20.04.2021
Známé letiště a plochy v kraji.
1.11.1922 u obce Česká Bělá (okres Havlíčkův Brod) nouzové přistání letounu Salmson SAL. 2 A.2 N°.4446 od Letecké roty 6 z Vajnor. Posádka rtm. Antonín Pavlas a mechanik rtm. Raška.
MAPA.
Návrší u Kapličky bylo vybráno v roce 1930 Ministerstvem veřejných prací a ČSA pro vybudování
leteckého světelného majáku číslo
6 pro lety na trase Praha - Brno - Bratislava. (Celkem postaveno 17 majáků.)
19.3.1926 letoun Aero DH.50A L-BAHD s pilotem Josefem Sedlářem od ČSA na trati Bratislava - Praha, nouzově přistál pro závadu na chladiči.
3.6.1926 letoun F-FREN od CIDNA na lince Praha - Vídeň, nouzově přistál pro vysazení motoru. Náraz do stromů a převrácení.
1.7.1926 letoun Aero DH.50A L-BAHF s pilotem Josefem Sedlářem od ČSA na trati Brno - Praha za špatného počasí se zřítil. Pilot zraněn.
24.1.1938 se při letu z Prahy do Brna zabil plk. let. Jindřich
Maršálek (velitel Leteckého pluku 5), npor. let. Václav Vyskočil
(zatímní velitel Letky 76) a čet. dsl. Otakar Sláma. Při kroužení
za mlhy s letounem MB 200.3 "D3" od Cvičné
letky leteckého pluku 5 nízko nad zemí ve zvlněném terénu, zachytil
pravým křídlem o zem a letoun částečně shořel. Zdroj.
Zdroj2.
Letecká
badatelna.
Nehoda letounu SPAD II pilota des. Siegela u Německého Brodu.
Kdy a kde?
Letoun Letov Š 328 "B8"
od
Letky 2 byl rozbit prap. Dovolilem u Německého Brodu.
Kdy a kde?
Polní letiště.
Teritoriální obrana proti letadlům TOPL. Podrobnosti.
-Skupina OPL X/154, baterie 34, 35 a 38/154 s 8 cm PLK vz.37) a rotu VKPL 1 a 4 s 2 cm VKPL vz.36.
---------- 30.9.1938 prezident Beneš zlomil národu páteř ----------
25.8.1944 průzkum jihoafrickým Mosquitem od No. 60 Squadron, SAAF.
3.9.1944 průzkum jihoafrickým Mosquitem od No. 60 Squadron, SAAF.
Přistání letounu Me 323 Gigant. Giganti u nás.
V noci z 15.4. na 16.4.1945 v 23.00-23.30 hod. letoun Li-2 od 54 бад, 4 гбак, 18 ВА z výšky 600 m shodil 2 osoby a 1 500 kg nákladu ve prospěch československých partyzánů na v oblasti kóty 809, 13 km východně Chotěboře. Deník bombardovacího korpusu. Šindelný vrch 806 m n. m. je 20 km východně Chotěboře.
------ 8.5.1945 v 23.01 hod SEČ (u nás 9.5.1945 v 0.01 hod. SELČ) bezpodmínečná kapitulace Německa -----
Vznikla ČNA odbočka Chotěboř.
V té době však nebylo ani letiště, ani letadla. Za odstěhování jedné rodiny do pohraničí si dovezli dva kluzáky Schulgleiter SG 38 a jeden cvičný větroň Grunau Baby. Továrna Eckhardt & spol., ve které byla většina členů zaměstnána, dodala polovinu montovaného dřevěné budovy. První letiště vzniklo na podzim roku 1945 na polích mezi hřbitovem, tratí a polní cestou na Břevnici.
Stávající plocha přestala brzy vyhovovat a proto již v roce 1946 nastalo hledání vhodnější. Ta se našla u Dobkova na pozemcích pana hraběte Dobrzenského, která sloužila za první republiky jako letiště, používané armádou při manévrech. Za přispění panů Eckhardta, Černohubého, Lišky, Pavlíčka a dalších byl postaven hangár na okraji lesa za Dobkovem (na západní straně letiště) a z trofejních dílů první motorový naviják.
31.8.1947 byl uskutečněn první letecký den.
Dvoumístný větroň DFS Kranich II
a jednomístný větroň Grunau Baby IIb při navijákovém vzletu ,
Grunau Baby IIb OK-8359 a OK-8447
V roce 1953 byly postaveny nové hangáry s provozní budovou poblíž obce Počátky.
Na konci války na kopci Vizáb stanoviště radarů. MAPA.
27.3.1953 se u obce Kámen zřítil K-75 ev. č. 18 "HO-18" od 50. leteckého kurýrního pluku z Klecan. Npor. Rudolf Škoda a dva cestující, plk. Jan Šiška, velitel leteckého týlu a kpt. Stanislav Klíma jeho ZVP, zahynuli. Letecká badatelna.
V noci z 25.3. na 26.3.1945 letoun Li-2 od 54 бад, 4 гбак, 18 ВА vysadil 15 osob a 900 kg nákladu ve prospěch československých partyzán u. Deník bombardovacího korpusu.
V noci z 25.3. na 26.3.1945 výsadek skupiny Za Prahu.
Manévry
c. a k. armády v jižních Čechách od 15. do 17.9.1913.
Fotky. Ledeč
nad Sázavou a přepravované stroje severní armády. Dne 12.9.1913 dopoledne
bylo u Vlašimi smontováno sedm letadel. Odpoledne zahájily zkušební
lety aeroplány Bote, Bub a Bella.
MAPA. Flugwache 13 a (letecká hláska) podřízena Fluko Prag.
MAPA. Polní letiště.
27.7.1944 po srážce se zřítily letouny Ju 87 WNr. 0058 a 6004 od SG 102. Letecká badatelna.
V létě 1944 se zřítil německý letoun Ju 87 D-3 Trop od SG 102. Letecká badatelna.
Za války zřícení německého letounu Heinkel. Podrobnosti.
23.2.1944 se po srážce dvou střemhlavých bombardérů Ju 87 B-1 od SG 102 jeden letoun zřítil u Radostína a druhý letoun v blízkém lese. VLA Čepí. Letecká badatelna.
Za války zřícení německého letounu Ju 87 od SG 102. Podrobnosti.
13.6.1944 se zřítil letoun Ju 87 WNr. 1269 od SG 102. Letecká badatelna.
Letecká střelnice. Podrobnosti. MAPA.
V letech 1943-44 při nácvicích bombardování zřícení třech letounů Ju 87 od SG 102. Letecká badatelna.
Luftmunitionsanstalt Sobinau.
