní služby (RAD) v hnědých uniformách. Odnášeli menší kusy. Větší agregáty byly odtaženy z lesa pomocí automobilů. Na místě havárie dlouho nic nerostlo. Poblíž byl postaven malý pomník z betonem spojených vápencových kamenů a na něm vztyčen kříž z březových větví o výšce 2 m. Na kříž byl připevněn pomačkaný štítek z havarovaného letounu. Pomník zůstal na místě až do osvobození, potom jej neznámí vandalové strhli a kamenný pomníček rozbili. Na podzim 2003 byl autorem článku proveden průzkum lokality, na místě však nebyly nalezeny žádné stopy. Badatelna.

----------

V noci ze 14. na 15.2.1945 celkem 244 Lancasterů a 8 Mosquit od No. 5 Group RAF bombardovalo rafinerii Rositz. Mosquito asi od No. 100 Group RAF (No. 192 Squadron RAF, No. 141 Squadron RAF, No. 239 Squadron RAF, No. 515 Squadron RAF, No. 169 Squadron RAF, No. 157 Squadron RAF, No. 85 Squadron RAF, No. 23 Squadron RAF) u obce Bynovec (okres Děčín) sestřelilo Bf 110 G-4 WNr. 480164 od 5./NJG 5. Posádka Fw. Heinrich Karl Schmitt, Uffz. Erich Fritz Wohlan a Uffz. Adam Zunker zahynula. Letecká badatelna.

----------

V noci z 19. na 20.1.1945 mělo 70 letounů od 4 гбак, 18 ВА asi z letišť Mielec a Newiski? bombardovat železniční uzel Moravská Ostrava. Shozeno celkem 1 108 pum o hmotnosti 52 100 kg. Deset letounů kvůli špatnému počasí nebombardovalo, dva letouny nebombardovaly pro závady na letounech. Zvláště letouny Li-2 od 53 бад, 4 гбак, 18 ВА a 54 бад, 4 гбак, 18 ВА naházely pumy všude kolem jenom ne do cíle. Německé noční stíhačky Bf 110 (?) naváděné radary útočily na bombardéry. Tři čtyři baterie protiletecké obrany velkého a středního kalibru a 4 mobilní protiletecké prostředky okolo cíle. Jeden letoun Li-2 od 29 гбап, 54 бад, 4 гбак, 18 ВА byl sestřelen stíhačkou Bf 109 ve výšce 3 800 m. Radista/střelec a střelec byli zabiti na palubě. Palubní technik je nezvěstný. Ostatní se zachránili pomocí padáků. Jeden letoun B-25 od 14 гбад, 7 гбап, 54 бад, 4 гбак, 18 ВА ztratil orientaci a nouzově přistál 5 km západně města Korec. Sedm letounů A-20G Boston od 27 гбап, 14 гбад, 4 гбак, 18 ВА blokovalo přepravu na trati Moravská Ostrava - Opava - Krnov. Deník bombardovacího korpusu.

----------

V noci z 25. na 26.1.1945 mělo 40 letounů B-25 Mitchell od 15 гбад, 4 гбак, 18 ВА asi ze srbského letiště Зренянин (Ечка) bombardovat nádraží v Moravské Ostravě. V čase 20.30 až 20.40 hod. dvanáct letounů z výšky 4 500 m podle vypočteného času v mraku bombardovaly cíl. V čase 20.50 až 21.15 hod. 21 letounů pod vedením velitele pluku z výšky 4 500 m podle vypočteného času v mraku bombardovaly cíl. Bombardovaly však Šternberk (okres Olomouc) 73 km daleko! Shozeno celkem 124 pum o hmotnosti 44 4 00 kg. Čtyři letouny kvůli špatnému počasí nebombardovalo, dva letouny nebombardovaly pro závady na letounech. Německé noční stíhačky Bf 109 (?) zaútočily na dva bombardéry. Deník bombardovacího korpusu.

----------

31.1.1945 německý letoun Bf 110 narazil do kopce v lese Plániva západně od obce Stará Roveň (okres Svitavy). Příčina nehody byla zřejmě technická, dle pamětníků ze Staré Rovně letoun přeletěl nad vesnicí s jedním hořícím motorem. Dva Rakušani se přidali k partyzánům. Letecká badatelna.

