Kolín Kolin

Sendražice Sendraschitz

Štítary Stitar

Veltruby Weltrub

18.09.2022

MAPA.

Firma František Trojan & Alois Nagl, Továrna velocipedů a motocyklů Torpedo vyráběla letadlové motory. Tříválcový motor o výkonu 17 kW použil např. František Šimůnek při stavbě svého letounu na podzim 1909, Metoděj Vlach a Antonín Vítek v Mladé Boleslavi.


.


13.5.1911 v 6.47 hod asi ve výšce 600 metrů se objevuje nad Labem letadlo Ing. Kašpara.

13.7.1911 ing. Jan Kašpar veřejně vystoupil v Kolíně. helo8448.jpg (232913 bytes) Při návratu vysadil motor u Přelouče. Přenocovali tam a druhý den rozmontovaný stroj převezli do Pardubic.


.


od února 1914

od října 1914


.


od listopadu 1916


.


od konce července 1918

Po vzniku Československé republiky zůstaly na jejím území rakouské rafinérie: Rafinérie David Fanto a spol. - Pardubice, Mineralöl-Raffinerie A. G. in Budapest - Nový Bohumín, Přívozská rafinérie minerálních olejů - Přívoz, Rafinérie minerálních olejů Lederer a spol. - Kralupy nad Vltavou, Rafinérie minerálních olejů Šumperk, Kolínská rafinérie petroleje - Kolín a na Slovensku „Apollo” Mineralöl-Raffinerie A. G. - Bratislava. Zdroj. Kde se vyrábělo letecké palivo

od 1.11.1918 do 27.11.1918.

od 27.11.1918 do 1920.


.


od 1920 do 27.12.1921.


od 27.12.1921 do prosince 1926.


.


.


.


V roce 1925 byla Kolínská rafinérie petroleje pronajata americké společnosti Vacuum Oil Company.


, , od prosince 1926 do 1939.


.


.


V roce 1929 byla Kolínská rafinérie petroleje prodána americké společnosti Vacuum Oil Company.


Vojáci používali plochu východně od štítarské silnice.


.


.


Vznik Místní skupiny MLL v Kolíně. Plachtaři museli poletovat na různých svazích, například na Vinici a Kuklíku (okres Kutná Hora). Od kdy?


V roce 1934 po nehodě byla jejich činnost ukončena.


.


.


.


Budování letiště u Sendražic.

V září 1938 letiště mělo stupeň dokončení 50 %.

---------- 30.9.1938 prezident Beneš zlomil národu páteř ----------

aa.png (466402 bytes)

Ve Zprávě MNO hlavního štábu pro parlament z 29.11.1938 je stav letišť v ČSR. Letiště, které se po provedené revisi programu dobudovávají, jakožto nezbytně nutná. Vojenská pomocná letiště a současně veřejná civilní pomocné letiště. Těchto letišť je nutně třeba jak pro účely vojenské, tak i civilních dopravních společností, četnického letectva a sportovního letectva. Jsou to Jičín, Kralupy nad Vltavou, Jihlava, Benešov - Nesvačily, Poděbrady, Skuteč, Kolín, Boskovice, Bystřice nad Pernštejnem, Poprad, Liptovský Sv. Mikuláš, Kežmarok - Spišská Belá, Štubnianské Teplice (od roku 1946 Turčianské Teplice), Muráň, Turčianský Sv. Martin, Senica n/M, Chust, Prešov, Ružomberok.


Výstavba letiště zastavena.


Od roku 1940 výroba leteckých olejů. Historie rafinérského průmyslu v Česku.

8.12.1940 bylo území protektorátu svěřeno Flakgruppe Bohmen. Ta se dělila ještě na tři Flak-Untergruppe, jež byla umístěna v lokalitách, v nichž byla umístěna nejdůležitější zařízení pro válečnou výrobu, např. rafinérie či zbrojovky. Jednalo se o: Flak-Untergruppe  Mahren - oblast Moravy hlavní postavení v Brně a Moravské Ostravě, Flak-Untergruppe Elbe - střední a východní část Čech s úseky Praha, Kralupy, Kladno, Kolín, Domašín, Pardubice a Flak-Untergruppe Pilsen -západní Čechy s hlavními pozicemi obrany u Plzně. Hlavňové prostředky protiletecké obrany.


