Prešov Eperies a 1938-1945 i Preschau (maďarsky Eperjes) Прешов

Solivar (maďarsky Tótsóvár) polní letiště 1914-15(?)

Kelemeši (maďarsky Kellemes), Šarišské Lúky polní letiště do 1939-41, od 1948 Ľubotice

Nižný Šebeš (maďarsky Alsósebes), Išľa (Kúpele Išľa) letiště od 1942, od 1948 Nižná Šebastová (část Prešova)

Fintice (maďarsky Finta)

Kapušany (maďarsky Kapi)

MAPA.

04.02.2025

28.9.1913 Andrej Kvas lietal nad bývalým vojenským cvičiskom, na mieste dnešného futbalového štadióna Tatran Prešov.

Zdroj.

 


od února 1914

od října 1914

Flik 14 se asi z Prömsel Przemyśl - Fort Żurawica přesunul do Prešova. Kde bylo polní letiště?

25.11.1914 v 11.10 hod. se zabil FP Lt. Béla Feizl při přezkušujícím letu s novým letounem Aviatik B.II. Po vzletu se vzňal motor a letoun se zřítil z výšky 20 m.

FP Hptm. Karl Nikitsch.

Flik 14 se přesunula do Opátska u Košic. Kdy?


Na jaře 1915 byla Flik 13 na polním letišti Tótsóvár (dnes Solivar, část Prešova). Kde?

28.4.1915 nouzové přistání ruského Nieuport 6M u obce Kurimka. Stroj byl převezen k Flik 13 do Solivaru. helo6758.jpg (68179 bytes), helo6759.jpg (38702 bytes), helo6760.jpg (30269 bytes), helo6761.jpg (38578 bytes). MAPA.

Bitva u Gorlice začala 2.5.1915. Fronta se posunula až o 500 km východně helo6102.jpg (185014 bytes).

Kdy a kam odletěl Flik 13?


od listopadu 1916


.


od července 1918

od 1.11.1918 do 27.11.1918.

od 27.11.1918 do 1919.


1919-27.12.1921.


.


od 27.12.1921 do prosince 1926.


.


.


.


.


, , od prosince 1926.


.


V roku 1928 Masarykova letecká liga ( MLL) má 310 miestnych skupín a 8 župných organizácii. Na Slovensku vznikajú prvé Místní skupiny MLL v Prešove, Košiciach, Zvoleni a Žiline.

Sídlo Místní skupiny MLL v Prešove bylo v Malém Šariši?


.


1930


.


.


.


Pan Vlček ako 1. prešovčan získal pilotný preukaz v MLL v rámci akcie 1000 nových pilotov. Jednalo se o tzv. II. oddíl Národní letecké sbírky na výcvik tisíce nových pilotů Československu, zkráceně akce 1000 NOVÝCH PILOTŮ.


.


.


Provoz kluzáku Zlín Z V. Kde? V Malém Šariši?


Polní letiště Prešov - Šarišské Lúky. Kde? Od kdy?

---------- Prezident Beneš kapituloval před nacisty 30.9.1938 ----------

aa.png (466402 bytes)

 

 

V novembri 1938 dopravený kĺzák Skaut Standard 38. Kam?

Ve Zprávě MNO hlavního štábu pro parlament z 29.11.1938 je stav letišť v ČSR. Letiště, které se po provedené revisi programu dobudovávají, jakožto nezbytně nutná. Vojenská pomocná letiště a současně veřejná civilní pomocné letiště. Těchto letišť je nutně třeba jak pro účely vojenské, tak i civilních dopravních společností, četnického letectva a sportovního letectva. Jsou to Jičín, Kralupy nad Vltavou, Jihlava, Benešov - Nesvačily, Poděbrady, Skuteč, Kolín, Boskovice, Bystřice nad Pernštejnem, Poprad, Liptovský Sv. Mikuláš, Kežmarok - Spišská Belá, Štubnianské Teplice (od roku 1946 Turčianské Teplice), Muráň, Turčianský Sv. Martin, Senica n/M, Chust, Prešov, Ružomberok.


---------- Vznik slovenského štátu 14.3.1939 ----------

Letouny nadále označeny , , .

bb.png (266396 bytes)

Civilní znaky od května 1939.

Vzniklo HG-letecké oddělení. Kde sídlilo?

První výsostné označení slovenských letadel bylo zavedeno až 23.6.1939, kdy čs. znaky na směrovce a na křídlech překryl bíle lemovaný dvojramenný červený kříž na modrém kruhovém podkladu.

Od 29.8.1939 mimořádné cvičení. Velitelství Bernolák disponovalo Skupinou OPL Ruža (obrany proti lietadlám), která se dělila na dvě operační skupiny - Šarfia (Oddiel II./153 PLO a Rota 6 VKPL) v Prešově a Čakanka (Oddiel III./153 PLO a Rota ? VKPL) v Popradě a Rota 5 VKPL, která tvořila ochranu rafinérie v Dubovej (Nemecká, okres Brezno). Protiletecká obrana.

helo6105.jpg (91887 bytes)

Polní letiště Prešov - Šarišské Lúky. Kde?

1.9.1939 bola zriadená vojenská kuriérska služba na trase Vajnory - Spišská Nová Ves - Prešov pilotom rtk. let. Čechom na Š.328.

Až do 7.9.1939 nepodnikali slovenské ani německé letouny žádné útočné akce, kvůli velmi špatnému počasí. Naopak polské letectvo i přes nepříznivé počasí pronikalo nad Slovensko již od 1.9.1939.

Polské letectvo disponovalo v oblasti velmi slabými silami. Pod Armia Karpaty spadala 31 Eskadra Rozpoznawcza s 9 PZL P-23B Karaś na letišti Werynia, 56 Eskadra Obserwacyjna se 7 Lublin RWD-XIII D na letišti Mrowla a Pluton Łącznikowy Nr 5 se 3 RWD-8 na letišti Łódź-Lublinek. MAPA.

31 Eskadra Rozpoznawcza provedla 1.9.1939 dva průzkumné lety. První PZL P-23 por. Tadeusze Kołodziejskiho (pozorovatel) fotografoval i přes hustou protileteckou palbu letiště ve Spišské Nové Vsi. Druhý PZL P-23 ppor. Mariana Wójtowicze (pozorovatel) fotografoval nepřátelské kolony pohybující se ve směru Spišská Belá - Spišské Hanušovce - Spišská Stará Ves. Po vyvolání snímků, žádal velitel Armie Karpaty o útok na tyto kolony. Polské vrchní velitelství ovšem jakékoliv útoky na slovenské území zakázalo a to platilo po celé polské tažení. PZL P-23 i v dalších dnech pronikali na slovenské území na průzkum do oblastí kolem Prešova, Humenného a doliny Ondavy.

----------

----------

3.9.1939 v 11.20 napadl PZL P-23 v blízkosti vesnice Habura nákladní automobil kulomety. Útok se obešel bez zraněných. To ale neplatí o druhém incidentu, který se stal jen o chvíli později v 11.45 hod., kdy PZL P-23 napadl dělostřelecký oddíl na přesunu v údolí Laborce a při útoku byl jeden dělostřelec zraněn.

