Dar na provoz webu můžete poslat na účet 2000606220 / 2010.

K.u.k. Fliegerkompanie Nr. 7

Flik 7

17.11.2020

MAPA.

Podle plánu z roku 1913 se měly z mobilizovaných Flugparků vytvořit Fliegerkompanie – Flik 1, Flik 2, Flik 3, Flik 4, Flik 5, Flik 7 i Flik 8 se měly zmobilizovat ve 3. dni mobilizace, Flik 6, Flik 9, Flik 10, Flik 11 i Flik 12 v 8. dni, Flik 13, Flik 14 i Flik 15 v 20. dni mobilizace podobně i Lenkballonkompanie.

Podle plánu z roku 1913 se měly v Krakau (Rakowice - Czyżyny)-Kraków mobilizovat Flik 7 a Flik 9 pro Festung Krakau a Flik 8 měl být mobilizován v Přemyšlu pro Festung Prömsel-Przemyśl.

od února 1914

1.2.1914 vytvořeny letecké parky: Flugpark 1 v Fischamend, Flugpark 2 ve Wiener Neustadt, Flugpark 3 v Görz-Gorizia-Gorica dnes v Itálii, Flugpark 4 v Mostar, Flugpark 5 v Neusatz-Újvidék- Нови Сад dnes v Srbsku, Flugpark 6 v Mostar, Flugpark 7 v Krakau (Rakowice - Czyžyny)-Kraków v Polsku, Flugpark 8 v Aspern, Flugpark 13 ve Wiener Neustadt, Flugpark 14 v Aspern. V červnu 1914 vytvořen: Flugpark 10 v Graz-Thalerhof.

 

Flik 7 byl zmobilizován 23.8.1914 na letišti Kraków-Rakowice na bázi tamějšího Flugpark 7 pod velením Oblt. Hermanna Edler von Nemetza. Podrobnosti. Jednotka byla na letišti o rozměrech 250 x 450 m v nedokončeném dřevěném hangáru. Čtyři letouny byly Lohner B.I (série 11) Pfeilflieger s označením "BARBARA", "BOMERANG", "BULE" a "B-30". Dva letouny byly Etrich Taube s označením S-VI a F-3. Ty byly vyměněny za letouny typu Lohner.

mapicka.jpg (1516178 bytes) Místa aktivity Flik 1, Flik 3, Flik 5, Flik 7, Flik 8, Flik 10, Flik 11, Flik 13, Flik 14, Flik 15,  .... na bojištích v Haliči, v Karpatech a v Bukovině do 2.5.1915.

U jednotky sloužili pozorovatelé - Oblt. Franz Hellmann, Oblt. G. Belka, Oblt. Franz Weikert, Oblt. G. Kollidsek, Hptm. von Kaiserfeld, Hptm. Fleischman, Lt. Franz Schom i Lt. Alexander Hartzer; piloti - Oblt. Josef Flesch, Oblt. W. Plank, Oblt. Max Perini, Oblt. Z. Huppner, Oblt. G. Schasnze, Oblt. Franz Smička, Oblt. Wagner, Oblt. Jozef Schartner.


12.8.1914 přesun na letiště Łańcut.


14.8.1914 přesun na letiště Nisko.

Jednotka měla k 14.8.1914 šest letounů většinou typu Lohner B.I (série 11) "B-30", "BULLE" a "BARBARA" a německý letoun Aviatik B.I.

Ve dnech 23-25.8.1914 proběhla bitva u Krašniku, po níž se ruská armáda byla nucena stáhnout.

Dne 26.8.1914 došlo k prvním bojovým střetům, z nich nejvýznamnější byla bitva o Komárow či bitva o Tomaszów.


1.9.1914 přesun na letiště Kraśnik.

 

Bitva o Halič ve dnech 26.8. až 11.9.1914. Posun fronty na západ až ke Krakovu a na jih do Karpat helo6101.jpg (178890 bytes).

3.9.1914 ruská 8. armáda obsadila vyklizený Lvov a většina jejích sil pokračovala v postupu za stahujícími se vojsky Rakušanů.

Ve dnech 6.-11.9.1914 se uskutečnila druhá bitva u Lvova. V ní ruské jednotky porazily rakousko-uherská vojska. Ústup v blátě až za řeku Dunajec.


11.9.1914 ústup na letiště Nisko.


19.9.1914 přesun na letiště Brzesko (letiště Jasień, Okocim i Biadoliny). Sloužili tam i Flik 1, Flik 8, Flik 10 a Flik 15.)


Přesun na letiště Szczucin.

Koncem září 1914 se mohutná pevnost Przemyszl nacházela cca 120 kilometrů za ruskými liniemi a její velitel generál pěchoty Hermann Kusmanek i se svými 120 000 vojáky čekal na záchranu, která měla přijít od západu. Hlavní město celého Haličského království, Lvov byl navíc také v ruských rukou a skrze karpatské průsmyky se některým ruským oddílům podařilo vstoupit až na území Horních Uher, kde se jim podařilo ovládnout téměř celý okres Bardějov a jiné ruské oddíly stály před Mukačevem. 

Rakousko-uherské čtyři armády se po svém ústupu napříč celou Haličí nakonec zachytily na čáře řeky Nida (1. armáda) - Bila (4. a 3. armáda) - dukelská sníženina (2. armáda) - karpatské průsmyky (skupina generálmajora Hoffmana). Levé křídlo rakouských vojsk se pak na severu opíralo o čerstvě zformovanou a z Východního Pruska převezenou 8. německou armádu (generálplukovník von Hindenburg), na linii Kielce-Kónsk. Tato linie se měla stát i výchozím bodem nové rakousko-německé ofenzivy, jejímž cílem bylo vyprostit Przemyszl z obklíčení a postoupit až ke Lvovu.


