Střelba do vlastních řad

30.08.2022

13.4.1944 rtk. Hanovec a rtk. Božík od Pohotovostnej letky z Vajnor počas poplašného letu narazili na nemecký těžký stíhací letoun Bf 110 G-2, ktorého strelec si slovenské Bf 109 E pomýlil so spojeneckými stíhačmi a začal strežbu. Božík pažbu opätoval, Bf 110 G-2 WNr. 6397 "2N+HM" od 4./ZG 1 z letiska Wels sa následne zrútil do lesa Kopáč pri Podunajských Biskupiciach a bol Božíkovi priznaný ako zostrelený Liberator. Podrobnosti.


22.3.1945 při doprovodu průzkumného letounu Lightning nad Kralupy nad Labem šesticí Mustangů od 325th FG, 15th USAAF z Itálie záhy po náletu, sestřelil v 13.45 h nad cílem 1./Lt. Roy F. Noe dvoumotorový stroj identifikovaný Američany jako nepřátelský Bf 110. Přítomnost Bf 110 by nebyla překvapivá vzhledem k zmíněné 1./NJG 102 na základně v Praze-Kbelích, v tomto případě však došlo k tragickému omylu. Obětí amerického stíhače byl sovětský průzkumný Peltjakov Pe‑2 od 98 ограп, 2 ВА. Jeden letec zahynul, další dva se zachránili a byli zajati. Воздушний стрелок- радист : гв.ст.с-т Песковский Дмитрий Владимирович (попал в плен) и летчик: гв.л-т Перфильев Николай Егорович (пропал без вести). Střelec/radista gardový starší seržant Dmitrij Vladimirovič Peskovskij zajat a letec gardový lejtěnant Nikolaj Jegorovič Perfijljev nezvěstný Výpověď sovětského letce obsahuje zpravodajský souhrn z análů Luftflotte 6, který současně otevřeně zmiňuje, že Pe‑2 byl sestřelen 4 americkými stíhačkami v pražské čtvrti Hloubětín, tedy přímo nad základnou I./KG (J) 6. Smutná událost jen potvrzuje, že základna Praha-Kbely byla předmětem zájmu i sovětského dálkového průzkumu. Letecká badatelna.

Letouny Bf 110 a Pe-2 jsou si podobné, protože Němci do léta 1940 dodali Sovětům ke studijním účelům Bf 110. Konstruktér Petljakov vyvíjel v té době výškový stíhací letoun ВИ-100 ale po zkušenosti s německými střemhlavými bombardéry, byla konstrukce změněna na střemhlavý bombardér ПБ-100, od ledna 1941 označen Пе-2.

Bf 110 , Pe-2 .


25.3.1945 po sestřelení šesti německých Fw 190 F od SG 4 americkými stíhači, v čase 12.40 hod. pilot P-51D Capt. William J. Dillard od 308th FS, 31st FG, 15 USAAF z Itálie sestřelil sovětský průzkumný Pe-2R od 1. escadrila, 98 ограп, 2 ВА z letiště Lüben. Považoval ho za tvarově podobný německý Bf 110. V sestřeleném letadle zahynuli tři sovětští letci Ing. Tribakin (?), Fedor Dolbuchov (?) a palubní střelec/radista гв.с-т Федор Ефтанович Бискулов gardový seržant Fedor Jeftanovič Biskulov. V kabině shořel pilot гв.л-т Николай Степанович Моряков gardový lejtěnant Nikolaj Stěpanovič Morjakov. Šturman гв.л-т Михаил Григорьевич Кривозуб gardový lejtěnant Michail Grigorjevič Krivozub se pokusil zachránit padákem, ten se mu ale zachytil o kormidla letounu. Letecká badatelna.


2.4.1945 v 12.22-13.35 hod. stáršij lejtěnant Alexandr Grigorjevič Grigorjev ve skupině čtyř Jak-9  od 513 иап, 331 иад, 5 шак, 5 ВА z polního letiště Tekovský Hrádok (Várad)  doprovázející Il-2 do prostoru Pernek (okres Malacky) se potkal se čtyřmi jemu neznámými letouny (americké Loockheed P-38 Lightning), které byly mnohem rychlejší než Jaky. Američani na ně zaútočily. Sověti uprchli do prostoru vlastní protiletecké obrany. Z letu se ale nevrátil stáršij lejtěnant Alexandr Grigorjevič Grigorjev. Sestřelen byl u Trnavy? Přehled bojové činnosti pluku. Podrobnosti.


