Dar na provoz webu můžete poslat na účet 2000606220 / 2010.
15.11.2019
Britská RAF Bomber Command. Squadrony britského společenství. Skupiny RAF. Video - němečtí noční stíhači útočí na britské bombardéry.
Zabezpečení spojeneckých výsadků pomocí radiomajáku Eureka.
MAPA známých letišť, kde se vyskytovaly UK letadla.
7.5.1945 večer byl s pětihodinovým zpožděním dopraven britským letadlem Dakota na letiště v Plzni německý plukovník generálního štábu ve Flensburgu, Wilhelm Meyer - Detring, s důležitými instrukcemi v kožené aktovce. Adresát? Polní maršál Schörner. Většina zúčastněných se mylně domnívala, že maršál řídí bojové akce v Praze. V čerstvě osvobozeném městě už na Detringa čekalo zpravodajské eso, zástupce oddělení G 3, V. sboru, podplukovník Robert H. Pratt. Ten do Plzně přiletěl téhož dne odpoledne a měl si vzít na starost jeden velký “výlet” na samém konci války v Evropě. Do přísně utajené akce bylo určeno čtyřicet příslušníků z roty “B” 23. jízdní průzkumné eskadrony, která přijela 6.5.1945 jako první do Plzně. Jejich velitel, major Carl Dowd dal po 21. hodině večer povel k odjezdu. Kolona složená z téměř 20 lehkých obrněných vozidel M 8, tří jeepů, vojenské sanitky a štábních limuzín, vyrazila směrem na Prahu. Američtí vojáci, se znakem V. sboru na rukávech, ještě netušili, že je čeká přes dvěstědvacet kilometrů územím za dohodnutou linií dotyku, s mnoha nástrahami a nepředvídatelnými událostmi. Podrobnosti.
17.5.1945 na letišti měl mezipřistání britský letoun Dakota Mk. IV od No. 147 Squadron RAF, který vezl čs. delegaci z Croydan na Ruzyni. Vracel se 21.5.1945.
17.5.1945 přiletěl britský letoun Dakota Mk. IV od No. 147 Squadron RAF, který vezl čs. delegaci z Croydan na Ruzyni. Vracel se 21.5.1945.
20.7.1945 zahájily letecký most britské transportní letouny Halifax Mk. III a Mk. VIII (196 letů) a Stirling Mk. IV (161 letů). REVI 72/2008
Douglas Dakoty od No.
46
Group RAF a No.
47 Group RAF z Croydon. Nejbližší je KN386 od No.
24
Squadron RAF. Za nini Short Stirlingy od No.
38 Group RAF. Kdy?
25.7.1945 přistál první čs. Consolidated Liberator GR Mk.VI od No. 311 (Czechoslovak) Squadron RAF.
30.7.1945 zahájena přeprava z britského Manstonu.
13.8.1945 návrat čs. stíhačů z No.
310, No.
312 a No.
313 (Czechoslovak) Squadron RAF.
Přiletělo 54 stíhacích Spitfire LF. Mk. IXE z Manstonu. Přiletěla Dakota Mk. IV. zapůjčená britskou
královskou rodinou diviznímu generálovi (Air Marshall) Karlovi Janouškovi. ,
,
.
15.8.1945 přehlídka příslušníků čs. letectva z Velké
Británie na Ruzyni
18.8.1945 přiletěly tři Austery AOP Mk. III a jeden Proctor Mk. I.
24.8.1945 přistálo dalších 12 Spitfirů.
V srpnu 1945 havaroval Liberátor B-24 GR Mk. VI EV "953" "PP-K" Kost'a od Transportní skupiny u hráze retenční nádrže v Ruzyni při svém letu z Anglie do Prahy. Havárie se naštěstí obešla bez vážnějších úrazů. Poškozený Líberátor pak zůstal stát na letišti a byl zde postupně rozebrán na díly.8.9.1945 přistály ještě 4 Spitfiry.
14.9.1945 se No. 310 (Czechoslovak) Squadron RAF přestěhovala do Kbel.
14.9.1945 se No. 313 (Czechoslovak) Squadron RAF přestěhovala do Kbel.
22.9.1945 se No. 312 (Czechoslovak) Squadron RAF přestěhovala do Českých Budějovic.
Poštovní spojení s Londýnem zajišťovaly britské letouny Mosquito.
Britové přivezli nové čs. koruny .
21.12.1945 ukončen letecký most.
27.12.1945 přelétl poslední Liberátor na letiště Valley.
North American B-25J Mitchell S/N: 43-27774
. Kdy?
15.9.1946 Aeroklub za spoluúčasti Svazu letců
a armády uspořádali velký Mezinárodní letecký den. Přišlo se podívat
na 500 000 diváků.
Spojenci předvedli B-17, B-29, B-26, P-51, P-80, C-47, C-82, Maryland, britské
letouny Gloster Meteor F.4 "RA423"
a Avro Lincoln, francouzský P-47. Spojenečtí letci předvedli bombardéry B-29 a
Avro Lincoln,
jehož pilot postupně vypínal motory, až při závěrečném průletu letěl
jen na jeden motor. Závěr patři sólovým
vystoupení letounů P-80 Shooting Star a Gloster Meteor.
Fairchild Argus III od RAF .
Kdy?
7.9.1947 II. mezinárodní letecký den. Přišlo se podívat na 400 000 diváků. Spojenci předvedli v letu letouny P-51, B-26, Vampire a další. RAF vyslalo proudové stíhačky DH Vampire, Gloster Meteor a dopravní Avro York. Tou dobou byl W/Cdr. Bird-Wilson velícím squadrony vývoje stíhací taktiky u výzkumného stíhacího střediska (CFE) ve West Raynhamu. V Praze předvedl nejen letové vlastnosti Vampiru, ale hovořil i s dalšími vystupujícími piloty, mezi nimiž se nacházelo nemálo jeho spolubojovníků od No. 312 (Czechoslovak) Squadron RAF, kteří se k němu hlásili a tak došlo k radostným setkáním a společnému vzpomínání. V pozadí Avro York reg. MW324 od RAF.