05.01.2025
MAPA letišť s provozem německých letounů během SNP.
Po zvýšení aktivity partyzánů vyslaných z Ukrajiny od konce července 1944 a zcela nevídaném teroru proti německému civilnímu obyvatelstvu, příslušníkům Hlinkovy gardy, některým katolickým kněžím i slovenským občanům došlo k zhroucení bezpečnosti Tisova státu.
28.8.1944 informoval německý vyslanec slovenského prezidenta o chystané okupaci Slovenska.
28.8.1944 vyhlášena bojová pohotovost u III./Kampfbeobachterschule 2 v Malackách.
Vyčlenění asi 30 letadel do Gefechtsverband Henne. Ju 88, Fw 189, ...
Pokud jde o logistické zabezpečení vlastní bojové činnosti, t.j. přísun paliva, munice, opravy, údržbu, spojení, protileteckou obranu atd., tak v prvních dnech až do 3.9.1944 je mělo v gesci velitelství letecké základny (Fliegerhorst) Malacky-Nový Dvor. To bylo logické, protože Gefechtsverband Henne, který v prvních dnech nesl hlavní tíhu bojů, měl mírové a nyní i operační letiště právě zde.
----------
----------
Slovenské národní povstání
----------
31.8.1944 Němci obsadili letiště Vajnory.
31.8.1944 Němci obsadili letiště Trenčín. Z Malacek tam přiletěli němečtí výsadkáři.
31.8.1944 Němci obsadili letiště Piešťany.
31.8.1944 Němci obsadili letiště Žilina.
31.8.1944 Němci obsadili letiště Prešov. Potvrzený provoz německých letounů 22. a 29.9.1944.
31.8.1944 v 17 hodin Němci obsadili letiště Poprad.
31.8.1944 Gefechtsverband Henne z Malacek bombardoval vysílač v Banské Bystrici, letiště Tri Duby a letiště Mokraď (v 18.30 hod.). MAPA.
----------
1.9.1944 přiletěl do Vajnor na palubě Ju 52/3m velitelský štáb v čele Maj. Klaussem, který převzal řízení bojového nasazení letectva na Slovensku podle pokynů štábu VIII. Fliegercorps v Tarnówe, později Witkowice a od 7.9.1944 Kraków. MAPA.
Od 1.9.1944 přelétávání ukořistěných slovenských letadel z Piešťan do Malacek.
Na obsazené letiště Poprad přiletěli německé letouny Ju 87 od noční bitevní NSGr. 4 z letiště Balice. Kdy? MAPA.
1.9.1944 povstalci houfnicemi ostřelovali letiště Poprad - jedno německé letadlo bylo zničené a dvě poškozené.
----------
31.8.1944 Gefechtsverband Henne z Malacek bombardoval vysílač v Banské Bystrici.
2.9.1944 v 11.50 hodin průzkumný Š.328 z Mokradi s posádkou čat. (rotník) Štefanom Zúberom a por. let. Antonom Strýčkom byl napadnut dvěma Ju 87 z Popradu. Letoun Š.328 byl sestřelen velitelem Gruppenkommandeur NSGr. 4 Maj. Johannem Gamringerem.
----------
Od 3. do 19.9.1944, pak zabezpečení leteckých operací nad povstaleckým Slovenskem převzalo letištní velitelství (Platzkommando) v Malackách oblastního velitelství leteckých základen (Flughafen-Bereichskommando, zkráceně Koflug) 10/XVII, které byl zřízeno patrně právě v té době. Jak již z jeho označení vyplývá, v pozemní organizaci Luftwaffe patřilo Koflug 10/XVII do podřízenosti vídeňské XVII. letecké župy (Luftgau-Kommando XVII), která dosud měla v působnosti letiště na teritoriu sousedících rakouských a českých zemí. Župě tehdy velel General der Flieger Egon Doerstling, funkci náčelníka štábu konal Oberst Herbert Körner.