----------

V noci z 25. na 26.2.1945 v 21.00-21.40 hod. 50 letounů B-25 Mitchell od 15 гбад, 4 гбак, 18 ВА ze srbského letiště Зренянин (Ечка) bombardovalo z výšky 2 700 m železniční uzel Moravská Ostrava. Shozeno celkem 319 pum o hmotnosti 80 365 kg. Čtyři letouny nebombardovaly pro závady na letounech. Protiletecká palba do 4 baterií středního kalibru, 12 mobilních protileteckých prostředků. Hlášeny Bf 110 (?) a Bf 109 ve výšce 2 500 až 3 000 m. Šest vzdušných soubojů. Jeden bombardér od 251 гбап, 15 гбад, 4 гбак, 18 ВА odvrátil útok nočního stíhače Ju 88. Radista/střelec a střelec zraněni. Deník bombardovacího korpusu.

----------

26.2.1945 se do obce Hloubětín zřítil Bf 110.

----------

V noci z 5. na 6.3.1945 se po útoku Ju 88 G s radarem (od které jednotky) u obce Domašín (okres Chomutov) zřítil britský bombardér Halifax B. Mk.VI "RG502" "DY-Q" "Munga Taipo" od No.102 Squadron RAF. Ze sedmičlenné posádky velitele F/O Johna A. Hurleye nepřežili čtyři muži. Ostatní byli zajati. Letecká badatelna.

V noci z 5. na 6.3.1945 se po útoku noční stíhačky Ju 88 G s radarem (od které jednotky) u Holubího vrchu 577 m n. m. (okres Chomutov) zřítil Lancaster B. Mk. I "NG240" "CF-F2" "Freddie Firkin" od No. 625 Squadron RAF. Hlavní část trupu a křídla dopadly severně od Klášterce nad Ohří přímo na vrchol Holubího vrchu, zadní část letounu pak u Měděnce. Sedmičlenná posádka velitele F/O Jamese W. Alexandra se zachránila pomocí padáků a byla zajata. Letecká badatelna.

----------

V noci z 27.3. na 28.3.1945 v 21.15-22.05 hod. 14 letounů Li-2 od 53 бад, 4 гбак, 18 ВА a 8 letounů Li-2 od 54 бад, 4 гбак, 18 ВА bombardovalo z výšky 2 300-2 500 m železniční uzel Moravská Ostrava. Shozeno celkem 140 pum o celkové hmotnosti 19 060 kg. Během příletu u Frýdku palba mobilních protileteckých prostředků s dvěma světlomety. V oblasti cíle 3 baterie na východním okraji, 3-5 baterií mobilních protileteckých prostředků na severovýchodním a jihovýchodním kraji ve spolupráci s 8 světlomety. Na přístupech k cíli i nad cílem patrolovaly nepřátelští stíhači (od které jednotky) ve výškách 2 000-3 500 m. Jeden bombardér od 340 бап, 54 бад, 4 гбак, 18 ВА se vrátil i s pumami po boji s nepřátelským stíhačem trvajícím 65 minut. Další napadený letoun Li-2 od 33 бап, 53 бад, 4 гбак, 18 ВА, šturman zabit a velitel těžce zraněn. Deník bombardovacího korpusu.


Provoz z letišť za války u nás

2./NJG 100 (trupové označení W7+?K) do prosince 1944

Z letiště Udetfeld u Kattowitz Katowice během SNP útočili na sovětskou přepravu na letiště Tri Duby. Od 3.9.1944 zásobování vzdušným mostem SNP.

Měli u Popradu své rádiové a radiotechnické zařízení? Byla tady hlásná služba? Palubní operátoři si stěžovali na odrazy od země v tomto hornatém terénu.

Na podzim 1944 z letiště Udetfeld u Kattowitz Katowice do Brna přiletěla 2./NJG 100 s nočními stíhačkami Ju 88 G.

V prosinci 1944 se 2./NJG 100 přejmenovala na 4./NJG 100 a přešla do podřízenosti Stab II./NJG 100 v Malackách. Ve výzbroji měla osm nočních stíhacích letounů Ju 88 C-6 a jeden Ju 88 G-1. Tak pod II./NJG 100 sloužily 4., 5. a 6./NJG 100.

