MAPA.
15.06.2024
Josef Žurovec za pomoci mladšího bratra Leopolda a dalších přátel a spolužáků v Albrechtičkách a Petřvaldu začal s konstrukcí svého prvního letounu. Je téměř neuvěřitelné, že ve vesnických podmínkách malé zemědělské obce (Harty kolem roku 1910 měly 35 domů a necelé dvě stovky obyvatel) vznikl model prvního letounu domácí konstrukce na Moravě. Stavba pokračovala za pomoci bratra Viléma, Leopolda, rodičů a za široké podpory a přízně vesnických dílen.
Kostru křídel mu z kvalitního jasanového dřeva zhotovila v nedalekém Petřvaldě stolařská firma rodiny Ševčíků. Svaření trupu a podvozek letadla z kvalitních tenkostěnných trubek o průměru 30-40 mm mu zajistil mistr Bajnar ve své dílně u Albrechtiček.
Aby byly peníze na vrtuli z Německa, prodala jeho starostlivá a milující matka, která své syny všemožně podporovala, dokonce krávu. Josef pak odjel do Kolína nad Rýnem, kde zakoupil nový pětiválcový rotační motor Gnome Delfose o výkonu 25 kW a také zde zakoupil kvalitní vrtuli lepenou z javorového a smrkového dřeva. Bratr Vilém ještě poštou a vlakem zaslal potřebný hedvábný cellon impregnovaný emailitem.
Konečně byl letoun v roce 1912 hotov – byl to jednomístný hornokřídlý jednoplošník o rozpětí křídel 9 m, hloubka křídel byla 130 cm. Byl vystaven ve velkém sále dnes již neexistujícího hostince Fridolína Huvara v Albrechtičkách.
Poslední úpravy na letounu byly hrazeny z vybraného vstupného (hlavně výpravy dětí ze škol) a z prodeje pohlednic na místě.
Konstruktér Josef Žurovec musel narukovat na vojnu – příznivou rukou osudu byl po základním výcviku převelen do Letecké školy ve Fischamendu u Vídně a úspěšně zde absolvoval pilotní výcvik.
od února 1914
V roce 1914 se vrátil do Hartů s novými praktickými poznatky oboru letectví a pilotáže a začal svůj letoun připravovat k létání. První motorové zkoušky prováděl za asistence svého bratra Leopolda a přátel na loukách u Albrechtiček. Bylo zjištěno, že motor má pouze 900 otáček/min. na místo uváděných 1200 otáček/min. Josef uvažoval o tom, že sám vyladí motor na vyšší obrátky s rizikem bezpečnosti a životnosti motoru, ale pak od záměru ustoupil. Nastoupil do kabiny svého letounu a začaly vlastní motorové zkoušky. Letoun byl zpočátku umístěn na špalcích a postupně pojížděl upoutaný na silném laně, drženém skupinou přátel a příznivců. Pilot sám ověřoval vlastnosti a chování svého letounu. Stalo se například, že se vytrhl svému běžícímu doprovodu, vznesl se do výše asi 2 m a než stačil pilot let vyrovnat, zřítil se na pravou stranu a poškodil křídlo, které bylo nutno opravit. Posléze přišlo odhodlání k samostatnému letu. Na jaře roku 1914 se pilot Josef Žurovec vznesl do výše asi 30 m, když vyšší dostup znemožňoval slabý motor. Sledován zraky desítek přihlížejících zakroužil nad loukami u Albrechtiček a k velké úlevě přítomných diváků bezpečně přistál.
Další úspěšné letecké pokusy přerušilo vypuknutí Velké války, která zasáhla do osudů milionů lidí a také bratří Žurovců. Ing. Vilém Žurovec narukoval jako rakouský státní příslušník nejdříve ke 100. pěšímu pluku a dále byl převelen do leteckých dílen.
od října 1914
.
V roce 1916 byl opět převelen do Fischamendu u Vídně.
od listopadu 1916
.
od července 1918
od 1.11.1918 do 27.11.1918.
od 27.11.1918 do 1920.
Na podzim 1919 se bratři Žurovcové vrátili z Maďarska zpátky domů do Hartů – a nepřijeli s prázdnou. Stačili ještě v Maďarsku zakoupit dvojplošník Fokker D.VI, osm leteckých motorů a další leteckou techniku.
Letoun upravili na dvoumístný.
od 1920 do 27.12.1921.
Podnikali vyhlídkové lety pro odvážné zájemce, startovali a přistávali na loukách u Albrechtiček. Na fotce bratři Josef a Leopold v pilotních kuklách uprostřed před svým fokkerem.
Při jednom z přistání najel letoun nedopatřením do vegetací porostlého odvodňovacího kanálu, došlo k poškození podvozku a vrtule. Bratři neměli peníze na opravu, a tak s létáním skončili. Slavný předválečný letoun Josefa Žurovce byl mimořádně zapůjčen jednomu známému k letu do Bohumína. Ten ale těsně před cílem havaroval a i když pilot vyvázl bez zranění, letoun byl zničen. Zdroj.
od 27.12.1921 do prosince 1926.
.
.
.
.
12.2.1926 poštovní letoun Junkers F.13 P-PALP od Polska Linja Lotnicza - Aerolot na trati Vídeň - Varšava, pro poruchu motoru nouzově přistál na pozemku velkostatku Dr. Vettera u obce Nové Horky u Mošnova. Letoun nebyl poškozen. Pilotu Vladimíru Kliszovi se nic nestalo. Protože neměl platné vízum, dostal pokutu 10 000 Kčs.
