Německé těžké stíhačky u nás a jejich výroba u nás

04.08.2022

Z Fürstenwalde do Pardubic přiletěla II./ZG 141 s jednomotorovýma stíhacími letouny Bf 109 D. Podrobnosti.

4./ZG 141 .

1.5.1939 se II./ZG 141 přejmenovala na I./ZG 76.

Kdy I./ZG 76 odletěla do Olomouce na přeškolení na dvoumotorové stíhací letouny Bf 110 B s motory Junkers Motoren Jumo 210 G každý o výkonu 537 kW a na Bf 110 C s motory Daimler Benz DB 601 B-1 každý o výkonu 809 kW. Podrobnosti.

2./ZG 76 .

.

.

 Bf 110 B "??+CL" od 3. Staffel

.

Bf 110 B "M8+BL" od 3./ZG 76 .

25.8.1939 se I./ZG 76 přesunula na letiště Ohlau Oława (Märzdorf Marcinkowice). Podrobnosti. MAPA.

1.9.1940 se u Rokytnice-Hoření domky Rokytnice nad Jizerou Ober Rochlitz zřítil německý těžký stíhací letoun Bf 110 D-0 WNr. 3415 "DE+JR" od L.Z.A. Liegnitz-Luftzeugamt. Pilot Uffz. Jack August zahynul. Druhý člen zemřel později. Podrobnosti. Letecká badatelna.

Výroba u nás

Od poloviny roku 1940 v speciálních dílnách v Mladé Boleslavi výroba křídel Bf 110, které byly přepravovány do Fürthu k montáži. V bývalé textilce v Josefově Dole opravy křídel Bf 110. Do kdy?



27.1.1944 se zřítil německý letoun Me 210 Ca-1 WNr. 150024 od Fl.Ü.G.1/Gruppe Südost pravděpodobně z důvodu technické závady během přeletu od maďarského výrobce k uživateli. Uffz.Wilhelm Graf a Gefr. Gerhard Palke zahynuli. Letecká badatelna.

 

22.2.1944 v 13.05 hod. německé těžké stíhačky Bf 110 G-2 od II./ZG 1 z letiště Wels u Lince sestřelily americký bombardér B-24J Liberator 42-73138 "zelené U" "Butch " od 343rd BS, 98th BG, 47th BW, 15th USAAF z Itálie. Z posádky velitele 1/Lt George Marvina Goddarda přežil pouze jeden muž. Bombardér dopadl u obce Prádlo (okres Plzeň-jih). Letecká badatelna.

22.2.1944 v 13.10 hod. německé těžké stíhačky Bf 110 G-2 od II./ZG 1 z letiště Wels u Lince sestřelily americký bombardér B-24H Liberator S/N: 42-64393 "S" "Dorly "od 343rd BS, 98th BG, 47th BW, 15th USAAF z Itálie. Z posádky velitele 2/Lt Josepha Phillipa Merkla přežil pouze jeden muž. Bombardér dopadl u obce Bukovec (okres Domažlice). Letecká badatelna.

22.2.1944 byl u Plzně obranou palbou amerických B-24 od 98th BG, 47th BW, 15th USAAF z Itálie sestřelen těžký stíhací letoun Bf 110 G-2 WNr. 420009 "2N+FP" od II./ZG 1 z letiště Welsu u Lince. Zraněný pilot Obfw. Franz Meissl a Uffz. Paul Metz se zachránili pomocí padáků. Letoun dopadl u obce Hartmanice (okres Klatovy). Letecká badatelna.

22.2.1944 sestřelen letoun Bf 110 G-2 WNr. 6417 "2N+GP" od II./ZG 1 z letiště Welsu u Lince. Pilot Uffz. Heinz Schlankert zahynul po nezdařeném seskoku padákem. Druhý člen posádky přežil. Letoun dopadl u obce Líšťany (okres Plzeň-sever). Letecká badatelna.

 

13.4.1944 veľmi dramaticky prebehol let rtk. rtm. Hanovca a rtk. Božíka. Počas poplašného letu narazili na Bf 110 G-2, ktorého strelec si slovenské Bf 109 E pomýlil so spojeneckými stíhačmi a začal streľbu. Božík paľbu opätoval, Bf 110 G-2 WNr. 6397 "2N+HM" od 4./ZG 1 z letiska Wels sa následne zrútil do lesa Kopáč pri Podunajských Biskupiciach a bol Božíkovi priznaný ako zostrelený Liberator. Podrobnosti.

