18.04.2025
Známé letiště a plochy v kraji.
Byla tady letecká hláska? V seznamu brněnských hlásek chybí č. 9. MAPA známých leteckých hlásek poblíž.
Světlomet Leuchtfeuer Rudolf. LF 41. Byl tu?
25.8.1944 nehoda letounu Ju 87 D-3 WNr. 2609 "52" od 1./SG 101 z Vyškova. Pilot Fw. Albin Künzel se zranil.
18.7.1945 se vracela celá eskadrila letounů Pe-2 od 81 гбап a 82 гбап, 1 гбад, 6 гбак, 2 ВА z letiště ve Vídni do Moskvy na přehlídku. Trasa letu byla Wien - Lvov - Moskva. Dva letouny se srazily a zřítily.
Posádka stroje 81 гбап - velitel roje pilot gardový lejtěnant Parfirij Iljič Noskov, navigátor gardový lejtěnant Petr Nikolajevič Kulyžskij, střelec-radista gardový seržant Raunist a mechanik gardový lejtěnant Georgij Grigorjevič Kopotov.
Posádka stroje 82 гбап - velitel roje pilot gardový lejtěnant Jevgenij Vasilevič Abrosimov, navigátor Genadij Andrejevič Bogatov, technik starší lejtěnant Vitalij Andrejevič Korsikov a mechanik gardový stáršij lejtěnant Vasilij Pavlovič Saveljev. Jeden dopadl v blízkosti stejnojmenné hájovny a druhý na Gavendovu skálu. Letecká badatelna.
10.9.1941 výsadek skupiny S-1/R.
4.5.1945 v 12.15-13.25 nad Hošticemi
gardový padpalkovnik Kudelja od 31 гиап,
6
гиад, 3
гиак,
5
ВА sestřelil
rumunského pilota Dimitru Baciu na stíhačce Bf 109 G-6 "9" od Grupul
1 Vanatoare z letiště Piešťany, který
se zřítil (nouzově přistál) 8 km jižně Kojetína (okres Přerov). Kde?
Přehled bojové činnosti pluku.
,
,
,
.
Přehled bojové činnosti pluku za duben 1945.
Luftwaffe provozovala letiště: Wien(?) 23 letounů, Prostějov 42 letounů, Olomouc 19 letounů, Vyškov 5 Bf 109, Hranice (35 km východně Olomouce) 15 letounů, Hulín (30 km východně Vyškova) 6 letounů, Kroměříž 10 letounů, České Budějovice 35 letounů, Eferding (20 km západně Linz) 135 letounů, Wels (25 km jihozápadně Linz) 45 letounů, Hörsching (12 km jihozápadně Linz) 117 letounů, Markersdorf (22 km východně St. Pölten) 53 letounů, Zeltweg 10 letounů, Plzeň 15 letounů. MAPA. Asi jednotlivý sovětští průzkumníci označovali ten samý provoz na letišti Kroměříž jednou jako Kroměříž a jindy jako Hulín.
16.4.1945 odpoledne rumunské bombardéry z Miskolc či Zvolen či Piešťany (?) bombardovaly Hulín.
20.7.1944 srážka dvou Focke Wulf Fw 56 A Stösser WNr. 1878 a WNr. 0910 od 6./SG 101 z letiště Baťov. V letounu WNr. 0910 zahynul Ogefr. Wolfgang Lehmann. Letecká badatelna.
5.3.1944 v 15 hod. nouzové přistání letounu Bü 181 "PO+QK" od Luftkriegsschule 7 z rakouského letiště Tulln po ztrátě orientace. Letoun bez poškození. Pilot Uffz. Richard Ruster nezraněn.
20.4.1944 v 10.15 hod. německý letoun Fw 190 G-3 WNr. 160678 "bílá 17" od 1./SG 152 z Prostějova za nízké oblačnosti zachytil o stromy a narazil do svahu. Pilot Uffz. Anton Libera zahynul. Letecká badatelna.
8.8.1944 v 10.35 hod. nouzové přistání letounu Ar 96 "66" WNr. 4439" od 2./SG 101 z Vyškova. Pilot Uffz. Gert Hannesen lehce zraněn. Letoun zničen z 50 %.
8.8.1944 v 17.05 hod. nouzové přistání letounu Ar 96 "63" od 2./SG 101 z Vyškova. Pilot Gefr. Gerhart Dörfer lehce zraněn. Letoun lehce poškozen.