MAPA. Flugwache 1 (letecká hláska) podřízena Fluko Brünn. V hlásce byli dvě místnosti ve vzorném vojenském pořádku, dvě lůžka nad sebou, stoly a židle, kamna, radio a telefon. Před chatou byl dřevník s dřívím a uhlím a veliká dřevěná nádoba na zachycení dešťové vody.
Po válce byla tato hláska místními přestěhována na dnešní fotbalové hřiště, kde nějaký čas sloužila jako kabiny pro hráče do doby než byli zbudovány ve zděném provedení. Podrobnosti.
MAPA. Flugwache 20 (letecká hláska) podřízena Fluko Budweis. Kde se nacházela?
7.5.1936 pilotu větroně EL 2 M Šedý vlk rtm. Bedřichu Chovancovi z Leteckého pluku 2 při aerovleku z Prahy do Olomouce se přetrhlo vlečné lano u obce Světlá nad Sázavou. Oba letouny bezpečně nouzově přistály, vlečné letadlo pilotoval tehdy četař František Peřina, později slavný stíhací válečný pilot. Po opravě vlečného lana obě letadla odstartovala, aby pokračovala v letu. V průběhu vzletu v 14.30 hod. ve výšce cca 50 m došlo ale k utržení levého a hned následně i pravého křídla Šedého vlka. Trup se zřítil, rtm. Chovanec byl těžce zraněn a po převozu do nemocnice v Německém Brodu zemřel. Příčinou katastrofy byla údajně vysoká rychlost vleku při startu a náhlý nečekaný náraz větru.
28.12.1944 v 13.13 hod. za špatného počasí nálet 5 bombardérů B-24 od 49th BW, 15th USAAF z Itálie na železniční uzel ve Světlé nad Sázavou. Doprovodní tři stíhači od 332nd FG rozstřílely osobní vlak.
MAPA. Návrší U Kapličky 581 m n. m. bylo vybráno v roce 1930 Ministerstvem veřejných prací a ČSA pro vybudování leteckého světelného majáku číslo 5 pro lety na trase Praha - Brno - Bratislava. (Celkem postaveno 17 majáků.).
Flugwache 13 (letecká hláska) podřízena Fluko Prag.
3.4.1931 letounu Fokker F VIIb/3m OK-AFB od ČSA s pilotem Emanuelem Novotným a telegrafistou Josefem Vysloužilem za letu v mraku zamrzaly motory. Nouzové přistání do mladého lesa. Bez zranění.
V roce 1937 se členové MLL v Německém Brodě přesunuli na Hochtánov, dnešní Vysoká. Zde bylo vše v pořádku. Majitelé pastvin nic nenamítali a podařilo se zajistit i hangárování v požární zbrojnici na návsi. V létě roku 1937 nic nebránilo sportovnímu létání. Létalo se na kluzáku Zlin Z V a do provozu se vrátil i opravený Skaut, který byl navíc během opravy vybaven slušivou gondolou pro pilota. Na Hochtánově se létalo ve výšce 10-15 m a časy přesahovaly 30 sekund. Po každém letu však bylo potřeba kluzák připevnit na podvozek a dopravit jej zpět na kopec.
3.8.1944 se zřítil letoun Ju 87 WNr. 0508 od SG 102. Letecká badatelna.
18.2.1944 zřícení letounu Ju 88 A "F1+JS" od 8./KG 76 z Hörschingu. Pomocí padáku přežil Oblt. Matzat a Uffz. Söhne. Zahynuli Oberfeldwebel Rudolf Karmann a Uffz. Georg Johann Bally. Letoun dopadl na hospodářské budovy rolníka Jana Musila. Letecká badatelna.
V září 1926 proběhlo nouzové přistání dopravního letadla Blériot-SPAD
S.33 (46) společnosti CIDNA na poli Borovíčko
u Bouslavic, nedaleko Nové Říše. Cestující po zdárném přistání
byli dopraveni na železniční stanici do Telče a pilot zůstal u svého
letadla. Pravděpodobná příčina přistání byla nějaká drobná závada na
motoru, pilot Marcel Bouvier po opravě letadla asi za dva dny odstartoval směr
Praha.
2.11.1917 nouzově přistál s vojenským letadlem v blízkosti obce Brtnička německý pilot. Přespal v obecní škole a druhý den ráno vzlétl směr Vídeň (citace šk.kronika Hladov).
28.4.1944 v 6 hodin večer jeden kilometr východně od Dobronína nehoda Ju 87 B-2 "RP+BN", WNr. 5820 od SG 102. Při střemhlavém letu zabořila do kompostu v poli. Z kompostu zbyl kráter, v něm hromada plechu a v tom plechu zbytek pilota. Pilota Obfhr. Hans-Gerhard Paukstadta vytahali vojáci z německobrodského letiště dlouhými tříprstovými vidlemi a uložili je do malé dřevěné bedýnky. Podrobnosti.
Na jaře 1945 po útoku amerických stíhaček P-38 Lightning nouzově přistál německý letoun. Podrobnosti.
V roce 1933 postaven stožár pro noční navigační světlo (dnes letecký světelný maják) - na trase Praha - Wien. MAPA. Zdroj.
V roce 1943
byl dostavěn rozhlasový vysílač Jihlava, o výkonu 5 kW, 1 520 kHz (délka vlny 197
m). Podrobnosti. Možnost jeho využití i jako leteckého
nesměrového
rádiového majáku - Navigationsfunkfeuer.
V ilegální organizaci Táborité (velitel J. Hojdar) byl od 13.11.1943 stíhací pilot Antip Jakovlevič Ponomarjov. (Dne 16.1.1942 byl sestřelen flakem a zajat. Dne 26.10.1943 utekl ze zajateckého tábora u Norimberka.) 26 октября 1943 г. Антип Яковлевич Пономарёв находясь в концлагере г. Нюрнберг совершил побег, примкнул к чехословацкой партизанской бригаде. 13.11.1943-15.05.1945 - партизан Партизанской бригады «Таборета» Чехословакия. В партизанском отряде в районе г. Табор, Поцов, Пельжинов, Иглава, Брно. Zdroj.
MAPA. Flugwache 21 (letecká hláska) (3 km Z Jihlavy 583 m n m podle staré topografie) podřízena Fluko Budweis. Kde se nacházela?
V létě 1944 se zřítil letoun Ju 87. Letecká badatelna.
23.2.1944 nouzově přistálo na katastru obce Kamenná střemhlavý bombardér Ju 87 B-1, WNr. 474, "VK+FO" od SG 102 řízený Gefr. Friedrichem Vaterem. Letadlo letělo z Německého Brodu ve skupině dvou jiných letadel a muselo kvůli poruše motoru přistát. Letadlo poškozené na 65 %, pilot nebyl zraněn. Podrobnosti.
