Prešov Eperies a 1938-1945 i Preschau Eperjes Прешов

Solivar (maďarsky Tótsóvár) od roku 1970 část Prešova

Nižný Šebeš (dnes Nižná Šebastová)

Išľa (Kúpele Išľa západně letiště)

Šarišské Lúky

MAPA.

15.02.2022

28.9.1913 Andrej Kvas lietal nad bývalým vojenským cvičiskom, na mieste dnešného futbalového štadióna Tatran Prešov.

 


od února 1914

od října 1914

Flik 14 se asi z Prömsel Przemyśl - Fort Żurawica přesunul do Prešova (maďarsky Eperjés).

25.11.1914 v 11.10 hod. se zabil FP Lt. Béla Feizl při přezkušujícím letu s novým letounem Aviatik B.II. Po vzletu se vzňal motor a letoun se zřítil z výšky 20 m.

Velitel FP Hptm. Karl Nikitsch.

Flik 14 se přesunula do Opátska (maďarsky Széplakapáti) u Košic.


Na jaře 1915 byla Flik 13 na letišti Tótsóvár (dnes Solivar, část Prešova).

28.4.1915 nouzové přistání ruského Nieuport 6M u obce Kurimka. Stroj byl převezen k Flik 13 do Solivaru. helo6758.jpg (68179 bytes), helo6759.jpg (38702 bytes), helo6760.jpg (30269 bytes), helo6761.jpg (38578 bytes). MAPA.

Bitva u Gorlice začala 2.5.1915. Fronta se posunula až o 500 km východně helo6102.jpg (185014 bytes).


od listopadu 1916


.


od července 1918

od 1.11.1918 do 27.11.1918.

od 27.11.1918 do 1919.


1919-27.12.1921.


.


od 27.12.1921 do prosince 1926.


.


.


.


.


, , od prosince 1926.


.


V roku 1928 Masarykova letecká liga ( MLL) má 310 miestnych skupín a 8 župných organizácii. Na Slovensku vznikajú prvé Místní skupiny MLL v Prešove, Košiciach, Zvoleni a Žiline.


.


1930


.


.


.


.


.


.


Provoz kluzáku Zlín Z V.


Polní letiště Šarišské Lúky. Kde?

---------- Prezident Beneš kapituloval před nacisty 30.9.1938 ----------

aa.png (466402 bytes)

V novembri 1938 dopravený kĺzák Skaut Standard 38.

Ve Zprávě MNO hlavního štábu pro parlament z 29.11.1938 je stav letišť v ČSR. Letiště, které se po provedené revisi programu dobudovávají, jakožto nezbytně nutná. Vojenská pomocná letiště a současně veřejná civilní pomocné letiště. Těchto letišť je nutně třeba jak pro účely vojenské, tak i civilních dopravních společností, četnického letectva a sportovního letectva. Jsou to Jičín, Kralupy nad Vltavou, Jihlava, Benešov - Nesvačily, Poděbrady, Skuteč, Kolín, Boskovice, Bystřice nad Pernštejnem, Poprad, Liptovský Sv. Mikuláš, Kežmarok - Spišská Belá, Štubnianské Teplice (od roku 1946 Turčianské Teplice), Muráň, Turčianský Sv. Martin, Senica n/M, Chust, Prešov, Ružomberok.


---------- Vznik slovenského štátu 14.3.1939 ----------

Letouny nadále označeny , , .

bb.png (266396 bytes)

Civilní znaky od května 1939.

Vzniklo HG-letecké oddělení.

První výsostné označení slovenských letadel bylo zavedeno až 23.6.1939, kdy čs. znaky na směrovce a na křídlech překryl bíle lemovaný dvojramenný červený kříž na modrém kruhovém podkladu.

Od 29.8.1939 mimořádné cvičení. Velitelství Bernolák disponovalo Skupinou OPL Ruža (obrany proti lietadlám), která se dělila na dvě operační skupiny - Šarfia (Oddiel II./153 PLO a Rota 6 VKPL) v Prešově a Čakanka (Oddiel III./153 PLO a Rota ? VKPL) v Popradě a Rota 5 VKPL, která tvořila ochranu rafinérie v Dubovej (Nemecká, okres Brezno). Protiletecká obrana.

helo6105.jpg (91887 bytes)

1.9.1939 bola zriadená vojenská kuriérska služba na trase Vajnory - Spišská Nová Ves - Prešov pilotom rtk. let. Čechom na Š.328.

