Dar na provoz webu můžete poslat na účet 2000 606 220 / 2010.

Albrechtičky Klein Olbersdorf

Harty Lilien Letiště Harty

Mošnov

Petřvald Peterswald

MAPA.

13.04.2020

Historie.

helo6103.jpg (231463 bytes)

Josef Žurovec za pomoci mladšího bratra Leopolda a dalších přátel a spolužáků v Albrechtičkách a Petřvaldu začal s konstrukcí svého prvního letounu. Je téměř neuvěřitelné, že ve vesnických podmínkách malé zemědělské obce (Harty kolem roku 1910 měly 35 domů a necelé dvě stovky obyvatel) vznikl model prvního letounu domácí konstrukce na Moravě. Stavba pokračovala za pomoci bratra Viléma, Leopolda, rodičů a za široké podpory a přízně vesnických dílen. 


Kostru křídel mu z kvalitního jasanového dřeva zhotovila v nedalekém Petřvaldě stolařská  firma rodiny Ševčíků. Svaření trupu a podvozek letadla z kvalitních tenkostěnných trubek o průměru 30-40 mm mu zajistil mistr Bajnar ve své dílně u Albrechtiček. 

Aby byly peníze na vrtuli z Německa, prodala jeho starostlivá a milující matka, která své syny všemožně podporovala, dokonce krávu. Josef pak odjel do Kolína nad Rýnem, kde zakoupil nový pětiválcový rotační motor Gnome Delfose o výkonu 25 kW a také zde zakoupil kvalitní vrtuli lepenou z javorového a smrkového dřeva. Bratr Vilém ještě poštou a vlakem zaslal potřebný hedvábný cellon impregnovaný emailitem. 


Konečně byl letoun v roce 1912 hotov – byl to jednomístný hornokřídlý jednoplošník o rozpětí křídel 9 m, hloubka křídel byla 130 cm. Byl vystaven ve velkém sále dnes již neexistujícího hostince Fridolína Huvara v Albrechtičkách.


Poslední úpravy na letounu byly hrazeny z vybraného vstupného (hlavně výpravy dětí ze škol) a z prodeje pohlednic na místě.

Konstruktér Josef Žurovec musel narukovat na vojnu – příznivou rukou osudu byl po základním výcviku převelen do Letecké školy ve Fischamendu u Vídně a úspěšně zde absolvoval pilotní výcvik.


od února 1914

V roce 1914 se vrátil do Hartů s novými praktickými poznatky oboru letectví a pilotáže a začal svůj letoun připravovat k létání. První motorové zkoušky prováděl za asistence svého bratra Leopolda a přátel na loukách u Albrechtiček. Bylo zjištěno, že motor má pouze 900 otáček/min. na místo uváděných 1200 otáček/min. Josef uvažoval o tom, že sám vyladí motor na vyšší obrátky s rizikem bezpečnosti a životnosti motoru, ale pak od záměru ustoupil. Nastoupil do kabiny svého letounu a začaly vlastní motorové zkoušky. Letoun byl zpočátku umístěn na špalcích a postupně pojížděl upoutaný na silném laně, drženém skupinou přátel a příznivců. Pilot sám ověřoval vlastnosti a chování svého letounu. Stalo se například, že se vytrhl svému běžícímu doprovodu, vznesl se do výše asi 2 m a než stačil pilot let vyrovnat, zřítil se na pravou stranu a poškodil křídlo, které bylo nutno opravit. Posléze přišlo odhodlání k samostatnému letu. Na jaře roku 1914 se pilot Josef Žurovec vznesl do výše asi 30 m, když vyšší dostup znemožňoval slabý motor. Sledován zraky desítek přihlížejících  zakroužil nad loukami u Albrechtiček a k velké úlevě přítomných diváků bezpečně přistál.

