Dar na provoz webu můžete poslat na účet 2000606220 / 2010.

Letectví na území dnešního Plzeňského kraje podle okresů

03.02.2019

Známé letiště a plochy v kraji.

Známé hlásky v kraji.

mapka.jpg (946607 bytes)

Domažlice

Bukovec Bukowetz

22.2.1944 v 13.10 hod. německé stíhačky Bf 110 G-2 od II./ZG 1 z letiště Welsu u Lince sestřelily americký bombardér B-24H Liberator S/N: 42-64393 "S" "Dorly "od 343rd BS, 98th BG, 47th BW, 15th USAAF z Itálie. Z posádky velitele 2/Lt Josepha Phillipa Merkla přežil pouze jeden muž. Letecká badatelna.


Capartice Nepomuk bei Waldmünchen
Zdroj: http://domazlicky.denik.cz/zpravy_region/dve-letecke-nehody-u-pobezovic-zustavaji-zahadou-20150614.html

Zřícení německého letounu Ju 88 A-4 za špatného počasí. Letecká badatelna.


Čerchov 1042 m n. m.

MAPA. Flugwache (letecká hláska) podřízena Fluko Pilsen ?. Podrobnosti. helo8998.jpg (95588 bytes)


Dolní Kamenice Unter Kamenzen

8.5.1945 v 7.15 hod. piloti fotoprůzkumných Mustangů 1./Lt Manuel N. Geiger a 2./LT Stanley F. Newman od 162nd Squadron, 10th PRG, 9th USAAF přinutily k přistání letoun Fw 190 F "< zelená 5+I" asi od Stab III./SG 10 z Vysokého Mýta při úletu do Německa.

, .


Domažlice Taus

31.8.1913 se u Domažlic odehrála srážka dvou balonů, která ale skončila bez nehody.

V roce 1925 u Staňkova u příležitosti letecké exhibice konané v Domažlicích, na loukách při Horní Kamenici přistál Brandenburg plzeňského Z. A. Posádka uskutečnila propagační přednášku a pokračovala v cestě do Domažlic.

9.5.1944 v 15.28 hod. západně města se srazily dva letouny Bü 181 od FFS A 1.  Po srážce začala hořet a z výšky asi 500 m se zřítila do jetele jen 100 m od sebe hned za městskou cihelnu. Oba stroje až na drobné díly z podvozku úplně shořely, takže nešlo zjistit jejich označení. Dvoučlenná posádka jednoho stroje uhořela. Oba letci z druhého stroje stihli vyskočit, ale jednomu se neotevřel padák a dopadem na zem se zabil. Jediný letec Obergefreiter Schamel srážku bez zranění přežil. O záchranu na padáku se neúspěšně pokusil čerstvě devatenáctiletý Flg. Wolfram Dames. Mezi ohořelými troskami druhého stroje se četníkům podařilo identifikovat pouze tělo Obgfr. Hermanna Bayera, druhý letec musel být letecký žák Flg. Dietrich Elsner.  Podrobnosti.

Nálet na nádraží. helo7777.JPG (160831 bytes), helo7778.JPG (200678 bytes).


Hlohová Lohow

MAPA. Flugwache (letecká hláska) podřízena Fluko Pilsen na vrchu Na Vrchu 439 m n m.  Podrobnosti.

8.5.1945 v 7.15 hod. piloti fotoprůzkumných Mustangů 1./Lt Manuel N. Geiger a 2./LT Stanley F. Newman od 162nd Squadron, 10th PRG, 9th USAAF přinutily k nouzovému přistání jeden Fw 190 F "< zelená 2+I" od Stab III./SG 10 z Vysokého Mýta při úletu do Německa. Podrobnosti.

, , .


Holýšov Holleischen

Výstavba závodu na výrobu munice Mettalwerke Holleischen GmbH (MWH) - leteckého střeliva - náboje ráže 20 mm a později 30 mm. Podrobnosti.

MAPA. Segelfluggruppe MWH na vrchu Bobek provozovala kluzáky Schulgleiter SG 38 a větroně Grunau Baby II.

20.2.1945 nálet amerických kotlářů na vlaky u Osvračína a Holýšova.

20.4.1945 v 14 hod. nálet na lanovku mezi Werk I a Werk II. Zničením stanice omezena výroba v Werk II.

26.4.1945 v 17.30 hod. nálet dvojice kotlářů na vlak před nádražní budovou. Exploze dvou vagónů těžce poškodila Werk I.

1.5.1945 zaútočilo devět A-26 Invaderů od 9th USAAF na Werk II. Ve špatném počasí pumy dopadly neškodně do lesa.

3.5.1945 zaútočilo 132 bitevních A-26 Invaderů od 386th BG, 391st BG, 409th BG a 416th BG, 9th USAAF vedených osmi značkovacími B-26 Maraudery od 1st Pathfinder Squadrony, doprovázených stíhacími P-47 Thunderbolty od 365th FG na muničku. Bombardovalo se pomocí radaru. 11 tun uskladněné munice vyletělo do povětří. Byla to poslední akce 9th USAAF v Evropě.

helo8346.JPG (652452 bytes) Fotky.

8.5.1945 členové ČNA odbočka Staňkov si dojeli do Holýšova pro německé kluzáky provozované Segelfluggrupe MWHhelo8582.jpg (24237 bytes) Demontáž kluzáku Schulgleiter SG 38 k odvozu helo9091.jpg (116253 bytes), helo8583.jpg (65726 bytes).

První dvě plachtařská družstva ČNA odbočka Staňkov o 10 až 15 nadšencích si prodělala základní letecký výcvik s pomocí gumového lana za tvrdých podmínek na staňkovské hoře zvané Mastník a holýšovském Bobku. helo8584.jpg (60663 bytes).


Horšovský Týn Bischofteinitz

17.4.1945 americké P-51 Mustangy od 339th FG, 8th USAAF z Velké Británie ostřelovaly letištní plochu Železná. Kde to je?


Hostouň Hostaun

Američani na místě zajistili 750 nových leteckých motorů. Osvobození západních Čech.


Kdyně Neugedein

Letoun Albatros D.III zakoupil za 200.000,- rakouských korun od firmy Aminsberger v Salzburgu pan Rudolf Polanecký pro Společnost s ručením omezeným Bohemia. S Albatrosem tajně odstartoval za ranního oparu 14.4.1921, ale pro nedostatek paliva a ztrátu orientace přistál u Domažlic a stroj převrátil. 

Vrak byl dopraven vlakem do Prahy a o jeho dalším osudu není již více známo ...

Američani u nás.

U Kdyně přistály 5.5.1945 helo4763.jpg (201129 bytes) Stinson L-5 Sentinel S/N: 417328 "88-L" a v pozadí Piper L-4 H "88-R". Osvobození Kdyně.

15.5.1945 zahynul Vincent J. Harrison na letounu Stinson L-5B Sentinel S/N: 44-16733 od 14th Liaison Squadron, 9th USAAF ze základny Regensburg/Prufening R-66. Podrobnosti.


Koloveč Kollautschen

V noci z 24. na 25.4.1945 v 22.30 hod. americká noční stíhačka P-61 Black Widow od 425th NFS, 9th USAAF sestřelila Ju 188.


Koráb 773 m n. m.

MAPA. Od roku 1942 Flugwache (letecká hláska) podřízena Fluko Pilsen ?. helo8833.jpg (76698 bytes)


Křenovy Kschenowa

V březnu 1945 bylo u obce Křenovy postavení flaku.


Milavče Milawetsch

17.12.1944 nehoda Bf 109 G-14 W.Nr. 462906 "bílá 3" od IV./JG 300. Pilot Fw. Kurt Baartz zahynul.


Osvračín Wostratschin

20.2.1945 nálet amerických kotlářů na vlaky u Osvračína a Holýšova.


Poběžovice Ronsberg

3.9.1943 zřícení německého školního letounu Si 204D-1 WNr. 321211 "TN+SE" od FFS C 8. Zahynuli pomocný letecký instruktor Fw. Günther Leidel, pomocný navigační instruktor Fw. Hans Rüder, radista Fw. Helmut Tapper (*10.8.1915) a letečtí žáci Fhr. Ottokar Diegmüller, Fhr. Karl-Heinz Jaehnichen, Fhr. Hubert Kasper (*23.7.1923, Jauer) a Gefr. Willi Korbus. Podrobnosti.


