Dolní Benešov (u Opavy) Beneschau, Mähren Letiště Дольный Бенешов

Neplést si s Benešovem u Prahy Beneschau b. Prag

Fliegerhorst Beneschau

Bolatice Bolatitz Letiště Болатице

Bohuslavice Buslawitz

Kravaře Deutsch Krawarn

MAPA.

21.02.2022

Historie, historie2, historie3, ..

helo6103.jpg (231463 bytes)

od 27.12.1921 do prosince 1926.

V roce 1925 vznikla komise, která měla najít vhodné místo pro vybudování státního civilního letiště u Moravské Ostravy. Nerozhodnost a problémy v Moravské Ostravě vedly nakonec k tomu, že ministerstvo veřejných prací povolilo dobudování letiště v Dolním Benešově na Hlučínsku a stavbu letiště v Ostravě odsunulo na neurčito.


, , od prosince 1926 do 1939.


.


V roce 1928 bylo vybudováno u Dolního Benešova letiště Masarykovi letecké ligy. Mělo plochu 1000 x 800 m a rozlohu asi 77 ha. Z velké části se přitom nacházelo na katastru Bohuslavic. Z Dolního Benešova k němu vedla zvláštní silnice. Velkou zásluhu na jeho vzniku měl velitel opavské posádky divizní generál Jindřich Hanák (předseda Místní skupiny MLL v Opavě), po němž bylo letiště pojmenováno. 

helo5223.jpg (77467 bytes)

Byly vybudovány letecké hangáry a další zařízení pro provoz letiště. 

2.9.1928 bylo otevřeno letiště Dolní Benešov.

16.9.1928 slavnostní otevření za účasti 8-10 tisíc návštěvníků, zahajovací projev měl generál Jindřich Hanák a přítomní byli i zástupci Ministerstva národní obrany a Ministerstva veřejných prací.

Leteckého dne se zúčastnilo 12 letadel, od Leteckého pluku 2 v Olomouci, od aeroklubu a ČSA.

Vlevo letoun Aero A 11 "A5" od Letky 1.

Poté letiště používala jen Propagační letka MLL z Olomouce.


V neděli 22.9.1929 letecký den. Tříčlenný roj stíhacích letounů Š 20 od Leteckého pluku 2 v Olomouci. Poté odletěly do Přerova.


.


.


Vlastník letiště MLL za tím účelem nabízela letiště státu a ten si jej od 1.1.1932 pronajal. V ovzduší tehdejší velké hospodářské krize však na zahájení letecké dopravy nebyly podmínky.


.


Od roku 1934 se o letiště zajímalo také ministerstvo národní obrany, po němž byla žádána úhrada dluhů, vzniklých při budování letiště, současně však byla snaha využít jeho plochy i pro potřeby obrany státu v souvislosti s ohrožením ČSR ze strany hitlerovského Německa.


V únoru 1935 začal průzkum terénu pro stavbu budoucího opevnění u Ostravy. 

1.7.1935 ČSA zavedla pravidelnou linku do Prahy s mezipřistáním v Hradci KrálovéLetové řády ČSA.

Na letišti se objevovaly letouny Caproni Ca 97 OK-BEK.

Ilustrační foto , Kdy a kde?

Někdy i Aero A 38 a Fokker F.VII/3m.

1.7.1935 založena Četnická letecká hlídka Dolní Benešov. Velitel npor. Macháček. Pozorovatel npor. Schwarz. Hlídka využila hangár MLL. Letoun AP 32.20 OK-PAE. Hobby Historie 8, 9, 10, 11, 12/2011

helo7135.jpg (300854 bytes) Velitel npor. Macháček (vlevo) a pozorovatel npor. Schwarz.(uprostřed).

Úprava hangáru MLL - výměna oken a dveří. Vybudování skladiště paliva.

30.9.1935 ukončen provoz ČSA.

13.11.1935 nouzové přistání AP 32.20 OK-PAE pro zadřený motor u Jarkovic. helo7138.jpg (208316 bytes) Pilot Macháček lehce zraněn a pozorovatel Schwarz bez zranění. 

Poté létala zde AP 32.42 OK-PAF. 


1.6.1936 letiště bylo zrušeno pro civilní i vojenský provoz, protože se v nejbližším okolí začalo stavět opevnění. Bylo přímo před pevnůstkami Těžkého opevnění IV. sboru v prostoru s německým obyvatelstvem. Platil zákaz létání nad pohraničím.

Opevnění vyznačeno červenou čárou, letiště vyznačeno žlutě.

Od 31.7.1936 služba stíhacího letounu Avia B 534.88 "K1" od Cvičné letky LP 2 do 10.11.1936.

V létě 1936 se stal velitelem npor. Schwarz. Po něm škpt. let. Jiří Vymazal.


12.6.1937 armáda zapůjčila ČLH Dolní Benešov stíhací letoun Avia B 534.196 OK-PAX, později imatrikulován OK-PAS. Létal ji por. Lakomý.


15.1.1938 nehoda B 534.88.

16.2.1938 za špatného počasí  npor. Rostislav Lakomý stíhal německého narušitele s AP 32. Nenašel ho, přesedlal do B 534 OK-PAS a k přistání u Kozmic přinutil německý letoun Junkres W.34 D-IRUV. Ten přistál u trati Hlučín - Kozmice. Posádka Walter Borman a Oskar Schole patřili pod školu v Breslau. Druhého dne posádka vlakem jela domů. Letoun byl německým personálem rozmontován a autem převážen k celnímu úřadu v Annabergu Chałupki u Bohumína. Tam 19.2.1938 vzlétl a opět narušil čs. vzdušný prostor.

Spolupráce s Civilní protiletadlovou obranou.

24.3.1938 zpět přilétla AP 32.42 po GO v Leteckých dílnách v Olomouci.

12.5.1938 přesun ČLH do Moravské Ostravy. Por. Lakomý s B 534.196 OK-PAX a AP 32.42 OK-PAF.

