20.02.2025
Známé letiště a plochy v kraji.
9.10.1939 za husté mlhy narazilo letadlo Ju 52/3mg4c WNr. 6201 "G6+KO" od FFS C Zeltweg, letící na kurýrní lince z Opole do Olomouce, do hřebene kopce a zřítilo se do hustého lesa. V troskách našlo smrt celkem 7 vojáků (dva piloti a pět členů posádky): Flugschüler Uffz. Arthur Carlowitz, Hilfsfluglehrer Uffz Max Schäuble, Bordfunker Uffz. Heinrich Höve, Bordmechaniker Uffz. Josef Freiandenhofen, Bordmechaniker Uffz. Eggert Kähler, Bordmechaniker Uffz. Helmut Ronneburger a Bordmechaniker Uffz. Hans Wich-Paulus-Klein. Všichni byli za vojenských poct pohřbeni 19.10.1939 na hřbitově v Horním Domašově. Polní hroby s březovými kříži doplněné tabulkami se jmény se nacházely na levé straně hřbitova. Letecká badatelna.
Za války zřícení letounu Fw 56.
MAPA. Polní letiště. Kde?
MAPA.
Flugwache (letecká
hláska) podřízena ?
Podrobnosti.
28.6.1944 se s hořícím motorem zřítila těžká stíhačka Me 410 A-1 WNr. 10257 "1E+HE" od doplňovací Erg.St./ZG 76 z Ohlau Olava. Ofw. Hugo Frey, Uffz. Detlef Ahlers zahynuli. Pilot se zachránil pomocí padáku. Letecká badatelna.
24.11.1942 se zřítil německý letoun He 111 H-10 WNr. 2729 od FFS C 20. Uffz.Radom Helmuth, Fw. Rosc Erich, Uffz. Börzel Willy a Uffz. Schober Adolf zahynuli. Letecká badatelna.
17.10.1944 odstartoval zásobami naložený Ju 52 "U.8+62" ex. HA-JUB od 102/1. futárszállitó század MKHL maďarského letectva směrem k frontovému pásmu v Polsku. Za řízením seděl főhadnagy Zoltán Oszlanyi, spolu s ním byli na palubě radista zászlós Gábor Incze a palubní technik Tóth. S největší pravděpodobností se v letounu nacházel ještě jeden kurýrní důstojník. Letoun asi za špatného počasí narazil do kopce Černá stráň 1 237 m n. m. (okres Jeseník). Radista přežil. Letecká badatelna.
Nálet na obec.
Flugwache (letecká hláska) ?
Polní letiště.
Heeres-Munitionsanstalt Niklasdorf.
V září 1944 bombardování muniční továrny.
Nálet na obec.
Nálet na obec.
Nálet na obec.
11.9.1937 v 17 hod nehoda letounu
Junkers W 34
D-ORUP v lese u
Suplíkovic. Letoun letěl z Breslau do Gleiwitz.
Pilot F. Weghuber zahynul. Letecká
badatelna.
Asi 29.10.1941 se zřítil Fw 58 Weihe WNr. 0403 od FFS A/B 114. Gefr. Heger, Gefr. Waclawik a Gefr. Osterle zahynuli. Letecká badatelna.
29.9.1944 se zřítil po srážce Bf 109 G-6 WNr. 782153 "bílá 12" od JGr. Ost. Letoun se roztříštil v lese asi 2 km východně od Vápenné. Uffz. Bruno Ramonat zahynul. Letecká badatelna.
29.9.1944 se zřítil po srážce Bf 109 G-6 WNr. 782159 od JGr. Ost. Letoun dopadl na louku asi 1,5 km od Vápenné. Pilot přežil na padáku. Letecká badatelna.
Flugwache (letecká hláska) ?
Flugwache (letecká hláska) ?
7.4.1932 u Lašťan nehoda letounu Aero AP 32.55 "A13" od Letky 5. Pilot svob. František Konečník a pozorovatel čet. asp. Josef Chmelař zahynuli.
MAPA. Flugwache 22 (letecká hláska) podřízena Fluko Brünn.
2.5.1945 letouny Il-2 od 4 гшад, 5 шак, 5 ВА pod přikrytím stíhačů od 331 иад, 5 шак, 5 ВА zaútočilo na německé jednotky u obce Rakodavy, Kralice na Hané (okres Prostějov), Blatec, Charváty. Deník bitevního korpusu.
8.5.1945 mezi 10.00-10.50 hod. nad obcí Moravská Loděnice, část obce Bohuňovice (okres Olomouc) se gardový lejtěnant Ilja Fedotovič Kuzin na stíhacím letounu Jak-3 od 112 гиап, 10 гиад, 10 иак, 8 ВА srazil s bitevním Il-2 od 637 шап, 227 шад, 8 шак, 8 ВА. Pilot stíhačky a pilot bitevníku mládšij lejtěnant Georgij Demjanovič Podojnicin zahynuli. Střelec bitevníku se zachránil pomocí padáku. Deník stíhacího korpusu.
20.7.1938 v 0.37 hod. zřícení letoun Aero A 100.31 od Letky 63. Pilot čet. Jaroslav Šála se zachránil pomocí padáku, ppor. Jaroslav Stehlík zahynul. Letecká badatelna.
18.12.1944 v 13.00 hod. německé stíhačky Fw 190 od I./Erg. JG 1 sestřelily B-17G S/N: 42-32097 "Slip Stream" od 347th BS, 99th BG, 15th USAAF z Itálie. Letoun po těžkém zásahu cestou od cíle (Odertal dnes Zdzieszowice), opustili tři členové posádky velitele 2/Lt Sherwooda P. Rustera. Zbývajících sedm zahynulo. Trosky letounu dopadly mezi čtvrtí Bělidla a obcí Bystrovany na oba břehy řeky Bystřice. Podrobnosti. Letecká badatelna.
,
,
od prosince 1926 do 1939.
Polní letiště.
28.9.1938 z Dvora Papůvka se přesunula Polní letka 5.
4.10.1938 se přesunula do Olomouce.
17.12.1944 sestřelen německý Fw 190 A-8 WNr. 682288 "černá 6" od II.(Sturm)/JG 300. Uffz. Josef Schweiger se zachránil pomocí padáku. Letecká badatelna.
25.3.1934 zahynul jako druhý plachtař v naší historii Alois Krejčiřík.
30.4.1945 letouny Il-2 od 5 шак, 5 ВА pod přikrytím stíhačů od 331 иад, 5 шак, 5 ВА zaútočily na německé jednotky u Kojetína (okres Přerov), Radslavic (okres Přerov), Prostějova, Dubu nad Moravou a na nádraží v Tovačově (okres Přerov). Deník bitevního korpusu.
7.7.1944 byl vysazen Roblička I.
17.12.1944 sestřelen Fw 190 A-8 WNr. 682034 od II.(Sturm)/JG 300. Uffz. Gerhard Weidenbeck se zachránil pomocí padáku a přežil, byť s těžkými popáleninami. Letecká badatelna.
V noci z 23.3. na 24.3.1945 v 20.25-21.25 hod. 10 letounů A-20G Boston od 27 гбап, 14 гбад, 4 гбак, 18 ВА blokovaly přepravu na trati Moravská Ostrava - Přerov. Z výšky 1 000-300 útočily na vlaky. Provedeno 48 útoků. Posádky zaznamenali na železniční stanici Studénka zapáleny dva sklady s palivem, ostřelovány dva automobily na silnici mezi Suchdolem nad Odrou a Hranicemi, ostřelována parní lokomotiva na trati Vitljand? a Moravské Ostravy a ostřelovány dva vlaky na trati Hranice - Přerov a na stanici Studénka. Protiletecká palba nebyla zaznamenána. Deník bombardovacího korpusu. Realita: střelba do obytných domů v Přerově a nádraží v Grygově.
30.12.1948 ve špatném počasí zřícení letounu M 1C Sokol OK-CER od Leteckých závodů národní podnik závod 8 Choceň (výroba a oprava letadel). Posádka R. Staněk a E. Wimmer zahynula. Letecká badatelna.
18.12.1944 nehoda Fw 190 od I./Erg. JG 1.
8.5.1945 letouny Il-2 a Il-10 od 224 шад, 8 шак, 8 ВА pod přikrytím stíhaček od 10 гиад, 10 иак, 8 ВА a od 15 гиад, 10 иак, 8 ВА útočily na německé pozice v okolí obcí Olšany u Prostějova (okres Prostějov), Topolany, Unčovice, Cholina, Horka nad Moravou, Křelov, Příkazy, Senice na Hané, železniční stanice Hejčín, a průzkum silnic západně Olomouce. Deník bitevní divize.
5.5.1945 letouny Il-2 a Il-10 od 224 шад, 8 шак, 8 ВА pod přikrytím stíhaček od 10 гиад, 10 иак, 8 ВА a od 15 гиад, 10 иак, 8 ВА útočily na německé pozice na silnicích Větřkovice (okres Opava) - Moravský Beroun (okres Olomouc) - Šternberk (okres Olomouc), Šternberk - Olomouc, Podštát (okres Přerov) - Olomouc, Velká Bystřice (okres Olomouc) - Penčice (okres Přerov) - Velký Týnec (okres Olomouc), Hlubočky - Hrubá Voda (okres Olomouc), Velká Střelná (okres Olomouc) - Velká Bystřice (okres Olomouc) a průzkum silnic Moravský Beroun (okres Olomouc) - Šternberk (okres Olomouc) - Olomouc - Velký Újezd (okres Olomouc) - Potštát (okres Přerov), Heřmanice u Oder (okres Nový Jičín). Deník bitevní divize.
13.6.1946 zřícení školního letounu Zlín C 6 od Leteckého učiliště. Let. dorostenec Emil (Vlastimil) Hanzl zahynul. Letecká badatelna.
23.3.1945 zřícení bitevního letounu Fw 190 F pravděpodobně WNr. 420115 od III./SG 4. Letecká badatelna.
2.5.1945 letouny Il-2 od 4 гшад, 5 шак, 5 ВА pod přikrytím stíhačů od 331 иад, 5 шак, 5 ВА zaútočilo na německé jednotky u obce Rakodavy, Kralice na Hané (okres Prostějov), Blatec, Charváty. Deník bitevního korpusu.
8.5.1945 se při letu k Olomouci zřítil sovětský bombardér A-20G Boston od 22 гнбап, 321 бад, 8 ВА. Pilot Dubravin, navigátor Balon a palubní střelci Ponomarev a Gordějev se zachránili pomocí padáků. Letecká badatelna.
22.8.1944 americká stíhačka P-51 Mustang od 31st FG, 15th USAAF z Itálie sestřelila německý letoun Bf 109 G-6/AS WNr. 165701 "bílá 4" od 1./JG 3 u Olomouce. Pilot Uffz. Hans-Joachim Kettner zabit. Kde se letoun zřítil? Letecká badatelna.
Ta samá americká stíhačka P-51 od 31st FG, 15th USAAF z Itálie sestřelila Bf 109 G-6/AS WNr. 165974 "bílá 1", kterou pilotoval Uffz. Rudolf Kreutzinger od 3./JG 3. Pilot se zachránil pomocí padáku. Kde se letoun zřítil? Letecká badatelna.