Až do 7.9.1939 nepodnikali slovenské ani německé letouny žádné útočné akce, kvůli velmi špatnému počasí. Naopak polské letectvo i přes nepříznivé počasí pronikalo nad Slovensko již od 1.9.1939.

Polské letectvo disponovalo v oblasti velmi slabými silami. Pod Armia Karpaty spadala 31 eskadra rozpoznawcza s 9 PZL P-23B Karaś na letišti Werynia, 56 Eskadra Obserwacyjna se 7 Lublin RWD-XIII D na letišti Mrowla a Pluton Łącznikowy Nr 5 se 3 RWD-8 na letišti Łódź-Lublinek. MAPA.

31 eskadra provedla 1.9.1939 dva průzkumné lety. První PZL P-23 por. Tadeusze Kołodziejskiho (pozorovatel) fotografoval i přes hustou protileteckou palbu letiště ve Spišské Nové Vsi. Druhý PZL P-23 ppor. Mariana Wójtowicze (pozorovatel) fotografoval nepřátelské kolony pohybující se ve směru Spišská Belá - Spišské Hanušovce - Spišská Stará Ves. Po vyvolání snímků, žádal velitel Armie Karpaty o útok na tyto kolony. Polské vrchní velitelství ovšem jakékoliv útoky na slovenské území zakázalo a to platilo po celé polské tažení. PZL P-23 i v dalších dnech pronikali na slovenské území na průzkum do oblastí kolem Prešova, Humenného a doliny Ondavy. 

3.9.1939 v 11.20 napadl PZL P-23 v blízkosti vesnice Habura nákladní automobil kulomety. Útok se obešel bez zraněných. To ale neplatí o druhém incidentu, který se stal jen o chvíli později v 11.45 hod., kdy PZL P-23 napadl dělostřelecký oddíl na přesunu v údolí Laborce a při útoku byl jeden dělostřelec zraněn. 

5.9.1939 pronikl opět jeden PZL P-23 od 31 eskardy nad Prešov a v 10.30 zaútočil pozorovatel střelbou z kulometu na pochodující vojáky po náměstí Pittsburgskej dohody. Palba si vyžádala celkem pět zraněných.

56 eskadra s Lubliny RWD-XIII podnikala taktéž průzkumné lety nad Slovenskem. 5.9.1939 byl jeden Lublin RWD-XIII při průzkumu v okolí Bardějova vážně poškozen protileteckou palbou. Pilot sierż. pil. Jan Czarnecki utrpěl zranění ruky a sotva Lublin RWD-XIII dovlekl zpět na letiště.

Z obavy pred ďalšímmi útokmi boli na poľné letisko Ňaršany dislokované tri B.534 s posádkami: rtk. F. Hanovec, des. M. Žarian a des. V. Javoliar od Letky 45 ze Spišské Nové Vsi.

6.9.1939 rotný Hanovec sestřelil polský pozorovací Lublin R XIIID od 56 Eskadra Obserwacyjna z polního letiště Mrowli blízko Rzeszowa. 6.9.1939 dostal som rozkaz od veliteľa letky por. let. (Jozefa) Páleníčka, aby som s trojčlenným rojom pristál na letisku Ňaršany, držal tam hotovosť a stíhal nepriateľské lietadlá na dohľad alebo podľa rozkazu hlásnej služby. Na ňaršanskom letisku pristál som o 4.30 hod. a zaujal som hotovostné postavenie. Asi o 7.15 hod. spozoroval som poľské pozorovacie lietadlo zo smeru Solivar – Prešov. Nariadil som štart. Spočiatku chceli sme ho prinútiť k pristátiu. Neuposlúchli však a pozorovateľ robil prípravy k obrane. Zahájil som preto útok zospodu a zozadu a zasiahol som ho hneď prvou dávkou. Lietadlo začalo horieť, pozorovateľ odhodil bomby, ktoré zapálili stodolu pri Ostrovanoch. Po krátkej dobe sa lietadlo stočilo, spadlo do vývrtky a zrútilo sa asi 200 m severne od Ostrovan (okres Sabinov). Posádka desiatnik pilot zhorel, totožnosť nezistená, pozorovateľ Edward Porada, poručík, mŕtvy. V tomto letadle zahynuli oba letci. Pilot kaprál Edward Piasecki i pozorovatel poručík Edward Porada. Porada z letadla vyskočil, ale pro malou výšku se mu neotevřel padák. 

Po zostrele poľského lietadla Lublin R-XIIID pri obci Ostrovany požiadalo veliteľstvo Bernolák o posilnenie PLO Prešova. 

