Letouny Siebel Si 204 u nás, jejich výroba u nás a co se podařilo po válce využít

Provoz německých nočních bitevních letounů u nás

26.11.2022

1941

23.5.1941 zálet letounu Siebel Si 204 V1 s dvěma motory Argus As 410 o výkonu po 342 kW.


1942

V letech 1942-43 výstavba hangárů pro montáž letounů Siebel Si 204.


1943

Od ledna 1943 výroba Si 204 D-0 v továrně Českomoravské strojírny a. s. (ČMS) Böhmish-Mährische Maschninenfabriken AG, Prag v Praze-Karlíně.

Akciová továrna automobilů Josef Walter a spol. v Praze-Jinonicích vyráběla motory Argus Motoren As 411 A 1 o výkonu 441 kW pro Si 204.

Od března 1943 výroba Si 204 D-1 v továrně Aero, továrna letadel, dr. Kabeš, Praha-Vysočany Aero Flugzeugwerk Dr. Kabes, Prag-Wissotschan (Praha-Vysočany).

Version Siebel SNCAN BMM Aero SUMME
Prototypen 15       15
A-0   30     30
A-1   85     85
D-0     45   45
D-1   53 447 ca. 477 ca. 977
D-3       ca. 64 ca. 64
SUMME 15 168 492 541 1216

Od poloviny roku 1943 vzrostl počet zaměstnanců Aerovky z 1200 na téměř 8000 zaměstnanců - zejména totálně nasazení.

Od června 1943 výroba Si 204 D-1 v továrně Českomoravské strojírny a. s. (ČMS) Böhmish-Mährische Maschninenfabriken AG, Prag v Praze-Karlíně.

Kdy a kde?

Si 204 "RU+KX". , . Kdy a kde? Kterého výrobce?

3.9.1943 u obce Poběžovice (okres Domažlice) zřícení německého školního letounu Si 204 D-1 WNr. 321211 "TN+SE" od FFS C 8. Zahynuli pomocný letecký instruktor Fw. Günther Leidel, pomocný navigační instruktor Fw. Hans Rüder, radista Fw. Helmut Tapper (*10.8.1915) a letečtí žáci Fhr. Ottokar Diegmüller, Fhr. Karl-Heinz Jaehnichen, Fhr. Hubert Kasper (*23.7.1923, Jauer) a Gefr. Willi Korbus. Podrobnosti. Letecká badatelna.


1944

Od roku 1944 se pracovní doba prodloužila na 12ti hodinové směny s „klouzavými nedělemi. Vedle válečné bídy, fyzického a psychického teroru a mnoha dalších negativních se v letecké výrobě projevily i některé pozitivní faktory - organizace práce, technická příprava výroby a některé nové technologie. U výroby Siebelů byla již zavedena tzv. taktová výroba.

4.2.1944 u obce Zbyslavec (okres Chrudim) v důsledku námrazy zřícení školního letounu Si 204 D-1 WNr. 321628 od FFS B 32 v Brně. Zahynul Oblt. Otto Englert, Nachr.-Lehrer, Uffz. Heinrich Schlüter, Fluglehrer, Uffz. Emil Schürle, Bordwart, Uffz. Georg Stütz, Flugschüler, Uffz. Karl Tegtmeier, Flugschüler, Gefr. Josef Kloos, Bordfunkerlehrer Gefr. Ottmar Heymann, Bordfunkerschüler. Letecká badatelna.

28.3.1944 u Jenštejna zřícení letounu Si 204 D vyrobeného v závodě Českomoravské strojírny a. s. Böhmish-Mährische Maschninenfabriken AG, Prag během záletu. Posádka se zachránila pomocí padáků. Letecká badatelna.