----------
4.9.1944 šrtm. let. Ján Lupták na B.534 od Kombinované letky z letiště Tri Duby poškodil na letišti Poprad tři letouny Ju 87. MAPA.
----------
5.9.1944 SS-Kampfgruppe Schäfer za podpory delostrelectva, obrnených vozov a letectva z letiště Poprad(?) obsadil letiště Spišská Nová Ves.
5.9.1944 Němci obsadili letiště Mokraď. Kdy a která německé letecká jednotka později provozovaly letiště?
----------
6.9.1944 v 18.10 hodin Božík s Cyprichom na Bf 109 G-6 WNr. 161725 ve spolupráci sestřelili průzkumný Fw 189 A-2 WNr. 2349 od Gefechtsverband Henne. Letoun se zřítil u Banská Bystrica-Kremnička.
6.9.1944 vojenský velitel na Slovensku, Deutscher Befehlshaber Slowakei, SS-Obergruppenführer und General der Waffen-SS Gottlob Berger (HSSPF Slowakei 31.8.1944 – 20.9.1944), který se snažil potlačit povstání, žádal o nasazení částí Fl.Geschw. z.b.V. 7. Nepodléhala Luftwaffe, ale Waffen SS (Kdo. Stab RF-SS). Zdroj. Zdroj.
Němci na sovětský vzdušný most zareagovali nasazením nočních stíhačů. Nad Popradem prý číhaly na své oběti noční stíhači Ju 88 G-6 s radary od odloučené 2./NJG 100 z letiště Udetfeld (Zendek, severně Katowic). MAPA letišť nočních stíhačů. Měli tady své rádiové a radiotechnické zařízení? Byla tady hlásná služba? Palubní operátoři si stěžovali na odrazy od země v tomto hornatém terénu.
----------
7.9.1944 historicky pravdepodobne posledné vzdušné víťazstvo dvojplošníka. Letov Š.328 Kombinovanej letky s pilotom rtk. let. Jozefem Žálikom a pozorovateľom dôst. zástupcom Matejom Beznákom v priestore Velké Bielice (Partizánske) zostrelil nemecký Fw 189 od Gefechtsverband Henne z Malacek.
----------
Od 8.9.1944 v Piešťanech nasazení Einsatzgruppe I./Fliegergeschwader zur besonderen Verwendung 7 (Eins. Gr. I./Fl. Geschv. z. b. V. 7). Velitel Hptm. Franz Paill. Byla to asi posílená 4./Fl.Geschw. z.b.V. 7.
Ve výzbroji Fi 156, Ju 87, Fw 189, Fw 58.
Stab/Eins. Gr. I měl asi dva letouny Fw 58 a jeden Fi 156.
Aufklärungsstaffel/Eins. Gr. I velel Oblt. Glieses, které připadl úkol provádět taktický průzkum v předpolí vlastních pozemních jednotek, lokalizovat ležení povstaleckých armádních a partyzánských jednotek a monitorovat jejich pohyby. Měla asi šest Fw 189 a dva Fi 156. Od kdy?
Vlastní bitevní a bombardovací útoky na ně pak prováděla Schlachtstaffel/Eins. Gr. I v čele s Oblt. Müllerem. Od kdy? Měla asi 11 Ju 87. Bitevní letouny mohly být od SG 102 v Německém Brodě.
----------
9.9.1944 letounu Bf 109 G-6 WNr. 161725 selhaly zbraně při útoku na Ju 88 od Gefechtsverband Henne z Malacek a ten následně inkasoval 28 zásahů do hydrauliky podvozku a směrovky. Pilot rtk. R. Božik v pořádku přistál, avšak stroj již pro nedostatek náhradních dílů nebyl opraven a následujícího dne byl zničen při německém náletu na Ti Duby.
9.9.1944 v 16.50 hod. německý Fw 189 provedl průzkum letiště Tri Duby. Od které jednotky?
Od 9.9.1944 byla NSGr. 4 v Malackách.