Další úspěšné letecké pokusy přerušilo vypuknutí Velké války, která zasáhla do osudů milionů lidí a také bratří Žurovců. Ing. Vilém Žurovec narukoval jako rakouský státní příslušník nejdříve ke 100. pěšímu pluku a dále byl převelen do leteckých dílen.

od října 1914


.


V roce 1916 byl opět převelen do Fischamendu u Vídně.

od listopadu 1916


.


od července 1918

od 1.11.1918 do 27.11.1918.

od 27.11.1918 do 1920.


Na podzim 1919 se bratři Žurovcové vrátili z Maďarska zpátky domů do Hartů – a nepřijeli s prázdnou. Stačili ještě v Maďarsku zakoupit dvojplošník Fokker D.VI, osm leteckých motorů a další leteckou techniku.

Letoun upravili na dvoumístný.


od 1920 do 27.12.1921.

Podnikali vyhlídkové lety pro odvážné zájemce, startovali a přistávali na loukách u Albrechtiček. Na fotce bratři Josef a Leopold v pilotních kuklách uprostřed před svým fokkerem.

Při jednom z přistání najel letoun nedopatřením do vegetací porostlého odvodňovacího kanálu, došlo k poškození podvozku a vrtule. Bratři neměli peníze na opravu, a tak s létáním skončili. Slavný předválečný letoun Josefa Žurovce byl mimořádně zapůjčen jednomu známému k letu do Bohumína. Ten ale těsně před cílem havaroval a i když pilot vyvázl bez zranění, letoun byl zničen. Zdroj.


od 27.12.1921 do prosince 1926.


.


.


.


.


12.2.1926 poštovní letoun Junkers F.13 P-PALP od Polska Linja Lotnicza - Aerolot na trati Vídeň - Varšava, pro poruchu motoru nouzově přistál na pozemku velkostatku Dr. Vettera u obce Nové Horky u Mošnova. Letoun nebyl poškozen. Pilotu Vladimíru Kliszovi se nic nestalo. Protože neměl platné vízum, dostal pokutu 10 000 Kčs.

, , od prosince 1926 do 1939.


.


.


.


.


Mapa z roku 1931 .


.


.


.


.


.


.


Polní letiště Petřvald na pozemcích Na panském.

---------- 30.9.1938 prezident Beneš zlomil národu páteř ----------


Koncem srpna 1939 bylo na upraveném terénu na polích u Petřvaldu zřízeno letiště.

1.9.1939 německá letadla startovala k útoku na Polsko. Asi i KG 77 s Do 17 Z.

Poté bylo letiště opuštěno.


.


.


.


.


.


helo7144.jpg (324497 bytes)

Zahájeny práce na zprovoznění letiště. Mnoho týdnů pracovali místní obyvatelé. Podrobnosti.

----------

1.4.1945

----------

2.4.1945 přistání poškozené německé stíhačky. Letoun zde stál asi 14 dnů.

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

Ve dnech 15. a 16.4.1945 bylo letiště Dolní Benešov vyklizeno.

----------

----------

----------

----------

----------

----------

K 21.4.1945 letecký průzkum 8 ВА evidoval tyto nepřátelské letiště:

Deník divize PVO.

Co je to za letiště Glatu, Hranice a Ostrovice? Pod jakým názvem Sověti označovali polní letiště Suchdol nad Odrou?

----------

----------

----------

----------

25.4.1945 bylo zprovozněno letiště Petřvald.

----------

Přiletěly stíhací letouny Bf 109 od 1./JG 77 z Moravské Ostravy. MAPA Velitel I./JG 77 Gruppenkommandeur Hauptmann Heinz Grosser. Kdy?

----------

Německá letadla z petřvaldského letiště nesměle dorážejí na frontu, ale před soubojem utíkají. Vylétají, až sovětských letadel není na obzoru.

----------

V Petřvaldě a jeho blízkém okolí byla rozmístěna posádka protileteckého dělostřelectva s FlaK 88 využívanými ke konci války k likvidaci tanků. Na rozdíl od posádek z okolních obcí měla ta petřvaldská dostatek munice, které se již jinde nedostávalo.

