09.10.2024
Známé letiště a plochy v kraji.
Emigrace do Bavorska po roce 1945.
22.2.1944 v 13.10 hod. německé těžké stíhačky Bf 110 G-2 od II./ZG 1 z letiště Wels u Lince sestřelily americký bombardér B-24H Liberator S/N: 42-64393 "S" "Dorly "od 343rd BS, 98th BG, 47th BW, 15th USAAF z Itálie. Z posádky velitele 2/Lt Josepha Phillipa Merkla přežil pouze jeden muž. Letecká badatelna.
Zřícení německého letounu Ju 88 A-4 za špatného počasí. Letecká badatelna. Letecká badatelna - Poběžovice.
MAPA. Flugwache (letecká hláska) podřízena Fluko Pilsen ?. Podrobnosti.
8.5.1945 v 7.15 hod. piloti fotoprůzkumných Mustangů 1./Lt Manuel N. Geiger a 2./LT Stanley F. Newman od 162nd Squadron, 10th PRG, 9th USAAF přinutily k přistání letoun Fw 190 F "< zelená 5+I" od Stab III./SG 10 z Vysokého Mýta nebo z polního letiště Skalice (okres Hradec Králové) při úletu do Německa. MAPA.
, .
31.8.1913 se u Domažlic odehrála srážka dvou balonů, která ale skončila bez nehody.
V roce 1925 u Staňkova u příležitosti letecké exhibice konané v Domažlicích, na loukách při Horní Kamenici přistál Brandenburg plzeňského Z. A. Posádka uskutečnila propagační přednášku a pokračovala v cestě do Domažlic.
17.4.1940 ve 14 hodin odpoledne přistálo u Domažlic na louce zvané „Jerglovka" německé školní letadlo jednoplošník "PF+WZ" od FFS A/B 8 z Mariánských Lázní. Jeho pilot odešel do domažlických kasáren telefonicky ohlásit přistání své jednotce do Mariánských Lázní. Asi po třech hodinách přistálo na louce druhé letadlo dvouplošník se dvěma letci, ale po zjištění, že prvnímu stroji došel benzín, opět odstartovalo. Brzy se vrátilo s benzínem. Až večer ve 20.20 hodin bylo první letadlo připravené ke startu, přejelo celé pole a na jeho konci už se zvedalo do vzduchu, když přes pole nepozorovaně proběhla školačka Věra Benedektová. Startující letadlo ji zachytilo podvozkem a na místě usmrtilo. Zdroj.
9.5.1944 v 15.28 hod. západně města se srazily dva letouny Bü 181 od FFS A 1. Po srážce začala hořet a z výšky asi 500 m se zřítila do jetele jen 100 m od sebe hned za městskou cihelnu. Oba stroje až na drobné díly z podvozku úplně shořely, takže nešlo zjistit jejich označení. Dvoučlenná posádka jednoho stroje uhořela. Oba letci z druhého stroje stihli vyskočit, ale jednomu se neotevřel padák a dopadem na zem se zabil. Jediný letec Obergefreiter Schamel srážku bez zranění přežil. O záchranu na padáku se neúspěšně pokusil čerstvě devatenáctiletý Flg. Wolfram Dames. Mezi ohořelými troskami druhého stroje se četníkům podařilo identifikovat pouze tělo Obgfr. Hermanna Bayera, druhý letec musel být letecký žák Flg. Dietrich Elsner. Podrobnosti.
MAPA. Flugwache (letecká hláska) podřízena Fluko Pilsen na vrchu Na Vrchu 439 m n m. Podrobnosti.
8.5.1945 v 7.15 hod. piloti fotoprůzkumných Mustangů 1./Lt Manuel N. Geiger a 2./LT Stanley F. Newman od 162nd Squadron, 10th PRG, 9th USAAF přinutily k nouzovému přistání jeden Fw 190 F "< zelená 2+I" od Stab III./SG 10 z Vysokého Mýta nebo z polního letiště Skalice (okres Hradec Králové) při úletu do Německa. MAPA. Podrobnosti.
, , .
Výstavba závodu na výrobu munice Mettalwerke Holleischen GmbH (MWH) - leteckého střeliva - náboje ráže 20 mm a později 30 mm. Podrobnosti.
MAPA. Segelfluggruppe MWH na vrchu Bobek provozovala kluzáky Schulgleiter SG 38 a větroně Grunau Baby II.
20.2.1945 nálet amerických kotlářů na vlaky u Osvračína a Holýšova.
20.4.1945 v 14 hod. nálet na lanovku mezi Werk I a Werk II. Zničením stanice omezena výroba v Werk II.
26.4.1945 v 17.30 hod. nálet dvojice kotlářů na vlak před nádražní budovou. Exploze dvou vagónů těžce poškodila Werk I.
1.5.1945 zaútočilo devět A-26 Invaderů od 9th USAAF na Werk II. Ve špatném počasí pumy dopadly neškodně do lesa.
3.5.1945 zaútočilo 132 bitevních A-26 Invaderů od 386th BG, 391st BG, 409th BG a 416th BG, 9th USAAF vedených osmi značkovacími B-26 Maraudery od 1st Pathfinder Squadrony, doprovázených stíhacími P-47 Thunderbolty od 365th FG na muničku. Bombardovalo se pomocí radaru. 11 tun uskladněné munice vyletělo do povětří. Byla to poslední akce 9th USAAF v Evropě.
8.5.1945 členové ČNA odbočka Staňkov si dojeli do Holýšova pro německé kluzáky provozované Segelfluggrupe MWH. Demontáž kluzáku Schulgleiter SG 38 k odvozu , .
První dvě plachtařská družstva ČNA odbočka Staňkov o 10 až 15 nadšencích si prodělala základní letecký výcvik s pomocí gumového lana za tvrdých podmínek na staňkovské hoře zvané Mastník a holýšovském Bobku. .
17.4.1945 americké P-51 Mustangy od 339th FG, 8th USAAF z Velké Británie ostřelovaly letištní plochu Železná. Kde to je?
Američani na místě zajistili 750 nových leteckých motorů. Osvobození západních Čech.