----------
10.9.1944 Gefechtsverband Henne z Malacek a (Eins. Gr. I./Fl.Geschw. z.b.V. 7 z Piešťan?) letouny Ju 87, Ju 88, Bf 109 G-14 bombardoval letiště Tri Duby a pomocnou plochu Veľká Lúka.
Protiletecká obrana sestřelila Bf 109 G-6 "žlutá 12" od 3./JG 52. Pilot Lt. Anton Resch seskočil 20 km západně Zvolena.
V podvečer ještě protiletecká obrana letiště poškodila Fw 189 A-2 WNr. 125147 od Gefechtsverband Henne z Malacek, který nouzově přistál u Malacek.
----------
----------
12.9.1944 v 8.30 hodin František Cyprich s Bf 109 G-6 WNr. 161742 od Kombinované letky sestřelil průzkumný Ju 88 A-5 od Gefechtsverband Henne z Malacek v prostoru severně Brezna (okres Brezno). Posádka byla zajata.
----------
----------
----------
15.9.1944 při vzletu z letiště Spišská Nová Ves nehoda Be.555. (Letoun od SLeS?) Pilot Obgefr. Werner Leitz od 1./NSGr. 4 zahynul.
----------
16.9.1944 v 15.50 hodin Rudolf Božík s Bf 109 G-6 WNr. 161742 od Kombinované letky severozápadně Nová Baňa (okres Žarnovica) sestřelil Ju 88 A-5 WNr. 885153 od od Gefechtsverband Henne z Malacek. Němec bombardoval letiště Tri Duby.
----------
----------
18.10.1944 Vladimír Kriško na Bf 109 G-6 "WNr. 161742 od Kombinované letky z letiště Tri Duby na letišti letiště Spišská Nová Ves zničil na zemi dva Me 210. (Maďarské letouny?)
18.9.1944 zaútočilo osm stíhačů La-5FN od 1. čs. samostatného stíhacího leteckého pluku, 2 ВА z polního letiště Zolná na letiště v Piešťanech. Na letisku sa vtedy nachádzalo 30 nemeckých a slovenských lietadiel Ju 87, Bf 109, Fw 189.
Němci přiznali 13 zničených německých strojů: 3 totálně zničené (2 x Fi 156 a Ju 87) a 10 těžce poškozených (6 x Ju 87, 3 x Fw 189 a 1 x Bf 109). Další zničené stroje byly slovenské, ještě nepřevzané Němci.
Eins. Gr. I./Fl.Geschw. z.b.V. 7 zůstala bez letadel?
----------
19.9.1944 npor. Stehlík ze Zolné zostrelil Ju 88 od Gefechtsverband Henne z Malacek, ktorý sa zrútil severovýchodne od Zemianskych Kostolian.
19.9.1944 ppor. Skopal ze Zolné sestřelil Fi 156 Storch v priestore severná stanica Prievidza. Od které jednotky?
19.9.1944 ppor. Kruťa ze Zolné poškodil Bf 110, který asi přiletěl z jihu. Od které jednotky?
Němci přiznali ztrátu: jeden sestřelený Ju 88 a jeden zničený Fi 156 na zemi a další dva byly přinuceny k nouzovému přistání. Byly Fi 156 letouny protipartyzánské jednotky.
19.9.1944 v noci jeden nepriatelský stroj bombardoval letisko Zolná. Zo siedmich bômb tri nevybuchli, poškodili jeden stroj ktorý bol čoskoro opravený. Letoun byl asi od 2./NSGr. 4 z Malacek. Nepřátelští diverzanti v těsné blízkosti polního letiště z několika stran vystřelili ze země tři rakety, které se sbíhaly zhruba nad stojánkou se zaparkovanými letadly. Útočící posádka nočního bitevního letounu se podle nich okamžitě zorientovala a shodila osvětlovací fléry a poté shodila sedm pum.
----------
20.9.1945 nálet 15th USAAF na letiště Malacky, z kterého se vedla bojová činnost proti SNP.
