Letka 36

26.12.2023

1.11.1925 ve Kbelích vznikla Letka 36 CH. Podléhala Letecké peruti I/1 .

Od září 1926 podléhala Letecké peruti III/1 .

Od září 1928 podléhala Leteckému pluku 1 .

Vyrobené Škody D.1 byly dodatečně doplněny vzpěrami VOP po nehodě, která se udála 22.8.1929 nad Mělníkem stroji Škoda D.1.12 od Letky 36. Díky tomu byly všechny letouny staženy do továrny Avie, kde byly posíleny ocasní plochy a přidány vzpěry VOP. Jedinou výjimkou byla Škoda D.1.10, která byla zrušena při nehodě četaře Doubka při přistání na letišti Kbely 26.6.1929, kdy narazil do Ab.11.8. Zpět do služby u Letky 41 přicházely postupně od 8.1.1930 do 18.11.1930.

Od 15.9.1929 podřízena velitelství Třetí peruti leteckého pluku 4.

1.10.1929 se přejmenovala na Letku 40.



Od října 1929 měl Letecký pluk 2 barevný plukovní znak .

1.10.1929 se Letka 37 v Olomouci přejmenovala na Letku 36 G, modré zabarvení špice vrtulového kužele. Podléhala Druhé peruti leteckého pluku 2 .

Od prosince 1929 podléhala Třetí peruti leteckého pluku 2 .

Avia Ba 33.29 "G3" na manévrech v roce 1933. (?)

30.4.1936 východně letiště havaroval por. Rostislav Lakomý s Avií B 534.86 "G6".

6.6.1937 během vystoupení na leteckém dni v Olomouci-Neředíně vysadil motor Avii B 534.22 "G1". Čet. Jan Holoubek při nouzovém přistání zabil mechanika čet. Františka Erbena od Letky 8, dále došlo k poškození letounů Aero MB 200.11 od Letky 84 a Avie Ba 122.10 pilota Petra Širokého.


14.9.1938 přesun do Prostějova. Velitel kpt. let. Karel Leypold.

Od 19.9.1938 podléhala velitelství Čtvrté peruti leteckého pluku 2.

24.9.1938 byla Letka 36 zařazena do Mobilisačního tělesa 602 jako mobilizovaný útvar 602-A-12. Vznikla Letka 36. Krycí jméno ? Velitel kpt. let. Karel Leypold. Podléhala IV. peruti leteckého pluku 2, velitelství.


26.9.1938 přesun do Vyškova.

K protiletecké obraně prostoru rozmístění Hlavního velitelství v Račicích bylo možno využít též IV. peruti leteckého pluku 2, velitelství, přemístěnou na letiště Vyškov 27.9.1938 a tvořenou Letkou 36 a Letkou 51.

---------- 30.9.1938 prezident Beneš zlomil národu páteř ----------


12.10.1938 přesun do Piešťan.


16.11.1938 přesun do Olomouce.

18.11.1938 byla Letka 36 demobilizována.