17.12.1944 německé stíhačky od JG 300 sestřelily americký bombardér B-24J S/N: 44-41158 "bílá 77" od 767th BS, 461st BG, 49th BW, 15th USAAF z Itálie. Z posádky velitele 2/Lt Maxe M. Haileye nepřežilo šest mužů. Letecká badatelna.
8.5.1945 letouny Il-2 a Il-10 od 224 шад, 8 шак, 8 ВА pod přikrytím stíhaček od 10 гиад, 10 иак, 8 ВА a od 15 гиад, 10 иак, 8 ВА útočily na německé pozice v okolí obcí Olšany u Prostějova (okres Prostějov), Topolany, Unčovice, Cholina, Horka nad Moravou, Křelov, Příkazy, Senice na Hané, železniční stanice Hejčín, a průzkum silnic západně Olomouce. Deník bitevní divize.
8.5.1945 mezi 14.05-15.10 hod flak sestřelil letoun La-7 od 113 гиап, 10 гиад, 10 иак, 8 ВА. Mládšij lejtěnant Povelenok zahynul. Deník stíhacího korpusu.
,
,
od prosince 1926 do 1939.
Polní letiště.
Ve Zprávě MNO hlavního štábu pro parlament z 29.11.1938 je stav letišť v ČSR. Letiště hotová v odstoupeném území - Karlovy Vary, Mariánské Lázně, Cheb, Česká Kamenice, Břeclav, Chyše, Stříbro, Dobřany, Liberec, Moravská Třebová, Studénka, Litovel, Přáslavice, Rimavská Sobota, Lučenec, Košice a Užhorod.
5.5.1945 stíhačky od 10 иак, 8 ВА doprovázely letouny Il-2 a Il-10 od 8 шак, 8 ВА a bombardéry od 321 бад, které útočily na německé pozice u obce Moravský Beroun, Šternberk, Olomouc, Šmejl?, a dále stíhačky prováděly průzkum u obce Dvorce (okres Bruntál), Litovel, Prostějov, Olomouc, Lipník nad Bečvou (okres Přerov). Deník stíhacího korpusu.
7.5.1945 letouny Il-2 a Il-10 od 224 шад, 8 шак, 8 ВА pod přikrytím stíhaček od 10 гиад, 10 иак, 8 ВА a od 15 гиад, 10 иак, 8 ВА útočily na německé pozice v okolí Olomouce, Klepáčova (okres Šumperk), Šternberka, a průzkum silnic mezi obcemi Náměšť na Hané - Prostějov - Olomouc - Litovel - Břidličná (okres Bruntál) - Václavov u Bruntálu (okres Bruntál) - Rýmařov (okres Bruntál) - Horní Město (okres Bruntál) - Valšov (okres Bruntál). Deník bitevní divize od 1.5.1945.
7.5.1945 německý flak sestřelil sovětský letoun Il-2 od 208 шап, 227 шад, 8 шак, 8 ВА. Zraněný pilot se zachránil pomocí padáku a přistál u Březové, kde jej obyvatelé ukryli, střelec staršina Isaj Nikolaj Tabačnikov byl zřejmě usmrcen již v kabině. Letecká badatelna.
7.5.1945 stíhačky od 10 иак, 8 ВА doprovázely letouny Il-2 a Il-10 od 8 шак, 8 ВА, které útočily na německé pozice u Olomouce a dále stíhačky prováděly průzkum u Mohelnice, Litovle a Olomouce. Deník stíhacího korpusu.
8.5.1945 stíhačky od 10 иак, 8 ВА doprovázely letouny Il-2 a Il-10 od 8 шак, 8 ВА a bombardéry od 321 бад, které útočily na německé pozice u Olomouce, Litovle, Náměšti na Hané a dále stíhačky prováděly průzkum u Olomouce, Loštic (okres Šumperk), Moravské Třebové (okres Svitavy) a Prostějova. Deník stíhacího korpusu.
17.12.1944 nehoda Bf 109 G-10 WNr. 490282 "žlutá 17" od III./JG 300. Pilot Lt. Rolf Heidemann zahynul.
Od roku 1943 u firmy Sigmund-Chema výroba dílců pro trupy Bf 109.
Pobočka v Lutíně Internačního tábor ve Svatobořicích Internierungslager Swatoborzitz. Výstavba železniční vlečky. V roce 1944 byl českobudějovický prof. Jaroslav Maňák a synové Jan a Josef převezeni do Lutína.
Předmontáže trupů Bf 109 se přesunuly z Neudörfu do Lutína.
Ve Werku 2 v sípce Majír při silnici z Lutína do Olšan se přistavěla hala s linkou pro montáž trupů.
Počátkem roku 1944 zaškolení personálu u WNF v Rakousku. Na lince se kompletovaly trupy a instaloval motor. Mělo se vyrábět 150 trupů měsíčně. Pracovalo zde na 816 zaměstnanců.
Od května 1944 montovány trupy Bf 109 G-6 nebo G-6/U4 a od poloviny roku pak Bf 109 G-14/U4.
Trupy se po vlastní ose dopravovaly na letiště v Olomouci ke konečné montáži a záletům.
Montáž do konce roku 1944.
K 1.1.1945 měla firma Sigmund-Chema v Lutíně na 4 372 zaměstnanců.
22.1.1945 byl prof. Jaroslav Maňák a synové Jan a Josef převezeni zpět do Svatobořic, kde zůstala po celou dobu jeho manželka a obě dcery.
25.3.1945 kolem 12.25 hod. američtí stíhači od 307th FS, 31st FG, 15th USAAF z Itálie sestřelili letoun Fw 190 F od I./SG 4. Pilot zahynul. Čtyři z nich si nárokoval 1/Lt. Norman C. Skogstad, po jednom Lt. Van Winkle a Lt. Pelt.
V roce 1924 nehoda letounu Breguet Bre. XIV A. 2 asi od Letecké roty 3 či Letky 3.
17.12.1944 byl sestřelen Fw 190 A-8 WNr. 642560 "červená 15" od 5./JG 300. Pilot Uffz. Walter Grund zahynul.
22.8.1944 americká stíhačka P-51 Mustang od 31st FG, 15th USAAF z Itálie sestřelila německý letoun Bf 109 G-14/AS WNr. 165701 "bílá 4" od I./JG 3 u Olomouce. Pilot Uffz. Hans-Joachim Ketner zabit. Kde se letoun zřítil? Ta samá americká stíhačka P-51 od 31st FG, 15th USAAF z Itálie sestřelila Bf 109 G-6 WNr. 165974 "bílá 1", kterou pilotoval Uffz. Rudolf Kreutzinger od I./JG 3. Pilot se zachránil pomocí padáku. Kde se letoun zřítil? Letecká badatelna.
4.5.1945 letouny Il-2 a Il-10 od 224 шад, 8 шак, 8 ВА pod přikrytím stíhaček od 10 гиад, 10 иак, 8 ВА a od 15 гиад, 10 иак, 8 ВА útočily na německé pozice u obcí Budišov nad Budišovkou (okres Opava), Kerhartice (okres Opava), Odry a na silnicích Šumvald (okres Opava) - Stará Voda (okres Olomouc), Budišov nad Budišovkou (okres Opava) - Dvorce, Moravice (okres Opava) - Kerhartice (okres Opava), Budišov nad Budišovkou (okres Opava) - Město Libavá (okres Olomouc), a průzkum u obcí Mikolajice (okres Opava), Melč (okres Opava), Staré Těchanovice (okres Opava), Budišov nad Budišovkou (okres Opava), Dvorce, Litultovice (okres Opava). Deník bitevní divize. MAPA.
5.5.1945 letouny Il-2 a Il-10 od 224 шад, 8 шак, 8 ВА pod přikrytím stíhaček od 10 гиад, 10 иак, 8 ВА a od 15 гиад, 10 иак, 8 ВА útočily na německé pozice na silnicích Větřkovice (okres Opava) - Moravský Beroun (okres Olomouc) - Šternberk (okres Olomouc), Šternberk - Olomouc, Podštát (okres Přerov) - Olomouc, Velká Bystřice (okres Olomouc) - Penčice (okres Přerov) - Velký Týnec (okres Olomouc), Hlubočky - Hrubá Voda (okres Olomouc), Velká Střelná (okres Olomouc) - Velká Bystřice (okres Olomouc) a průzkum silnic Moravský Beroun (okres Olomouc) - Šternberk (okres Olomouc) - Olomouc - Velký Újezd (okres Olomouc) - Potštát (okres Přerov), Heřmanice u Oder (okres Nový Jičín). Deník bitevní divize.
K 13.11.1947 v Brně zřízena Povětrnostní ústředna II (PÚ II/PÚS II) VÚ 5478 pro Moravu. V podřízenosti měla povětrnostní stanice: Brno, Olomouc, Prostějov I, Prostějov II, Přerov, Kroměříž, Lysá hora, Praděd, Telč, Vyškov, Libavá a Znojmo.
Od 1.4.1950 po provedené reorganizaci působí PÚS II ve složení: Povětrnostní družstva: Brno, Přerov. Povětrnostní stanice letectva: Třebíč, Praděd, Lysá hora, Nedvězí u Poličky. Povětrnostní stanice dělostřelectva: Vyškov, Libavá, Elbská (? mohla náležet k PÚS III). Povětrnostní hlídky letectva: Valašské Meziříčí. Vyhlášková kancelář: Prostějov I, Prostějov II a Olomouc.
7.7.1944 se zřítil B-24H S/N: 42-52419 "Duration" od 783rd BS, 465th BG, 15th USAAF z Itálie. Velitel 2/Lt Ralph L. Pilgard a další čtyři členové posádky zahynuli, zbylých pět bylo zajato. Letecká historie. Letecká badatelna.
,
,
od prosince 1926 do 1939.
Výstavba polního letiště.
Ve Zprávě MNO hlavního štábu pro parlament z 29.11.1938 je stav letišť v ČSR. Letiště ve stadiu budování v odstoupeném území - Banín, Šumperk - Zábřeh, Doksy - Tuhaň, Lanškroun, Dvorce - Moravský Beroun, Vítkov - Budišov, Levice, Nové Zámky, Vráble, Velký Fedýmeš - Veĺké Úlany, Trnovec nad Váhom - Horný Jatov, Mukačevo.
5.5.1945 letouny Il-2 a Il-10 od 224 шад, 8 шак, 8 ВА pod přikrytím stíhaček od 10 гиад, 10 иак, 8 ВА a od 15 гиад, 10 иак, 8 ВА útočily na německé pozice na silnicích Větřkovice (okres Opava) - Moravský Beroun (okres Olomouc) - Šternberk (okres Olomouc), Šternberk - Olomouc, Podštát (okres Přerov) - Olomouc, Velká Bystřice (okres Olomouc) - Penčice (okres Přerov) - Velký Týnec (okres Olomouc), Hlubočky - Hrubá Voda (okres Olomouc), Velká Střelná (okres Olomouc) - Velká Bystřice (okres Olomouc) a průzkum silnic Moravský Beroun (okres Olomouc) - Šternberk (okres Olomouc) - Olomouc - Velký Újezd (okres Olomouc) - Potštát (okres Přerov), Heřmanice u Oder (okres Nový Jičín). Deník bitevní divize.