Sedmihoří

5.12.1940 zřícení německého školního letounu Fw 58 Weihe  WNr. 3152 od Schule/FAR. 13. Posádka Fw. Gottfried Haberlander, Fw. Bernhard Haarbach, Gefr. Johann Mertl a Gefr. Herbert Hos zahynula. Letecká badatelna.


Staňkov Stankau

od 27.12.1921 do prosince 1926.

V roce 1925 u Staňkova u příležitosti letecké exhibice konané v Domažlicích, na loukách při Horní Kamenici přistál Brandenburg plzeňského Z. A. Posádka uskutečnila propagační přednášku a pokračovala v cestě do Domažlic.

, , od prosince 1926 do 1939.

MAPA. V pondělí 25.8.1930 řiditelná vzducholoď L. Z. 127 Graf Zeppelin přeletěla Staňkov. Ohromný stříbrošedý kolos doutníkového tvaru plul majestátně nízko nad městem směrem od Zittau k Turnovu a odtud zahnul doprava k Praze. Vzducholoď vyletěla v pondělí ráno ze svého přístavu ve Friedrichshafenu (u Bodamského jezera) a vyletěla vzdušnou trať z Berlína přes Königsberg dnes ruský Калининград, Zittau, Liberec, Jablonec, Turnov, Prahu, Plzeň a Regensburg zpět do svého přístavu, kam přiletěla bez nehody ve 16.36 hod. Let tohoto vzdušného kolosu poskytl za krásného počasí vzácnou podívanou a sledován byl všude s ohromným zájmem. Kapitánem vzducholodi byl Ernst Lehmann.

K neplánované návštěvě letounu Východočeského aeroklubu došlo o staňkovské pouti v roce 1933. Na tzv. farské louce přistál, pro ztrátu orientace, letoun Brandenburg pilotovaný pány Růžičkou a Polívkou. Při pokusu o vzlet na omezené dráze letoun havaroval. Posádka vyvázla nezraněna.

10.9.1933 uspořádalo několik staňkovských organizací letecký den. Pět letadel Z. A. provedlo toho dne řadu perfektně provedených letů. Letecký den zahájila pilotka slečna Anežka Formánková letem nad rodné Kdyňsko. Červeně zbarvená BH-22, řízená Antonínem Dupalem, předvedla zdařilý akrobatický let. Po skončení oficiálního programu následovala řada pasažérských letů.

20.7.1936 nouzové přistání německého dopravního letadla, společnosti Lufthansa, typu Junkers Ju-60 D-UBIQ "Silberfuchs" za vrchem Mastník při silnici do Krchleb. Pilot dokázal přistát, na nerovném políčku, bez poškození letadla.

---------- Prezident Beneš kapituloval před nacisty 30.9.1938 ----------

17.4.1945 nálet čtyř amerických kotlářů na stanici Staňkov trvající 20 minut, kde proti nim střílel flak vlaku Frankfurt - Wien. Jeden německý dělostřelec padl.

26.4.1945 v 14.30 hod. čtyři američtí kotláři bombardovali železniční stanici Staňkov.

6.5.1945 Američani osvobodili Staňkov.

Američani u nás.

Mezi Vránovem a Staňkovem přistálo americké letadlo.

6.5.1945 byla skupinou staňkovských leteckých nadšenců, kterou tvořili bratři Babkové, Jaromír Fliegel, Josef Mestl, Bohuslav Hošek, Jaroslav Chlumecký, Rudolf Weis, Václav Hotěk, Jaroslav Krejsa a další, zahájena letecká činnost ve Staňkově.

8.5.1945 ráno americké letouny střelbou donutily přistát dva německé letouny, které se snažily uletět do amerického zajetí. Ty přistály u Dolní Kamenice a Hlohové.

8.5.1945 byla svolána do restaurace U Trešlů ustavující schůze přípravného výboru ČNA odbočky Staňkov, které se zúčastnilo asi třicet osob. Poté si dojeli do Holýšova pro německé kluzáky provozované Segelfluggruppe MWH.

------ 8.5.1945 v 23.01 hod SEČ (u nás 9.5.1945 v 0.01 hod. SELČ) bezpodmínečná kapitulace Německa -----

První dvě plachtařská družstva o 10 až 15 nadšencích si prodělala základní letecký výcvik s pomocí gumového lana za tvrdých podmínek na staňkovské hoře zvané Mastník a holýšovském Bobku. MAPA

Grunau Baby II OK-82?? helo8592.jpg (108856 bytes), Schulgleiter SG 38 s gondolou OK-???? "Sokol" helo8587.jpg (62191 bytes), Schulgleiter SG 38 OK-???7 "Krejza" helo8586.jpg (62123 bytes), Schulgleiter SG 38 OK-5568 helo8591.jpg (106911 bytes).

Počátkem září 1945 proběhla  ustavující schůze ČNA odbočka Staňkov a první valná hromada se uskutečnila 3.2.1946.

Po předložení návrhu na zřízení letiště v roce 1945 bylo provedeno pracovníky leteckého odboru ministerstva dopravy přeměření vytypovaných pozemků severně od Staňkova a bylo přistoupeno k výstavbě letiště, a to po provedení sklizně v roce 1946.

Po sklizni zde byl v neděli 31.8.1947 uspořádán první letecký den na nově vybudovaném letišti. Bü 131 Jungmann helo8589.jpg (53344 bytes), helo8593.jpg (103649 bytes), Piper L-4 helo8594.jpg (53576 bytes).

Stavba hangáru.helo8590.jpg (64313 bytes), Grunau Baby II bez označení helo8585.jpg (28845 bytes). Grunau Baby II s označením "Holýšov" helo8588.jpg (37252 bytes), helo8596.jpg (84001 bytes).

15.2.1950 bylo zřízeno ve Kbelích Letecké operační středisko 1 VÚ 1115 (LOS 1) s podřízenou Spojovací četou - radio družstva (Plzeň, Karlovy Vary, Mariánské Lázně, Staňkov, Klatovy, Strakonice a České Budějovice).

15.12.1950 z podstaty zrušeného Bezpečnostního letectva na letišti Plzeň-Skvrňany vznikl LP 51, který byl určen k ochraně západní hranice do doby, než přijdou stíhačky S-102. Jedna letka byla v Plzni, odloučené roje v síle 4 až 5 letounů dislokované v Mariánských Lázních, Karlových Varech, Klatovech, Českých Budějovicích a údajně i ve Strakonicích a ve Staňkově.

K 18.8.1952 se 51. lsp přesunul do Mladé.


Trhanov Trhanow

Chodenschloss

30.4.1945 v 12.50 hod. byl sestřelen (zavadil křídlem o stromy) při útoku na kolonu německých vozidel v zámecké aleji na okraji Trhanova americký P-47D Thunderbolt S/N: 44-89700 "E4-" "Lady Jo-Ann II" od 377th FS, 362nd FG, 9th USAAF. Stroj opsal ve vzduchu velký oblouk a pak v plné rychlosti vrazil do lesa Zadní Hora. 

, hel552.jpg (188821 bytes), helo8214.jpg (23716 bytes). Letecká badatelna.

V troskách stíhačky zahynul příslušník amerického taktického letectva 1/Lt Virgil Paul Kirkham. Byl to poslední americký stíhač, který padl v boji na evropské frontě v letech 2. světové války. Video.  


Klatovy

Černé jezero Schwarzer See

V prostoru na jezerem zřícení německého letounu Bf 110 verze C, či D, či E či F. Letecká badatelna.


Dlažov Glosau

Svatá Markéta 642 m n. m.

MAPA. Flugwache (letecká hláska) podřízena Fluko Pilsen. Podrobnosti.


Hartmanice Hartmanitz

MAPA. Flugwache 2 (letecká hláska) podřízena Fluko Budweis. Kde?

22.2.1944 byl u Plzně obranou palbou amerických B-24 od 98th BG, 47th BW, 15th USAAF z Itálie sestřelen letoun Bf 110 G-2 WNr. 420009 "2N+FP" od II./ZG 1 z letiště Welsu u Lince. Zraněný pilot Obfw. Franz Meissl a Uffz. Paul Metz se zachránili pomocí padáků. Letecká badatelna.


Horažďovice Horaschdowitz

od 27.12.1921 do prosince 1926.