15.5.1938 ČLH Dolní Benešov zrušena. 

Kluzák Skaut Standard helo5366.jpg (72061 bytes), kluzák č. 3 samokřídlo pana Kuchejdy helo5365.jpg (107712 bytes). Kde a kdy?

V září 1938 letiště 800 x 1000 m, stupeň dokončení 90 %.

---------- 30.9.1938 prezident Beneš zlomil národu páteř ----------

Po okupaci Hlučínska hitlerovským Německem bylo letiště zabráno Luftwaffe.


K 1.7.1939 vzniklo Fliegerhorst-Kommandantur Beneschau (Velitelství letiště), podřízeno Flughafen-Bereichs-Kommando Beneschau (Velitelství letištní oblasti), které bylo podřízeno Luftgau-Kommando VIII.

V roce 1939 došlo k nové úpravě letiště.

Provoz proti Polsku v září 1939


Zprvu bylo na letišti umístěno jen několik letadel.

V srpnu 1940 Flughafen-Bereichs-Kommando Beneschau rozpuštěno.

1.10.1940 přiletěla Schule/FAR. 71 do Prostějova. Satelitní letiště Dolní Benešov, Kostelec (Stichovice) a Vyškov.


V letech 1941-42 zde byly přistavěny baráky pro letce.

V září 1941 se FFS A/B 4  přesunula na letiště Neudorf O/S. Polska Nowa Wieś se satelitními letišti Ottmuth Otmęt (Krapkowice) a Dolní Benešov.


.


Od podzimu 1943 se zde začal provádět výcvik frekventantů německé letecké školy, ubytovaných v počtu asi 500 osob v kasárnách v Hlučíně.

15.10.1943 byla přejmenována na FFS A 71.

15.10.1943 byla přejmenována na FFS A 4.

22.12.1943 FFS A 71 přešla pod FFS A 12. Výcvik do prosince 1943.


Němci nad pevností u obce Háj roztáhli nějaké sítě. "Tvořily je kruhy - ještě dnes tam jsou zbytky - a do sítí házeli bomby s tím, aby vyzkoušeli, zda se bomba v síti zachytí a nevybuchne. To si zcela živě pamatuji. V Dolním Benešově bylo letiště, ze kterého vzlétlo letadlo a za střemhlavého letu vypustilo bombu. Vždycky to bylo odpoledne. Trvalo to 14 dní v červenci 1944. Všichni obyvatelé Háje se museli vystěhovat za hranici kostela. Museli nechat otevřená okna. Celá vesnice pak ten nálet sledovala." Zdroj.

Od 2.9.1944 severně letiště u obce Krzanowice Kranstädt provoz 15. mittlere Flugmelde-Leit-Kompanie Luftnachrichten-Regiment 229 (Stellung "Igel Ratibor" též známa jako "Ratte"). Zbytky zařízení.

Protileteckou obranu letiště zajišťovala schwere Flak-Abteilung 290 (o), podřízená Stab/Flak-Regiment 80 (v) v Porubě, součást 11. Flak-Division ve Frýdku.

13.11.1944 ve 3 hod. zřícení poškozeného bombardéru B-17G S/N 42-97738 s palubním radarem od 352nd BS, 301st BG, 5th BW, 15th USAAF z Itálie. Z posádky velitele 1/Lt Wayna A. Wendta přežili jen čtyři členové, kteří byli poté zajati. Letecká badatelna.

Od 17.12.1944 Fliegerhorst-Kommandantur E (mot.) 6/VI (Velitelství letiště), podřízeno Flughafen-Bereichs-Kommando 2/XVII (Velitelství letištní oblasti) ve Kbelích, to bylo podřízeno Luftgau-Kommando XVII.

26.12.1944 v 13.05 hod. americký P-51 od 325th FG, 15th USAAF z Itálie sestřelil u Dolního Benešova německý Ju 88. Kde?


22.1.1945 z Ohlau Oława přiletěla I./ JG 77 s Bf 109 K-4. MAPA. Velitel Gruppenkommandeur I./JG 77 Hptm Joachim Deicke. MAPA letišť ve Slezsku. Ztráty JG 77. Mohlo přiletět kolem 36 stíhaček.

(Příslušníci I./JG 77 "Herz As" u Bf 109 G-14 v lednu 1945 v Dortmundu. helo7369.jpg (96390 bytes), helo7373.jpg (126793 bytes).)

----------

----------

24.1.1945 z Ohlau Oława přiletěl Stab/ JG 77 s Bf 109. Velitel Geschwaderkommodor JG 77 Major Erich Leie, nositel vysokého vyznamenání - Rytířský kříž Železného kříže Ritterkreuz des Eisernen Kreuzes (1.8.1941, jeden z celkem 7 313). hel029.jpg (72928 bytes)

24.1.1945 z Breslau Schöngarten Wroclaw přiletěla III./ JG 77 s BF 109 K-4. MAPA. Velitel Gruppenkommandeur III./JG 77 Hauptmann Armin Köhler. hel030.jpg (181665 bytes) Na fotce v Africe v červenci 1942. Mohlo přiletět kolem 36 stíhaček.

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

31.1.1945 z Prostějova přiletěla II./ JG 77 s Bf 109 G-10 a G-14. MAPA. Velitel II./JG 77 Gruppenkommandeur ?. Mohlo přiletět kolem 36 stíhaček. Bylo na letišti kolem 100 stíhaček?

 

31.1.1945 jihozápadně Gleiwitz (Pl. Qu.81685) sovětská protiletecká obrana sestřelila Bf 109 G-14/U4 WNr. 511904 "žlutá 8" od 3./JG 77. Fw. Gerd Lenke padl. Ztráty JG 77.

31.1.1945 blízko Gleiwitz se zřítil Bf 109 G-10 WNr. 491443 "žlutá 11+-" od 4./JG 77. Fw. Richard Kurz padl. Ztráty JG 77.