28.3.1942 výsadek skupiny Operace Out Distance.
27.5.1943 nouzové přistání cvičného pro mlhu letounu Arado z Německého Brodu asi od FFS A/B 113 na poli "V rovinách" mezi Polnou a Zábornou. Podrobnosti.
9.1.1944 v 14.30 hod. nouzově přistál pro poruchu motoru střemhlavý bombardér Ju 87 od SG 102 z Německého Brodu s pilotem Uffz. Karlem Kurekem. Letoun se převrátil na příď na poli u města Polná. Podrobnosti.
3.4.1944 ve 14.45 severně u Polné u silnice na Nové Dvory přistálo nouzově po ztrátě orientace letadlo Ju 86 "CA+KS", domovského letiště Wiener Neustadt. Pilotovi Gefr. Schafferovi a 3 dalším mužům se nic nestalo. Podrobnosti.
16.12.1944 v 13.30 hod. po náletu na Most se severozápadně Polné zřítil flakem poškozený americký bombardér B-24H S/N: 41-28964 "bílé X" "O\'Reilly\'s Datter " od 747th BS, 456th BG, 304th BW, 15th USAAF z Itálie. Posádka velitele 1/Lt Trumana L. McMinna se zachránila pomocí padáků a byla zajata. Historie. Letecká badatelna.
28.12.1944 v 12.15 hod. nouzově přistálo německé letadlo u Polné. Podrobnosti.
17.4.1941 po poledni pro poruchu motoru nouzově přistálo letadlo Arado Ar
68 "PF+GW". Pilot Uffz.Walter
vyvázl bez zranění. Pilot byl převezen četnickou patrolou do nedalekého
Urbanova, kde si ho později vyzvedla vojenská hlídka z Německého
Brodu. Asi za dva dny požádali místního hospodáře pana Smejkala, aby
letadlo dotáhl k cestě a poté jej němečtí vojáci rozmontovali a odvezli.
21.11.1944 asi okolo 9.30 hodin 1 km západně obce Smilov nehoda školního letadla Ar 96 "37" od SG 102. Ve vzdálenosti asi 1 km v směru západním od Německého Brodu dvě letadla letěla zcela nízko při zemi. Na místě, kde došlo k nehodě, chtěla se letadla otočit před lesem v oblouku. První letadlo se otočilo, druhé letadlo, které bylo řízeno poručíkem Lauterbachem, za sebou nechalo v poli rýhu, patrně narazil křídly na zem, letěl v rychlosti o 30 m dále, kde s motorem narazil do polního příkopu a dopadl v olšovém lese, přičemž se utrhnul motor a letadlo bylo rozbito. Podrobnosti.
MAPA. Flugwache 20 (letecká hláska) podřízena Fluko Budweis.
V noci z 30.4. na 1.5.1945 v 23.00 hod. letoun Li-2 od 54 бад, 4 гбак, 18 ВА z výšky 420 m vysadil 4 osoby a náklad 500 kg ve prospěch RO 4. UF na bod 10 km jižně Jihlavy. Deník bombardovacího korpusu.
9.10.1940 se zřítil německý školní letoun Do 17 E WNr. 2119 "CE+AQ" od Grosse Kampffliegerschule 2 Hörsching v lesíku mezi Strachoňovicemi a Dolní Vilímčí Willimetsch. Letecká badatelna.
MAPA. Flugwache 10 (letecká hláska) v Rovných polích u Telče podřízena Fluko Budweis. Současně zde byla umístěn Empfänger-Peil rádiový zaměřovač (radiogoniometrická stanice) na půl cesty mezi Wien a Prag.
5.2.1944 okolo 15 hodiny se po vzletu z Německého Brodu zřítilo ve sněhové bouři u obce Věžnice cvičný Fw 58 C-2 "BV+NF", "68“, WNr. 1997 letecké školy FFS B 32 Křižanov, domácího letiště Brno, ve kterém byli nalezeni 4 vojáci a sice Uffz. Bober, dále Gefr. Schwarz, Menz a Striegler. Našli je až 7.2.1944. Podrobnosti
Koncem října 1943 večer zřícení německého letounu. Posádka se zachránila pomocí padáků. Letecká badatelna.
22.4.1945 výsadek skupiny Rabotči.
V noci z 25.4. na 26.4.1945 v 23.14 hod. letoun Li-2 od 54 бад, 4 гбак, 18 ВА z výšky 550 m vysadil 5 osob a 700 kg nákladu ve prospěch RO 4. UF v oblasti kóty 744, 75 km jihovýchodně Prahy. Deník bombardovacího korpusu.
29.7.1941 zničení Ju 52/3m WNr. 6456 od královohradecké LNS 2 nárazem do kopce 500 m východně obce Čejov. Pilot Fw. Karl Hettenhausen, mech. Gefr. Jakob Posch a žáci Gefr. Walter Wiedemann, Gefr. Günther Göllner, Gefr. Walter Hoinkes, Gefr. Manfred Karl, Gefr. Franz Gräf zahynuli. Letecká badatelna.
V noci z 25.4. na 26.4.1945 v 23.22 hod. letoun Li-2 od 54 бад, 4 гбак, 18 ВА z výšky 500 m vysadil 3 osoby a 300 kg nákladu ve prospěch RO 4. UF u obce Dobrá Voda. Deník bombardovacího korpusu.
Místní skupina MLL Horní Cerekev.
28.12.1944 útok kotlářů na nádraží. Podrobnosti.
V noci z 30.4. na 1.5.1945 v 23.35 hod. letoun Li-2 od 54 бад, 4 гбак, 18 ВА z výšky 500 m vysadil náklad 1 500 kg ve prospěch československých partyzánů na bod 20 km západojihozápadně Jihlavy. Kde? Deník bombardovacího korpusu.
MAPA. Pracovní plocha vybudovaná před válkou. Letiště patřilo pod velitelství v Německém Brodě.
V červenci 1945 přešlo letiště na Ministerstvo obrany.
MAPA.
,
,
od prosince 1926 do 1939.
Byl zahájen plachtařský kurz. Zápisné bylo 100 Kč. Jednotlivé lekce probíhaly výdy v neděli odpoledne během osmi neděl. Navázala se spolupráce s Místní skupinou MLL v Jindřichově Hradci a Humpolci. Konečně byl zakoupen kluzák.
12.12.1937 se pokřtil kluzák Skaut Standard 37 (výr. č. 22) jménem Kamenice nad Lipou. Křtu se zúčastnil i ing. L. Elsnic.
,
. Odpoledne se
konaly lety na Slabově vršku a na Melíšku.
Za týden byl zahájen kurz "A". Instruktorem byl pan Janovský z Tábora.