Letoun Albatros D.III zakoupil za 200.000,- rakouských korun od firmy Aminsberger v Salzburgu pan Rudolf Polanecký pro Společnost s ručením omezeným Bohemia. S Albatrosem tajně odstartoval za ranního oparu 14.4.1921, ale pro nedostatek paliva a ztrátu orientace přistál u Domažlic a stroj převrátil.
Vrak byl dopraven vlakem do Prahy a o jeho dalším osudu není již více známo.
U Kdyně přistály 5.5.1945 Stinson L-5 Sentinel S/N: 417328 "88-L" a v pozadí Piper L-4 H "88-R". Osvobození Kdyně.
15.5.1945 zahynul Vincent J. Harrison na letounu Stinson L-5B Sentinel S/N: 44-16733 od 14th Liaison Squadron, 9th USAAF ze základny Regensburg/Prufening R-66. Podrobnosti.
V noci z 24. na 25.4.1945 v 22.30 hod. americká noční stíhačka P-61 Black Widow od 425th NFS, 9th USAAF sestřelila průzkumný Ju 188.
MAPA. Od roku 1942 Flugwache (letecká hláska) podřízena Fluko Pilsen ?.
V březnu 1945 bylo u obce Křenovy postavení flaku.
17.12.1944 nehoda Bf 109 G-14 W.Nr. 462906 "bílá 3" od IV./JG 300. Pilot Fw. Kurt Baartz zahynul.
20.2.1945 nálet amerických kotlářů na vlaky u Osvračína a Holýšova.
3.9.1943 zřícení německého školního letounu Si 204 D-1 WNr. 321211 "TN+SE" od FFS C 8. Zahynuli pomocný letecký instruktor Fw. Günther Leidel, pomocný navigační instruktor Fw. Hans Rüder, radista Fw. Helmut Tapper (*10.8.1915) a letečtí žáci Fhr. Ottokar Diegmüller, Fhr. Karl-Heinz Jaehnichen, Fhr. Hubert Kasper (*23.7.1923, Jauer) a Gefr. Willi Korbus. Podrobnosti. Letecká badatelna.
5.12.1940 zřícení Fw 58 WNr. 3152 od Schule/FAR. 13. Posádka Fw. Gottfried Haberlander, Fw. Bernhard Haarbach, Gefr. Johann Mertl a Gefr. Herbert Hos zahynula. Letecká badatelna.
30.4.1945 v 12.50 hod. byl sestřelen (zavadil křídlem o stromy) při útoku na kolonu německých vozidel v zámecké aleji na okraji Trhanova americký P-47D Thunderbolt S/N: 44-89700 "E4-" "Lady Jo-Ann II" od 377th FS, 362nd FG, 9th USAAF. Stroj opsal ve vzduchu velký oblouk a pak v plné rychlosti vrazil do lesa Zadní Hora.
, , . Letecká badatelna.
V troskách stíhačky zahynul příslušník amerického taktického letectva 1/Lt Virgil Paul Kirkham. Byl to poslední americký stíhač, který padl v boji na evropské frontě v letech 2. světové války. Video.
Koncem války za špatného počasí v prostoru nad jezerem zřícení průzkumného Bf 110 C až F (s motory Daimler Benz DB 601). Letecká badatelna. MAPA.
MAPA. Flugwache (letecká hláska) podřízena Fluko Pilsen. Podrobnosti.
26.5.1944 zřícení He 111 D-1 WNr. 2453 od Luftkriegschule 11 ze základny Oschatz. Zahynuli pilot Obfw. Hans Hofmann, pilot Gen. Lt. Paul Schultheiss a pozorovatel Oblt. Heinrich Dieter. Zraněni radiotelegrafista Uffz. Willi Burkhardt (zemřel 4.6.1944) a palubní mechanik Uffz. Heinz Bendling.
MAPA. Flugwache 2 (letecká hláska) podřízena Fluko Budweis. Kde?
22.2.1944 byl u Plzně obranou palbou amerických B-24 od 98th BG, 47th BW, 15th USAAF z Itálie sestřelena těžká stíhačka Bf 110 G-2 WNr. 420009 "2N+FP" od II./ZG 1 z letiště Welsu u Lince. Zraněný pilot Obfw. Franz Meissl a Uffz. Paul Metz se zachránili pomocí padáků. Letecká badatelna.
od 27.12.1921 do prosince 1926.
12.8.1924 se detachement Leteckého pluku 1 v Českých Budějovicích přesunul do Horažďovic. Pod velením škpt. Sylvestra Šebesty součinnost při ostrých střelbách dělostřeleckých brigád.
13.9.1924 odlet do Kbel.
, , od prosince 1926 do 1939.
27.9.1938 z Kbel se přesunula Polní povětrnostní stanice 6.
---------- 30.9.1938 prezident Beneš zlomil národu páteř ----------
2.10.1938 se Polní povětrnostní stanice 6 přesunula do Písku.
16.10.1944 američtí stíhači od 309th FS, 31st FG, 306th FW, 15th USAAF z Itálie sestřelili Bf 109 G-6 WNr. 441835 "bílá 4" od 9./JG 4. Pilot Fw. Rudolf Rixecker zahynul. Letecká badatelna.
16.10.1944 američtí stíhači od 309th FS, 31st FG, 306th FW, 15th USAAF z Itálie sestřelili Bf 109 G-6 od III./JG 4. Pilot se zachránil na padáku. Nezraněn.
------ 8.5.1945 v 23.01 hod SEČ (u nás 9.5.1945 v 0.01 hod. SELČ) bezpodmínečná kapitulace Německa -----
17.7.1945 přiletěl čtyřhvězdičkový generál General Army of the United States, George Smith Patton, Jr., velitel 3rd Army US Army, kde na louce u Jarova vykonal přehlídku a vyznamenal několik amerických vojáků. Ten den byl i ve Strakonicích.
---------- 25.2.1948 prezident Beneš dokončil předání moci komunistům ----------
15.2.1950 bylo zřízeno ve Kbelích Letecké operační středisko 1 VÚ 1115 (LOS 1) s podřízeným radarovým vlakem.