31.1.1945 blízko Gleiwitz se zřítil Bf 109 G-10 WNr. 490398 "modrá 5" od 5./JG 77. Uffz. Hans Schröder padl. Ztráty JG 77.

31.1.1945 se zřítil Bf 109 G-14/AS WNr. 784759 "žlutá 17+-" od 7./JG 77. Uffz. Hermann Moser padl. Ztráty JG 77.

31.1.1945 se zřítil Bf 109 K-4 WNr. 332257 "modrá 3" od 12./JG 77. Uffz. Walter Wawoczny padl. Ztráty JG 77.

----------

1.2.1945 blízko Racibórz (Pl. Qu. 81753) se zřítil Bf 109 G-14/U4 WNr. 512437 "modrá 19" od 4./JG 77. Uffz. Herbert Jahn zahynul. Ztráty JG 77.

----------

----------

----------

4.2.1945 byla zrušena FFS A 4.

----------

----------

----------

7.2.1945 návštěva velitele 3. Flieger-Division Generalmajor Sigismund Freiherr von Falkenstein hel062.jpg (19707 bytes) z Olomouce helo8077.jpg (52317 bytes), v pozadí Bf 109 G-14 WNr. 786329 od Stab III./JG 77,  Generalmajor vlevo , Major Erich Leie Geschwaderkommodore JG 77 a Hauptmann Armin Köhler Gruppenkommandeur III./JG 77 byl ten den povýšen na Majora a vyznamenaný Rytířským křížem Železného kříže Ritterkreuz des Eisernen Kreuzes (7.2.1945, jeden z celkem 7 313) helo7372.jpg (139665 bytes).

7.2.1945 za velmi špatného počasí útok šturmoviků Il-2 od 525 шап, 227 шад, 8 шак, 8 ВА pod ochranou stíhacích Jak-7B od 112 гиап, 10 гиад, 10 иак, 8 ВА na letiště Hrabůvka. Skupina stíhačů blokovala letiště Dolní Benešov. Přesto němečtí stíhači nad Šumbarkem (Havířovem) zachytili šturmoviky. Kde byli hlásky a radary hlásné služby? Deník bitevní divize. Deník stíhacího korpusu.

----------

----------

9.2.1945 blízko Bielitz Bielsko / Schwarzwasser Strumień se při volném lovu zřítil Bf 109 K-4 WNr. 332555 "červená 5" od 10./JG 77. Uffz. Josef Neufels padl. Ztráty JG 77.

9.2.1945 blízko Bielitz Bielsko / Schwarzwasser Strumień se při volném lovu zřítil Bf 109 K-4 WNr. 332267 "žlutá 6" od 11./JG 77. Uffz. Reinhard Tippner padl. Ztráty JG 77.

----------

----------

----------

----------

----------

----------

15.2.1945

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

V březnu 1945 spojovací 12./Flugzeugverbindungsgeschwader 2. (?)

----------

2.3.1945 I./JG 77 odletěla do Přerova. MAPA.

----------

----------

----------

----------

----------

7.3.1945 se zabil Major Erich Leie Geschwaderkommodore JG 77. Dočasný velitel Major Siegfried Freytag, nositel vysokého vyznamenání - Rytířský kříž Železného kříže Ritterkreuz des Eisernen Kreuzes (3.7.1942, jeden z celkem 7 313). hel031.jpg (14985 bytes)

----------

----------

----------

Od 10.3.1945 helo7144.jpg (324497 bytes), Schématická mapa zachycuje německá obranná postavení na severní Moravě, původní plán ostravské operace a tři fáze jejího skutečného průběhu.

10.3.1945 v 9.30-9.45 nálet bombardérů 321 бад, 8 ВА přikrytých stíhači 15 гиад, 10 иак, 8 ВА. Deník stíhacího korpusu.

181 иад, 3 шак, 2 ВА blokovaly letiště Bolatice - Kravaře. Deník korpusu.

Kdy a odkud (Stichovice, Prostějov) se přesunula bitevní I./SG 4 s letouny Fw 190?  Velitel I./SG 4 Gruppenkommandeur Hptm Fritz Schröter - nositel vysokého vyznamenání - Rytířský kříž Železného kříže Ritterkreuz des Eisernen Kreuzes (24.9.1942). hel027.jpg (34340 bytes) Na fotce jako Oberleutnant. Bojovala u Opavy a Ostravy. MAPA.

----------

----------

----------

----------

----------

----------

16.3.1945 stíhačky od 8 гиад, 5 иак, 2 ВА zaútočily na letiště Bolatice. Zapáleny tři letouny Fw 190. Deník korpusu.

16.3.1945 celkem 22 letů stíhaček Jak-9 od 181 иад, 3 шак, 2 ВА k zablokování letiště Bolatice. Deník korpusu.

16.3.1945 německé letouny útočily na sovětské vojska, proto v 11.20 hod. štáb 2 ВА vydal rozkaz 3 шак, 2 ВА zaútočit na letiště.

16.3.1945 v 13.57 hod. odstartovalo 16 šturmoviků pod vedením velitele 893 шап, 307 шад, 3 шак, 2 ВА přikrytých 12 stíhacími Jak-9 od 53 иап, 181 иад, 3 шак, 2 ВА a v 14.23 až 14.27 hod. zaútočilo na 60 letadel na severní straně letiště Bolatice. V době útoku nad letištěm patrolovaly dvě skupiny německých letounů typu Bf 109 a Fw 190, celkem 16 letounů. Sovětští stíhači sestřelily pět letounů. Útokem byl poškozen hangár, zničen jeden dvoumotorový letoun a devět jednomotorových letounů. Deník bitevního korpusu.

----------

17.3.1945 stíhačky od 8 гиад, 5 иак, 2 ВА zaútočily na letiště Bolatice. Zapáleny tři letouny a cisterna. Deník stíhacího korpusu.

----------

18.3.1945 nouzové přistání Bf 109 G-14/AS WNr. 787 449 od II./JG 77 u Amalína (okres Bruntál).