12.8.1924 se detachement Leteckého pluku 1 v Českých Budějovicích přesunul do Horažďovic. Pod velením škpt. Sylvestra Šebesty součinnost při ostrých střelbách dělostřeleckých brigád.

13.9.1924 odlet do Kbel.

, , od prosince 1926 do 1939.

27.9.1938 z Kbel se přesunula Polní povětrnostní stanice 6.

---------- 30.9.1938 prezident Beneš zlomil národu páteř ----------

2.10.1938 se Polní povětrnostní stanice 6 přesunula do Písku.

16.10.1944 američtí stíhači od 31st FG, 15th USAAF z Itálie sestřelili Bf 109 G-6 WNr. 441835 "bílá 4" od III./JG 4. Pilot Fw. Rudolf Rixecker zahynul. Letecká badatelna.

16.10.1944 američtí stíhači od 31st FG, 15th USAAF z Itálie sestřelili Bf 109 G-6 od III./JG 4. Pilot se zachránil na padáku. Nezraněn.

Američani u nás.

------ 8.5.1945 v 23.01 hod SEČ (u nás 9.5.1945 v 0.01 hod. SELČ) bezpodmínečná kapitulace Německa -----

17.7.1945 přiletěl čtyřhvězdičkový generál General Army of the United States, George Smith Patton, Jr., velitel 3rd Army US Army, kde na louce u Jarova vykonal přehlídku a vyznamenal několik amerických vojáků. Ten den byl i ve Strakonicích.

---------- 25.2.1948 prezident Beneš dokončil předání moci komunistům ----------

15.2.1950 bylo zřízeno ve Kbelích Letecké operační středisko 1 VÚ 1115 (LOS 1) s podřízeným radarovým vlakem.

--------- 25.6.1950 komunisti přepadli Jižní Koreu ----------

V srpnu 1951 vlak se přesunul do Komárna.


Huťská hora Knappenberg 1 187 m n. m.

24.12.1937 v 17.37 hodin letoun Wibault-Penhoet 282-T12 F-AMYD od Air France na lince Bukurešť - Videň - Praha narazil do Huťské hory Knappenberg ve výšce 1080 m. Před Prahou dostal telegrafista pokyn od pražského gonia kurz 215. Poté, co obsluha gonia si uvědomila chybu a vyslala správný kurz, ten už posádka ignorovala. Pilot František Lehký, radiotelegrafista Pierre Astruc a cestující - pražský advokát JUDr. Flanderka zahynuli. PodrobnostiMapa.

helo7021.jpg (356620 bytes), helo7020.jpg (393818 bytes), helo7022.jpg (371215 bytes), helo7023.jpg (385826 bytes). Letecká badatelna.

MAPA. Flugwache 1 (letecká hláska) prostoru Zhůří podřízena Fluko Budweis.


Janovice nad Úhlavou

15.2.1950 bylo zřízeno ve Kbelích Letecké operační středisko 1 VÚ 1115 (LOS 1) s podřízenou 2. radarovou stanicí.


Kašperské Hory Bergreichenstein

3.12.1938 přelet vzducholodi LZ 130 Graf Zeppelin II D-LZ130 (Sudetenlandfahrt). Odstartovala 2.12.1938 v 10.15 hod. z Frankfurtu přes Hammelburg – Cheb Eger – Teplice Teplitz  – Liberec Reichenberg, kde byl tou dobou Hitler – Jablonec nad Nisou Gablonz – Mikulášovice Nixdorf  – Nový Bor Haida  – Litoměřice Leitmeritz  – Regensburg – Augsburg – Pfaffenhofen – Braunau – Linz – Landau – Passau – Obernzell – Hohentisch - kde to je? (navštívila i Český Krumlov Krummau an der Moldau) – Kašperské Hory Bergreichenstein – Furth im Wald – Karlovy Vary Karlsbad  – Loket Elbogen  – Bamberk – Hammelburg a zpět do Frankfurtu, kde přistála 3.12.1938 v 17.46 hod. Velitelem byl kapitán Albert Sammt a jednalo se o propagandistickou plavbu před doplňovacími volbami do Říšského sněmu, které se konaly 4.12.1938. Z paluby vzducholodi shazovala posádka malé hákové kříže na padáčcích a také lístky, na kterých bylo napsáno TVÉ „ANO“ VŮDCI. Byla to první plavba tohoto zeppelinu s poštou a zásilky byly na padáku shozeny na liberecké letiště. MAPA.


Klatovy Klattau


Křemelná 1 125 m n. m.

24.4.1945 dopoledne v mlze narazil německý letoun Fi 156 Storch do stromů na severním úbočí hory Křemelná. Nezraněná dvoučlenná posádka pěšky došla do Kundratic. Ještě před koncem války utekli do Lince. Letoun letěl z Ruzyně do München.


Horažďovice Horaschdowitz

V září a říjnu 1925 detachement Leteckého pluku 2 (Letka 72) s letouny Š 6.14 a Š 6.9. Výcvik v ostrém bombardování na blízké střelnici. Historie a vojenství 1/2005

16.10.1944 se zřítil po útoku na americký bombardovací svaz Bf 109 G-6 WNr. 441835 "bílá 4" poblíž Lorety. Pilot Fw. Rudolf Rixecker zahynul.

16.10.1944 nehoda Bf 109 G-6. Pilot přežil.


Prášilské jezero Stubenbacher See

20.12.1941 se zřítil německý letoun Ju 88 A-1 WNr. 0089 "CO+ON" od FFS C 14 z Prahy-Kbel. Čtyřčlenná posádka zahynula. Letecká badatelna.


Řakom Rakom

1.2.1942 se zřítil pod vrchol kopce Doubrava 727 m n. m. německý letoun Ju 88 A-4/Trop WNr. 5641 "VI+VO" od LG 1. Posádka se zachránila pomocí padáků. Letecká badatelna.


Sedlo Albrechtsried Steinberg 902 m n. m.

MAPA. Flugwache (letecká hláska) podřízena ?. Podrobnosti.


Sušice Schüttenhofen

hel353.jpg (143173 bytes) Předvolební letáky shazované ze vzducholodi D-LZ130 u Dlouhé Louky během letu 3.12.1938 po trati v odstoupeném pohraničí: Český Krumlov - Kašperské Hory - Furt im Wald. Silný vítr je donesl až do Sušice.

Američani u nás.

Od 6.5.1945 bylo v Sušici velitelství 4th Armored Division US Army.

Květen 1945 a letouny Piper L-4 "33-W" helo7364.jpg (78976 bytes), "28-A" helo7365.jpg (108049 bytes), "25-D" hel797.jpg (140267 bytes), na hrudi pilotní křidýlka hel796.jpg (215189 bytes).

