26.12.2023
V letech 1932 až 1933 bylo celkem vyrobeno 12 kusů bombardovací verze Avie F IX.
Výrobní číslo:
1 "L1" 4.2.1937 v 18.30 hodin při nočním letu z Bratislavy do Brna před přistáním za tmy a nízké oblačnosti havaroval na zasněženém poli Na hraničkách letoun Avia F IX "L1". V troskách zahynuli kapitán letectva Otto Šafařík, rotmistr letec Josef Ovčačík a četař Josef Plechatý. Lehce zraněni byli četař Jan Macků a svobodník Ludvík Helešic.
2 "M2 "
3 "R3" 22.11.1938 se zabil kpt. Karel Löffler, zranění byli rt. Kopecký, čet. Vávra, čet. Zábrž a des. Doubek na letounu Avia F.IX.3. Havarovali ve sněhové bouři na cestě ze Spišské Nové Vsi do Prahy. Pamětní deska na symbolickém hřbitově u Popradského plesa.
4
5
6 "N6"
7
8 "R8" "N8" 12.1.1937 letoun Avia F IX.8 "R8" havaroval po vysazení motoru při startu v Malackách. Velitel npor. Jan Veselý a další čtyři členové sedmičlenné posádky zraněni.
9 "L9" OK-AMR (štábní či generálský stroj)
10
11 "P11"
12 (bez charakteristického prošlápnutí trupu, zkoušela se vysunovací kulometná věž) "N12" 11.9.1937 shořel po vzletu z Vajnor civilní letoun Avia F IX.15 OK-AFF. Jako náhrada byla do stavu ČSA v roce 1938 zařazena bombardovací F.IX.12 (OK-AFH).
1.9.1934 v Brně vznikla Letka 83 P. Podléhala První peruti leteckého pluku 5 .
Avia F IX "P11". Kdy, kde?
Od dubna 1937 bombardéry Aero MB 200 začaly přicházet k jednotkám. Avie vyrobila 12 letounů, Aero vyrobilo 61 letounů. Poslední 3 letouny přebírali Němci.
Od 1.9.1937 podléhala Druhé peruti leteckého pluku 5 . Trupové označení N.
14.9.1938 přesun na polní letiště Dvůr Jalovisko (okres Brno-venkov).
20.9.1938 přesun na letiště Německý Brod. Velitel mjr. let. Kurt Hošek.
24.9.1938 byl Letka 83 začleněna do stavu Mobilisačního tělesa 605 jako mobilizovaný útvar 605-A-7. Vznikla Letka 83. Krycí název ? Velitel mjr. let. Kurt Hošek, od 26.9.1938 kpt. let. Gustav Neumann a od 8.10.1938 mjr. let. Kurt Hošek. Podléhala II. peruti leteckého pluku 5, velitelství.
---------- Prezident Beneš kapituloval před nacisty 30.9.1938 ----------
8.10.1938 se přesunula do Brna.
22.10.1938 byla Letka 83 demobilizována.
1.3.1939 lietadlá MB.200 Letky 81 nebo Letky 83 preleteli z Brna na letisko Malacky. Z neho v dňoch 4. až 13.3.1939 lietali na cvičnú strelnicu pri obci Kuchyňa a nacvičovali ostrú streľbu, bombardovanie a nočné navigačné lety.
Keď 13.3.1939 odlietala letka späť na materské letisko, zanechala na Novom Dvore pre poruchu ľavého motora jedno Aero MB.200.12.