--------- 25.6.1950 komunisti přepadli Jižní Koreu ----------
Od 15.10.1950 do konce roku měl být hlásný vlak zapůjčen pro nově zřízený Hlásný prapor I v podřízenosti Velitelství protiletadlového vojska se stanovištěm na železniční stanici Janovice nad Úhlavou. Vlak přijel z Dětenic (okres Jičín). V této době se vlak nacházel i na nádraží Horažďovice-Babín.
Asi od 50tých let záložní letiště Horažďovice - před tím záložní letiště Katovice (okres Strakonice).
3.12.1938 přelet vzducholodi LZ 130 Graf Zeppelin II D-LZ130 (Sudetenlandfahrt). Odstartovala 2.12.1938 v 10.15 hod. z Frankfurtu přes Hammelburg – Cheb Eger – Teplice Teplitz – Liberec Reichenberg, kde byl tou dobou Hitler – Jablonec nad Nisou Gablonz – Mikulášovice Nixdorf – Nový Bor Haida – Litoměřice Leitmeritz – Regensburg – Augsburg – Pfaffenhofen – Braunau – Linz – Landau – Passau – Obernzell – Hohentisch - kde to je? (navštívila i Český Krumlov Krummau an der Moldau) – Kašperské Hory Bergreichenstein – Furth im Wald – Karlovy Vary Karlsbad – Loket Elbogen – Bamberk – Hammelburg a zpět do Frankfurtu, kde přistála 3.12.1938 v 17.46 hod. Velitelem byl kapitán Albert Sammt a jednalo se o propagandistickou plavbu před doplňovacími volbami do Říšského sněmu, které se konaly 4.12.1938. Z paluby vzducholodi shazovala posádka malé hákové kříže na padáčcích a také lístky, na kterých bylo napsáno TVÉ „ANO“ VŮDCI. Byla to první plavba tohoto zeppelinu s poštou a zásilky byly na padáku shozeny na liberecké letiště. MAPA.
24.4.1945 dopoledne v mlze narazil německý letoun Fi 156 Storch do stromů na severním úbočí hory Křemelná. Nezraněná dvoučlenná posádka pěšky došla do Kundratic. Ještě před koncem války utekli do Lince. Letoun letěl z Ruzyně do München.
V září a říjnu 1925 detachement Leteckého pluku 2 (Letka 72) s letouny Š 6.14 a Š 6.9. Výcvik v ostrém bombardování na blízké střelnici. Historie a vojenství 1/2005
16.10.1944 se zřítil po útoku na americký bombardovací svaz Bf 109 G-6 WNr. 441835 "bílá 4" poblíž Lorety. Pilot Fw. Rudolf Rixecker zahynul.
16.10.1944 nehoda Bf 109 G-6. Pilot přežil.
V Nýrsku se formovala 6. spojovací rota 6-я рота связи VVS- ROA pod velením majora Lantucha майора Лантуха.
20.12.1941 se zřítil Ju 88 A-1 WNr. 0089 "CO+ON" od FFS C 14 z Prahy-Kbel. Čtyřčlenná posádka zahynula. Letecká badatelna.
24.12.1937 v 17.37 hodin letoun Wibault-Penhoet 282-T12 F-AMYD od Air France na lince București - Wien - Praha narazil do Huťské hory Knappenberg (okres Klatovy) ve výšce 1080 m. Před Prahou dostal telegrafista pokyn od pražského gonia kurz 215. Poté, co obsluha gonia si uvědomila chybu a vyslala správný kurz, ten už posádka ignorovala. Pilot František Lehký, radiotelegrafista Pierre Astruc a cestující - pražský advokát JUDr. Flanderka zahynuli. Podrobnosti. Mapa.
, , , . Letecká badatelna.
MAPA. Flugwache 1 (letecká hláska) prostoru Zhůří podřízena Fluko Budweis.
Od konce roku 1952 radiolokační stanoviště 2. radiotechnická stanice Zhůří.
1.2.1942 se zřítil pod vrchol kopce Doubrava 727 m n. m. německý letoun Ju 88 A-4/Trop WNr. 5641 "VI+VO" od LG 1. Posádka se zachránila pomocí padáků. Letecká badatelna.
MAPA. Flugwache (letecká hláska) podřízena ?. Podrobnosti.
Předvolební letáky shazované ze vzducholodi D-LZ130 u Dlouhé Louky během letu 3.12.1938 po trati v odstoupeném pohraničí: Český Krumlov - Kašperské Hory - Furt im Wald. Silný vítr je donesl až do Sušice.
Od 6.5.1945 bylo v Sušici velitelství 4th Armored Division US Army.
Květen 1945 a letouny Piper L-4 "33-W" , "28-A" , "25-D" , na hrudi pilotní křidýlka .