 

Letci 2./NJG 100:

Ofw. Karl Maisch

Ofw. Gemund

Obgfr. Alexander Renner


Stab II., 5. a 6./NJG 100 (trupové označení W7+?C), (trupové označení W7+?N), (trupové označení W7+?P)  do prosince 1944

 

3.10.1944 z Tápiószentmárton (východně Budapešti) na letiště Malacky přiletěl Stab II./NJG 100. Velitel Gruppenkommandeur II./NJG 100 Hauptmann Ulrich von Meien.

3.10.1944 z Tápiószentmárton (východně Budapešti) na letiště Malacky přiletěly 5. a 6./NJG 100.

Noční stíhací Bf 110 G . Kde?

Ju 88 G (trupové označení W7+LN) (N = 5. Staffel).

. Kde?

Trupovka?

. Kde?

13.10.1944 byl Hauptmann Paul Zorner, nositel vysokého vyznamenání - Dubové ratolesti k Rytířskému kříži Železného kříže Eichenlaub zum Ritterkreuz des Eisernen Kreuzes (17.9.1944, jako 588 z celkem 869) jmenován velitelem Gruppenkommandeur II./NJG 100.

22.10.1944 Hauptmann Paul Zorner převzal velení II./NJG 100.

--------------------

--------------------

V prosinci 1944 se 2./NJG 100 na letišti Brno přejmenovala na 4./NJG 100 a přešla do podřízenosti Stab II./NJG 100. Nové trupové označení W7+?M už asi nebylo použito.

Tak pod II./NJG 100 sloužily 4., 5. a 6./NJG 100.


II./NJG 100 od prosince 1944

Jednotka byla vyzbrojena 53 kusy letounů Ju 88 G-6, obsluha 630 mužů, pouze 35 strojů bylo letuschopných ale pouze 4 bojeschopné.

1.12.1944 byl Hptm. Paul Zorner povýšen na Majora.

Až 2.12.1944 velitel Luftwaffe, Generalfeldmarschall předal Maj. Paulu Zornerovi vyznamenání Dubové ratolesti k Rytířskému kříži Železného kříže.

Ju 88 G-6 WNr. 621541 "W7+AC" (C = Stab II. Gruppe).

Od 6.12.1944 přelet po dvou nočních stíhacích letounů Ju 88 od každé Staffel na západní frontu k zabezpečení operace Bodenplatte - navedení útočících jednotek na spojenecká letiště.

6.12.1944 byl Zornerův radarový operátor Fw. Heinrich Wilke vyznamenán vysokým vyznamenáním - Rytířský kříž Železného kříže Ritterkreuz des Eisernen Kreuzes (6.12.1944, jeden z 7 313).

--------------------

V lednu 1945 se II./NJG 100 přesunula z Malacek do Nového Dvoru. (Co se změnilo u 5. a 6./NJG 100?)

--------------------

V únoru 1945 možná přesun několika letounů Ju 88 od 4./NJG 100 do Prahy-Ruzyně.

2.2.1945 nad ránem se u Jiříkova (okres Svitavy) zřítil Ju 88 G-6 z Prahy-Ruzyně. Oblt. Georg Patzner, Gefr. Minor a Gefr. Kretzmann se zachránili pomocí padáku. Zdroj.

Od 6.2.1945 se Stab II., 5. a 6./NJG 100 přesunuly do Seyringu.

--------------------

2.3.1945 v oblasti Trnavy je hlásený dopad nočního stíhače Ju 88 G-6 WNr. 620873. Odkud vzlétl? Obgfr. Alexander Renner bol zranený. Stroj sa zrútil v dôsledku technickej poruchy. Zdroj.

V březnu 1945 se Stab II./NJG 100 přesunul ze Seyringu do Prahy-Ruzyně.

26.3.1945 noční stíhač Ju 88 z Brna(?) sestřelil sovětský transportní letoun Li-2 od 340 бап, 54 бад, 4 гбак, 18 ВА u obce Mokrá-Horákov (okres Brno-venkov). Deník bombardovacího korpusu.

