Letka 83

26.12.2023

V letech 1932 až 1933 bylo celkem vyrobeno 12 kusů bombardovací verze Avie F IX.

Výrobní číslo:

1 "L1" 4.2.1937 v 18.30 hodin při nočním letu z Bratislavy do Brna před přistáním za tmy a nízké oblačnosti havaroval na zasněženém poli Na hraničkách letoun Avia F IX "L1". helo6891.jpg (31399 bytes) V troskách zahynuli kapitán letectva Otto Šafařík, rotmistr letec Josef Ovčačík a četař Josef Plechatý. Lehce zraněni byli četař Jan Macků a svobodník Ludvík Helešic.

 2 "M2 "

 3 "R3" 22.11.1938 se zabil kpt. Karel Löffler, zranění byli rt. Kopecký, čet. Vávra, čet. Zábrž a des. Doubek na letounu Avia F.IX.3. Havarovali ve sněhové bouři na cestě ze Spišské Nové Vsi do Prahy. Pamětní deska na symbolickém hřbitově u Popradského plesa.

 4 

 5

 6 "N6"

 7

 8 "R8" "N8" 12.1.1937 letoun Avia F IX.8 "R8" havaroval po vysazení motoru při startu v Malackách. Velitel npor. Jan Veselý a další čtyři členové sedmičlenné posádky zraněni.

 9 "L9" OK-AMR (štábní či generálský stroj)

10

11 "P11"

12 (bez charakteristického prošlápnutí trupu, zkoušela se vysunovací kulometná věž) "N12" 11.9.1937 shořel po vzletu z Vajnor civilní letoun Avia F IX.15 OK-AFF. Jako náhrada byla do stavu ČSA v roce 1938 zařazena bombardovací F.IX.12 (OK-AFH).


1.9.1934 v Brně vznikla Letka 83 P. Podléhala První peruti leteckého pluku 5 .

Avia F IX "P11". Kdy, kde?

 

Od dubna 1937 bombardéry Aero MB 200 začaly přicházet k jednotkám. Avie vyrobila 12 letounů, Aero vyrobilo 61 letounů. Poslední 3 letouny přebírali Němci.

Od 1.9.1937 podléhala Druhé peruti leteckého pluku 5 . Trupové označení N.


14.9.1938 přesun na polní letiště Dvůr Jalovisko (okres Brno-venkov).


20.9.1938 přesun na letiště Německý Brod. Velitel mjr. let. Kurt Hošek.

24.9.1938 byl Letka 83 začleněna do stavu Mobilisačního tělesa 605 jako mobilizovaný útvar 605-A-7. Vznikla Letka 83. Krycí název ? Velitel mjr. let. Kurt Hošek, od 26.9.1938 kpt. let. Gustav Neumann a od 8.10.1938 mjr. let. Kurt Hošek. Podléhala II. peruti leteckého pluku 5, velitelství.

---------- Prezident Beneš kapituloval před nacisty 30.9.1938 ----------


8.10.1938 se přesunula do Brna.

22.10.1938 byla Letka 83 demobilizována.

1.3.1939 lietadlá MB.200 Letky 81 nebo Letky 83 preleteli z Brna na letisko Malacky. Z neho v dňoch 4. až 13.3.1939 lietali na cvičnú strelnicu pri obci Kuchyňa a nacvičovali ostrú streľbu, bombardovanie a nočné navigačné lety

Keď 13.3.1939 odlietala letka späť na materské letisko, zanechala na Novom Dvore pre poruchu ľavého motora jedno Aero MB.200.12.