V roce 1944 začalo Německo mít citelný nedostatek strategických surovin. Proto bylo vypsáno mnoho technických zadání na modifikaci zavedených typů letadel, v kterých by se co nejvíce nedostatkových surovin nahradilo dřevem a plátnem. Tak vznikl i projekt cvičného letadla Ar 396. Koncepce letounu se velmi podobala úspěšnému a velmi rozšířenému Ar 96 B. Konstruktéři použili kov pouze na část trupu s kabinou, zbytek konstrukce byl dřevěný. Tvary byly zjednodušené, aby výroba nebyla zbytečně náročná. Mateřská firma předala projekt do Francie do továrny SIPA u Paříže. Po vylodění Spojenců byl tento závod ohrožen a proto se výroba přesunula do továren Avia a Letov v Praze. Zde také došlo k zalétání prototypu Ar 396 s motorem Argus As 441. Finální montáž v závodě Flugzeugwerke Letov A.G., Prag, Werk I. Prag-Letnian. Střední část trupu, svařovaná z ocelových trubek a potažena tenkým ocelovým plechem, měl vyrábět pobočný závod v Pečkách (okres Kolín), kovový centroplán křídla v Avia AG für Flugzeugindustrie, Prague-Letnian a zhotovení dřevěných částí bylo zadáno: 1) zadní část trupu u firmy Mráz v Chocni, která už v roce 1943 postavila na 50 zadních částí, 2) pro výrobu dřevěných částí křídla měl být u nábytkářské firmy Thonet-Mundus v Koryčanech zřízen pobočný závod patřící pod Avia AG für Flugzeugindustrie, Prague-Letnian. Vyrobeno asi jen 12 kusů se známými sériovými čísly.
19.4.1945 letouny Il-2 od 5 шак, 5 ВА pod přikrytím stíhačů od 331 иад, 5 шак, 5 ВА zaútočily na německé jednotky u obce Křenovice (okres Vyškov), Třebomyslice (okres Brno-venkov), Měnín (okres Brno-venkov), Tikovice (okres Brno-venkov), Lískovec, Modřice (okres Brno-venkov). Deník bitevního korpusu.
23.3.1945 výsadek skupiny Orel.
13.5.1944 se ve špatném počasí zřítil německý letoun Fw 56 A-1 WNr. 1629 "KG+NO" od II./SG 101 z Vyškova. Pilot Gefreiter Gerhard Horst Mossler zahynul. Letecká badatelna.
22.8.1944 byl sestřelen P-51B Mustang od 309nd FS, 31st FG, 15th USAAF z Itálie. Pilot 2/Lt Charles W. Bratton se zachránil pomocí padáku a byl zajat. Letecká badatelna.
2.9.1926 zahynuli pilot des. Vilém Mikšík asi od Letky 1 a pozorovatel npor. Zdeněk Fleissig od Pěšího pluku 35, v letounu Aero A 12.64 při závěrečných cvičeních divisních.
11.10.1944 v Hostýnských vrších u Rajnochovic havaroval dvoumístný cvičný letoun Arado Ar 96 B WNr. 450673. Během vyhlášení poplachu si jej na továrním letišti v Čakovicích kolem 16.00 h „osedlali" dva čeští pracovníci letecké továrny Avia. Po startu s ním zamířili na povstalecké Slovensko. Aby unikli pozornosti, volili let v malé výšce, což se jim však stalo osudné. V důsledku špatné viditelnosti vrazili do terénní vyvýšeniny. Předválečný pilot, Josef Kužela, který seděl za řízením, při havárii zahynul. Jeho „spolucestující", Jiří Matička utrpěl vážná zranění. Na gestapu měl co vysvětlovat, ale hájil se tvrzením, že jej Kužela unesl.
MAPA. Flugwache 8 (letecká hláska) podřízena Fluko Brünn. Kde se nacházela?
22.8.1944 v 11.45 hod. německý Bf 109 sestřelil americký P-51D Mustang S/N: 44-13431 "QP-V" od 2nd FS, 52nd FG, 15th USAAF z Itálie. Pilot 1/Lt James E. Hoffman Jr. zahynul. Letecká badatelna.
V roce 1895 profesor brněnské VŠ technické Jiří (Georg) Welner měřil charakteristiky vrtulí.
22.8.1944 kolem 12.30 hod. německý Bf 109 sestřelil americký P-51B "WZ-" od 309th FS, 31st FG, 15th USAAF z Itálie. Pilot 2/Lt Charlese W. Bratton se zachránil na padáku a byl zajat.
