Dar na provoz webu můžete poslat na účet 2000606220 / 2010.

Akciová společnost, dříve Škodovy závody v Plzni

07.11.2019

Od roku 1922 Akciová společnost, dříve Škodovy závody v Plzni vyráběla motor Škoda HS 300, což byl licenční verzí francouzského leteckého motoru Hispano-Suiza 8Fb.

Od roku 1924 Akciová společnost, dříve Škodovy závody v Plzni vyráběla motory Škoda L o výkonu 367 kW helo9179.jpg (351415 bytes), což byl v licenci stavěný motor Hispano-Suiza 50 s mírně upravenými parametry.

František Hanzelín vstoupil do Západočeského aeroklubu v létě 1925 a na to nastoupil do Škodových závodů motorového oddělení pro stavbu motorů Hispano-Suisa.

27.6.1925 Akciová společnost, dříve Škodovy závody v Plzni koupila mladoboleslavskou firmou Laurin & Klement, akciová společnost, továrna automobilů v Mladé Boleslavi. Výroba letadlových motorů též i v Mladé Boleslavi.

V roce 1925 vzniklo letadlové oddělení Akciové společnosti, dříve Škodovy závody v Plzni. Vedoucí byl ing. Adaro, původem Španěl. Pro stavbu celokovových letadel letadlové oddělení spolupracovalo s firmou Dewoitine a snažilo se o získání licence na Dewoitine D 12C.1, který byl zalétán v roce 1925. Jednání se protahovala i díky ukončení vývoje D 12 a přenesení pozornosti postupně na prototyp D 19C.1 a nakonec na Dewoitine D 21C.1. Vývoj D 21 vyvrcholil sériovou výrobou s motorem Hispano-Suiza HS 12Gb. Jednání byla nakonec dovedena k podpisu licenční smlouvy na výrobu Dewoitine D 21C.1 pod označením Škoda D 1, které ovšem měli oproti originálu československou pohonnou jednotku Škoda L, a ještě licenční letouny měli československé přístroje. Po podpisu licenční smlouvy byli kromě podkladů k letounu dodány československému letectvu z Francie tři sériové D 21C.1.

V letech 1923-26 modernizováno letiště. Civilní soukromé letiště, pomocné veřejné letiště a pomocné vojenské letiště. Hned vedle hangáru Z.A.K. byl postaven velký moderní hangár Škodových závodů.

V roce 1926 Akciová společnost, dříve Škodovy závody v Plzni koupila firmu Avia, Miloš Bondy a spol., továrna na letadla, Praha za cca 6 milionů tehdejších korun.

, , od prosince 1926 do 1939.

22.1.1927 vznikla Československá letecká společnost ČLS - Škodových závodů se státní účastí. Základní kapitál společnosti činil 8 mil. Kč. Jejím ředitelem byl jmenován Karel Huppner, kterého u ČSA nahradil v ředitelské funkci ing. František Stočes. Svou základnu měla tak jako ČSA na letišti Praha-Kbely. ČLS zpočátku pouze zastupovala rakouské a německé letecké společnosti, které létaly do Prahy, ale v roce 1928 zahájila provoz vlastními letadly. Kanceláře se nacházely v Paláci Škodových závodů v Charvátově ulici. Letové řády ČLS. Flotily provozovatelů.

V letech 1928-1929 se stavěl sériově Letoun Škoda D 1 se v Plzni v počtu 25 kusů. Letadla Dewoitine byla vyráběna v leteckém oddělení Akciové společnosti, dříve Škodovy závody v Plzni a motory v motorovém oddělení automobilky, kde se také vyráběly automobily Hispano-Suisa, také v licenci.

 Letadla asi po 2 roky zalétával francouzský pilot Doret, po něm nastupuje pilot kpt. Vladimír Černý.

, helo6015.jpg (28539 bytes), helo9195.jpg (194729 bytes).

Od kdy firma provozovala letoun D19 C.1 L-BYSA.

 

Pozorovací letoun Škoda P 2 byl vyroben ve dvou prototypech. Jeden s motorem Wright Whirlwind a druhý s motorem Avia DR 14.

 

Objednávky MNO z 16.6.1928 ovšem zní na tři školní pokračovací letouny Škoda C 2 s motory Škoda 161 kW. V září 1929 je ohlášeno zalétnutí jednoho letounu C-2, další jsou dohotoveny.

 

Na přelomu let 1928 a 1929 Akciová společnost, dříve Škodovy závody v Plzni zrušila své letecké oddělení. Škodovka se rozhodla soustředit leteckou výrobu v pražské Avii, a proto tam byla v roce 1929 plzeňská dílna převedena. Ing. Adaro odchází do pražské Avie, kde se stává šéfkonstruktérem. Většina činovníků, pilotů a letců Z.A.K. odchází do Prahy . Jsou to Ing. Ol. Haller, Ing. Cajhaml, ing. Bursa, pilot Šedivec, pilotka A.Formánková-Šedivcová, pilot ing. Pokorný, Jan Žďárský, Ant. Kolář, M. Petr, který se po roce vrací do Plzně.

26.11.1930 Černý zalétal letoun Škoda C 2.1 s motorem Hispano-Suiza HS 240 č. 5061. Co je to za motor? Měl výkon 176 kW. Vyráběla ho škodovka?.