V ten deň poobede v dôsledku nedostatku pohonných hmôt po bojovej akcii pristáli na letisku Vajnory pri Bratislave tri Bf 110 G-2 od II./ZG 76.

O 13.35 hod. pristála posádka Fw. Von Darl a Uffz. Wilhelm Hemeter. Lietadlo "M8+10" pristálo na brucho. Posádka sa nezranila. Lietadlo bolo po demontáži odvezené do Nemecka.

Druhou posádkou, ktorá pristála v poriadku na letisku Vajnory bol pilot Lt. Christian Mätzke a Fw. Rudolf Tillian. Ich stroj "M8+8" bol nepoškodený a po doplnení paliva odštartovali o 19.34 hod. do Wien-Aspern.

Treťou posádkou, ktorá sa pokúsila pristáť na letisku Vajnory boli Uffz. Heinrich Riese a Uffz. Braun. Ich stroj s označením "M8+6" sa pri pristávaní postavil na nos. Posádka sa nezranila. Po oprave lietadlo odštartovalo dňa 21.4.1944 o 13.20 hod. na letisko Wels s posádkou Fw. Upitz a Fw. Chener. Zdroj.


25.4.1944 z Ansbachu do Prahy přeletěly letouny Bf 110 G-2 s motory Daimler-Benz DB 605 B-1 kařdý o výkonu 1100 kW a Me 410 s motory Daimler-Benz DB 603 A každý o výkonu 1287 kW od ZG 76. Velitel Geschwaderkommodor ZG 76 Major Robert Kowalewski, nositel vysokého vyznamenání - Rytířský kříž Železného kříže Ritterkreuz des Eisernen Kreuzes. hel020.jpg (80808 bytes)

Přeškolení na Me 410.

Gruppe byly umístěny ve Kbelích a v Ruzyni. Která byla kde?

 

Velitel Gruppenkommodore I./ZG 76 Hauptmann Heinrich Offterdinger .

V dubnu 1944 přiletělo celkem 65 kusů Me 410.

V dubnu ztraceno 8 kusů při neoperačních letech.

Zůstalo celkem 57 kusů Me 410 (38 kusů Me 410 A-1/U2(?) nebo A-1/U4(?) a 19 kusů Me 410 B-2(?) nebo B-2/U2(?) nebo B-2/U4(?).

V květnu 1944 bylo 6 kusů Me 410 předáno jiným jednotkám.

V květnu 1944 ztraceno 11 kusů při neoperačních letech.

K 31.5.1944 měla I./ZG 76 měla celkem 47 kusů Me 410 (33 kusů Me 410 A-1/U2(?) nebo A-1/U4(?) a 14 kusů Me 410 B-2(?) nebo B-2/U2(?) nebo B-2/U4(?).

 

Velitel Gruppenkommodore II./ZG 76 Major Herbert Kaminski, nositel vysokého vyznamenání - Rytířský kříž Železného kříže Ritterkreuz des Eisernen Kreuzes .

V dubnu 1944 přiletěly 3 kusy Me 410.

V květnu 1944 přiletělo 33 kusů Me 410.

V květnu 1944 ztraceno 4 kusy Me 410 (3 kusy Me 410 A-1 a 1 kus Me 410 B-1) při neoperačních letech.

K 31.5.1944 měla II./ZG 76 měla celkem 33 kusů Me 410.

Vpravo Major Herbert Kaminski?

12.5.1944 k zabránění útoku na STW odstartoval i Bf 110 G-2 "M8+KM" od 4./ZG 76 , , ,

Hans Werner Lerche he151.jpg (44525 bytes) přelétl ukořistěný B-17F S/N: 42-30336 "Miss Nonalee II" z místa nouzového přistání u dánského Esbjergu v říjnu 1943 do Rechlinu. Předváděcí let pro německé stíhače byl zahájen 14.5.1944 a pak probíhal po trase s úseky  Rechlin - München - Wien  - Praha. Dne 15.5.1944 se uskutečnil přelet z Wien do Prahy.

Z Prahy se pak  letoun B-17 "7+8"  navrátil zpět do Rechlinu pravděpodobně ještě tentýž den.

