Německé noční bitevní letouny u nás

16.02.2022

Německé noční bitevní jednotky u nás

Boj na severovýchodním směru a později i na jihovýchodním směru.

Störkampfgruppe Luftflotte 4 zformována v Stab a 1./NSGr. 4. Malacky 1943.

Stab/NSGr. 4. Trupové označení "1K+?B". Od 8/1944 Balice, Neisse-Möckendorf Korzękwice, Olomouc-Holice, Zbraslavice. MAPA.

1./NSGr. 4. "1K+?H". Malacky 1943, Od 8/1944 Kraków-Balice, Lübben, Funfkirchen Pécs, od 12/44 ? MAPA.

2./NSGr. 4. "1K+?K". Od 8/1944 Kraków-Balice, (SNP) Poprad, Spišská Nová Ves, Malacky, Neisse-Möckendorf Korzękwice, Olomouc-Holice, Zbraslavice. MAPA.

3./NSGr. 4. "1K+??". Od 8/1944 Debrecen, Litzmannstadt Łódź, Aslau Osła, Bautzen, Ludwigsdorf. Ústup do Čech? Kam? MAPA.

 

Boj na jihovýchodním směru v Maďarsku.

4./NSGr. 2. Tschenstochau Częstochowa, Borgond Börgönd, Sarosd Sárosd, Raab Győr, (4.2.1945 nehoda na polním letišti Guta, dnes Kolárovo). V 2/1945 přejmenována na 4./NSGr. 5. MAPA.

 

Stab/NSGr. 5. Borgond Börgönd, Sarosd Sárosd, Nagyigmánd, 4.2.1945 nehoda na polním letišti Guta, dnes Kolárovo, Unterwaltersdorf, Truppenübungsplatz Allentsteig - Göpfritz-Merkenbrechts. MAPA.

1./NSGr. 5. Roman, Litzmannstadt Łódź, Nyíregyháza, Stubendorf Izbicko, Funfkirchen Pécs, Nagyigmánd, Göpfritz-Merkenbrechts, Steinakirchen am Forst. MAPA.

2./NSGr. 5. Borgond Börgönd, Sarosd Sárosd, Nagyigmánd, Unterwaltersdorf, Truppenübungsplatz Allentsteig - Göpfritz-Merkenbrechts. MAPA.

3./NSGr. 5. Nagyigmánd, Unterwaltersdorf, Retz. MAPA.

4./NSGr. 5. V 2/1945 přejmenována z 4./NSGr. 2. Nitra 2/1945, ?.

 

Boj na jihovýchodním směru a později i na východním.

Stab/NSGr. 10. Trupové označení  "5B+?B". Trenčín 1944, Malacky. MAPA.

1./NSGr. 10. "5B+?H". Trenčín 1944, Malacky, ?, České Budějovice, Plzeň, Fürth-Atzenhof u Nürnberg. MAPA.

2./NSGr. 10."5B+?K". Wels 3/1945-3.5.1945, České Budějovice, Aigen im Ennstal. MAPA.

Německé noční bitevní letouny u nás

Ju 87

Si 204

Provoz u nás koncem války

18.10.1943 v Malackách byla z Störkampfgruppe Luftflotte 4 zformována Stab a 1./NSGr. 4.

V prosinci 1943 Stab a 1./NSGr. 4 odletěla do Radziwillow dnes ukrajinský Радивилів, 1940-1993 Czerwonoarmiejsk (rusky Червоноармейск) / Czerwonoarmijsk (ukrajinsky Червоноармійськ).

SNP helo5990.png (609862 bytes).

Po zahájení Slovenského národního povstání přiletěly z Polska na letiště Poprad německé letouny od NSGr. 4.

----------

1.9.1944 slovenští povstalci houfnicemi ostřelovali letiště - jedno německé letadlo bylo zničené a dvě poškozené.

----------

2.9.1944 v 11.50 hodin slovenský průzkumný Š.328 z Mokradi s posádkou čat. (rotník) Štefanom Zúberom a por. let. Antonom Strýčkom byl napadnut dvěma Ju 87. Letoun Š.328 byl sestřelen velitelem NSGr. 4 mjr. Johannem Gamringerem na Ju 87 G z letiště Poprad (?) nebo Kraków-Balice. Poškozený Š.328 nouzově přistál u Lučivnej. Stroj poté shořel. Piloti se ukryli v lese a unikli zajetí. Hobby Historie 21/2013

----------

----------

4.9.1944 šrtm. let. Ján Lupták na B.534 od Kombinované letky z letiště Tri Duby poškodil na letišti tři letouny Ju 87.

----------

----------

Přesun na letiště Spišská Nová Ves. Kdy?