Skupina pěti mladíků a jedna dívka se o půlnoci z 12. na 13.5.1949 vypravila k letišti v Chocni. Chtěli se pokusit o ilegální útěk z Československa. Měli v plánu ukrást dvě letadla a přeletět do západního Německa. S sebou si vzali pouze cennosti, do batohů nějaké náhradní oblečení a jednu pistoli, kterou u sebe měl Jaroslav Valášek. Při přepadení byl jeden místní esenbák lehce raněn, postřelen do prstu na ruce, svázán. Bránil se totiž a vystřelil po Klenovském a Valáškovi, ti ho však přemohli. Sténající a nejspíše i dosti zmatený esenbák Josef Bernard pak prosil o smilování a ochotně se Klenovskému a Valáškovi vzdal. Druhý policista jménem Pochobratský zatím podřimoval ve strážnici nedaleko letištních budov. Mikš měl za úkol vzít klíče od letadel a hangárů, takže přímo u přepadení nebyl. Zajatého a lehce zraněného esenbáka Bernarda ostatní pevně svázali a nechali ležet na letištní ploše, hlídala ho Heda. Valášek a Klenovský pak vběhli s pistolí do strážnice. Podřimující policista se okamžitě vzdal, nekladl žádný odpor a nechal se spoutat na židli. Na rozjezdové rampě stojí dvě vytlačená letadla značky Mráz M 1C Sokol, sportovní trojmístné vrtulové dolnoplošníky s plnými nádržemi a s posádkami. V prvním se nachází Horníček, Nový a Valášek, Nový na místě pilota. Ve druhém letounu jsou Mikš, Klenovský a Prokopová, na místě pilota Klenovský, Zdeněk Mikš sedí zprava vedle něj jako navigátor, dívka sleduje záda pilota a navigátora, sedí za nimi. Policista Pochobratský je svázán na židli v místnosti strážnice, druhý s ustřeleným prstem leží svázaný venku asi  tak třicet metrů za letadlem, v němž sedí Mikš. Nevidí ho. Výhled na svázaného esenbáka je z tohoto úhlu prakticky nemožný a posádka letounu má navíc v tu chvíli jiné starosti, a to zejména s nahozením motoru a luštěním mapy. Zásadní chyba se stala ve chvíli, kdy nastupovali do kabiny, nechali totiž  esenbákovi na jeho prosbu pušku položenou vedle něj. Rozvázal se a napadl posádku prvního letounu, kde seděl i Zdeněk Mikš. V. Klenovského a Prokopovou zastřelil, Mikše těžce ranil. Ten pak sedí předkloněný v kabině, simuluje zastřeleného, vedle něj jsou bezvládná těla jeho přátel. Koutkem oka sleduje, co bude esenbák dělat. Čeká, že vyrazí k druhému letadlu, které stojí jen o pár metrů dál. Motory už běží u obou letadel. Posádka druhého letounu se kurtuje a jsou připraveni k rolování. Mikš vidí, že esenbák se otáčí a utíká do strážnice za svým svázaným kolegou, chce nejspíše přivolat pomoc, netuší, že telefonní dráty přerušil Valášek. Mikš se dostal z letounu a dobelhal se k druhému nastartovanému letadlu, kde na místě pilota sedí Miroslav Nový. Mikš jim říká, že ostatní jsou zastřelení a on těžce raněn, a prosí je, aby ho vzali s sebou. Nový ale přidává plyn, říká, že jsou plni, a ulétá. Letadlu však údajně nefungoval zatáčkoměr. Miroslav Nový havaruje nedaleko Sušice. Posádka však havárii přežila, Nový si zlomil nohu a byl v bezvědomí. Nyní se verze rozcházejí. Jedna teorie o osudu posádky z havarovaného letounu zní takto: Valášek a Horníček, když viděli Nového bezvládně viset v popruhách, zaklíněného v troskách, usoudili, že nemají čas kamaráda vyprošťovat a vláčet se s ním šumavskými hvozdy. Jeden by na to nestačil a Valášek měl zlomenou ruku, takže pokračovali na nedaleké hranice pěšky. Daleko se však nedostali. Zadržel je prý hajný, který v rukou třímal samopal. Ten je pak předal StB. Tuto verzi příběhu nám vyprávěl Zdeněk Mikš. Druhá teorie je popsána v pamětech leteckého akrobata a bývalého politického vězně Milo Komínka, který příběh slyšel vyprávět od svého spoluvězně na cele Jaroslava Valáška, který v letadle seděl na místě za navigátorem. Citujeme z knihy Milo Komínka I pod oblohou je peklo: „Posádka měla štěstí, že všichni havárii přežili. Pilot Miroslav Nový utrpěl zlomeninu nohy, Jaroslav Valášek zlomeninu levé ruky v zápěstí a Jan Horníček jen odřeniny. Vyprostili se z vraku a Miroslava Nového, který byl neschopen chůze, odnesli do blízké hájovny, na kterou cestou náhodou narazili. Všichni se dohodli, že je nemožné Nového se zlomenou nohou odvléci za hranice, i když to bylo jen několik málo kilometrů. V dobré víře v čest a vlastenectví hajného nechali svého kamaráda Miroslava Nového v hájence. Sotva se vydali na další cestu k hranicím, zaskočil je hajný s brokovnicí v ruce. Tak skončil jeden útěk letadlem. Ve vyšetřovací vazbě a pak u soudu se Valášek dozvěděl o tragédii na letišti, ke které po výpovědi příslušníka SNB došlo asi takto: Když už Vlastimil Klenovský a Zdeněk Mikš startovali motor letadla, přemluvil spoutaný esenbák Hedu Prokopovou, aby mu povolila pouta, že jsou moc utažena a že mu způsobují bolesti. Když mu je ze soucitu povolila a utíkala k nastartovanému letadlu, příslušník SNB uvolněná pouta rychle sundal, zmocnil se ležící pušky a zezadu ji zastřelil, zastřelil také Klenovského, těžce zranil Mikše a ještě stačil střílet po prvním startujícím letadle, kterému prostřelil palubní desku a poškodil zatáčkoměr.“ Tolik z knihy Milo Komínka I pod oblohou je peklo. Zdroj. Úlety českých a slovenských pilotů.


Tedražice

Na statku rodiny Maškovy - Tedražice čp. 1 .


Týnec Teinitzel

Hrabě Alexander Joseph "Saša" Kolowrat-Krakowský si zakoupil letoun Voisin a naučil se létat. Dne 14.9.1910 získal od rakouského AËRO-CLUBu pilotní průkaz FAI č. 15. hel162.jpg (199208 bytes)


Železná Ruda Eisenstein

Květen 1945 a příslušníci 9./JG 7 na útěku někde v Bavorském lese. Uprostřed Hptm. Werner Wenzel. helo7399.jpg (155312 bytes)


Grosse Falkenstein 1 315 m n. m. (v Německu)

MAPA. Flugwache 14 (letecká hláska) podřízena Fluko Budweis.


Grosser Rachel 1 453 m n. m. (v Německu)

MAPA. Flugwache 15 (letecká hláska) podřízena Fluko Budweis.


Plzeň-jih

Bzí Hollern

8.3.1945 se zřítil německý stíhač Bf 109 G-14 WNr. 510990 od 2./EKG (J) z Plzně. Pilot Uffz. Fritz Schwarz zahynul. Letecká badatelna.


Blovice Blowitz

, , od prosince 1926 do 1939.

24.6.1937 v 15.45 hod. srážka při cvičném leteckém souboji. Stíhačka B 534.58 od Letky 44 s poškozeným křídlem spadla mezi domy v uličce pod Malým náměstím nedaleko řeky. Pilot četař dsl.p.p.l. Kamil Bak od Letky 32 se zachránil pomocí padáku a dopadl na Dubí do zahrady pana Rataje. Podrobnosti. Letecká badatelna.

helo8759.jpg (173098 bytes)

---------- 30.9.1938 prezident Beneš zlomil národu páteř ----------

------ 8.5.1945 v 23.01 hod SEČ (u nás 9.5.1945 v 0.01 hod. SELČ) bezpodmínečná kapitulace Německa -----

---------- 25.2.1948 prezident Beneš dokončil předání moci komunistům  ----------

--------- 25.6.1950 komunisti přepadli Jižní Koreu ----------

V listopadu 1950 byl z letounu C-47 vysazen agent CIA Josef Martínek. V letounu bylo ještě dalších šest agentů. Ti byli vysazeni kde? Zdroj.


Dobřany Dobrzan

1939-45 Wiesengrund

Od roku 1952 provoz na letišti Dobřany (na katastrech obcí jak okresu Plzeň-sever tak i Plzeň-jih).


Dolce Dolzen

28.5.1944 zřícení německého bombardéru He 111 H-6 WNr. 7207 "CQ+TS" od 12./KG 4 z Plzně. Letecká badatelna.


Oplot Amplatz

Američani u nás.

MAPA. Pouze jednou přistálo letadlo na poli za sokolovnou, které přivezlo zásoby pro amerického velitele. Zdroj.


Prádlo Pradl

22.2.1944 v 13.05 hod. německé stíhačky Bf 110 G-2 od II./ZG 1 z letiště Welsu u Lince sestřelily americký bombardér B-24J Liberator 42-73138 "zelené U" "Butch " od 343rd BS, 98th BG, 47th BW, 15th USAAF> z Itálie. Z posádky velitele 1/Lt George Marvina Goddarda přežil pouze jeden muž. Podrobnosti. Podrobnosti2. Letecká badatelna.


Přeštice Prestitz

Polní letiště.


Radošice Radoschitz

27.1.1944 se zřítil německý letoun Me 210 Ca-1 WNr. 150024 od Fl.Ü.G.1/Gruppe Südost pravděpodobně z důvodu technické závady během přeletu od maďarského výrobce k uživateli. Uffz.Wilhelm Graf a Gefr. Gerhard Palke zahynuli. Letecká badatelna.