12.10.1914 přesun na letiště Baranów Sandomierski.


17.10.1914 přesun na letiště Ostrowiec Świętokrzyski.

od října 1914

Později přišly německé letouny typu Albatros B.I s trupovým označením: 3, 297, 298, 303, 1 a 11.


8.11.1914 přesun na letiště Będzin.


24.12.1914 přesun na letiště Miechów.

helo6307.jpg (363193 bytes) "Srdečný pozdrav českých vzduchoplavců z ruského bojiště 1914-1915." Z které jednotky?

Velitelem Flik 7 byl Hptm. FP. Nikolaus Wagner Edler von Florheim. Jednotka měla čtyři letouny Aviatik B.I série 31) vyrobené v Rakousku, dva Albatrosy B.I (Ph) (série 23) vyrobené v Rakousku a německý prototyp Aviatiku B.I 30.02.

1.3.1915 přišel k Flik 7 pozorovatel Oblt. Anton Grössler.

Bitva u Gorlice začala 2.5.1915. Fronta se posunula až o 500 km východně helo6102.jpg (185014 bytes).


Ve druhé polovině září 1915 přesun do Aspern na přezbrojení.


23.6.1915 byly zahájeny útoky italských vojsk na řece Soči-Isonzo. helo6617.jpg (217069 bytes)

mapicka3.jpg (371223 bytes) Pravděpodobná místa provozu FliK 3, FliK 7, FliK 8, FliK 9, FliK 10, FliK 16, FliK 17, FliK 21, FliK 23, FliK 24, FliK 27, FliK 54, FliK 73,.... na jihotyrolské frontě.

Letiště Pergine Valsugana dnes v Itálii.

Rakousko-uherský nálet na Milán 14.2.1916.


27.8.1916 rumunské vojsko zaútočilo a proniklo hluboko do Sedmihradska (tehdy v Uhersku).helo6656.jpg (60194 bytes)

Letiště Orăşeni v Bukovině dnes Mărtiniş v Rumunsku.

mapicka2.jpg (1159923 bytes) Pravděpodobná místa provozu Flik 7, Flik 13, Flik 30, Flik 31, Flik 39, Flik 52/D, Kampfstaffel Harja,Kampfstaffel Galanesti, ....  na bojištích v Sedmihradsku (Sikulsku).

21.11.1916 Centrální mocnosti obsadily Bukurešť. helo6655.jpg (61109 bytes)

od listopadu 1916


Od července 1917 přejmenována na Flik 7D.

Letiště Gardolo severně Trento v jižních Tyrolích dnes v Itálii. Kdy?

27.9.1917 Bohumil Gottfried Russ na letounu Albatrosem D.II 53.16 sestřelil jeden italský stroj.

24.10.1917 až 18.11.1917 bitva u Caporetta. Posun fronty 100 km na západ k řece Piavě. helo6618.jpg (226282 bytes)


Ve výzbroji letouny Hansa Brandenburg C.I, Lloyd C.V nebo Oeffag C.II.

Poslední všeobecný útok Centrálních mocností na Rusko proběhl až v únoru 1918, který byl ukončen Brestlitevským mírem v březnu 1918.

Obsazování Ukrajiny. Boj s bolševiky. Dobytí Oděsy. helo6609.png (84462 bytes) Flik 7, Flik 13, Flik 18, Flik 20, Flik 25.

helo6233.jpg (86583 bytes) První let na trati z Wien-Aspern - Krakau (Rakowice - Czyżyny)-Kraków - Lemberg-polsky Lwów, dnes ukrajinský Львів - Płoskirów, dnes ukrajinský Хмельницький - Київ - Одеса uskutečnil letoun Hansa Brandenburg Br.C.I (Ph) evidenčního čísla 27.48 s motorem Austro Daimler 117 kW dne 27.3.1918. MAPA.


V polovině července 1918 přesunuta do týlu k přezbrojení na Flik 7J.

od konce července 1918

Velitel Flik 7J Oblt. Max. Schossleitner (ad interim). Ve výzbroji letadla Aviatik (Berg) D.I (MÁG) série 92.

K 15.10.1918 bojová sestava rakousko-uherských stíhacích leteckých setnin. C. a k. Skupina armád genplk. Josefa (K.u.k. Heeresgruppe GO Erzherzog Joseph. C. a k. 10 armáda (K.u.k. 10. Armee) v Trident. Velitel Kommandant der Armeeflieger (Kafl): Hptm. Alfred Echr ab Echo Edler von Marienberg, zástupce velitele (Kafl-Stellvetreter): Hptm. Egon Hervay von Kirchberg. Jagdgeschwader der 10. Armee v ?. Velitel Oblt. Friedrich Navratil (ad interim). Podřízené Flik 3J a Flik 7J.

 

V září 1919 Julius Arigi (ex. Flik 1) a Bohumil Gottfried Russ přiletěli z Rakouska s letounem Hansa-Brandenburg C.I, a přistál na louce ve Velké Hleďsebi  mezi hleďsebskou prádelnou a Hamrnickým zámečkem v Mariánských Lázních. Na této louce v blízkosti Kosího potoka zřídil jakési primitivní, provizorní letiště a postavil tu dřevěný  hangár. Podrobnosti. Kdy přiletěl Albatros D.II?