 

 

 

Brno Me 410 "M8 černá 2+-" , . Kdy? Zdroj.

 

Uprostřed Jagdfliegerführer Jagdfliegerführer Ostmark Oberst Gotthardt Handrick (od 15.6.1944 velitel Kommandeure 8. Jagddivision) přebírá ZG 76. Úplně vpravo Hptm. Heinrich Offerdinger. Ruzyně v červnu 1944.

 

10.6.1944 se II./ZG 76 přesunula na letiště Seyring.

----------

----------

----------

13.6.1944 se Stab a I./ZG 76 přesunuly na letiště Seyring. Bojový křest s novou výzbrojí.

V Praze probíhalo až do července 1944 přeškolování na Me 410.

----------

----------

16.6.1944 u města Guta, dnes Kolárovo (okres Komárno) se zřítil Bf 110 G-2 WNr. 150134 "3U+DR" od 7./ZG 26 z letiště Seyring. Pilot Uffz. Josef Braunmüller a radiooperátor Uffz. George Grüner vyvázli se zraněními. Byli převezeny do nemocnice v Komárně, ale pilot později zemřel. 1/Lt. George F. Eldred, Jr. na P-38 Lightning od 27th FS, 1st FG, 15th USAAF z Itálie nahlásil sestřel Bf 110 u maďarského města Pápa v 10.05 hod.

----------

----------

----------

----------

----------

----------

22.6.1944 v 11 hod. u Třebotova (okres Praha-západ) se zřítil Me 410 A-1 WNr. 420084 od 3./ZG 76. Fw. Heinrich Huck a neznámý se zachránili pomocí padáků. Letecká badatelna.

----------

----------

----------

----------

26.6.1944 američtí stíhači na P-38 Lightning od 95th FS, 82nd FG, 15th USAAF z Itálie nahlásili pět sestřelů Bf 110.

26.6.1944 u obce Viničné (okres Pezinok) americké doprovodné stíhačky od 15th USAAF z Itálie sestřelily Bf 110 G-2 WNr. 130097 "2N+JP" od 6./ZG 1. Posádka Fw. Erich Stiemke a Uffz. Kurt Immisch zahynula. Zdroj.

26.6.1944 u obce Viničné (okres Pezinok) americké doprovodné stíhačky od 15th USAAF z Itálie sestřelily Bf 110 G-2 WNr. 130083 "2N+AP" od 6./ZG 1. Fhr. Hugo Feindt těžce zraněn, Ogefr. Helmut Döpke zahynul. Zdroj.

26.6.1944 pokus o pristátie na letisku Vajnory uskutočnila posádka Bf 110 G-2 WNr.130061 "2N+PP" od 6./ZG 1. Lietadlo utŕžilo vo vzdušnom boji zásahy do pravého motoru, ktorý prestal fungovať. Lietadlo núdzovo pristálo asi 400 metrov severo - severovýchodne od letiska Vajnory. Pri pristávaní sa utrhol podvozok a aj pravý motor a stroj skončil na bruchu. Poškodenie sa odhadlo na 30 %. Pilot Flgr. Gerhard Schmidt zostal nezranený. Zadný strelec Ogefr. Hermann Paul Boek bol mŕtvy. Mal priestrel chrbta medzi lopatkami a priestrel hlavy. Sedel nehybne na svojej sedačke. Pilot Schmidt sa vrátil k jednotke, no o dva dni neskôr zahynul v boji nad Rakúskom. Zdroj. helo5978.jpg (31293 bytes)

26.6.1944 v 9.30 hod. u obce Modra (okres Pezinok) americké doprovodné stíhačky od 15th USAAF z Itálie sestřelily Bf 110 G-2 WNr. 170077 "2N+GP" od 6./ZG 1. Lt. Kurt Strölin zahynul a Uffz. Kurt Matz se zachránil pomocí padáku. Zdroj.

26.6.1944 u Břeclavi se zřítil Me 410 B-2/U2 WNr. 4701126 "M8+žlutá 8"od 3./ZG 76. FjFw. Helmut Genicke a Uffz. Karl-Heinz Schuldt zahynuli. Letecká badatelna.