Flak velkého kalibru sestřelil Il-10 v. č. 1890802 od 571 шап, 224 шад, 8 шак, 8 ВА. Zahynul stáršij lejtěnant Zagurskij a staršij seržant Kotov. Flak velkého kalibru sestřelil Il-10 od 571 шап, 224 шад, 8 шак, 8 ВА. Zahynul mládšij lejtěnant Poligalov a rjadovoj Vartanov. Deník bitevní divize.
5.5.1945 stíhačky od 10 иак, 8 ВА doprovázely letouny Il-2 a Il-10 od 8 шак, 8 ВА a bombardéry od 321 б а д, které útočily na německé pozice u obce Moravský Beroun, Šternberk, Olomouc, Šmejl?, a dále stíhačky prováděly průzkum u obce Dvorce (okres Bruntál), Litovel, Prostějov, Olomouc, Lipník nad Bečvou (okres Přerov). Deník stíhacího korpusu.
7.5.1945 letouny Il-2 a Il-10 od 224 шад, 8 шак, 8 ВА pod přikrytím stíhaček od 10 гиад, 10 иак, 8 ВА a od 15 гиад, 10 иак, 8 ВА útočily na německé pozice v okolí Olomouce, Klepáčova (okres Šumperk), Šternberka, a průzkum silnic mezi obcemi Náměšť na Hané - Prostějov - Olomouc - Litovel - Břidličná (okres Bruntál) - Václavov u Bruntálu (okres Bruntál) - Rýmařov (okres Bruntál) - Horní Město (okres Bruntál) - Valšov (okres Bruntál). Deník bitevní divize.
8.5.1945 stíhačky od 10 иак, 8 ВА doprovázely letouny Il-2 a Il-10 od 8 шак, 8 ВА a bombardéry od 321 бад, které útočily na německé pozice u Olomouce, Litovle, Náměšti na Hané a dále stíhačky prováděly průzkum u Olomouce, Loštic (okres Šumperk), Moravské Třebové (okres Svitavy) a Prostějova. Deník stíhacího korpusu.
21.8.1943 se zřítil Bf 109 E-7 WNr. 1215 od operačně výcvikové průzkumné NAGr. 102 z Brieg Brzeg ve Slezsku. Fhr. Heinrich Starker zahynul. Letecká badatelna.
Olomouc-Neředín Olmütz-West
V noci z 21.2. na 22.2.1945 v 21.03 hod. letoun Li-2 od 53 бад, 4 гбак, 18 ВА shodil z výšky 700 m sedm agentů a dva pytle o hmotnosti 300 kg ve prospěch PO 4. UF v oblasti 30 km severně Olomouce. Kde? Deník bombardovacího korpusu.
V noci z 23.3. na 24.3.1945 v 21.35 hod. letoun Li-2 od 54 бад, 4 гбак, 18 ВА z výšky 600 m vysadil 6 agentů a 200 kg nákladu ve prospěch RO 4. UF na plochu 38 km severně Olomouce. Kde? Deník bombardovacího korpusu.
V noci z 23.3. na 24.3.1945 v 22.25 hod. letoun Li-2 od 54 бад, 4 гбак, 18 ВА z výšky 1 800 m vysadil 4 agenty a 100 kg nákladu ve prospěch RO 4. UF na plochu 40 km jihovýchodně Olomouce. Kde? Deník bombardovacího korpusu.
V noci z 16.4. na 17.4.1945 v 22.24 hod. letoun Li-2 od 54 бад, 4 гбак, 18 ВА z výšky 500 m shodil 2 agenty ve prospěch PO 4. UF na v oblasti 20 km severozápadně Olomouce. Kde? Deník bombardovacího korpusu.
Polní letiště Nový Dvůr.
8.3.1937 začala stavba větroně CH-2.2 Duha "OK-MARIO" ve Státní čsl. odborné škole pro zpracování dřeva v Hodolanech. Stavbu řídil i prováděl Ladislav Koutný, jako zaměstnanec MLL Olomouc s dalším zaměstnancem MLL a za pomoci studentů školy, později s dalším zaměstnancem MLL. Výrobu a montáž kování řídil sám konstruktér ing. Jaromír Chlup. Stavba byla ukončena 26.6.1937 v dílně Hanáckého aeroklubu. Dne 27.6.1937 byl větroň zalétán za motorovým letounem piloty ing. Chlupem a Metodějem Klukou a poté byla Duha slavnostně pokřtěna na OK-MARIO, jménem syna sponzorů stavby, majitelů Obchodního domu ASO, manželů Androvových.
26.9.1938 z Olomouce se přesunulo velitelství Leteckého parku 72.
26.9.1938 z Olomouce se přesunuly Sloučené parkové dílny 72.
26.9.1938 z Olomouce se přesunuly Záloha leteckého materiálu 72.
26.9.1938 z Olomouce se přesunuly Polní letecké dílny 4.
26.9.1938 z Olomouce se přesunuly Polní letecké dílny 6.
26.9.1938 z Olomouce se přesunula Letecká pracovní rota 72.
---------- 30.9.1938 prezident Beneš zlomil národu páteř ----------
12.10.1938 se velitelství Leteckého parku 72 přestěhovalo do Olomouce.
12.10.1938 se Sloučené parkové dílny 72 přesunuly do Olomouce.
12.10.1938 se Záloha leteckého materiálu 72 přesunula do Olomouce.
12.10.1938 se Polní letecké dílny 4 přesunuly do Olomouce.
12.10.1938 se Polní letecké dílny 6 přesunuly do Olomouce.
12.10.1938 se Letecká pracovní rota 72 přesunula do Olomouce.
8.5.1945 letouny Il-2 a Il-10 od 224 шад, 8 шак, 8 ВА pod přikrytím stíhaček od 10 гиад, 10 иак, 8 ВА a od 15 гиад, 10 иак, 8 ВА útočily na německé pozice v okolí obcí Olšany u Prostějova (okres Prostějov), Topolany, Unčovice, Cholina, Horka nad Moravou, Křelov, Příkazy, Senice na Hané, železniční stanice Hejčín, a průzkum silnic západně Olomouce. Deník bitevní divize.
17.12.1944 byl sestřelen německý letoun Fw 190 A-8 WNr. 682779 "žlutá 6" od 6./JG 300. Pilot Feldwebel Wilhelm Funk zahynul. Letecká badatelna.
,
,
od prosince 1926 do 1939.
Polní letiště Dvůr Papůvka.
21.5.1938 pokácení několika švestek na koncích vzletové a přistávací dráhy. Posekání vojtěšky.
Před setměním přesun Letka 5 z Olomouce.
Po několika dnech návrat do Olomouce.
14.9.1938 se přesunula Letka 5 z Olomouce.
24.9.1938 byla Letka 5 zařazena do Mobilisačního tělesa 602 jako mobilizovaný útvar 602-A-1. Vznikla Polní letka 5. Krycí jméno Reseda. Velitel škpt. let. František Lopata, od 26.9.1938 npor. let. Josef Jindrák, od 29.9.1938 škpt. let. František Lopata a od 2.10.1938 npor. let. Josef Jindrák. Podléhala veliteli Velitelství zemského letectva v Brně.
28.9.1938 se přesunula na polní letiště Červenka.
MAPA.
Svahové letiště. Kde?
Neděle 25.1.1931.
Jan Hrbek ve větroni HLDZ-2 "Čáp" od PO MLL Přerov před startem na Pohořanech severně Olomouce.
Flugwache 5 (letecká
hláska) na
vrchu Jedová podřízena ?. .
Podrobnosti.
,
,
od prosince 1926 do 1939.
Polní letiště.
Ve Zprávě MNO hlavního štábu pro parlament z 29.11.1938 je stav letišť v ČSR. Letiště hotová v odstoupeném území - Karlovy Vary, Mariánské Lázně, Cheb, Česká Kamenice, Břeclav, Chyše, Stříbro, Dobřany, Liberec, Moravská Třebová, Studénka, Litovel, Přáslavice, Rimavská Sobota, Lučenec, Košice a Užhorod.
25.8.1944 američtí stíhači sestřelili Fw 190 od IV./SG 151 z Prostějova. Pilot nezraněn.
8.5.1945 letouny Il-2 a Il-10 od 224 шад, 8 шак, 8 ВА pod přikrytím stíhaček od 10 гиад, 10 иак, 8 ВА a od 15 гиад, 10 иак, 8 ВА útočily na německé pozice v okolí obcí Olšany u Prostějova (okres Prostějov), Topolany, Unčovice, Cholina, Horka nad Moravou, Křelov, Příkazy, Senice na Hané, železniční stanice Hejčín, a průzkum silnic západně Olomouce. Deník bitevní divize.
2.5.1945 letouny Il-2 od 4 гшад, 5 шак, 5 ВА pod přikrytím stíhačů od 331 иад, 5 шак, 5 ВА zaútočilo na německé jednotky u obce Rakodavy, Kralice na Hané (okres Prostějov), Blatec, Charváty. Deník bitevního korpusu.
8.5.1945 letouny Il-2 a Il-10 od 224 шад, 8 шак, 8 ВА pod přikrytím stíhaček od 10 гиад, 10 иак, 8 ВА a od 15 гиад, 10 иак, 8 ВА útočily na německé pozice v okolí obcí Olšany u Prostějova (okres Prostějov), Topolany, Unčovice, Cholina, Horka nad Moravou, Křelov, Příkazy, Senice na Hané, železniční stanice Hejčín, a průzkum silnic západně Olomouce. Deník bitevní divize.
25.8.1944 američtí stíhači sestřelili Fw 190 F-8 WNr. 931627 "žlutá 8" od IV./SG 151 (ex. 3./SG 152) z Prostějova. Pilot Oberfeldwebel Wilhelm Hennig zahynul. Letecká badatelna.
4.5.1945 letouny Il-2 a Il-10 od 224 шад, 8 шак, 8 ВА pod přikrytím stíhaček od 10 гиад, 10 иак, 8 ВА a od 15 гиад, 10 иак, 8 ВА útočily na německé pozice u obcí Budišov nad Budišovkou (okres Opava), Kerhartice (okres Opava), Odry a na silnicích Šumvald (okres Opava) - Stará Voda (okres Olomouc), Budišov nad Budišovkou (okres Opava) - Dvorce, Moravice (okres Opava) - Kerhartice (okres Opava), Budišov nad Budišovkou (okres Opava) - Město Libavá (okres Olomouc), a průzkum u obcí Mikolajice (okres Opava), Melč (okres Opava), Staré Těchanovice (okres Opava), Budišov nad Budišovkou (okres Opava), Dvorce, Litultovice (okres Opava). Deník bitevní divize od 1.5.1945. MAPA.
25.8.1944 američtí stíhači sestřelili Fw 190 od IV./SG 151 z Prostějova. Pilot nezraněn.
17.12.1944 v 11.45 hod. američtí stíhači od 31st FG, 15th USAAF z Itálie sestřelily německý Fw 190 A-8 WNr. 681513 "modrá 15" od 7./JG 300. Pilot Uffz. Heinz Martin zahynul. Letecká badatelna.