4.5.1940 po srážce ve vzduchu zřícení letounu Ju 87 A od Sturzkampffliegerschule 2 z Otrokovic. Posádka zahynula. Druhý letoun přistál u Cvrčovic. Letecká badatelna.
7.5.1945 podnikla rumunská bitevní Grupul 8 Asalt / Picaj dvě bojové akce. Čtyři Hs 129 a tři Ju 87 této jednotky doprovázelo osm Bf 109 od stíhací Grupul 9 Vanatoare z letiště Piešťany. Během útoku Štuk na nádraží v Prostějově byl německým flakem těžce zasažen letoun Bf 109 G-6, který pilotoval Adj. av. Gheorghe /Ghitu/ Scordila. Ohlásil ve výšce 2 000 m rádiem, že byl zasažen, vynechává mu motor a musí nouzově přistát. Pilot si v kopcovitém terénu vybral k nouzovému přistání relativně rovný pruh pastvin severně od obce Divoky (okres Kroměříž). Letoun rozbit, pilot nezraněn. Druhý den vrátil ke své jednotce. Letecká badatelna.
29.8.1944 během náletu na
Moravskou Ostravu nouzové přistání Bf 109 G "bílá 6" od
1./JG
302. Pilot Uffz. Willi Reschke nezraněn. ,
,
,
. Podrobnosti.
Letecká badatelna.
MAPA. Flugwache 11 (letecká hláska) podřízena Fluko Brünn. Kde se nacházela?
1.5.1919 z důvodu vysazení motoru nehoda letadla Hansa-Brandenburg C. I 26.17 u Buchlovic. Pilot Rudolf Horáček a pozorovatel poručík František Köhler od Polní letecké setniny 1 z Mařatic. Fotky.
8.4.1945 major Pozdňakov
od 513
иап, 331
иад, 5
шак, 5
ВА sestřelil
Hs 126.
Ten se zřítil do lesa severně obce.
Přehled bojové činnosti pluku.
Nikdo nic neví.
30.12.1944 v 11.45 hod. se zřítil německý letoun Fw 190 F-8 WNr. 932891 "bílá 10" od SG 151 z Prostějova. Pilot Fähnrich Ernst Bolanz zahynul.
10.2.1945 výsadek skupiny Solovjev.
22.8.1944 ve 12.00 hod. pád bombardéru B-24H Liberator S/N: 42-50403 od 759th BS, 459th BG, 304th BW, 15th USAAF z Itálie. Posádka velitele 1/Lt Williama A. Sykese se zachránila pomocí padáků. Letecká badatelna.
21.2.1945 vysazení skupiny Uličný.
29.8.1944 během náletu na Moravskou Ostravu byl v 10.45 hod. sestřelen bombardér B-17G S/N: 42-32048 "Queen" od 20th BS, 2nd BG, 5th BW, 15th USAAF z Itálie. Padákem se zachránil pouze druhý pilot z desetičlenné posádky velitele 2/Lt Jamese A. Weilera. Podrobnosti. Letecká badatelna.
"Das ist meine Arbeit." Vítěz nad létající pevností.
11.8.1938 rt. Otto Hanzlíček zraněn při nouzovém přistání pro poruchu motoru letounu Avia Bš.122.29.
V srpnu a září 1944 pozorovali obyvatelé Nivnice četné přelety amerických bombardérů. Na věž kostela byla umístěna poplašná siréna, která by upozorňovala obyvatele na blížící se nebezpečí.
18.12.1944 bombardér od 15th USAAF z Itálie shodil sedm bomb (nouzový odhoz), z nichž šest vybuchlo. 13 domů bylo poškozeno velmi těžce a 64 domů i s kaplí sv. Jana lehce
16.4.1945 odpoledne sovětská a rumunská letadla bombardovala střed obce, protože kolem fary a kostela byla zaparkovaná německá auta.
V noci z 22. na 23.3.1945 letouny Handley Page Halifax od No. 148 Squadron RAF shodili po 12 kontejnerech a 7 balících na plochy SRNEC u Bzence (okres Hodonín) a OREL u Ostrožské Nové Vsi pro skupinu Operace Carbon. Za svízelných podmínek jej přijímala kvůli utajení pod vedením nadporučíka v záloze Vladimíra Adama pouze devítičlenná skupina, která rovněž čekala pouze poloviční náklad. V zavodněném terénu s mnoha stromy část shozu skončila ve vodě a v korunách stromů a tak se odbojáři tvrdě nadřeli, než se jim alespoň část shozu podařilo zajistit. Zachráněná část byla navíc rozdělena k základnímu vyzbrojení třem místním skupinám Carbonu. Zdroj.