----------

27.6.1944 v 9.30 hod. u obce Šarovce (okres Levice) americké doprovodné stíhačky od 15th USAAF z Itálie sestřelily Bf 110 G-2 WNr. 130071 "2N+CP" od 6./ZG 1. Ofw. Heinrich Börger se zachránil pomocí padáku, Fw. Heinrich Bomer zahynul. Zdroj.

----------

28.6.1944 u obce Zlaté hory (okres Jeseník) se s hořícím motorem zřítil letoun Me 410 A-1 WNr. 10257 "1E+HE" od doplňovací Erg.St./ZG 76 Ohlau Olava. Ofw. Hugo Frey, Uffz. Detlef Ahlers zahynuli. Pilot se zachránil pomocí padáku. Letecká badatelna.

----------

----------

----------

----------

2.7.1944 v 11.10 hod. u obce Čalovec (okres Komárno) Me 410 od ZG 76 sestřelil americký bombardér B-17F S/N: 42-5946 od 340th BS, 97th BG, 15th USAAF z Itálie. Z desetičlenné posádky velitele FO Edwarda Ferroa se devět mužů zachránilo pomocí padáků. Zdroj.

2.7.1944 u obce Bardoňovo (okres Nové Zámky) se zřítil Bf 110 G-2 WNr. 6300 "2N+UN" od 5./ZG 1. Uffz. Horst Schuman a Uffz. Heinz Mayer zahynuli. Maj. Claud E. Ford na P-38 Lightning od 97th FS, 82nd FG, 15th USAAF z Itálie nahlásil sestřel Bf 110.

----------

----------

4.7.1944 u obce Záboří (okres Mělník) se zřítil letounu Me 410 B-2 WNr. 710388 "M8+4" od 5./ZG 76. Lt. Adolf Briedl zahynul, Uffz. Herbert Dahnken se zachránil pomocí padáku. Letecká badatelna.

----------

----------

----------

7.7.1944 u obce Čab (okres Nitra) se po srážce zřítil Bf 110 G-2 "2N+FP" od 6./ZG 1. Obgefr. Franz Friess a Gefr. Heinz Lippe se zachránili pomocí padáků.

Dále se zřítil Bf 110 G-2 WNr. 120188 "2N+LN" od 5./ZG 1. Obfhr. Friedrich Linnenbecker se zachránili pomocí padáku, Obgefr. Kurt Bücker zahynul. Zdroj.

----------

----------

----------

----------

11.7.1944 do Malacek přiletěl Stab/ZG 76.

----------

12.7.1944 přiletěla I./ZG 76 se zbytky letounů Me 410.

----------

----------

Americký fotoprůzkum od 14.7.1944. V Malackách asi nejsou.

----------

----------

----------

----------

----------

----------

20.7.1944 odletěl Stab a I./ZG 76. Kam?

----------

----------

----------

----------

----------

25.7.1944 v 10.52 hod. u obce Vicenice (okres Třebíč) nouzově přistál Me 410 A-1 "M8+<5" od Stab II./ZG 76, poškozený při útoku na americký svaz u Wien. Lt. Ulrich Neitzke a Gefr. Arnold Heinz bez zranění.

 

Jednotky těžkých stíhačů byly transformovány na jednotky s jednomístnými stíhačkami.

ZG 1: I./ZG 1 dne 12.7.1944 na II./JG 4, II./ZG 1 v červenci 1944 na III./JG 76 a III./ZG 1 dne 5.8.1944 na III./JG 4.

ZG 26 : I./ZG 26 v červenci 1944 na I./JG 6 a II./ZG 26 v červenci 1944 na II./JG 6

ZG 76 : I./ZG 76 v červenci 1944 na I./JG 76 a II./ZG 76 dne 7.2.1945 na III./JG 54

 

 

2.11.1944 v 10.35 hod. ve svahu poblíž Unčína (okres Teplice) se zřítil Me 410 A-1 WNr. 120102 asi od II./ZG 76. Dle hlášení byly v troskách nalezeny tři těla. Vzhledem k tomu, že tento typ je dvoumístný, není jasné kdo byla třetí oběť. Je možné, že šlo o mechanika, který se v rozporu s předpisy zúčastnil letu. Letecká badatelna. Asi to bylo během přeletu jednotky z Seerappen, dnes ruský Liublino do Grossenhainu. MAPA.

 

 

 

Fotky: Bf 110, Bf 110, Bf 110,

Videa: Me 410, Me 410, Me 410, Me 410 v roce 1988,