Německé vrtulníky u nás a jejich výroba u nás

30.01.2022

MAPA

helo1763.jpg (11275 bytes) Provoz německých vrtulníků. Většinou to byly pouze přelety a zkušební lety. Na podzim 1944 vylekal skupinu žen pracujících na poli nedaleko Výškova u Postoloprt vrtulník, z kterého na poli vystoupili dva piloti. Informace.

Koncem války  v podzemní továrně firmy Weser-Flugzeugbau G.m.b.H. (W. F. G) v Rabštejně-Rabstein (2 km západně České Kamenice), částečně naběhla výroba draků s veškerým příslušenstvím a konečná montáž vrtulníku Focke-Achgelis Fa 223 Drache. Motor Bramo 323 byl dodáván z pobočného závodu fy Weser Eichler (Eifler) v Libouchci Königswald (12 km západně Děčína).

V Rabštejně byly sestaveny tři kompletní vrtulníky Fa 223, s kterými byly prováděny letové zkoušky. Pomocí vrtulníku byl vyzdvihnut stroj stojící na dvoře továrny mezi budovami a ve výši přes 25 m přenesen do sousedního dvora a tam usazen. Při stavbě železničního mostu (nepochybně mostu úzkokolejky u Werku C) přenesl vrtulník nosník a držel ho nad vodou tak dlouho, dokud jeho konce nebyly na březích upevněny. Je možné, že provádění letových zkoušek souvisí s přítomností čtyř pilotů z pobočného závodu WFG na letišti v Osła Aslau ve Slezsku, kteří byli v Rabštejně úředně hlášeni mezi 17. a 19.2.1945. 

Několik dní před příchodem Rudé armády dva stroje Fa 223 odlétly na německé území, jeden z nich prý do Rakouska - možná k Transportstaffel 40Další pramen o těchto strojích uvádí, že dva se zřítily při vojenském nasazení a jeden ulétl neznámo kam. Fotografie pouze ilustrační. Pokud letěly do Rakouska, mohli mít mezipřistání na některém letišti u nás.