----------

----------

5.9.1939 pronikl opět jeden PZL P-23 od 31 Eskadra Rozpoznawcza nad Prešov a v 10.30 zaútočil pozorovatel střelbou z kulometu na pochodující vojáky po náměstí Pittsburgskej dohody. Palba si vyžádala celkem pět zraněných.

56 Eskadra Obserwacyjna s Lubliny RWD-XIII podnikala taktéž průzkumné lety nad Slovenskem. 5.9.1939 byl jeden Lublin RWD-XIII při průzkumu v okolí Bardějova vážně poškozen protileteckou palbou. Pilot sierż. pil. Jan Czarnecki utrpěl zranění ruky a sotva Lublin RWD-XIII dovlekl zpět na letiště.

Z obavy pred ďalšímmi útokmi boli na poľné letisko Ňaršany dislokované tri B.534 s posádkami: rtk. F. Hanovec, des. M. Žarian a des. V. Javoliar od Letky 45 ze Spišské Nové Vsi.

----------

6.9.1939 rotný Hanovec sestřelil polský pozorovací Lublin R XIIID od 56 Eskadra Obserwacyjna z polního letiště Mrowli blízko Rzeszowa. 6.9.1939 dostal som rozkaz od veliteľa letky por. let. (Jozefa) Páleníčka, aby som s trojčlenným rojom pristál na letisku Ňaršany, držal tam hotovosť a stíhal nepriateľské lietadlá na dohľad alebo podľa rozkazu hlásnej služby. Na ňaršanskom letisku pristál som o 4.30 hod. a zaujal som hotovostné postavenie. Asi o 7.15 hod. spozoroval som poľské pozorovacie lietadlo zo smeru Solivar – Prešov. Nariadil som štart. Spočiatku chceli sme ho prinútiť k pristátiu. Neuposlúchli však a pozorovateľ robil prípravy k obrane. Zahájil som preto útok zospodu a zozadu a zasiahol som ho hneď prvou dávkou. Lietadlo začalo horieť, pozorovateľ odhodil bomby, ktoré zapálili stodolu pri Ostrovanoch. Po krátkej dobe sa lietadlo stočilo, spadlo do vývrtky a zrútilo sa asi 200 m severne od Ostrovan (okres Sabinov). Posádka desiatnik pilot zhorel, totožnosť nezistená, pozorovateľ Edward Porada, poručík, mŕtvy. V tomto letadle zahynuli oba letci. Pilot kaprál Edward Piasecki i pozorovatel poručík Edward Porada. Porada z letadla vyskočil, ale pro malou výšku se mu neotevřel padák. 

Po zostrele poľského lietadla Lublin R-XIIID pri obci Ostrovany požiadalo veliteľstvo Bernolák o posilnenie PLO Prešova. 

----------

7.9.1939 se přesunulo 10 stíhacích B.534 Letky 37 z letiště Piešťany pod vedením npor. let. Ondreja Ďumbalu a npor. let. Vladimíra Kačku na polní letiště Ňaršany. Letce byl přidělen prostor stíhání – Telgárt – Poprad – Limanowa – Gorlice – Dukla – Laborectal (Medzilaborce?) – Hankovce – Obišovce – Telgárt. Úkolem byla ochrana postupujících slovenských jednotek a letiště Ňaršany. Velením byl vydán zákaz přeletů nad vlastními jednotkami pod hladinou 1 000 metrů z důvodu omezení možnosti ztrát způsobených vlastní protiletadlovou palbou.

Oba polští piloti byli pochováni na hřbitově v Prešově.

----------

----------

9.9.1939 při přesunu roje z polního letiště Ňaršany na polní letiště Prešov se zřítil během akrobacie desiatnik ďalejslúžiaci Viliam Jaloviar na stíhačce Avie B.534.367 a zahynul.

, . Polní letiště Prešov - Šarišské Lúky?

Všichni tři slovenští piloti byli vyznamenáni, jenom Javoliar byl vyznamenán in memoriam.

----------

Po zahájení polské kampaně byl 10.9.1939 kolem dosavadního znaku (pro větší výraznost) ještě zaveden 15 cm široký bílý kruh. Toto označení navíc na obou stranách trupu a na křídlech doplnil německý Balkenkreuz trámový kříž).

----------

11.9.1939 byl desiatnik ďalejslúžiaci Viliam Jaloviar pochován v Prešově.

----------

Velitelství Divizní oblasti Prešov (VDO 3) od října 1939 do května 1940. Podřízená Peruť II ve Spišské Nové Vsi a Letka 12 ve Spišské Nové Vsi.


3.5.1940 byl ustanoven Slovenský Letecký Sbor ( SleS).

HG-letecké oddělení. Dodány další kluzáky. Které? (Zlín V, Schulgleiter SG 38 a Wrona bis.) Vybudovány kanceláře, učebna, klubovna, dílna. Kde?

3.12.1940 Snem Slovenskej republiky přijal Zákon o SLeS.(Slovenský letecký sbor sústreďuje príslušníkov Hlinkovej gardy, Freiwilige Schutzstaffel, Hlinkovej mládeže a Deutsche Jugend (v daľšom texte HG, FS, HM a DJ), ktorí sa dobrovoľne prihlásia, a sú pre leteckú výchovu a výcvik spôsobilí.)

Bezmotorová letka č 17. Od kdy?

Koncem roku 1940 dodán kluzák.


Od 15.10.1940 bylo na základě doporučení německé letecké mise při slovenském MNO zavedeno nové označení letadel SVZ, které však bylo zveřejněno až 3.2.1941. Díky tomu se ještě na jaře 1941 v praxi používalo obojí označení. Novým označením byl bíle lemovaný modrý kříž s červeným terčem uprostřed v rozměrech německého vzoru. Zároveň s tímto novým výsostným označením bylo zaváděno označení letek a školy. To se skládalo z bílých písmen na obou stranách trupu a z čísla, které uvádělo pořadí letadla v letce.

V júni 1941 z Nitry bola premiestnená Letka 3 s lietadlami Š.328 na polní letiště Prešov - Šarišské Lúky?

Na východě se Sověti připravovali k vývozu revoluce helo9589.jpg (2914607 bytes). Všimněte si, že za Karpatami se ve směru na Maďarsko shromáždila obrovská bolševická armáda.

22.6.1941 Hitler vyhlásil válku SSSR. Rudá armáda připravující se k útoku na oslabenou Evropu se stala sama obětí. Rudá armáda pod vedením gen. Žukova zažila nejstrašnější porážku v dějinách vojenství, protože vůbec neměli plány na obranu ale jen na útok.

Přesun Letky 3  na letiště okolo Samboru komplikovalo velmi špatné počasí. Proto probíhal poměrně dlouho (1. až 7. 7. 1941) a vyžádal si několik nehod. 

V roke 1941 na cvičisku Malý Šariš pri Prešove sa uskutočnil výcvik 34 žiakov kĺzákov so štartami s napnutým lanom a učiteľom Pramníkom (skúšky A, B).

Kluzák Skaut Standard 38. Slovenské krídla č. 2 Október 1941, Ročník VI.


V roke 1942 lietanie na Delni pri Prešove.

Výstavba letiště Prešov (východně od Kúpele Išľa). Hangár stavala firma Arnošt Narze.