Skupina pěti mladíků a jedna dívka se o půlnoci z 12. na 13.5.1949 vypravila k letišti v Chocni. Chtěli se pokusit o ilegální útěk z Československa. Měli v plánu ukrást dvě letadla a přeletět do západního Německa. S sebou si vzali pouze cennosti, do batohů nějaké náhradní oblečení a jednu pistoli, kterou u sebe měl Jaroslav Valášek. Při přepadení byl jeden místní esenbák lehce raněn, postřelen do prstu na ruce, svázán. Bránil se totiž a vystřelil po Klenovském a Valáškovi, ti ho však přemohli. Sténající a nejspíše i dosti zmatený esenbák Josef Bernard pak prosil o smilování a ochotně se Klenovskému a Valáškovi vzdal. Druhý policista jménem Pochobratský zatím podřimoval ve strážnici nedaleko letištních budov. Mikš měl za úkol vzít klíče od letadel a hangárů, takže přímo u přepadení nebyl. Zajatého a lehce zraněného esenbáka Bernarda ostatní pevně svázali a nechali ležet na letištní ploše, hlídala ho Heda. Valášek a Klenovský pak vběhli s pistolí do strážnice. Podřimující policista se okamžitě vzdal, nekladl žádný odpor a nechal se spoutat na židli. Na rozjezdové rampě stojí dvě vytlačená letadla značky Mráz M 1C Sokol, sportovní trojmístné vrtulové dolnoplošníky s plnými nádržemi a s posádkami. V prvním se nachází Horníček, Nový a Valášek, Nový na místě pilota. Ve druhém letounu jsou Mikš, Klenovský a Prokopová, na místě pilota Klenovský, Zdeněk Mikš sedí zprava vedle něj jako navigátor, dívka sleduje záda pilota a navigátora, sedí za nimi. Policista Pochobratský je svázán na židli v místnosti strážnice, druhý s ustřeleným prstem leží svázaný venku asi tak třicet metrů za letadlem, v němž sedí Mikš. Nevidí ho. Výhled na svázaného esenbáka je z tohoto úhlu prakticky nemožný a posádka letounu má navíc v tu chvíli jiné starosti, a to zejména s nahozením motoru a luštěním mapy. Zásadní chyba se stala ve chvíli, kdy nastupovali do kabiny, nechali totiž esenbákovi na jeho prosbu pušku položenou vedle něj. Rozvázal se a napadl posádku prvního letounu, kde seděl i Zdeněk Mikš. V. Klenovského a Prokopovou zastřelil, Mikše těžce ranil. Ten pak sedí předkloněný v kabině, simuluje zastřeleného, vedle něj jsou bezvládná těla jeho přátel. Koutkem oka sleduje, co bude esenbák dělat. Čeká, že vyrazí k druhému letadlu, které stojí jen o pár metrů dál. Motory už běží u obou letadel. Posádka druhého letounu se kurtuje a jsou připraveni k rolování. Mikš vidí, že esenbák se otáčí a utíká do strážnice za svým svázaným kolegou, chce nejspíše přivolat pomoc, netuší, že telefonní dráty přerušil Valášek. Mikš se dostal z letounu a dobelhal se k druhému nastartovanému letadlu, kde na místě pilota sedí Miroslav Nový. Mikš jim říká, že ostatní jsou zastřelení a on těžce raněn, a prosí je, aby ho vzali s sebou. Nový ale přidává plyn, říká, že jsou plni, a ulétá. Letadlu však údajně nefungoval zatáčkoměr. Miroslav Nový havaruje nedaleko Sušice. Posádka však havárii přežila, Nový si zlomil nohu a byl v bezvědomí. Nyní se verze rozcházejí. Jedna teorie o osudu posádky z havarovaného letounu zní takto: Valášek a Horníček, když viděli Nového bezvládně viset v popruhách, zaklíněného v troskách, usoudili, že nemají čas kamaráda vyprošťovat a vláčet se s ním šumavskými hvozdy. Jeden by na to nestačil a Valášek měl zlomenou ruku, takže pokračovali na nedaleké hranice pěšky. Daleko se však nedostali. Zadržel je prý hajný, který v rukou třímal samopal. Ten je pak předal StB. Tuto verzi příběhu nám vyprávěl Zdeněk Mikš. Druhá teorie je popsána v pamětech leteckého akrobata a bývalého politického vězně Milo Komínka, který příběh slyšel vyprávět od svého spoluvězně na cele Jaroslava Valáška, který v letadle seděl na místě za navigátorem. Citujeme z knihy Milo Komínka I pod oblohou je peklo: „Posádka měla štěstí, že všichni havárii přežili. Pilot Miroslav Nový utrpěl zlomeninu nohy, Jaroslav Valášek zlomeninu levé ruky v zápěstí a Jan Horníček jen odřeniny. Vyprostili se z vraku a Miroslava Nového, který byl neschopen chůze, odnesli do blízké hájovny, na kterou cestou náhodou narazili. Všichni se dohodli, že je nemožné Nového se zlomenou nohou odvléci za hranice, i když to bylo jen několik málo kilometrů. V dobré víře v čest a vlastenectví hajného nechali svého kamaráda Miroslava Nového v hájence. Sotva se vydali na další cestu k hranicím, zaskočil je hajný s brokovnicí v ruce. Tak skončil jeden útěk letadlem. Ve vyšetřovací vazbě a pak u soudu se Valášek dozvěděl o tragédii na letišti, ke které po výpovědi příslušníka SNB došlo asi takto: Když už Vlastimil Klenovský a Zdeněk Mikš startovali motor letadla, přemluvil spoutaný esenbák Hedu Prokopovou, aby mu povolila pouta, že jsou moc utažena a že mu způsobují bolesti. Když mu je ze soucitu povolila a utíkala k nastartovanému letadlu, příslušník SNB uvolněná pouta rychle sundal, zmocnil se ležící pušky a zezadu ji zastřelil, zastřelil také Klenovského, těžce zranil Mikše a ještě stačil střílet po prvním startujícím letadle, kterému prostřelil palubní desku a poškodil zatáčkoměr.“ Tolik z knihy Milo Komínka I pod oblohou je peklo. Zdroj. Úlety českých a slovenských pilotů.
Koncem války zřícení německého letounu Fi 156 do lesa. Letecká badatelna.
Na statku rodiny Maškovy - Tedražice čp. 1 .
Hrabě Alexander Joseph "Saša" Kolowrat-Krakowský si zakoupil letoun Voisin a naučil se létat. Dne 14.9.1910 získal od rakouského AËRO-CLUBu pilotní průkaz FAI č. 15.
Květen 1945 a příslušníci 9./JG 7 na útěku někde v Bavorském lese. Uprostřed Hptm. Werner Wenzel.
MAPA. Flugwache 14 (letecká hláska) podřízena Fluko Budweis.
MAPA. Flugwache 15 (letecká hláska) podřízena Fluko Budweis.
8.3.1945 se zřítil německý stíhač Bf 109 G-14 WNr. 510990 od 2./EKG (J) z Plzně. Pilot Uffz. Fritz Schwarz zahynul. Letecká badatelna.
, , od prosince 1926 do 1939.
24.6.1937 v 15.45 hod. srážka při cvičném leteckém souboji. Stíhačka B 534.58 od Letky 44 s poškozeným křídlem spadla mezi domy v uličce pod Malým náměstím nedaleko řeky. Pilot četař dsl.p.p.l. Kamil Bak od Letky 32 se zachránil pomocí padáku a dopadl na Dubí do zahrady pana Rataje. Podrobnosti. Letecká badatelna.