7.9.1939 se přesunulo 10 stíhacích B.534 Letky 37 z letiště Piešťany pod vedením npor. let. Ondreja Ďumbalu a npor. let. Vladimíra Kačku na polní letiště Ňaršany. Letce byl přidělen prostor stíhání – Telgárt – Poprad – Limanowa – Gorlice – Dukla – Laborectal (Medzilaborce?) – Hankovce – Obišovce – Telgárt. Úkolem byla ochrana postupujících slovenských jednotek a letiště Ňaršany. Velením byl vydán zákaz přeletů nad vlastními jednotkami pod hladinou 1 000 metrů z důvodu omezení možnosti ztrát způsobených vlastní protiletadlovou palbou.

9.9.1939 při přesunu roje z Ňaršan na letiště Išla u Prešova havarovala při přistání Avie B.534.367 des. V. Jaloviara, který při nehodě zahynul.

, .

Oba polští piloti byli pochováni na hřbitově v Prešově. Všichni tři slovenští piloti byli vyznamenáni, jenom Javoliar byl vyznamenán in memoriam.

Po zahájení polské kampaně byl 10.9.1939 kolem dosavadního znaku (pro větší výraznost) ještě zaveden 15 cm široký bílý kruh. Toto označení navíc na obou stranách trupu a na křídlech doplnil německý Balkenkreuz  trámový kříž).

Velitelství Divizní oblasti Prešov (VDO 3) od října 1939 do května 1940. Podřízená Peruť II ve Spišské Nové Vsi a Letka 12 ve Spišské Nové Vsi.


3.5.1940 byl ustanoven Slovenský Letecký Sbor ( SleS).

HG-letecké oddělení . Dodány další kluzáky. Které? (Zlín V, Schulgleiter SG 38 a Wrona bis.) Vybudovány kanceláře, učebna, klubovna, dílna.

Od 15.10.1940 bylo na základě doporučení německé letecké mise při slovenském MNO zavedeno nové označení letadel SVZ, které však bylo zveřejněno až 3.2.1941. Díky tomu se ještě na jaře 1941 v praxi používalo obojí označení. Novým označením byl bíle lemovaný modrý kříž s červeným terčem uprostřed v rozměrech německého vzoru. Zároveň s tímto novým výsostným označením bylo zaváděno označení letek a školy. To se skládalo z bílých písmen na obou stranách trupu a z čísla, které uvádělo pořadí letadla v letce.

3.12.1940 Snem Slovenskej republiky přijal Zákon o SLeS.(Slovenský letecký sbor sústreďuje príslušníkov Hlinkovej gardy, Freiwilige Schutzstaffel, Hlinkovej mládeže a Deutsche Jugend (v daľšom texte HG, FS, HM a DJ), ktorí sa dobrovoľne prihlásia, a sú pre leteckú výchovu a výcvik spôsobilí.)

Bezmotorová letka č 17. Od kdy?

Koncem roku 1940 dodán kluzák.


V júni 1941 bola premiestnená Letka 3 na poľné letisko Nižná Šebastová pri Prešove s lietadlami Š.328.

Na východě se Sověti připravovali k vývozu revoluce helo9589.jpg (2914607 bytes). Všimněte si, že za Karpatami se ve směru na Maďarsko shromáždila obrovská bolševická armáda.

22.6.1941 Hitler vyhlásil válku SSSR. Rudá armáda připravující se k útoku na oslabenou Evropu se stala sama obětí. Rudá armáda pod vedením gen. Žukova zažila nejstrašnější porážku v dějinách vojenství, protože vůbec neměli plány na obranu ale jen na útok.

V roke 1941 na cvičisku Malý Šariš pri Prešove sa uskutočnil výcvik 34 žiakov kĺzákov so štartami s napnutým lanom a učiteľom Pramníkom (skúšky A, B).

Kluzák Skaut Standard 38. Slovenské krídla č. 2 Október 1941, Ročník VI.


V roke 1942 lietanie na Delni pri Prešove.

Výstavba letiště Išla.

Hangár stavala firma Arnošt Narze.


16.5.1943 začala pravidelná linka Bratislava - Zvolen - Tatry - Prešov letouny Focke-Wulf Fw 58 Reiseweihe. Na prešovskom letisku bol spočiatku hangárovaný v provizórnom stanovom hangári, neskôr v dokončenom železobetónovom hangári. Gonzo. GonzoGonzo.

