Letectví na území dnešního Karlovarského kraje podle okresů

07.01.2024

Známé letiště a plochy v kraji.

Známé hlásky v kraji.

mapka.jpg (946607 bytes)

Cheb

Asch

, , od prosince 1926 do 1939.

6.5.1938 nízký průlet a okruh tří německých letounů nad Aší na počest oslav narozenin Konráda Henleina.

----------- 30.9.1938 prezident Beneš zlomil národu páteř ----------

aa.png (466402 bytes)

3.10.1938 návštěva Hitlera. Letecký provoz?

V noci ze 17. na 18.8.1940 ve 2.30 hod. osamělý britský letoun RAF bombardoval Aš.

Kompletní ocasní plochy Me 262 vyráběl podnik Andersenwerke Asch. Ke 4.4.1945 už dokázala zkompletovat 1031 kusů sad, k další produkci však znovu chyběly některé díly. Konkrétně šlo o dřevěné náběžné hrany výškovek od firmy Behr ve Wendlingenu, kam na konci března 1945 odjel organizovat jejich převoz kurýr. Předpokládalo se, že do 15.4.1945 přijde dodávka 140 kusů náběžných hran a v tom případě Andersenwerke garantoval výrobu 320 kusů ocasních ploch v dubnu 1945. Další chybějící částí byly žebra. Ta už z Regensburgu odvezl kurýr, který však do 6.4.1945 nedorazil a podnik po něm pátral… Kritickou situaci se Mtt snažil vylepšit změnami ve výrobních postupech a tak ve firmách Andersenwerke Asch, Sumag Klosterle a NWK zrušil například funkční testy vyráběných dílů. Předpokládalo se, že se zkoušky provedou až na místě závěrečné kompletace.

Přestože FWE prováděl v podstatě pouhou montáž strojů vyjmutých z výroby stíhací verze, využíval pracovní kapacitu i několika firem ze svého okolí. Nešlo přímo o dodávku konkrétních částí (s výjimkou komponentů řídících ploch; pravděpodobně ovládacích částí z firmy Geipel und Sohn v Aši), ale spíše o určité druhy prací. Například soustružnické práce prováděla firma Geipel und Sohn v Aši, práce s tabulovým plechem (zřejmě jeho stříhání a ohýbání) se prováděly v bývalé textilní továrně ve Vojtanově, komponenty trupu (není jasné jaké, ale pravděpodobně pro úpravu špicí) vycházely z firmy Barton II v České Skalici a cukrovar ve Skřivanech zajišťoval výrobu nespecifikovaných částí. Jak je patrné, jednalo se spíše o rozprostření pracovních činností, než o dodávky.

Na počátku dubna 1945 hlásil FWE, že přemístění výroby křídel je ukončeno (pravděpodobně z některých předchozích provozů jiných dodavatelů). Výroba byla rozdělena na tři nezávislá místa - k firmě Cock v Ölsnitz (20 km severně od Aše), Geipel und Sohn v Aši a přímo do FWE v Chebu. Každé místo mělo kapacitu 100 sad křídel měsíčně a v každém byly k dispozici tři přípravky na sestavování křídla („Hellingen“).

12.4.1945 útok hloubkařů.


Františkovy Lázně Franzensbad

Od července 1912 Rus Харито́н Никано́рович Славоро́ссов (Семене́нко) Chariton Nikanorovič Slavorosov (vlastním jménem Chariton Nikanorovič Semenenko) létal v Rakousku-Uhersku.

V srpnu 1912 při výškovém letu s Blériotem mu došel benzin a musel nouzově přistát mimo letiště. Přitom urazil přistávací kola a další lety musely být odloženy.

18.7.1913 Ital Borgatti přeletěl z Františkových Lázní do Karlových Varů.

od 27.12.1921 do prosince 1926.

Fotky z letounu z léta 1922.

, , od prosince 1926 do 1939.

6.5.1938 nízký průlet a okruh tří německých letounů nad Aší na počest oslav narozenin Konráda Henleina.