---------- 30.9.1938 prezident Beneš zlomil národu páteř ----------
------ 8.5.1945 v 23.01 hod SEČ (u nás 9.5.1945 v 0.01 hod. SELČ) bezpodmínečná kapitulace Německa -----
---------- 25.2.1948 prezident Beneš dokončil předání moci komunistům ----------
--------- 25.6.1950 komunisti přepadli Jižní Koreu ----------
V listopadu 1950 byl z letounu C-47 vysazen agent CIA Josef Martínek. V letounu bylo ještě dalších šest agentů. Ti byli vysazeni kde? Zdroj.
Od roku 1952 provoz na letišti Dobřany (na katastrech obcí jak okresu Plzeň-sever tak i Plzeň-jih).
28.5.1944 zřícení německého bombardéru He 111 H-6 WNr. 7207 "CQ+TS" od 12./KG 4 z Plzně. Letecká badatelna.
V roce 1943 nebo 1944 nouzové přistání letounu Fi 156 Storch.(?)
16.10.1944 američtí stíhači P-51 od 309th FS, 31st FG, 306th FW, 15th USAAF z Itálie sestřelili Bf 109 G-14 "modrá 7" od 16./JG 300. Letoun dopadl jižně od obce Polánka (část města Kasejovice). Pilot Ogefr. Karl Hagedorn se zachránil pomocí padáku u obce Řesanice. Zraněn. Letecká badatelna.
MAPA. Pouze jednou přistálo letadlo na poli za sokolovnou, které přivezlo zásoby pro amerického velitele. Zdroj.
22.2.1944 v 13.05 hod. německé těžké stíhačky Bf 110 G-2 od II./ZG 1 z letiště Wels u Lince sestřelily americký bombardér B-24J Liberator 42-73138 "zelené U" "Butch " od 343rd BS, 98th BG, 47th BW, 15th USAAF z Itálie. Z posádky velitele 1/Lt George Marvina Goddarda přežil pouze jeden muž. Podrobnosti. Podrobnosti2. Letecká badatelna.
Polní letiště.
27.1.1944 kvůli hořícímu motoru se zřítil německý letoun Me 210 Ca-1 WNr. 150024 od Fl.Ü.G.1/Gruppe Südost během přeletu od maďarského výrobce k uživateli. Uffz.Wilhelm Graf a Gefr. Gerhard Palke zahynuli. Letecká badatelna.
16.10.1944 američtí stíhači P-51 od 309th FS, 31st FG, 306th FW, 15th USAAF z Itálie sestřelili Bf 109 G-14 "modrá 7" od 16./JG 300. Letoun dopadl jižně od obce Polánka (část města Kasejovice). Pilot Ogefr. Karl Hagedorn se zachránil pomocí padáku u obce Řesanice. Zraněn. Dopraven do nemocnice ve Strakonicích. Letecká badatelna.
Za války světlomety protiletecké obrany Škodovky. MAPA postavení světlometů a radarů.
V roce 1931 se nainstaloval letecký světelný maják na rozhlednu Chlum v Plzni-Doubravce pro lety na trase Praha - Plzeň - Přimda - Paris či Bruxelles.
Flugwache (letecká hláska) podřízena Fluko Pilsen. Dvojice vojáků se střídala na rozhledně. Ubytováni byli v podkroví chaty.
V roce 1944 němečtí vojáci vyměněni děvčaty německými. Byly místními občany zvány"světluškami".
Nálet na nádraží. , , , . Škody v sousedství nádraží. , , , , , , .
Za okupace byli v budově chválenické kampeličky ubytováni němečtí vojáci, především obsluha světlometů v okolí. Na střeše záložny byla instalována dřevěná vojenská pozorovatelna.
Světlomet a bouda pro obsluhu . MAPA postavení světlometů a radarů.
Po válce se bouda přemístila k lomu.
23.10.1943 večer v mlze zřícení Ju 86 WNr. 0126 od Ld.Kdo 3/68. Obfw. Albert Mahr zraněn. Další tři členové posádky vyvázli bez zranění. Letecká badatelna.
25.4.1945 v 10.50 hod. sestřelen letoun B-17G S/N: 44-83447 "GN-B" od 427th BS, 303rd BG, 8th USAAF z Velké Británie velitele 1/Lt Warrena E. Maugera při náletu na Plzeň. Tři muži zahynuli. Pět přežilo. Části stroje spadly též u obce Skvrňany. Pomník obětí je v Křimicích. Letecká badatelna.
Za Lobkowitzckým zámkem.
Pomník obětí ze sestřelených bombardérů u Vejprnic a Křimic.
Od podzimu 1951 plzenští plachtaři létali na novém letišti Plzeň-Letkov. Zdroj.
Plzenští plachtaři opustili letiště Koterov a Plzeň-Bory.
MAPA. Za války bylo severně od obce palebné postavení protileteckého dělostřelectvas naslouchacím přístrojem, místní označované za " ucho " - zvukový zaměřovač C39. Ilustrační foto .
25.4.1945 v 11.15 hod. sestřelen letoun B-17G S/N: 42-97266 "K8-G" "Godfathers Inc." od 602nd BS, 398th BG, 8th USAAF z Velké Británie velitele 2/Lt Allena H. Fergusona Jr. při náletu na Plzeň. Přežili dva muži. Prý bylo šest mužů po přistání ubito a nalezeno v hromadném hrobě v Liticích. Letecká badatelna.
, , , , . Část křídla z tohoto letadla spadla kousek jižněji v obci.
Pomník obětem je v Liticích.
Ve 30. letech provoz plachtařů z kopce Chlum u Litic. Provoz kluzáku Skaut Standard v roce 1933
26.5.1941 pro nedostatek paliva nouzově přistál Ju 86 WNr. 4033 od Schule/FAR.12. Letecká badatelna.
MAPA. Za války postavení protiletecké obrany severně obce a vpravo od silnice na Doudlevce. Dělníci vytahují kladkostrojem na dřevěnou věž podstavec lehkého flaku asi v roce 1943.