18.3.1945 zřícení Bf 109 G-14 WNr. 464530 od II./JG 77. Uffz. Hosse padl. Ztráty JG 77.

18.3.1945 v Olomouci zřícení Bf 109 G-10 WNr. 491355 od II./JG 77. Lt. Walter Knüttel padl. Ztráty JG 77.

----------

19.3.1945 stíhačky od 8 гиад, 5 иак, 2 ВА měly přikrýt útok šturmoviků od 3 шак, 2 ВА na letiště Bolatice. Deník stíhacího korpusu.

----------

20.3.1945 blízko Hermkirch (?) sovětská protiletecká obrana sestřelila Bf 109 G-14 WNr. 511971 od 3./JG 77. Gefr. Horst Sauer padl. Ztráty JG 77.

----------

----------

22.3.1945 přiletěl velitel Luftflotte 6 gen. Robert von Greim na inspekční cestu. Na letišti byla porada za účasti velitelů 3. Flieger-Division a sousedních jednotek. (Stíhací JG 77, doplňovací stíhací III./Erg. JG 1, bitevní SG 77, bitevní SG 4, průzkumná 2./NAGr. 2, atd.) 

22.3.1945 dvacet šturmoviků od 307 шад, 3 шак, 2 ВА přikrytých 22 stíhacími Jak-9 od 181 иад, 3 шак, 2 ВА zaútočilo na letiště Bolatice. Sověti podle vyhodnocených fotosnímků zničili 17 letounů. Deník bitevního korpusu.

22.3.1945 stíhačky od 8 гиад, 5 иак, 2 ВА měly přikrýt útok šturmoviků od 3 шак, 2 ВА na letiště Bolatice. Zapáleny tři letouny Fw 190. Deník stíhacího korpusu.

Ztráta letounu Fi 156 velitele Luftflotte 6 a velitele 3. Flieger-Division, dále salonní He 111 H-6 Generaloberst Ferdinanda Schörnera, od ledna 1945 velitele Heeresgruppe Mitte, od 5.4.1945 Generalfeldmarschall.

22.3.1945 se poblíž obce Kolný (okres České Budějovice) zřítil Bf 109 G-10/R2 od JG 77. Ogefr. Weber útočil na pozemní cíle na východní frontě a při tom mělo dojít k poškození protiletadlovou palbou. Zřejmě došlo ke ztrátě orientace a pilot se dostal až do prostoru Českých Budějovic. Mezi obcemi Ševětín a Velechvín opustil svoji "stodevítku" na padáku. I přes zranění dokázal vyhledat pomoc u místního hajného Jungwirta. Letecká badatelna. Byl z Dolního Benešova?

----------

23.3.1945 šturmoviky od 3 шак, 2 ВА přikrytých stíhacími Jak-9 od 181 иад, 3 шак, 2 ВА zaútočilo na vlak na stanici v Kravařích. Stíhačky Jak-9 od 306 иап, 181 иад, 3 шак, 2 ВА zaútočily na letoun Ju 88 na letišti Bolatice, který vybuchl. V tu chvíli se objevilo na dvacet letounů Bf 109, které zaútočily na Jaky. Sovětům se podařilo sestřelit několik letounů Bf 109. Deník bitevního korpusu.

23.3.1945 zřícení Bf 109 G-14 WNr. 46592? od 3./JG 77. Uffz. Walter Konzelmann padl. Ztráty JG 77.

----------

 

Od 24.3.1945 helo7144.jpg (324497 bytes), Schématická mapa zachycuje německá obranná postavení na severní Moravě, původní plán ostravské operace a tři fáze jejího skutečného průběhu.

24.3.1945 sedmnáct šturmoviků od 154 гшап, 307 шад, 3 шак, 2 ВА přikrytých 30 stíhacími Jak-9 od 181 иад, 3 шак, 2 ВА zaútočilo na letiště Bolatice. Sověti podle vyhodnocených fotosnímků zničili 3 letouny. Ve vzdušném boji sestřelili 5 letounů Fw 190 a dva letouny Bf 109. Deník bitevního korpusu.

24.3.1945 letištní flak sestřelil Pe-2 od 6 бап, 219 бад, 4 бак, 2 ВА u Kobeřic, severozápadně letiště. Vyprošťování.

----------

25.3.1945 stíhačky od 8 гиад, 5 иак, 2 ВА zaútočily na letiště Bolatice. Poškozeny dva letouny. Deník korpusu.

----------

----------

27.3.1945 II./JG 77 odletěla do Prostějova. MAPA. (Dne 25.3.1945 nad Prostějovem Američani sestřelili 6 bitevních Fw 190. Pravděpodobně tam přeletěla Stafell pro ochranu bitevníků.)

----------

28.3.1945 stíhačky od 8 гиад, 5 иак, 2 ВА zaútočily na letiště Bolatice. Zapáleny dva letouny Bf 109. Deník stíhacího korpusu.

28.3.1945 u Leobschütz Głubczyce zřícení Bf 109 K-4 od 10./JG 77. Lt. Prechtl padl. Ztráty JG 77.

----------

29.3.1945 šturmoviky od 3 шак, 2 ВА přikryté stíhacími Jak-9 od 181 иад, 3 шак, 2 ВА zaútočily na cíle u obce Racibórz, Berendorf Bienkowice, Bolatice, Storbeiwitz?. Deník bitevního korpusu.

----------

30.3.1945 zřícení letounu Il-2 od 948 шап, 308 шад, 8 шак, 8 ВА. Velitel eskadrily lejtěnant P. M. Kondrašov a střelec Alexej Ivanovič Vaňušin zahynuli. Letecká badatelna.

----------

31.3.1945 v době 13.00-13.50 hod. moskevského času osm stíhaček od 8 гиад, 5 иак, 2 ВА blokovaly letiště Bolatice, když bombardéry Pe-2 od 4 бак, 2 ВА bombardovaly Racibórz. Deník stíhacího korpusu.