--------------------

Od 2.4.1945 ze Seyringu do Brna přiletěla část II./NJG 100.

K 8.4.1945 4./NJG 100 měla v Brně 5 nočních stíhaček Ju 88 G-6.

V noci z 16. na 17.4.1945 v 0.30 hod. noční stíhač Ju 88 G z Brna(?) sestřelil americký transportní letoun B-24H S/N 42-50447 "Q" "Flying Rumor" od 859th BS, 2641st Special Group (Provisional) u Tišnova. Osmičlenná posádka velitele 1/Lt Thomase O. McCarthyho se zachránila na padácích a přidala se k partyzánům organizace Rada tří, kterým měli shodit zbraně. Letecká badatelna.

17.4.1945 4./NJG 100 přeletěla do Prostějova.

V noci z 25. na 26.4.1945 poslední bojová akce 4./NJG 100.

--------------------

Kdy a odkud přiletěly zbytky II./NJG 100 do Raffeldingu (západně Linz).

1.5.1945 v 22.03 hod. rozhlasové vysílání Unser Führer Adolf Hitler ist gefallen. (Zastřelil se 30.4.1945 v 15.30 hod.).

----------

----------

----------

4.5.1945 z Raffeldingu (západně Linz) a z Prostějova do Kbel.

4.5.1945 okolo 8. hod. ráno američtí stíhači poškodily jeden motor nočního stíhače Ju 88 G-6 WNr. 621506 během letu z Raffeldingu do Kbel. Při pokusu o nouzové přistání letoun shořel. Posádka přežila. Letecká badatelna.

4.5.1945 při letu z Raffeldingu do Kbel přistál v Českých Budějovicích Ju 88 G-6 WNr. 422134 "W7+OK" (K = 2. Staffel) vybavený radiolokátorem FuG 220 Lichtenstein SN-2 a výzbrojí Schräge Musik. Nedoletěl do Kbel jako zbytek Gruppe.

----------

Později přeletěla na Ruzyň.

----------

6.5.1945 z Ruzyně do Žatce.

----------

helo6122.jpg (175091 bytes)

----------

8.5.1945 se major Paul Zorner Gruppenkommandeur II./NJG 100, nositel vysokého vyznamenání - Dubové ratolesti k Rytířskému kříži Železného kříže Eichenlaub zum Ritterkreuz des Eisernen Kreuzes (17.9.1944, jako 588 z celkem 869), vzdal v Karlových Varech Američanům.

------ 8.5.1945 v 23.01 hod SEČ (u nás 9.5.1945 v 0.01 hod. SELČ) bezpodmínečná kapitulace Německa -----

----------

Ti z něho 10.5.1945 udělali zajatce a 17.5.1945 ho předali Sovětům.

 

Letci II./NJG 100:

Major Paul Zorner, Fw. Heinrich Wilke

Oblt. Georg Patzner, Gefr. Minor a Gefr. Kretzmann


3./NJG 101 (trupové označení 9W+?L)

Počátkem roku 1945 z Ingolstadt-Manchingu do Prahy-Kbel přiletěla 3./NJG 101, která byla podřízena 4. Flieger Schul Division v Döberitz-Elsgrund. Ve výzbroji měla letouny Bf 110, Do 217 a Ju 88.

15.3.1945 byla výcviková noční stíhací 3./NJG 101 rozpuštěna.


Stab I./NJG 102 (trupové označení 7J+?B)

Počátkem roku 1945 se z Schönfeld/Seifersdorf Brochocin (Lotnisko Łukaszów) Stab I./NJG 102 přesunul do Prahy-Kbel.

28.3.1945 byla I./NJG 102 rozpuštěna.


1./NJG 102 (trupové označení 7J+?I)

1./NJG102 at Oels (29 Jul 1944 - 31 Jan 1945), Copenhagen-Kastrup (1 Feb 1945 - Feb 1945) and Prag-Rusin (Feb 1945 - 28 Mar 1945) Ruzyně nebo Kbely?

30.1.1945 z Københavns-Kastrup se 1./NJG 102 přesunula do Prahy-Kbel. Podřízena byla 2. Flieger Schul Division v Neurphinu a ve výzbroji měla letouny Ju 88 a Bf 110. Výcvik maďarských nočních stíhačů na Bf 110 G-4.