Od roku 1947 Ústřední letecký sklad (ÚLS) VÚ 8908 spravoval Pobočný sklad Štěpánov. Součást skladu v Králíky (okres Ústí nad Orlicí)?
15.5.1922 zahynuli polní pilot letmistr Antonín Bělohlávek a npor. polní pozorovatel Antonín Špaček v letounu Š 1.19 (původně Š-H-1.19), od Letecké roty 3. Požár za letu. Letecká badatelna.
22.8.1944 americký P-51 sestřelil Bf 109 G-6/AS WNr. 411943 "černá 11" od 2./JG 3. Pilot Uffz. Kurt Büch zahynul.
13.8.1934 se zabil Vojtěch Hanák a čet. asp. Němeček při předvádění se na svatbě sestry Hanáka. Letoun se zřítil na zahradu č.p. 6 (tj. u Hniličků). Letecká badatelna.
30.12.1948 ve špatném počasí zřícení letounu M 1C Sokol OK-CEX od Leteckých závodů národní podnik závod 8 Choceň (výroba a oprava letadel). Pilot Chalupníček zahynul. Letecká badatelna.
12.-19.8.1923 oslavy 700. výročí vzniku města Uničova. Verband Deutscher Flieger in der ČSR Mährisch Schönberg ze Šumperka předvedl větroň Vampyr. Velký úspěch a hojnou účast měla například páteční přednáška šumperského německého leteckého spolku v místním kině. Ve středu 15.8.1923 pozornost upoutalo jistě i letadlo šumperské letecké společnosti, které během průvodu shodilo na město kytici květin s blahopřáním. I přes nepřízeň počasí přilákala obrovské množství návštěvníků nedělní letecká přehlídka Nordmährische Automobil- und Fluggeselschaft ze Šumperka, konaná v parku. Všeobecný obdiv vzbudilo letecké akrobatické umění pilota Siegla a seskok Franze Pospichala s padákem z výšky 2 000 m.
8.5.1945 letouny Il-2 a Il-10 od 224 шад, 8 шак, 8 ВА pod přikrytím stíhaček od 10 гиад, 10 иак, 8 ВА a od 15 гиад, 10 иак, 8 ВА útočily na německé pozice v okolí obcí Olšany u Prostějova (okres Prostějov), Topolany, Unčovice, Cholina, Horka nad Moravou, Křelov, Příkazy, Senice na Hané, železniční stanice Hejčín, a průzkum silnic západně Olomouce. Deník bitevní divize.
5.5.1945 letouny Il-2 a Il-10 od 224 шад, 8 шак, 8 ВА pod přikrytím stíhaček od 10 гиад, 10 иак, 8 ВА a od 15 гиад, 10 иак, 8 ВА útočily na německé pozice na silnicích Větřkovice (okres Opava) - Moravský Beroun (okres Olomouc) - Šternberk (okres Olomouc), Šternberk - Olomouc, Podštát (okres Přerov) - Olomouc, Velká Bystřice (okres Olomouc) - Penčice (okres Přerov) - Velký Týnec (okres Olomouc), Hlubočky - Hrubá Voda (okres Olomouc), Velká Střelná (okres Olomouc) - Velká Bystřice a průzkum silnic Moravský Beroun (okres Olomouc) - Šternberk (okres Olomouc) - Olomouc - Velký Újezd (okres Olomouc) - Potštát (okres Přerov), Heřmanice u Oder (okres Nový Jičín). Deník bitevní divize.
5.5.1945 letouny Il-2 a Il-10 od 224 шад, 8 шак, 8 ВА pod přikrytím stíhaček od 10 гиад, 10 иак, 8 ВА a od 15 гиад, 10 иак, 8 ВА útočily na německé pozice na silnicích Větřkovice (okres Opava) - Moravský Beroun (okres Olomouc) - Šternberk (okres Olomouc), Šternberk - Olomouc, Podštát (okres Přerov) - Olomouc, Velká Bystřice (okres Olomouc) - Penčice (okres Přerov) - Velký Týnec (okres Olomouc), Hlubočky - Hrubá Voda (okres Olomouc), Velká Střelná - Velká Bystřice (okres Olomouc) a průzkum silnic Moravský Beroun (okres Olomouc) - Šternberk (okres Olomouc) - Olomouc - Velký Újezd (okres Olomouc) - Potštát (okres Přerov), Heřmanice u Oder (okres Nový Jičín). Deník bitevní divize.
7.7.1944 nouzový odhoz pum při letecké bitvě zapříčinil první oběti letecké války na Moravě.
5.5.1945 letouny Il-2 a Il-10 od 224 шад, 8 шак, 8 ВА pod přikrytím stíhaček od 10 гиад, 10 иак, 8 ВА a od 15 гиад, 10 иак, 8 ВА útočily na německé pozice na silnicích Větřkovice (okres Opava) - Moravský Beroun (okres Olomouc) - Šternberk (okres Olomouc), Šternberk - Olomouc, Podštát (okres Přerov) - Olomouc, Velká Bystřice (okres Olomouc) - Penčice (okres Přerov) - Velký Týnec, Hlubočky - Hrubá Voda (okres Olomouc), Velká Střelná (okres Olomouc) - Velká Bystřice (okres Olomouc) a průzkum silnic Moravský Beroun (okres Olomouc) - Šternberk (okres Olomouc) - Olomouc - Velký Újezd (okres Olomouc) - Potštát (okres Přerov), Heřmanice u Oder (okres Nový Jičín). Deník bitevní divize.
5.5.1945 letouny Il-2 a Il-10 od 224 шад, 8 шак, 8 ВА pod přikrytím stíhaček od 10 гиад, 10 иак, 8 ВА a od 15 гиад, 10 иак, 8 ВА útočily na německé pozice na silnicích Větřkovice (okres Opava)- Moravský Beroun (okres Olomouc) - Šternberk (okres Olomouc), Šternberk - Olomouc, Podštát (okres Přerov) - Olomouc, Velká Bystřice (okres Olomouc) - Penčice (okres Přerov) - Velký Týnec (okres Olomouc), Hlubočky - Hrubá Voda (okres Olomouc), Velká Střelná (okres Olomouc) - Velká Bystřice (okres Olomouc) a průzkum silnic Moravský Beroun (okres Olomouc) - Šternberk (okres Olomouc) - Olomouc - Velký Újezd - Potštát (okres Přerov), Heřmanice u Oder (okres Nový Jičín). Deník bitevní divize.
24.3.1938 se po srážce ve vzduchu zřítily letouny Ap 32.39 a Ap 32.53 od Školy leteckého dorostu. Pil. žák Klement Průdek zahynul a pil. žák Svatopluk Štulíř se zachránil pomocí padáku. Letecká badatelna.
23.6.1938 zřícení letounu Avia B 534.51 od Školní letky 3, Leteckého učiliště. Por. let. Matěj Patlejch se zachránil pomocí padáku. Letecká badatelna.
14.3.1944 zřícení letounu Fw 190 F-3 WNr. 670912 od 3./SG 152 z Prostějova. Pilot Lt. Wilhelm Balenseifer zahynul. Letecká badatelna.
25.8.1944 američtí stíhači sestřelili Fw 190 A-6 WNr. 470594 "žlutá 9" od IV./SG 151 (ex. 3./SG 152) z Prostějova. Pilot Leutnant Willi Gumpert zahynul. Letecká badatelna.
1.5.1945 (v 18 hod moskevského času) devět Il-2 od 4 гшад, 5 шак, 5 ВА pod přikrytím stíhačů od 331 иад, 5 шак, 5 ВА zaútočilo na německé jednotky u Bedihoště. Deník bitevního korpusu.
5.5.1945 letouny Il-2 od 5 шак, 5 ВА zaútočily na německé jednotky u obce Bedihošť. Deník bitevního korpusu.
25.8.1944 američtí stíhači sestřelili Fw 190 F-8 WNr. 931625 "bílá 8" od IV./SG 151 (ex. 1./SG 152) z Prostějova. Pilot Oberfeldwebel Johann Wienziers zahynul.
Teritoriální obrana proti letadlům TOPL. Podrobnosti.
Skupina OPL V/152 Bohuslavice měla v podřízenosti baterii 5/152 s 8,35 cm PLK vz.22 a rota VKPL 9 a 11 s 2 cm VKPL vz.36.
Jägermeßstellung Birne-Y (stanice VKV goniometrických zaměřovačů Luftwaffe s krycím názvem Birne-Y).
25.8.1944 američtí stíhači sestřelili Fw 190 od IV./SG 151 z Prostějova. Pilot nezraněn.
18.5.1944 v noci zřícení Ju 52/3m WNr. 5509 "G6+EK" od 2./TG 4. Souvislost s letištěm Stichovice. Posádka Uffz. Josef Ceis, Uffz. Walter Pittrof a Uffz. Gustav Ibs (nebo Fw. Ibs, Fw. Pittrof a Fw. Leisz) zahynula. Letecká badatelna.
30.4.1945 v 9 hod. letoun od 5 ВА bombardovali obec. Zdroj.
25.3.1945 kolem 12.25. hod. američtí stíhači od 307th FS, 31st FG, 15th USAAF z Itálie na úpatí Kosíře sestřelili německý Fw 190 F od I./SG 4. Letoun se takřka střemhlav zabořil do pole. Po pár minutách se na místo nehody dostavili Němci. Posbírali trosky letadla, které byly rozmetány široko po okolí. Poté Němci odjeli. Údajně motor, pilot a větší část trupu zůstali zaryty hluboko v zemi. Čtyři z nich si nárokoval 1/Lt. Norman C. Skogstad, po jednom Lt. Van Winkle a Lt. Pelt.
MAPA. Dne 15.12.1935 první let na svahu Větřák u Dětkovic provedl R. Hübner s kluzákem Přerov I 6 "Haná", od PO MLL Prostějov.
Na jaře 1936 byla postavena bouda pro jeden kluzák.
6.9.1936 poškozen kluzák Haná.
V roce 1940 dostavěný rozhlasový vysílač - Rundfunksender Donau (Brno - Dobrochov) Reichssender Donau byl používaný i jako letecký nesměrový rádiový maják - Navigationsfunkfeuer 922 kHz.
30.4.1945 byl provoz vysílače zastaven a všichni čeští pracovníci obsluhy byli posláni domů. Němci vyhnali i dvě rodiny, které bydlely ve strážním domku. Odpoledne mohutný ocelový stožár vylétl do povětří, budova a zařízení byly značně poškozeny.
29.4.1945 letouny Il-2 od 5 шак, 5 ВА pod přikrytím stíhačů od 331 иад, 5 шак, 5 ВА zaútočily na německé jednotky u Vyškova, u obce Pustiměře (okres Vyškov), Dobromislice, Nezamyslice, Poličky. Deník bitevního korpusu
29.4.1945 letouny Il-2 od 5 шак, 5 ВА pod přikrytím stíhačů od 331 иад, 5 шак, 5 ВА zaútočily na německé jednotky u Vyškova, u obce Pustiměře (okres Vyškov), Dobromislice, Nezamyslice, Poličky. Deník bitevního korpusu
25.3.1945 kolem 12.25 hod. američtí stíhači od 307th FS, 31st FG, 15th USAAF z Itálie sestřelili německý letoun Fw 190 F od I./SG 4. Pilot zahynul. Čtyři z nich si nárokoval 1/Lt. Norman C. Skogstad, po jednom Lt. Van Winkle a Lt. Pelt.