Lietanie na Lysej Stráži 696 m n. m. pri Gregorovciach v roke 1943.

helo9494.jpg (77568 bytes) Slovenské krídla č. 8-9 Apríl Máj 1944, Ročník VIII.


Slovenské krídla č. 8-9 Apríl Máj 1944, Ročník VIII.

Dopravený vetron Grunau Baby II b vlečným lietadlom E.39 a preškolenie pilotov na aerovleky roku 1944.

Velitelství Skupiny vzdušných zbraní vzniklo v červnu 1944 k podpoře Východoslovenské armády. V Prešově byla v srpnu 1944 umístěna 3. technická letka.

3.8.1944 přiletěla Letka 12 s B.534 z Nižného Hrabovce do Prešova. Posádka v Kapušanoch disponovala piatimi strojmi B.534, Bk.534, štyrmi Bf 109 G-6 (ex. Letka 13), Fi 156 a E.39.

Letka 2 přeletěla z letiště Nižný Hrabovec do Prešova. S posádkou umiestnenou v Nižnej Šebastovej mala k dispozícii 12 strojov Š.328, dva stroje typu Kl 35 D a po jednom Fw 58 B, E.39, Fi 156 a W.34.

Kl 35 D.

Junkers W.34.

Letka 1 sa presunula  z Nižného Hrabovce na letisko Prešov. Posádkou vo Finticiach, disponovala šiestimi strojmi Fw 189 (č. 310, 315, 316, 327, 328 a 340, tu vykonávali fotografické lety), dvoma strojmi Praga E.39, lietadlom Kl 35 D a Fi 156. Historie.

Na východě Slovenska byly připraveny dvě divize, aby usnadnily Rudé armádě vstup na území Slovenska. Součástí byla i SVZ. Skupina měla celkem 37 letadel a dohromady 550 mužů. 

3.8.1944 rtk. Geletko rozbil při přistání Bf 109 G-6 "bílá 1" WNr. 161722. Němci ho později opravili. Gonzo.

,

17.8.1944 rtk. Geletko rozbil při přistání Bf 109 G-6 "bílá 5" WNr. 161741. Gonzo.

,

Slovenské národní povstání. vhu.sk

helo5990.png (609862 bytes)

31.8.1944 o 2.50 hod. odletěl major Július Trnka s plk. gšt. Viliamem Talským, zástupcem veliteľa na Armádnom veliteľstve v Prešove v letadle Fi 156 Storch. Pristáli v priestore Zoločev. Úlety.

31.8.1944 o 4.45 hod. odletělo směrem na Lvov následující letouny: 

Fw 189 A-2 "310" letec stot. R. Galbavý, npor. J. Samaš, rtk. T. Bardiovský, slob. A. Meško

Fw 189 A-2 "315" rtk. J. Holka, por. K. Harvan, rtk. M. Jankovič, slob. P. Majstrík

Fw 189 A-2 "316" rtk. J. Slivka, stot. P. Gašparovič, slob. F. Štulák, des. M. Bališ, slob. Š. Sloznek, (poté SNP)

Fw 189 A-2 "327" rtk. J. Videršpan, čtk. F. Miškovič, slob. E. Rizman, slob. L. Libo.

Fw 189 A-2 "328" rtk. O. Hauliš, por. Š. Džunko, rtk. J. Galba, slob. L. Bergar, slob. C. Hlaveň, des. K. Zeleník

Fw 189 A-2 "340" rtk. L. Pivarček, npor. Š. Galbavý, slob. J. Mejo, slob. P. Šukala, slob. Š. Jurkovič, (poté SNP a zpět)

Bf 109 G-6 WNr. 161742 "bílá 7" František Hanovec ?

Bf 109 G-6 WNr. 161725 Ján Horváth ?

Letov Š.328

Letov Š.328 

Letov Š.328 

Letov Š.328 

Letov Š.328 

Letov Š.328 

Letov Š.328.17 s letcem Michalem Jackom měl nehodu při vzletu. 

Avia B.534 Martin Žiaran ?

Avia B.534 Jozef Páleníček

Avia B.534

Avia Bk.534

Kl 35 D

Kl 35 D

Fw 58 C-2

Fw 44 Stieglitz WNr. 637 s letci Bf 109 Palatickým a Geletkom

Praga E.39G s letci Božíkema čatníkom Čavojským

Junkers W.34hi

?

Uletělo celkem 26 slovenských letadel s 79 letci na palubě. Zde je událost popsána ale datována na 15.9.1944. Čeští a slovenští piloti u Sovětů.

helo5964.jpg (44825 bytes), helo5965.jpg (36364 bytes), helo5966.jpg (27000 bytes).