----------- 30.9.1938 prezident Beneš zlomil národu páteř ----------

aa.png (466402 bytes)

3.10.1938 návštěva Hitlera. Letecký provoz?


Hranice Roßbach

Firma G. Badmueller - původně tkalcovna - montáž leteckých součástek.

V noci z 5. na 6.3.1945 ve 22.17 hod. po zásahu flakem nouzově přistál Lancaster B. Mk. I "PB872" "P4-X" od No. 153 Squadron RAF. Sedmičlenná posádka velitele F/O Williama Baileye zahynula. Letecká badatelna.


Hraničná Mühlbach

11.9.1944 se po srážce s vedeným letounem zřítil Bf 109 G-14 WNr. 781308 od 10./JG 4. Pilot Lt. Hans-Helmut Linck se zachránil pomocí padáku ale byl zraněn. Příslušník chebské domobrany po něm střílel loveckou puškou, netrefil a poté zmizel. Letecká badatelna.


Cheb Eger

Dolní Dvory Unterschön


Cheb-východ Eger-ost

Horní Dvory Oberschön


Cheb Eger -Hollerhof

Američani u nás.

MAPA. Po dobytí letiště Dolní dvory 28.4.1945 se statek Hollerdorf stal sídlem štábu dělostřelectva americké 1st Infantry Division US Army. Létala odsud divizní pozorovací letka se stroji Piper L-4H Grasshoper a Stinson L-5 Sentinel.

7.5.1945 piloti Sentinelů severně Karlových Var zajali Fi 156 Storch, letící z Karlových Var. Lt. Norbert Hannig se vzdal. Letounu přemalovali označení a dále létal s americkým pilotem.

helo5034.jpg (278667 bytes), v popředí Stinson L-5 Sentinel S/N: 417372 "34-A" a za ním Piper L-4H "34-D" helo5035.jpg (219364 bytes), Fi 156 Storch helo5036.jpg (144466 bytes), helo5037.jpg (240433 bytes).


Jedlovský kopec 482 m n. m.

MAPA. Chebská letecká továrna založila učňovskou školu s oborem Stavitelství letadel. 50 žáků studovalo po dobu tří let. Firma jim nakoupila i kluzáky Schulgleiter SG 38 a větroně Grunau Baby GB IIb. Ve všední den se létalo z trávy vedle dráhy, v neděli z Jedlovského kopce 482 m n. m. (SZ Františkových Lázní) u zaniklé obce Tannenberg.


Krásné Údolí

22.4.1947 zřícení amerického dopravního letounu Douglas C-47A Skytrain S/N: 42-23368 od 11th Troop carr. Sqdn., 60th Trp. Carr. Gp., EATS, USAFE z Munich Air Base helo9887.jpg (1824722 bytes), helo9900.jpg (141602 bytes). Tříčlenná posádka, která zabloudila pro poruchu radiovybavení, pro nedostatek paliva se zachránila pomocí padáků a přistála v Karlových Varech. helo9901.jpg (193185 bytes)  Letecká badatelna.


Lázně Kynžvart

Kynžvart

Od 1.4.1950 po provedené reorganizaci působí PÚS I ve složení: Povětrnostní družstva: Kbely, Č. Budějovice, Plzeň, Hradec Králové, Havlíčkův Brod, Hradčany. Povětrnostní stanice letectva: Hora Sv. Šebestiána, Zlaté návrší, Liberec, Klatovy. Povětrnostní stanice dělostřelectva: Jince, Boletice. Povětrnostní hlídky letectva: Žatec, Jičín, Vysoké Mýto, Milešovka. Povětrnostní hlídka dělostřelectva: Kynžvart. Vyhlášková kancelář: Milovice, Chrudim, Pardubice.


Libštejn Liebenstein

Dnes Libá

V přádelně firmy G. B. Goeldner výroba pro firmu Junkers. Objekty.