Ve dnech 28. a 29.4.1945 bylo letiště Ostrava-Hrabůvka vyklizeno.

----------

----------

30.4.1945 na letišti Harty průzkumný stíhači od 100 окрап, 8 ВА zapálily jeden letoun Fw 190. Deník letecké armády.

V noci z 30.4. na 1.5.1945 v době od 22.30 do 24 hod. celkem 16 letounů Po-2 od 87 гоап ГВФ, 8 ВА z letiště Mozern? bombardovalo přepravu na řece Odře jižně Hrabůvky.  Provedeno 24 letů, z toho na bombardování 19. Nalétáno 19 hodin. Deník letecké armády.

----------

1.5.1945 devět stíhaček odletělo do Suchdola nad Odrou. MAPA

1.5.1945 v 22.03 hod. rozhlasové vysílání Unser Führer Adolf Hitler ist gefallen. (Zastřelil se 30.4.1945 v 15.30 hod.).

----------

Němci letiště před postupující Rudou armádou rozorali. Kdy?

----------

----------

----------

----------

----------

helo6122.jpg (1392683 bytes), helo8071.jpg (261405 bytes).

----------

------ 8.5.1945 v 23.01 hod SEČ (u nás 9.5.1945 v 0.01 hod. SELČ) bezpodmínečná kapitulace Německa -----

 Zničený protiletecký kanón 8,8 cm Flak 37 s municí. Autorem fotografie je Radoslav Hanzelka (na snímku je jeho manželka Berta Hanzelková). Zdroj.

9.5.1945 škpt Fajtl (velitel 1. čs. slp) a mjr. Guljanič (velitel 3. čs. blp) s Po-2 z polního letiště Poręba rekognoskovali polní letiště.

Obyvatelé obce Harty pracovali týden na úpravě letiště.

10.5.1945 na ploše jižněji od Němci rozoraného polního letiště Peterswald Petřvald, poblíž Albrechtiček přistává pozemní sled 1. čs. smíšené letecké divize, 8 ВА.

11.5.1945 z polního letiště Poręba přiletěl 1. československý stíhací letecký pluk / 1-й чехословацкый истребительный авиационный полк a 3. československý bitevný letecký pluk / 3-й чехословацкой штурмовой полк.

Z letiště Balice u Krakowa přiletěl 2. československý stíhací letecký pluk / 2-й чехословацкый истребительный авиационный полк.

12.5.1945 večer byla celá divize na místě.

helo8296.jpg (96524 bytes)

14.5.1945 se 1. čs. smíšená letecká divize se dostala do operační podřízenosti 2 ВА.

14.5.1945 odletěl pozemní sled 1. čs. slp a 2. čs. slp do Prahy-Letňan a pozemní sled 3. čs. blp do Prahy-Kbel.

15.5.1945 odletělo 91 letounů 1. čs. smíšené letecké divize, 2 ВА.

helo5970.jpg (134490 bytes), helo5971.jpg (74234 bytes), helo5972.jpg (72454 bytes), helo5973.jpg (94005 bytes), helo5974.jpg (80237 bytes), helo5975.jpg (63189 bytes). Podrobnosti. 

helo5967.jpg (76532 bytes), helo5968.jpg (62354 bytes).

21.5.1945 byl přesun divize ukončen.

Koncem května 1945 Ladislav Vanoušek přelétl jednu La-5FN "63" do Prahy.  Zdroj.

Poté se letištní plocha vrátila opět k zemědělskému využití.


.


.


 ---------- 25.2.1948 prezident Beneš dokončil předání moci komunistům ----------


.


--------- 25.6.1950 komunisti přepadli Jižní Koreu ----------


.


.


.


.


.


Od roku 1956 výstavba letiště Mošnov.