V roce 1938 u Kamenice nad Lipou létal kluzák Skaut standard 37 s gondolou "Hradečák" jindřichohradeckého PO MLL. Kde to bylo?
V červenci 1938 ukončen kurz "A". Závěrečné zkoušky a vyřazení prvních adeptů plachtění: J. Brabce, J. Davida, J. Jíry, J. Komárka, J. Mikuly, V. Slámy, a J. Vacka. Poté mohli nosit odznak plachtařů.
Do pětinedělního kurzu na Ranou plachtaře Františka Vacka, který pak zastával funkci instruktora.
4.9.1938 byly zahájeny další dva běhy kurzu.
V neděli 11.9.1938 se na Dubičném sešlo asi 50 plachtařů z jižních Čech.
Všichni se těšili a připravovali na letecký den, naplánovaný na 25.9.1938, kterého se měli zúčastnit plachtaři z celých jižních Čech - Č. Budějovic, Jindřichova Hradce, Kamenice n. Lipou, Lišova, Tábora, Bechyně, Strakonic, Písku, Vodňan a další. Bohužel sílící agresivní politika sousedního Německa tuto akci zmařila.
----------- 30.9.1938 prezident Beneš zlomil národu páteř ----------
Výcvik byl prováděn i v zimě. Létalo na Slabově kopci (kde to je?) a na Melíšku 626 m n. m.
30.4.1945 Sověti shodili zbraně partyzánům ze Svazu partyzánských oddílů Za Prahu mezi osadami Lhota-Vlásenice - Pelec - Antonka u Kamenice nad Lipou. Zdroj.
Po válce se už létání neobnovilo.
20.5.1941 poškození školního letounu Kl 35 WNr. 1425 od pardubické FFS A/B 32 při nouzovém přistání u Lipice. Letoun poškozen ze 70 %. Ogefr. Gilbricht zraněn.
25.10.1944 v prostoru Lipice - Bitětice - Pejškov výsadek skupiny Dr. Miroslav Tyrš.
V dubnu 1945 se zřítil průzkumný letouny Bf 109 G-10/U1 od 1./NAGr. 14 na úbočí kopce Šanořín 543 m n. m., 2 km severně letiště Senožaty. Motor se zaryl 3 m hluboko. Letecká badatelna.
Místní skupiny MLL Pacov.
Armádní obrana proti letadlům AOPL. Podrobnosti.
Rota VKPL 81 a 85 s 2 cm VKPL vz.36 u 1. RD.
V ilegální organizaci Táborité (velitel J. Hojdar) byl od 13.11.1943 stíhací pilot Antip Jakovlevič Ponomarjov. (Dne 16.1.1942 byl sestřelen flakem a zajat. Dne 26.10.1943 utekl ze zajateckého tábora u Norimberka.) 26 октября 1943 г. Антип Яковлевич Пономарёв находясь в концлагере г. Нюрнберг совершил побег, примкнул к чехословацкой партизанской бригаде. 13.11.1943-15.05.1945 - партизан Партизанской бригады «Таборета» Чехословакия. В партизанском отряде в районе г. Табор, Поцов, Пельжинов, Иглава, Брно. Zdroj.
17.2.1945 po ztrátě orientace nouzové přistání Bf 109 G-10 WNr. 150860 "černá 6" od I./KG (J) 6 z Kbel. Poškození 30 %. Poškozený letoun byl převezen do opraven (Werft) v Německém Brodu, kde je zaznamenán ještě 5. 3. 1945.
MAPA. 21.4.1942 kroužilo nad Pelhřimovem několik hydroavionů. Létaly dosti nízko a jeden z nich v 10.30 hod. přistál na rybníku Stráž. Letoun Ar 196 "D1+EK" od 1./Aufklärungsgruppe 126 (See) letěl z Rangsdorfu u Berlína přes Vídeň až do cílové stanice v řecké Kavale. Pro poruchu motoru musel nouzově přistát. Rybník byl příliš malý, aby po opravě motoru z něj bylo možné opět odstartovat. Posádka Obfw. Kühnemund a Uffz. Heisig proto za pomoci místních četníků vyrozuměla nejbližší letiště v Německém Brodě, kam také vzápětí odcestovala. Opuštěné letadlo hlídali němečtí četníci z Pelhřimova. Dne 23.4.1942 přijeli montéři s vhodnými vozidly, letadlo rozmontovali a odvezli.
V ilegální organizaci Táborité (velitel J. Hojdar) byl od 13.11.1943 stíhací pilot Antip Jakovlevič Ponomarjov. (Dne 16.1.1942 byl sestřelen flakem a zajat. Dne 26.10.1943 utekl ze zajateckého tábora u Norimberka.) 26 октября 1943 г. Антип Яковлевич Пономарёв находясь в концлагере г. Нюрнберг совершил побег, примкнул к чехословацкой партизанской бригаде. 13.11.1943-15.05.1945 - партизан Партизанской бригады «Таборета» Чехословакия. В партизанском отряде в районе г. Табор, Поцов, Пельжинов, Иглава, Брно. Zdroj.
28.12.1944 po akci ve Skutči v 13.10 hod. nouzové přistání amerického stíhače P-51D S/N: 44-15357 "černá 43" "Stonewall II" od 318th FS, 325th FG, 15th USAAF z Itálie v městských sadech. Pilot 2/Lt William C. Margetss zemřel v nemocnici.
Místní skupina MLL Počátky.
13.8.1950 nehoda letounu Fairchild UC-61K c/n: 922, S/N: 43-14958 OK-ZER vlastníka MD, provozovaného Závodní skupinou aeroklubu Škodovy závody v Plzni. Letecká badatelna.
MAPA. Polní letiště.
Od léta 1945 letiště se vrátilo k zemědělskému využívání.
8.5.1945 odpoledne sedm
sovětských letounů třemi nálety zaútočilo na německý konvoj.
Vyhořelo 12 domů, čtvrtina obce ,
. Telčské
listy 6/2015.