Luby Schönbach bei Eger

MAPA. Plachtařské letiště? Kde?

23.10.1945 v 12.45 hod. bombardování letouny 15th USAAF z Itálie. Primární cíl byla Plzeň.

Po válce ČNA odbočka Luby. Kde létala?


Mariánské Lázně Marienbad

Skláře Flaschenhütte


Nový Hrozňatov Neu Kinsberg

23.1.1943 při technickém záletu nouzově přistál He 177 A-3 Greif  WNr. 15269 od FWE. Velitel Oblt. Hans Proppe s ostatními členy posádky zahynul. Všichni od 1./KG 40. Letecká badatelna.


Pelhřimov Pelechen

17.4.1945 nouzové přistání P-47D Thunderbolt S/N: 44-33041 "D3-L" od 379th FS, 362nd FG, 9th USAAF. Lt. Barton T. Williams po třech dnech se vrátil k jednotce. Letecká badatelna.

helo8215.jpg (350446 bytes)


Podhrad Pograth

15.4.1945 kolem 13 hod. americký průzkumný F-6C Mustang od 10th RG, 9th USAAF sestřelil německý Bf 109.


Podhradí Neuberg

Američani u nás.

26.4.1945 těžký americký tank s namontovaným válcem a radlicí přijel na nedaleké rovné pole, kde začal upravovat plochu pro polní letiště.  Zdroj.

28.4.1945 německé dělostřelecké granáty dopadaly především u Adlerovy bytovky a na upravované polní letiště.

30.4.1945 na polním letišti přistála dvě malá letadla.


Úbočí Amonsgrün

17.4.1945 po 15 hod. flak plzeňských letišť sestřelil americkou stíhačku P-51D S/N: 44-14387 "VF-E" od 336th FS, 4th FG, 8th USAAF z Velké Británie. Pilot 1/Lt  Robert O. Davis se zachránil pomocí padáku. Po válce objeven zavražděn na hřbitově v Dolním Žandově. Letecká badatelna.


Tři Sekery Dreyhacken

20.1.1945 americké stíhačky P-51 sestřelily německou stíhačku Fw 190 A-9 WNr.205089 od 4./JG 301 z Welzow. Uffz. Gottfried Hellriegel zahynul. Jeden sestřel si nárokoval Captain Arthur Charles Fiedler Jr. od  317th FS, 325th FG, 306th FW, 15th USAAF z Itálie, tři stroje 2./Lt Edward Miller. Zdroj. Zdroj.

26.1.1945 pohřben v Mariánských Lázních.


Valy

Šance Schanz do 1947

2.9.1939 byla založena protivzdušná ochrana.

28.10.1940 tři nepřátelská letadla shodila v okolí bomby, ačkoliv nebyl vyhlášen žádný letecký poplach.

10.-11.5.1943 se konalo školení protivzdušné obrany v hospodě Stadler.

30.10.1943 v 11.30 hod. Lt. Heinrich Hurka z čp. 3, přiletěl dvoumotorovým letadlem nad svoje rodiště Šance, kde udělal otáčku, aby vzdal čest své matce, která slavila narozeniny. V nízkém letu přeletěl otcovský dům, ale už nenabral výšku a proletěl 50 metrů vzdálený mladý lesík, jehož špičky pokosil a zřítil se do lesa Greimwald. Letadlo začalo hořet a při pádu nalezl Heinrich Hurka smrt. Jeho spoluletec ještě žil, aby také brzy zemřel. Poručík Hurka měl 22 let a byl 3.11.1943 pohřben na kynžvartském hřbitově.

17.1.1945 se objevila nepřátelská letadla a nevybuchlá puma v oboře byla zneškodněna.

20.1.1945 dpřídavné nádrže spadlé z nebe byly nalezeny u domů čp. 41 a čp. 1.

21.4.1945 bylo zasaženo auto u Trescherova kříže a shořelo.