Řesanice 

16.10.1944 američtí stíhači P-51 od 31st FG, 306th FW, 15th USAAF z Itálie sestřelili Bf 109 G-14 od 16./JG 300. Letoun dopadl jižně od obce Polánka. Pilot Ogefrz. Karl Hagedorn se zachránil pomocí padáku u obce Řesanice. Letecká badatelna.


Plzeň-město

Dolní Vlkýš

Za války světlomety protiletecké obrany Škodovky. MAPA postavení světlometů a radarů.

Fotomapa z roku 1956. helo8158.jpg (164091 bytes)


Chlum 416 m n. m.

MAPA. V létě 1931 se nainstaloval letecký světelný maják maják na rozhlednu Chlum v Plzni-Doubravce pro lety na trase Praha - Plzeň - Tachov - Paris.

Flugwache (letecká hláska) podřízena Fluko Pilsen. Dvojice vojáků se střídala na rozhledně. Ubytováni byli v podkroví chaty.


Chrást Chrast

V roce 1941 při polní cestě za lípou nainstalován světlomet 150 cm Scheinwerfer 34 a bouda pro obsluhu. Užití k zabezpečení leteckého provozu či pro protileteckou obranu? MAPA postavení světlometů a radarů.

V roce 1944 němečtí vojáci vyměněni děvčaty německými. Byly místními občany zvány"světluškami". 

Nálet na nádraží. helo7779.JPG (133569 bytes), helo7780.JPG (136763 bytes), helo7781.JPG (95444 bytes), helo7782.JPG (101885 bytes). Škody v sousedství nádraží. helo7784.JPG (193725 bytes), helo7788.JPG (158847 bytes), helo7785.JPG (127952 bytes), helo7786.JPG (179161 bytes), helo7787.JPG (134201 bytes)helo7789.JPG (121531 bytes), helo7790.JPG (165285 bytes).

Zničený světlomet helo7783.JPG (184290 bytes)

Fotomapa z roku 1956. helo8061.jpg (145997 bytes)


Koterov

Kolešovka

Háje 436 m n. m.


Křimice

Pomník obětí ze sestřelených bombardérů u Vejprnic a Skvrňan.  helo7854.jpg (519285 bytes)


Lhota u Dobřan Elhotten

MAPA. Za války bylo severně od obce palebné postavení protileteckého dělostřelectvas naslouchacím přístrojem, místní označované za " ucho " - zvukový zaměřovač C39. Ilustrační foto helo8373.jpg (72672 bytes).

Fotomapa z roku 1956. helo8058.jpg (223610 bytes)

25.4.1945 v 11.15 hod. sestřelen letoun B-17G S/N: 42-97266 "K8-G" "Godfathers Inc." od 602nd BS, 398th BG, 8th USAAF z Velké Británie velitele 2/Lt Allena H. Fergusona Jr. při náletu na Plzeň. Přežili dva muži. Prý bylo šest mužů po přistání ubito a nalezeno v hromadném hrobě v Liticích. Letecká badatelna.

, helo7489.jpg (52897 bytes), helo8055.jpg (163550 bytes), helo8056.jpg (140986 bytes), helo8057.jpg (147857 bytes). Část křídla z tohoto letadla spadla kousek jižněji v obci.

Pomník obětem je v Liticích.


Litice Lititz

Chlum 365 m n. m.

Ve 30. letech provoz plachtařů z kopce Chlum u Litic. Provoz kluzáku Skaut Standard v roce 1933

MAPA. Za války postavení protiletecké obrany severně obce a vpravo od silnice na Doudlevce. helo8253.jpg (111799 bytes) Dělníci vytahují kladkostrojem na dřevěnou věž podstavec lehkého flaku asi v roce 1943.

Fotomapa z roku 1956. helo8237.jpg (81429 bytes)

Pomník obětí ze sestřeleného bombardéru u Lhoty u Dobřan. helo7855.JPG (118362 bytes)


Malesice Malesitz


Nová Hospoda Grünhof


Plzeň Pilsen do 15.3.1939, po 15.3.1939

Plzeň-Bory - Letiště Plzeň I

Plzeň-Skvrňany - Letiště Plzeň II USAAF Airfield R-89

Za války rádiový vysílač - Rundfunksender Plzeň o výkonu 500 W. Byl používaný i jako letecký nesměrový rádiový maják - Navigationsfunkfeuer 530 kHz (délka vlny 566 m). Vysílač byl umístěn v bunkru napůl pod zemí, v místech dnešního sportovního areálu ve Štruncových sadech. LLS Luftlagesender - vysílač podávající informace o letecké situaci na frekvenci 536 kHz ( délka vlny 559 m) a současně na frekvenci 1 132 kHz (délka vlny 265 m) rušil české vysílání BBC helo9278.jpg (44368 bytes).


Radobyčice Radobschitz

Za války postavení protileteckého dělostřelectva. Radar FuMG 65 Würzburg Riese. MAPA postavení světlometů a radarů.

Fotomapa z roku 1956. helo8234.JPG (166066 bytes)

  helo8232.JPG (841781 bytes), helo8233.jpg (1533377 bytes).


Radyně 567 m n. m.

MAPA. Flugwache (letecká hláska) podřízena Fluko Pilsen ?.


Skvrňany Skurnian

25.4.1945 v 10.50 hod. sestřelen letoun B-17G S/N: 44-83447 "GN-B" od 427th BS, 303rd BG, 8th USAAF z Velké Británie velitele 1/Lt Warrena E. Maugera při náletu na Plzeň. Tři muži zahynuli. Pět přežilo. Pomník obětí je v Křimicích. Letecká badatelna.

helo7867.jpg (183176 bytes), helo7866.jpg (72362 bytes). Části letadla dopadly jak na železniční trať vedoucí do Chebu, tak do zahrádek u trati a mezi traťový domek a silnici do Křimic. Tam hasiči sbírali části těl posádky, kde byla i roztříštěná hlava černocha.


Starý Plzenec

Hůrka 431 m n. m.

V roce 1946 byla založena ČNA odbočka Starý Plzenei Svahové letiště se rozkládalo na kopci Hůrka nad lukami u řeky Úslavy. Na začátku padesátých let byl aeroklub sloučen s aroklubem  Letkov a letiště zaniklo. 


Sylvánský vrch 414 m n. m.

Plachtaři začali s provozem na svahovém letišti Sylván. Létání však mohlo být provozováno pouze v období mimo sklizeň a senoseč. Starty byly prováděny gumovým lanem.

Provoz kluzáků Zlín Z V. helo7763.jpg (26065 bytes), helo7764.jpg (36495 bytes), helo7765.jpg (43004 bytes).


Švábiny

MAPA. Za války postavení protiletecké obrany.

17.4.1945 nehoda Fw 190 na Švábinách.

Po válce stanoviště (vybetonovaná plocha) čs. radaru.

helo8238.jpg (74528 bytes) Fotomapa z roku 1956.


Šťáhlavice Stiahlawitz

17.4.1945 v 15 hod. 1./Lt John C. Campbell Jr. na stíhačce P-51D od 503rd FS, 339th FG, 8th USAAF z Velké Británie sestřelil Me 262 A-1a asi se vracející do Plzně. Pilot Fw. Fritz Namyslach zahynul. Letecká badatelna.


Vinice

MAPA. Za války postavení protileteckého dělostřelectva. Velitelské stanoviště plzeňské protiletecké obrany bylo v podzemí pod Vinicemi. Vchod byl zamaskovaný v ZOO.

helo8239.jpg (77714 bytes) Fotomapa z roku 1956.


Plzeň-sever

Blatnice Blatnitz

Zřícení Bf 110. Letecká badatelna.


Čeminy Tschemin

25.4.1945 sestřelen letoun B-17G S/N: 43-38369 "UX-N" "Checkerboard Fort" od 327th BS, 92nd BG, 8th USAAF z Velké Británie velitele 1/Lt Lewise B. Fishera při náletu na Plzeň. Šest mužů zahynulo. Dva zajati. Letecká badatelna.

helo7940.JPG (234543 bytes), helo7362.jpg (239322 bytes), helo7486.jpg (57692 bytes), , helo7487.jpg (1695416 bytes), helo7488.jpg (30580 bytes), helo7856.jpg (295175 bytes).


Dlouhá Louka Langwiesen

Letecká střelnice Čbán - Dlouhá Louka

Letecká střelnice Manětín

MAPA.