V noci z 24. na 25.3.1945 letouny Handley Page Halifax od No. 148 Squadron RAF shodili 12 kontejnerů a 7 balíků pro skupinu Operace Carbon v Osvětimanech téměř 1,5 km od přijímací plochy DUNAJ za lesík u Zálešákova mlýna a část spadla do hruškovského statku. Deset mužů z příjmové skupiny v čele s učitelem Ladislavem Šmídem se pokusilo zachránit, co se dalo. Na místě dopadu se pokusili zásobníky zakopat, ale protože narazili na skálu, odnášeli materiál do blízkého lesíka, kde jej provizorně zamaskovali. Zde byl na základě upozornění některých občanů materiál zajištěn při rozsáhlé razii německých jednotek. Odbojářům se podařilo zachránit pouze 5 samopalů Stengun, 1 vojenský plášť, 1 000 nábojů a 40 kg plastické trhaviny. Zdroj.
13.12.1947 v mlze v Chřibech se zřítil letoun C-2.32 od LP 44. Škpt. Bičanovský a npor. Goč zahynuli. Letecká badatelna.
27.6.1942 v 12.20 hod. se pro technickou závadu zřítil německý letoun Bf 109 G-2 WNr. 13408 "GT+WH" od Luftzeuggruppe 17.
V noci z 1. na 2.4.1945 u Popovic na plochu PONDĚLÍ dopadl shoz zbraní prakticky „na jedničku“, přestože se u jednoho zásobníku neotevřel padák a při volném pádu byl jeho obsah (kulometné střelivo zničen). Shoz tentokrát z amerického bombardéru B-24 Liberator (16 kontejnerů a 8 balíků o váze 4,9 tuny!) od od 859th BS, 2641st Special Group (Provisional) obsahoval 4 lehké kulomety Bren, 35 Stengunů, 30 pušek, 108 ručních granátů, střelivo, 500 kg výbušnin a další vojenský materiál. Pod velením učitele Josefa Konečného jej zde přijímala dobře organizovaná třicetičlenná skupina, vyzbrojená zbraněmi, které získala přepadem maďarských vojáků v Kunovicích před dvěma týdny. Právě skupina Operace Carbon Popovice velice úspěšně použila shozené zbraně použít v závěrečných bojích s okupanty. Zdroj.
29.8.1944 během náletu na Moravskou Ostravu by v 10.50 hod. sestřelen bombardér B-17G S/N: 42-97159 "Tail End Charlie" od 20th BS, 2nd BG, 5th BW, 15th USAAF z Itálie. Pomocí padáků se zachránilo osm členů z desetičlenné posádky velitele 1/Lt Williama S. Tuneho. Podrobnosti.
31.8.1944 v 14 hod. měli na hřbitově v Rudicích pohřeb spodní střelec Sgt. Joseph Marinello a bombometčík 2/Lt Russell W. Meyreck.
Do konce války se v Přečkovicích u rodiny Pešátových skrýval levý boční střelec S/Sgt Joseph E. Sallings.
19.2.1924 rtm. Andrej Beleš měl nehodu s letounem SPAD S.VII v.č. 11544 při přeletu z Nitry.
MAPA. Flugwache 35 (letecká hláska) podřízena Fluko Brünn. Kde se nacházela?
28.9.1947 letecký den.
MAPA.
Flugwache 12 (letecká hláska) podřízena Fluko Brünn.
Zbytky jsou vidět u nově postavené rozhledny.
26.4.1945 zřícení rumunského stíhacího bombardéru IAR 81 "308" od Grupul 2 vânătoare z Piešťan. Pilot Adj. av. Constantin Prisacaru zahynul. Letecká badatelna.
Flugmelde-Meßzug Unke
Funkmeßstellung 1. Ordnung Topolna (radiolokační ústředna 1. řádu) s krycím názvem Topolna.
Flugwache (letecká hláska) podřízena Fluko Brünn.
od 27.12.1921 do prosince
1926.
MAPA. Od 6.3.1923 Letecká povětrnostní stanice 8 Uherský Brod.
,
,
od prosince 1926 do 1939.