Od 9.9.1944 asi z Popradu (?) do Malacek přiletěla  noční bitevní 2./NSGr. 4 s 20 kusy Ju 87 a 1 Kette Enprobungs-Kommando s třemi Si 204 nesoucí pumy (dva kusy později přešly pod Stab/ NSGr. 4). Později se jednotka vrátila na letiště Balice. Kdy? Hobby Historie 21/2013

20.9.1944 náletu americké 15th USAAF z Itálie na letiště Malacky se zúčastnilo 111 bombardérů od 449th BW, 450th BW, 455th BW, 456th BW. Shozeno na 25 000 kusů 9 kg tříštivých pumiček. Na letišti vyhořeli hangáry, zničena tankovací stanice, budova na vyvolávání snímků, travnatá i asfaltová vzletová a přistávací dráha. Zničeno 14 (dva Ju 88, pět Ju 87, dva Bf 109, dva He 111, tři "Avie" a  poškozeno 29 (pět Fw 189, dva Ju 88, 14 kusů Ju 87, dva He 111, jeden Si 204 a čtyři B.534, letuschopných letounů zůstalo 5. Dále byl zničen letoun Si 204 D-1, Ju 52/3mg14e a Ju 52/3m od 1./Fl.Ü.G 1 Flugzeugüberführungsgeswader 1 (Gruppe Süd-Ost 1).

21.10.1944 Siebely od NSGr. 4 ve spolupráci s další šesticí Ju 87 patrně od 2./NSGr. 4 zaútočila na IPV-I ve stanici Dobrá Niva (jižně od Zvolena), přičemž došlo k jednomu blízkému zásahu a sedmi zásahům kolejnic. Doprovázela je dvojice Bf 109, které svou palbou poškodily jeden vůz; nejdůležitější část vlaku, lokomotivu, však nikoli. "Štefánik" jim dokázal uniknout do jednoho z tunelů jižně od Zvolena. Na severní i jižní ústí tunelu pak současně zaútočila trojice Si 204, aby mu znemožnila výjezd. Německé posádky se ovšem musely spokojit s tím, že na třech místech přerušily trať, ale pancéřový vlak tím zablokovaly jen dočasně.

Od října 1944 výroba Si 204 D-3 v továrně Aero, továrna letadel, dr. Kabeš, Praha-Vysočany Aero Flugzeugwerk Dr. Kabes, Prag-Wissotschan (Praha-Vysočany).

  Kterého výrobce?


1945

31.1.1945 v 17.45 hod. u obce Brankovice (okres Vyškov)  v mlze narazil do stráně německý letoun Siebel Si 204 D-1 WNr. 251135 "GP+KH" od Flugzeugführerschule A 23 z Kaufbeuren u Mnichova letící do Brna. Ze sedmičlenné posádky byli dva těžce (Fw. Hermann Grewening) a dva lehce zraněni. Uffz. Hans Kuhn později zemřel. Letoun poškozen z 80 %. Letecká badatelna.

helo6197.jpg (189757 bytes) Z leteckých továren na našem území nejvíce utrpěla právě Aerovka, jejíž hlavní montážní hala byla při náletu 25.3.1945 doslova rozmetána i s téměř 50ti kusy téměř dohotovených trupů Siebel. Dále pak byly tříštivými pumami poškozeny i hangáry a hotové letouny na továrním letišti v Letňanech. Video.

, .

Němci přiznávají, opět mimo jiné, 11 zničených a 52 poškozených Bf 109 ve Kbelích. Je možné, že německé záznamy, byť jsou uvedeny jako „Prag-Gbell“, zahrnují zničené a poškozené Messerschmitty z Letňan. Celkově německý záznam o škodách po bombardování obou základen zahrnoval úplné zničení 11 kusů Bf 109, 4 Bf 110, 1 Bf 108, 5 He 177, 6 Ju 88, 2 Ju 52, 1 Si 204 a poškození 40 kusů Bf 110, 13 Ju 88, 52 Bf 109, 3 Si 204, 1 Fw 190, 1 Me 410, 2 He 177, 1 He 111, 1 Fw 58. Útok je zaznamenán jako „Teppich“, tedy kobercové bombardování.

16.4.1945 nálet stíhačů od 78th FG a 339th FG, 8th USAAF z Velké Británie na letiště Kralupy nad Vltavou. Zničeno bylo 24 kusů a poškozeno 10 kusů Ju 52/3m od III./TG 2. Celkem bylo zničeno 56 strojů, včetně Si 204 a Bf 110 (asi noční stíhačky).

