Letouny Junkers Ju 88, Ju 188 a Ju 388 u nás a jejich výroba u nás

Rumunské Ju 88 u nás

Provoz německých nočních stíhaček u nás.

Provoz německých průzkumných vícepilotních letounů u nás.

18.11.2022

21.12.1936 první vzlet Ju 88 se dvěma motory DB 600 A o výkonu po 746 kW.

 

1938


1939


1940


1941

Zalétávání letounů Ju 52 a Ju 88 z továrního letiště Leipzig-Mockau na letišti Ruzyně.

Továrnička Dvůr Koroseky poblíž železniční stanice Černý Dub (okres České Budějovice). Opravna firmy Junkers. Celková montáž v hangáru na JV letiště. Zálety na letišti. Od kdy?

Přeprava letounů do opraven. Letoun Ju 52/3m helo7576.JPG (86086 bytes), helo7577.JPG (88149 bytes), Ju 88 helo7578.JPG (66937 bytes), helo7575.JPG (82036 bytes). Nalezený štítek.

 

V září 1941 v Malackách vznik III./Grosse Kampffliegerschule 2. Od kdy provoz Ju 88.

20.12.1941 u Prášilského jezera (okres Klatovy) se zřítil Ju 88 A-1 WNr. 0089 "CO+ON" od FFS C 14 z Prahy-Kbel. Čtyřčlenná posádka zahynula. Letecká badatelna.


1942

1.2.1942 pod vrchol kopce Doubrava 727 m n. m. u obce Řakom (okres Klatovy) se zřítil bez posádky Ju 88 A-4/Trop WNr. 5641 "VI+VO" od LG 1. Posádka se zachránila pomocí padáků v okolí obce Ursensollen jižně od Ambergu. Letecká badatelna.

Po vypuknutí druhé světové války musela firma Liebisch v Kunraticích (okres Děčín) přejít na válečnou výrobu. Vyráběla různé přípravky a komponenty do optických zařízení vojenských letadel a pro dessauskou továrnu Junkers vyráběla 3 metry dlouhé výztuhy do letadel Ju 87 a Ju 88. Od kdy?

Od kdy v továrně Slávia v Napajedlích (okres Zlín) se opravovali křídla letounů Junkers Ju 88. Podrobnosti.

V červnu 1942 se FFS C 14 pravděpodobně přesunula z Kbel na letiště Ruzyně, ale kbelské letiště dále využívala k výcviku.

V červnu 1942 na Ruzyň přiletěla BFS 3. K 1.7.1942 převzala většinu FFS C 12, která byla rozpuštěna.

10.8.1942 se III./Grosse Kampffliegerschule 2 přejmenovala na III./KBS 2. Přesun do Hörschingu? Návrat do Malacek v roce 1943?

30.11.1942 se u obce Žárová (okres Šumperk) zřítil Ju 88 A-5 WNr. 0551 od Fernaufklärungsschule 1 z Grossenhainu. Lt. Illgen a další 3 osoby zahynuli. Letecká badatelna.

30.11.1942 u Letohradu (okres Ústí nad Orlicí) (let Wien - Kbely - Prostějov) se zřítil Ju 88. Čtyřčlenná posádka zahynula. Letecká badatelna.


1943

V letech 1942-43 byla ve Velešíně (okres Český Krumlov) vystavěna řada nových objektů. Jedním z nich je výrobní hala, která existuje dodnes, je využívána jako nástrojárna a označována jako hala M 01. Tehdy se nazývala hala pro leteckou výrobu. Zpočátku se jednalo jen o vcelku jednodušší dílcovou kooperaci, postupem času to však byly složitější sestavy, až došlo k výrobě poměrně složitých a komplexních celků. Jedním příkladem za mnohé je skříň stabilizace letounu Ju 88.

4.1.1943 v 20.30 hod. u obce Zadní Kopanina (Praha) se zřítil Ju 88 WNr. 0622 od kbelské FFS C 14. Posádka Uffz. Gerhard Thieme a Obgfr. Paul Milisch zahynula.

15.4.1943 u obce Štěchovice (okres Praha-západ) se zřítil Ju 88 A WNr. 6569 od FFS C 14 z Prahy-Kbel. Letecká badatelna.

19.5.1943 u obce Kosek (okres Jičín) se zřítil Ju 88 A-5 WNr. 0277 od FFS C 9. Uffz. Hans Marschall, Uffz.Dieter Hüsgen, Uffz. Walter Scholdt a Uffz. Ferdinand Kley zahynuli. Podrobnosti. Letecká badatelna.