V srpnu 1941 se do Pardubic přemístila protiletadlová jednotka Flak-Ersatz-Abteilung 99. Z pěti baterií byly dvě v Kolíně s názvem Flakkomando Kolin an der Elbe.

3.-4.10.1941 výsadek skupiny Operace Percentage. První čs. výsadek z Velké Británie. Kolínský flak střílel po letounu.


Odvelení flaku do Francie.


Výstavba pozorovatelen Luftschutzu Splitterschutzzelle "Einmannbunker" v katastru města.


7.7.1944 průzkum jihoafrickým Mosquitem od No. 60 Squadron, SAAF.

9.8.1944 průzkum jihoafrickým Mosquitem od No. 60 Squadron, SAAF.

20.8.1944 průzkum jihoafrickým Mosquitem od No. 60 Squadron, SAAF.

24.8.1944 nálet bombardérů B-24 od 304th BW, 15th USAAF z Itálie na rafinérii Vacuum Oil Company. Doprovod stíhacích P-51 od 31st FG a P-38 od 82nd FG. Čtyři nálety na Kolín.

25.8.1944 průzkum jihoafrickým Mosquitem od No. 60 Squadron, SAAF.

28.8.1944 průzkum jihoafrickým Mosquitem od No. 60 Squadron, SAAF.

13.9.1944 průzkum jihoafrickým Mosquitem od No. 60 Squadron, SAAF.

Přesun flaku do Kolína.

28.12.1944 od 12.10 do 12.33 hod. nálet americké 15th USAAF z Itálie na rafinérii Vacuum Oil Company. Čtyři nálety na Kolín.

15.3.1945 od 14.45 do 15.30 hod. nálet 110 bombardérů B-17 od 5th BW, 15th USAAF z Itálie na rafinérii Vacuum Oil Company. Zničena i továrna na vozy. Čtyři nálety na Kolín.

18.4.1945 od 13.25 do 14.03 hod. nálet 97 bombardérů B-17 od 93th BW, 8th USAAF z Velké Británie na nádraží. Zničena i továrna na výrobu draselných louhů a další podniky. Čtyři nálety na Kolín.

helo8996.jpg (605687 bytes)


MAPA letišť s letouny Ju 52 na konci války.

II./TG 2 - Zbraslavice.

5./TG 2 - Přibyslav. 5.5.1945 odlet několika Ju 52. Kam? Trosky osmi Ju 52.

6./TG 2 - Zbraslavice. 8.5.1945 v 18.45 hodin Gerd Brandhoff od 6./TG 2 v letounu Ju 52 "8T+NP"  ulétl do Landshutu. MAPA.

7./TG 2 - Skuteč. 5.5.1945 brzy ráno dezertoval pilot Rudolf Dvorak od 7./TG 2 s Fi 156 a přistál u Wippling v Rakousku. MAPA.

III./TG 2 - Kralupy nad Vltavou16.4.1945 zničena US náletem, zbytek přelétl na polní letiště Nehvizdy (okres Praha-východ), 18.4.1945 zničen US náletem. Personál došel do Klatov.

I./TG 3 - Letňany, polní letiště Veleliby (okres Nymburk).

1./TG 3 - Letňany16.4.1945 zničena US náletem, zbytek přelétl na polní letiště Byšice (okres Mělník). 9.5.1945 v 6 hod. přelet šesti německých dopravních letadel přes Kralupy nad Vltavou. Jedno bylo sestřeleno. Hořící se zřítilo na pískovnu. Devět mužů zahynulo, pět zraněných bylo zajato. Letěly z Byšic?

2./TG 3 - Letňany, polní letiště Hvězdov (okres Česká Lípa). 8.5.1945 odletělo devět Ju 52/3m do Bayreuth-Bindlach. MAPA.

3./TG 3 - Letňany, polní letiště Veleliby (okres Nymburk).

 

Která transportní jednotka byla na polním letišti Sendražice?

 

19.4.1945 nehoda Ju 52/3m při vzletu.

 

 

 

K 25.4.1945 I./TG 3 měla 24 bojeschopných letadel.

1.5.1945 v 22.03 hod. rozhlasové vysílání Unser Führer Adolf Hitler ist gefallen. (Zastřelil se 30.4.1945 v 15.30 hod.).