V březnu 1945 se Fliegerhorst-Kommandantur E 6/VI (Velitelství letiště) přesunulo do Liberce. Kdy?

----------

V dubnu 1945 zdravotnická Sanitätsflugbereitschaft 2. (?)

1.4.1945 se stal velitelem Geschwaderkommodor JG 77 Major Fritz Losigkeit. hel032.jpg (9550 bytes) Major Siegfried Freytag, nositel vysokého vyznamenání - Rytířský kříž Železného kříže Ritterkreuz des Eisernen Kreuzes (3.7.1942, jeden z celkem 7 313) se stal velitelem II./JG 77.

On 8 May 1945, I gave the order to fly westwards and we entered American captivity in Regensburg. I had flown 750 missions in East and West, and scored 68 aerial victories, of which 11 were in the West.

1.4.1945 šturmoviky od 3 шак, 2 ВА přikryté stíhacími Jak-9 od 181 иад, 3 шак, 2 ВА zaútočily na cíle u obce Berendorf Bienkowice, Hať, Bolatice, Kobeřice, Streitkirch?. Deník bitevního korpusu.

1.4.1945 stíhačky od 355 иап, 181 иад, 3 шак, 2 ВА doprovázely bombardéry Pe-2 od 4 бак, 2 ВА, které bombardovaly cíle u města Opavy, Langenau Czernica, Berendorf Bienkowice a Bolatice. Čtyři stíhačky Jak-9 od 355 иап, 181 иад, 3 шак, 2 ВА blokovaly letiště Bolatice. Deník bitevního korpusu.

1.4.1945 šest stíhaček od 8 гиад, 5 иак, 2 ВА blokovaly letiště Bolatice a spolu s bombardéry Pe-2 od 4 бак, 2 ВА ostřelovaly letouny na letišti. Zničily dva letouny Fw 190. Deník stíhacího korpusu.

1.4.1945 zřícení Bf 109 G-14/AS WNr. 787460 "červená 7" od 8./JG 77. Ofw. Bernhard Brünjes padl. Ztráty JG 77.

----------

V noci z 2. na 3.4.1945 v době od 21.20 do 22.20 hod. jednotlivé bombardéry A-20 od 321 бад, 8 ВА po 5 až 10 minutách bombardovaly letiště. Účastnilo se 10 letounů s náletem 14 hodin. Deník letecké armády.

----------

3.4.1945 šturmoviky od 3 шак, 2 ВА přikryté stíhacími Jak-9 od 181 иад, 3 шак, 2 ВА zaútočily na cíle u obce Kobeřice, Chuchelná, Bolatice. Deník bitevního korpusu.

----------

Útoky německých stíhačů na letouny Il-2 od 525 шап, 227 шад, 8 шак, 8 ВА. Deník pluku.

----------

5.4.1945 dvojice šturmoviků od 624 шап, 308 шад, 3 шак, 2 ВА přikrytých 4 stíhacími Jak-9 od 306 иап, 181 иад, 3 шак, 2 ВА a další dvě stíhačky Jak-9 od 306 иап, 181 иад, 3 шак, 2 ВА prováděly průzkum u města Krnov, Bolatice, Opava. Deník bitevního korpusu.

5.4.1945 u Racibórz se zřítil Bf 109 od III./JG 77. Uffz. Hans Fischer padl. Ztráty JG 77.

----------

----------

7.4.1945 poslední zachycená ztráta II./JG 77 na letišti.

V noci z 7. na 8.4.1945 celkem 4 letouny A-20 od 321 бад, 8 ВА prováděly průzkum silniční a železniční dopravy ve směru na Opavu, Olomouc a Těšín a bombardovaly letiště Dolní Benešov (3 letouny), železniční stanici v Moravské Ostravě, Těšíně, Karviné a Fryštátě. Nálet 6 hodin. Deník armády.

----------

8.4.1945 lejtěnant Veleckij a vedený mládšij lejtěnant Sačkov na letounech P-39 Airacobra od 268 иап ПВО, 310 иад ПВО z letiště Gliwice byli navedeni rádiem (naváděcí stanoviště bylo umístěno jihovýchodně Racibórz) do oblasti 10-15 km jižně Racibórz, kde lejtěnant Veleckij sestřelil dva Bf 109. Ty dopadly u Kietrz Katscher. Deník divize PVO.

----------

----------

----------

11.4.1945 stáršij lejtěnant Čajka a vedený mládšij lejtěnant Ďjakov na letounech P-39 Airacobra od 268 иап ПВО, 310 иад ПВО z letiště Gliwice sestřelil Bf 109. Ten dopadl 18-20 km jihovýchodně Racibórz. Kde to je? Deník divize PVO.

11.4.1945 poslední ztráta III./JG 77 na letišti.

----------

----------

13.4.1945 letouny Il-2 od 224 шад, 8 шак, 8 ВА pod přikrytím stíhaček od 10 гиад, 10 иак, 8 ВА prováděli průzkum německých pozici u obcí Kravaře, Výškovice (okres Ostrava-město), Komárov, Skřipov. Deník bitevní divize.

13.4.1945 stáršij lejtěnant Segej Grigorjevič s vedeným mládšim lejtěnantem Šišem na letounech P-39 Airacobra od 268 иап ПВО, 310 иад ПВО z letiště Gliwice sestřelil Fw 190. Kde dopadl? Rogačko se během letu zřítil a zahynul u obce Závada (okres Karviná). Deník divize PVO.

13.4.1945 byla zrušena III./JG 77. Zbytky přešly do II./JG 77 v Prostějově. Velitelem Gruppenkommandeur II./JG 77 se stal Major Armin Köhler, nositel vysokého vyznamenání - Rytířský kříž Železného kříže Ritterkreuz des Eisernen Kreuzes (7.2.1945, jeden z celkem 7 313). hel033.jpg (44692 bytes) Na fotce ještě jako Hauptmann.