20.5.1943 u obce Ondřejov (okres Praha-východ) se zřítil Ju 88 A. Letecká badatelna.

8.6.1943 přímo v Nebušicích u pískovny se zřítil letoun (asi Ju 88). Dva letci zahynuli, dva těžce zranění.

V červnu 1943 byla na Ruzyni zformována 13./LG 1 s letouny Ju 88.

15.7.1943 u obce Salačova Lhota (okres Pelhřimov) nouzové přistání pro poruchu motoru letounu Ju 88 A-4 WNr. 142232 od 11./KG 54 na letišti Parndorf. Pilot Lt. Josef Lackner, pozorovatel Uffz. Paul Bohrmeister, palubní radista Uffz. Helmut Kadler a palubní střelec Uffz. Paul Pray zraněni.

Od roku 1943 III./KBS 2 v Malackách pod 3. Flieger-Schul-Division v Praze. Velitel od 12.10.1943 mjr. Rudolf Henne. Asi 60 letadel typu Ju 88 A-5, Fw 189 A-1, A-2, Fw 58, Ju 52/3m, He 111.

15.10.1943 byla FFS C 14 přeznačena na FFS B 14 a vrátila se zpět do Kbel. Jejím velitelem zůstal Oberstleutnant Kurt von Haustei.

21.10.1943 v 20 hod. u obce Zvolenovice (okres Jihlava) se zřítil Ju 88 A-7 WNr. 2264 "B3+IX" od 10./KG 54 na letišti Parndorf. Pilot Gefr. Werner Kuth, palubní radista Uffz. Karl Lötz, palubní mechanik Uffz. Horst Glittenberg a palubní střelec Uffz. Karl-Heinz Möckel kolem se v 18.45 hod. zachránili pomocí padáků a přistáli mezi obcemi Kamenice a Čechtín (okres Třebíč). Letecká badatelna.

12.11.1943 v 18.39 u obce Bořetín (okres Jindřichův Hradec) se zřítil Ju 88 A-4 WNr. 142117 "L1+LU" od 10./LG 1. Stroj shořel a čtyřčlenná posádka zahynula. Letecká badatelna.

Kdy se za špatného počasí u obce Capartice (okres Domžlice) zřítil Ju 88 A-4? Letecká badatelna. Letecká badatelna - Poběžovice.


1944

30.1.1944 do rašeliniště mezi Kovářskou a Horní Halží (okres Chomutov) se zřítil Ju 88 A-12 WNr. 8029 od FFS B 31. Čtyřčlenná posádka na místě zahynula. Letecká badatelna.

12.2.1944 v 19.50 hod. v katastru obce Jeneček (dnes součást Hostivice) (Praha) se zřítil letoun od FFS B 33 z Ruzyně. Podle četnického hlášení i podle vzpomínek pamětníků si pilot letadla pravděpodobně ve tmě  spletl dráhu na Ruzyni se státní silnicí Praha- Karlovy Vary. Letoun klesal z výšky 50 m s motory v malých otáčkách, podle hlášení "plachtil". Před dosednutím si osádka uvědomila svůj omyl, snažila se letoun opět zvednout, ale zachytila křídlem o dráty telefonního vedení podél silnice. Letoun se pak převrátil na záda a dopadl na pole před továrnu Litbeton (v současnosti areál STS Hostivice). Došlo k výbuchu a následnému požáru, který letadlo zcela zničil. Čtyřčlenná posádka zahynula. Letecká badatelna.

18.2.1944 v 12.30 hod u obce Brzkov (okres Jihlava) zřícení Ju 88 A-4 WNr. 300396 "F1+IS" od 8./KG 76 z Hörschingu. Pomocí padáku se zachránil Oblt. Matzat a Uffz. Gerhard Söhner. Zahynuli Ofw. Rudolf Karmann a Uffz. Georg Johann Bally. Letoun dopadl na hospodářské budovy rolníka Jana Musila. Letecká badatelna.

helo8958.jpeg (109440 bytes)

4.3.1944 došlo počas štartu v Malackách k nehode Ju 88 A-5 WNr. 3399 od KBS 2. Posádka v zložení pilot Fw. Stefan Huber, pozorovateľ Fw. Siegfried Marhart, žiak Gefr. Johannes Ruos a žiak Gefr. Matthias Christiansen zahynula. Zdroj.