----------

----------

----------

Od 9.9.1944 přiletěla do Malacek NSGr. 4 s 20 kusy Ju 87 a 1 Kette Enprobungs-Kommando s třemi Si 204 E-0 nesoucí pumy (dva kusy později přešly pod Stab/NSGr. 4). Později se jednotka vrátila na letiště Kraków-Balice. Kdy?

----------

----------

----------

----------

----------

----------

15.9.1944 při vzletu z letiště Spišská Nová Ves nehoda Be.555. Pilot Obgefr. Werner Leitz od 1./NSGr. 4 zahynul. (Letoun od SLeS?)

----------

----------

----------

----------

19.9.1944 v noci jeden nepriatelský stroj bombardoval polní letisko Zolná. Zo siedmich bômb tri nevybuchli, poškodili jeden stroj La-5FN ktorý bol čoskoro opravený. Letoun byl od NSGr. 4.

Od noci z 1. na 2.10.1944 noční útoky Si 204 od 2./NSGr. 4 na nádraží v Banské Bystrici.

7.10.1944 ve dne Siebely poblíž Dúbravy poměrně úspěšně napadly povstalecký improvizovaný pancéřový vlak IPV-I Generála M. R. Štefánika, kterému pumami zničily předsunutý (tykadlový) vůz.

21.10.1944 ve dne Siebely ve spolupráci s dalšími letouny zaútočily s šesticí Ju 87 patrně od 2. Staffel/NSGr. 4 (operující rovněž z Malacek) zaútočila na IPV-I ve stanici Dobrá Niva (jižně od Zvolena), přičemž došlo k jednomu blízkému zásahu a sedmi zásahům kolejnic. Doprovázela je dvojice Bf 109, které svou palbou poškodily jeden vůz; nejdůležitější část vlaku, lokomotivu, však nikoli. "Štefánik" jim dokázal uniknout do jednoho z tunelů jižně od Zvolena. Na severní i jižní ústí tunelu pak současně zaútočila trojice Si 204, aby mu znemožnila výjezd. Německé posádky se ovšem musely spokojit s tím, že na třech místech přerušily trať, ale pancéřový vlak tím zablokovaly jen dočasně.

V prosinci 1944 z Magyarmecske do Trenčína přiletěl Stab a 1./NSGr. 10 s Ju 87. MAPA.

helo9388.jpg (1241910 bytes) Od 12.1. do 18.2.1945 Západokarpatská operace.

30.1.1945 při vzletu z letiště Stefansdorf Szczepanów (západně Breslau Wrocław) nehoda Ju 87 D-3 WNr. 31325 "1K+EK" od 2./NSGr. 4. Ofhr. Herrman Robel a Uffz. Johannes Schuh zahynuli.

31.1.1945 u obce Brodsende Brudzędy kousek od Baltského moře sovětská protiletecká obrana sestřelila Ju 87 D-5 WNr. 132361. Velitel Staffelkapitän 1./NSGr. 4 Hptm. Rudolf Leinert spolu se svým střelcem zahynuli. Z kterého letiště vzlétli?

V únoru 1945 odletěl Stab a 1./NSGr. 10 do Karmacs. MAPA.

V únoru 1945 na letišti v Nitře provoz 4./NSGr. 5 s letouny Ju 87.

4.2.1945 sa počas rolovania po dráhe letiska Guta (dnes Kolárovo) zrazilo lietadlo Go 145A WNr. 0562 (poškodené na 40 %) od 4./NSGr. 2 s lietadlom Arado Ar 66 D WNr.1813 (poškodené na 25 %), patriace Stab/NSGr. 5. Pri nehode nebol nikto zranený. Zdroj.

 

 

5.3.1945 přiletěla z Karmacs do Malacek Stab a 1./NSGr. 10 s Ju 87. MAPA.

----------

----------

----------

----------

----------

Od 10.3.1945 helo7144.jpg (324497 bytes), Schématická mapa zachycuje německá obranná postavení na severní Moravě, původní plán ostravské operace a tři fáze jejího skutečného průběhu.

----------

----------

----------

----------

14.3.1945 asi o 20.45 hod. v obci Ivánka pri Nitre havarovalo Ju 87, patriace 1./NSGr. 5, ktorá v tom čase sídlila na letisku Nagyigmánd (jižně Komarom). Počas letu bola posádka napadnutá nepriateľskými strojmi a lietadlo bolo poškodené. Poškodenie sa prejavilo nad obcou Šurany (okres Nové Zámky). Tam vyskočil na padáku pozorovateľ Fw. Rochlitz. Pilot Ofhr. Singer vyskočil na padáku nad obcou Branč. Opustené lietadlo dopadlo do prostred dvora roľníka Ľudovíta Belana v Ivanke pri Nitre č. 35. Zdroj.

