Dar na provoz webu můžete poslat na účet 2000606220 / 2010.

Letka 73

07.09.2019

1.9.1934 v Hradci Králové vznikla Letka 73, P. Podléhala Druhé peruti leteckého pluku 6 .

Ab 101 helo7674.jpg (203214 bytes)

24.4.1938 Druhá peruť leteckého pluku 6 odlétla ke cvičení do Malacek s letouny Ab 101, dva MB 200.27 a 29 a s jedním letitým Š 16.26.

21.5.1938 předčasný návrat do Hradce Králové.

Od 13.6. do 16.7.1938 přeškolování pilotů na letouny Avia B.71 ve Kbelích.

15.7.1938 špatně přistál s letounem Avia B.71 desátník Petr Uruba ve Kbelích.

Od července 1938 vyzbrojována letouny Avia B.71.


K 14.9.1938 letiště Pardubice. Velitel kpt. let. Ota Grof.

24.9.1938 se Letka 73 začlenila do sestavy Mobilisačního tělesa 606 jako mobilizovaný útvar 606-A-7. Vznikla Letka 73. Krycí název ? Velitel kpt. let. Ota Grof, od 26.9.1938 npor. let. Ladislav Čech a od 11.10.1938 mjr. let. Filip Doležal. Podřízena II. peruti leteckého pluku 6, velitelství.

Petr Uruba byl desátníkem československého letectva a členem Letky 73, Leteckého pluku 6. Tato letka byla v době zářijové mobilizace přemístěna z Hradce Králové na pardubické letiště. Zde je svědectví plukovníka Uruby o celé události: Již od dubna 1938 (?) jsme létali na letadlech B.71 sovětské výroby, byly to rychlé, lehké bombardovací letouny, piloty velmi oblíbené pro svoji obratnost a rychlost. Asi kolem 20.9.1938 (to nevím přesně) (bylo to 27.9.1938) přiletělo na letiště Pardubice sovětské letadlo (?) s několika piloty. Jednomu z těchto pilotů byla přidělena jedna z našich stíhaček B.534. My jsme se zájmem sledovali, jak pilot si pozorně prohlédl pilotní prostor. Jeden z našich stíhacích pilotů ho seznámil s přístroji, ruský pilot do letadla nasedl, pomalu roloval na start a vzlétl. Nad letištěm provedl několik ostrých zatáček a hladce přistál. Potom ještě jednou opakoval start i přistání. To vše dělal proto, aby zjistil, pro jaké letouny by se letiště hodilo, neboť Sovětský svaz měl do Československa dodávat bojové letouny. Pokud si pamatuji, sovětští letci se na letišti zdrželi jen jeden den. My jsme s nimi nemluvili, ale o účelu jejich návštěvy jsme věděli. V době mobilizace jsme rozmístili letouny na různá místa a také začali kopat ochranné zákopy. Po vyhlášení mnichovského diktátu – odstoupení Sudet, byli jsme přemístěni na Slovensko a do Hradce Králové jsme se vrátili krátce před Vánocemi 1938. Tak to je asi vše, co bych Vám mohl povědět o letcích ze Sovětského svazu. My jsme byli přesvědčeni, že jejich pomoc v případě potřeby byla míněna vážně. Sověti v Československu do 15.3.1939.

---------- Prezident Beneš kapituloval před nacisty 30.9.1938 ----------


12.10.1938 přesun do Spišské Nové Vsi.

29.10.1938 demonstrační let tří letounů Avia B.71 přes Prešov - Mukačevo - Sevljuš (dnes Vynohradiv) - Kapušany - Košice s přistáním v Užhorodu.

3.11.1938 roj letounů Avia B.71 odletěl z Užhorodu zpět do Spišské Nové Vsi.


5.12.1938 přesun do Brna.


7.12. 1938 přesun do Hradce Králové.

10.12.1938 byla Letka 73 demobilizována.

 

 

Hobby Historie 14/2012