Letecká střelnice Dlouhá Louka Langwiesen (jméno?) asi od začátku roku 1945. Dopadová plocha pro střelbu z palubních zbraní leteckých jednotek z Plzně a Stříbra. Kdy byla založena?

hel168.jpg (61084 bytes)

5.6.1953 zřícení letounu Avia B-33 výrobního čísla 1431 "DD-30" od 45. dpzlp. Por. Bosý a střelec por. Pejchal zahynuli. Letecká badatelna.


Hodoviz Hodowieß

25.2.1945 zřícení letounu Bf 109. Pilot se zachránil pomocí padáku a pěšky došel do obce Štichovice. Byl z Plzně nebo Stříbra? Letecká badatelna.


Chotíkov Kottiken

Za války postavení protileteckého dělostřelectva.  Střelecký radar FuMG 65 Würzburg Riese. helo7942.JPG (908451 bytes) MAPA postavení světlometů a radarů.

helo7941.png (1017372 bytes) Fotomapa z roku 1956.


Kožlany Koschlan

19.11.1944 ve 12.45 hod. dopadl Fw 190 A-8/R2 "žlutá 5" od II./JG 4 pro nedostatek paliva do prázdného rybníka u Vožehova mlýna. Pilot Uffz. Günther Wahl se zachránil pomocí padáku a dopadl do polí k Čisté (okres Rakovník). Odveden byl na obecní úřad obce a na motocyklu dopraven na četnickou stanici v Čisté. Podrobnosti. Letecká badatelna.


Líně Liehn

V roce 1938 byly v blízkosti obce nainstalovány světlomety pro protileteckou obranu Škodovky, kterou bránila i Světlometná skupina OPL VIII/151, světlometné čety 19, 20, 25 a 29/151 (s 120 cm světlometem vz.20 ?). Která četa? MAPA.

Od roku 1952 provoz na letišti Dobřany (na katastrech obcí jak okresu Plzeň-sever tak i Plzeň-jih).


Líšťany Lichtenstein

22.2.1944 sestřelen letoun Bf 110 G-2 WNr. 6417 "2N+GP" od II./ZG 1 z letiště Welsu u Lince. Pilot Uffz. Heinz Schlankert zahynul po nezdařeném seskoku padákem. Druhý člen posádky přežil. Letecká badatelna.


Město Touškov Tushkau Stadt

V létě 1944 byly krátce využity louky u Města Touškova pro uskladnění letounů He 111 od rušených jednotek KG 4, KG 27 a KG 55 na letišti v Plzni. Celkem přes 100 letadel. Poté pravděpodobně přesun do Benešova?


Nadryby Nadrib

8.5.1945 v 20.00 hod. 1./Lt George R. Schroeder a 2./Lt Leland A. Larson piloti fotoprůzkumných F-6 Mustangů od 15th Squadron, 10th PRG, 9th USAAF sestřelily Fw 190 asi od II./SG 2  z Kumru. Pilot nepřežil. Letecká badatelnaMAPA - kam se Rudelovi podřízení rozprchli.


Nynice Ninitz

8.5.1945 v 20.00 hod. 1./Lt George R. Schroeder a 2./Lt Leland A. Larson piloti fotoprůzkumných F-6 Mustangů od 15th Squadron, 10th PRG, 9th USAAF sestřelily Fw 190 asi od II./SG 2  z Kumru. Pilot nepřežil. Letecká badatelna.


Nýřany

od listopadu 1916

Po zničení bolevecké muniční továrny se výroba přesunula do nových prostor po bývalé šachtě tzv. Zieglerka, západně Nýřan.

od konce července 1918

Muniční závod Nýřany. Zpracovanou brožuru naleznete zde.

od 1.11.1918 do 27.11.1918.

od 27.11.1918 do 1919.

od 1919 do 27.12.1921.

  Výroba malého množství leteckých pum.

Kdy?

od 27.12.1921 do prosince 1926.

, , od prosince 1926 do 1939.

Teritoriální obrana proti letadlům TOPL. Podrobnosti.

V září 1938 se zde převážně na základě jednotek pražského Dělostřeleckého pluku 151 vytvořil tzv. Obvod OPL "B" Plzeň - Nýřany. Do složení obvodu náležely:

- Skupina OPL III/151 (baterie 7 a 13/151 s 8,35 cm PLK vz.22)

- Skupina OPL IV/151 (baterie 3 a 6/151 s 8,35 cm PLK vz.22)

- Světlometná skupina OPL VIII/151, světlometné čety 19, 20, 25 a 29/151 (s 120 cm světlometem vz.20 ?)

- pět stálých rot kulometů proti letadlům 1/18, 2/18, 1/35, 2/35, 3/38 srKPL. Jednalo se organizační celky, které byly vytvořeny až v době uvádění čs. armády do stavu zvýšené bojové pohotovosti během mnichovské krize, konkrétně v době vyhlášení tzv. „plánu C“, tj. povolání záložníků na zvláštní cvičení realizované 13.9.1938. Celkem bylo vytvořeno 48 srKPL, které většinou dosáhly bojové pohotovosti 15.9.1938. Každá z těchto rot disponovala 12 ks 7,92 mm kulometu vz. 26, rozdělených do tří čet.

Po válce výroba nábojů do leteckého kanónu Nudelman N-37 ráže 37 mm do letounů MiG-15 a MiG-17.

Výroba nábojů do protileteckého děla ráže vz. 44 S ráže 85 mm.


Obora Worel (Wobora)

Červený vrch Czerweni Vrch Berg 515 m n. m.

MAPA. Flugwache 21 (letecká hláska) podřízena Fluko Pilsen.

6.6.1944 v 19.30 hod. v bouřce nehoda letounu Ju 52/3m WNr. 5074 "G6+HU" od 10./TG 4 na trati Stubendorf Izbicko - Francie. Zahynulo 18 mužů, z toho 15 mechaniků od 5./JG 5. Podrobnosti. Letecká badatelna.

helo7943.jpg (528554 bytes), obrazovka Po7S1 z palubního radaru FuG 202 helo7490.jpg (1547385 bytes), helo7491.jpg (1532967 bytes). Bylo toho tam spousta, fotoaparáty, elektronky a j.


Plasy

Sokolka

23.3.1945 zřícení dvou letounů Bf 109 asi 700 m od sebe. Piloti se zachránili pomocí padáků. Byli z Plzně nebo Stříbra? Letecká badatelna.

Po osvobození v roce 1945 si místní letečtí nadšenci dojeli na Třebouňský vrch pro školní kluzáky. Do začátku získávají několik místností v budově plaského konventu, kde se schází, diskutují a opravují zatím kořistní letouny.

V roce 1947 jsou vycvičeni první piloti a koná se letecký den. Je to sice ještě na Sokolce (severně od Plas).

V roce 1948 je pro letiště vybrán úsek mezi městem Plasy a obcí Rybnice.

Hangár je dokončen v srpnu 1950 a přilehlá letištní budova vznikla v letech 1950-53.


Radčice

Za války světlomety na fotbalovém hřišti TJ Sokol Radčice  protiletecké obrany Škodovky. MAPA postavení světlometů a radarů.

14.5.1943 byla obec vybombardována během náletu na Škodovku. Podrobnosti.


Tlučná Tlutzna

Za války světlomet a ubikace obsluhy. Poloha světlometu je asi 5 km západně letiště Plzeň-Skvrňany v ose dráhy. Používal se asi také pro navádění vlastních letounů na přistání či pro protileteckou obranu Škodovky. MAPA postavení světlometů a radarů.

200 cm Scheinwerfer 40. Je to v Tlučné?

helo7944.jpg (237874 bytes) Fotomapa z roku 1956.


Úněšov Unischau

Za války prý dva radary FuMG 65 Würzburg Riese. (?) MAPA postavení světlometů a radarů.


Vejprnice Weipernitz

Za války letecká opravna "Za hlínou" v lese západně letiště Plzeň-Skvrňany. Zbytky kluzáku Gotha 242 helo7846.jpg (145923 bytes), hvězdicový motor BMW 801 helo7850.jpg (143812 bytes), letoun Ar 96 WNr. 4535 "56" helo7848.jpg (87881 bytes), helo7849.jpg (130272 bytes).