Foto, foto2, foto3, foto4.

Letiště obsazeno Němci.

31.8.1944 z Vajnor odletěl npor. let. Ján Gerthofer s letounem Junkres W.34hi do Prešova. Na palubě byl velitel Východoslovenské armády gen. Augustin Malár. Tam byli zajati Němci.

Na letištích v Prešově, Spišské Nové Vsi, Popradě, Mokradi ukořistili 24 letadel.

Na letiště přiletěli německé letouny. Jaká jednotka a odkud přiletěly? Že by NSGr. 4?

Nepřátelská obrana Karpat v úseku 4. UF na začátku září 1944. Zdroj.

V noci z 2. na 3.9.1944 bombardér A-20 od 321 бад, 8 ВА z letiště Stryj zaútočil na železniční stanici Prešov. Zaznamenán jeden velký výbuch. Deník letecké armády.

helo9387.jpg (539248 bytes), hel230.jpg (624435 bytes). Od 9.9. do 28.10.1944 Východokarpatská operace 4. ukrajinského frontu, při níž došlo k dobytí Podkarpatské Rusi a severovýchodních okresů Slovenska, poté následovala Východoslovenská operace, při které bylo dobyto území východně od Košic a Prešova.

14.9.1944 během průzkumného letu nálet osmi stíhacích letounů od 100 окрап, 8 ВА na železniční stanici v Prešově. Zaznamenán jeden velký výbuch. Deník letecké armády. Zdroj.

18.9.1944 bombardéry Pe-2 od 2 гбак, 2 ВА pod přikrytím stíhačů od 256 иад, 5 иак, 2 ВА bombardovaly železniční stanici v Prešově. Deník stíhacího korpusu.

20.9.1944 bombardéry Pe-2 od 2 гбак, 2 ВА pod přikrytím stíhači od 256 иад, 5 иак, 2 ВА bombardovaly železniční stanici v Prešově. Deník stíhacího korpusu.