16.5.1943 začala pravidelná linka Bratislava - Zvolen - Tatry - Prešov letouny Focke-Wulf Fw 58 Reiseweihe. Na prešovskom letisku bol spočiatku hangárovaný v provizórnom stanovom hangári, neskôr v dokončenom železobetónovom hangári. Gonzo. Gonzo.

Lietanie na Lysej Stráži 696 m n. m. pri Gregorovciach v roke 1943.

helo9494.jpg (77568 bytes)


Dopravený vetron Grunau Baby II b vlečným lietadlom E.39 a preškolenie pilotov na aerovleky roku 1944. Kam?

Od 18.5.1944 v Prešově Velitelství Skupiny vzdušných zbraní (SVZ) k podpoře Polní (východoslovenské) armády. SVZ měla celkem 37 letadel a dohromady 550 mužů.

 

Provoz na letišti Prešov?

 

 

27.7.1944 Letka 1 sa zo Žiliny presunula na letisko Prešov. Posádkou vo Finticiach, disponovala šiestimi strojmi Fw 189 (č. 310, 315, 316, 327, 328 a 340, tu vykonávali fotografické lety), dvoma strojmi Praga E.39, lietadlom Kl 35 D a Fi 156. MAPA.

----------

----------

----------

----------

----------

1.8.1944 byly čtyři stroje Bf 109 G-6/R-3 i s piloty z Piešťan přiděleny k Letce 12. Rtk. rtm. F. Hanovec, rtk. R. Palatický, rtk. K. Geletko a rtk. R. Božík. Přelet na Tri Duby. Pro špatné počasí nepokračovali na letiště Spišská Nová Ves.

----------

Druhý den čtyři stroje Bf 109 G-6/R-3 přiletěli do Spišské Nové Vsi. Pro špatné počasí nepokračovali na letiště Prešov.

2.8.1944(?) Letka 12 s B.534 z polního letiště Nižného Hrabovce (okres Vranov nad Topľou) přeletěla do Prešova. Posádka v Kapušanoch disponovala piatimi strojmi B.534, Bk.534, Fi 156 a E.39. MAPA.

Kdy?

----------

Další den čtyři stroje Bf 109 G-6/R-3 přiletěli do Prešova.

3.8.1944 rtk. Geletko rozbil při přistání Bf 109 G-6 "bílá 1" WNr. 161722. Němci ho později opravili.

, , .

Kdy přiletěla z polního letiště Nižný Hrabovec (okres Vranov nad Topľou) Letka 2. S posádkou umiestnenou v Nižnej Šebastovej mala k dispozícii 12 strojov Š.328, dva stroje typu Kl 35 D a po jednom Fw 58 B, E.39, Fi 156 a W 34. MAPA.

Kl 35 D a W 34.

----------

V srpnu 1944 v Prešově byla umístěna 3. technická letka. Od kdy?

----------

----------

----------

----------

----------

----------

10.8.1944 během letu R. Božika s Bf 109 G-6 WNr. 161742 se letoun začal třást. Po přistání byl letoun odtažen. Porouchaná vačková hřídel.

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

17.8.1944 rtk. Geletko poškodil při přistání Bf 109 G-6 WNr. 161722 "bílá 5". Zavřela se levá podvozková noha, poškozeno křídlo a vrtule.

.

----------

Nový motor pro Bf 109 G-6 WNr. 161741 se vzal z poškozeného Bf 109 G-6 WNr. 161722.

----------

19.8.1944 helo9387.jpg (539248 bytes).

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

29.8.1944 ministr obrany Ferdinand Čatloš poslal letoun z Vajnor do Prešova k veliteli Polní armády (Východoslovenské armády) gen. Augustínu Maláru, s rozkazem aby se okamžitě dostavil do Bratislavy.

----------

30.8.1944 ráno gen. Augustín Malár odletěl do Popradu.

Slovenské národní povstání. vhu.sk

Večer 30.8.1944 sa v kaštieli v Kelemeši (dnes Ľubotice) o 19.00 hod. stretli výkonní letci SVZ, aby prerokovali ďalší postup, či zostať na letisku Išľa, alebo odletieť buď na Tri Duby, alebo do ZSSR.

helo5990.png (609862 bytes)

----------

31.8.1944 o 2.50 hod. odletěl major Július Trnka s plk. gšt. Viliamem Talským, zástupcem veliteľa na Armádnom veliteľstve v Prešove v letadle Fi 156. Pristáli v priestore Zloczówa. Úlety.

31.8.1944 o 4.45-6.30 hod. odletělo směrem na Lvov následující letouny: 

Fw 189 A-2 A-2 "310". Stot. R. Galbavý, npor. J. Samaš, rtk. T. Bardiovský, slob. A. Meško

Fw 189 A-2 "315". Rtk. J. Holka, por. K. Harvan, rtk. M. Jankovič, slob. P. Majstrík

Fw 189 A-2 "316". Rtk. J. Slivka, stot. P. Gašparovič, slob. F. Štulák, des. M. Bališ, slob. Š. Sloznek, (poté SNP)

Fw 189 A-2 "327". Rtk. J. Videršpan, čtk. F. Miškovič, slob. E. Rizman, slob. L. Libo.

Fw 189 A-2 "328". Rtk. O. Hauliš, por. Š. Džunko, rtk. J. Galba, slob. L. Bergar, slob. C. Hlaveň, des. K. Zeleník

Fw 189 A-2 "340". Rtk. L. Pivarček, npor. Š. Galbavý, slob. J. Mejo, slob. P. Šukala, slob. Š. Jurkovič, (poté SNP a zpět)

Bf 109 G-6 WNr. 161742 "bílá 7". Rudolf Božik

Bf 109 G-6 WNr. 161725. F. Hanovec

Letov Š.328

Letov Š.328 

Letov Š.328 

Letov Š.328 

Letov Š.328 

Letov Š.328 

Letov Š.328.17. Michal Jacko měl nehodu při vzletu. 

Avia B.534. Martin Žiaran ?

Avia B.534. Jozef Páleníček

Avia B.534

Avia Bk.534

Kl 35 D

Kl 35 D

Fw 58 C-2 WNr. 32. Čtk. Ľudovít Solár odvezl: rtk. Štefan Čech, slob. Imrich Kováčik, čtk. Klement Božík, velitel Letky 2 npor. let. Ján Fratrič, Štefan Kozáček. Vzlet v 4.50 hod. přistání Новий Калинів)

Fw 44 WNr. 637. Palatický a Geletko - letci Bf 109.

Praga E.39G. Ján Božík(?) a čatník Čavojský

W 34 hi s devíti letci přistál u Новий Калинів

 

Uletělo celkem 26 slovenských letadel s 79 letci na palubě. Čeští, slovenští a rusínští piloti u Sovětů.

helo5964.jpg (44825 bytes), helo5965.jpg (36364 bytes), helo5966.jpg (27000 bytes).

Foto, foto2, foto3, foto4.

31.8.1944 odpoledne z Vajnor odletěl npor. let. Ján Gerthofer s letounem W 34 hi do Prešova. Na palubě byl velitel Východoslovenské armády gen. Augustin Malár. Tam byli zajati Němci.