----------

V noci z 14. na 15.4.1945 celkem 4 letouny A-20 od 321 бад, 8 ВА prováděly průzkum a bombardovaly letiště Dolní Benešov. Deník armády.

V noci z 14. na 15.4.1945 celkem 10 letounů Po-2 od 87 гоап ГВФ, 8 ВА z letiště Poręba prováděly průzkum. Provedeno 22 letů. Deník armády.

----------

Od 15.4.1945 helo7144.jpg (324497 bytes), Schématická mapa zachycuje německá obranná postavení na severní Moravě, původní plán ostravské operace a tři fáze jejího skutečného průběhu.

Ke dni 15.4.1945 bylo na letišti Hlavnice (Jakartovice), Dolní Benešov a Moravská Ostrava podle sovětského průzkumu do 20 letounů na každém letišti. Patrolující skupiny měly od 6 do 14 letounů Bf 109 nebo Fw 190. Deník letecké armády.

K 15.4.1945 podle sovětského průzkumu bylo u obce Dolní Benešov 4 baterie mobilního flaku. Deník letecké armády.

15.4.1945 vlastní protiletecká obrana sestřelila Bf 109 od JG 77. Letoun dopadl severně obce Kozmice. Pilot se zachránil pomocí padáku. Letecká badatelna.

15.4.1945 letouny Il-2 a Il-10 od 224 шад, 8 шак, 8 ВА pod přikrytím stíhaček od 10 гиад, 10 иак, 8 ВА útočily na německé pozice u obcí Služovice, Svoboda, Chlebičov, Kravaře, Olza?, Raduň, Pusté Jakartice. Flak nad Služovicemi sestřelil Il-2 v. č. 11698 od 565 шап, 224 шад, 8 шак, 8 ВА. Mládšij lejtěnant Tezikov, střelec Vasiljev zahynuli. Během dne flak sestřelil Il-2 od 565 шап, 224 шад, 8 шак, 8 ВА, která nouzově přistála u Ratiboře. Německý stíhač sestřelil Il-2 od 996 шап, 224 шад, 8 шак, 8 ВА, která nouzově přistála u Rozeň? Dva sovětské Jak-3 od 112 гиап, 10 гиад, 10 иак, 8 ВА sestřelily vlastní Il-10 od 571 шап, 224 шад, 8 шак, 8 ВА. Deník bitevní divize.

15.4.1945 na německé pozice u obcí Chuchelná, Peněberky(?), Zábřeh a Bohuslavice útoky Il-2 od 525 шап, 227 шад, 8 шак, 8 ВА přikrytých stíhacími lavočkiny od 181 гиап, 15 гиад, 10 иак, 8 ВА. Němečtí stíhači sestřelili pět šturmoviků. Deník bitevního pluku. Deník bitevní divize.

15.4.1945 na německé pozice u obcí Kobeřice, Štěpánkovice, Bolatice a Peněberky(?) útoky Il-2 od 208 шап, 227 шад, 8 шак, 8 ВА přikrytých stíhacími lavočkiny od 180 гиап, 15 гиад, 10 иак, 8 ВА. Němečtí stíhači sestřelili jeden šturmovik a flak sestřelil dva šturmoviky. Deník bitevní divize.

15.4.1945 na německé pozice u obcí Chuchelná, Peněberky(?), Zábřeh a Bohuslavice útoky Il-2 od 525 шап, 227 шад, 8 шак, 8 ВА přikrytých stíhacími lavočkiny od 181 гиап, 15 гиад, 10 иак, 8 ВА. Němečtí stíhači sestřelili pět šturmoviků. Deník bitevního pluku. Deník bitevní divize.

15.4.1945 útoky 1. čs. smld na cíle u Dolního Benešova.

15.4.1945 němečtí stíhači sestřelily sovětský letoun Jak-9 v.č. 5315374 od 112 гиап, 10 гиад, 10 иак, 8 ВА. Letoun dopadl do obce Zábřeh. Gard. lejtěnant Jevgenij Sljusarenko zahynul. Letecká badatelna.

15.4.1945 v 14.30 hod. skupiny po devíti bombardérech A-20 od 321 бад, 8 ВА bombardovaly okolí obce Kravaře, Bolatice, Zábřeh, Bohuslavice, Dolní Benešov. Deník armády.

15.4.1945 sovětská dělostřelba poškodila na letišti bitevní Fw 190F od 3./SG 4 z 25 %.

15.4.1945 Stab/JG 77 odletěl do Prostějova. MAPA.

I./SG 4 s letouny Fw 190 se přesunula do Stichovic.

15.4.1945 němečtí stíhači sestřelily 8 ВА 6 letounů Il-2, dva letouny A-20, flak sestřelil 2 letouny Il-2, domů se nevrátily 2 letouny Jak-9, havárie jednoho letounu Il-10 a jednoho letounu La-5. Sověti sestřelili ve 21 skupinových bojích 18 letounů Bf 109 a 3 letouny Fw 190. Deník armády.

Zřícení Bf 109 K-4 u Kravař. Kdy? Letecké muzeum Suchdol nad Odrou.

Ve dnech 15. a 16.4.1945 bylo letiště vyklizeno.

----------

16.4.1945 letouny Il-2 a Il-10 od 224 шад, 8 шак, 8 ВА pod přikrytím stíhaček od 10 гиад, 10 иак, 8 ВА útočily na německé pozice u obcí Kravaře, Oldřišov, Bohuslavice. Deník bitevní divize.

16.4.1945 na německé pozice útoky Il-2 od 525 шап, 227 шад, 8 шак, 8 ВА přikrytých stíhacími lavočkiny od 180 гиап, 15 гиад, 10 иак, 8 ВА. Německý stíhač Bf 109 sestřelil šturmovik mládšiho lejtěnanta Zatlinkina, který nouzově přistál. Mládšij lejtěnant Skugarev sestřelil jednu Bf 109, která se zřítila u Bohuslavic. Deník bitevního pluku.