V březnu 1928 se Letecká povětrnostní stanice 8 Uherský Brod přesunula do Uherského Hradiště.
V roce 1935 „Česká zbrojovka, akciová společnost v Praze s továrnou ve Strakonicích“ se souhlasem MNO zakoupila dvacetihektarový pozemek v Uherském Brodě a v červnu 1936 vybrala pro provedení stavby firmu plzeňského stavitele Karla Bubly. Uherskobrodská městská rada schvaluje dne 22.7.1936 stavbu nového závodu s podmínkami podle uzavřené kupní smlouvy pozemků mezi městem Uherský Brod a Českou zbrojovkou Strakonice. Dne 28.7.1936 je proveden první výkop a tím zahájena výstavba nového závodu v Uherském Brodě.Česká zbrojovka ve Strakonicích, od 1.7.1936 nakupuje stroje a zařízení domácí i zahraniční výroby pro nový závod v Uherském Brodě. A tak můžeme konstatovat, že nový závod pro dva tisíce zaměstnanců byl skutečně postaven a uveden do provozu za 16 týdnů, tedy dne 28.11.1936. Prvními výrobky byly letecké kulomety vzor 30 (letecký kulomet vz. 30 pro piloty a letecký kulomet vz. 30 pro pozorovatele) a následně i pistole raketová (signální pistole) vzor 30, armádní pistole a lehké kulovnice. Tato výroba sem byla natrvalo přemístěna ze Strakonic. Podrobnosti. Podrobnosti.
Od roku 1941 výroba leteckého kulometu MG 17. Vyrobeno 24 640 kusů. Dále výroba součástí pro letecké kulomety MG 81 a MG 131.
21.4.1945 devět rumunských bombardérů ze Zvolena bombardovaly železniční stanice Uherský Brod a Kunovice. Zdroj.
V noci z 25.4. na 26.4.1945 noční bombardéry Po-2 od 312 нбад, 5 ВА bombardovaly Pohořelice, Znojmo, Valtice, Brno, Staré Město, Uherský Brod a Bzenec.
19.12.1944 nálet bombardérů od 15th USAF z Itálie.
26.4.1945 letouny Il-2 od 5 шак, 5 ВА pod přikrytím stíhačů od 331 иад, 5 шак, 5 ВА zaútočily na německé jednotky u obce Ježkovice (okres Vyškov), Adamov (okres Blansko), Ruprechtov (okres Vyškov) a při podpoře rumunských jednotek u obce Uherský Ostroh. Deník bitevního korpusu.
V dubnu 1945 zřícení německého či rumunského Bf 109. Letecká badatelna.
7.7.1944 v 11 hod. sestřelen americký bombardér B-17G S/N: 42-102889 od 774th BS, 463nd BG, 15th USAAF z Itálie. Posádka 2/Lt Edwarda M. Lindblooma se zachránila pomocí padáků. Nepřežil zadní střelec. Letecká badatelna.
MAPA. Flugwache (letecká hláska) podřízena ?.
29.8.1944 během náletu na Moravskou Ostravu byl v 11 hod. asi 2 km jihovýchodně obce Lopeník sestřelen německý stíhač Bf 109 G-6/U4 od 11./JG 53. Pilot Uffz. Herbert Pusch se zachránil pomocí padáku. Podrobnosti. Letecká badatelna.
21.4.1945 zřícení rumunského letounu IAR-81C "426" od Grupul 2 vânătoare z Piešťan. Pilot Lt. av. Gheorghe Mociornita zahynul. Letecká badatelna.
29.8.1944 po náletu na Moravskou Ostravu byl v 10.45 hod. sestřelen německými stíhačkami americký bombardér B-17G S/N: 42-31885 "Lovely Ladies " od 20th BS, 2nd BG , 5th BW, 15th USAAF z Itálie. Padákem se zachránil pouze navigátor z desetičlenné posádky velitele 1/Lt Merrilla A. Prentice. Podrobnosti.
29.8.1944 po náletu na Moravskou Ostravu v 10.45 hod. sestřelen Fw 190 A-8/R2 WNr. 681376 od 14./JG 3. Pilot Uffz. Horst von der Heydt zabit. Podrobnosti.
17.12.1944 sestřelen Fw 190 A-8/R2 WNr. 681844 "červená 7" od 5.(Sturm)/JG 300. Pilot Uffz. Karl Reif přežil.