25.3.1945 kolem 12.25 hod. američtí stíhači od 307th FS, 31st FG, 15th USAAF z Itálie sestřelili německý letoun Fw 190 F od I./SG 4. Pilot zahynul. Čtyři z nich si nárokoval 1/Lt. Norman C. Skogstad, po jednom Lt. Van Winkle a Lt. Pelt.
4.2.1943 ve špatném počasí nehoda školního letounu Klem Kl 35 WNr. 3181 od FFS A/B 62 z Bäd Vöslau. Pilot Gefr. Werner Eichmann těžce zraněn, pozorovatel Gefr. Walter Rissberger zahynul. Podrobnosti.
2.11.1944 v 13.15 hod. nouzové přistání německého školního letounu Bü 181 "GK+ZO" od z LKS 7. Pilot Gefr. Josef Prizovsky nezraněn. . Podrobnosti.
17.12.1944 v 12.25 hod. sestřelen Fw 190 A-8 WNr. 682211 "bílá 7 od II.(Sturm)/JG 300. Pilot Obfhr. Helmut Hohman zahynul.
21.9.1944 v 7.45 hod. se 2 km jižně obce zřítil hořící německý letoun Fw 190 F-8 WNr. 586132 "TO+NI" "bílá 1" od 10./SG 151 z Prostějova. Pilot Oberfeldwebel Hermann Buchner se zachránil pomocí padáku ale poranil si nohu. Podrobnosti.
4.5.1945 v 14.23-15.03
hod. při krytí vojsk v oblasti Pivín - Čelčice
dva patrolující stíhači s novými Jak-3 od
85 гиап,
6
гиад, 3
гиак,
5
ВА z letiště Nový
Dvor zaznamenali jak z
nízkých mraků vylétává šest Fw
190. Gardový kapitán Konstantinov poškodil
vedoucí Fw 190 - pilot odhodil kabinu a chystal se zachránit pomocí padáku. Pro
malou výšku a nízké mraky
gardový kapitán Konstantinov neviděl jak
to dopadlo s Fw 190. Ostatní Fw 190 odhodily pumy a v přízemním letu zmizely.
Přehled bojové činnosti pluku.
,
. Sestřely německých a
sovětských stíhaček na jižní
Moravě.
Letecká
badatelna.
24.9.1941 v 18.20 hod. nouzové přistání německého školního letounu Ar 66 "KD+AK" od Schule/FAR. 71 ze Stichovic. Pilot Feldwebel Hermann Bergmann bez zranění. Podrobnosti.
V noci z 1. na 2.5.1945 Sověti obsadili obec.
3.5.1945 sovětská protiletecká obrana již zabránila bombardování obce.
1.9.1923 v 8.25 hod. u Konice při přeletu velké formace letounů na cvičení z Olomouce do Šebetova (okres Blansko) nehoda letounu Š 1.11 (původně Š-H-1.11) od Leteckého pluku 2 (asi Letecká rota 3). Posádka rtm. pil. let. Josef Slovák a pozorovatel zbrojíř voj. Potůček zahynuli. Letecká badatelna.
MAPA. Plachtařský odbor MLL v Konici. Kde se létalo?
V roce 1929 ing. Jaromír Schmid zkonstruoval kluzák S 3. Plány a výpočty byly schváleny Technickou komisí MLL. Výkresy byly uveřejněny v časopisu MLL Letec 1929-30. V zimě 1930-31 skupina pod vedením Miloše Pechy postavila kluzák. Kluzák úspěšně létal a vycvičilo se na něm mnoho plachtařů např. i 15letý Karel Rychnovský.
V roce 1932 přimontovali na pyramidu svého kluzáku Zöglingu motocyklový motor, ale tento bohužel ani nestačil udržet kluzák ve vodorovném letu.
V roce 1932-33 stavba kluzáku Albatros (původní Hol´s der Teufel). Stavbu řídil Ladislav Koutný.
V roce 1933 Ladislav Koutný postavil kluzák Konice 1 (podle vzoru Hol´s der Teufel). Létalo se s ním v okolí Konice. Zúčastnil se i závodů v Olomouci.
Odtud se vrátily ve dvojvleku kluzáci Albatros a Konice 1.
Koncem roku 1933 byl kluzák Konice 1 opatřen pomocným motorem Blackburn o výkonu 14 kW. Zálet v lednu 1934 pomocí gumového lana. Dál létal pod názvem Konice 4.
28.1.1934 podniknut první let s motorizovaným větroněm Konice 4 do Olomouce a zpět. Celkem se do Olomouce letělo šestkrát, třikrát do Zlína, dvakrát do Brnat, jednou do Hradce Králové, jednou do Moravské Ostravy.
V roce 1936 byl také dokončen větroň Grunau Baby II "Tlustá Berta", se kterou byla provedena řada letů v místě i na terénu Uhřínov u Hranic. Větroň létal až do okupace, kdy byl zabaven Němci.
24.9.1944 se do statku v obci Kralice na Hané zřítil letoun Fw 190 A-4 od 11./SG 151 z Prostějova. Uffz. Franz Wittig zahynul. Letecká badatelna.
2.5.1945 letouny Il-2 od 4 гшад, 5 шак, 5 ВА pod přikrytím stíhačů od 331 иад, 5 шак, 5 ВА zaútočilo na německé jednotky u obce Rakodavy, Kralice na Hané (okres Prostějov), Blatec, Charváty. Deník bitevního korpusu.
MAPA. Flugwache 6 a (letecká hláska) podřízena Fluko Brünn. Kde se nacházela?
28.4.1945 letouny Il-2 od 5 шак, 5 ВА pod přikrytím stíhačů od 331 иад, 5 шак, 5 ВА zaútočily na německé jednotky u obce Hoštice (okres Vyškov), Vyškov, Pustiměřské Prusy (okres Vyškov), Ivanovice na Hané (okres Vyškov) a na nádraží v obci Ivanovice na Hané a Nezamyslice. Deník bitevního korpusu.
29.4.1945 letouny Il-2 od 5 шак, 5 ВА pod přikrytím stíhačů od 331 иад, 5 шак, 5 ВА zaútočily na německé jednotky u Vyškova, u obce Pustiměře (okres Vyškov), Dobromislice, Nezamyslice, Poličky. Deník bitevního korpusu
30.6.1944 se zřítil Fw 190 A-4 WNr. 0646 od I./SG 152. Oblt. Alois Haslinger zahynul. Letecká badatelna.
8.5.1945 letouny Il-2 a Il-10 od 224 шад, 8 шак, 8 ВА pod přikrytím stíhaček od 10 гиад, 10 иак, 8 ВА a od 15 гиад, 10 иак, 8 ВА útočily na německé pozice v okolí obcí Olšany u Prostějova (okres Prostějov), Topolany, Unčovice, Cholina, Horka nad Moravou, Křelov, Příkazy, Senice na Hané, železniční stanice Hejčín, a průzkum silnic západně Olomouce. Deník bitevní divize.
MAPA. Flugwache 7 (letecká hláska) podřízena Fluko Brünn. Kde se nacházela?
21.12.1944 výsadek skupiny Operace Embassy.
MAPA. Flugwache 6 (letecká hláska) podřízena Fluko Brünn. Kde se nacházela?
V únoru 1945
výsadek sovětské skupiny
kpt. Ivanova
u Protivanova.
V noci z 25.4. na 26.4.1945 v 22.35 hod. letoun Li-2 od 54 бад, 4 гбак, 18 ВА z výšky 550 m vysadil 5 osob a 600 kg nákladu ve prospěch RO 4. UF v oblasti 20 km západně Prostějova. Deník bombardovacího korpusu.
9.5.1945 letouny Il-2 od 565 шап, 224 шад, 8 шак, 8 ВА pod přikrytím stíhaček od 112 гиап, 10 гиад, 10 иак, 8 ВА útočily na německé jednotky na silnicích Mostkovice - Rájec (okres Blansko) a Ptení - Rájec (okres Blansko). Deník bitevní divize od 1.5.1945.
28.3.1944 v 17 hod. pro závadu na motoru nouzové přistání německého školního letounu Klemm Kl 35 WNr. 1173 "DD+DN" od z LKS 7. Pilot Gefr. Otto Walther nezraněn. Podrobnosti.
18.5.1944 zřícení letounu Junkers Ju 52/3m WNr. 5509 "G6+EK" od 2. TG 4. Tříčlenná posádka zahynula. Letecká badatelna.
25.3.1945 kolem 12.25 hod. američtí stíhači P-51D od 307th FS, 31st FG, 15th USAAF z Itálie sestřelili letoun Fw 190 F od I./SG 4. Pilot zahynul. Čtyři z nich si nárokoval 1/Lt. Norman C. Skogstad, po jednom Lt. Van Winkle a Lt. Pelt. Letecká badatelna.
25.3.1945 američtí stíhači od 307th FS, 31st FG, 15th USAAF z Itálie sestřelili Fw 190 F od SG 4. Čtyři z nich si nárokoval 1/Lt. Norman C. Skogstad, po jednom Lt. Van Winkle a Lt. Pelt.
MAPA. Co tam bylo?
Flugwache (letecká
hláska) ?
8.7.1936 nehoda balonu s posádkou npor. Bořivoj Drtina a npor. Ladislav Vychodil u obce Vrbátky nedaleko Prostějova. Řiditelný balon typu K se závěsnou loďkou vybavenou motorem SH 14 se dostal do bouře a krupobití. Třikrát uhodil blesk do kovových částí a ten se následně poloprázdný zřítil. Posádka přežila, přesto byl Drtinovým rodičům pplk. Františkem Procházkou odeslán kondoleční telegram!
25.8.1944 američtí stíhači sestřelili Fw 190 F-8 WNr. 931629 "žlutá 10" od IV./SG 151 (ex. 3./SG 152) z Prostějova. Pilot Flieger Paul Marquardt zahynul.
4.11.1944 v 9.30 hod. pro poruchu motoru nouzové přistání německého letounu Fw 190 od 10./SG 151 z Prostějova. Pilot Hptm. Ernst Lürs nezraněn. Poškozena vrtule. Podrobnosti.
Čtvrtá letecká bitva nad Moravou 17.12.1944.
17.12.1944 sestřelen Fw 190 A-8. Pilot P. Winter zahynul.
5.5.1945 flak u Suchodola? sestřelil Il-2 v. č. 18879125 od 565 шап, 224 шад, 8 шак, 8 ВА. Zahynul stáršij lejtěnant Nikolaj Jakovlevič Motorin ст. лейтенант Николай Яковлевич Моторин, vyznamenaný nejvyšším sovětským řádem, Zlatou hvězdou hrdiny SSSR a starší seržant Vazgen Abgarovič Gukosjan ст. сержант Вазген Абгарович Гукосьян. Letecké muzeum Suchdol nad Odrou. Letecká badatelna. Deník bitevní divize.
17.12.1944 sestřelen Bf 109 G.