31.8.1944 letiště obsazeno Němci. Kdy?

31.8.1944 po 14 hod. Němci obsadili město. Kronika.

31.8.1944 se stíhací 5. a 6./JG 52 s Bf 109 z Kraków přesunula na letiště Budak (rumunsky Budacu, maďarsky Szászbudak) v Rumunsku. MAPA. Boj s prekabátěnými Rumuny.

----------

1.9.1944 Nepřátelská obrana Karpat v úseku 4. UF na začátku září 1944. Zdroj.

----------

2.9.1944 nad parkem hlídkovalo německé letadlo. Kronika.

V noci z 2. na 3.9.1944 bombardér A-20 od 321 бад, 8 ВА z letiště Stryj zaútočil na železniční stanici Prešov. Zaznamenán jeden velký výbuch. Deník letecké armády. MAPA.

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

Od 9.9. do 28.10.1944 Východokarpatská operace 4. ukrajinského frontu, při níž došlo k dobytí Podkarpatské Rusi a severovýchodních okresů Slovenska. hel230.jpg (624435 bytes)

----------

----------

----------

----------

----------

14.9.1944 během průzkumného letu nálet osmi stíhacích letounů od 100 окрап, 8 ВА na železniční stanici v Prešově. Zaznamenán jeden velký výbuch. Deník letecké armády. Zdroj. MAPA.

14.9.1944 severne od obce Sedliská gardový lejtěnant Sergej Grigorjevič Meľnikov Сергей Григорьевич Мельников od 156 гиап, 12 гиад, 1 гшак, 2 ВА dosiahol zostrel Bf 109 od I./JG 52 z letiště Prešov(?) Zdroj. Na webu proza.ru jeho sestřel není zaznamenán.

----------

15.9.1944

----------

16.9.1944 se stíhací I./JG 52 s Bf 109 z Kraków přesunula na polní letiště Radłów u Tarnów. Zdroj. MAPA. Odtud němečtí stíhači létali na východní Slovensko. K Medzilaborcům je to 185 km. Z Prešova je to jen 50 km. Proto Hptm. Adolf Borchers poslal alespoň jednu Stafell na letiště Prešov. Kdy? Až když jim 18.9.1944 Sověti vybombardovali nádraží v Prešově? Když zjistili, že od Zvolena operuje sovětská stíhací letecká jednotka, která jim 18.9.1944 večer rozstřílela leteckou techniku na letišti Piešťany?

Stab 1. Staffel 2. Staffel 3. Staffel
Datum Fliegerhorst Datum Fliegerhorst Datum Fliegerhorst Datum Fliegerhorst
12. August Mzurowa 12. August Mzurowa 26. August Mzurowa 12. August Mzurowa
12. September Krakau 12. September Krakau 12. September Krakau 12. September Krakau
16. September Radlow 16. September Radlow 16. September Radlow 16. September Radlow
13. Oktober Ziechenau 13. Oktober Ziechenau 13. Oktober Ziechenau 13. Oktober Ziechenau
16. Oktober Insterburg 16. Oktober Insterburg 16. Oktober Insterburg 16. Oktober Insterburg
17. Oktober Trakehnen 17. Oktober Trakehnen 17. Oktober Trakehnen 17. Oktober Trakehnen
19. Oktober Jürgenfelde 19. Oktober Jürgenfelde 19. Oktober Jürgenfelde 19. Oktober Jürgenfelde
9. November Krakau 9. November Krakau 9. November Krakau 9. November Krakau
21. Dezember Radlow 21. Dezember Zipser-Neudorf 21. Dezember Radlow 21. Dezember Radlow

 

Bitevní II./SG 77 s bitevními Fw 190 - MAPA. Od srpna do listopadu 1944 byly v Kraków bitevní Fw 190 od Stab, I. a 10.(Pz)/SG 77. Zdroj

5./SG 77 byla v září/říjnu 1944 Udetfeld (Zendek), v říjnu/listopadu 1944 Sárospatak a Haniska. V listopadu 1944 se vrátila do Naglowice. MAPA.

Sověti se na východním Slovensku setkali s bitevními Fw 190 ve dnech 21.9.1944, 29.9.1944 a 13.11.1944.

Stab I. Gruppe II. Gruppe III. Gruppe 10. (Pz.) Staffel
Datum Fliegerhorst Datum Fliegerhorst Datum Fliegerhorst Datum Fliegerhorst Datum Fliegerhorst
August Cracow August Cracow August Naglowice     August Cracow
            September Hüttenfelde 14. September Balice
        Oktober Saalau 1. Oktober Schönfeld-Seifersdorf    
        November Naglowice November Rudniki    
Dezember Sprottau Dezember Sprottau     Dezember Sprottau Dezember Aslau

----------

----------

18.9.1944 bombardéry Pe-2 od 2 гбак, 2 ВА pod přikrytím stíhačů od 256 иад, 5 иак, 2 ВА bombardovaly železniční stanici v Prešově. Deník stíhacího korpusu. MAPA.

----------

Kdy přiletěla část stíhací I./JG 52 s Bf 109. Velitel Gruppenkommandeur I./JG 52 Hptm. Adolf Borchers - nositel vysokého vyznamenání - Rytířský kříž Železného kříže Ritterkreuz des Eisernen Kreuzes (22.11.1943, jeden z celkem 7 313).

Příslušníci Gruppenstab: ?.

Velitel Staffelkapitän 1./JG 52 Oblt. Manfred Eberwein. Piloti: Uffz. Heino Davier, ...

Velitel Staffelkapitän nedávno zformované 2./JG 52 Oblt. Rudolf Trenkel - nositel vysokého vyznamenání - Rytířský kříž Železného kříže Ritterkreuz des Eisernen Kreuzes (19.8.1943, jeden z celkem 7 313). . Piloti: Fw. Erich Büttner, Lt. August Rieckhoff, ...

Velitel Staffelkapitän 3./JG 52 Lt. Leonhard Färber. Piloti: Lt. Rudolf Walther, ...

19.9.1944 odlet 1 Kette od I./JG 52 z Malacek do Prešova?

A kdy přiletěla 5./SG 77 s bitevními Fw 190?

Velitel Staffelkapitän 5./SG 77 ?. Piloti: Oblt. Stephan Schmitt . (Zahynul 7.10.1944. MAPA. Odkud vzlétl?),  ...

----------

20.9.1944 bombardéry Pe-2 od 2 гбак, 2 ВА pod přikrytím stíhačů od 256 иад, 5 иак, 2 ВА bombardovaly železniční stanici v Prešově. Deník stíhacího korpusu.