Vojtanov Voitersreuth

Přestože FWE prováděl v podstatě pouhou montáž strojů vyjmutých z výroby stíhací verze, využíval pracovní kapacitu i několika firem ze svého okolí. Nešlo přímo o dodávku konkrétních částí (s výjimkou komponentů řídících ploch; pravděpodobně ovládacích částí z firmy Geipel und Sohn v Aši), ale spíše o určité druhy prací. Například soustružnické práce prováděla firma Geipel und Sohn v Aši, práce s tabulovým plechem (zřejmě jeho stříhání a ohýbání) se prováděly v bývalé textilní továrně ve Vojtanově, komponenty trupu (není jasné jaké, ale pravděpodobně pro úpravu špicí) vycházely z firmy Barton II v České Skalici a cukrovar ve Skřivanech zajišťoval výrobu nespecifikovaných částí. Jak je patrné, jednalo se spíše o rozprostření pracovních činností, než o dodávky.


Zádubská výšina Hohendörfer Höhe 779 m n. m.

MAPA. Od dubna 1941 Flugwache (letecká hláska) na Zádubské výšině 779 m n. m. podřízena Fluko Pilsen. Podrobnosti.

Leuchtfeuer Wilhelm, LF 13, světlomet na Zádubské výšině, na hotelu Krakonoš Rübezahl a u Golf Hotelu Moris Obsluha byla ubytována v hotelu Krakonoš. (Fotky z letounu z léta 1922.)

Koncem roku 1942 ženy nahradily mužský personál, až na dva. Ubytovány byly přímo v hlásce. Na jídlo chodily do Závišína.

Koncem války patřila pod Funkmeßstellung 1. Ordnung Engerling v Přílezích.

Fotomapa z roku 1958.


Karlovy Vary

Bečov nad Teplou Petschau

MAPA. Štáb pro letecké hlásky (Flugwachzuge ?) byl v hospodě Stará pošta. Podrobnosti.

6.11.1943 se zřítil německý He 111 P-5 WNr. 3120 "GA+MR" od Fluglehr.Schule.d.Lw. Letecká badatelna.


Bochov Buchau

Zámecký vrch 733 m n. m.

Dlouhá Lomnice Langlammitz

1935 plachtařský provoz s kluzákem Skaut ze Zámeckého vrchu 733 m n. m.  , . Zdroj.

MAPA. Flugwache (letecká hláska) podřízena Fluko Pilsen.

V noci v létě 1942 nebo 1943 se do lesa u obce Dlouhá Lomnice zřítil německý noční stíhací letoun Bf 110. Letecká badatelna.

V roce 1945 vyšetřovací tábor pro zajaté sovětské letce.