Pomník obětí ze sestřeleného bombardéru u Lhoty u Dobřan.
Za války rádiový vysílač - Rundfunksender Plzeň o výkonu 500 W. Byl používaný i jako letecký nesměrový rádiový maják - Navigationsfunkfeuer 530 kHz (délka vlny 566 m). Vysílač byl umístěn v bunkru napůl pod zemí, v místech dnešního sportovního areálu ve Štruncových sadech. LLS Luftlagesender - vysílač podávající informace o letecké situaci na frekvenci 536 kHz ( délka vlny 559 m) a současně na frekvenci 1 132 kHz (délka vlny 265 m) rušil české vysílání BBC .
Za války postavení protileteckého dělostřelectva. Radar FuMG 65 Würzburg Riese. MAPA postavení světlometů a radarů.
MAPA. Flugwache (letecká hláska) podřízena Fluko Pilsen ?.
25.4.1945 v 10.50 hod. sestřelen letoun B-17G S/N: 44-83447 "GN-B" od 427th BS, 303rd BG, 8th USAAF z Velké Británie velitele 1/Lt Warrena E. Maugera při náletu na Plzeň. Tři muži zahynuli. Pět přežilo. Největší část stroje spadla u Křimic. Pomník obětí je v Křimicích. Letecká badatelna.
, . Části letadla dopadly jak na železniční trať vedoucí do Chebu, tak do zahrádek u trati a mezi traťový domek a silnici do Křimic. Tam hasiči sbírali části těl posádky, kde byla i roztříštěná hlava černocha.
26.4.1945 útok kotlářů P-47 od 371th FG na nádraží. Foto.
V roce 1946 byla založena ČNA odbočka Starý Plzenei Svahové letiště se rozkládalo na kopci Hůrka nad lukami u řeky Úslavy. Na začátku padesátých let byl aeroklub sloučen s aroklubem Letkov a letiště zaniklo.
Plachtaři začali s provozem na svahovém letišti Sylván. Létání však mohlo být provozováno pouze v období mimo sklizeň a senoseč. Starty byly prováděny gumovým lanem.
Provoz kluzáků Zlín Z V. , , .
Po válce pokus o plachtařský provoz, který se přesunul na letiště Koterov a Plzeň-Bory.
MAPA. Za války postavení protiletecké obrany.
17.4.1945 nehoda Fw 190 na Švábinách.
Po válce stanoviště (vybetonovaná plocha) čs. radaru.
17.4.1945 v 15 hod. 1./Lt John C. Campbell Jr. na stíhačce P-51D od 503rd FS, 339th FG, 8th USAAF z Velké Británie sestřelil Me 262 A-1a asi se vracející do Plzně. Pilot Fw. Fritz Namyslach zahynul. Letecká badatelna.
MAPA. Za války postavení protileteckého dělostřelectva. Velitelské stanoviště plzeňské protiletecké obrany bylo v podzemí pod Vinicemi. Vchod byl zamaskovaný v ZOO.
3.1.1944 po 5.30 hod. zřícení nočního stíhacího letounu Bf 110 G-4 WNr. 720005 "C9+EK" od 2./NJG 5 ze základny Stendal. Posádka Lt. Guntera Schmidta se zachránila pomocí padáku. MAPA. Letecká badatelna.
4.12.1918 polní pilot Šarfšpic a npor. Ferdinand Soukup s letounem Hansa- Brandenburg B.I 176.95 při pokusu o přelet do Prahy pro poruchu motoru nouzově přistáli. Vzlet z Plzně?
5.12.1918 po opravě po vzletu ve výšce 100 m opět vysazení motoru a letoun spadl do obce.
11.12.1918 byl letoun odeslán do Leteckého arsenalu.
25.4.1945 sestřelen letoun B-17G S/N: 43-38369 "UX-N" "Checkerboard Fort" od 327th BS, 92nd BG, 8th USAAF z Velké Británie velitele 1/Lt Lewise B. Fishera při náletu na Plzeň. Šest mužů zahynulo. Dva zajati. Letecká badatelna.
MAPA.
Letecká střelnice Dlouhá Louka Langwiesen (jméno?) asi od začátku roku 1945. Dopadová plocha pro střelbu z palubních zbraní leteckých jednotek z Plzně. Kdy byla založena?
5.6.1953 zřícení letounu Avia B-33 výrobního čísla 1431 "DD-30" od 45. dpzlp. Por. Bosý a střelec por. Pejchal zahynuli. Letecká badatelna.
V roce 1931 se vybudoval letecký světelný maják pro lety na trase Praha - Plzeň - Přimda - Bruxelles.
25.2.1945 zřícení letounu Bf 109 G-6 od 2./EKG(J) z Plzně. Pilot se zachránil pomocí padáku a pěšky došel do obce Štichovice. Letecká badatelna.
Za války postavení protileteckého dělostřelectva. Střelecký radar FuMG 65 Würzburg Riese. MAPA postavení světlometů a radarů.
Na vyhlídkové věži Němci nainstalovali světlomet pro protileteckou obranu a antény (radaru(?)).
V roce 1953 vojáci opět zabrali zařízení a pro své účely i přestavěli turistickou chatu.
V roce 1938 byly v blízkosti obce nainstalovány světlomety pro protileteckou obranu Škodovky, kterou bránila i Světlometná skupina OPL VIII/151, světlometné čety 19, 20, 25 a 29/151 (s 120 cm světlometem vz.20 ?). Která četa? MAPA.
Od roku 1952 provoz na letišti Dobřany (na katastrech obcí jak okresu Plzeň-sever tak i Plzeň-jih).
22.2.1944 sestřelena těžká stíhačka Bf 110 G-2 WNr. 6417 "2N+GP" od II./ZG 1 z letiště Welsu u Lince. Pilot Uffz. Heinz Schlankert zahynul po nezdařeném seskoku padákem. Druhý člen posádky přežil. Letecká badatelna.
V létě 1944 byly krátce využity louky u Města Touškova pro uskladnění letounů He 111 od rušených jednotek KG 4, KG 27 a KG 55 na letišti v Plzni. Celkem přes 100 letadel. Poté pravděpodobně přesun do Benešova?