25.3.1945 od 11.40 do 13.20 hod. nálet bombardérů od 5th BW, 15th USAAF z Itálie na Kbely a Letňany. VHÚ. Nad letištěm Praha-Kbely odhodilo 160 B‑17 od 5th BW společně s 48 B‑24 od 40th BW až 54 tisíc speciálních 20lb fragmentačních bomb M41 určených proti zaparkovaným letadlům. V oboře u Vinoře, obci sousedící s letištěm, byla mezi stromy poschovávána letadla ze Kbel. Bomby padaly v pásu od Kbel přes Vinoř a neúmyslně padaly i do obory. Během náletu ale přišlo ve Vinoři o život i 49 místních obyvatel, v nejvíce postižené obci Kbely 117 a v blízkých Satalicích ještě dalších 62 osob. Neurčený počet obětí, zřejmě stovky, ale byl mezi cizinci, dělníky i vojáky, kterými byly všechny tři obce v okolí letiště přeplněny. Němci přiznávají, opět mimo jiné, 11 zničených a 52 poškozených Bf 109 ve Kbelích. Je možné, že německé záznamy, byť jsou uvedeny jako „Prag-Gbell“, zahrnují zničené a poškozené Messerschmitty z Letňan. Celkově německý záznam o škodách po bombardování obou základen zahrnoval úplné zničení 11 kusů Bf 109, 4 Bf 110, 1 Bf 108, 5 He 177, 6 Ju 88, 2 Ju 52, 1 Si 204 a poškození 40 kusů Bf 110, 13 Ju 88, 52 Bf 109, 3 Si 204, 1 Fw 190, 1 Me 410, 2 He 177, 1 He 111, 1 Fw 58. Útok je zaznamenán jako „Teppich“, tedy kobercové bombardování.

28.3.1945 byla 1./NJG 102 rozpuštěna.


2./NJG 102 (trupové označení 7J+?K)

V prosinci 1944 z letiště Oels Oleśnica se 2./NJG 102 přesunula do Prahy-Kbel, Vyzbrojená letouny Ju 88, Do 217 a Bf 110.

15.1.1945 se 2./NJG 102 přesunula na dánské letiště Københavns-Kastrup.


III./NJG 102 (trupové označení 7J+?D)

V prosinci 1944 z letiště Stubendorf Izbicko do Kbel přiletěly letouny již rozpuštěné III./NJG 102, ale údaje z konce války jsou tak kusé, že rekonstruovat jejich pohyb je dnes obtížné.

26.1.1945 četníci nahlásili havárii letadla Bf 110 G-4 WNr. 740206 "7J+IE", (E = Stab IV. Gruppe) které v jednu hodinu odpoledne nouzově přistálo kvůli nedostatku paliva severozápadně Trhových Svin-Padělky. Nikdo z posádky podle četnického hlášení neutrpěl zranění, což dokládá i obrázek, na němž je kabina zcela nepoškozená. Nad Čechami bylo v ten den dost špatné počasí a pilot zřejmě ztratil orientaci. Ostatně četníci tehdy nahlásili ještě dvě další nouzová přistání Bf 110 od stejné jednotky na jiných místech Čech. helo7574.JPG (335945 bytes)

Ostatně četníci tehdy nahlásili ještě dvě další nouzová přistání Bf 110 od stejné jednotky na jiných místech Čech.

Další letoun přistál u vojenské střelnice u Jindřichova Hradce.


Nalezené Bf 110

Kbely.

Bf 110 G-4  s motory Daimler-Benz DB 605 B-1 každý o výkonu 1100 kW "7J+FH" (H = 1. Staffel NJG 102) helo4733.jpg (111794 bytes), "7J+EF" (F = Stab V. Gruppe) helo4734.jpg (126573 bytes), "7J+HH" helo4743.jpg (168199 bytes), "7J+3E" (E = Stab IV. Gruppe) helo5582.jpg (489686 bytes) a "7J+FE" helo4735.jpg (136235 bytes), helo4754.jpg (161178 bytes).

Bf 110 G-4 "bílá 50" "SI+??"(?) .