5.3.1944 se na Kovandově kopci u obce Pavlínov (okres Žďár nad Sázavou) zřítil Ju 88 A-4 WNr. 822579 "L1+LX" od 12./LG 1. Uffz. Rudolf Walter Kühnel zahynul ale ostatní členové se zachránili pomocí padáků. Neřízený letoun uletěl 100 km než se zřítil. Objeven byl až 8.3.1944 v 17 hod. Letecká badatelna.

15.3.1944 ve 2 hod. u obce Zadní Kopanina (Praha) se zřítil  Ju 88 WNr. 3189 od kbelské FFS B 14. Posádka Ofw. Gerhard Schaditz a Uffz. Gotthard Wohlfeld zahynula.

15.3.1944 z Melsbroek (Le Culot) přiletěl Stab/KG 6, jedna Staffel od II./KG 6 a části III./KG 6 s letouny Ju 88. Velitel Geschwaderkommodor KG 6 Major Hermann Hogeback, nositel vysokého vyznamenání - Dubové ratolesti k Rytířskému kříži Železného kříže Eichenlaub zum Ritterkreuz des Eisernen Kreuzes (19.2.1943, jako 192 z celkem 863). hel012.jpg (45470 bytes) Na fotce mezi únorem a srpnem 1943. Zdroj.

16.3.1944 Stab/KG 6, jedna Staffel od II./KG 6 a části III./KG 6 odletěly do Wiener Neustadt, k zabezpečení okupace Maďarska německými vojsky.

15.4.1944 mal na letisku v Malackách haváriu Ju 88 A-4 WNr. 2301 od KBS 2. Jeden člen posádky, Ogfr. Hans Bosch bol zranený. Zdroj.

18.4.1944 za nízké dohlednosti o kopec Panna 594 m n. m. (okres Litoměřice) zachytil Ju 88 A-12 WNr. 886312 pravým křídlem. Letoun shořel. Uffz. Kurt Annighofer a další tři členové posádky zahynuli. Letecká badatelna.

22.3.1944 z dôvodu nedostatku paliva zrútil 6-7 kilometrov južne od obce Suchá Hora (okres Tvrdošín) Ju 88, patriaci LG 1. Traja členovia posádky - Obgfr. Erich Böhrst, Fw. Fritz Bahrs a Fw. Paul Drobinski prežili bez zranení. Štvrtý Fw. Herman Schmittkamp je nezvestný. Zdroj.

Weser Flugzeugbau, G. m. b. H. (W. F. G). Info

Rabštejna Janská (okres Děčín). Weserflug se roku 1944 zapojila také do výrobního programu Ju 188 a Ju 388. Tato zakázka byla rozdělena mezi jednotlivé dílny a rabštejnský závod převzal výrobu křídel. Křídla obou uvedených typů letadel byla identická a skládala se ze součástek označených typovými čísly Ju 88 a Ju 188. Množství takových součástek bylo roku 2000 vybagrováno ze zasypaných náhonů v areálu rabštejnského závodu. 

Liberec. Liberecké učňovské dílny nesloužily jen k výuce, ale podílely se také na některých výrobních programech dodávkami součástí některých typů letadel (Fw 190, Ju 88, Ju 388 a další). O dalších osudech libereckých dílen není bohužel nic známo.

Junkers Flugzeug und Motorenwerke AG Flugzeugwerke Letov, Werk III Prag VII- v obou křídlech paláce na pražském výstavišti. Výroba kabin letounu Junkers Ju 388.

17.6.1944 dopoledne u obce Spomyšl (okres Mělník) zřícení Ju 88 WNr. 144603 "NJ+SA" od FFS B 14 z Prahy-Kbel. Zahynuli Uffz. Heinrich Rolfes, FF, Uffz. Ernst Sander, FL, Uffz. Georg Pawliczek, BF a Uffz. Josef Koll, BW. Letecká badatelna.

7.8.1944 u Slezských Vlkovic (okres Nový Jičín) 1/Lt John M. Simmons na P-51B S/N: 42-106891 "27" od 317th FS, 325th FG, 15th USAAF z Itálie sestřelil Ju 88 A-4 WNr. 1090 "D9+AM" od 4.(Erg.)/NJG 7. Oblt. Othmar Auberschek, Fw. Gerhardt Mülller, Fw. Edwin Jadke a Uffz. Josef Hahn zahynuli. Úkolem posádky bylo sledování proudu bombardérů pro následné navádění stíhačů. Letecká badatelna.

25.8.1944 se na letišti v Brně nacházely: cvičné letouny Ju 86, Ju 88 a Fw 58 od FFS B 32.