, , od prosince 1926 do 1939.
.
.
.
.
Mapa z roku 1931 .
.
.
.
.
.
.
Polní letiště Petřvald na pozemcích Na panském.
---------- 30.9.1938 prezident Beneš zlomil národu páteř ----------
Koncem srpna 1939 bylo na upraveném terénu na polích u Petřvaldu zřízeno letiště.
1.9.1939 německá letadla startovala k útoku na Polsko. Asi i KG 77 s Do 17 Z.
Poté bylo letiště opuštěno.
.
.
.
.
.
Zahájeny práce na zprovoznění letiště. Mnoho týdnů pracovali místní obyvatelé. Podrobnosti.
----------
1.4.1945
----------
2.4.1945 přistání poškozené německé stíhačky. Letoun zde stál asi 14 dnů.
----------
----------
----------
----------
----------
----------
----------
----------
----------
----------
----------
----------
----------
Ve dnech 15. a 16.4.1945 bylo letiště Dolní Benešov vyklizeno.
----------
----------
----------
----------
----------
----------
K 21.4.1945 letecký průzkum 8 ВА evidoval tyto nepřátelské letiště:
Co je to za letiště Glatu, Hranice a Ostrovice? Pod jakým názvem Sověti označovali polní letiště Suchdol nad Odrou?
----------
----------
----------
----------
25.4.1945 bylo zprovozněno letiště Petřvald.
----------
Přiletěly stíhací letouny Bf 109 od 1./JG 77 z Moravské Ostravy. MAPA Velitel I./JG 77 Gruppenkommandeur Hauptmann Heinz Grosser. Kdy?
----------
Německá letadla z petřvaldského letiště nesměle dorážejí na frontu, ale před soubojem utíkají. Vylétají, až sovětských letadel není na obzoru.
----------
V Petřvaldě a jeho blízkém okolí byla rozmístěna posádka protileteckého dělostřelectva s FlaK 88 využívanými ke konci války k likvidaci tanků. Na rozdíl od posádek z okolních obcí měla ta petřvaldská dostatek munice, které se již jinde nedostávalo.
Ve dnech 28. a 29.4.1945 bylo letiště Ostrava-Hrabůvka vyklizeno.
----------
----------
30.4.1945 na letišti Harty průzkumný stíhači od 100 окрап, 8 ВА zapálily jeden letoun Fw 190. Deník letecké armády.
V noci z 30.4. na 1.5.1945 v době od 22.30 do 24 hod. celkem 16 letounů Po-2 od 87 гоап ГВФ, 8 ВА z letiště Mozern? bombardovalo přepravu na řece Odře jižně Hrabůvky. Provedeno 24 letů, z toho na bombardování 19. Nalétáno 19 hodin. Deník letecké armády.
----------
1.5.1945 devět stíhaček odletělo do Suchdola nad Odrou. MAPA
1.5.1945 v 22.03 hod. rozhlasové vysílání Unser Führer Adolf Hitler ist gefallen. (Zastřelil se 30.4.1945 v 15.30 hod.).
----------
Němci letiště před postupující Rudou armádou rozorali. Kdy?
----------
----------
----------
----------
----------
----------
------ 8.5.1945 v 23.01 hod SEČ (u nás 9.5.1945 v 0.01 hod. SELČ) bezpodmínečná kapitulace Německa -----
Zničený protiletecký kanón 8,8 cm Flak 37 s municí. Autorem fotografie je Radoslav Hanzelka (na snímku je jeho manželka Berta Hanzelková). Zdroj.
9.5.1945 škpt Fajtl (velitel 1. čs. slp) a mjr. Guljanič (velitel 3. čs. blp) s Po-2 z polního letiště Poręba rekognoskovali polní letiště.
Obyvatelé obce Harty pracovali týden na úpravě polního letiště na ploše jižněji od Němci rozoraného polního letiště u Petřvaldu poblíž Albrechtiček.
9.5.1945 dopoledne škpt Fajtl (1. čs. slp) přelétl s La-5FN "83" na polní letiště Albrechtičky.
10.5.1945 přistává(?) pozemní sled 1. čs. smíšené letecké divize, 8 ВА.
11.5.1945 z polního letiště Poręba přiletěl 1. československý stíhací letecký pluk / 1-й чехословацкый истребительный авиационный полк a 3. československý bitevný letecký pluk / 3-й чехословацкой штурмовой полк.
Z letiště Kraków-Balice přiletěl 2. československý stíhací letecký pluk / 2-й чехословацкый истребительный авиационный полк. Kdy přiletěl?
12.5.1945 večer byla celá divize na místě.
14.5.1945 se 1. čs. smíšená letecká divize se dostala do operační podřízenosti 2 ВА.
14.5.1945 odletěl pozemní sled 1. čs. slp a 2. čs. slp do Prahy-Letňan a pozemní sled 3. čs. blp do Prahy-Kbel.
15.5.1945 odletělo 91 letounů 1. čs. smíšené letecké divize, 2 ВА.
21.5.1945 byl přesun divize ukončen.
Poté se letištní plocha vrátila opět k zemědělskému využití.
.
.
---------- 25.2.1948 prezident Beneš dokončil předání moci komunistům ----------
.
--------- 25.6.1950 komunisti přepadli Jižní Koreu ----------
.
.
.
.
.
Od roku 1956 výstavba letiště Mošnov.