Na bombardovanie Prešova spomína aj letec Nikolaj Gapejonok od 81 гбап, 1 гбад, 2 гбак, 2 ВА. "Dňa 20.9.1944 bolo leteckým prieskumom zistené značné sústredenie vlakových súprav s vojskom a technikou na železničnej stanici Prešov, cez ktorú sa prepravovali nemecké vojská a technika nepriateľa. Stanicu bránilo šesť batérii protilietadlového delostrelectva. V oblasti mesta Prešov a železničnej stanice bolo zistené pôsobenie stíhačiek nepriateľa. V ten deň o 14.30 hod. veliteľ 1 гбад na letisku Rzeszów-Zalesie, pridelil veliteľovi letky gardovému kpt. P. J. Gusenkovi v prítomnosti veliteľa pluku a bojových posádok, bojovú úlohu: “Dnes 20.9.1944, celou zostavou letky pod ochranou osem stíhačiek Jak-7 vykonať strmhlavý útok na železničnú stanicu Prešov a zničiť na nej zhromaždené vlakové súpravy s vojskami a technikou nepriateľa.” Dôležitosť bojovej úlohy mala za následok pridelenie navigátora pluku majora G. I. Gabunija namiesto navigátora gardového kpt. S. G. Jašina. Veliteľ letky Gusenko navrhol vykonať nálet strmhlavým letom pod uhlom 60°, výškou začatia náletu 2 500 m a výškou vybrania strmhlavého letu 1 600 m. Pri príprave k bojovému letu sa pozornosť venovala na určeniu útočného manévru v oblasti cieľa, k potlačeniu protilietadlovej obrany, spolupráci so sprievodnými stíhačmi a organizácii návratu z cieľovej oblasti. O 15.00 hod. letka vykonala vzlet a v bojovej formácii, ktorú sovieti nazývali „klin rojov“ a zamierili pod ochranou stíhačov k cieľu. Po 34 minútach začali posádky bojový manéver. Pri prechode do finálnej fázy samotnému náletu posádky zreteľne videli stanicu a vlakové súpravy na nej. Vo výške 2 500 metrov bol kľud, objavenie sa bombardérov - ako sa ukázalo - protivníka zaskočilo. Prvé výstrely protilietadlovej obrany sa objavili až po zhodení bômb vedúceho stroja. Prvý začal strmhlavý útok z výšky 2500 metrov veliteľ letky, za ním v rozostupe 400 m prechádzali do strmhlavého letu nasledujúce stroje. Pritom si každá posádka vyberala jeden cieľ, zhadzujúc na neho po jednej bombe FAB-250 a prudko naberali výšku na nasledujúci útok. So začiatkom klesania vedúceho stroja prešla v strmhlavý let aj dvojica Jak-7 s úlohou ochrany bombardérov počas vyberania strmhlavého letu. Ostatné dvojice stíhačov mali za úlohu poskytnúť vzdušné krytie z vrchu v prípade, že by sa objavili stíhačky protivníka. Nad stanicou, ktorá sa začala prikrývať kúdoľmi dymu z požiarov od výbuchov bômb, sa vytvoril kruh deviatich Pe-2. V tej chvíli sa však už spamätala aj protilietadlová obrana a začala silnú paľbu. Ak pri prvom nálete posádky zhadzovali bomby na zoskupenie vlakových súprav, pri nasledujúcich si už každá vyberala samostatný cieľ, ako boli koľajnice, sklady, batérie protilietadlového delostrelectva. Súčasne s bombardovaním všetky posádky zapojili do akcie jednak v čase klesania, tak aj vyberania náletu, svoje palubné guľomety. V tomto sa najviac činili strelci/radisti. Po poslednom štvrtom nálete bola celá stanica zahalená dymom z požiarov. To sťažovalo posádkam výber cieľov, a tak bomby zhadzovali do stredu stanice. Po ukončení posledného náletu posádky rýchlo zaujali svoje miesta vo formácii „klin rojov” a spolu so stíhačmi nabrali kurz na letisko.

Posádkam sa uľavilo, počasie bolo vynikajúce, viditeľnosť výborná a bojová úloha splnená. Letka sa vo svojej bojovej formácii s neveľkým klesnutím približovala k línii frontu. Tu ale boli lietadlá letky vystavené silnej protilietadlovej paľbe, ktorej sa podarilo zasiahnuť veliteľov Pe-2. Gusenkov stroj sa naklonil na ľavé krídlo a v plameňoch sa rútil k zemi.

Zrazu posádky ostatných strojov začuli hlas veliteľa a strelca/radistu: „Ideme na taran, zbohom.“ Podľa hlásení posádok sa stroj zrútil v oblasti obsadenom nepriateľom na sústredenie jeho bojovej techniky.(?)

Velenie letky som prebral na seba. Vpredu bola hustá clona nepriateľskej protilietadlovej paľby, preto sme sa obrátili vpravo s cieľom prejsť líniu frontu. Protilietadlové delostrelectvo vytvorilo ohnivú zábranu. Avšak pri našich pokusoch vrátiť sa k línii frontu nepriateľ  znova a znova zahajoval silnú priehradnú paľbu. Prejdúc okolo 15-20 km na juh sa nám podarilo nerušene preletieť líniu frontu a pristáť na letisku. Zdroj.

20.9.1944 bombardér Pe-2 od 81 гбап, 1 гбад, 2 гбак, 2 ВА byl při návratu sestřelen flakem při přeletu frontu v Karpatech. Posádka pilot gard. kap. Pavel Jakovlevič Gusenko Павел Яковлевич Гусенко, šturman gard. maj. Grigorij Illarionovič Gabunija Григорий Илларионович Габуния a strelec gard. rot. Alexej Sergejevič Rybčinskij Алексей Сергеевич Рыбчинский zahynuli.

----------

21.9.1944 major Alexandr Ivanovič Gerasimov, vedúci skupiny piatich Il-2 od 208 шап, 227 шад, 8 шак, 8 ВА, útočil v oblasti Borov, nehľadiac na činnosť nepriateľského protilietadlového delostrelectva so súčasným útočením 4 stíhačiek Fw 190 z letiště Prešov(?) nad cieľom. Skupina vďaka skvelému manévrovaniu a správnej taktike vedúceho nezaznamenala straty a zničila dva tanky, dve protilietadlové stanovištia, dve poľné batérie a do 30 vojakov a dôstojníkov nepriateľa. Za tento let bolo skupine vyslovené poďakovanie od pozemného veliteľstva. Zdroj. Deník divize.

 

21.9.1944 v 11.45-12.00 hod. stíhačky nepriateľa z letiště Prešov(?) atakovali vo vzdušnom priestore Čertižné sovietske bitevné lietadlá, pričom sovietsky sprievodní stíhači nepriateľský útok odrazili a zasiahli dve stíhačky Bf 109 z letiště Prešov(?). Pritom sa vyznamenali piloti lejtěnant Belikov a lejtěnant Meťukov. Podľa hlásenia sovietskych letcov sa jeden z pilotov zasiahnutých nepriateľských lietadiel zachránil na padáku. Obe nemecké lietadlá spadli v priestore Habury.

Jedinou stratou bol Lt. Rudolf Walther od 3./JG 52 z letiště Prešov(?), ktorý bol pohrešovaný po boji v oblasti Dukla aj so svojím Bf 109 G-6 WNr. 440957 "žltá 10". Neskôr sa však ohlásil z nemocnice, kde sa liečil z ľahkých zranení. Druhý evidovaný stroj z letiště Prešov(?) bol v boji len poškodený. Zdroj.

 

21.9.1944 v 15.32 hod. Oblt. Rudolf Trenkel od 2./JG 52 z letiště Prešov(?) sestřelil sovětský Jak-9 v oblasti mezi obcemi Palota - Vydran (okres Medzilaborce).

