22.11.2023
V roce 1938 zalétán DFS Weihe.
---------- 30.9.1938 prezident Beneš zlomil národu páteř ----------
1939
1940
1941
1942
1943
1944
V červnu 1944 ve Zbraslavicích byla větší skupina dvoumístných větroňů DFS Kranich II, jednomístných větroňů DFS Weihe a Grunau Baby IIb s vlečnými letouny He 72 Kadett a kluzáků Schulgleiter SG 38.
1945
------ 8.5.1945 v 23.01 hod SEČ (u nás 9.5.1945 v 0.01 hod. SELČ) bezpodmínečná kapitulace Německa -----
V červenci 1945 vyhověl maršál Koněv žádosti českých plachtařů prostřednictvím pověřence MNO, MD a vedoucího Ústředního plachtařského odboru ČNA Vladimíra Šilhana o darování leteckého materiálu z německých plachtařských škol v Grunau bei Hirschberg Jeżów Sudecki (Jelenia Góra) a ze Zákup (okres Česká Lípa). Odvezeno bylo 16 kluzáků a 116 větroňů. MAPA.
V Zákupech byl sklad NSFK. Po válce ze skladu dodávky dílů na větroně do továrny Kochmann M., výroba větroňů v Kralupech nad Vltavou. V okolí Mimoně bylo na všemožných místech uskladněno velké množství větroňů i náhradních dílů, které lidé z neznalosti ničili, kupř. z křídel výkonného větroně DFS Weihe (Vážka) si místní hospodský postavil ohradu pro koně. Zajištění tohoto materiálu a jeho převezení do Liberce byl jeden z hlavních úkolů ČNA odbočka Liberec.
MAPA.
OK-3050 Bratislava, od NSFK Spitzerberg. Gonzo.
OK-3059
OK-8072
OK-8074
OK-8104? DFS Weihe
OK-8162
OK-8250
OK-8284 - výr. č. 229, od 19.9.1950 do 1956
OK-8286 - výr. č. 103, od 13.5.1950 do 1956
OK-8287 - od 20.7.1950 do 1957, Žilina Gonzo.
OK-8303
OK-8308 - výr. č. 607
OK-8358 Čakovice(?)
OK-8366 - od 30.7.1950 do 1957
OK-8424 - Medlánky
OK-8606 - Liberec
OK-8306?
Typ dostal vojenské označení VT 3. Civilové typ pojmenovali Vážka.
Žilina
,
,
,
,
.
Kde a kdy?
V Medkánkách se létalo převážně na kořistních větroních – DFS Kranich II (Jeřáb), DFS Olympia Meise, Sperber, DFS Weihe (Vážka) a na Grunau Baby IIb.
,
.
Z přehledu vydaného na jaře roku 1947 vyplývá, že ZPŠ Hodkovice nad Mohelkou měla ve stavu tři kusy Schulgleiter SG 38, tři kusy Grunau Baby IIb, jednoho Krajánka, tři kusy DFS Kranich II (Jeřáb), dvě DFS Olympia Meise, dva kusy DFS Weihe (Vážka) a jeden Gö 4 Gövier (Kachna) a DFS Habicht (Jestřáb).
---------- 25.2.1948 prezident Beneš dokončil předání moci komunistům ----------
První plachtařský start na ne letišti Praha-Čakovice uskutečnil 27.6.1948 Jirka Vašák a zároveň byl prvním plachtařským instruktorem ALAZu. Prvním vlečným letounem byl Fi 156 původem z Točné. Létalo se na třech kluzácích ŠK 38, Z 24, na dvou větroních Grunau Baby IIb, na Z 25/125 Šohajích, na DFS Olympia Meise, na DFS Weihe (Vážka) a na dvousedadlovém DFS Kranich II.
.
--------- 25.6.1950 komunisti přepadli Jižní Koreu ----------
V roce 1950 se v Hodkovicích nad Mohelkou objevil František Kdér s větroněm DFS Weihe (Vážka) OK-8606.
V roce 1951 Pražák Pavel Novák za přítomnosti letového inspektora Ministerstva dopravy složil úřední zkoušku Pilota plachtových letadel a byl zapsán v leteckém rejstřík. Následně byl v Čakovicích(?) přeškolen na větroně DFS Weihe OK-8358, Z 25 Šohaj OK-8673, LG-125 OK-0608, OK-0751, OK 8745, DFS Kranich II (Jeřáb) OK-9266.
V roce 1951 na Točné byly dvě DFS Weihe.
Po roce 1951 likvidace německé kořistní techniky.
.