V noci z 22. na 23.12.1944 posádky 4 гад дд, 4 гак ДД plnili dve úlohy: Časť príslušníkov divízie s lietadlami B-25 smerovala z letiska Kalinovka nad rôzne lokality v slovenských horách, kde zhadzovala materiál pre partizánov, a časť letela nad maďarský Győr, kde mala bombardovať železničný uzol. Lídrom tejto skupiny bol veliteľ 3. eskadrily 13 гап дд gard. major. Ivan A. Lazarev. Jeho posádka bola jediná z celej divízie, ktorá sa už nevrátila. S veliteľom lietadla I. A. Lazarevom na bojovú úlohu o 16.25 h vzlietli: veliteľ lietadla gar. lejtěnant V. G. Kupcov, navigátor letky gar. kapitán S. M. Nečuškin, šturman gar. mládšij lejtěnant I. P. Pečerskij, náčelník spojenia letky radista strelec gar. staršina P. L. Rudiev, radista strelec gar. stáršij seržant V. F. Kilinenko, strelec gar. stáršij seržant V. V. Pavlov a gar. staršina V. B. Tirobjan. Riadenie letov malo spojenie s bombardérom až po čiaru Dunaja, ktorú preletel o 17.20 hod. CET. Od toho momentu sa spojenie s lietadlom prerušilo. Osud tohto lietadla sa vyjasnil až v roku 1945, keď sa zo zajatia vrátil šturman S. M. Nečuškin. Uviedol, že nad cieľom lietadlo zasiahla nepriateľská protilietadlová obrana. Lazarev kázal posádke opustiť na padákoch horiace lietadlo, no sám to už nestihol urobiť. Ale je pravda, že lietadlo zasiahol nepriateľ protilietadlovou paľbou? Nie je bližšie k pravde hlásenie pluku z roku 1944 uvádzajúce príčinu straty v dôsledku pravdepodobne zásahu nepriateľským stíhačom.? Alebo - neupravil niekto Nečuškinovo hlásenie, aby mohol byť neskôr diskriminovaný? Do hlásenia S.M. Nečuškin po návrate k 13 гап дд ďalej uviedol: "V noci na 23. decembra 1944 som bol zostrelený PLO protivníka a pristáli sme na ostrove v rieke Dunaj. Dňa 24.12.1944 som bol zadržaný poľovníkmi a prevezený do Győru k výsluchu na kontrarozviedku, odkiaľ som sa dostal do tábora vojnových zajatcov v Buchau. Dňa 11.1.1945 ma po výsluchu poslali pracovať do bane v Chodove (okres Sokolov). Odtiaľ sme sa pešo od 15.4.1945 presúvali do Bavorska. Dňa 28.4.1945 sa mi podarilo z transportu ujsť a ukryť sa v českej rodine v dedine Skriževo. Od 13.5.1945 som sa nachádzal pri 25. tankovom zbore v Nepomuku, odkiaľ som bol prepravený do Prahy a odtiaľ 19.5.1945 do Ostravy na štáb 8 ВА. Odtiaľ som bol letecky prepravený do Ľvova a 27.5.1945 sa vrátil k svojmu leteckému pluku." Zdroj. MAPA.

František Hanovec po svém zajetí v listopadu 1944 se stal válečným zajatcem a skončil v Dulag Luft Oberursel, Dulag Luft West Wetzlar, Bochov a nakoniec Stalag IVC (Březnice (okres Teplice). Zdroj.

8.5.1945 Fw. Josef Unminger od Flugzeugüberführungsgeschwader 1 odstartoval Kbel s Bf 109 G‑10/R6 "modrá 2" od bývalé 16./JG 300 ale pro nedostatek paliva nouzově přistál u Bochova (okres Karlovy Vary). Palivo k úletu získal vypuštěním z jiných zanechaných strojů na letišti.

9.8.1949 srážka letounů Avia S 199.261 a S 199.268 od LP 8. Rt. Kozárský František zahynul a por. Šmejkal Jaromír nouzově přistál. Letoun ale shořel. Letecká badatelna.


Boží Dar Gottesgab

11.9.1944 německé stíhačky Fw 190 od JG 4 sestřelily americký bombardér B-17G S/N: 43-37863 "LN-A" od 350th BS, 100th BG, 13rd BW, 8th USAAF z Velké Británie. Celé posádce Capt. Johna Siese Gilese Jr. se podařilo zachránit pomocí padáků, poté byla zajata.


Po válce aeroklub koncernu EPIAG. Od kdy? Plachtaři létali na letišti Karlovy Vary. Podrobnosti.


Činov

MAPA. Svahové letiště Činov. Zdroj.

V roce 1946 vznikla ČNA odbočka Karlovy Vary. Vladislav Káva a Jan Reithar, oba z Kolína, se zúčastnili prvního výcvikového kurzu plachtění. Postavili ubytovnu. Zdroj.


Březová

Po válce letiště aeroklubu jáchymovských dolů. Od kdy? Podrobnosti.


Doupovské Hradiště Hardtmannsgrün

V noci z 20.2. na 21.2.1945 letoun B-25 od 4 гбак, 18 ВА shodil tři agenty ve prospěch Rozvědky GŠ RA a 200 kg letáků "Výzva německých generálů" v německém jazyce v oblasti 10 km východně Karlových Var. Kde? Deník bombardovacího korpusu.