Od 20.9.1944 do konce bojů, pak tyto úkoly převzalo velitelství Koflug 1/VIII, patřící pod VIII. leteckou župu, působící v Haliči a ve Slezsku. V čele Luftgau-Kommanda VIII, které mělo velitelství ve Vratislavi (Breslau), tehdy stál General der Flieger Veit Fischer a jeho náčelníkem štábu byl Oberst Friedrich Meissner (od 30.9.1944 Oberst Wilhelm Fuchs).
----------
Od 21.9.1944 z Vajnor nasazení 3./Fl.Geschw. z.b.V. 7 s Fi 156 a Ju 52/3m. Noční shozy propagačních letáků.
----------
----------
----------
----------
----------
----------
----------
28.9.1944 v 10 hod. u obce Lúka (okres Nové Mesto nad Váhom) se zřítil ex-slovenský Bf 109 G-6 WNr. 161731. Německý pilot se zachránil pomocí padáku. Pilota přivezl zpět do Piešťan letoun Fi 156 (od které jednotky?). Letecká badatelna.
----------
29.9.1944 celkem 8 letadel Il-2 od 996 шап, 224 шад, 8 шак, 8 ВА z letiště Přemyšl s velitelem Utkinem mělo zaútočit na nepřátelské dělostřelectvo v prostoru obce Rokytovce (okres Medzilaborce). Pro špatné počasí se našli nad Prešovem. Na letišti objevili 4 bitevní Fw 190, 8 stíhacích Bf 109 a 1 dopravní Ju 52. Zničili a poškodili 6 letounů a zapálili jeden hangár. Deník letecké armády. Mohli to být Bf 109 od stíhací JG 52 nebo průzkumné NAGr. 2 a Fw 190 od bitevní SG 77. Od kdy do kdy?
----------
----------
Od noci z 1. na 2.10.1944 noční útoky Si 204 od 2./NSGr. 4 z Malacek na nádraží v Banské Bystrici.
----------
----------
----------
4.10.1944 v 10.45 hodin Rudolf Božík na Bf 109 G-6 WNr. 161742 od Kombinované letky z letiště Tri Duby sestřelil v prostoru jižně Turčianského Sv. Martina průzkumný Fw 189 od Gefechtverband Henne z Malacek.
----------
----------
6.10.1944 odpoledne Rudolf Božík na Bf 109 G-6 WNr. 161742 od Kombinované letky z letiště Tri Duby poškodil v prostoru Kremničky průzkumný Fw 189 od Gefechtverband Henne z Malacek.
----------
7.10.1944 ve dne Siebely Si 204 od NSGr. 4 poblíž Dúbravy poměrně úspěšně napadly povstalecký improvizovaný pancéřový vlak IPV-I Generála M. R. Štefánika, kterému pumami zničily předsunutý (tykadlový) vůz.
----------
K 8.10.1944 byla 3./Fl.Geschw. z.b.V. 7 v Bratislavě, podřízená novému vojenskému veliteli na Slovensku Deutscher Befehlshaber Slowakei, SS-Obergruppenführer und General der Waffen-SS und Polizei Hermann Höfle.
K 8.10.1944 byla doplňovací Erg./Fl.Geschw. z.b.V. 7 v Německém Brodě.
8.10.1944 ppor. Hlučka a ppor. Šrom sestřelili průzkumný Fw 189 od Gefechtverband Henne z Malacek.
Od 8.10.1944 v Piešťanech nasazení jednoho stíhacího Schwarm od I./JG 52 se čtyřmi Bf 109 asi do 12.10.1944 a jednu průzkumnou Kette od 2./NAGr. 2 se třemi průzkumnými Bf 109.
----------
----------
----------
----------
12.10.1944 k večeru ppor. Šrom a ppor. Kocfelda sestřelili dvojici Bf 109 G u Topolčianok.
Němci přiznali jeden sestřelený stíhací Bf 109 od I./JG 52 a jeden průzkumný Bf 109 od 2./NAGr. 2 z Piešťan.