Asi 19.7.1936 při letu ze Žiliny do Olomouce se v prostoru Helfštýna v silné turbulenci propadla vlečná, která strhla i větroň CH-2 Duha. Tomu se utrhlo křídlo. Pilot Bureš se zachránil pomocí padáku.
30.4.1945 letouny Il-2 od 5 шак, 5 ВА pod přikrytím stíhačů od 331 иад, 5 шак, 5 ВА zaútočily na německé jednotky u Kojetína (okres Přerov), Radslavic (okres Přerov), Prostějova, Dubu nad Moravou a na nádraží v Tovačově (okres Přerov). Deník bitevního korpusu.
4.5.1945 v 12.15-13.25 nad Hošticemi (okres Kroměříž)
gardový padpalkovnik Kudelja od 31 гиап,
6
гиад, 3
гиак,
5
ВА z polního letiště
Dojč (okres Senica) sestřelil
rumunského pilota Dimitru Baciu na stíhačce Bf 109 G-6 "9" od Grupul
1 Vanatoare z letiště Piešťany, který nouzově přistál 8 km jižně Kojetína. Kde?
Přehled bojové činnosti pluku.
,
,
,
.
17.12.1944 německé stíhačky od JG 300 sestřelily bombardér B-24J S/N: 42-51319 "bílá 69" od 767th BS, 461st BG, 49th BW, 15th USAAF z Itálie. Z posádky velitele 2/Lt Fredericka B Capalba nepřežili tři muži. Jednoho člena ukrývali do konce války v Brodku u Přerova. Letecká badatelna.
od 27.11.1918 do 1920.
1919-27.12.1921.
5.2.1919 přišel Letecký sbor o jediný stíhací letoun. Aviatik D. I 138.14 poškodil důstojnický zástupce Josef Novák při nouzovém přistání u Lipníka nad Bečvou. Urazil podvozek a vrtuli a poškodil střední část trupu a levé spodní křídlo. Letadlo podle nového klíče náleželo Polní letecké setnině 2. Vzhledem k nedůvěře pilotů v tento typ stíhačky se rozhodl Letecký sbor ji již neopravovat. Přestože se počet bojeschopných letadel snížil na jedno jediné. Nadporučík Pospíšil zůstal na letišti u Velkých Kunčic bez letadla.
od 27.12.1921 do prosince
1926.
24.8.1925 v 10.46 hod. po shozu zprávy na trigonometr 589 u Podhoří se zřítili v letounu Šmolík Š 1.25 (původně Š H 1.25) pilot čet. František Kalkuš a pozorovatel por. Vratislav Tarantík. Zatočili do svahu, který nemohli přeletět, tak se prudkou zatáčkou snažili obletět. Ztráta rychlosti a pád do lesa.
,
,
od prosince 1926 do 1939.
24.6.1930 přelet vzducholodi
LZ
127 Graf Zeppelin D-LZ127 .
Foto František Jeřábek.
Autor fotografií J. Ž. z Lipníka nad Bečvou si zároveň psal deník. Záznam o prvním pozorování Giganta vznikl 31.3.1944. "Giganti nad Lipníkem… Obrovští šestimotoroví Giganti jsou nad Lipníkem všedním zjevem. Většinou létají velmi nízko a všecko je na nich krásně vidět. Jeden byl označen červeným křížem. Prý se jimi dopravují transporty raněných vojáků do zázemí. Skutečně letí skoro všichni západním směrem." Do Stichovic, vzdálených 40 km? Giganti u nás.
2.4.1944 ,
. Fotograf si k
nim napsal. "I
dnes letěli přes Lipník Giganti, i když ne příliš nízko, přece jsem si
jednoho dvakrát vyfotografoval. Nebude na obrázku velký, snad na zvětšenině
vynikne, ale to nevadí, protože hezké budou na snímcích bílé mraky. Nebýt
mraků, nebylo by mi napadlo Giganta fotografovat."
V pátek 7.4.1944 si ještě napsal. "S oblohy to dnes hřmělo bez přestání. Lehké i těžké stíhačky, bombardovací letadla, Stuky, Giganti, všecko se tu prohánělo všemi směry. Projevuje se už blízkost ruské fronty a tím vzrůstá letecká činnost."
Nedatováno ,
.
V noci z 27.3. na 28.3.1945 v 20.40-21.37 hod. 10 letounů A-20G Boston a 2 letouny B-25 od 27 гбап, 14 гбад, 4 гбак, 18 ВА blokovaly přepravu na trati Moravská Ostrava - Přerov. Jeden letoun pro závadu a druhý letoun pro špatné počasí úkol nesplnily. Z výšky 900-200 m útoky na železniční stanice Suchdol nad Odrou a Hranice. Provedeno 44 útoků. Posádky zaznamenali požáry na železniční stanici Suchdol nad Odrou a Hranice. Zapáleno auto 5 km západně stanice Lipník nad Bečvou. Deník bombardovacího korpusu.
4.5.1945 stíhačky od 10 иак, 8 ВА doprovázely letouny Il-2 a Il-10 od 8 шак, 8 ВА, které útočily na německé pozice u obce Roudno (okres Bruntál), Dvorce (okres Bruntál), Budišov nad Budišovkou (okres Opava), a dále stíhačky prováděly průzkum u Místku (okres Frýdek-Místek), Frenštátu pod Radhoštěm (okres Nový Jičín), Nového Jičína, Lipníku nad Bečvou (okres Přerov) a Budišov nad Budišovkou (okres Opava). Deník stíhacího korpusu.
5.5.1945 stíhačky od 10 иак, 8 ВА doprovázely letouny Il-2 a Il-10 od 8 шак, 8 ВА a bombardéry od 321 бад, které útočily na německé pozice u obce Moravský Beroun (okres Olomouc), Šternberk (okres Olomouc), Olomouc, Šmejl?, a dále stíhačky prováděly průzkum u obce Dvorce (okres Bruntál), Litovel (okres Olomouc), Prostějov, Olomouc, Lipník nad Bečvou. Deník stíhacího korpusu.
Za spolupráce plachtařských odborů Hranice, Lipník a Kelč bylo od podzimu 1945 do jara 1946 obnoveno Plachtařské středisko Odry (okres Nový Jičín).
17.12.1944 v 12.25 hod. se zřítil Bf 109 G-14 WNr. 510916 "žlutá 8" od 15./JG 300. Pilot Uffz. Bruno Gesing zahynul. Letecká badatelna.
3.6.1937 zahynul pilot svob. Raiter od leteckého pluku 2 na letounu Letov Š 328.16.
22.8.1944 kolem 12.20 hod. dopadl vrak Liberátora B-24J S/N: 42-51692 od 759th BS, 459th BG, 15th USAAF z Itálie (chyběla polovina levého křídla s motorem) na levý břeh Bečvy poblíž oseckého jezu. Letoun byl poškozen protiletadlovou palbou nad cílem a při zpátečním letu došlo v prostoru mezi Novými Dvory a Osekem k jeho destrukci ve vzduchu. Posádka 2/Lt Henryho J. Kreiensiecka Jr. vyskočila na padácích a byla zajata. V troskách zůstal jen přední střelec Martin Zebersky. Jeho tělo bylo z trosek vyproštěno a pohřbeno v Lipníku nad Bečvou. Letecká badatelna.22.8.1944 americký P-51 sestřelil Bf 109 G-6 WNr. 441873 "bílá 5" od 7./JG 5. Pilot Ogefr. Josef Rau se zachránil pomocí padáku. Vážně popálen. Letecká badatelna.
5.5.1945 letouny Il-2 a Il-10 od 224 шад, 8 шак, 8 ВА pod přikrytím stíhaček od 10 гиад, 10 иак, 8 ВА a od 15 гиад, 10 иак, 8 ВА útočily na německé pozice na silnicích Větřkovice (okres Opava) - Moravský Beroun (okres Olomouc) - Šternberk (okres Olomouc), Šternberk - Olomouc, Podštát - Olomouc, Velká Bystřice (okres Olomouc) - Penčice - Velký Týnec (okres Olomouc), Gross?, Velká Střelná (okres Olomouc), - Velká Bystřice (okres Olomouc), a průzkum silnic Moravský Beroun (okres Olomouc) - Šternberk (okres Olomouc) - Velký Újezd (okres Olomouc) - Olomouc - Potštát (okres Přerov), Heřmanice u Oder (okres Nový Jičín). Deník bitevní divize.
5.5.1945 letouny Il-2 a Il-10 od 224 шад, 8 шак, 8 ВА pod přikrytím stíhaček od 10 гиад, 10 иак, 8 ВА a od 15 гиад, 10 иак, 8 ВА útočily na německé pozice na silnicích Větřkovice - Moravský Beroun (okres Olomouc) - Šternberk (okres Olomouc), Šternberk - Olomouc, Podštát (okres Přerov) - Olomouc, Velká Bystřice (okres Olomouc) - Penčice (okres Přerov) - Velký Týnec (okres Olomouc), GrossWasser Hlubočky - Hrubá Voda (okres Olomouc), Velká Střelná (okres Olomouc), - Velká Bystřice (okres Olomouc), a průzkum silnic Moravský Beroun (okres Olomouc) - Šternberk (okres Olomouc) - Velký Újezd (okres Olomouc) - Olomouc - Potštát (okres Přerov), Heřmanice u Oder (okres Nový Jičín). Deník bitevní divize.
17.12.1944 nehoda Bf 109 G-14 WNr. 781261 "žlutá 9" od IV./JG 300. Pilot Uffz. Emil Knoch zahynul.
17.12.1944 sestřelen Fw 190 A-8 od II.(Sturm)/JG 300. Pilot Lt. Schmidt zahynul.
V červnu 1938 při rozhazování letáků vysadil motor letounu Zlín Z XII firmy Rolný. R. Hübner od PO MLL Prostějov při nouzovém přistání zachytil za dráty. Přežil ale pasažér Milada Odehnalová z MLL Konice zemřela v přerovské nemocnici na popáleniny.
Koncem března 1945 se prý snadněji přestěhovatelné radary FuMG 80 Freya přestěhovaly z Topolné (okres Uherské Hradiště) k Přerovu. Později se prý přestěhovaly k Ústí nad Labem.
7.9.1930 po 20 hodině hořela stavení náležející Kučovi a Zdráhalové na samotě Vrbovci v Grymově. Náš hasičský sbor přijel k požáru jako první. Právě tou dobou letěla nad Radslavicemi s ohlušujícím hřmotem německá vzducholoď LZ 127 Graf Zeppelin D-LZ127 směrem k Přerovu a Olomouci. Vpředu měla dvě veliká světla jako mají auta, z boku bylo vidět osvětlená okénka kabin. Plula pomalu a tak si ji mohl každý prohlédnout. Byla to podívaná u nás dosud nevídaná.
30.4.1945 letouny Il-2 od 5 шак, 5 ВА pod přikrytím stíhačů od 331 иад, 5 шак, 5 ВА zaútočily na německé jednotky u Kojetína (okres Přerov), Radslavic (okres Přerov), Prostějova, Dubu nad Moravou a na nádraží v Tovačově (okres Přerov). Deník bitevního korpusu.
17.12.1944 v 12.10 hod. německé stíhačky od JG 300 sestřelily bombardér B-24J S/N: 42-78671 "černé J" od 779th BS, 464th BG, 15th USAAF z Itálie. Z posádky velitele 1/Lt Jamese T. Creekmora nepřežili dva muži. Letecká badatelna.