16.4.1945 skupiny po devíti bombardérech A-20 od 321 бад, 8 ВА přikryté stíhačkami od 10 иак, 8 ВА bombardovaly okolí obce Kravaře, Bohuslavice, Štěpánkovice. Deník armády.

16.4.1945 němečtí stíhači sestřelily 8 ВА dva letouny A-20, flak sestřelil letoun A-20, havárie při vzletu letounu A-20. Sověti sestřelili v 16 skupinových bojích 11 letounů Bf 109 a 2 letouny Fw 190. Deník armády.

----------

17.4.1945 letouny Il-2 a Il-10 od 224 шад, 8 шак, 8 ВА pod přikrytím stíhaček od 10 гиад, 10 иак, 8 ВА útočily na německé pozice u obcí Chlebičov, Pusté Jakartice, Kravaře, Komárov. Deník bitevní divize.

17.4.1945 na německé pozice útoky Il-2 od 525 шап, 227 шад, 8 шак, 8 ВА přikrytých stíhacími lavočkiny od 181 гиап, 15 гиад, 10 иак, 8 ВА. Německý stíhač Bf 109 sestřelil šturmovik stáršího lejtěnanta Armakova. Deník bitevního pluku.

17.4.1945 na německé pozice útoky Il-2 od 208 шап, 227 шад, 8 шак, 8 ВА přikrytých stíhacími lavočkiny od 181 гиап, 15 гиад, 10 иак, 8 ВА. Deník bitevní divize.

17.4.1945 skupiny po devíti bombardérech A-20 od 321 бад, 8 ВА bombardovaly okolí obce Dolní Benešov, Háj, Smolkov, Velké Hoštice. Deník armády.

17.4.1945 Sověti podle hlášení na letišti ukořistili 4 letadla, 6 kluzáků a 12 kanónů a děl.

----------

----------

----------

20.4.1945 u Nové Plesné (okres Ostrava-město) němečtí stíhači sestřelili bitevní Il-2 v.č. 8974 od 637 шап, 227 шад, 8 шак, 8 ВА. Posádka lejtěnant Jefimenko a seržant Sazonov zahynula. Letoun se zřítil u Dolního Benešova. Deník divize.

20.4.1945 u Nové Plesné (okres Ostrava-město) německý Fw 190 sestřelil bitevní Il-2 v.č. 11684 od 637 шап, 227 шад, 8 шак, 8 ВА. Posádka mladšij lejtěnant Skugarev, rjadovij Guděnko zahynula. Letoun se zřítil u Dolního Benešova. Deník divize.

----------

----------

----------

23.4.1945 letouny Il-2 od 224 шад, 8 шак, 8 ВА pod přikrytím stíhaček od 10 гиад, 10 иак, 8 ВА útočily na německé pozice u obcí Velká Polom (okres Ostrava-město), Josefovice (okres Opava), Horní Lhota (okres Ostrava-město). Flak sestřelil Il-2 v. č. 12919 od 565 шап, 224 шад, 8 шак, 8 ВА. Podle ostatních posádek mládšij lejtěnant Kolod? a seržant Pospeljov nouzově přistáli u Morávky. Deník bitevní divize.

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

Sověti u nás

1.5.1945 z Czerwionka do Kravař se přesunul štáb 227 шад, 8 шак, 8 ВА. Deník korpusu. Přehled bojové činnosti částí letecké armády.

1.5.1945 z polního letiště Leszczyny se přesunul 637 шап, 227 шад, 8 шак, 8 ВА s 24 letouny Il-2, jedním UIl-2. Deník korpusu. Přehled bojové činnosti částí letecké armády.

----------

----------

----------

----------

----------

 

6.5.1945 z polního letiště Leszczyny se přesunul 208 шап, 227 шад, 8 шак, 8 ВА s 18 letouny Il-2, jedním UIl-2 a jedním Po-2. Deník korpusu.

----------

7.5.1945 z polního letiště Gierałtowice se přesunul 112 гиап, 10 гиад, 10 иак, 8 ВА s 31 letouny Jak. Deník divize. Deník korpusu. Přehled bojové činnosti částí letecké armády.

7.5.1945 z polního letiště Gliwice se přesunul 113 гиап, 10 гиад, 10 иак, 8 ВА s 26 letouny Lavočkin. Deník divize. Deník korpusu. Přehled bojové činnosti částí letecké armády.

helo6122.jpg (1392683 bytes), helo8071.jpg (261405 bytes).

7.5.1945 letouny Il-2 a Il-10 od 224 шад, 8 шак, 8 ВА pod přikrytím stíhaček od 10 гиад, 10 иак, 8 ВА a od 15 гиад, 10 иак, 8 ВА útočily na německé pozice v okolí Olomouce, Klepáčova (okres Šumperk), Šternberka, a průzkum silnic mezi obcemi Náměšť na Hané - Prostějov - Olomouc - Litovel - Břidličná (okres Bruntál) - Václavov u Bruntálu (okres Bruntál) - Rýmařov (okres Bruntál) - Horní Město (okres Bruntál) - Valšov (okres Bruntál). Deník bitevní divize.

7.5.1945 stíhačky od 10 иак, 8 ВА doprovázely letouny Il-2 a Il-10 od 8 шак, 8 ВА, které útočily na německé pozice u Olomouce a dále stíhačky prováděly průzkum u Mohelnice, Litovle a Olomouce. Deník stíhacího korpusu.

----------

8.5.1945 letouny Il-2 a Il-10 od 224 шад, 8 шак, 8 ВА pod přikrytím stíhaček od 10 гиад, 10 иак, 8 ВА a od 15 гиад, 10 иак, 8 ВА útočily na německé pozice v okolí obcí Olšany u Prostějova (okres Prostějov), Topolany, Unčovice, Cholina, Horka nad Moravou, Křelov, Příkazy, Senice na Hané, železniční stanice Hejčín,  a průzkum silnic západně Olomouce. Deník bitevní divize.