Za války postavení těžkého flaku - protileteckého dělostřelectva 8,8 cm Flak 18, v pozadí je vidět vejprnický kostel. Vzadu na horizontu komíny a stavby atrapy Škodovky poblíž Vochova helo7853.jpg (222341 bytes), flak nad ubytovnami "U Křížku" helo7857.JPG (142568 bytes), helo7858.jpg (273993 bytes), helo7859.jpg (103807 bytes), ubytovny "U Křížku" helo7948.jpg (157196 bytes), zničené dělo helo7860.jpg (168939 bytes) Ústřední zaměřovač helo7945.jpg (185285 bytes). Radar FuMG 62 Würzburg helo5339.jpg (109366 bytes) a novější a výkonnější na betonové patce FuMG 65 Würzburg Riese helo5311.jpg (146310 bytes). MAPA postavení světlometů a radarů.

25.4.1945 po srážce s druhým strojem ve formaci se zřítil letoun B-17G S/N: 43-38272 od 525th BS, 379th BG, 8th USAAF z Velké Británie velitele 1/Lt Claira W. Evanse Evanse při náletu na Plzeň. Dva střelci zahynuli. helo7863.jpg (87054 bytes), helo7844.jpg (141638 bytes), helo7862.jpg (307785 bytes), helo7843.jpg (126186 bytes), helo7363.jpg (98866 bytes). Pomník obětí je v Křimicích. Letecká badatelna.

helo7861.png (1013257 bytes) Fotomapa z roku 1956.


Velečín Weletschin

16.10.1944 americké stíhačky od 309th FS, 31st FG, 15th USAAF z Itálie během náletu na STW v Záluží u Mostu sestřelily Bf 109 G-14 WNr. 460370 "bílá 23" od 8./JG 5. Uffz. Herbert Steiner nepřežil. PodrobnostiLetecká badatelna.


Vinice 589 m n. m.

Skupeč Skupsch

Letecká hláska?


Vojtěšín Wejteschin

1.2.1945 zřícení německého letounu Bf 109. Obfw. Josef Delhey zahynul. Byl z Plzně nebo Stříbra? Letecká badatelna.


Vochov Wochow

Mezi obcemi Vochov, Křimice, Vejprnice byla v roce 1943 vybudována dřevěná maketa závodu Škoda Plzeň pro oklamání spojeneckého letectva s imitací provozu hutního provozu a také maketa skvrňanského letiště s asi 10 lepenkovými He 111.

helo7771.jpg (152566 bytes), helo6121.jpg (210580 bytes), foto z letounu B-24 Liberator

helo8300.jpg (1063718 bytes), helo8301.jpg (1145936 bytes), helo8302.jpg (1147602 bytes), helo8303.jpg (1149115 bytes), helo8304.jpg (1147781 bytes), helo8305.jpg (1231059 bytes).

MAPA. Za války postavení protiletecké obrany 8,8 cm Flak 18. Německá obsluha zanechala tento flak s roztrženou hlavní.

Fotomapa z roku 1956. helo8235.jpg (177323 bytes) Vedle třešňového sadu " U Sísů " bylo nějaké vojenské postavení. helo8236.jpg (133990 bytes)


Rokycany

Borek

Malý Bor


Břasy

5.9.1937 letecký den ve Vranově u Stupna s šesti letouny od Z.A.K. Instruktoři Rais, Dupal, Šlouf, Tarnovský, Balík a Zikmund s pilotními žáky.


Kladruby Kladrub

 Polní letiště.


Nevid Newido

Za války postavení všesměrového majáku FuSAn 724/725 Bernhard, Be 12, Pilzen.


Rokycany Rokitzan

Vojenské cvičiště pod Kotlem

10.8.1913 veřejný vzlet Evžena Čiháka na vojenském cvičišti pod Kotlem při němž předvedl devítiminutový let ve výšce až 400 metrů. Kvůli tomu uzavřena dočasně silnice Rokycany-Němčičky.

V lednu 1930 městská rada rozhodla, že ministerstvu národní obrany se sdělí souhlas obce se zřízením letiště v Rokycanech. 26.3. 1930 pak na schůzi městské rady podána zpráva o výsledku prohlídky 3 míst za účelem zřízení provizorního a eventuálně i definitivního letiště v Rokycanech. Šlo o lokality pod Kotlem, pod Žďárem a V Roudném. Radní dali přednost třetí z nich a usneseno tedy jednat o pronájmu pozemků nad Strání pro provizorní letiště. Teprve po válce ale vyrostlo nad Strání v Rokycanech letiště.

V roce 1936 František Pavelek z Rokycan v pronajaté dílně pana Rybáka v Olešné (okres Beroun) postavil větroň P 1. Za pomoci členů Místní skupiny MLL Rokycany prováděl krátké lety v okolí Olešnice a Rokycan. Asi po ročním provozu byl větroň zničen.

V zimě 1937-38 František Pavelek z Rokycan postavil větroň P 2, opět bez výpočtů. Kde stavěl? V létě 1938 létal v okolí Olešnice a na Rané. Tam ho poškodil a převezl do Rokycan. Už nebyl opraven.

Polní letiště na vojenském cvičišti.

---------- Prezident Beneš kapituloval před nacisty 30.9.1938 ----------

Od listopadu 1939 do března 1943 Feldflugplatz pro Schule/FAR. 13 a FFS A/B 13 z Plzně.

Uklizené nádraží po náletu kotlářů helo8200.JPG (91592 bytes).

------ 8.5.1945 v 23.01 hod SEČ (u nás 9.5.1945 v 0.01 hod. SELČ) bezpodmínečná kapitulace Německa -----

Už 26.5.1945 se konala ustavující schůze ČNA odbočka Rokycany s předsedou Jiřím Jaňourem. Okamžitě začaly práce na zajištění potřebných skladů (hangárů) i vzletové plochy (zárodečného letiště). Podrobnosti.

V červnu 1945 požádal Český aeroklub o pronájem baráku u Litohlavské silnice. Patrně měl zájem přenést tuto dřevěnou boudu do prostoru letiště a použít ji jako sklad apod. Místní národní výbor ale konstatoval, že aeroklub se musí dohodnout s majitelem pozemku, na kterém barák stojí. Předseda MNV Zdeněk Bluďovský nakonec leteckým nadšencům přidělil dřevěný barák, který zůstal jako válečná kořist po Němcích naložený ještě v rozmontovaném stavu ve vagónech v rokycanské železniční stanici. V létě 1945 také vybrána lokalita pro budoucí letiště. Téměř rovinaté pozemky nad Strání, od města izolované pruhem lesoparku, byly shledány jako nejlepší pro tento účel. Pozemek pod budoucím hangárem věnoval statkář František Kraft, sám člen aeroklubu. Podle jeho synovce, Milana Rady, ovšem šlo do jisté míry o pragmatický krok. Rodina Kraftů patřila k největším pozemkovým vlastníkům v Rokycanech a byla si dobře vědoma, že bude postižena socializačními zábory. Proto se raději pozemků zbavovala. Ještě v červenci 1945 pak začala výstavba hangáru, nejprve výkopy základů. Převážně dřevěný objekt hangáru čp.486/III s 2 metry vysokou zděnou podezdívkou měl půdorysné rozměry 52x12,5 metrů. Projekt vypracoval Luboš Marek. Stavební dozor zajistili další členové aeroklubu František Pavelek a Karel Macourek. Hrubá stavba hangáru dokončena v listopadu 1945. V říjnu 1945 povolil národní výbor (po předchozím souhlasu rady MNV fanouškům letectví, aby do hangáru na letišti zavedli elektřinu. Přípojka vedena odzdola, přes pozemek č.kat.1626. Podle údajů ze zasedání národního výboru šlo nové elektrické vedení od továrny Marila. Jak ale uvádějí autentičtější prameny předsedy rokycanského aeroklubu, byla přípojka vyvedena z továrny Františka Hirsche (člena aeroklubu) v Madlonově ulici. Každopádně bylo nutné brigádnicky vybudovat 300 metrů dlouhý úsek elektrického vedení položeného pod zemí, a to extrémním terénem – nejprve přes koryto Klabavky, pak strmou strání k novému hangáru. Přípojka pak dokončena roku 1946. Vnitřní elektroinstalaci provedli opět brigádnicky členové aeroklubu. Zároveň vystavěna příjezdová cesta. Kromě poněkud strmé nepohodlné silničky od Litohlavského mostu zřízena rovněž nová a dodnes fungující spojovací cesta od Osecké silnice. Na dostavbu hangáru přispěl i stát (ministerstvo dopravy), a to sumou 150 000 Kčs, zatímco celková hodnota objektu vyčíslena na 700 000 Kčs. Koncem roku 1945 se na místo přijeli podívat zástupci ministerstva dopravy vrchní rada ing. Nekvasil a ing. Novák. Šlo o předběžnou obhlídku za účelem posouzení, zda by se v Rokycanech nad Husovými sady mohlo zřídit sportovní letiště. 

