11.07.2024
Ju 87 D-7, D-8
Boj na severovýchodním směru a později i na jihovýchodním směru.
Störkampfgruppe Luftflotte 4 zformována v Stab a 1./NSGr. 4. Malacky 1943.
Stab/NSGr. 4. Trupové označení "1K+?B". Od 8/1944 Balice, Neisse-Möckendorf Korzękwice, Olomouc-Holice, Zbraslavice. MAPA.
1./NSGr. 4. "1K+?H". Malacky 1943, Od 8/1944 Kraków-Balice, Lübben, Funfkirchen Pécs, od 12/44 ? MAPA.
2./NSGr. 4. "1K+?K". Od 8/1944 Kraków-Balice, (SNP) Poprad, Spišská Nová Ves, Malacky, Neisse-Möckendorf Korzękwice, Olomouc-Holice, Zbraslavice. MAPA.
3./NSGr. 4. "1K+?L". Od 8/1944 Debrecen, Litzmannstadt Łódź, Aslau Osła, Bautzen, Ludwigsdorf. Ústup do Čech? Kam? MAPA.
Boj na jihovýchodním směru v Maďarsku.
4./NSGr. 2. Tschenstochau Częstochowa, Borgond Börgönd, Sarosd Sárosd, Raab Győr, (4.2.1945 nehoda na polním letišti Guta, dnes Kolárovo). V 2/1945 přejmenována na 4./NSGr. 5. MAPA.
Stab/NSGr. 5. Borgond Börgönd, Sarosd Sárosd, Nagyigmánd, 4.2.1945 nehoda na polním letišti Guta, dnes Kolárovo, Unterwaltersdorf, Truppenübungsplatz Allentsteig - Göpfritz-Merkenbrechts. MAPA.
1./NSGr. 5. Roman, Litzmannstadt Łódź, Nyíregyháza, Stubendorf Izbicko, Funfkirchen Pécs, Nagyigmánd, Göpfritz-Merkenbrechts, Steinakirchen am Forst. MAPA.
2./NSGr. 5. Borgond Börgönd, Sarosd Sárosd, Nagyigmánd, Unterwaltersdorf, Truppenübungsplatz Allentsteig - Göpfritz-Merkenbrechts. MAPA.
3./NSGr. 5. Nagyigmánd, Unterwaltersdorf, Retz. MAPA.
4./NSGr. 5. V 2/1945 přejmenována z 4./NSGr. 2. Nitra 2/1945, ?.
Boj na jihovýchodním směru a později i na východním.
Stab/NSGr. 10. Trupové označení "5B+?B". Trenčín 1944, Malacky. MAPA.
1./NSGr. 10. "5B+?H". Trenčín 1944, Malacky, ?, České Budějovice, úlet k Američanům do Fürth-Atzenhof u Nürnberg a do Plzně(?). MAPA.
2./NSGr. 10."5B+?K". Wels 3/1945-3.5.1945, České Budějovice, Aigen im Ennstal. MAPA.
18.10.1943 v Malackách byla z Störkampfgruppe Luftflotte 4 zformována Stab a 1./NSGr. 4.
V prosinci 1943 Stab a 1./NSGr. 4 odletěla do Radziwillow dnes ukrajinský Радивилів, 1940-1993 Czerwonoarmiejsk (rusky Червоноармейск) / Czerwonoarmijsk (ukrajinsky Червоноармійськ).
Po zahájení Slovenského národního povstání přiletěly z Polska na letiště Poprad německé letouny od NSGr. 4.
----------
1.9.1944 slovenští povstalci houfnicemi ostřelovali letiště - jedno německé letadlo bylo zničené a dvě poškozené.
----------
2.9.1944 v 11.50 hodin slovenský průzkumný Š.328 z Mokradi s posádkou čat. (rotník) Štefanom Zúberom a por. let. Antonom Strýčkom byl napadnut dvěma Ju 87. Letoun Š.328 byl sestřelen velitelem NSGr. 4 mjr. Johannem Gamringerem na Ju 87 G z letiště Poprad. Poškozený Š.328 nouzově přistál u Lučivnej. Stroj poté shořel. Piloti se ukryli v lese a unikli zajetí. MAPA. Hobby Historie 21/2013
----------
----------
4.9.1944 šrtm. let. Ján Lupták na B.534 od Kombinované letky z letiště Tri Duby poškodil na letišti Poprad tři letouny Ju 87. MAPA.
