Letka 10

04.06.2024

od 27.12.1921 do prosince 1926.

1.8.1926 ve Kbelích vznikla Letka 10. Podléhala Leteckému pluku 1 .

Od září 1926 podléhala Letecké peruti III/1 .

Od 6.9.1926 velitel František Malkovský. Od 6.9.1926 do 1.11.1927. Od 1.3.1928 do 15.10.1928.

, , od prosince 1926 do 1939.

Od září 1928 podléhala Letecké peruti I/1 .

1.10.1929 se Letka 10 přejmenovala na Letku 2.



Od října 1929 měl Letecký pluk 3 barevný plukovní znak .

1.10.1929 se Letka 5 v Piešťanech přejmenovala na Letku 10, B a přesun do Nitry. Podřízena velitelství První peruti leteckého pluku 3 .

Nehoda letounu Aero A 11 či Ab 11 či Ab 111 "B5". Kdy a kde?

2.5.1933 sa zrazili pri cvičnom lete dve vojenské lietadlá nad letisko v Nitre. Jedno lietadlo Aero Ap 32.74 počas pádu zhorelo, psádka sa zachránila padákmi, boli to pilot svob. Antonín Plocek a strelec čat. Bohumil Jirout. Druhé lietadlo Aero Ap 32.97 od Letky 10 sa zrútilo na zem. Pilot čat. Gejza Mravec, ako aj pozorovateľ npor. Čtvrtečka zahynuli.

, .

2.7.1936 pilot čet. p. p. l. Antonín Štěpán zahynul v troskách letadla, pozorovatel svob. aspirant Petr Gašparovič sa zachránil pomocí padáku. Aero AP 32.63 "B4" od Letky 10 narazilo do Miléniového stĺpa na vrchu Pyramída poblíž vrchu Zobor 587 m n. m. Asi nevolnost pilota, třikrát vyzval pozorovatele k výskoku. Potom narazil do stĺpu. Sebevražda? helo5705.jpg (210528 bytes).

Od října 1937 podléhala Čtvrté peruti leteckého pluku 3 .

9.6.1938 se zabil pilot svob. Jozef Medonský a pozorovatel ppor. Miroslav Hekele na letounu Letov Š 328.12 u Komjatíc (okres Nové Zámky). Příčinou havárie byla technická závada. Shořeli.


13.9.1938 přesun na polní letiště Tardošked, dnes Tvrdošovce (okres Nové Zámky). Velitel mjr. let. Ladislav Bartoš.

24.9.1938 byla Letka 10 zařazena do Mobilisačního tělesa 603 jako mobilizovaný útvar 603-A-2. Vznikla Letka 10.  Krycí jméno Gordián. Velitel mjr. let. Ladislav Bartoš. Podléhala veliteli Velitelství zemského letectva v Bratislavě.

Od 27.9.1938 podléhala veliteli Velitelství letectva III. armády.

Velitelství III. armády podléhaly i jednotky letectva, v jejichž čele stál plukovník letectva Jaroslav Skála.

Jednotky přidělené pozemním formacím
 
Bojové letectvo
 

---------- 30.9.1938 prezident Beneš zlomil národu páteř ----------

Průzkum maďarského pohraničí.


13.10.1938 přesun na polní letiště Čierna Dolina (okres Zlaté Moravce).

25.10.1938 byl sestřelen Š.328 československých letců Jána Kella a Jaromíra Šotoly. K tomuto leteckému incidentu mezi československými a maďarskými letci došlo nad obcí Hodžovo (od roku 1950 Lipové). Toho dne Maďaři vyslali nad československé území třímotorový Junkers Ju 52, kterého kryli dvě maďarské stíhačky italské výroby Fiat CR 32. Třímotorový junkers byl oficiálně pronajat soukromou společností na snímkování povodí Dunaje, ale ve skutečnosti měl na palubě plno štvavých letáků s protičeskoslovenskými texty. Maďarská strana později tvrdila, že se jejich letadla dostala nad československé území omylem, ale to byla lež. Jelikož jejich letadla už byli nad okresem Komárno a letci museli dost dobře vidět, že přeletěli Dunaj a jsou zhruba 10 km nad cizím územím, takže nemohlo jít tedy o náhodnou ztrátu orientace. Nad obcí Hodžovo však maďarští stíhači objevili československý Š 328.237, který právě fotografoval obec Zemianská Olča. Pilotoval ho desátník Ján Kello, který měl 21 let a na místě pozorovatele byl Jaromír Šotola (hodnost měl asi četař aspirant). Když se otáčeli nad Velkým Mederem, tak Maďaři tento nic netušící šmolík bez varování napadli. Pilot Lászlo Pongrácz vystřelil 3 dávky. Po první dávce byla na Š 328 prostřelena levá strana nosných ploch a spádová palivová nádrž a pravděpodobně byl už touto první salvou Jaromír Šotola zabit. Ján Kello s hořícím Letovem nouzově přistál. Při dopadu na zem byl vymrštěn ze sedačky a vyvázl pouze jenom s lehkými zraněními. Mrtvý pozorovatel zůstal v hořících troskách. MAPA.

, helo6132.jpg (289396 bytes)

Ihned po incidentu byla vytvořena vyšetřovací komise. Maďaři tvrdili, že se jejich stíhači domnívali, že na Junkers 52 chce československý letoun zaútočit. Jaromír Šotola je označován za první leteckou obět druhé světové války. Ta sice vypukla později, ale vzhledem k tehdejším událostem se to tak bere.


2.11.1938 přesun do Horných Obdokovec (okres Topolčany).


15.11.1938 přesun do Nitry.

1.12.1938 byla Letka 10 demobilizována.

 

14.3.1939 se Letka 10 stala součástí slovenského letectva jako Letka 10. Vyzbrojena letouny Š.328.