2.9.1944 pri obci Lazany (okres Prievidza) núdzovo pristál Ju 88 A-5 WNr. 883192 "ND+EN" patrici Gefechtsverband Henne z Malacek. Posádku tvorili pilot Lt. Karl Dempf, pozorovatel Uffz. Heinz Meiermann, bordfunker Uffz. Vincenz Hastreiter a palubný mechanik Fw. Alfons Grübl. Zdroj.

9.9.1944 letounu Bf 109 G-6 WNr. 161725 selhaly zbraně při útoku na Ju 88 od Gefechtsverband Henne z Malacek a ten následně inkasoval 28 zásahů do hydrauliky podvozku a směrovky. Pilot rtk. R. Božík v pořádku přistál, avšak stroj již pro nedostatek náhradních dílů nebyl opraven a následujícího dne byl zničen při německém náletu na Ti Duby.

10.9.1944 Gefechtsverband Henne z Malacek a Fliegergeschwader z.b.V. 7 z Piešťan letouny Ju 87, Ju 88, Bf 109 bombardoval letiště Tri Duby a pomocnou plochu Veľká Lúka.

12.9.1944 v 8.30 hodin František Cyprich s Bf 109 G-6 WNr. 161742 od Kombinované letky sestřelil Ju 88 A-5 od Gefechtsverband Henne v prostoru severně Brezna.

16.9.1944 v 15.50 hodin Rudolf Božík s Bf 109 G-6 WNr. 161742 od Kombinované letky z letiště Tri Duby sestřelil Ju 88 A-5 WNr. 885153 od Gefechtsverband Henne v prostoru Nová Baňa.

18.9.1944 zaútočilo osm stíhačů La-5FN od 1. čs. samostatného stíhacího leteckého pluku ze Zolné u Zvolena na letiště v Piešťanech. Na letisku sa vtedy nachádzalo 30 nemeckých a slovenských lietadiel Ju 87, Bf 109, Fw 189. Zničeno 10 nepriateľských lietadiel, ďalších 10 zničila pravdepodobne tiež (alebo ťažko poškodila) a zvyšných 10 poškodila ľahko. Stanislav Hlučka Oficiálně zničeno šest Bf 109, dva Ju 87, jeden Ju 88, jeden Fw 189, poškozeno šest Bf 109, dva Fw 189, Ju 87 a Ju 88. (Na letiště se v té době nacházely slovenské Bf 109 E, Bf 109 G-6 a Ju 87 D-5.)

19.9.44 zásahom povstaleckého stíhača npor. Jozefa Stehlíka dopadol na zem pri obci Zemianske Kostolany (okres Prievidza) nemecký bombardovací stroj Ju 88 A-5 WNr. 885127 "biela 10" od Gefechtsverband Henne z Malacek. Z posádky zahynul pilot Fw. Walter Schwabe. Ďalší traja členovia, pozorovateľ Fw. Georg Hien, palubný radista Uffz. Ewald Thömmes a palubný mechanik Ofw. Werner Schwabe boli vážne zranení.

20.9.1944 náletu americké 15th USAAF z Itálie na letiště Malacky se zúčastnilo 111 bombardérů od 449th BW, 450th BW, 455th BW, 456th BW. Shozeno na 25 000 kusů 9 kg tříštivých pumiček. Na letišti vyhořeli hangáry, zničena tankovací stanice, budova na vyvolávání snímků, travnatá i asfaltová vzletová a přistávací dráha. Zničeno 14 (dva Ju 88, pět Ju 87, dva Bf 109, dva He 111, tři "Avie" a  poškozeno 29 (pět Fw 189, dva Ju 88, 14 kusů Ju 87, dva He 111, jeden Si 204 a čtyři B.534, letuschopných letounů zůstalo 5. Dále byl zničen letoun Si 204 D-1, Ju 52/3mg14e a Ju 52/3m od 1./Fl.Ü.G 1 Flugzeugüberführungsgeswader 1 (Gruppe Süd-Ost 1).

18.10.1944 Ľ. Dobrovodský během letu do určeného prostoru Banská Štiavnica uviděl jak L. Valoušek v prostoru Hronská Breznica útočí na německý Ju 88. Oddělil se od svého vedoucího L. Šroma a dvakrát na nepřátelské letadlo zaútočil, vystřelil jednu krátkou a jednu dlouhou dávku. Potom mu kanóny přestali střílet. Pozoroval jak z levého motoru Ju 88 vychází černý dým. Letadlo letělo údolím Hrona směrem na Žarnovicu. Přistál v 13.00 hod.