13.10.1944 v 14.30 hod. Lt. Otto Dommeratzky (od 11./SG 151 z Prostějova), při přeletu z Polska na frontu do Maďarska v letounu Fw 190 F-3 WNr. 670324 "žlutá 4" s mechanikem v trupu, byl sestřelen americkými stíhači. Oba se zabili při nouzovém přistání u obce Slavíč. Posmrtně byl vyznamenán Dubovými ratolesti k Rytířskému kříži Železného kříže Eichenlaub zum Ritterkreuz des Eisernen Kreuzes.
13.10.1944 sestřelen Fw 190 F-3. Pilot Uffz. Karl Reichert zahynul.
13.10.1944 sestřelen Fw 190 F-3. Pilot se zachránil na padáku.
3.2.1945 dvě čtveřice Bf 109 G-10 od 8./JG 77 z letiště Dolní Benešov zaútočili na čtveřici Il-2 od 227 шад, 8 шак, 8 ВА kryté dvojicí Jak-1 od od 112 гиап, 10 гиад, 10 иак, 8 ВА z letiště Balice. Staršij lejtěnant Vasilij V. Raskošnyj sestřelil Bf 109 G-10WNr. 491379 "modrá 5". Poškozený olejový systém motoru. Raskošnyj ohlásil dopad letounu u obce Kozy Letoun se zřítil do obce Sobíšky na stavení Františka Drábka, benzín se rozstříkl i na sousední střechu Antonína Hanáka. Obě střechy shořely. Kusy vraku letadla přeletěly přes silnici do zahrady rolníka Josefa Bajera. Pilot se zachránil pomocí padáku a byl nezraněn. Deník stíhacího korpusu. MAPA. Sestřely německých a sovětských stíhaček u Ostravy a Opavy.
,
,
od prosince 1926 do 1939.
Polní letiště.
19.9.1938 z Olomouce se přesunulo velitelství Třetí peruti leteckého pluku 2. Velitel pplk. let. Václav Liška.
19.9.1938 z Olomouce se přesunula Letka 33.
19.9.1938 z Olomouce se přesunula Letka 35.
24.9.1938 bylo velitelství Třetí peruti leteckého pluku 2 zařazeno do Mobilisačního tělesa 602 jako mobilizovaný útvar 602-A-9. Vznikla III. peruť leteckého pluku 2, velitelství. Krycí jméno Bříza. Velitel pplk. let. Václav Liška. Podléhalo veliteli Velitelství zemského letectva v Brně, od 27.9.1938 veliteli Velitelství letectva II. armády.
24.9.1938 byla Letka 33 zařazena do Mobilisačního tělesa 602 jako mobilizovaný útvar 602-A-10. Vznikla Polní letka 33. Krycí jméno ? Velitel por. let. Karel Mrázek. Podléhala III. peruti leteckého pluku 2, velitelství.
24.9.1938 byla Letka 35 zařazena do Mobilisačního tělesa 602 jako mobilizovaný útvar 602-A-11. Vznikla Polní letka 35. Krycí jméno ? Velitel kpt. let. Josef Macháček. Podléhala III. peruti leteckého pluku 2, velitelství.
25.9.1938 z Olomouce se přesunula Polní letka 52.
Schéma dislokace stíhacích letek československého letectva ke konci září 1938. Místopisné modré popisky označují letiště stíhačů letek přidělených jednotlivým armádám našeho vojska
. Oranžové písmo určuje polohu letiště stíhačů předurčených k obraně hlavního města Prahy, žluté dislokaci zálohy Hlavního velitelství a zelené místo výcviku stíhacích letců.---------- 30.9.1938 prezident Beneš zlomil národu páteř ----------
7.10.1938 se III. peruť leteckého pluku 2, velitelství přesunulo do Otrokovic.
7.10.1938 se Polní letka 33 přesunula do Otrokovic.
7.10.1938 se Polní letka 35 přesunula do Otrokovic.
7.10.1938 se Polní letka 52 přesunula do Otrokovic.
7.10.1938 se z Ivanovic na Hané (okres Vyškov) přesunula Polní letka 14.
12.10.1938 se Polní letka 14 přesunula do Olomouce.
30.4.1945 letouny Il-2 od 5 шак, 5 ВА pod přikrytím stíhačů od 331 иад, 5 шак, 5 ВА zaútočily na německé jednotky u Kojetína (okres Přerov), Radslavic (okres Přerov), Prostějova, Dubu nad Moravou a na nádraží v Tovačově (okres Přerov). Deník bitevního korpusu.
2.5.1945 střelba z věže zámku Tovačova sestřelila
průzkumný Jak-1 No.39174 od 31 гиап,
6
гиад, 3
гиак,
5
ВА z polního letiště
Dojč (okres Senica). Pilot gardový mládšij lejtěnant Grigorij Jemeljanovič
Kucenko гв. мл.
лейтенант
Григорий
Емельянович
Куценко zahynul.
Přehled bojové činnosti pluku.
Přehled
bojové činnosti stíhacího korpusu.
Letecká
badatelna.
17.12.1944 zaútočil německý Fw 190 A-7/R2 WNr. 642650 "žlutá 8" od 6./JG 300 na americký B-24 Liberator a z bezprostřední blízkosti zahájil palbu. Odlétávající trosky kormidel, kterými proletěl ale těžce poškodily jeho "Sturmbock" a Uffz. Paul Lixfeld musel svůj stroj opustit. Na rozdíl od tří ostatních letců 6. Staffel si zachránil život pomocí padáku a s lehčími zraněními přistál ve dvoru usedlosti Františka Vítoslavského v Kokorách. Odtud byl vojáky wehrmachtu převezen do lazaretu v Klášterním Hradisku v Olomouci. Začátkem ledna 1945 se pak Uffz. Lixfeld vrátil ke své jednotce a pokračoval ve službě. Letecká badatelna.
17.12.1944 sestřelen bombardér B-24J S/N: 44-41016 "bílá 35" od 765th BS, 461st BG, 15th USAAF z Itálie. Z posádky velitele 2/Lt Thomase K. Westa přežili čtyři muži. Letecká badatelna.
17.12.1944 byl sestřelen Fw 190 A-8 WNr. 682210 "žlutá 4" od 6./JG 300. Pilot Oberfähnrich Peter Winter zahynul. Letecká badatelna.
MAPA. Plachtařské letiště v Oderských vrších u Hranic.
Po roce 1935 zde létal větroň Grunau Baby GB II "Tlustá Berta" od Místní skupiny MLL v Konici. Větroň létal až do okupace, kdy byl zabaven Němci.
Létal zde větroň Rhön Adler "Prostějov" od PO MLL v Prostějově.
29.6.1938 Gustav Heger s větroněm Rhön Adler "Prostějov" dosáhl dobu letu 5 hod. 3 min, čímž si splnil první podmínku na stupeň C. Byla to nejdelší doba letu na tomto letišti.
V létě 1938 při instruktorském kurzu létal větroň VSB-35 "Olomouc".
V červenci 1938 konečný úspěšný zalétávací a předváděcí let větroně Polydor v trvání 45 minut uskutečnil při plachtařském kursu na Uhřínově kelečský plachtař Ferdinand Rolins. Na úpravách letounu se ale pokračovalo až do konce roku 1938.
17.12.1944 byl sestřelen Bf 109 G-14 WNr. 464906 "bílá 3" od 13./JG 300. Pilot Feldwebel Kurt Baartz zahynul. Letecká badatelna.
V červnu 1933 s letounem Aero A 1.31 OK-ILH při letu z Olomouce do Ostravy museli ing. František Diviš s MUC. Jaroslavem Tenglerem nouzově přistát u vesnice Veselíčko poblíž Lipníka nad Bečvou. Dvakrát byl vyměněn podvozek a nakonec vojenský pilot letoun přelétl do Olomouce k opravě.
17.12.1944 sestřelen Fw 190.
17.12.1944 v 12.03 hod. byl sestřelen P-38J Lightning S/N: 42-68073 "černá 20" "Coon Dog III" od 48th FS, 14th FG, 15th USAAF z Itálie. Pilot 2/Lt David R. Miles se zachránil pomocí padáku a byl zajat. Sestřelil ho Fw. Dohms od II.(Sturm)/JG 300 nebo Lt. Pipke od IV./JG 300. Letecká badatelna.
Léto 1944 a bombardér B-24 od 15th USAAF z Itálie po nouzovém přistání na Přerovsku. Posádka zajata. ,
.
Čtvrtá letecká bitva nad Moravou 17.12.1944.
Asi v roce 1943 se zřítil německý letoun He 111 B či P. Letecká badatelna. VLA Čepí.
MAPA. Flugwache (letecká hláska) podřízena ?. Podrobnosti.
7.8.1940 za pěkného počasí narazil do vrcholku kopce německý letoun Junkers W 34 od Schule/FAR. 24 v Olomouci. Čtyřčlenná posádka zahynula. Letecká badatelna.
7.5.1945 letouny Il-2 a Il-10 od 224 шад, 8 шак, 8 ВА pod přikrytím stíhaček od 10 гиад, 10 иак, 8 ВА a od 15 гиад, 10 иак, 8 ВА útočily na německé pozice v okolí Olomouce, Klepáčova (okres Šumperk), Šternberka, a průzkum silnic mezi obcemi Náměšť na Hané - Prostějov - Olomouc - Litovel - Břidličná (okres Bruntál) - Václavov u Bruntálu (okres Bruntál) - Rýmařov (okres Bruntál) - Horní Město (okres Bruntál) - Valšov (okres Bruntál). Deník bitevní divize.
22.10.1942 v 11.45 hod. v blízkosti továrny na zpracování dřeva Kratochvíl se za špatného počasí zřítilo letadlo Bü 181 "TP+WP" od Luftkriegsschule 7 v Tulln-Langenlebarn. Uffz. Eberhard Plehn a Uffz. Horst Otto zahynuli. Letecká badatelna.
15.8.1934 se konal letecký den, kde Ludvík Kratochvíl slavnostně pokřtil svůj nový letoun KLZ VII. MLL Olomouc tam vyslala letoun Letov Š 19W OK-ALL.
17.12.1944 v 12.05 hod. Lt. Karl Kraft na Bf 109 od III./JG 300 sestřelil americký bombardér B-24J Liberator S/N: 42-51835 "červená 38" od 825th BS, 484th BG, 49th BW, 15th USAAF z Itálie. Z posádky velitele 1/Lt Rogera A. Martina nepřežilo všech 11 mužů. Letecká badatelna. VLA Čepí
17.12.1944 byl palubními střelci Liberatoru sestřelena německá stíhačka Bf 109 G-10 od III./JG 300. Pilot Lt. Karl Kraft se zachránil pomocí padáku. Letecká badatelna.
9.6.1944 na pole mezi Loštice a Moravičany pro poruchu motoru nouzové přistání německého letounu. Letoun byl značně poškozen. Pilot Fw. Alfred Ulmann asi od I./SG 152 z Prostějova lehce zraněn.
13.7.1944 v 15 hod. se u Doubravic zřítil německý školní letoun. Pilot vojín Endier byl těžce zraněn a po rychlém ošetření byl převezen do nemocnice v Olomouci.