Chyše Chiesch

Žlutice Luditz


Hroznětín Lichtenstadt

Zřícení německého Bü 181. Letecká badatelna.


Jáchymov Radiumbad Sankt Joachimsthal

17.8.1944 se zřítil německý stíhač Bf 109 G-6 WNr. 411936  "38" od 2./JG 110. Uffz. Erich Scheibel zahynul. Letecká badatelna.

12.9.1944 v 10.48 hod. mostecký flak sestřelil americký bombardér B-17G S/N: 42-107196 "PU-G" "Temptress" od 360th BS, 303rd BG, 8th USAAF z Velké Británie. Z posádky velitele Arthura Reubena Mehlhoffa jeden muž zahynul.

Po válce aeroklub jáchymovských dolů. Od kdy? Podrobnosti.


Karlovy Vary Karlsbad

Olšová vrata Espenthor

Dvory Meierhöfen

Roh 582 m n. m.

Radarové vlaky.


Klínovec Keilberg 1 244 m n. m.

Od roku 1890 jsou prováděny pravidelná meteorologická měření na sousedním vrcholu Fichtelbergu v Sasku. Od 1.1.1916 začali meteorologové měřit v nové stanici.

Za první republiky meteorologická stanice na Klínovci.

Funkfeuer 11, FN 11, nesměrový rádiový maják. helo9174.jpg (143589 bytes) Kdy byl umístěn?

Flugwache (letecká hláska) podřízena Fluko ?.


Nejdek Neudek

Kompletní ocasní plochy Me 262 vyráběl podnik Neudeker Wollkämmerei (NKW) v Nejdku, který stál na počátku dubna 1945 před zahájením produkce (výroba „Heckleitwerk“). Velkým problémem už však byly dodávky materiálu a součástí. Firma proto podmiňovala zahájení výroby jejich dodáním z Regensburgu. V tom případě byla připravena dodat 2 sady do 11.4.1945, 30 sad do 30.4.1945 a dalších 150 sad v květnu 1945. Zda se tak stalo nevíme a firma zřejmě žádný velký počet zádí nevyrobila. Kritickou situaci se Mtt snažil vylepšit změnami ve výrobních postupech a tak ve firmách Andersenwerke Asch, Sumag Klosterle a NWK zrušil například funkční testy vyráběných dílů. Předpokládalo se, že se zkoušky provedou až na místě závěrečné komletace.

V letech 1945-47 Ústřední letecký sklad (ÚLS) VÚ 8908 spravoval Pobočný sklad Nejdek. Sortiment: různý letecký materiál z pohraničí.

V letech 1948 až 1.10.1949 byla pobočka zrušena.


Sedlo

MAPA. Flugwache (letecká hláska) podřízena Fluko Pilsen.


Štědrá

Raubvogel 5 - koncem dubna 1945 se nacházel v Praze připravený k odjezdu do štýrského Seltthalu.

Po převzetí v Plzni následovaly funkční zkoušky hlásného vlaku na stanovišti v obci Štědrá, kam vlak dorazil 16.4.1950 a do 9.5.1950 procházel praktickými funkčními zkouškami, během niž bylo prováděno sledování různých vzdušných cílů.

Poté se hlásný vlak přesunul na vlečku v Jičíně.

10.7.1950 se hlásný vlak přesunul na desetidenní cvičení hlásné služby do Štědré a poté se vrátil do Dětenic (okres Jičín).


Telcov Töltsch

16.3.1894 se u mlýna zřítil balon z Berlína.

23.10.1944 chebský Flak sestřelil americký bombardér B-17G S/N: 42-31709 od 340th BS, 97th BG, 15th USAAF z Itálie. Celá posádka 1/Lt Jossie F Foltze Jr. se zachránila pomocí padáků v okolí Klášterce nad Ohří. Letoun se zřítil v 13.30 hod. naproti škole dnes v zaniklé obci Telcov Töltsch ve vojenském újezdu Hradiště. Posádka byla zajata. Letecká badatelna.