----------
13.10.1944 ppor. Štička poškodil Bf 109 od 2./NAGr. 2 z Piešťan. Napriek tomu Messerschmitt unikol strmhlavym letom smerom k Nitre.
----------
V noci z 13. na 14.10.1944 nemeckí noční stíhači Ju 88 G-6 s radary od odloučené 2./NJG 100 z letiště Udetfeld (Zendek, severně Katowic), ktorí preukázateľne napadli najmenej päť lietadiel. Na ich vrub spadajú dve z troch havárii, ktoré sa počas tejto noci na Slovensku udiali.
----------
15.10.1944
----------
----------
17.10.1944 v noci, partizáni z oddielu Vysoké Tatry zaútočili na letisko Mokraď. Prenikli do areálu letiska. Zapálili lietadlá a hangáre a na povozoch roľníkov z Vavrišova odviezli ukoristené zbrane a muníciu na svoju základňu pod Krížnou.
----------
18.10.1944 začala závěrečná generální ofenzíva německých sil proti povstaleckému trojúhelníku Brezno – Zvolen – Banská Bystrica a celý útok doprovázelo, na zdejší poměry, i relativně rozsáhlé nasazení letectva. Toho dne zaútočila bojová skupina SS Schill z jihozápadu, 178. divize Tatra ze západu a trestanecká brigáda SS Dirlewanger ze severu. Zatímco povstalecká obrana s vypětím všech sil čelila útočníkům a přesunovala síly k vyztužení obrany napadených úseků, druhého dne následovalo ono překvapení z jihu, kdy se z maďarského území k ofenzívě přidala 18. divize SS Horst Wessel. Současně zaútočil od východu Útočný pluk 1. tankové armády a ze severovýchodu bojová skupina Wittenmeyer.
Právě zahájenou generální ofenzívu podporovalo na různých úsecích celkem čtyřicet letounů různých typů, operujících ze slovenských či polských letišť. Kromě jedenácti bitevních Fw 190, které zaútočily na Tri Duby, toho dne Luftwaffe nad Slovenskem nasadila devět Bf 109, které provedly průzkum (jeden byl sestřelen ppor. Šromem), osm bitevních Ju 87 podporovalo útok SS Sturmbrigade Dirlewanger u Bieleho Potoka, jižně od Ružomberoku, pět bombardovacích Ju 88 útočilo na rozhlasový vysílač v Banské Bystrici, čtyři protitankové Hs 129 podporovaly Kampfgruppe Schill u Krupiny, dva Fw 189 prováděly taktický průzkum a jeden třímotorový Ju 52/3 shazoval letáky nad západním Slovenskem."
Fw 190 WNr. 582208 "bílá 9" od 1. /SG 77 z letiště Balice, který dopadl u obce Sielnica, 1,5 kilometru jihozápadně od Trech Dubů. Pilot letounu, Unteroffizier Heinrich Wieseotte, vyskočil padákem nad obcí Kováčová (tři kilometry jihozápadně od Trech Dubů) a na útěku byl zajat povstaleckými vojáky. Nicméně po krátkém zajetí se mu podařilo dostat zpátky ke své jednotce.
Průzkumný Bf 109 od 2./NAGr. 2 z Piešťan dopado 12 km východne od Handlovej (okres Prievidza). Pilot se zachránil pomocí padáku.
Průzkumný Fw 189 sestřelen od Gefechtverband Henne z Malacek.
Průzkumný Fw 189
poškozen od Gefechtverband Henne z Malacek.Bitevní 129 B WNr. 447 od Gefechtverband Henne z Malacek se zřítil asi u Levic. Fw. Wilhelm Rath zahynul.
Podľa večerného hlásenia nemeckých orgánov o situácii na Slovensku 18.10.1944 bolo uvedené, že jedno lietadlo Fw 189 bolo zostrelené, jedno poškodené, stratený bol jeden Hs 129 a jeden Bf 109. A co Fw 190?
