Letka 38

26.12.2023

1.10.1926 ve Kbelích vznikla Letka 38, I. Podléhala Letecké peruti III/1 .

Od září 1928 podléhala Leteckému pluku 1 .

Od 15.9.1929 podléhala Třetí peruti leteckého pluku 4 .

1.10.1929 se přejmenovala na Letku 41.



Od října 1929 měl Letecký pluk 3 barevný plukovní znak .

1.10.1929 se Letka 40 ve Vajnorech přejmenovala na Letku 38, H, modré zabarvení vrtulového kužele. Podléhala Druhé peruti leteckého pluku 3 .

Od prosince 1929 podléhala Třetí peruti leteckého pluku 3 .

24.6.1937 četaři Jaroslavu Dobrovolnému se během vzletu z travnatého letiště se na pravé straně uvolnila jedna z podvozkových vzpěr Avie B 534.115. Během akrobacie sice zaznamenal nějaké zvuky, ale nevěnoval jim pozornost. Přistání na tři body dopadlo dobře, avšak při pojíždění došlo k najetí na nerovnost, ten způsobil náraz, který uvolnil požární stěnu, čímž došlo ke stlačení táhla a plynové páky. V důsledku toho začal letoun na plný plyn stoupat, poté co letoun ztratil rychlost, začal přecházet do zvratu. Pilot v tom okamžiku vypnul motor a letoun dopadl na betonovou plochu před hangárem ČSA. Při dopadu se roztříštila vrtule a jeden z jejich úštěpů se zabodl do nohy mechanika. Oproti tomu pilot vylezl z letounu nezraněn.

 

27.8.1937  u Vajnor nehoda Avie B 534.141 "H1". Pilot svob. Ladislav Světlík. helo7937.jpg (57561 bytes), helo7938.jpg (66552 bytes), helo7939.jpg (80328 bytes) .


V lednu 1938 se přesunula do Piešťan.


14.9.1938 přelet do Chtelnice. Velitel škpt. let. Vilém Kaschtofský.

24.9.1938 byla Letka 38 zařazena do Mobilisačního tělesa 603 jako mobilizovaný útvar 603-A-12. Vznikla Letka 38. Krycí jméno Doubravka. Velitel škpt. let. Vilém Kaschtofský, od 2.10.1938 por. let. František Špička, od 12.10.1938 škpt. let. Vilém Kaschtofský, od 19.10.1938 kpt. let. Justin Ďurana. Podléhala III. peruti leteckého pluku, velitelství.

Velitelství III. armády podléhaly i jednotky letectva, v jejichž čele stál plukovník letectva Jaroslav Skála.

Jednotky přidělené pozemním formacím
 
Bojové letectvo
 

---------- 30.9.1938 prezident Beneš zlomil národu páteř ----------


2.10.1938 přesun na letiště Vigláš (okres Detva) východně Zvolena.


5.10.1938 přesun do Piešťan.

III. peruť leteckého pluku 3, velitelství střežila hranici v prostoru od Malých Karpat až po toky řek Radošinná a Nitra.


25.11.1938 přesun do Žiliny.

Od 25.11.1938 podřízena Letecké skupině Jablonský.


1.12.1938 přesun do Piešťan, kde byla ihned demobilizována.

 

31.1.1939 vysazení motoru po vzletu v 15 m. Čet. Ladislav Světlík s letounem B.534.210 přistál do pole ale letoun se postavil na hlavu.

 

14.3.1939 se Letka 38 v Piešťanech stala součástí slovenského letectva jako Letka 38. Vyzbrojena letouny B.534.