Ruzyně.

Bf 110 G-4 WNr.730255 "7J+AF" (F = Stab V. Gruppe NJG 102). Později na trup přibyl ještě bílý český manipulační nápis "Zajištěno pro konstrukci".

Šrotiště v Letňanech. Foceno z He 177 "ND+SC". Bf 110 G-4 "7J+AF" hel625.jpg (316147 bytes), helo4718.jpg (122972 bytes).


Benešov.

Vlevo záď letounu Si 204, vpravo trup Bf 109, vpravo vzadu Bf 110. Jaká verze? Nebo průzkumná Bf 110 G-3.


Nalezené Ju 88

Kbely.

Ju 88 G-6 s motory Junkers Motoren Jumo 213 A-1 každý o výkonu 1304 kW "W7+BP" (P = 6. Staffel NJG 100). helo4751.jpg (218683 bytes)


Ruzyně.

Ju 88 G-6 WNr. 622147 (bez označení a s neobvyklou kamufláží (asi 3./NJG 101)). hel623.jpg (414549 bytes), helo4753.jpg (86138 bytes), , .


Hradec Králové.


České Budějovice.

Ju 88 G-6 W.Nr. 422134 "W7+OK" (K = 2. Staffel NJG 100 si prohodila označení se 4. Staffel NJG 100 trupové označení W7+?M v prosinci 1944), ale nové označení už asi nebylo použito) helo4776.jpg (184460 bytes), helo4773.jpg (184475 bytes), helo4772.jpg (185263 bytes),helo4787.jpg (47599 bytes), helo4680.jpg (304434 bytes).


Plzeň.

Ju 88 A "??+E?" a v pozadí Ju 88 G-1 WNr. 714 891 "9W+AL" od 3./NJG 101 helo8029.jpg (79407 bytes), , , .


Výroba u nás

Firma Flugzeugwerk Eger GmbH (FWE) u letiště Cheb-východ krátkou dobu vyráběla noční stíhačky Heinkel He 219 Uhu s motory Daimler-Benz DB 603 AA každý o výkonu 1245 kW.

První zálet He 219 A-2/R1 v listopadu 1943.

----------

Po několika měsících výroba He 219 zastavena ale pokračovaly opravy a přestavby na verzi A-7.

----------

, .

V Suchdole nad Lužnicí výroba směrovek letounu Heinkel He 219 Uhu. Letecké muzeum Deštná.

He 219 A-0 Teil 8A Beiheft 1 Schreagbewaffnung.

He 219 A-0 Schusswaffenanlage.

Kbely nebo Letňany? a sovětský voják helo4924.jpg (208945 bytes), he602.JPG (88077 bytes). Tento letoun si prý odvezli Sověti.

----------

----------

----------

Teprve začátkem července 1948 pracovníci LVÚ začali prohledávat trosky a sutiny firmy Flugzeugwerke Eger v Chebu a sepisovat nalezený materiál. Cituji: „ V sutinách budov byla zjištěna polozasypaná plechová skříň. Po částečném uvolnění a otevření horní zásuvky byl vyňat jeden výkres, který znázorňuje v hlavních rysech letoun. Poněvadž nebylo po ruce nářadí a silně pršelo, bylo od dalšího vyprošťování upuštěno“. Kromě několika kusovníků objevili pracovníci LVÚ dva rozestavěné trupy a dvě sady neúplných křídel, vše poškozené střepinami pum i korozí. Dále šest letounů, které již mezitím částečně padly za oběť autogenům a sběrným surovinám. Zajímavé je, že zmiňují i letoun stojící v Letňanech jako možný zdroj méně poškozených křídel.

15.10.1948 provedla určená soupis veškerého materiálu a zjistila tento stav: k dispozici jsou tři sady křídel, čtyři trupy, dvě sady ocasních ploch, dvě sady kompletních podvozků, téměř úplné výkresy. Součásti jsou prostřílené, zkorodované, nicméně schopné opravy, a Rudý Letov n. p. potvrdil, že je schopen sestavit dva letouny bez speciálního vnitřního vybavení. Motory byly k dispozici v leteckých skladech. Do roka sestavit jeden letoun a druhý o čtvrt roku později i přes řadu nevyjasněných věcí (v té době chybějící vrtule, kola, pneumatiky).