Teplička Töpeles

V roce 1945 zde zahynuli dva američtí piloti. Podrobnosti.


Toužim Theusing

Přílezy Pröles

Funkmeßstellung 1. Ordnung Engerling (radiolokační ústředna 1. řádu) s krycím názvem Engerling


Třebouň Tschebon

Třebouňský vrch 825 m n. m.


Vysoká Pec

Od roku 1947 Ústřední letecký sklad (ÚLS) VÚ 8908 spravoval Pobočný sklad Vysoká Pec. Součást skladu v Nejdku?


Sokolov

Schwaderbach

Dnes Bublava

14.9.1938 vykonal četnický strážmistr Josef Bajer na Avii B-534.194 OK-PAF od ČLH Karlovy Vary průzkumný let, kdy bylo po něm stříleno henleinovci.


Falknov nad Ohří Falkenau an der Eger

Od roku 1948 Sokolov

, , od prosince 1926 do 1939.

----------- 30.9.1938 prezident Beneš zlomil národu páteř ----------

aa.png (466402 bytes)

4.10.1938 návštěva Hitlera.

NSFK-Sturm 13/40, Falkenau i.Egertal/Sudetenland, Rathausgasse 7 I

16.10.1940 ve 23.47 hod. osamělý britský letoun od RAF bombardoval Sokolov.

13.4.1945 kolem 15. hod. američtí piloti P-47 od 371st FG, 9th USAAF nárokovali dva sestřelené německé Bf 109. Video.

17.4.1945 v 14.45 hod. nálet 37 bombardérů B-24 od 8th USAAF z Velké Británie na železniční a autobusové nádraží. Zemřelo na osm desítek osob.


Habartov Habersberg

16.10.1940 ve 23.47 hod. osamělý britský letoun od RAF bombardoval  Habartov.


Josefov Josefsdorf

18.2.1939 se při letu na výstavu automobilů do Berlína zřítil ve sněhové bouři letoun Ju 52 od I./JGr. 443. Jedenáct osob zahynulo. Podrobnosti. Letecká badatelna.


Kraslice Graslitz

, , od prosince 1926 do 1939.

----------- 30.9.1938 prezident Beneš zlomil národu páteř ----------

aa.png (466402 bytes)

4.10.1938 návštěva Hitlera. Letecký provoz?

NSFK-Sturm 14/40, Graslitz/Sudetenland, Richard Wagnerstr. 655 a.

Firma A. K. Huettl vyráběla potrubí leteckých motorů.

18.9.1944 okolo 12 hodiny byl na státní silnici Anenské Údolí - Jindřichovice zajištěn americký letec (CO-Pilot) Howard E. Potts (ident. známka O-822915 T44 T43 B), který 11.9.1944 během náletu na Chemnitz seskočil ze zasaženého letounu B-17G S/N: 42-102695 "LN-F" od 350th BS, 100th BG, 8th USAAF z Velké Británie, který nakonec dopadl u obce Crotendorf v Sasku. Během následujících dnů se dostal až na místo zajištění. MAPA.

Seznam přesouvaných výrob z 11.4.1945 uvádí u firem produkujících zadní část rupu Me 262 („Rumpfhinterteil“ –část trupu od konce pilotního prostoru k ocasním plochám) podnik E. Model v Kraslicích („E.Model, Graslitz“). Jeho kapacita měla v té době být 220 sad měsíčně, ale opět musíme uvést, že se zřejmě jednalo o kapacitu teoretickou. O stejném závodě se zmiňuje i poválečný výslech pracovníka FWE, který jej uváděl jako „Leichtmetall Emo, Graslitz“. Firma dříve vyráběla části draků pro letouny Junkers and Heinkel, ale v lednu 1945 už působila v programu Me 262. Pracovník však neuvedl co bylo její výrobní náplní a nejsme tak schopni potvrdit informace německého dubnového dokumentu. Nepodařilo se nám také zjistit ani přibližnou skutečnou produkci firmy.

