26.12.2023
1919-27.12.1921.
1.6.1920 ve Kbelích vznikla Letecká setnina 10. Velitel František Sýček. Podřízena Letecké skupině v Čechách. Ve výzbroji letouny Rumpler C.VII Rubild a letouny SPAD S.VII C1.
Od 6.9.1920 podléhala Letecké skupině I/1.
14.10.1919 u Rakovníka havaroval ukrajinský letoun Salmson SAL. 2 A.2 Nº.5044. Letoun byl v rámci dobrých vztahů s Ukrajinskou republikou vyměněn systémem "kus za kus" za Nº.4334. Letoun Nº.5044 byl opraven a létal u nás do roku 1924. Sloužil u této jednotky.
20.10.1920 se přejmenovala na Leteckou rotu 34.
Od ledna 1921 podléhala Leteckému pluku 1.
Stíhačka SPAD S VIIC.1 od Letecké roty 32 či Letecké roty 34 a za ní hangár Wagner č. 2, před hangárem č. 3.
15.7.1921 se přejmenovala na Leteckou rotu 2.
27.12.1921-1926.
V roce 1922, po absolvování vojenské prezenční služby nastoupil Jaroslav Kamarýt k Vojenskému leteckému učilišti při Leteckém pluku č. 1 v Praze. Dne 10.12.1922 byl zařazen do II. počátečního pilotního kursu u LP 1, v hodnosti vojín.
31.12.1922 ve Kbelích vznikla Letecká rota 34. Podléhala Leteckému pluku 1.
Od března 1923 podléhala Leteckému praporu I/1.
V květnu 1923 měla ve výzbroji sedm letounů SPAD S.VII C1, jeden letoun Hansa-Brandenburg C.I, šest letounů AERO A 14 a šest letounů AERO A 1.
Září 1923. Československé armádní manévry roku 1923 u Poličky. Video. Pět Leteckých rot s 50 letouny. Cvičení se mohly teoreticky účastnit letouny těchto jednotek: kbelská Letecká rota č. 2, 32, 34 a 71, olomoucká Letecká rota č. 1, 3, 33, vajnorská Letecká rota 6, nitranská Letecká rota č. 5, 8, 31 a košická Letecká rota č. 7.
Od 1.1.1924 zavedeny plukovní znaky. Letecký pluk 1 .
31.3.1924 rtm. pilot Vladimír Petrásek od Leteckého pluku 1 (asi od Letecké roty 32 či Letecké roty 34) zahynul na stíhacím letounu u Škvorce (okres Praha-východ). Pilot pocházel ze Stupic a byl pohřben v Kolodějích. Letectví 1924, str. 88,112.
4.5.1924 se přejmenovala na Letku 34. Podléhala Letecké peruti I/1 .
5.7.1924 nehoda letounu SPAD v. č. 11485 (asi od Letky 32 či Letky 34) pilota des. Kadlčáka.
V červenci 1924 v Českých Budějovicích detachement Leteckého pluku 1. Velitel npor. let. František Křečan (velitel Letky 34).
18.7.1924 v 8.40 hodin se zabil polní pilot npor. let. František Křečan a pozorovatel por. děl. Jaroslav Vondrášek. Letoun LETOV Š 21.32 (původně Š M-2.10) pro požár za letu nad Hosínem se zřítil během nouzového přistání u obce Hrdějovic. Shořeli. Letecká badatelna.
V říjnu 1924 měla ve výzbroji jeden letoun AERO A 12.
26.7.1925 letecký den v českých Budějovicích za účasti letounů Leteckého pluku 1. Létalo dvanáct letounů. Vybrali se peníze na památník zahynulým letcům.
Pomník byl odhalen až 28.10.1926 . Stav k 22.9.2013.
4.7.1924 se zabil četař Josef Kohel. Při cvičení shazoval za nízkého letu pouzdro se zprávou a stuha pouzdra se mu zachytila za páku plynu letounu Spad S.VII v. č.11604. (?)
V říjnu 1924 měla ve výzbroji pouhý jeden pozorovací letoun Aero A 12.
Od září 1926 podléhala Letecké peruti III/1 .
, , od 12.1926.
V září 1928 přesun do Chebu.
5.9.1929 v 12.05 hod se nedaleko obce Přední Chlum srazily letouny Aero Ab 111.86 od Letky 4 a Avia B 21.94 od Letky 34 startující z Dlouhé Lhoty. Četař Pekárek Josef (Avia B 21.94) a pilot četař Böll Jaroslav a pozorovatel npor. Selnar Antonín (Aero Ab 111.86) zahynuli. Letecká badatelna. Pomníky.
1.10.1929 se přejmenovala na Letku 31.
Od října 1929 měl Letecký pluk 2 barevný plukovní znak .
1.10.1929 se Letka 33 v Olomouci přejmenovala na Letku 34, E. Podléhala Druhé peruti leteckého pluku 2 .
Od prosince 1929 podléhala Třetí peruti leteckého pluku 2 .
27.6.1930 por. p.p.l. Karel Sehoř s letounem Letov Š 20.18 dezertoval na letiště Gandau u Breslau. Po dlouhém jednání vrácen. Dluhy a podvody. MAPA. Úlety a únosy.
14.8.1934 se přesunula do Hradce Králové. Podléhala Třetí peruti leteckého pluku 1 .
Od září 1934 podléhala První peruti leteckého pluku 4 .
Trupové označení D.
1.9.1937 přeznačena na Letku 50.
1.9.1937 ve Kbelích vznikla Letka 34, H, zelené zabarvení špice vrtulového kužele. Podléhala Třetí peruti leteckého pluku 1 .
12.1.1938 se přesunula do Hradce Králové.
27.4.1938 nehoda B 534.226 "H6". Rtn. v přípr. sl. Adolf Formůsek při přistání s bočním větrem se vyhýbal startéru, zachytil levým křídlem a převrátil se.
V květnu 1938 cvičení na letišti Josefov.
15.9.1938 přiletěla do Brna. Velitel kpt. let. Adolf Chmela.
15.9.1938 přesun do Měnína (okres Brno-venkov).
19.9.1938 přesun do Mutěnic (okres Hodonín).
24.9.1938 byla Letka 34 začleněna do stavu Mobilisačního tělesa 601 jako mobilizovaný útvar 601-A-14. Vznikla Letka 34. Krycí název ? Velitel kpt. let. Adolf Chmela. Podléhala III. peruti leteckého pluku 1, velitelství.
Velitelství IV. armády podléhaly i jednotky letectva, v jejichž čele stál plukovník letectva František Sazima.
25.9.1938 přesun zpět do Měnína (okres Brno-venkov).
Od 26.9.1938 podléhala veliteli Obvodu obrany proti letadlům "B".
---------- 30.9.1938 prezident Beneš zlomil národu páteř ----------
Od 2.10.1938 podléhala veliteli veliteli Třetí polní peruti leteckého pluku 1.
8.10.1938 přesun do Milovic.
13.10.1938 přesun do Košic.
5.11.1938 přesun do Ňaršan.
13.11.1938 se nad letištěm srazily dvě B.534. Poručík Jindřich Bartoš na B.534.225 H5 a ppor. Otakar Menčl na B.534.281 se zachránili pomocí padáků.
22.11.1938 přesun do Hradce Králové.
23.11.1938 byla Letka 34 demobilizována.