"Dne 26.4.1945 v 16.30 hodin přiletělo od Ketkovic devět ruských letadel. Když byla nad Březníkem, zahájila proti nim střelbu protiletadlová děla umístěna v Sádovém za železniční tratí. Ruská letadla střelbu opětovala a zahájila bombardování obce v domnění, že německá děla jsou v ní nebo jejím okolí ukryta. Shozeny byly stovky malých bomb na pole od cihelny k Březníku a na obec velké bomby, které utvořily krátery až 4 metry hluboké. Velkých bomb bylo shozeno osm - jedna vybuchla v zahradě u Potůčků čp. 21 a dvě poblíž zahrady na polích. Další dopadly na zahradu Jana Musila čp. 20, zahradu Frant. Chadima čp. 12, na zahradu myslivny čp. 57, na zahradu Jar. Chadima čp. 56 a pole J. Krejčího. Na prostranství před farou a školou dopadlo 30 malých bomb. Na Volné straně byl zabit kůň rolníka J. Potůčka, rolník Frant. Kříž čp.15 přišel o dva koně. V obci nálet způsobil osm požárů - hořela kůlna J. Krejčího čp. 52, výměnek p. Dvořáka čp. 91, kolna a mlýn A. Jarolíma čp. 132, stodoly rolníků J. Staňka čp. 9, Fr. Kříže pč.15, Josefa Kříže čp. 17 a výměnek Sl. Valy čp. 19. Kromě toho byl demolován domek St. Šidly čp. 70 a smetena krytina z domu Frant. Kafky čp. 61. Zastřelen byl desetiletý žák František Řezanina čp. 168 (nar.1934) na dvoře Fr. Chadima čp. 90, kde se rodina ukrývala. Raněno bylo 15 občanů, které ošetřili dr. Jaroslav Kříž a dr. Černín nacházející se v obci. Ve III. třídě obecné školy při petrolejových lampách celou noc raněným odstraňoval z těl střepiny. Druhý den byli do nemocnice v Třebíči odvezeni Jiří Lysák (malá bomba mu vybuchla těsně za zády), Marie Nováčková, Jaromír Mužík čp. 28 (prostřelená ruka) a kočí Rudolf Kopuletý z čp. 15." Zdroj.
8.5.1945 letouny Il-2 od 5 шак, 5 ВА pod přikrytím stíhačů od 331 иад, 5 шак, 5 ВА zaútočily na německé jednotky u obce Mikulovice (okres Znojmo), Znojmo, Chvalatice (okres Znojmo), Velký Dešov, Litohoř. Deník bitevního korpusu.
20.10.1944 v 19.15 hod. asi 1 km S obce nouzově přistál pro nedostatek paliva Fw. von Schmitt s dopravním letounem Ju 52/3m "4V+PT" od 9./TG 3.
MAPA. Flugwache 24 (letecká hláska) podřízena Fluko Budweis. Leuchtfeuer Sonja, LF 40, světlomet. 8-10 mužů, stravování v Domamile.
18.12.1944 odbojáři z Domamile přerušili telefonní spojení. Podrobnosti.
3.9.1944 v 1.30 hod. se zřítil německý noční stíhač Do 217 J od II./NJG 101. Posádka Ofhr. Fred Lorenz, Gefr. Heiz Decker a Gefr. Günter Degenhardt zahynula. Letecká badatelna.
,
21.11.1929 letoun Fokker F.VIIa L-BAAI s pilotem Emanuelem Novotným od ČLS
nouzově přistál u obce Horek pro hustou mlhu. Vytržený motor a zlomený
trup.
28.8.1944 při přeletu svazu 15th USAAF z Itálie, jedno z letadel shodilo 6 tříštivých bomb nedaleko Chlístova. Zdroj.
Armádní obrana proti letadlům AOPL. Podrobnosti.
Rota VKPL 82 a 86 s 2 cm VKPL vz.36 u 2. RD.
Приказ
Верховного
Главнокомандующего
8 мая 1945 года
№ 367 Об
овладении в
Чехословакии
городами
Яромержице и
Зноймо и на
территории
Австрии
городами
Голлабрунн и
Штоккерау
летчики генерал-полковника авиации Горюнова 5 ВА
генерал-лейтенанта авиации Каманина 5 шак, 5 ВА
генерал-лейтенанта авиации Степичева 3 гшак, 5 ВА
генерал-лейтенанта авиации Подгорного 3 гиак, 5 ВА
полковника Гречко, полковника Сапрыкина 4 гшад, 5 шак, 5 ВА
полковника Клобукова 264 шад, 5 шак, 5 ВА
полковника Семененко 331 иад, 5 шак, 5 ВА
полковника Шутеева 7 гшад, 3 гшак, 5 ВА
полковника Чижикова 12 гшад, 3 гшак, 5 ВА
полковника Благовещенского 279 иад, 3 гшак, 5 ВА
полковника Тараненко 13 гиад, 3 гиак, 5 ВА
полковника Юдакова 14 гиад, 3 гиак, 5 ВА
полковника Гейбо 6 гиад, 3 гиак, 5 ВА
полковника Чанпалова 312 нлбад, 5 ВА
полковника Хмырова 218 бад, 5 ВА
V noci z 5. na 6.3.1945 byl sestřelen neznámý německý letoun.
MAPA.
14.8.1932 pořádal místní hasičský sbor za spolupráce Moravského
aeroklubu z Brna v Jemnici letecký den. ,
,
,
,
,
.
Při vyhlídkových letech se letoun Aero A 14.23 OK-AAX zřítil a v troskách zahynuli dva občané Jemnicka. Pilot
V. Kolařík byl těžce
raněn.
29.8.1944 v 15 hod. asi 1,5 km západně obce Jemnice nouzově přistál pro poruchu motoru Uffz. Paul Mang s Bf 109 od 9./JG 53.
MAPA. Flugwache 29 (letecká hláska) podřízena Fluko Brünn.
1.4.1945 zřícení letounu asi od KG(J) 27 z rakouských letišť. Letecká badatelna.
26.4.1945 na okraji pole těsně nad srázem do údolím řeky Jihlavy se zřítil Bf 109. Sestřely německých a sovětských stíhaček nad jižní Moravou.
18.3.1945 v 15.45 hod. He 111 H-16 WNr. 8260 "5J+AH" od I./KG 4 z Malacek byl sestřelen americkými Mustangy od 307th FS, 31st FG, 15 USAAF z Itálie. Z osmi mužů na palubě dva zahynuli a dva byli zraněni.
4.-5.5.1944 výsadek skupiny Operace Spelter.
8.5.1945 letouny Il-2 od 5 шак, 5 ВА pod přikrytím stíhačů od 331 иад, 5 шак, 5 ВА zaútočily na německé jednotky u obce Mikulovice (okres Znojmo), Znojmo, Chvalatice (okres Znojmo), Velký Dešov, Litohoř. Deník bitevního korpusu.
MAPA. Flugwache 23 (letecká hláska) podřízena Fluko Budweis.
V roce 1941 postavena měřičská věž.
MAPA. Flugwache ? (letecká hláska) podřízena Fluko Budweis. Telčské listy 09/2012.
V roce 1957 se zřítila.
V roce 1914 byl z iniciativy Johanna Schichta uspořádán tzv. Schichtův let s cenami v hodnotě 100 000 rak. korun. Trasa vedla z Wien-Aspern do Prahy, Terezína, Brna, Budapešti a zpět do Wien. Z Terezína se nepovinně mohlo letět ještě do Teplic a Ústí nad Labem a zpět. Vzhledem k pozornosti, jakou události věnoval tisk, to byla velmi účinná reklama firmy. Dne 19.4.1914 Mumb a Grünwald pro poruchu motoru přistáli nouzově u Moravských Budějovic.