24.2.1945 kolem 9. hod. srážka dvou letounů Bü 181 od 2./EKG(J) z Plzně. Uffz. Karl Grienaüer a Uffz. Horst Göhring zahynuli.
8.5.1945 v 20.00 hod. 1./Lt George R. Schroeder a 2./Lt Leland A. Larson piloti fotoprůzkumných F-6 Mustangů od 15th Squadron, 10th PRG, 9th USAAF sestřelily dva Fw 190. Piloti nepřežili. Z které jednotky? Letecká badatelna. Letecká badatelna. MAPA. Z kterého letiště mohli večer 8.5.1945 odstartovat? V úvahu přichází: Kumr, Hvězdov, Skalice, Hradec Králové, Chrudim, České Budějovice.
MAPA. Flugwache 21 (letecká hláska) podřízena Fluko Pilsen.
6.6.1944 v 19.30 hod. v bouřce nehoda letounu Ju 52/3m WNr. 5074 "G6+HU" od 10./TG 4 na trati Stubendorf Izbicko - Francie. Zahynulo 18 mužů, z toho 15 mechaniků od 5./JG 5. Podrobnosti. Letecká badatelna.
, obrazovka Po7S1 z palubního radaru FuG 202 , . Bylo toho tam spousta, fotoaparáty, elektronky a j.
23.3.1945 v 14.30 hod. západně Plas, mezi obce Korýtka a Vrážné, zřícení dvou letounů Bf 109 asi od 2./EKG(J) z Plzně. asi 700 m od sebe. Piloti se zachránili pomocí padáků. Letecká badatelna. MAPA.
Po osvobození v roce 1945 si místní letečtí nadšenci dojeli na Třebouňský vrch pro školní kluzáky. Do začátku získávají několik místností v budově plaského konventu, kde se schází, diskutují a opravují zatím kořistní letouny.
V roce 1947 jsou vycvičeni první piloti a koná se letecký den. Je to sice ještě na Sokolce (severně od Plas).
V roce 1948 je pro letiště vybrán úsek mezi městem Plasy a obcí Rybnice.
Hangár je dokončen v srpnu 1950 a přilehlá letištní budova vznikla v letech 1950-53.
Za války světlomety na fotbalovém hřišti TJ Sokol Radčice protiletecké obrany Škodovky. MAPA postavení světlometů a radarů.
14.5.1943 byla obec vybombardována během náletu na Škodovku. Podrobnosti.
Za války světlomet a ubikace obsluhy (nad Jáníčkem nad lomem). Poloha světlometu je asi 5 km západně letiště Plzeň-Skvrňany v ose dráhy. Používal se asi také pro navádění vlastních letounů na přistání či pro protileteckou obranu Škodovky. MAPA postavení světlometů a radarů. Zdroj.
200 cm Scheinwerfer 40. Je to v Tlučné?
Za války prý dva radary FuMG 65 Würzburg Riese. (?) MAPA postavení světlometů a radarů.
Za války letecká opravna "Za hlínou" v lese západně letiště Plzeň-Skvrňany. Zbytky kluzáku Gotha 242 , hvězdicový motor BMW 801 , letoun Ar 96 WNr. 4535 "56" , .
Za války postavení těžkého flaku - protileteckého dělostřelectva 8,8 cm Flak 18, v pozadí je vidět vejprnický kostel. Vzadu na horizontu komíny a stavby atrapy Škodovky poblíž Vochova , flak nad ubytovnami "U Křížku" , , , ubytovny "U Křížku" , zničené dělo . Ústřední zaměřovač . Radar FuMG 62 Würzburg a novější a výkonnější na betonové patce FuMG 65 Würzburg Riese . MAPA postavení světlometů a radarů.
25.4.1945 po srážce s druhým strojem ve formaci se zřítil letoun B-17G S/N: 43-38272 od 525th BS, 379th BG, 8th USAAF z Velké Británie velitele 1/Lt Claira W. Evanse Evanse při náletu na Plzeň. Dva střelci zahynuli. , , , , . Pomník obětí je v Křimicích. Letecká badatelna.
16.10.1944 americké stíhačky od 309th FS, 31st FG, 306th FW, 15th USAAF z Itálie během náletu na STW v Záluží u Mostu sestřelily Bf 109 G-14 WNr. 460370 "bílá 23" od 8./JG 5. Uffz. Herbert Steiner nepřežil. Podrobnosti. Letecká badatelna.
Letecká hláska?
1.2.1945 zřícení německého letounu Bf 109 G-14 WNr. 464516 od 2./EKG(J) z Plzně. Ofw. Josef Delhey zahynul. Letecká badatelna. MAPA.
Mezi obcemi Vochov, Křimice, Vejprnice byla v roce 1943 vybudována dřevěná maketa závodu Škoda Plzeň pro oklamání spojeneckého letectva s imitací provozu hutního provozu a také maketa skvrňanského letiště s asi 10 lepenkovými He 111.
, , foto z letounu B-24 Liberator ,
MAPA. Za války postavení protiletecké obrany 8,8 cm Flak 18. Německá obsluha zanechala tento flak s roztrženou hlavní.
Fotomapa z roku 1956. Vedle třešňového sadu " U Sísů " bylo nějaké vojenské postavení.
5.9.1937 letecký den ve Vranově u Stupna s šesti letouny od Z.A.K. Instruktoři Rais, Dupal, Šlouf, Tarnovský, Balík a Zikmund s pilotními žáky.
Polní letiště.
V roce 1931 se vybudoval letecký světelný maják pro lety na trase Praha - Plzeň - Přimda - Bruxelles.
Za války postavení všesměrového majáku FuSAn 724/725 Bernhard, Be 12, Pilzen.
V roce 1931 se vybudoval letecký světelný maják pro lety na trase Praha - Plzeň - Přimda - Bruxelles. Kde?
20.10.1944 okolo 14.00 hod. byly z nepřátelského letadla, které přelétalo Strašice, vyhozeny 3 neprůstřelné vesty a 1 ocelová helma. Také tyto předměty byly předány do Strašic. Podrobnosti.