27.9.1944 se zřítil německý bombardér He 111 H-20 od TGr. 30. Z letounu letci vyskočili hodinu předtím u Strakonic. Letoun se zapnutým autopilotem uletěl přes 320 km, než se mu do dráhy letu postavilo Frňovské sedlo. Letecká badatelna.
MAPA. Flugwache 32 (letecká hláska) podřízena Fluko Brünn.
17.8.1946 se zřítil Z 281 v. č. 89 OK-AWR od Valašského aeroklubu na letišti Valašské Meziříčí. František Plaček a Jan Blabla zahynuli. Letecká badatelna.
,
,
od prosince 1926 do 1939.
Ke zřízení Chemicko – pyrotechnická továrna
Ing. Jaroslava Velinského v Jablůnce u Vsetína došlo v souvislosti s vládním
nařízením o budování závodů důležitých pro obranu státu ve vnitrozemí
a mimo obytné oblasti. Opět zde vidíme snahu dostat základnu naší
bojeschopnosti v případě vypuknutí války mimo rychlý dosah potenciálního
nepřítele. Stavební práce zahájila firma počátkem roku 1936. Do konce
tohoto roku bylo postaveno oddělení pro adjustaci ručních granátů se všemi
pomocnými budovami, také sklad surovin a hotového zboží, šatny a umývárny
pro dělníky, kotelna. Kolaudace těchto objektů se uskutečnila v září
roku 1936. Z pyrotechnického oddělení zbývalo dostavět mísírnu a sušárnu.
Ostatní budovy tohoto oddělení byly ve stavu dokončení. Dne 9.3.1936 udělil
Okresní úřad ve Vsetíně firmě Velinský koncesi k provozování živnosti
„Tovární výroby a prodeje látek ohněstrojných a všech v Československé
republice povolených trhadel“. Povolení se vztahovalo na plnění ručních
granátů a střel trhavinou, dále na zpracování chemických složí pro náboje
světelné a signalizační všeho druhu, pochodně, osvětlovače, dýmovničky
a další materiál podobné povahy. Podrobnosti.
V letech 1943 – 1944 vyprodukovala firma měsíčně
v průměru:
- 400 000 kusů světelných raket s krátkou nábojnicí,
- 150 000 kusů dýmovnic,
- 5 000 kusů odvrhovací letecké signální
munice
V roce 1945 zřícení německého dopravního letadla. Nikdo nepřežil. Zahynuli i dvě místní ženy. Podrobnosti.
26.3.1945 výsadek skupiny Javor II.
MAPA. Flugwache 33 (letecká hláska) podřízena Fluko Brünn. Kde se nacházela?
29.8.1944 během náletu na Moravskou Ostravu byl v 11.30 hod. německými stíhači sestřelen bombardér B-17G S/N: 44-6369 od 49th BS, 2nd BG, 5th BW, 15th USAAF z Itálie. Posádka velitele F/O Duane B. Seamana se zachránila pomocí padáků a byla zajata. Letecká badatelna. Podrobnosti.
20.12.1944 výsadek skupiny Luč.
26.10.1944 výsadek skupiny Ilka.
MAPA. V roce 1935 se již začaly stavět zdokonalené větroně Grunau Baby II s větším rozpětím (13,5 m oproti 12,87 m). Pravděpodobně první větroň tohoto typu postavili členové PO MLL v Opavě pod vedením Jana Večerka. Později s ním létali i na Radhošti, kde jej jednou za nepříznivého počasí havarovali.
1.9.1940 za špatného počasí narazil německý bombardér asi 500 m pod kapličkou do svahu. Tříčlenná posádka zahynula a byla pohřbena ve Frenštátě pod Radhoštěm. Podrobnosti.
22.5. 1947 se Karel rada proslavil tím, že s letadlem Piper Cub přistál na hřebenu Radhoště v blízkosti kapličky. V denním tisku to bylo hodnoceno jako jedinečný sportovní výkon, kdy poprvé v naší historii letectví přistálo letadlo na terénu ve výšce na tisíc metrů. Podrobnosti.
V noci z 25.3. na 26.3.1945 v 21.30 hod. letoun od 54 бад, 4 гбак, 18 ВА z výšky 400 m vysadil 6 osob a 180 kg nákladu ve prospěch RO 4. UF na plochu 17 km jihojihovýchodně Polany?. Deník bombardovacího korpusu.