Roku 1946 pak schválila komise ministerstva dopravy nové investice do letiště. Rada MNV 19.9.1946 konstatovala, že nemá nic proti výstavbě "krajového letiště nad Husovými sady". Zároveň ale oznámila, že obec na investice do letiště nemá peníze, nemůže ani pomoci s výkupem pozemků, ani je vyvlastnit. Právě nabytí potřebných pozemků pro rodící se letiště se ukázalo jako největší problém. Na konci 40. let 20. století ještě v okolí Rokycan doznívala zemědělská aktivita a majitelé zdejších parcel nehodlali snadno přijít o své polnosti. Bylo nutné vyjednávat a postupně vykupovat půdu. Pomohla obec – do městského rozpočtu na rok 1947 začleněna dotace na dostavbu letiště, původně ve výši 90 000 Kčs. 

Nakonec za rok 1947 činil obecní příspěvek na výkupy půdy jen 10 000 Kčs (v roce 1948 20 000 Kčs). 

Do konce roku 1948 se podařilo vykoupit přes 11 hektarů pozemků za 230 000 Kčs. Při procesu zcelování budoucí letištní louky pomohl i stát. Foto. Foto2.

Fotomapa z roku 1952 a 2011.


Strašice

20.10.1944 okolo 14.00 hod. byly z nepřátelského letadla, které přelétalo Strašice, vyhozeny 3 neprůstřelné vesty a 1 ocelová helma. Také tyto předměty byly předány do Strašic. Podrobnosti.


Truppenübungsplatz Kammwald

Skořice

Kolvín

20.10.1944 okolo 14.00 hod. byl z amerického bombardovacího svazu, který přelétal Kolvín, shozen a nalezen složený padák s přivázanou municí. Tyto předměty byly zajištěny služebnou v Kolvíně a předány do Strašic. Podrobnosti.


Volduchy Wolduch

25.4.1945 nouzově přistál americký pilot 1/ Lt. Narborne A. Thomas s průzkumným F-6D S/N: 44-14272 "5M-F" od 15th Tactical Reconnaissance Squadron, 67th TRG, 9th USAAF. Poté našel pomoc u A. Černého z Borku. Díky tomu se mu podařilo vyhnout německému zajetí. Letecká badatelna.

helo7366.jpg (127399 bytes), helo7367.jpg (146018 bytes), helo7368.jpg (125830 bytes).


Tachov

Bor

Štáb pro letecké hlásky (Flugwachzuge ?) (letecké hlásky) byl na zámku v Boru. Podrobnosti.

Asi v květnu 1945 došlo 2 kilometry severně od Boru k nouzovému přistání německého letounu Ju 188. Stroj, jehož posádka pravděpodobně prchala do americké zóny, stál na poli prokazatelně ještě v roce 1949. Letecká badatelna.


Dolní Kramolín Unter Gramling

16.4.1945 v 14.20 hod. mariánskolázeňský flak sestřelilP-47D S/N: 42-26649 od 392nd FS, 367th FG, 9th USAAF. Pilot 2/Lt James B. Cutler se zachránil pomocí padáku. Letecká badatelna.


Holubín

Během války sloužila část areálu letiště v Mariánských Lázních berlínské firmě TELEFUNKEN k výrobě tehdy nejmodernějších vojenských naslouchacích zařízení a signalizačních přístrojů. Šlo zejména o různé speciální přístroje, vysílačky, měřící aparáty a nakonec o radary. V areálu letiště byly montážní haly a sklady. Dva betonové podstavce pro radary FuMG 65 Würzburg Riese na kraji letiště na katastru obce Holubín. Testování radarů. MAPA.


Chodová Planá Kuttenplan

Za války opravna letadel. Podrobnosti.

16.4.1945 v 14.35 hod. mariánskolázeňský flak sestřelil P-47D S/N: 44-33582 "8L" od 393rd FS, 367th FG,9th USAAF. Pilot 1/Lt Frederick W. Cordner nouzově přistál a byl zajat.

16..4.1945 v 15.30 hod mariánskolázeňský flak sestřelil P-51D S/N: 44-15495 "MX-E" "Flying Sam " od 82nd FS, 78th FG, 8th USAAF z Velké Británie. Pilot 2/Lt Fred R. Schwauger se zachránil z hořícího letounu pomocí padáku a byl zajat.


Chodský Újezd Heiligenkreuz

20.2.1945 americké stíhačky P-51 sestřelily německou stíhačku Fw 190 "červená 5" od JG 301. Obfw. Heinz Brand zahynul. Jeden sestřel si nárokoval Capt Art Fiedler od 325th FG, 306th FW, 15th USAAF z Itálie, tři stroje 2./Lt Ed Miller. Letecká badatelna.


Kladruby Kladrau

25.3.1894 vzlétli vzduchoplavci Hůlka s Wandasem s balonem Ressel z pražského Výstaviště a po třech hodinách přistáli u Kladrub.


Kyjov Khoau

20.2.1945 americké stíhačky P-51 sestřelily německou stíhačku Fw 190 "bílá 3" od JG 301. Uffz. Karl Schweger zahynul. Jeden sestřel si nárokoval Capt Art Fiedler od 325th FG, 306th FW, 15th USAAF z Itálie, tři stroje 2./Lt Ed Miller. Letecká badatelna.


Písařova Vesce Albersdorf

25.4.1945 v 11.06 hod. nouzové přistání letoun B-17G S/N: 43-38501 "BK-C" "Sweet Chariot" od 546th BS, 384th BG, 8th USAAF z Velké Británie velitele 1/Lt Andrewa Gordona. Vovetta bez zranění. Letoun byl poškozen flakem při náletu na Plzeň. Osmičlenná posádka přežila. Podrobnosti. Letecká badatelna.

helo7348.jpg (127586 bytes), helo7349.jpg (438023 bytes), helo7492.jpg (76291 bytes), startér motoru helo7493.jpg (839809 bytes). he362.jpg (185796 bytes)


Planá Plan


Přimda 848 m n. m.

MAPA. Flugwache (letecká hláska) podřízena Fluko Pilsen ?. Štáb pro letecké hlásky (Flugwachzuge ?) byl na Přimdě. Podrobnosti.


Rozvadov Roßhaupt

2.7.1926 letoun Caudron C-61 F-AFBT od CIDNA na trati Štrasburk - Praha se zřítil pro závadu na výškovce a vysazení motoru asi 10 m od státní hranice u obce Střeble-Ströbl. Šest osob zahynulo.


Slepičí vrch 724 m n. m.

MAPA. Letecký světelný maják pro lety na trase Praha - Plzeň - Tachov - Paris, vybudovaný po roce 1930. (?)  V roce 1936 modernizace.


Stříbro Mies

Erpužice


Tachov Tachow

MAPA. Letecký světelný maják v Sokolovské ulici v Tachově pro lety na trase Praha - Plzeň - Tachov - Paris, vybudovaný po roce 1930. helo7460.jpg (67667 bytes)  V roce 1936 modernizace.

Flugwache (letecká hláska) podřízena Fluko Pilsen ?.

14.2.1945 od 13.30 do 13.35 hod. nálet 24 bombardérů B-17 od 452nd BG, 3rd BD, 8th USAAF z Velké Británie. Primární cíl byl Chemnitz. Video.


 Trpýsty Trpist

Po válce stanoviště radaru.


Vlčí hora 704 m n. m.

MAPA. Flugwache (letecká hláska) podřízena Fluko Pilsen.


Zadní Chodov Hinter Kotten

MAPA. Flugwache (letecká hláska) podřízena Fluko Pilsen ?. Kde?


Záhoří

22.8.1946 se 1 km SV obce Záhoří zabil William M. Hart na letounu Piper L-4J S/N: 44-80491. Přelet zakoupených amerických Piperů L-4 (naše označení C-8, vojenské K-68) přes Plzeň do Otrokovic.


 

 

 

Připomínky, doplnění a staré fotografie mi posílejte na BorivojCech@seznam.cz.