15.4.1945 letouny Il-2 a Il-10 od 224 шад, 8 шак, 8 ВА pod přikrytím stíhaček od 10 гиад, 10 иак, 8 ВА útočily na německé pozice u obcí Služovice, Svoboda, Chlebičov, Kravaře, Olza?, Raduň, Pusté Jakartice. Dva sovětské Jak-3 od 112 гиап, 10 гиад, 10 иак, 8 ВА zaútočily na vlastní Il-10 od 571 шап, 224 шад, 8 шак, 8 ВА. Palubní střelec zabit. Pilot při nouzovém přistání na svém letišti letoun rozbil. Deník bitevní divize.


26.4.1945 letouny Il-2 od 224 шад, 8 шак, 8 ВА pod přikrytím stíhaček od 10 гиад, 10 иак, 8 ВА útočily na německé pozice u obcí Velká Polom, Dolní Lhota, Krásné Pole, Pustkovec, Poruba. Gardové raketomety sestřelily Il-2 v. č. 305158 od 565 шап, 224 шад, 8 шак, 8 ВА. Mládšij lejtěnant Frolov a mládšij seržant Tiščenko zahynuli. Deník bitevní divize.


27.4.1945 rumunská protilietadlová batéria zakopaná v Melčíckej doline, pod osadou Zabudišová (okres Trenčín) zostrelila vlastní Ju 88 A-4 WNr. 2425/Trop "116b". Stroj dopadol na prikrý svah kopca Poloma pod Dužnikom v Melčíckej doline. Posádku tvorili pilot Adj. av. Cristea Nichitescu, Slt. Aurel Alexandroaie, serg. Ioan Stoian a smstr. Victor Jipa. Všetci letci zahynuli.


27.4.1945 u obce Hostěrádky-Rešov (okres Vyškov) sovětský letec gardový kapitan. Konstantin Saveljevič Malcev od 177 гиап, 14 гиад, 3 гиак, 5 ВА sestřelil sovětský průzkumný letoun Pe-2 S/N: 8/300, motory 3352977 & 414624 od 48 горап. Letec gardový lejtěnant Petr Nikitovič Rusin.лётчик Гвардии лейтенант Пётр Никитович Русин zahynul. Letec pozorovatel gardový lejtěnant Anatolij Ilarionovič Zvorskij лётчик-наблюдатель Гвардии лейтенант Анатолий Илларионович Зворский zahynul. Střelec gardový seržant Petr Sidorovič Aldoškin воздушный стрелок Гвардии сержант Петр Сидорович Алдошкин se asi zachránil pomocí padáku. Zdroj. Zdroj


4.5.1945 v 12.15-13.25 nad Hošticemi (okres Kroměříž) gardový podpalkovnik Kudelja od 31 гиап, 6 гиад, 3 гиак, 5 ВА z polního letiště Dojč (okres Senica) sestřelil rumunského pilota Dimitru Baciu na stíhačce Bf 109 G-6 "9" od Grupul 1 Vanatoare z letiště Piešany, který se zřítil (nouzově přistál) 8 km jižně Kojetína (okres Přerov). Kde? Přehled bojové činnosti pluku. , , , .


8.5.1945 v 12 hodin 33 minut středoevropského letního času (13.33 hod. moskevského času) tragédie v Hrotovicích.


9.5.1945 po 16.30 hod. fotil letiště Ruzyně americký průzkumný letoun Lockheed F-5 Lighting od 39th PRS z letiště Wiesbaden Y-80. Hlídkující sovětský stíhači Vasilij Andrejevič Pšeničnikov na letounu Bell P-39 Airacobra od 100 гиап, 9 гиад, 6 гиак, 2 ВА z letiště Neuhausen (10 km JV Cottbus) ho sestřelil. helo7289.jpg (35398 bytes) 1/Lt Thomas P. Petrus se z hořícího stroje zachránil pomocí padáku, utrpěl popáleniny na hlavě a na krku. Letoun dopadl u Šárky - Na Padesátníku. Kolega 1/Lt Tom Jackson z druhého Lightingu zaznamenal padák.

10.5.1945 popálený 1/Lt Thomas P. Petrus odjel spolu s dvěma US piloty. Těm Sověti na Ruzyni věnovali vrtuli pro poškozený Fi 156, se kterým přistáli někde u Písku. Kdy?