V noci z 18.4. na 19.4.1945 v 21.50-22.02 hod. 43 bombardérů B-25 Mitchel od 15 гбад, 4 гбак, 18 ВА z letiště Tököl z výšky 1 500-1 700 m bombardovaly železniční nádraží ve Znojmě. Další bombardér měl za úkol zaútočit na vlaky na trati Znojmo - Moravské Budějovice. V době 21.52-22.01 hod. shodil na na vlak celkem 5 pum o celkové hmotnosti 1 750 kg. Vlak s palivem byl zapálen. Kde to bylo? Dokumenty bombardovací divize.
8.5.1945 kolem deváté hodiny zaútočila na Moravské Budějovice sovětská letadla od 5 ВА. Bomby dopadaly na Znojemské ulici, na střed města (hlavní komunikace na Jihlavu procházela středem města), na Jemnické ulici, ale také v prostoru kolem nádraží a na Pražské ulici. Moravské Budějovice měly v roce 1945 přibližně 1200 domů, bombardováním jich bylo zcela zničeno 21, dalších nejméně 25 domů bylo značně poškozeno.
Sovětská letadla útočila v okolí Moravských Budějovic na řadu dalších obcí: Běhařovice, Bítovánky, Bohutice, Citonice, Ctidružice, Čáslavice, Dalešice, Dobelice, Džbánice, Grešlové Mýto, Hostěradice, Hrotovice, Kojetice, Lechovice, Miroslav, Moravský Krumlov, Mramotice, Olbramkostel (exploze vagonu naloženého municí zdemolovala nádraží), Štěpkov, Trstěnice, Výrovice, Želetavu a Žerotice. Podrobnosti.
V neděli 6.5.1945 v pozdních odpoledních hodinách přelétl nad Moravským Krumlovem malý průzkumný dvojplošník Po-2 od 5 ВА. V té době se zde ještě nacházelo německé vojsko, ale k večeru už odjelo. Ráno, 7.5.1945, bylo město napadeno první vlnou leteckého bombardování. Nastala obrovská panika. Každý, kdo mohl, rychle z města ujížděl, nebo se alespoň ukryl v protiletadlovém krytu. Následovaly další vlny bombardování, které s přestávkami pokračovaly až do nočních hodin. Podle pamětníků bylo město napadeno dvoumotorovými letadly. Vyhořelo 114 domů až do základů, 143 domů bylo těžce poškozeno a 126 lehce. Z celkového počtu 502 domů jich bylo zasaženo 383 – což znamená, že plné tři čtvrtiny Moravského Krumlova ležely v troskách. Zahynulo 14 nebo 15 lidí. Podrobnosti.
Polní letiště v roce 1938. Kde?
17.4.1945 sovětský stíhač na Jak-3 od 5 ВА sestřelil německý bitevní stroj Fw 190 F od II./SG 4 nad obcí Hustopeče. Poškozený stroj dopadl u Náměšti nad Oslavou. Pilot Adolf Rohde zahynul a byl pohřben v Náměšti nad Oslavou. Letecká badatelna.
Útoky
bitevních Il-2 od od 130
гшап, 7
гшад, 3
гшак, 5
ВА.
Zdroj.
7.5.1945 bombardování Náměště nad nad Oslavou a vedení průzkumu - Znojmo, České Budějovice, Melk a Bruck bombardéry A-20G Boston od od 244 бад, 17 ВА z letiště Trausdorf an der Wulka v Rakousku a letiště Röjtökmuzsaj v Maďarsku, přikryté stíhačkami od 288 иад, 10 шак, 17 ВА. Deník bombardovací divize.
7.5.1945 v 19 hod. sovětské bombardéry bombardovaly Náměšť nad Oslavou. Zničeny skleníky v zámecké zahradě, hospodářské budovy na faře, vyhořely tři stodoly a silně poškozeno bylo i několik domů v ulici ke hřbitovu. Poškozena byla i škola. Rozbita sta oken v celém městě. Tento nálet bohužel nepřežila jedna obyvatelka města. Zdroj.
9.5.1945 letouny Il-2 od 5 шак, 5 ВА pod přikrytím stíhačů od 331 иад, 5 шак, 5 ВА zaútočily na německé jednotky u obce Velká Bíteš (okres Žďár nad Sázavou), Nové Město, Přibyslav (okres Havlíčkův Brod), Bohdalov (okres Žďár nad Sázavou), Náměšť nad Oslavou. Deník bitevního korpusu.
V únoru 1945 přistálo nouzově německé letadlo ve Služanově u kapličky Zdroj
MAPA. Flugwache 28 (letecká hláska) podřízena Fluko Brünn. Kde se nacházela?
Západně obce Římova plocha pro shozy materiálu pro skupinu Operace Spelter. Signalizační znak bylo písmeno T, krycí název "Okurek" a heslo pro je jí spuštění znělo "Mužně vpřed".
8.4.1945 americký letoun od 2641st Special Group (Provisional) shodil 6 kontejnerů se zbraněmi. Poté odbojáři zhasli světla a tak dalších 18 kontejnerů Američani shodili do obce Babice. Podrobnosti.
18.3.1945 v 16 hod. He 111 H-16 WNr. 162420 "5J+DB" od I./KG 4 z Malacek byl sestřelen americkými Mustangy od 307th FS, 31st FG, 15th USAAF z Itálie. Z devíti mužů na palubě zři zahynuli a ostatní byli zraněni. Na poli byli zraněny dvě ženy. Letecká badatelna.
Západně obce Šašovice, u lomu Trohraný plocha pro shozy materiálu pro skupinu Operace Spelter.
25.4.1945 americký letoun od 2641st Special Group (Provisional) shodil kontejnery se zbraněmi. Podrobnosti.
1.4.1945 zřícení letounu asi od KG (J) 27 z rakouských letišť. Kde?
25.7.1944 při útoku na americký svaz u Vídně byl Me 410 A-1 od II./ZG 76 z Malacek poškozen a v 10.15 hod. nouzově přistál. Pilot Lt. Ulrich Neitzke i jeho radista/střelec bez zranění.
23.7.1925 letoun Aero A 14.16 L-BARW od ČSA nouzově přistál.
12.4.1927 letoun
Aero DH.50A L-BAHA s pilotem Sedlářem od ČSA
přistál u Želetavy. Při vzletu letoun byl poškozen z důvodu poruchy
motoru.
8.5.1945 sovětské letouny zaútočily na německý konvoj.