----------

----------

16.3.1945 z letiště Neisse-Möckendorf Korzękwice na letiště Olomouc-Holice přiletěla Stab a 2./NSGr. 4 s Si 204 a Ju 87. Útoky proti jednotkám Rudé armády v Horním Slezsku. Hobby Historie 21/2013.

----------

----------

----------

----------

----------

21.3.1945 ve 23.45 a ve 23.50 hodin útok nočního Mosquita NF Mk. 30 "NT453" s posádkou S/Ldr Donald Burk Freeman a F/Lt. John James Green od No. 406 Squadron RCAF na dva letouny Ju 87 po vzletu. Zahynuli Fw. Kurt Mathias Storck a Uffz. Arnold Rieckmann v Ju 87 D-3 WNr. 100383od 2./NSGr. 4. Letoun se zřítil jižně Neustift Nové Sady, dnes část Olomouce.

Druhý stroj Ju 87 D-5 od Stab/NSGr. 4 byl veden jako poškozený.

 

----------

----------

----------

Od 24.3.1945 helo7144.jpg (324497 bytes), Schématická mapa zachycuje německá obranná postavení na severní Moravě, původní plán ostravské operace a tři fáze jejího skutečného průběhu.

----------

helo8701.jpg (372544 bytes)

----------

----------

Kdy a kam odletěla 4./NSGr. 5 s letouny Ju 87 na letišti v Nitře?

 

Od 15.4.1945 helo7144.jpg (324497 bytes), Schématická mapa zachycuje německá obranná postavení na severní Moravě, původní plán ostravské operace a tři fáze jejího skutečného průběhu.

----------

V noci z 16. na 17.4.1945 první útoky proti jednotkám Rudé armády na Moravě u Hodonína.

----------

----------

----------

----------

----------

K 21.4.1945 se 2./NSGr. 10 přesouvala z Ennsu (kde bylo letiště?) do Českých Budějovic. (Prý byla od března do 3.5.1945 ve Welsu.)

----------

 

 

1.5.1945 v 22.03 hod. rozhlasové vysílání Unser Führer Adolf Hitler ist gefallen. (Zastřelil se 30.4.1945 v 15.30 hod.).

----------

----------

Stab a 2./NSGr. 4 z Olomouce-Holic přeletěla do Zbraslavic. Kdy? Zásobování Festung Breslau?

1./NSGr. 10 přeletěla do Českých Budějovic.

----------

----------

----------

----------

helo6122.jpg (1392683 bytes), helo8071.jpg (261405 bytes).

----------

1./NSGr. 10 odletěla do Plzně a do Fürth-Atzenhof u Nürnberg.


Plzeň.

Ju 87 G-2 WNr. 494200 v trávě, v pozadí hangár, helo4697.jpg (95197 bytes), helo4700.jpg (85441 bytes). Později byl zkoumán před prvními budovami v pozadí věž kostela sv. Bartoloměje v Plzni.

helo8164.jpg (503560 bytes), zrcadlově naskenovaná fotka helo8310.jpg (946914 bytes), velitelská budova s meteostanicí, helo8309.jpg (985870 bytes), helo8308.jpg (960654 bytes), , helo8163.jpg (767108 bytes), helo8311.jpg (1124739 bytes), helo8312.jpg (1032453 bytes)helo4693.jpg (12289 bytes), helo4706.jpg (9824 bytes), , , , , podvěšené kanony typu 3,7 Bordkanone.

Dva letouny Ju 87 helo8030.jpg (70725 bytes), helo8031.jpg (87496 bytes).


Fürth-Atzenhof u Nürnberg. Video - zajetí  Ju 87 D-5 "??+CH" od 1./NSGr. 10.

Ju 87 D-8 WNr. 100323 od 1./NSGr. 10. Jaké trupové označení?

Ju 87 D-8 WNr. 141286 "5B+LK" od 1./NSGr. 10.

------ 8.5.1945 v 23.01 hod SEČ (u nás 9.5.1945 v 0.01 hod. SELČ) bezpodmínečná kapitulace Německa -----

Zbraslavice.

Trosky Ju 87 . Zdroj.

Průzkumný letoun Fw 189 . Které jednotky? Zdroj.

Ju 87 "??+PK" od 2./NSGr. 4 se zavěšenými třemi prázdnými zásobovacími kontejnery (příď kontejneru je v trávě za pravým křídlem), Kdy? Zdroj.

Ju 87 G "1K+DK" od 2./NSGr. 4 .


Milovice.

Ju 87 D-8 WNr. 142097 od NSGr. 4.