----------

----------

----------

----------

----------

----------

helo6122.jpg (1392683 bytes), helo8071.jpg (261405 bytes).

----------

Kdy a kam Ju 52 odletěly?

Zbytky Ju 52 západně na poli u železniční tratě u obce Veltruby. Kdy?

8.5.1945 stíhačky od 5 иак, 2 ВА útočily na nepřítele ustupující z Löbau na Neugersdorf a Českou Lípu, prováděly průzkum u města Jablonec nad Nisou, Mimoň, Mladá Boleslav, Jičín, Nymburk, Kolín a východního okraje Prahy a stíhačky od 256 иад, 5 иак, 2 ВА doprovázela bombardéry 4 бак, 2 ВА. Deník stíhacího korpusu.

 ------  8.5.1945 v 23.01 hod SEČ (u nás 9.5.1945 v 0.01 hod. SELČ) bezpodmínečná kapitulace Německa -----

----------

10.5.1945 stíhačky od 8 гиад, 5 иак, 2 ВА prováděly průzkum u města Jablonec nad Nisou, Mimoň, Mladá Boleslav, Jičín, Nymburk, Kolín a východního okraje Prahy. Deník stíhacího korpusu.

10.5.1945 stíhačky od 10 гиад, 10 иак, 8 ВА z Dolního Benešova prováděly průzkum u Žamberka (okres Ústí nad Orlicí), Hradce Králové, Kolína, Hlinska (okres Chrudim) a Poličky (okres Svitavy). Deník stíhacího korpusu.

 

Ve Velimi byl nalezen letoun Bü 181 "ON+BP". Kolíňáci si ho odvezli. Na generálku šel do Otrokovic.


První zkušený pilot v Kolíně byl J. A. Král. Ten založil ČNA odbočka Kolín.


V roce 1947 získali kluzák Schulgleiter SG 38 OK-5330.

28.3.1947 se poprvé letělo z vrchu Na Vinici 237 m n. m. Na úpatí byla stará stodola - hangár pro kluzák.

V létě se odešlo létat do Zbraslavic.

Nymburští motoráři ČNA odbočka Nymburk po dohodě s vedením vojenského letiště Boží Dar zahájili stavbu nového hangáru naproti vojenským objektům a po spojení s ČNA odbočka Kolín a odbočka Brandýs nad Labem vznikl nový aeroklub s názvem Sdružené polabské aerokluby. Tímto spojením došlo i na možnost motorového létání, které započalo výcvikem na Piperu Ok-HXA pod vedením vojenského pilota Františka Komendy. Výcvik byl zahájen o prázdninách roku 1947. Podrobnosti.


Motorový výcvik byl zakončen praktickou zkouškou dne 4.2.1948 před komisí Ministerstva dopravy ČSR.

---------- 25.2.1948 prezident Beneš dokončil předání moci komunistům ----------

Ovšem brzy se stal aeroklub nežádoucím na letišti v Mladé a tak se hledalo další umístění a prostory pro létání stále většího počtu zájemců.

Na podzim roku 1948, kdy byly tehdejšími kolínskými úřady dány k dispozici pozemky v katastru obce Pašinka.


1949-51 výstavba dráhy letiště Mladá (Boží Dar)

V roce 1949 se klubu povedlo v předstihu postavit provizorní hangár.


--------- 25.6.1950 komunisti přepadli Jižní Koreu ----------

V neděli 27.8.1950 se široké veřejnosti představili modeláři i plachtaři, motoráři předvedli efektní nálet na letiště. Nechyběla ani tehdy oblíbená akrobacie na hrazdě připevněné pod letadlem a po celý den se konaly vyhlídkové lety nad Labem. Historie.

Výstavba pozorovatelen Civilní ochrany. Podrobnosti. MAPA.

 

13.4.1955 se dva čeští studenti Zdeněk Machilner a Karel Kučera zmocnili na kolínském letišti sportovního letadla, s kterým se jim pak časně ráno podařilo přistát jižně od Regensburgu (u obce Rohrberg, v okrese Rottenburg) s již téměř prázdnou nádrží. Po přistání potkali selku, která šla na pole do práce, a zeptali se jí na nejbližší policejní stanici, kde pak požádali o azyl. Zdroj. Úlety českých a slovenských pilotů.

 

 

 

V roce 2014 výstava o bombardování Kolína.