Větroně DFS Weihe u nás a co bylo po válce využito

22.11.2023

V roce 1938 zalétán DFS Weihe.

---------- 30.9.1938 prezident Beneš zlomil národu páteř ----------


1939


1940


1941


1942


1943


1944

V červnu 1944 ve Zbraslavicích byla větší skupina dvoumístných větroňů DFS Kranich II, jednomístných větroňů DFS Weihe a Grunau Baby IIb s vlečnými letouny He 72 Kadett a kluzáků Schulgleiter SG 38.


1945

  ------  8.5.1945 v 23.01 hod SEČ (u nás 9.5.1945 v 0.01 hod. SELČ) bezpodmínečná kapitulace Německa -----

V červenci 1945 vyhověl maršál Koněv žádosti českých plachtařů prostřednictvím pověřence MNO, MD a vedoucího Ústředního plachtařského odboru ČNA Vladimíra Šilhana o darování leteckého materiálu z německých plachtařských škol v Grunau bei Hirschberg Jeżów Sudecki (Jelenia Góra) a ze Zákup (okres Česká Lípa). Odvezeno bylo 16 kluzáků a 116 větroňů. MAPA.

V Zákupech byl sklad NSFK. Po válce ze skladu dodávky dílů na větroně do továrny Kochmann M., výroba větroňů v Kralupech nad Vltavou. V okolí Mimoně bylo na všemožných místech uskladněno velké množství větroňů i náhradních dílů, které lidé z neznalosti ničili, kupř. z křídel výkonného větroně DFS Weihe (Vážka) si místní hospodský postavil ohradu pro koně. Zajištění tohoto materiálu a jeho převezení do Liberce byl jeden z hlavních úkolů ČNA odbočka Liberec.

MAPA.

Imatrikulované větroně:

OK-3050 Bratislava, od NSFK Spitzerberg. Gonzo.

OK-3059

OK-8072

OK-8074

OK-8104? DFS Weihe

OK-8162

OK-8250

OK-8284 - výr. č. 229, od 19.9.1950 do 1956

OK-8286 - výr. č. 103, od 13.5.1950 do 1956

OK-8287 - od 20.7.1950 do 1957, Žilina Gonzo.

OK-8303

OK-8308 - výr. č. 607

OK-8358 Čakovice(?)

OK-8366 - od 30.7.1950 do 1957

OK-8424 - Medlánky

OK-8606 - Liberec

OK-8306?

 

Typ dostal vojenské označení VT 3. Civilové typ pojmenovali Vážka.

Liberec.

Žilina , , , , .

Kde a kdy?


V Medkánkách se létalo převážně na kořistních větroních – DFS Kranich II (Jeřáb), DFS Olympia Meise, Sperber, DFS Weihe (Vážka) a na Grunau Baby IIb.

, .


Z přehledu vydaného na jaře roku 1947 vyplývá, že ZPŠ Hodkovice nad Mohelkou měla ve stavu tři kusy Schulgleiter SG 38, tři kusy Grunau Baby IIb, jednoho Krajánka, tři kusy DFS Kranich II (Jeřáb), dvě DFS Olympia Meise, dva kusy DFS Weihe (Vážka) a jeden Gö 4 Gövier (Kachna) a DFS Habicht (Jestřáb).


---------- 25.2.1948 prezident Beneš dokončil předání moci komunistům ----------

První plachtařský start na ne letišti Praha-Čakovice uskutečnil 27.6.1948 Jirka Vašák a zároveň byl prvním plachtařským instruktorem ALAZu. Prvním vlečným letounem byl Fi 156 původem z Točné. Létalo se na třech kluzácích ŠK 38, Z 24, na dvou větroních Grunau Baby IIb, na Z 25/125 Šohajích, na DFS Olympia Meise, na DFS Weihe (Vážka) a na dvousedadlovém DFS Kranich II.


.


--------- 25.6.1950 komunisti přepadli Jižní Koreu ----------


V roce 1950 se v Hodkovicích nad Mohelkou objevil František Kdér s větroněm DFS Weihe (Vážka) OK-8606.

V roce 1951 Pražák Pavel Novák za přítomnosti letového inspektora Ministerstva dopravy složil úřední zkoušku Pilota plachtových letadel a byl zapsán v leteckém rejstřík. Následně byl v Čakovicích(?) přeškolen na větroně DFS Weihe OK-8358, Z 25 Šohaj OK-8673, LG-125 OK-0608, OK-0751, OK 8745, DFS Kranich II (Jeřáb) OK-9266.

V roce 1951 na Točné byly dvě DFS Weihe.


Po roce 1951 likvidace německé kořistní techniky.

.