----------
----------
Přesun na letiště Spišská Nová Ves. Kdy?
----------
----------
----------
Od 9.9.1944 přiletěla do Malacek NSGr. 4 s 20 kusy Ju 87 a 1 Kette Enprobungs-Kommando s třemi Si 204 E-0 nesoucí pumy (dva kusy později přešly pod Stab/NSGr. 4). Později se jednotka vrátila na letiště Kraków-Balice. Kdy?
----------
10.9.1944 Gefechtsverband Henne a Fliegergeschwader z.b.V. 7 z Piešťan letouny Ju 87, Ju 88, Bf 109 bombardoval letiště Tri Duby a pomocnou plochu Veľká Lúka. Protiletecká obrana sestřelila Bf 109 G-6 "žlutá 12" od 3./JG 52. Pilot Lt. Anton Resch seskočil 20 km západně Zvolena. V podvečer ještě poškodila průzkumný Fw 189 A-2 WNr. 125147, který nouzově přistál u Malacek. Poškození 20 %.
----------
----------
----------
----------
----------
15.9.1944 při vzletu z letiště Spišská Nová Ves nehoda Be.555. Pilot Obgefr. Werner Leitz od 1./NSGr. 4 zahynul. (Letoun od SLeS?)
----------
----------
----------
----------
19.9.1944 v noci jeden nepriatelský stroj bombardoval polní letisko Zolná. Zo siedmich bômb tri nevybuchli, poškodili jeden stroj La-5FN ktorý bol čoskoro opravený. Letoun byl od NSGr. 4.
Od noci z 1. na 2.10.1944 noční útoky Si 204 od 2./NSGr. 4 na nádraží v Banské Bystrici.
7.10.1944 ve dne Siebely poblíž Dúbravy poměrně úspěšně napadly povstalecký improvizovaný pancéřový vlak IPV-I Generála M. R. Štefánika, kterému pumami zničily předsunutý (tykadlový) vůz.
21.10.1944 ve dne Siebely ve spolupráci s dalšími letouny zaútočily s šesticí Ju 87 patrně od 2. Staffel/NSGr. 4 (operující rovněž z Malacek) zaútočila na IPV-I ve stanici Dobrá Niva (jižně od Zvolena), přičemž došlo k jednomu blízkému zásahu a sedmi zásahům kolejnic. Doprovázela je dvojice Bf 109, které svou palbou poškodily jeden vůz; nejdůležitější část vlaku, lokomotivu, však nikoli. "Štefánik" jim dokázal uniknout do jednoho z tunelů jižně od Zvolena. Na severní i jižní ústí tunelu pak současně zaútočila trojice Si 204, aby mu znemožnila výjezd. Německé posádky se ovšem musely spokojit s tím, že na třech místech přerušily trať, ale pancéřový vlak tím zablokovaly jen dočasně.
V prosinci 1944 z Magyarmecske do Trenčína přiletěl Stab a 1./NSGr. 10 s Ju 87. MAPA.
28.12.1944 u obce Zemné (okres Nové Zámky) zahynuli pilot Fhj.Fw. Johannes Stelzer a prvý mechanik Ogefr. Phillipp Fischer v letounu Go 145 od 3./NSGr. 5. Zdroj.
K 10.1.1945 počet letounů Luftwaffe.
Nachtschlacht-Gruppe 5 | Go 145 | 47 | 39 | |
Nachtschlacht-Gruppe 7 | Hs 126 | 54 | 37 | |
Nachtschlacht-Gruppe 10 | Ju 87 | 30 | 25 |
Nachschlacht-Gruppe 4 | Ju 87 | 60 | 47 |
Od 12.1. do 18.2.1945 Západokarpatská operace.
30.1.1945 při vzletu z letiště Stefansdorf Szczepanów (západně Breslau Wrocław) nehoda Ju 87 D-3 WNr. 31325 "1K+EK" od 2./NSGr. 4. Ofhr. Herrman Robel a Uffz. Johannes Schuh zahynuli.
