Dar na provoz webu můžete poslat na účet 2000606220 / 2010.
07.11.2019
Letečtí modeláři Jaroslav Přikryl a František Blecha začali v roce 1909 v Praze stavět létající modely letadel.
od 1919 do 27.12.1921.
Od 22.10.do 30.10.1921 se v Průmyslovém paláci Výstaviště v Holešovicích konala II. mezinárodní letecká výstava. Dosud nezalétaný jednomístný hornoplošný letoun PB 1.
od 27.12.1921 do prosince 1926.
Toto letadlo však zanedlouho shořelo v dílně, kde bylo přes zimu uskladněno.
V roce 1922 dvouplošník PB 2. Po drobných úpravách se letoun vyznačoval dobrými letovými vlastnostmi.
Firma Ardea zkrachovala.
Pánové Přikryl a Blecha začali opět od nuly. Nakreslili výkresovou dokumentaci na další dvouplošník. O letoun projevila zájem jistá jugoslávská firma, ale obchodní agent tuto dokumentaci zpronevěřil.
, , od prosince 1926 do 1939.
V tíživé situaci poskytla dvojici konstruktérů finanční podporu Masarykova letecká liga.
V roce 1930 vznikl prototyp jednomístného hornoplošníku PB 4. Od 20.10.1931 imatrikulační značka OK-BPA . Z leteckého rejstříku vymazáno 15.9.1935.
V roce 1931 vznikl prototyp dvoumístného hornoplošníku PB 5. Od 5.8.1932 imatrikulační značka OK-BPE . Z leteckého rejstříku vymazáno 1.8.1937.
V roce 1932 se prototypy zúčastnily soutěže Ministerstva veřejných prací na nový lehký sportovní a cvičný letoun pro aerokluby. Spojili se proti nim ale dva velcí výrobci, Aero a Letov, kteří s letadly Aero A 34 Kos a Letov Š 39 soutěž vyhráli.
Oba konstruktéři se opět pustili do práce a výsledkem byl elegantní dvoumístný hornoplošník PB 6, podobný předchozímu typu, ze kterého konstrukčně vycházel.
21.8.1934 při zalátávání však došlo k závadě na palivové soustavě plochého, vzduchem chlazeného dvouválce Orion LL-30 o výkonu 25 kW, vyráběného továrnou Vilém Michl ve Slaném a letoun začal hořet. Pilot stačil naštěstí nouzově přistát, ale letadlo bylo zničeno.
Další letouny typové řady PB již nevznikly.