Na bombardovanie Prešova spomína aj letec Nikolaj Gapejonok od 81 гбап, 2 гбак, 2 ВА. "Dňa 20.9.1944 bolo leteckým prieskumom zistené značné sústredenie vlakových súprav s vojskom a technikou na železničnej stanici Prešov, cez ktorú sa prepravovali nemecké vojská a technika nepriateľa. Stanicu bránilo šesť batérii protilietadlového delostrelectva. V oblasti mesta Prešov a železničnej stanice bolo zistené pôsobenie stíhačiek nepriateľa. V ten deň o 14.30 hod. veliteľ 1 гбад na letisku Rzeszów-Zalesie, pridelil veliteľovi letky gardovému kpt. P. J. Gusenkovi v prítomnosti veliteľa pluku a bojových posádok, bojovú úlohu: “Dnes 20.9.1944, celou zostavou letky pod ochranou osem stíhačiek Jak-7 vykonať strmhlavý útok na železničnú stanicu Prešov a zničiť na nej zhromaždené vlakové súpravy s vojskami a technikou nepriateľa.” Dôležitosť bojovej úlohy mala za následok pridelenie navigátora pluku majora G. I. Gabunija namiesto navigátora gardového kpt. S. G. Jašina. Veliteľ letky Gusenko navrhol vykonať nálet strmhlavým letom pod uhlom 60°, výškou začatia náletu 2 500 m a výškou vybrania strmhlavého letu 1 600 m. Pri príprave k bojovému letu sa pozornosť venovala na určeniu útočného manévru v oblasti cieľa, k potlačeniu protilietadlovej obrany, spolupráci so sprievodnými stíhačmi a organizácii návratu z cieľovej oblasti. O 15.00 hod. letka vykonala vzlet a v bojovej formácii, ktorú sovieti nazývali „klin rojov“ a zamierili pod ochranou stíhačov k cieľu. Po 34 minútach začali posádky bojový manéver. Pri prechode do finálnej fázy samotnému náletu posádky zreteľne videli stanicu a vlakové súpravy na nej. Vo výške 2 500 metrov bol kľud, objavenie sa bombardérov - ako sa ukázalo - protivníka zaskočilo. Prvé výstrely protilietadlovej obrany sa objavili až po zhodení bômb vedúceho stroja. Prvý začal strmhlavý útok z výšky 2500 metrov veliteľ letky, za ním v rozostupe 400 m prechádzali do strmhlavého letu nasledujúce stroje. Pritom si každá posádka vyberala jeden cieľ, zhadzujúc na neho po jednej bombe FAB-250 a prudko naberali výšku na nasledujúci útok. So začiatkom klesania vedúceho stroja prešla v strmhlavý let aj dvojica Jak-7 s úlohou ochrany bombardérov počas vyberania strmhlavého letu. Ostatné dvojice stíhačov mali za úlohu poskytnúť vzdušné krytie z vrchu v prípade, že by sa objavili stíhačky protivníka. Nad stanicou, ktorá sa začala prikrývať kúdoľmi dymu z požiarov od výbuchov bômb, sa vytvoril kruh deviatich Pe-2. V tej chvíli sa však už spamätala aj protilietadlová obrana a začala silnú paľbu. Ak pri prvom nálete posádky zhadzovali bomby na zoskupenie vlakových súprav, pri nasledujúcich si už každá vyberala samostatný cieľ, ako boli koľajnice, sklady, batérie protilietadlového delostrelectva. Súčasne s bombardovaním všetky posádky zapojili do akcie jednak v čase klesania, tak aj vyberania náletu, svoje palubné guľomety. V tomto sa najviac činili strelci/radisti. Po poslednom štvrtom nálete bola celá stanica zahalená dymom z požiarov. To sťažovalo posádkam výber cieľov, a tak bomby zhadzovali do stredu stanice. Po ukončení posledného náletu posádky rýchlo zaujali svoje miesta vo formácii „klin rojov” a spolu so stíhačmi nabrali kurz na letisko. Posádkam sa uľavilo, počasie bolo vynikajúce, viditeľnosť výborná a bojová úloha splnená. Letka sa vo svojej bojovej formácii s neveľkým klesnutím približovala k línii frontu. Tu ale boli lietadlá letky vystavené silnej protilietadlovej paľbe, ktorej sa podarilo zasiahnuť veliteľov Pe-2. Gusenkov stroj sa naklonil na ľavé krídlo a v plameňoch sa rútil k zemi. Zrazu posádky ostatných strojov začuli hlas veliteľa a strelca/radistu: „Ideme na taran, zbohom.“ Podľa hlásení posádok sa stroj zrútil v oblasti obsadenom nepriateľom na sústredenie jeho bojovej techniky. Velenie letky som prebral na seba. Vpredu bola hustá clona nepriateľskej protilietadlovej paľby, preto sme sa obrátili vpravo s cieľom prejsť líniu frontu. Protilietadlové delostrelectvo vytvorilo ohnivú zábranu. Avšak pri našich pokusoch vrátiť sa k línii frontu nepriateľ  znova a znova zahajoval silnú priehradnú paľbu. Prejdúc okolo 15-20 km na juh sa nám podarilo nerušene preletieť líniu frontu a pristáť na letisku. Zdroj.

20.9.1944 bombardér Pe-2 od 81 гбап, 2 гбак, 2 ВА byl při návratu sestřelen flakem při přeletu frontu v Karpatech. Posádka pilot gard. kap. Pavel Jakovlevič Gusenko Павел Яковлевич Гусенко, šturman gard. maj. Grigorij Illarionovič Gabunija Григорий Илларионович Габуния a strelec gard. rot. Alexej Sergejevič Rybčinskij Алексей Сергеевич Рыбчинский zahynuli.

22.9.1944 průzkumné letouny Pe-2 od 8 орап, 8 ВА provedly průzkum ve směru na Prešov, Mukačevo, Debrecén, Čop, Satu Mare (Rumunsko), Rakhiv. Deník letecké armády.

22.9.1944 devět bombardérů Pe-2 od 2 гбак, 2 ВА pod přikrytím stíhačů Jak od 256 иад, 5 иак, 2 ВА mělo bombardovat železniční stanici v Prešově. Nad Stropkovem byl svaz napaden 10 německými stíhači Bf 109 od I./JG 52 z Krakowa. Popis vzdušného boje v deníku stíhacího korpusu. MAPA.

Mládšij lejtěnant Nikolaj Nikolajevič Sevasťjanov na Jak-9 od 728 иап, 256 иад, 5 иак, 2 ВА sestřelil Bf 109, ale byl sám sestřelený a nouzově přistál u obce Vyšný Komárnik (okres Svidník). Vrátil se k svému útvaru. Zdroj.

Mládšij lejtěnant Vasilij Alexejevič Jastrebov na Jak-9 od 728 иап, 256 иад, 5 иак, 2 ВА byl sestřelený. Pochovaný je na cintoríne v Stropkove. Zdroj.