5.2.1945 se zřítil německý letoun Bf 109 G-10 WNr. 150928 od 4./Fl.u.G 1. Obgfr. Heinz Makolla zahynul. Letoun vyrobený v Lipsku měl posílit KG (J) 6 v Praze. Vrak letadla byl po válce odtažen ke škole v Nové Vsi a později odvezen na nádraží v Kraslicích. Letecká badatelna.

2.3.1945 sestřelen Fw 190. Pilot přežil.

5.3.1945 od 21 do 22.45 průlet formací bombardérů směr Plauen a Chemnitz. Okolo 22.30 kroužil nad okolím jeden bombardér - zřejmě zasažený flakem (v jednom záznamu šlo o zásah nočním stíhačem). V 22.45 hod. byl hlášen dopad jednoho parašutisty a poté druhého. Oba byli zranění od střepin a po jejích zajištění a předběžném výslechu Schutzpolizei bylo zjištěno, že se jedná o dva členy bombardéru RAF se 7-člennou posádkou, kteří byli eskortováni k ošetření do kraslické nemocnice.

15.4.1945 útok hloubkařů. Na nádraží zasáhli vlak s vězni.


Kynšperk Kynsperg

20.9.1944 v 14.55 hod. srážka při cvičném letu. Letoun Fw 190 A-8 WNr. 171610 od 9./JG 2. Pilot Uffz. Gerhard Schramm zahynul. Letoun Fw 190 A-8 WNr. 173883  od 9./JG 2. Pilot Lt. Hans Werner Adolf Eschen zahynul.


Lipnice Littmitz

Zaniklá obec, dnes Vintířov

11.9.1944 německé stíhačky Fw 190 od JG 4 sestřelily bombardér B-17G S/N: 43-37880 "LN-E" "Liberty Belle" ? od 350th BS, 100th BG, 13rd BW, 8th USAAF z Velké Británie. Devítičlenná posádka velitele 1/Lt Paula E. Corleyho přežila.


Loket Elbogen

, , od prosince 1926 do 1939.

----------- 30.9.1938 prezident Beneš zlomil národu páteř ----------

aa.png (466402 bytes)

4.10.1938 návštěva Hitlera. Letecký provoz?

3.12.1938 přelet vzducholodi LZ 130 Graf Zeppelin II D-LZ130 (Sudetenlandfahrt). Odstartovala 2.12.1938 v 10.15 hod. z Frankfurtu přes Hammelburg – Cheb Eger – Teplice Teplitz  – Liberec Reichenberg, kde byl tou dobou Hitler – Jablonec nad Nisou Gablonz – Mikulášovice Nixdorf  – Nový Bor Haida  – Litoměřice Leitmeritz  – Regensburg – Augsburg – Pfaffenhofen – Braunau – Linz – Landau – Passau – Obernzell – Hohentisch - kde to je? (navštívila i Český Krumlov Krummau an der Moldau) – Kašperské Hory Bergreichenstein – Furth im Wald – Karlovy Vary Karlsbad  – Loket Elbogen  – Bamberk – Hammelburg a zpět do Frankfurtu, kde přistála 3.12.1938 v 17.46 hod. Velitelem byl kapitán Albert Sammt a jednalo se o propagandistickou plavbu před doplňovacími volbami do Říšského sněmu, které se konaly 4.12.1938. Z paluby vzducholodi shazovala posádka malé hákové kříže na padáčcích a také lístky, na kterých bylo napsáno TVÉ „ANO“ VŮDCI. Byla to první plavba tohoto zeppelinu s poštou a zásilky byly na padáku shozeny na liberecké letiště. MAPA.


Louka

Strážný 751 m n. m.

MAPA. Flugwache (letecká hláska) podřízena Fluko Pilsen.


 

Připomínky, doplnění a staré fotografie mi posílejte na BorivojCech@seznam.cz.