Mezi Brusnicou - Kolbovcami a Jakušovcami (okres Stropkov) byl sestřelen a zahynul gardový lejtěnant Michail Vasiľjevič Vodolažskij гв. лейтенант Михаил Васильевич Водолажский v letounu Jakovlev od 153 гиап, 12 гиад, 1 гшак, 2 ВА. Bol nájdený partizánskou skupinou Majerov a v polovici októbra 1944 prevezený do obce Košarovce (okres Stropkov), kde bol pochovaný na miestnom cintoríne. Zdroj.

 

21.9.1944 v 17.54 hod. Oblt. Rudolf Trenkel od 2./JG 52 z letiště Prešov(?) sestřelil sovětský La-5 severovýchodně Medzilaboců na polské straně.

----------

22.9.1944 průzkumné letouny Pe-2 od 8 орап, 8 ВА provedly průzkum ve směru na Prešov, Mukačevo, Debrecén, Čop, Satu Mare (Rumunsko), Rakhiv. Deník letecké armády.

 

22.9.1944 vo výške 800 metrov v priestore Paloty sa odohral vzdušný boj so štyrmi Bf 109 z letiště Prešov(?). Jeden nepriateľský stroj bol zostrelený.

 

22.9.1944 devět bombardérů Pe-2 od 2 гбак, 2 ВА pod přikrytím stíhačů Jak od 256 иад, 5 иак, 2 ВА mělo bombardovat železniční stanici v Prešově. Nad Stropkovem byl svaz napaden 10 německými stíhači Bf 109 od 1./JG 52 z letiště Prešov(?). Popis vzdušného boje v deníku stíhacího korpusu. MAPA.

Mládšij lejtěnant Nikolaj Nikolajevič Sevasťjanov мл. лейтенант Николай Николаевич Севостьянов na Jak-9 od 728 иап, 256 иад, 5 иак, 2 ВА sestřelil Bf 109, ale byl sám sestřelený a nouzově přistál u obce Vyšný Komárnik (okres Svidník). Vrátil se k svému útvaru. Zdroj.

Mládšij lejtěnant Vasilij Alexejevič Jastrebov мл. лейтенант Василий Алексеевич Ястребов na Jak-9 od 728 иап, 256 иад, 5 иак, 2 ВА byl sestřelený a při pádě letadla zahynul. Pochovaný je na cintoríne v Stropkove.

Jeho vedoucí letec lejtěnant Nikita Nikitovič Basov мл. лейтенант Никита Никитович Басов na Jak-9 od 728 иап, 256 иад, 5 иак, 2 ВА byl sestřelený u obce Bystré (okres Vranov nad Topľou). Tam byl pochovaný. Zdroj.

 

Medzi 11.30 a 11.36 hod. zviedli boj na hraniciach Poľska a Slovenska aj letci I./JG 52 z letiště Prešov(?). Piloti 2. Staffel na čele s velitelem Gruppenkommander I./JG 52 Hptm. Borchersom nárokovali päť zostrelov Šturmovikov Il-2 od 2 ВА.

Oblt. Rudolf Trenkel, Il-2, Sev. Vyšné Čabiny (okres Medzilaborce), vo výške 3.000 m., 11.30 hod.

Fw. Erich Büttner, Il-2 ?, 11.32 hod.

Oblt. Rudolf Trenkel, Il-2, Volica (okres Medzilaborce), nulová výška 11.33 hod.

Hptm. Adolf Borchers, Il-2, 11.33 hod.

Lt. August Rieckhoff, Il-2, Radoszyce - Duszatyn, Poľsko, nízky let, 11.36 hod.

8 ВА přišla o jeden Il-2 sestřelený nepřátelským stíhačem, jeden Il-2 sestřelen flakem a jeden Il-2 se nevrátil domů.

----------

23.9.1944 v 15.13 hod. ve výšce 1 000 m u obce Kalinov (okres Medzilaborce) Lt. August Reickhoff od 2./JG 52 z letiště Prešov(?) sestřelil La-5. Zdroj.

23.9.1944 vykonali letci I./JG 52 z letiště Prešov(?) dva bojové lety nad oblasťou Duklianskeho priesmyku, počas ktorých dosiahli štyri víťazstvá. Pre Hptm. Borchersa to znamenalo 120. víťazstvo.

Lt. August Reickhoff, LaGG-5, PlQ10 666: vo výške 20 m., v Poľsku, 12.15 hod.

Hptm. Adolf Borchers, Stab I./JG 52, LaGG-5, PlQ 10 633: vo výške 600 m., v Poľsku, 13.32 hod.

Uffz. Walter Stab I./JG 52, Il-2, PlQ 10 669: vo výške 200 m., tesne za Poľskou hranicou, 13.33 hod.

Lt. August Reickhoff, LaGG-5, PlQ 10 693 východne od Kalinova, severne od Vydran: 1 000 m., 15.13 hod.

10 гиад, 10 иак, 8 ВА přišel o 5 stíhaček La-5. Deník letecké armády.

Lejtěnant Konkov sestřelen flakem. Deník letecké armády.

Lejtěnant Brigadin se nevrátil z bojového letu. Deník letecké armády.

Gard. lejtěnant Grigorij Pavlovič Mogilej гв. лей. Григорий Павлович Могилей, veliteľ roja 113 гиап, 10 гиад, 10 иак, 8 ВА nevrátil sa z bojového letu.

Gard. mládšij  lejtěnant Sergej Afanasjevič Korsunskij гв. мл. лей. Сергей Афанасьевич Корсунский od 111 гиап, 10 гиад, 10 иак, 8 ВА bol zostrelený vo vzdušnom boji nad územím nepriateľa.

Gard. lejtěnant Nikolaj Jakovlevič Kojnov гв. лей. Николай Яковлевич Койнов, veliteľ roja 111 гиап, 10 гиад, 10 иак, 8 ВА bol zostrelený vo vzdušnom boji nad územím nepriateľa.

 

Jeden zostrel si nárokoval gard. lejtěnant Grigorij Jakovlevič Kargopoľcev гв. лей. Григорий Яковлевич Каргопольцев od 111 гиап, 10 гиад, 10 иак, 8 ВА, ktorý východne od Medzilaboriec zostrelil jeden Bf 109.

----------

----------

----------

----------

----------

----------

29.9.1944 celkem 8 letadel Il-2 od 996 шап, 224 шад, 8 шак, 8 ВА z letiště Przemyśl s velitelem Utkinem mělo zaútočit na nepřátelské dělostřelectvo v prostoru obce Rokytovce (okres Medzilaborce). Pro špatné počasí se našli nad Prešovem. Na letišti objevili 4 bitevní Fw 190, 8 stíhacích Bf 109 a 1 dopravní Ju 52. Zničili a poškodili 6 letounů a zapálili jeden hangár. Deník letecké armády.

MAPA.

----------

----------

1.10.1944

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

8.10.1944 Schwarm od I./JG 52 se čtyřmi Bf 109 odletěl do Piešťan.(?)

----------

9.10.1944 v 14. hod. v oblasti východně od obce Zubné (okres Humenné) vo výšce 3 000 metrů Ofw. Friedrich Blessin od 9./JG 52(?) z letiště Prešov(?) sestřelil sovětský La-5. Zdroj.