MAPA.
Od roku 1930 letecký světelný maják
číslo
8 pro lety na trase Praha - Brno - Bratislava. (Celkem postaveno 17 majáků.)
(Výška stožáru 25 m.)
10.6.1923 v pátek dopoledne okolo 9 hodiny proběhlo nouzové přistání vojenského letadla. Npor. Otto Bayer od Leteckého pluku 2 (asi Letecká rota 33) z Olomouce zachytil o koruny stromů a dopadl na pole. Pilot byl vážně zraněn. Prvotní ošetření provedl MUDr. Vejrosta.
9.5.1945 letouny Il-2 od 5 шак, 5 ВА pod přikrytím stíhačů od 331 иад, 5 шак, 5 ВА zaútočily na německé jednotky u obce Velká Bíteš, Nové Město (okres Třebíč), Přibyslav (okres Havlíčkův Brod), Bohdalov, Náměšť nad Oslavou (okres Třebíč). Deník bitevního korpusu.
31.5.1930 letoun DH 50 L-BAHD s pilotem K. Brabencem a mechanikem Krupkou
od ČSA nouzově přistál u Bojanova pro vysazení motoru.
,
,
od prosince 1926 do 1939.
Výstavba letiště pro posilové letecké jednotky.
---------- 30.9.1938 prezident Beneš zlomil národu páteř ----------
Ve Zprávě MNO hlavního štábu pro parlament z 29.11.1938 je stav letišť v ČSR. Letiště, které se po provedené revisi programu dobudovávají, jakožto nezbytně nutná. Vojenská pomocná letiště a současně veřejná civilní pomocné letiště. Těchto letišť je nutně třeba jak pro účely vojenské, tak i civilních dopravních společností, četnického letectva a sportovního letectva. Jsou to Jičín, Kralupy nad Vltavou, Jihlava, Benešov - Nesvačily, Poděbrady, Skuteč, Kolín, Boskovice, Bystřice nad Pernštejnem, Poprad, Liptovský Sv. Mikuláš, Kežmarok - Spišská Belá, Štubnianské Teplice (od roku 1946 Turčianské Teplice), Muráň, Turčianský Sv. Martin, Senica n/M, Chust, Prešov, Ružomberok.
22.3.1945 výsadek skupiny Operace Bauxite.Výsadek zabezpečila pomocí radiomajáku Eureka skupina Operace Tungstein.
MAPA.
Kopec Horka 661 m n m byl vybrán v roce 1930 Ministerstvem veřejných prací a ČSA pro vybudování
leteckého světelného majáku číslo
9 pro lety na trase Praha - Brno - Bratislava. (Celkem postaveno 17 majáků.)
(Výška stožáru 25 m.) ,
.
12.8.1924 po 10 hod nouzové přistání letounu Blériot-SPAD S.46/66 F-AEHM,výrobní číslo No.35 společnosti CFRNA z důvodu špatné orientace na trati Praha - Vídeň. Pilot Luis Guidon. Pro nevhodný terén se pilotovi nepodařilo opětovně odstartovat, proto zanechal letadlo pod dozorem několika lidí z Markvartic a díky rolníkovi, p. Františku Daňhelovi, který jej odvezl i z poštovním balíkem na nejbližší železniční stanici do Okříšek. Zde pokračoval zpět do Prahy. Dne 21.8. přijeli tři technici z Prahy letoun rozebrat a převézti na nádraží do Jihlavy a po kolejích zpět do Prahy.
V noci z 31.3. na 1.4.1945 v 21.57-22.02 hod. 2 letouny B-25 od 14 гбад, 4 гбак, 18 ВА z výšky 800 m shodily14 PDM o celkové hmotnosti 1 750 kg nákladu ve prospěch československých partyzánů na u obce Chlébské (cíl č. 3). Deník bombardovacího korpusu.
V noci z 2.4. na 3.4.1945 v 23.33 hod. letoun Li-2 od 54 бад, 4 гбак, 18 ВА z Krosna z výšky 600 m shodil 11 agentů a 250 kg nákladu ve prospěch štábu partyzánského hnutí při Vojenském sovětu 4. UF na u obce Chlévské, 34 km severozápadně Brna. Deník bombardovacího korpusu.
V noci z 11.4. na 12.4.1945 v 23.50-00.10 hod. letoun Li-2 od 4 гбак, 18 ВА z výšky 400 m shodil 1 500 kg nákladu ve prospěch štábu partyzánského hnutí při Vojenském sovětu 4. UF na u obce Chlévské, 34 km severozápadně Brna. Deník bombardovacího korpusu.
V noci z 11.4. na 12.4.1945 v 23.50-00.10 hod. letoun Li-2 od 4 гбак, 18 ВА z výšky 400 m shodil 1 500 kg nákladu ve prospěch štábu partyzánského hnutí při Vojenském sovětu 4. UF na u obce Chlévské, 34 km severozápadně Brna. Deník bombardovacího korpusu.
V noci z 16.4. na 17.4.1945 v 23.16-23.40 hod. 2 letouny Li-2 od 54 бад, 4 гбак, 18 ВА z výšky 400 m shodily 3 000 kg nákladu ve prospěch československých partyzánů na u obce Chlévské, 34 km severozápadně Brna. Deník bombardovacího korpusu.
27.9.1938 zahynul navigátor por. Jaromír Durdík, střelec čet. František Heřman od Polní letky 81. Pilot rtm. J. Pimmer a čet. J. Řaka zraněni. Náraz letounu MB.200.14 do kopce Svatá Hora při nočním letu. Letecká badatelna.
MAPA. Flugwache 17 F (letecká hláska) podřízena Fluko Brünn. Kde se nacházela?
9.5.1945 útok osmi letounů Il-2 od 92 гшап, 4 гшад, 5 шак, 5 ВА na německou autokolonu v obci. Deník bitevního korpusu. Vidím rozbitý baráky a Němci jedou nerušeně dále. Je to vůbec obec Ostrov nad Oslavou?
5.3.1944 se na Kovandově kopci zřítil německý letoun Ju 88 A-4 WNr. 822579 "L1+AX" od LG 1. Uffz. Rudolf Walter Kühnel zahynul, ostatní členové se zachránili pomocí padáků. Letecká badatelna.
Polní letiště.
30.8.1930 od 6.30 hodiny ráno procházelo Poděšínem vojsko 5. pěší divize českobudějovické. Byl to tamní 1. pěší pluk Mistra Jana Husa, 20. pěší pluk jindřichohradecký, 5. pluk polního dělostřelectva z Českých Budějovic, horské dělostřelectvo a příslušný telegrafní oddělení. Vojenské letiště pro 12 aeroplánů, zřízeno bylo u dvora Ovčína na pozemcích M. Klusáčka. Denně od rána do večera manévrovalo se letecké oddělení v našem okolí a bylo tedy v Poděšíně několik dní rušno. Podrobnosti.