20.10.1944 okolo 14.00 hod. byl z amerického bombardovacího svazu, který přelétal Kolvín, shozen a nalezen složený padák s přivázanou municí. Tyto předměty byly zajištěny služebnou v Kolvíně a předány do Strašic. Podrobnosti.
25.4.1945 nouzově přistál americký pilot 1/ Lt. Narborne A. Thomas s průzkumným F-6D S/N: 44-14272 "5M-F" od 15th Tactical Reconnaissance Squadron, 67th TRG, 9th USAAF. Poté našel pomoc u A. Černého z Borku. Díky tomu se mu podařilo vyhnout německému zajetí. Letecká badatelna.
Štáb pro letecké hlásky (Flugwachzuge ?) (letecké hlásky) byl na zámku v Boru. Podrobnosti.
Asi v květnu 1945 došlo 2 kilometry severně od Boru k nouzovému přistání německého průzkumného letounu Ju 188. Stroj, jehož posádka pravděpodobně prchala do americké zóny, stál na poli prokazatelně ještě v roce 1949. Letecká badatelna. Ortofotomapa 31.7.1947. Letoun je špatně vidět. Ortofotomapa 7.6.1949.
16.4.1945 v 14.20 hod. mariánskolázeňský flak sestřelil P-47D S/N: 42-26649 od 392nd FS, 367th FG, 9th USAAF. Pilot 2/Lt James B. Cutler se zachránil pomocí padáku. Letoun dopadl u obce Dolní Kramolín. Letecká badatelna.
Během války sloužila část areálu letiště v Mariánských Lázních berlínské firmě TELEFUNKEN k výrobě tehdy nejmodernějších vojenských naslouchacích zařízení a signalizačních přístrojů. Šlo zejména o různé speciální přístroje, vysílačky, měřící aparáty a nakonec o radary. V areálu letiště byly montážní haly a sklady. Dva betonové podstavce pro radary FuMG 65 Würzburg Riese na kraji letiště na katastru obce Holubín. Testování radarů. MAPA.
20.1.1945 americké stíhačky P-51 sestřelily německou stíhačku Fw 190 A "červená 5" od JG 301. Obfw. Heinz Brand zahynul. Jeden sestřel si nárokoval Captain Arthur Charles Fiedler Jr. od 317th FS, 325th FG, 306th FW, 15th USAAF z Itálie, tři stroje 2./Lt Edward Miller. Pohřben v Mariánských Lázních. Kdy? Letecká badatelna.
25.3.1894 vzlétli vzduchoplavci Hůlka s Wandasem s balonem Ressel z pražského Výstaviště a po třech hodinách přistáli u Kladrub.
V roce 1931 se vybudoval letecký světelný maják pro lety na trase Praha - Plzeň - Přimda - Bruxelles. Kde?
Od 1.2.1952 radiolokační stanoviště 1. radiotechnická stanice Kříženec.
Od roku 1953 Pomocné naváděcí stanoviště (PNS) 3. stíhací letecké divize Kříženec.
20.1.1945 americké stíhačky P-51 sestřelily německou stíhačku Fw 190 A "bílá 3" od JG 301. Uffz. Karl Schweger zahynul. Jeden sestřel si nárokoval Captain Arthur Charles Fiedler Jr. od 317th FS, 325th FG, 306th FW, 15th USAAF z Itálie, tři stroje 2./Lt Edward Miller. Pohřben v Mariánských Lázních. Kdy? Letecká badatelna.
25.4.1945 v 11.06 hod. nouzové přistání letoun B-17G S/N: 43-38501 "BK-C" "Sweet Chariot" od 546th BS, 384th BG, 8th USAAF z Velké Británie velitele 1/Lt Andrewa Gordona Vovetta bez zranění. Letoun byl poškozen flakem při náletu na Plzeň. Osmičlenná posádka přežila. Podrobnosti. Letecká badatelna.
MAPA. Flugwache (letecká hláska) podřízena Fluko Pilsen ?. Štáb pro letecké hlásky (Flugwachzuge ?) byl na Přimdě. Podrobnosti.
2.7.1926 letoun Caudron C 61 F-AFBT od CIDNA na trati Štrasburk - Praha se zřítil pro závadu na výškovce a vysazení motoru asi 10 m od státní hranice u obce Střeble-Ströbl. Šest osob zahynulo.
V roce 1931 vybudován letecký světelný maják pro lety na trase Praha - Plzeň - Přimda - Paris.
5.12.1940 u obce Sedmihoří (okres Tachov) se zřítil Fw 58 Weihe WNr. 3152 od Schule/FAR. 13 z Plzně. Posádka Fw. Gottfried Haberlander, Fw. Bernhard Haarbach, Gefr. Johann Mertl a Gefr. Herbert Hos zahynula. Letecká badatelna.
Flugwache (letecká hláska) podřízena Fluko Pilsen ?.
Letecký světelný maják v Sokolovské ulici ?
20.1.1945 americké stíhačky P-51 sestřelily německou stíhačku Fw 190 A-9 WNr. 202402 od 1./JG 301 z Finsterwalde. Jeden sestřel si nárokoval Captain Arthur Charles Fiedler Jr. od 317th FS, 325th FG, 306th FW, 15th USAAF z Itálie, tři stroje 2./Lt Edward Miller. Uffz. Josef Idstein zahynul. Pohřben v Mariánských Lázních. Kdy? Zdroj.
14.2.1945 od 13.30 do 13.35 hod. nálet 24 bombardérů B-17 od 452nd BG, 3rd BD, 8th USAAF z Velké Británie. Primární cíl byl Chemnitz. Video.
Po válce stanoviště radaru.
MAPA. Flugwache (letecká hláska) podřízena Fluko Pilsen.
MAPA. Flugwache (letecká hláska) podřízena Fluko Pilsen ?. Kde?
22.8.1946 se 1 km SV obce Záhoří zabil William M. Hart na letounu Piper L-4J S/N: 44-80491. Přelet zakoupených amerických Piperů L-4 (naše označení C-8, vojenské K-68) přes Plzeň do Otrokovic.
Připomínky, doplnění a staré fotografie mi posílejte na BorivojCech@seznam.cz.