9.10.1944 v 15.40 hod. v oblasti  jižně od obce Staškovce (okres Stropkov) Lt. August Rieckenhoff od 2/JG 52 z letiště Prešov(?) sestřelil sovětský Jak-9 Zdroj.

----------

----------

----------

12.10.1944 z Piešťan přiletěl zbytek stíhacího Schwarmu od I./JG 52.(?)

----------

13.10.1944 přesun I./JG 52 na sever k hašení sovětského postupu. MAPA. Ukončení bojové činnosti na východním Slovensku?

----------

----------

15.10.1944

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

26.10.1944 obsazeno letiště Tri Duby a polní letiště Zolná. Konec povstání.

----------

----------

----------

----------

----------

----------

1.11.1944

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

9.11.1944 se stíhací I./JG 52 s Bf 109 vrátila ze severu zpět do Kraków. Opět zahájení bojové činnosti na východním Slovensku?

----------

----------

----------

----------

13.11.1944 v 12.10 hod. moskovského času bol počas útoku v oblasti cieľa napadnutý dvojicou Fw 190 z letiště Prešov(?) bitevní Il-2 od 637 шап, 227 шад, 8 шак, 8 ВА s posádkou pilot mládšij lejtěnant Alexander Jakovlevič Gega a šturman mládšij lejtěnant Peter V. Michejev. Nepriatelia boli odrazení streľbou palubného strelca. Zranený pilot však musel uskutočniť núdzové pristátie v oblasti Velké Slemence (okres Michalovce). Lietadlo bolo neskôr opravené. Zdroj. Deník divize.

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

1.12.1944

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

12.12.1944 bol uskutočnený jeden vzdušný boj, v ktorom sa zúčastnili 2 La-5 a dva Bf 109. V čase medzi 14.55-15.50 hod. moskovského času dva La-5 od 181 гиап, 15 гиад, 10 иак, 8 ВА z polního letiště Janoši (Podkarpatská Rus), pod vedením gardového staršího lejtěnanta S. M. Skripničenka so svojou dvojkou gardovým mladším lejtěnantem Agafonovom, vzlietli na prieskum vojsk nepriateľa do oblasti Košice, Prešov. Pozorujúc oblasť prieskumu, vo výške 1000 metrov  v oblasti Sečovce Skripničenko zahliadol dva Bf 109 z letiště Prešov(?) letiace z boku  pod uhlom 90 stupňov vo výške 2 000 metrov, ktoré sa približovali k stíhačom. Skripničenko so svojou dvojkou lejtěnantom Agafonovom rýchlo nabral výšku počas približujúceho letu, prerušil prieskum nepriateľských vojsk a vo výške 2 000-2 200 metrov vstúpil do vzdušného súboja s dvoma Bf 109. Po 2-3 minútach sa stíhači nepriateľa pokúšali vzdialiť nabratím výšky s kurzom na západ. Prenasledujúc nepriateľa, Agafonov vo výške 3 600 metrov zachytil druhý Bf 109, ktorý letel ako dvojka a zo vzdialenosti 100-150 metrov ho prvým útokom zostrelil. Lietadlo dopadlo v oblasti Košické Hámre, čo je 13 kilometrov severo-západne od Košíc. Veliteľ dvojice Bf 109 bol prenasledovaný dvojicou stíhačov a v klesajúcom lete za zvýšenej rýchlosti sa snažil odletieť smerom na západ. Skripničenko sa vo výške 3 200 metrov na neho dotiahol a zozadu od chvosta letiac v rovnakej výške zo vzdialenosti 100-70 metrov ho prvým útokom zostrelil. Lietadlo dopadlo v oblasti vrchu 1027, čo je 15 kilometrov západne od Košíc. Zostrelené lietadlá boli potvrdené oboma posádkami. Zdroj.

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

20.12.1944 na voľný lov sa vydala 1./JG 52 z letiště Prešov(?) Uffz. Heino Davier na Bf 109 G-14 WNr. 511889 "biela 10" bol zostrelený v súboji se sovetskými stíhačmi severovýchodne od Košíc (PIqu.19194 Ost). Zdroj.

20.12.1944 od 18.55 hod. do 20.15 hod. sovietske lietadlá od 3 гак дд bombardovali Prešov. Bombardovaním bolo postihnuté takmer celé mesto a na pätnástich miestach vypukli požiare. Bolo zničených 207 bytov, poškodených 3 053. Zasiahnutý bol biskupský palác, internáty, Sirmaiov palác, ťažko poškodil obe kiná Scala aj Olympia, františkánsky kostol, evanjelickú faru, kasárne, železničnú stanicu. Poškodené boli budovy na ulici Železničiarskej, Levočskej, Hlinkovej, Slovenskej vrátane kaviarní Corso, Lipa, Savoy a Imperial. Nálet si vyžiadal 101 životov civilistov, viac ako 300 mŕtvych Nemcov, 120 až 130 usmrtených väzňov. Týždeň po tomto nálete ostali v Prešove iba 2/5 jeho obyvateľstva. Ostatní ušli zo strachu pred ďalšími náletmi do okolitých dedín alebo sa pripojili k niektorému z početných evakuačných konvojov, tiahnucich na stredné a západné Slovensko. Zdroj. Podrobnosti. Podrobnosti.

Počas spiatočného letu, pilot podpolkovnik Ivan Andrejevič Molotkov bol ranený a nemohol viesť lietadlo. Lietadlo prešlo do strmhlavého letu. Letovod lietadla gar. lejtěnant Petr Alexejevič Čečulin se zachránil pomocí padáku 6-7 km severne od mesta Prešov. Od 21.12. do 22.12.1944 sa nachádzal v lese, od 22.12. do 26.12.1944 sa ukrýval so slovenskými obyvateľmi, skrývajúcimi sa v lese od nemeckej mobilizácie. Od 26.12 do 28.12.44 sa nachádzal v obci Lesíček. Od dňa 28.12.1944 pôsobil v partizánskej skupine Budennova, odkiaľ sa vrátil k jednotke. Letci patrili k 21 гап дд, 7 гад дд, 3 гак дд. Pluk mal vo výzbroji lietadlá Il-4 a B-25. Presná identita stroja zatiaľ nie je určená. Zdroj.

----------

21.1.1944 se  Stab I., 2. a 3./JG 52 s Bf 109 z Kraków přesunula na polní letiště Radłów u Tarnów. MAPA. 21.12.1944 1./JG 52 s Bf 109 z Kraków přeletěla na letiště Spišská Nová Ves.

Opět zahájení bojové činnosti z letiště Prešov?


Od 12.1. do 18.2.1945 Západokarpatská operace. helo9388.jpg (1241910 bytes)

Kdy Němci opustili letiště Přerov?

20.1.1945 Sověti obsadili letiště směrem směrem od Bardějova a to zůstalo jako jediné letiště na Slovensku po ústupu Wehrmachtu provozuschopné.

Sověti u nás.