31.1.1945 u obce Brodsende Brudzędy kousek od Baltského moře sovětská protiletecká obrana sestřelila Ju 87 D-5 WNr. 132361. Velitel Staffelkapitän 1./NSGr. 4 Hptm. Rudolf Leinert spolu se svým střelcem zahynuli. Z kterého letiště vzlétli?
V únoru 1945 odletěl Stab a 1./NSGr. 10 do Karmacs. MAPA.
V únoru 1945 na letišti v Nitře provoz 4./NSGr. 5 s letouny Ju 87.
4.2.1945 sa počas rolovania po dráhe letiska Guta (dnes Kolárovo) zrazilo lietadlo Go 145A WNr. 0562 (poškodené na 40 %) od 4./NSGr. 2 s lietadlom Arado Ar 66 D WNr.1813 (poškodené na 25 %), patriace Stab/NSGr. 5. Pri nehode nebol nikto zranený. Zdroj.
5.3.1945 přiletěla z Karmacs do Malacek Stab a 1./NSGr. 10 s Ju 87. MAPA.
----------
----------
----------
----------
----------
Od 10.3.1945 , Schématická mapa zachycuje německá obranná postavení na severní Moravě, původní plán ostravské operace a tři fáze jejího skutečného průběhu.
----------
----------
----------
----------
14.3.1945 asi o 20.45 hod. v obci Ivánka pri Nitre havarovalo Ju 87, patriace 1./NSGr. 5, ktorá v tom čase sídlila na letisku Nagyigmánd (jižně Komarom). Počas letu bola posádka napadnutá nepriateľskými strojmi a lietadlo bolo poškodené. Poškodenie sa prejavilo nad obcou Šurany (okres Nové Zámky). Tam vyskočil na padáku pozorovateľ Fw. Rochlitz. Pilot Ofhr. Singer vyskočil na padáku nad obcou Branč. Opustené lietadlo dopadlo do prostred dvora roľníka Ľudovíta Belana v Ivanke pri Nitre č. 35. Zdroj.
----------
----------
16.3.1945 z letiště Neisse-Möckendorf Korzękwice na letiště Olomouc-Holice přiletěla Stab a 2./NSGr. 4 s Si 204 a Ju 87 D-3 N/VII či Ju 87 D-5 N/VII. Velitel Gruppenkommandeur NSGr. 4 Major Johann Gamringer. Hptm. Velitel Staffelkapitän 2./NSGr 4 Hptm. Hubert Schroeder. MAPA letišť ve Slezsku.
----------
----------
----------
----------
----------
21.3.1945 Stab/NSGr. 4 a 2. /NSGr. 4 vyslali do akce celkem pět letounů Si 204 E a deset letounů Ju 87 D, vyzbrojené pumami SD 250, SD 70 a pumovými kontejnery AB 250 a AB 70 útočily na sovětský provoz na silnicích v prostoru Koźle - Zakrzów, Koźle - Pawłowiczki a Koźle - Głogówek. MAPA.
21.3.1945 ve 23.45 a ve 23.50 hodin útok nočního Mosquita NF Mk. 30 "NT453" "HU-E" s posádkou S/Ldr Donald Burk Freeman a F/Lt. John James Green od No. 406 Squadron RCAF na Ju 87 D-3 N/VII WNr. 100383 od 2./NSGr. 4 po vzletu. Zahynuli Fw. Kurt Mathias Storck a Uffz. Arnold Rieckmann.
Druhý stroj Ju 87 D-5 N/VII WNr. 132221od Stab/NSGr. 4 kroužil nad prvním hořícím strojem a byl též sestřelen. Posádka se zachránila pomocí padáků.
----------
----------
----------
Od 24.3.1945 , Schématická mapa zachycuje německá obranná postavení na severní Moravě, původní plán ostravské operace a tři fáze jejího skutečného průběhu.
----------
----------
----------
Kdy a kam odletěla 4./NSGr. 5 s letouny Ju 87 na letišti v Nitře?
