Letouny Junkers Ju 290 u nás, jejich výroba u nás a co se podařilo po válce využít

Letov L 290 Orel

01.11.2022

16.7.1942 první let letounu Ju 290 V1 s čtyřmi motory BMW 801 A o výkonu po 1 250 kW.

Junkers Flugzeug und Motorenwerke AG Flugzeugwerke Letov, Werk III Prag VII v Praze-Holešovicích - v obou křídlech paláce na Výstavišti.

Další vývoj typu Ju 290.

 


Od jara 1943 výroba ocasní části Ju 290. Konečná montáž na letišti Bernburg. Stavěny bojové verze počínaje verzí Ju 290 A-2 WNr. 0157-0159, která nesla vyhledávací radar FuG 200 Hohentwiel. Další drobné změny vedly přes verze A-3 WNr. 0160-0164 a A-4 WNr. 0165-0169 až ke konečné Ju 290 A-5, jenž byl vybaven samosvornými palivovými nádržemi a přídavným pancéřováním sedaček prvního i druhého pilota. Těch bylo od listopadu 1943 do července 1944 vyrobeno 11 kusů WNr. 0170-0180.


V červenci 1944 konec výroby. Vyrobeno bylo: 96 kusů vodorovných stabilizátorů, 184 kusů kusů výškových kormidel, 170 kusů kýlových ploch a 168 kusů směrových kormidel.


5.5.1945 v 10 hodin z Hörschingu do Hradce Králové přiletěl Hauptmann Heinz Braun s Ju 290 A-7 "PI+PS".

Na Ruzyni nalezeny uložené díly pro dva letouny Ju 290.

8.5.1945 v 12.55 hodin Hauptmann Heinz Braun odletěl s Ju 290 A-7 "PI+PS" od 1./KG 200 se skoro 70 pasažéry od Luftwaffenhelferinnen do München-Riem. MAPA. Tam přiletěl v 10.07 hod.?

------ 8.5.1945 v 23.01 hod SEČ (u nás 9.5.1945 v 0.01 hod. SELČ) bezpodmínečná kapitulace Německa -----

 

Na fotce již s americkými znaky.

Torzo Ju 290 WNr. 2900212 bylo převezeno do továrny Rudý Letov, čsl. továrna na letadla v Letňanech.


1946

V roce 1946 byl letoun Ju 290 WNr. 2900212 dokončen jako civilní dopravní Letov L 290 Orel s využitím součástek určených pro prototyp Ju 290 B.

1.8.1946 zálet letounu L 290 Orel.

15.9.1946 Aeroklub za spoluúčasti Svazu letců a armády uspořádali na Ruzyni velký Mezinárodní letecký den. Přišlo se podívat na 500 000 diváků. Sovětské letouny nepřiletěly. Na stojánce předvedeny čs. letouny C 2, C 3, C 4, C 5, od roku 1947 označení pro  Z 26 Trenér), L 290 Orel, Spitfire, Pe-2. Spojenci předvedli B-17, B-29, B-26, P-51, P-80, C-47, C-82, Maryland, britské letouny Gloster Meteor F.4 "RA423" a Avro Lincoln, francouzský P-47. Vyhlídkové lety s letouny C 5 a D 7.

Pro problémy s motory stál L 290 Orel WNr. 2900212 na letišti.

, , , .


1947

Ortofotomapa 1947 he590.JPG (192140 bytes), he596.jpg (59574 bytes). Jsou vidět L 290 Orel a náhradní trup.


---------- Prezident Beneš kapituloval před komunisty 25.2.1948 ----------


.


--------- 25.6.1950 komunisti přepadli Jižní Koreu ----------

Asi v roce 1950 přeprava do Národního technického muzea na Letné , , , .