Letouny Focke-Wulf Fw 190 nás, jejich výroba u nás a co se podařilo po válce využít

26.10.2023

1.6.1939 zalétán Fw 190 V1 s motorem BMW 801 C-0 o výkonu 1 176 kW.


1940


1941


1942

Od 10. do 30. 11.1942 Letecko-technický zkušební ústav (LTZÚ) Flugtechnische Versuchsanstalt Prag (FVA Prag Letnan) v Letňanech provedl letové testy letounu Fw 190.


1943


1944

MAPA míst výroby Fw 190.

Rabštejn Rabstein (Janská Jonsbach). Weser Flugzeugbau, G. m. b. H. (W. F. G). Info.

Od léta 1944(?) výroba trupů Fw 190. V roce 1944 jich dodala celkem 616 trupů.

Chrastava (okres Liberec) - firma DIWAG vyráběla podvozky letounů Fw 190.

WFG prováděla v menší míře také konečné montáže těchto letounů, případně i jejich opravy. Počet zkompletovaných Fw 190 A-8 celkem 7 kusů. Bylo to v polském Osła Aslau (Gromadka Gremsdorf)?

 

V červnu 1944 byly do firmy Leitchtbau GmbH Budweis (LBB) v Budějovicích přivezeny přípravky no montáž letounů Fw 190. Veškeré komponenty se dovážely.

V létě 1944 montáž letounů Fw 190 A-8.

Poslední kus jede na zálet  , , , , .

Montáž skončila v září 1944 smontováním 10 letounů Fw 190 A-8.


1945

Od ledna do května 1945 WFG dodala 282 trupů.

 

Produktion der Fw 190 bis zum 30. November 1944 nach Versionen:

Version FW GFW ArW AGO MME HWO LBB NDW WFG Summe
A-0 28                 28
A-1 102                 102
A-2/A-3 360 20 332 240           952
A-4 232 160 283 230           905
A-5 153 ca. 200 42 ca. 285           680
A-6   300 337 410       20   1.067
A-7 150 200   270           620
A-8 1.613 318   1.560 311 80 10 110 7 4.009
A-8/R11 126                 126
A-8/R2   752               752
A-9 75       112 20   8   215
A-9/R11 193                 193
D-9 252 41     73         366
B-1 5                 5
F-1 = A-4/U3 18                 18
F-2 = A-5/U3 135   135             270
F-3     432             432
F-8     2.044         1.350   3.394
G-1 = A-4/U8   20 30             50
G-2 = A-5/U8 476     150           626
G-3 550                 550
G-8/R5 146                 146
Summe 4.614 2.011 3.635 3.145 496 100 10 1.488 7 15.506
Dez. 44 und Jan. 45 633 229 676 309 391 0 0 279 0 2.517
Bis Jan. 45 5.247 2.240 4.311 3.454 887 100 10 1.767 7 18.023

 

------ 8.5.1945 v 23.01 hod SEČ (u nás 9.5.1945 v 0.01 hod. SELČ) bezpodmínečná kapitulace Německa -----

Sověti si z Liberce odvezli letoun Fw 190 D.

Diskuze o poválečném využití typu.


28.6.1946 nouzové přistání Fw 190 F-9/R1 WNr. 445399 při přeletu z Chrudimi do Prahy-Letňan. Mjr. Jiří Maňák nezraněn.

Motor BMW 801 D-2 je v muzeu. Zdroj.