V noci z 25.3. na 26.3.1945 v 22.35-22.45 hod. letoun od 54 бад, 4 гбак, 18 ВА z výšky 3 500? m vysadil 15 osob a 900 kg nákladu ve prospěch československých partyzánů na plochu 17 km jihovýchodně Polany?. Deník bombardovacího korpusu.
3.1.1945 byl vysazen Ferdinand Málek.
20.11.1923 des. pilot letec Karel Tkadlec od Letecké roty 33 se zřítil u Rožnova pod Radhoštěm s letounem SPAD S.VII č. 20049. Podrobnosti. Letecká badatelna.
Karel Rada se proslavil po širokém okolí jako výborný ochotnický herec - komik. Toho tedy využíval na leteckých dnech ve Valašském Meziříčí (3.7.1946), Hranicích, Kopřivnici, Rožnově pod Radhoštěm (7.10.1947) a jinde k výstupům, kdy v dokonalém přestrojení za venkovského strejce "ukradl"odstavené letadlo s motorem v chodu a po neumělých poskocích po letišti s ním odstartoval a nízkými průlety s rozkymáceným strojem, neočekávanými obraty, “selháváním” motoru a podobně všechny "přesvědčil", že s letadlem manévruje opravdu nějaký náhodný divák.
MAPA. Flugwache 31 (letecká hláska) podřízena Fluko Brünn. Kde se nacházela?
20.8.1950 zřícení letounu Zlín Z-281 výr. č. 92 OK-AWY od Aeroklubu Svit Gottwaldov, později ČSLL záv. org. Svit Gottwaldov z letiště Otrokovice. (Jak znělo oficiální označení aeroklubu?) Jaroslav Sypták a Václav Knébl zahynuli. Letecká badatelna.
,
,
od prosince 1926 do 1939.
Zbrojovka Vsetín byla založena v roce 1937 jako závod III tehdejší Čs. Zbrojovky, a.s. Brno. Továrna byla určena pro výrobu kulometů všech ráží a zároveň měla vyřešit stejně naléhavou potřebu výroby příslušného střeliva. Výstavba závodu byla kryta navýšením akciového kapitálu brněnské zbrojovky. Bylo velkým úspěchem, že výstavba vsetínské zbrojovky proběhla tak rychlým tempem a že se nový závod mohl podílet ještě na posledních přípravách čs. armády před mobilizací v roce 1938. Výroba byla zahájena dříve, než bylo stanoveno, již v první polovině roku 1938.
Výroba střeliva vzor 35 pro 2 cm velký kulomet proti letadlům vz.36 ( VKPL vz.36 ). Za 14 měsíců do března 1939 se zde podařilo vyrobit 967 000 granátů a tato výroba byla připravena a zahájena v rekordním čase. Podrobnosti.
---------- 30.9.1938 prezident Beneš zlomil národu páteř ----------
Letecké oddělení Tatry ve Studénce bylo do 10.10.1938 čs. armádou evakuováno do Vsetína nákladními auty a železnicí.
V letech druhé světové války byl celý koncern Zbrojovky začleněn do německého válečného průmyslu a pracoval na zbrojním programu. Nové moderní výrobní objekty, které měly kapacitu 420 kusů velkého kulometu ročně, během několika měsíců dosáhly kapacity 4 800 těžkých kulometů ročně. Dále byl ve válečném období vyráběn letecký kanón MG FF ráže 20 mm, letecký kanón MG 151 ráže 20 mm a munice. V roce 1942 až 1944 byl nejtypičtějším výrobkem v době německé okupace letecký kulomet MG 131 ráže 13 mm, kterého se například v roce 1944 vyrobilo 42 837 kusů. Celkem vyrobeno 51 794 kusů. Zdroj.
V období okupace byly německou armádou využívány vývojové kapacity českých firem. Zbrojovce Brno byl v roce 1940 zadán úkol vyvinout automatický protiletadlový kanón ráže 30 mm pro obranu německých ponorek. Projekt měl označení ZK 414. Vývoj střeliva pro tento kanón probíhal v Konstruktě Praha. V průběhu roku 1943 byl kanón s označením ZB 303 Br konstrukčně dořešen a byly s ním uskutečněny střelecké zkoušky. Výsledek zkoušek však pro malou rychlost střelby (300 ran za minutu místo požadovaných 400) zadavatele neuspokojil. Vývoj dále pokračoval a jeho výsledkem byly dvě varianty tohoto kanónu - první s lafetou Br 300 (pro obranu ponorek) a druhá na lafetě Br 303 s dvoukolovým taženým podvozkem. Další vývoj varianty pro obranu ponorek se z pochopitelných důvodů opožďoval a do konce války nebyl dokončen. V následujícím roce, po odstranění některých nedostatků, byla v Brně, Vsetíně a Strakonicích zahájena sériová výroba varianty Br 303. Podle některých zdrojů bylo údajně do konce války vyrobeno asi 130 kusů těchto kanón
Po roce 1945 se postupně vyráběl letecký kanón Nudeľman-Richter NR-23, protiletecký dvouhlavňový kanón PLDVK 30 mm.
