26.12.2023
V letech 1932 až 1933 bylo celkem vyrobeno 12 kusů bombardovací verze Avie F IX.
Výrobní číslo:
1 "L1" 4.2.1937 v 18.30 hodin při nočním letu z Bratislavy do Brna před přistáním za tmy a nízké oblačnosti havaroval na zasněženém poli Na hraničkách letoun Avia F IX "L1". V troskách zahynuli kapitán letectva Otto Šafařík, rotmistr letec Josef Ovčačík a četař Josef Plechatý. Lehce zraněni byli četař Jan Macků a svobodník Ludvík Helešic.
2 "M2 "
3 "R3" 22.11.1938 se zabil kpt. Karel Löffler, zranění byli rt. Kopecký, čet. Vávra, čet. Zábrž a des. Doubek na letounu Avia F.IX.3. Havarovali ve sněhové bouři na cestě ze Spišské Nové Vsi do Prahy. Pamětní deska na symbolickém hřbitově u Popradského plesa.
4
5
6 "N6"
7
8 "R8" "N8" 12.1.1937 letoun Avia F IX.8 "R8" havaroval po vysazení motoru při startu v Malackách. Velitel npor. Jan Veselý a další čtyři členové sedmičlenné posádky zraněni.
9 "L9" OK-AMR (štábní či generálský stroj)
10
11 "P11"
12 (bez charakteristického prošlápnutí trupu, zkoušela se vysunovací kulometná věž) "N12" 11.9.1937 shořel po vzletu z Vajnor civilní letoun Avia F IX.15 OK-AFF. Jako náhrada byla do stavu ČSA v roce 1938 zařazena bombardovací F.IX.12 (OK-AFH).
1.9.1934 v Brně vznikla Letka 84 R. Podléhala První peruti leteckého pluku 5 .
7.6.1936 Letecký den ve Kbelích. Výsadek parašutistů z letounů Avia F IX.
, . Zabil se por. v zál. Karel Skácel od Leteckého pluku 2. Při seskoku ze "sestřeleného" bombardéru se mu neotevřel padák. Stalo se to při ukázce napadení letiště těžkými bombardéry a útoku stíhaček na bombardéry. Bombardér byl jako sestřelený, kouřil a vyskákalo z něj pět mužů. Pak bombardér zmizel za obzorem a za chvilku se odtud začalo kouřit, jako po havárii. (Poslední z nich, ačkoliv otevřel dva padáky, padl tak nešťastně, že se zabil.) Tak byla před zraky tisícového obecenstva opět oslabena důvěra v padák, a ten zůstal zase jen pro atrakce a lidi, kteří "prý nemají zdravý rozum".
12.1.1937 letoun Avia F IX.8 "R8" havaroval po vysazení motoru při startu v Malackách. Velitel npor. Jan Veselý a další čtyři členové sedmičlenné posádky zraněni.
Od dubna 1937 bombardéry Aero MB 200 začaly přicházet k jednotkám. Avie vyrobila 12 letounů, Aero vyrobilo 61 letounů. Poslední 3 letouny přebírali Němci.
6.6.1937 během vystoupení na leteckém dni v Olomouci-Neředíně vysadil motor Avii B 534.22 "G1" od Letky 36. Čet. Jan Holoubek při nouzovém přistání zabil mechanika čet. Františka Erbena od Letky 8, dále došlo k poškození letounů Aero MB 200.11 od Letky 84 a Avie Ba 122.10 pilota Petra Širokého.
Od 1.9.1937 podléhala Druhé peruti leteckého pluku 5 . Trupové označení O.
14.9.1938 přesun na polní letiště Dvůr Jalovisko (okres Brno-venkov).
20.9.1938 přesun na letiště Německý Brod. Velitel kpt. let. František Nožín.
24.9.1938 byl Letka 84 začleněno do stavu Mobilisačního tělesa 605 jako mobilizovaný útvar 605-A-8. Vznikla Letka 84. Krycí název Moucha. Velitel kpt. let. František Nožín. Podléhala II. peruti leteckého pluku 5, velitelství.
---------- 30.9.1938 prezident Beneš zlomil národu páteř ----------
8.10.1938 se přesunula do Brna.
22.10.1938 byla Letka 84 demobilizována.
10.11.1938 se zabil des. František Belza, por. Břetislav Chudoba, rtm. Jan Švestka na letounu Aero MB.200.8 u obce Ompitál (od roku 1948 Doľany). Havarovali krátce po startu z Vajnor při letu do Piešťan.