Kombinovaná letka vykonala 350 bojových letov, zhodili 22,5 tony bômb, poškodili alebo zničili 5 tankov, 12 delostreleckých batérií a 35 nákladných áut. Zdroj. Oficiálně sestřelila tři Fw 189, dva Ju 88 a jeden maďarský Ju 52.

Fajtlův 1. čs. samostatný slp sestřelil oficiálně dva Bf 109, dva Fw 189, jeden Fw 190 F, jeden Ju 87, jeden Hs 129 a jeden letoun Fi 156.  

Za dobu svojho pôsobenia v SNP piloti pluku vykonali celkom 561 operačných letov v celkovej dobe trvania 372 hodin a 10 minút.
zostrelených bolo: 9 nepriatelských strojov (Ju 88, Hs 129, 3 Bf 109, 1 Fw 190, 2 Fw 189 a Fi 156)
                         3 zostrelene pravdepodobne (Ju 88, Bf 109 a Ju 87)
                         6 pokodených (Ju 88, 2 Bf 109, 2 Fw 190 a Fw 189)
 Na zemi bolo pri útoku na letisko Piešťany 10 strojov zničených a ďalších 10 poškodených.

1.11.1944 za nízké dohlednosti o kopec Ostrý 719 m n. m. (okres Teplice) zachytil německý letoun Ju 88 C-6 WNr. 750356 "KM+HV" od KG 6 pravým křídlem. Letoun shořel. Uffz. Heinz Sender, Gefr. Henry Demmler, Gefr. Heinz Seifert a Obgefr. Horst Mohn zahynuli. Letecká badatelna.

23.11.1944 směřoval od jihozápadu k letišti Praha-Ruzyně německý letoun Ju 88 od 1./Erg FAGr., když se zřejmě z technických důvodů vymknul kontrole. Dva letci stačili vyskočit na padáku, jednomu z nich se ale padák pro malou výšku již  neotevřel. Letoun dopadl v blízkosti Litovického rybníka v části "U stromečků" a po nárazu do země začal hořet. Ve vraku zahynul třetí člen posádky. Letecká badatelna.

Asi v roce 1944 se do kopce Rabštejn 803 m n. m., u obce Oskava (okres Šumperk) zřítil Ju 88. Letecká badatelna. VLA Čepí.


1945

5.1.1945 asi  300 metrů východně od Větrušic (okres Louny) nouzově přistál Ju 88. Přelet z Leipzig do Wien. Pravý motor vysadil a u levého se objevily příznaky požáru. Letoun byl po přistání poškozen, ale posádka vyvázla bez zranění. Podrobnosti.

18.2.1945 z Českých Budějovic na Ruzyni se přesunula II./KG (J) 30 k přeškolení na pilotování Mistelů.

13.3.1945 první Mistely přeletěly do Rostoku-Marienehe k 7./KG 200. Video.

27.3.1945 americký průzkum zjistil na letišti 26 Mistelů, 21 kusů Ju 88, 14 kusů Bf 109, 25 kusů Bf 110, pět Me 262, jeden Fw 200, 17 kusů Si 204, 11 kusů Fi 156 a dva Ju 52/3m.

16.4.1945 nálet stíhačů od 355th FG, 8th USAAF z Velké Británie na letiště Cheb. Na letišti zaznamenáno na 100 letounů. Zapáleno na 15 kusů Ju 88 a He 111.

17.4.1945 dopoledne nálet 15 letounů P-47 Thunderbolt od 367th FS, 362nd FG, 9th USAAF na letiště Cheb. Zničeno 3 z 8 hangárů, 12 kusů He 111, tři Do 217, tři Ju 88, tři Bf 109 a 5 kusů Me 262. Dále zasaženy letouny Ju 52, Fw 190, Fw 200 a devět postavení flaku.

17.4.1945 nálet stíhacích P-51 na letiště Cheb-východ. Americké P-47 zničili dva Ju 88, dva He 111, Bf 109.

------ 8.5.1945 v 23.01 hod SEČ (u nás 9.5.1945 v 0.01 hod. SELČ) bezpodmínečná kapitulace Německa -----

Bombardéry nalezené v Kumru: He 111 a Ju 188. WNr. 2021 a WNr. 500410/2921. Typ?  . V pozadí kopec Ralsko Rollberg 696 m n. m.

Bombardér nalezený v Hvězdově: WNr. 491205. Typ?

Vysoké Mýto. Ju 87, Fw 190, Ju 88, He 111, ...

Kde byly ukryty nebo odkud byly přitaženy?