20.9.1944 přistálo německé letadlo (kurýrní Fi 156 Storch, bitevní Ju 87, průzkumný Fw 189, dopravní Fw 58) u Palonína, které muselo pro nedostatek benzínu přistát na louce Františka Tichého, asi 300 metrů od křižovatky Řimice - Doubravice. Stroj letící z Neubiberg u Mnichova do Vyškova přistál zcela bez poškození a rovněž pilot a cestující mechanik nebyli zraněni. Hlídku u letadla zajistilo četnictvo z Bílé Lhoty, zatímco letci šli sami ohlásit přistání. Zpráva od Palonína je jediným dokladem o přítomnosti Fl. Geschv. z. b. V. 7 na Moravě, která od 21.9.1944 byla nasazena v Bratislavě (od 8.9.1944 v Piešťanech) k boji s partyzány na Slovensku. Zdroj. Zdroj.
6.12.1944 v 13.40 hod. na pole blízko Loštic pro poruchu motoru nouzové přistání německého letounu Fw 190 "3" asi od IV./SG 151 z Prostějova. Jeho pilot zůstal nezraněn a ani na letadle nebyly velké škody. Stráž u letadla muselo zajistit četnictvo z Loštic.
24.4.1945 v 16.10 hod. asi 100 metrů od okresní silnice z Doubravice do Řimic nouzové přistání průzkumného Me 410 WNr. 130386 "F6+HH" od 1.(F)/122 z Vysokého Mýta. Posádce se nic nestalo ale letadlo bylo zcela zničeno. Hlídku střežící letoun v noci přepadli a zneškodnili partyzáni.
8.5.1945 stíhačky od 10 иак, 8 ВА doprovázely letouny Il-2 a Il-10 od 8 шак, 8 ВА a bombardéry od 321 бад, které útočily na německé pozice u Olomouce, Litovle, Náměšti na Hané a dále stíhačky prováděly průzkum u Olomouce, Loštic, Moravské Třebové (okres Svitavy) a Prostějova. Deník stíhacího korpusu.
Chovanci v Táboře nucené práce Mírov.
Od roku 1949 gen. Jaroslav Fajfr do 1954.
Od kdy mjr. Václav Šikl. Po propuštění 5 let v jáchymovských dolech.
Od 12.1.1950 pplk. František Weber do 19.7.1951.
Od 12.1.1950 pplk. František Fajtl do 19.7.1951.
Od 12.1.1950 škpt. Otakar Hrubý do 11.6.1951.
Od 12.1.1950 štrm. Josef Mužík
Od 12.1.1950 škpt. Josef Novotný.
Od 12.1.1950 mjr. Bohumír Fiřt do 10.8.1951.
Po 19.1.1950 mjr. Zdeněk Procházka do 19.7.1951.
Od kdy?
Škpt. Vladimír Cupák.
Mjr. Václav Formánek.
Škpt. Lubomír Hagen.
Pplk. Ferdinand Hoffmann.
Mjr. Karel Juchelka.
Škpt. Alois Konopický.
Mjr. Miloš Koplas.
Kpt. Richard Květ.
Por. Ladislav Linda.
Plk. Bohumil Liška.
Prap. Jakub Malý.
Npor. Anton Matušek.
Škpt. Vilém Murcek.
Škpt. Valentin Novák.
Plk. Jaroslav Polma.
Mjr. Metoděj Stodola.
Pplk. Antonín Studený.
7.5.1945 stíhačky od 10 иак, 8 ВА doprovázely letouny Il-2 a Il-10 od 8 шак, 8 ВА, které útočily na německé pozice u Olomouce a dále stíhačky prováděly průzkum u Mohelnice, Litovle a Olomouce. Deník stíhacího korpusu.
Na konci války zřícení německého letounu Bf 109 asi od JG 77. Nejbližší letiště s provozem Bf 109 na konci války bylo Staré Město u Moravské Třebové (okres Svitavy). Letecká badatelna.
25.8.1944 zřícení Fw 190 F-8 od IV./SG 151 (ex. Stab I./SG 152) z Prostějova. Pilot Obfw. Bruno Bajorat zahynul. Nárokoval jej 1/Lt Walter J. Goehausen Jr. od 308th FS, 31st FG. nahlásil sestřel 16 km severně od Kostelce na Hané. Letecká badatelna.
Asi v roce 1944 zřícení Ju 88. Letecká badatelna. VLA Čepí.
Místní skupina MLL v Postřelmově. Od kdy?
29.6.1932 letecký den MLL v Postřelmově u lázní v Bludově.
V roce 1935 Ludvík Kratochvíl se aktivně angažoval také ve snaze o zřízení stálého letiště v Zábřehu. Tehdy městská rada jeho soukromý podnět diplomaticky odložila. O tři roky později to již bylo ve státním zájmu…
Kratochvíl využíval Petříkův statek u Postřelmova a louky kolem něj.
Toto letiště sloužilo také zábřežským továrníkům Hermannovi Schefterovi a Oskarovi Schefterovi pro jejich soukromý Messerschmitt M 23 BFW M.23b OK-OHS v leteckém rejstříku od února 1935.
V depozitáři Leteckého muzea ve Kbelích je dodnes uchována cedule s nápisem SOUKROMÉ LETIŠTĚ KRATOCHVÍL.
O roku 1945 se stavbou vrtulníku zabýval E.
Steiner v Rudě nad Moravou. Postavil celkem tři vrtulníky, z nichž s
prvním (s dvoulistým rotorem o průměru 5 m a vrtulkou 0,9 m, poháněný
motorem Stuller-Back o výkonu 25 kW), provedl v roce 1948 několik nízkých
letů .
Druhý Steinerův vrtulník, dokončený v roce 1950, se nevznesl
.
Třetí konstruktér nedokončil
. (L+K 22/76)
29.11.1942 kolem 10.30 hod. v nepříznivém počasí se zřítila pro technické problémy pomocná noční stíhačka Fw 58 C WNr. 3314 "2N+JW" od 12./ZG 1 letící z letiště Breslau-Gandau do Wien. Pilot Fw. Heinrich Brumhuber, radista Uffz. Günther Staar a pasažér Fw. Emil Dödke zahynuli. MAPA. Letecká badatelna.
Začátkem třicátých let Ludvík Kratochvíl založil ve Svébohově plachtařský kroužek, kde učil létat novou generaci pilotů. Dle návrhu L. Kratochvíla si členové kroužku postavili bezmotorový kluzák, se kterým pak létali na svazích u Svébohova a u Pivonína.
10.3.1935 Ludvík Kratochvíl vykonal zkoušku B.
17.12.1944 v 12 hod. němečtí stíhači Lt. Norbert Graziadei a Fw. Heinrich Schlüter s letouny Fw 190 A-8/R od 5./JG 300 sestřelily americký bombardér B-24J Liberator S/N: 42-50934 "černá 28" "Little Joe" od 824th BS, 484th BG, 49th BW, 15th USAAF z Itálie. Z posádky velitele 1/Lt Charlese A. Himmlera nepřežilo osm mužů. Letecká badatelna.
4.11.1943 se zřítil německý letoun Caproni Ca 314 WNr. 12315 od SG 111 z Stubendorf Izbicko v Polsku. Fw. Walter Härtel a Uffz. Siegfried Oskar Albrecht zahynuli. Letecká badatelna.
Funkmeßstellung 1. Ordnung Nebelhorn či Nebelkrähe (radiolokační ústředna 1. řádu s krycím názvem Nebelhorn též Nebelkrähe)
Od roku 1921 v Zábřehu vycházel pravděpodobně jediný německojazyčný časopis věnovaný letectví s názvem Flugwesen.
od 27.12.1921 do prosince
1926.
Verband Deutscher Flieger in der ČSR (VDF) Svaz německých pilotů v ČSR v Zábřehu. Od kdy?
17.4.1926 byla založena Místní skupina MLL v Zábřehu. Pokladníkem se stal Ludvík Kratochvíl.
,
,
od prosince 1926 do 1939.
Ludvík Kratochvíl se svými motorovými letouny vzlétal z letiště na okraji Zábřehu, kam je převážel složené po silnici ve vleku za autem.
4.8.1931 zaznamenává místní kronikář, že L. Kratochvíl poletoval celou hodinu nad Zábřehem ve svém prvním motorovém letounu.
V roce 1935 se Kratochvíl aktivně angažoval také ve snaze o zřízení stálého letiště v Zábřehu. Tehdy městská rada jeho soukromý podnět diplomaticky odložila. O tři roky později to již bylo ve státním zájmu…
30.8.1936 na leteckém dni v Zábřehu byl letoun KLZ.VIII slavnostně pokřtěn.
MAPA. Před válkou létalo vedle jiných letadel asi 14 větroňů Grunau Baby I a II patřících VDF - svazu německých pilotů a Akademische Fliegergruppe při německém VUT v Praze. Kromě Prahy to byly VDF skupiny v Sudetech, Brně, Ústí n. L., Karlových Varech, Vrchlabí, Zábřehu, Liberci a Teplicích.
---------- 30.9.1938 prezident Beneš zlomil národu páteř ----------
Schefterova tkalcovna hedvábí (pozdější Hedva) zpracovávala umělé hedvábí, perlon a vyráběla z nich technické tkaniny, zejména padákoviny. Zdroj.
Flugwache (letecká hláska) v kostele sv. Bartoloměje. Podřízena Fluko Troppau? Zdroj.
Sklad leteckých kombinéz. Zdroj.
V noci z 25.4. na 26.4.1945 v 22.36 hod. letoun Li-2 od 54 бад, 4 гбак, 18 ВА z výšky 400 m vysadil 5 osob a 600 kg nákladu ve prospěch RO 4. UF v oblasti 10 km západně Hohenstadt. Deník bombardovacího korpusu.
7.5.1945 krátce po poledni se objevily nad Zábřehem čtyři sovětské stíhačky, které se blížily od Trliny k nádraží. Flak, který byl umístěn na kopci Humenec, spustilo palbu. Stíhačky zaútočily kulomety a shodily několik malých bomb. Útok byl podle všeho proveden s cílem narušit protiletadlovou obranu města, jelikož terčem se stala protiletadlová děla umístěná pod skálou naproti evangelickému kostelu. Během náletu byli na Rudolfově (dnes již také součást města, která přiléhá z jedné strany k prostoru nádraží) pod skaličskou skálou (pozn.: Skalička, která se rozkládá zjednodušeně řečeno právě na kopci Humenec nad městem, byla dříve samostatná obec, ale dnes je již součástí města) zabiti dva civilisté, staří manželé Baldermannovi, kteří se vraceli z lesa domů. U vagonů byla ještě usmrcena Helena Drábková. Jedna puma zničila střechu nádražní budovy. Zdroj.
Sklad leteckých kombinéz vyrabován. Zdroj.
30.11.1942 se zřítil německý letoun Ju 88 A-5 WNr. 0551 od Fernaufklärungsschule 1 z Grossenhainu. Lt. Illgen a další 3 osoby zahynuli. Letecká badatelna.
Připomínky, doplnění a staré fotografie mi posílejte na BorivojCech@seznam.cz.