8.5.1945 stíhačky od 10 иак, 8 ВА doprovázely letouny Il-2 a Il-10 od 8 шак, 8 ВА a bombardéry od 321 бад, které útočily na německé pozice u Olomouce, Litovle, Náměšti na Hané a dále stíhačky prováděly průzkum u Olomouce, Loštic (okres Šumperk), Moravské Třebové (okres Svitavy) a Prostějova. Deník stíhacího korpusu.

8.5.1945 mezi 10.00-10.50 hod. nad obcí Moravská Loděnice, část obce Bohuňovice (okres Olomouc) se gardový lejtěnant Ilja Fedotovič Kuzin na stíhacím letounu Jak-3 od 112 гиап, 10 гиад, 10 иак, 8 ВА srazil s bitevním Il-2 od 637 шап, 227 шад, 8 шак, 8 ВА. Pilot stíhačky a pilot bitevníku mládšij lejtěnant Georgij Demjanovič Podojnicin zahynuli. Střelec bitevníku se zachránil pomocí padáku. Deník stíhacího korpusu.

8.5.1945 mezi 14.05-15.10 hod flak u Křelova (okres Olomouc) sestřelil letoun La-7 od 113 гиап, 10 гиад, 10 иак, 8 ВА. Mládšij lejtěnant Povelenok zahynul. Deník stíhacího korpusu.

------ 8.5.1945 v 23.01 hod SEČ (u nás 9.5.1945 v 0.01 hod. SELČ) bezpodmínečná kapitulace Německa -----

113 гиап se na konci války nacházel na letištích Hlučín, Hrabůvka a Dolní Benešov (Хлучин, Грабувка и Бенешов). Zdroj.

Letci P. M. Bojkov a V. I. Muravjev na pozadí La-7 "67" od 113 гиап na jaře 1945. Kde a kdy?

9.5.1945 přiletěly do Prahy-Kbel dva sovětské průzkumné letouny Pe-2 od 8 орап, 8 ВА z Dolního Benešova. Na palubě Pe-2FT "žlutá 22" byl šturman 1. čs. smíšené letecké divize pplk. František Rypl. Před obědem odletěly přes Ruzyň zpět do Dolního Benešova.

9.5.1945 stíhačky od 10 гиад, 10 иак, 8 ВА doprovázely letouny Il-2 a Il-10 od 8 шак, 8 ВА provádějíc průzkum u města Žamberk (okres Ústí nad Orlicí), Chlumec nad Cidlinou (okres Hradec Králové), Moravská Třebová (okres Svitavy), Svinčany (okres Chrudim) a Chrudim. Deník stíhacího korpusu.

----------

10.5.1945 stíhačky od 10 гиад, 10 иак, 8 ВА prováděly průzkum u Žamberka (okres Ústí nad Orlicí), Hradce Králové, Kolína, Hlinska (okres Chrudim) a Poličky (okres Svitavy). Dva letouny Jak-9 od 112 гиап, 10 гиад, 10 иак, 8 ВА se nevrátily. Stáršij lejtěnant Rejdel a lejtěnant Zaprejev při letu od Prahy ztratili orientaci a přistáli na letišti Zvolen. Deník korpusu.

----------

11.5.1945 čtyři Lavočkiny od 113 гиап, 10 гиад, 10 иак, 8 ВА a dva Jaky od 112 гиап, 10 гиад, 10 иак, 8 ВА letěly do Prahy. Nalétaly 6.40 hod. Deník korpusu.

----------

12.5.1945 z Boguszowice se přesunul 525 шап, 227 шад, 8 шак, 8 ВА s letouny Il-2. Podrobnosti. MAPA. Deník pluku. Deník korpusu. Nebo se 10.5.1945 přesunul z Moskvy?

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

19.5.1945 se 525 шап, 227 шад, 8 шак, 8 ВА přesunul na letiště Leszczyny.

----------

----------

----------

 

 

----------

----------

----------

Štáb 10 гиад se přesunul do? MAPA.

112 гиап se přesunul do Стрый, Львовская область.

113 гиап se přesunul do Жолква, od 1951 přejmenování na Нестеров, Львовская область.

 

Štáb 227 шад, 8 шак, 8 ВА se přesunul do? MAPA.

208 шап, 227 шад, 8 шак, 8 ВА se přesunul do Коломыя.

637 шап, 227 шад, 8 шак, 8 ВА se přesunul do Коломыя.

 

Do 15.7.1945 provoz Sovětů.

V červenci 1945 bylo letiště formálně předáno československé armádě.


Od 4.5.1946 opět bylo letiště využíváno pro leteckou školu. Kluzák Schulgleiter SG 38 "6-1176" helo5367.jpg (72496 bytes), helo5368.jpg (75942 bytes), helo5369.jpg (72031 bytes), helo5371.jpg (56320 bytes), větroň Grunau Baby GB IIb helo5370.jpg (70730 bytes) a větroň DFS Kranich II "Slavoj" helo5372.jpg (47713 bytes).


Zbytky německých letounů byly odstraňovány ještě 23.3.1947.


 ---------- 25.2.1948 prezident Beneš dokončil předání moci komunistům ----------


.


--------- 25.6.1950 komunisti přepadli Jižní Koreu ----------


Při redislokaci vojenských útvarů v 1. polovině 50. let armáda letiště opustila a nadále sloužilo pro potřeby Svazarmu na výcvik ve sportovním létání.


.


.


Fotomapa z roku 1954. Zelený kroužek vojenský areál. Žlutý kroužek civilní hangár.


.


.


V roce 1957 v souvislosti s postupnou likvidací letiště v Ostravě-Hrabůvce se uvažovalo o rozšíření letiště, aby mohlo sloužit i pro eventuální potřeby armády, ale nakonec byla jako ekonomicky výhodnější zvolena varianta vybudování nového letiště Krajského aeroklubu Ostrava v Zábřehu u Hlučína.


V důsledku toho bylo letiště během roku 1958 zrušeno a jeho zařízení byla postupně likvidována.