Jeho vedoucí letec lejtěnant Nikita Nikitovič Basov na Jak-9 od 728 иап, 256 иад, 5 иак, 2 ВА byl sestřelený u obce Bystré (okres Vranov nad Topľou). Tam byl pochovaný.

Jaké německé letecké jednotky byly v Prešově? Mohli to být Bf 109 od stíhací JG 52 či JG 53 a Fw 190 od bitevní SG 10 či SG 77.

29.9.1944 celkem 8 letadel Il-2 od 996 шап, 224 шад, 8 шак, 8 ВА z letiště Přemyšl s velitelem Utkinem mělo zaútočit na nepřátelské dělostřelectvo v prostoru obce Rokytovce (okres Medzilaborce). Pro špatné počasí se našli nad Prešovem. Na letišti objevili 4 bitevní Fw 190, 8 stíhacích Bf 109 a 1 dopravní Ju 52. Zničili a poškodili 6 letounů a zapálili jeden hangár. Deník letecké armády.

26.10.1944 bylo letiště Tri Duby a polní letiště Zolná dobyta Němci. Konec SNP.

20.12.1944 od 18.55 hod. do 20.15 hod. sovietske lietadlá od 3 гак дд bombardovali Prešov. Bombardovaním bolo postihnuté takmer celé mesto a na pätnástich miestach vypukli požiare. Bolo zničených 207 bytov, poškodených 3 053. Zasiahnutý bol biskupský palác, internáty, Sirmaiov palác, ťažko poškodil obe kiná Scala aj Olympia, františkánsky kostol, evanjelickú faru, kasárne, železničnú stanicu. Poškodené boli budovy na ulici Železničiarskej, Levočskej, Hlinkovej, Slovenskej vrátane kaviarní Corso, Lipa, Savoy a Imperial. Nálet si vyžiadal 101 životov civilistov, viac ako 300 mŕtvych Nemcov, 120 až 130 usmrtených väzňov. Týždeň po tomto nálete ostali v Prešove iba 2/5 jeho obyvateľstva. Ostatní ušli zo strachu pred ďalšími náletmi do okolitých dedín alebo sa pripojili k niektorému z početných evakuačných konvojov, tiahnucich na stredné a západné Slovensko. Zdroj. Podrobnosti. Podrobnosti.

Počas spiatočného letu, pilot podpolkovnik Ivan Andrejevič Molotkov bol ranený a nemohol viesť lietadlo. Lietadlo prešlo do strmhlavého letu. Letovod lietadla gar. lejtěnant Petr Alexejevič Čečulin vyskočil na padáku 6-7 km severne od mesta Prešov. Od 21.12. do 22.12.1944 sa nachádzal v lese, od 22.12. do 26.12.1944 sa ukrýval so slovenskými obyvateľmi, skrývajúcimi sa v lese od nemeckej mobilizácie. Od 26.12 do 28.12.44 sa nachádzal v obci Lesíček. Od dňa 28.12.1944 pôsobil v partizánskej skupine Budennova, odkiaľ sa vrátil k jednotke. Letci patrili k 21 гап дд, 7 гад дд, 3 гак дд. Pluk mal vo výzbroji lietadlá Il-4 a B-25. Presná identita stroja zatiaľ nie je určená. Zdroj.


Od 12.1. do 18.2.1945 Západokarpatská operace. helo9388.jpg (1241910 bytes)

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

Sověti obsadili letiště směrem od Bardějova a to zůstalo jako jediné letiště na Slovensku po ústupu Wehrmachtu provozuschopné.

Sověti u nás.

Приказ Верховного Главнокомандующего
20 января 1945 года
№ 234 Об овладении на территории Польши городом Новы-Сонч и на территории Чехословакии городами Прешов, Кошице и Бардеёв

летчики генерал-лейтенанта авиации Жданова 8 ВА,

генерал-майора авиации Изотова 8 ВА,

генерал-майора авиации Котельникова 224 шад, 8 шак, 8 ВА,

генерал-майора авиации Головни 10 иак, 8 ВА,

полковника Марковцева 208 шап, 227 шад, 8 шак, 8 ВА,

майора Наумова 3 гиап, 15 гиад, 10 иак, 8 ВА.

полковника Обухова 227 шад, 8 шак, 8 ВА,

генерал-майора авиации Лакеева 15 гиад, 10 иак, 8 ВА.