Alt Lönnewitz byl ohrožován sovětským pozemním postupem a tak se 18.4.1945 začal přesouvat (po zemi) personál III./EKG 1 na novou základnu do Plzně. MAPA. Gruppenkommandeur Maj Diether Lukesch - nositel vysokého vyznamenání - Dubové ratolesti k Rytířskému kříži Železného kříže Eichenlaub zum Ritterkreuz des Eisernen Kreuzes (10.10.1944, jako 620. z celkem 863). hel016.jpg (28995 bytes) Na fotce ještě jako Hauptmann. Letecké části následovaly o den později, kdy brzy ráno začaly přelety He 111, Si 204 a Ar 234. Přes den transport neprobíhal a teprve večer pokračovaly kyvadlové lety He 111 mezi Alt Lönnewitz a Plzní. Přesun tímto způsobem trval až do 21.4.1945. Jako příklad uvádíme lety Johana Oepena. První let na He 111 "F1+OW" provedl z Alt Lönnewitz do Plzně 19.4. v 5.40 hod. Zpáteční let uskutečnil až večer ve 20.45 hod, přičemž cesta trvala přibližně hodinu. Ve 23.30 hod. vyrazil zpět do Plzně, kam dorazil půl hodiny po půlnoci. Už v jednu hodinu v noci (20.4.) následoval další let z Plzně do Alt Lönnewitz, odkud v 5.28 hod. vyrazil zpět. Pak musel počkat do další noci, kdy ve 2.55 hod. následujícího dne (21.4.1945) provedl poslední let do Alt Lönnewitz. Odtud odstartoval v 5.18 hod. do Plzně, kde už zůstal. Přesun III./Erg. KG 1 byl ukončen.

5.5.1945 u České Kamenice (okres Děčín) nouzové přistání letounu Siebel Si 204 WNr. 351512 "NP+OZ". Pětičlenná osádka, včetně velitele letounu Roberta Brücha vyvázla bez zranění. Letecká badatelna.

------ 8.5.1945 v 23.01 hod SEČ (u nás 9.5.1945 v 0.01 hod. SELČ) bezpodmínečná kapitulace Německa -----

Cheb. Si 204 D "TJ+XQ" helo5072.jpg (266243 bytes), helo5071.jpg (248700 bytes).

Plzeň. helo7431.jpg (168025 bytes).

Si 204 D "F1+AY" od 14./Erg. KG 1 helo7427.jpg (228734 bytes). V pozadí Škodovka.

Už přitažený k lesu a v pozadí Nová Hospoda. Kdy?

Kralupy nad Vltavou. Si 204 helo4727.jpg (159297 bytes), helo4728.jpg (193543 bytes), helo4737.jpg (155254 bytes), .

26.6.1945 učinilo VL leteckému průmyslu výzvu k dodání letounů pro uspokojení první potřeby za účelem zahájení výcviku. Požaduje se v ní mimo jiné 40 letounů C-3 (Siebel Si 204 D), z toho polovina během června 1946 a zbytek v červenci 1946.

Dále MNO nárokovalo trupy letounů C 3A (17 ks), C 3B (15 ks), C 103A (25 ks), C 103B (3 ks), C 103C (10 ks), vše do konce září 1946. Navíc zajistit konečnou montáž se záletem 35 kusů. V jednání bylo dalších 10 trupů a 5 montáží se záletem do konce listopadu 1946.

9.7.1945 armáda převzala od firmy Aero první dva dopravní letouny Aero 01.

Cvičný Si 204 dostal čs. vojenské typové označení C 3.

Dopravní Si 204 dostal čs. vojenské typové označení D 44.


1946


1947


1948

---------- 25.2.1948 prezident Beneš dokončil předání moci komunistům ----------


1949

29.8.-3.9.1949 pokusné hašení lesních požárů u obce Doksy (okres Česká Lípa). Dva letouny C 3 nesoucí dvě nádrže PN 300 l a LB-77 s nádrží PN 900 l.


1950

--------- 25.6.1950 komunisti přepadli Jižní Koreu ----------


1951


1952


1953


1954


1955


1956


1957


1958