Od 15.4.1945 , Schématická mapa zachycuje německá obranná postavení na severní Moravě, původní plán ostravské operace a tři fáze jejího skutečného průběhu.
----------
V noci z 16. na 17.4.1945 první útoky proti jednotkám Rudé armády na Moravě u Hodonína.
----------
17.4.1945 se večer kolem 21.00 objevila německá noční bitevní letadla, svrhla pumy na štáb 53. armády a odlétla. V 23.30 hod. přiletěla znova, ale tentokrát je PL dělostřelectvo zahnalo.
----------
18.4.1945 v 0.45 hod se nálet opakoval. V 1.05 hod. vybuchla někde v okolí města bomba a v 1.20 hod. je slyšitelný hukot letadel. V 3.30 hod. se ozývá vzdálené bombardování - zřejmě od nového letiště a v 3.55 hod silná detonace od Holíče (polní letiště Kopčany).
----------
19.4.1945 v 21.55 hod. přiletělo německé letadlo, svrhlo dvě bomby a za silné PL palby zmizelo.
----------
----------
(K 21.4.1945 byl štáb Gefechtsverband Weiß ve Schweidnitz. V podřízenosti průzkumná 2./NAGr. 4, průzkumná 11./12, bitevní II./SG 77, noční bitevní 3./NSGr. 4 (kde byla umístěna - přesunula se do Čech?), stíhací III./JG 52 a 1./JG 52.) Ústup do Čech?
K 21.4.1945 se 2./NSGr. 10 přesouvala z Ennsu (kde bylo letiště?) do Českých Budějovic. (Prý byla od března do 3.5.1945 ve Welsu.)
----------
----------
----------
----------
----------
----------
V noci z 27.4. na 28.4.1945 Hs 129(?) spíš Si 204 shodil šest pum kalibru 50-100 kg na polní letiště Hustopeče, které spadly mimo hranice polního letiště. Přehled bojové činnosti pluku.
----------
----------
----------
----------
1.5.1945 v 22.03 hod. rozhlasové vysílání Unser Führer Adolf Hitler ist gefallen. (Zastřelil se 30.4.1945 v 15.30 hod.).
----------
----------
Stab a 2./NSGr. 4 z Olomouce-Holic přeletěla do Zbraslavic. Kdy? Zásobování Festung Breslau do 4.5.1945? Letouny jednotky se po válce našli i v Kumru a Milovicích(?).
1./NSGr. 10 přeletěla do Českých Budějovic.
----------
----------
----------
----------
----------
1./NSGr. 10 uletěla k Američanům do Fürth-Atzenhof u Nürnberg a do Plzně(?).
2./NSGr. 10 uletěla k Američanům do Fürth-Atzenhof u Nürnberg a do Plzně(?).
------ 8.5.1945 v 23.01 hod SEČ (u nás 9.5.1945 v 0.01 hod. SELČ) bezpodmínečná kapitulace Německa -----
Dva letouny Ju 87 D od ?.
., .
Fürth-Atzenhof u Nürnberg. Video - zajetí Ju 87 D-5 "??+CH" od 1./NSGr. 10.
Ju 87 D-8 WNr. 100323 od 1./NSGr. 10. Jaké trupové označení?
Ju 87 D-8 WNr. 141286 "5B+LK" od 2./NSGr. 10.
------ 8.5.1945 v 23.01 hod SEČ (u nás 9.5.1945 v 0.01 hod. SELČ) bezpodmínečná kapitulace Německa -----
Trosky Ju 87 . Zdroj.
Průzkumný letoun Fw 189 . Které jednotky? Zdroj.
Ju 87 "1K+PK" "bílá 7" od 2./NSGr. 4 se zavěšenými třemi prázdnými zásobovacími kontejnery (příď kontejneru je v trávě za pravým křídlem), Kdy? Zdroj.
Ju 87 G "1K+DK" od 2./NSGr. 4 .
Kumr.
Ju 87 D-5 WNr. 131084 "bílá 3" od 2./NSGr. 4.
Ju 87 D-5(N) WNr. 142091 se zavěšenými dvěma zásobovacími kontejnery asi od 3./NSGr. 4 z letiště Świdnica.