----------

Vrtule se sehnaly přes velvyslanectví na šrotištích v Rakousku, motory různých verzí se sehnaly v Mielci od Poláků.

----------

25.2.1950 první vzlet letounu s čs. označením He 219.1 (interní označení v Rudém Letově n. p. LB-79/I) WNr. 1280 s trupovým označením "V-29" s kompletním rádiovým a radiotechnickým vybavením a do poloviny roku se zúčastnil různých zkoušek ve LVÚ. Zálety se prováděli z Letňan, ale pro krátkou dráhu se prováděly i ve Kbelích. Prázdný letoun přeskočil do Kbel, tam ho natankovali a naložili a s maximální vzletovou hmotností vzlétal z Kbel. Přistával už v Letňanech.

12.6.1950 při 14. zalétávacím letu He 219.1 s posádkou Kládek a Mašek, došlo k požáru levého motoru.

V červnu 1950 bylo ve sběrném skladu v Chebu zajišťován materiál pro He 219 a bylo zjištěno, že ještě v květnu 1950 se zde nacházelo deset kompletních křídel, o měsíc později již rozřezaných do šrotu. Pamětnické zdroj se zmiňují o devíti letounech, pochopitelně více méně zdevastovaných.

----------

26.2.1951 letoun He 219.1 převzala armáda. Pro součástky se létalo do Ústředního leteckého skladu (ÚLS) VÚ 7710 ve Zvolenu.

Piloti LB-79 v LVÚ: kpt. Ondrej Kostík, kpt. Jozef Kúkel, npor. Rudolf Duchoň, vojáci? npor. Holoubek, kpt. Procházka, por. Bláha, ppor. Kůrka, ...

V březnu 1951 byl zalétán druhý letoun LB-79/II WNr. 1281 s trupovým označením "V-34" a později jen "34". Neměl radiolokační výstroj a měl údajně nalétáno jen kolem 40 hodin.

Od 8.5.1951 přelety He 219.1 na trati Letňany - Plzeň.

Skupina vybraných pilotů (Albl, Zelenay, Kovalinka, Jiří Sládek, Rudolf Chmelíček) se začala přeškolovat na dvoumotorové Aero C-3 dne 22.5.1951. Za tu dobu nalétal poručík Chmelíček 18.30 hodin při 66 startech na C-3!

V létě 1951 byl Václav Dvořák od LVA v Hradci Králové převelen k 51. leteckého pluku na letišti v Plzni-Skvrňany, kde měl přeškolit na LB-79 piloty Zelenaye, Chmelíčka, Odložila a Sládka. První letěl Zelenay. Problémy s motory, které začaly ztrácet výkon. Při jednom vzletu se Zelenay málem zabil.

12.6.1951 Rudolf Chmelíček) měl první sólový let s LB-79/I "V-29".

Letoun se vyskytoval i v Malackách.

2.10.1951 provedl tovární pilot František Kládek zálet He 219.1 s radarem FuG 202. Neschopnost plně ovládnou radarové zařízení. Přehledový radar měl malý dosah a střelecký radar se nedařilo rozchodit.

Od října do listopadu 1951 byl LB-79/I "V-29" u 51. leteckého pluku na letišti v Plzni-Skvrňany pro ochranu hranice za ztížených meteorologických podmínek a v noci.

Pro množství závad byl často v Letňanech.

5. a 6.12.1951 LB-79/I "V-29" létal ve Kbelích snad už ve stavu 47. lp. Piloti Por. Racko, npor. Elleder.

----------

Někdo naplnil letouny LB-77 místo německým benzínem LBE 100/130 novým leteckým benzínem LBE 95/135 vyráběný v Záluží. Ten leptal vakové palivové nádrže z thiokolu a tím letouny znehodnotil.

14.5.1952 byl LB-79/I "V-29" zrušen.

Oba letouny převezli do Letňan.

----------

K 1.1.1953 ve stavu 47. lzp se nacházel neletuschopný LB-79.

K 1.4.1953 není letoun nikde vykazován.

 

Fotky: Do 217, Ju 88, Ju 88,