Приказ Верховного Главнокомандующего
20 января 1945 года
№ 234 Об овладении на территории Польши городом Новы-Сонч и на территории Чехословакии городами Прешов, Кошице и Бардеёв

летчики генерал-лейтенанта авиации Жданова 8 ВА,

генерал-майора авиации Изотова 8 ВА,

генерал-майора авиации Котельникова 224 шад, 8 шак, 8 ВА,

генерал-майора авиации Головни 10 иак, 8 ВА,

полковника Марковцева 208 шап, 227 шад, 8 шак, 8 ВА,

майора Наумова 3 гиап, 15 гиад, 10 иак, 8 ВА.

полковника Обухова 227 шад, 8 шак, 8 ВА,

генерал-майора авиации Лакеева 15 гиад, 10 иак, 8 ВА.

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

1.2.1945 se z letiště Kamenice nad Cirochou přesunul 100 окрап, 8 ВА s Il-2, Jak-9 a Po-2. Deník pluku. MAPA.

----------

----------

----------

4.2.1945 z letiště Lastomír (okres Michalovce) se přesunul stíhací 3 гиап, 15 гиад, 10 иак, 8 ВА. Deník korpusu.

Z polního letiště Hatalov (okres Michalovce) se přemístil bitevní 208 шап, 227 шад, 8 шак, 8 ВА s letouny Il-2. Kdy? Deník divize.

he065.jpg (453949 bytes) Rozmístění útvarů 8 шак, 8 ВА v únoru 1945. Deník korpusu.

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

13.2.1945 se dva letouny Il-2 od 208 шап, 227 шад, 8 шак, 8 ВА přesunuly na letiště Nowy Targ. Deník korpusu.

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

20.2.1945 22 letounů Il-2 a jeden UIl-2 od 208 шап, 227 шад, 8 шак, 8 ВА přeletělo na letiště Kraków. Deník korpusu.

20.2.1945 se 3 гиап, 15 гиад, 10 иак, 8 ВА s 18 letouny La-5FN a jedním letounem ULa-5 přesunul na letiště Kraków centrální. Deník korpusu.

----------

21.2.1945 se 100 окрап, 8 ВА přesunul na letiště Kraków-Balice. Během přistání v rozmoklém letišti dva letouny Il-2. Přistní byl přítomen velitel 8 ВА, který dal pokyn k přeletu na letiště Kraków centrální. Deník pluku.

 

------ 8.5.1945 v 23.01 hod SEČ (u nás 9.5.1945 v 0.01 hod. SELČ) bezpodmínečná kapitulace Německa -----

1.6.1945 byli ustanoveni velitelé letišť na Slovensku. Letiště Kamenica nad Cirochou, Košice, Malacky, Mokraď, Nitra, Piešťany, Poprad, Prešov, Spišská Nová Ves, Trenč. Biskupice, Tri Duby, Vajnory, Žilina.

Velitel letiště Prešov npor. let Ján Hergott.

V auguste 1945 je založený a ustanovený Slovenský národný aeroklub v Bratislave v hoteli Carlton. SNA mal tri odbory – motorový, bezmotorový a aeromodelársky a jeho prvým predsedom sa stal Kornel Filo. V Prešove vzniká Letka Zväzu Slovenskej mládeže.

V decembri 1945 bolo ustanovujúce zhromaždenie odbočky SNA a zvolenie predsedu plk. Horáka.


Vybudovanie vycvikového strediska bezmotorového lietania na Lysej stráži s koľajnicovým výťahom pre klzáky.

Skúšky pilotov motorových turistických lietadiel na Piper L-4 Piper Cub pp. Krenický a Macej. Na letišti Prešov?


Uskutočnil sa 1. letecký deň.

Získanie 1. strieborného C p. Macejom v termickom lete 6.11 hod.

K 13.11.1947 v Bratislavě zřízena Povětrnostní ústředna III (PÚ III/PÚS III) VÚ 8903 pro Slovensko. V podřízenosti měla povětrnostní stanice: Vajnory, Malacky, Piešťany, Trenčín, Žilina, Poprad, Prešov, Košice, Tri Duby, Spišská Nová Ves, Telgárt, Nitra, Malé Bielice, Kamenica nad Cirochou, Hlboké, Lešť.


---------- 25.2.1948 prezident Beneš dokončil předání moci komunistům ----------

Doposiaľ neprekonaný termický let p. Krenického v čase 10.12 hod.

Lietanie za navijakom Stratílek v Nižnom Šebeši, od roku 1948 Nižná Šebastová. Myslí se tím letiště Prešov?


V septembri 1949 začal parašutistický výcvik na padákoch VJ 1 z lietadla DC 3 s inštruktorkou p. Pastoriovou.

Bola zriadená dopravná linka ČSA Praha - Prešov.


13.2.1950 na letišti Prešov nehoda D 43 od Leteckého pluku 1. Posádka npor. Karol Kollár a npor. Karol Geletko.

Od 1.4.1950 po provedené reorganizaci působí PÚS III ve složení: Povětrnostní družstva: Trenčín, Zvolen, Mokraď, Košice. Povětrnostní stanice letectva: Nitra, Dvorník (Vajnory), Švermovo, Poprad, Križná. Povětrnostní stanice dělostřelectva: Lešť, Kamenica nad Cirochou, Elbská (?). Povětrnostní hlídky letectva: Žilina, Malé Bielice, Spišská Nová Ves, Prešov. Vyhlášková kancelář: Malacky, Piešťany.

K 1.5.1950 zřízena Letištní správa Prešov VÚ 4938.

--------- 25.6.1950 komunisti přepadli Jižní Koreu ----------

Ortofotomapa z roku 1950.

Polní letiště Šarišské Lúky. Kde? Od kdy?

Letiště Prešov od roku 1943.

Padáková škola a speciální škola z Výsadkového učiliště ve Stráži pod Ralskem se přemístily do Prešova.


K 15.1.1951 byla Letištní správa Prešov přejmenována na 15. letištní správu Prešov.

Aeroklub Odeva Prešov. hel981.jpg (115845 bytes) Náčelník aeroklubu por. Bím.

V prosinci 1951 se 2. lšp v Pardubicích přemístil do Prešova. Odloučená část 2. lšp v Popradě. Personál bol ubytovaný v kasárňach „Lesík delostrelcov” s denným odvozom na letisko.


Linka ČSA Praha - Prešov s letounem DC-3. Hangár bol jeden - drevený.

30.6.1952 aeroklub byl vyhozen z letiště. Přesun k Sabinovu - vybudování letiště Ražňany.

K 1.10.1952 se ze Zákup (okres Česká Lípa, Liberecký kraj) přemístil 71. výsadkový prapor.

V roce 1952 armáda nakonec převzala pouhé dva kluzáky Cybin C-25 (s trupovými čísly D-41 a D-42). Ty přitom doplnily poslední dosluhující výsadkový kluzák typu NK-4 (Waco CG-4A Haig) americké výroby ze stavu 4. kluzákové letky. Kluzáky u nás nesly služební označení NK-25 a naši piloti je převzali na letišti v Prešově. Tam byly přitom přelétnuty v závěsu za letouny typu Il-12 sovětskými piloty. Cestu z Prešova do Prahy oba kluzáky typu NK-25 absolvovaly v závěsu za letounem typu D-47. Kdy?


Na letisku v Prešove sa lietalo menej, viac sa brigádovalo v Ražňanoch.