Vysílačka oddílu Dr. Miroslav Tyrš ve Věstíně žádala Rudou armádu o zbraně. Tyto byly shozeny v noci z Bílé soboty na Hod boží velikonoční, ze dne 31.3. na 1.4.1945. Po celou noc bylo slyšet hukot letadel a světelné signály bylo vidět na Závrší. Hned této noci vydalo se několik místních pomocníků partyzánů a sice František Polach, František Prosecký, Jaroslav Řehůřek, Borek Čermák, Oldřich Fučík, Antonín Holcner, Ladislav Peša a j. na Závrší a tyto padáky a pytle se zbraněmi schovávali do bezpečí, aby se nedostaly do rukou Němců. Nálezy padáků byly od Kozin, přes Pochopovu skalu ke Lhotě a do Lamačů. Olešničtí sklidili 17 pytlů, v každém bylo 10 pušek a 1 000 nábojů. Jeden pytel spadl na pole Vlad. Baky u cesty ke Lhotě. Tento nebyl uklizen a příští den ho němečtí vojáci z Olešnice odnesli do školy. Nalezené zbraně dostali partyzáni skupin Jermak a Tyrš. U skupiny Jermak zprostředkoval František Polach, u skupiny Tyrš zase Oldřich Fučík. Zdroj.
2.12.1949 por. let. Miloš Hrbek a rt. Leopold Kozák s letounem Avia CS-99, výr. č. 524 "JP-14" od LP 7 během přeletu z Brna do Prahy ve špatném počasí narazili do kopce a zahynuli. Letecká badatelna.
MAPA. Od roku 1930 letecký světelný maják číslo 7 pro lety na trase Praha - Brno - Bratislava. (Celkem postaveno 17 majáků.)
26.4.1945 těsně po poledni přiletěla nad obec Říčany (okres Brno-venkov) dvě německá letadla (Fw 190 z letiště Stichovice ?) a došlo k leteckému souboji se sovětskými stihači. Výsledkem souboje bylo poškozené německé letadlo, které odlétlo směrem k Tišnovu, zanechávajíc za sebou pásy dýmu. V poslední chvíli vyskočil pilot z letadla a nedlouho po jeho seskoku se letadlo zřítilo. Mohutný sloup dýmu byl posledním upozorněním na jeho pád. Zdroj. 26.4.1945 o 2 1/2 hod. odp. byl nad Olešnicí (okres Blansko) sveden letecký souboj. Tři ruská letadla pronásledovala jedno německé. Střelbou z kulometu byla poškozena střecha na některých domech v Hliníkách a na Mor. straně. K úrazu na štěstí nedošlo. Německé letadlo bylo pak sestřeleno nad rovečínským katastrem. Pilot se zachránil a šel do Rovečného na poštovní úřad. Spojení se světem ale bylo přerušeno. Když se potom vracel k letadlu, byli zde již partyzáni, kteří jej zastřelili. Zdroj. 26 апреля 1945 года. Безмельцев Иван Иванович. Сбил ФВ-190 северо-восточнее Брно. Letec Ivan Ivanovič Bezmelcev sestřelil Fw 190 severovýchodně Brna (?). Zdroj od 179 гиап, 14 гиад, 3 гиак, 5 ВА z letiště Hodonín. Sestřely německých a sovětských stíhaček nad jižní Moravou.
V noci z 25.4. na 26.4.1945 v 22.25 hod. letoun Li-2 od 54 бад, 4 гбак, 18 ВА z výšky 400 m vysadil 4 osoby a 400 kg nákladu ve prospěch RO 4. UF u obce Skorotice. Deník bombardovacího korpusu.
Od 1.7.1941 ozdravovna Lager Buchtaberg. Výstavba objektů.
Později pro Luftwaffe Sanatorim Buchtaberg.
26.7.1940 se zřítil letoun Ju 52/3m od FFS C 13. Gefr. Dölitsch Rudolf, Uffz Horst Fritz a další 4 osoby zahynuly. Letecká badatelna.
26.3.1945 sovětské výsadky Kirov a Vpřed.
9.5.1945
v 10.30 hod. napadla skupina čtyř sovětských letadel Svratku a sousední
obec Svratouch (okres Chrudim). Letadla
letěla od Herálce směrem na Čachnov,
vrátila se nad Svratouch
a začala obec ostřelovat z palubních
zbraní a shazovat pumy. Mnoho domů bylo poškozeno a dvě osoby zraněny.
Odtud letadla pokračovala nad
Svratku. Pumy zasáhly hlavní
křižovatku města a za oběť jim padla továrna Jana Berounského s prodejnou firmy
Baťa a přilehlé domy č. p. 50, 49 a hostinec č. p. 48. Dále byla poškozena řada
domů v ulicích Libušina, Poděbradova, Palackého, Na Náhoně a Račanská. Náletem
byly úplně zničeny čtyři domy a dalších 38 jich bylo více či méně poškozeno.
Celková škoda na zničeném majetku byla vyčíslena na 2,5 miliónu tehdejších
korun.
,
Zdroj.
9.5.1945 letouny Il-2 od 5 шак, 5 ВА pod přikrytím stíhačů od 331 иад, 5 шак, 5 ВА zaútočily na německé jednotky u obce Velká Bíteš, Nové Město (okres Třebíč), Přibyslav (okres Havlíčkův Brod), Bohdalov, Náměšť nad Oslavou (okres Třebíč). Deník bitevního korpusu.
MAPA. Flugwache 22 F (letecká hláska) podřízena Fluko Brünn. Kde se nacházela? Kóta 551 m n m, 2 km SZ Velkého Meziříčí.
18.4.1945 asi 8 km JZ Velkého Meziříčí americký letoun od 2641st Special Group (Provisional) shodil zbraně pro skupinu Věra.
V noci z 31.3. na 1.4.1945 v 21.57-22.02 hod. 4 letouny B-25 od 14 гбад, 4 гбак, 18 ВА z výšky 700 m shozeno 28 PDM o celkové hmotnosti 3 500 kg nákladu ve prospěch československých partyzánů na u obce Věstín (cíl č. 4). Deník bombardovacího korpusu.
31.3.1945 tři letouny shodily na 40 zásobníků do blízkosti plochy a dalších 14 o desítku km dále. Většina zásobníků byla nalezena, převzata a ukryta. Dodávka zbraní umožnila skupině Dr. Miroslav Tyrš rozvinout aktivní bojovou činnost.
Připomínky, doplnění a staré fotografie mi posílejte na BorivojCech@seznam.cz.