----------
----------
20.10.1944 Němci obsadili letiště Muráň.
----------
21.10.1944 Si 204 od NSGr. 4 ve spolupráci s další šesticí Ju 87 patrně od 2. Staffel/NSGr. 4 zaútočila na IPV-I ve stanici Dobrá Niva (jižně od Zvolena), přičemž došlo k jednomu blízkému zásahu a sedmi zásahům kolejnic. Doprovázela je dvojice Bf 109, které svou palbou poškodily jeden vůz; nejdůležitější část vlaku, lokomotivu, však nikoli. "Štefánik" jim dokázal uniknout do jednoho z tunelů jižně od Zvolena. Na severní i jižní ústí tunelu pak současně zaútočila trojice Si 204, aby mu znemožnila výjezd. Německé posádky se ovšem musely spokojit s tím, že na třech místech přerušily trať, ale pancéřový vlak tím zablokovaly jen dočasně.
----------
----------
23.10.1944 u obce Olejníkov, Časť Majdan (okres Sabinov) byl
sestřelen nočním stíhačem Ju 88 G-6 s radarem od odloučené 2./NJG 100 z letiště Udetfeld (Zendek, severně Katowic) letoun Li-2 kapitána P. A. Pankina od 340 ап дд, 54 ад ДД, 5 ак дд. Převáželi jen materiál. Čtyři členové posádky zahynuli a dva přežili. Vítězem byl Ofw. Karl Maisch.23.10.1944 u obce Javorinka (okres Levoča) byl
sestřelen nočním stíhačem Ju 88 G-6 s radarem od odloučené 2./NJG 100 z letiště Udetfeld (Zendek, severně Katowic) letoun Li-2 kapitána P. F. Gubina od 1 гап дд, 53 ад дд, 5 ак дд. . Zahynuli tři členové posádky, čtyři přežili. Kpt. P. F. Gubin a npor. S. N. Utkin na jednom padáku z lietadla vyskočili. Pri dopade si Gubin zlomil nohu. Utkin mal zas popálenú tvár a ruky. Zahynul jeden příslušník 2. čs. samostatné paradesantní brigády, zahynulo dalších 7 povstal. bojovníků a 1 přežil. Vítězem byl Ofw. Karl Maisch.
----------
----------
----------
26.10.1944 obsazeno letiště Tri Duby a polní letiště Zolná. Konec povstání.
Stíhací 3./JG 52 s letouny Bf 109 - provoz z letiště Malacky 10.-19.9.1944, Piešťany 8.10.1944-?
Noční stíhací 2./NJG 100 s letouny Ju 88 G - provoz z letiště Udetfeld (Zendek, severně Katowic)
Bitevní 1. /SG 77 s letouny Fw 190 - provoz z letiště Kraków, 18.10.1944
Bitevní NSGr. 4 s letouny Ju 87 - provoz z letišť: Poprad, Spišská Nová Ves?, Malacky
Průzkumný 2./NAGr. 2 s letouny Bf 109 - provoz z letiště Piešťany 8.10.1944-?
Průzkumný Bf 110, který asi přiletěl z jihu 18.10.1944. Od které jednotky?
Průzkumný, bitevní a bombardovací Gefechtsverband Henne s letouny Fw 189, Hs 129 a Ju 88 - provoz z letiště Malacky
Protipartyzánský Eins. Gr. I./Fl. Geschv. z. b. V. 7 s letouny Fi 156, Fw 189 a Ju 88 - provoz z letiště Piešťany
Protipartyzánský 3./Fl. Geschv. z. b. V. 7 s letouny Fi 156 a Ju 52 - provoz z letiště Vajnory
Bitevní Me 210. Maďarské letouny? Letiště Spišská Nová Ves.
Prešov - byly tam stíhací Bf 109 od JG 52 či JG 53 či bitevní Fw 190 od SG 10 či SG 77?
Mokraď - co tam Němci provozovali?