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

1.2.1945

----------

----------

----------

4.2.1945 z letiště Lastomír (okres Michalovce) se přesunul stíhací 3 гиап, 15 гиад, 10 иак, 8 ВА. Deník korpusu.

Z polního letiště Hatalov (okres Michalovce) se přemístil bitevní 208 шап, 227 шад, 8 шак, 8 ВА s letouny Il-2. Kdy? Deník divize.

he065.jpg (453949 bytes) Rozmístění útvarů 8 шак, 8 ВА v únoru 1945. Deník korpusu.

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

13.2.1945 se dva letouny Il-2 od 208 шап, 227 шад, 8 шак, 8 ВА přesunuly na letiště Nowy Targ. Deník korpusu.

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

20.2.1945 22 letounů Il-2 a jeden UIl-2 od 208 шап, 227 шад, 8 шак, 8 ВА přeletěly na letiště Krakow. Deník korpusu.

20.2.1945 se 3 гиап, 15 гиад, 10 иак, 8 ВА s 18 letouny La-5FN a jedním letounem ULa-5 přesunul na letiště Krakow. Deník korpusu.

 

------ 8.5.1945 v 23.01 hod SEČ (u nás 9.5.1945 v 0.01 hod. SELČ) bezpodmínečná kapitulace Německa -----

1.6.1945 byli ustanoveni velitelé letišť na Slovensku. Letiště Kamenica nad Cirochou, Košice, Malacky, Mokraď, Nitra, Piešťany, Poprad, Prešov, Spišská Nová Ves, Trenč. Biskupice, Tri Duby, Vajnory, Žilina.

Velitel letiště Prešov npor. let Ján Hergott.

V auguste 1945 je založený a ustanovený Slovenský národný aeroklub v Bratislave v hoteli Carlton. SNA mal tri odbory – motorový, bezmotorový a aeromodelársky a jeho prvým predsedom sa stal Kornel Filo. V Prešove vzniká Letka Zväzu Slovenskej mládeže.

V decembri 1945 bolo ustanovujúce zhromaždenie odbočky SNA a zvolenie predsedu plk. Horáka.


.


K 13.11.1947 v Bratislavě zřízena Povětrnostní ústředna III (PÚ III/PÚS III) VÚ 8903 pro Slovensko. V podřízenosti měla povětrnostní stanice: Vajnory, Malacky, Piešťany, Trenčín, Žilina, Poprad, Prešov, Košice, Tri Duby, Spišská Nová Ves, Telgárt, Nitra, Malé Bielice, Kamenica nad Cirochou, Hlboké, Lešť.


---------- 25.2.1948 prezident Beneš dokončil předání moci komunistům ----------


.


Od 1.4.1950 po provedené reorganizaci působí PÚS III ve složení: Povětrnostní družstva: Trenčín, Zvolen, Mokraď, Košice. Povětrnostní stanice letectva: Nitra, Dvorník (Vajnory), Švermovo, Poprad, Križná. Povětrnostní stanice dělostřelectva: Lešť, Kamenica nad Cirochou, Elbská (?). Povětrnostní hlídky letectva: Žilina, Malé Bielice, Spišská Nová Ves, Prešov. Vyhlášková kancelář: Malacky, Piešťany.

K 1.5.1950 zřízena Letištní správa Prešov VÚ 4938.

--------- 25.6.1950 komunisti přepadli Jižní Koreu ----------

Ortofotomapa z roku 1950.

 1950

Padáková škola a speciální škola z Výsadkového učiliště ve Stráži pod Ralskem se přemístily do Prešova.


K 15.1.1951 byla Letištní správa Prešov přejmenována na 15. letištní správu Prešov.

Aeroklub Odeva Prešov. hel981.jpg (115845 bytes)


K 1.10.1952 se ze Zákup (okres Česká Lípa, Liberecký kraj) přemístil 71. výsadkový prapor.

V roce 1952 armáda nakonec převzala pouhé dva kluzáky Cybin C-25 (s trupovými čísly D-41 a D-42). Ty přitom doplnily poslední dosluhující výsadkový kluzák typu NK-4 (Waco CG-4A Haig) americké výroby ze stavu 4. kluzákové letky. Kluzáky u nás nesly služební označení NK-25 a naši piloti je převzali na letišti v Prešově. Tam byly přitom přelétnuty v závěsu za letouny typu Il-12 sovětskými piloty. Cestu z Prešova do Prahy oba kluzáky typu NK-25 absolvovaly v závěsu za letounem typu D-47.