30.11.1943 zřícení letounu He 111 H-16 WNr. 161767 od III./KG 53. Letecká badatelna.
Letecká bitva nad Bílými Karpaty (Bojkovsko) Třetí letecká bitva nad Moravou 29.8.1944.
29.4.1945 útočil rumunský letoun Ju 87 D-5 od Grupul 8 asalt na německé kulometné postavení u obce Dobrkovice. Zřítil se severně od obce Biskupice. Pilot adjutant Paul Lazaroiu se zachránil pomocí padáku, střelec sergent Gheorghe Popescu ve stroji zahynul. Letecká badatelna.
,
,
od prosince 1926 do 1939.
Vojenská muniční továrna číslo 2, zkratkou VMT-2, se později nazývala v dokumentech jen VT-2 v Bohuslavicích nad Vláří byla určena k výrobě dělostřelecké a ženijní munice. Podrobnosti.
Při obsazování došlo také k záboru města Poličky, kde již fungovala Vojenská muniční továrna číslo 1. Dne 6.10.1938 byl MNO vydán rozkaz, aby továrna byla do neděle 9.10.1938 evakuována. Během tří dnů bylo z Poličky odesláno na 53 vagónů různých strojů a výbušnin do Bohuslavic. Do areálu továrny byla také evakuována munice a vojensky materiál z ostatních území obsazených německou armádou.
Mezitím, 24.10.1938, byla část Poličky, kde ležela vojenská továrna, uvolněna německou okupační armádou a opětovně obsazena naší armádou. Pod tlakem opětovného zahájeni výroby v co nejkratší době, bylo rozhodnuto znovu obnovit továrnu v Poličce, protože díky obrovským návozům materiálu a snahou o jeho alespoň improvizovanou ochranu nebyla továrna v Bohuslavicích stále dokončena. A na pokyn ministerstva k dalšímu kolu hry „Stroje a zařízení hejbejte se“, následoval přesun četného vybavení zpět.
Továrna byla dostavěna v únoru 1939 a ihned byla zahájena pokusná výroba.
Samotná továrna byla obsazena dne 23.3.1939 a byla zde ubytována
strážní četa německé armády, později vystřídaná německou policií. V
září 1939 byla činnost továrny úplně ukončena
Koncem října 1939 byla tato továrna předána jako pobočný závod firmě Vítězslav Kyšer a spol. Zbrojní a chemické závody Bojkovice.
Roku 1942 přešla správa bohuslavického závodu na DETONU GmbH, čímž začala výroba na 3 směny. Celou válku zde pracovalo na 1500 dělníku a 82 úředníků. Hlavním programem byla výroba leteckých pum. Šlo o pumy o hmotnosti 1, 50, 70, 250 a 500 kg.
29.8.1944 během náletu na Moravskou Ostravu byl v 11.40 hod. sestřelen německý letoun Bf 109 G-14/U4 WNr. 510654 "žlutá 4" od II/JG 5. Pilot Lt. Walter Strenge byl již mrtev před dopadem na zem. Podrobnosti. Letecká badatelna.
13.4.1944 výsadek skupiny Operace Clay. Zabezpečovali další shozy pomocí radiomajáku Eureka.
29.8.1944 během náletu na Moravskou Ostravu byl v 11.30 hod. sestřelen bombardér B-17G S/N: 42-6359 od 20th BS, 2nd BG, 5th BW, 15th USAAF z Itálie. Z desetičlenné posádky velitele 1/Lt Williama C. Bullocka Jr. zahynuli tři členové včetně velitele. Podrobnosti.
29.8.1944 během náletu na Moravskou Ostravu byl v 11 hod. sestřelen německý stíhač Bf 109 G-14/AS "zelená 7" od 11./JG 300. Pilot Uffz. Heinz Otto Nehls se zachránil pomocí padáku a byl zraněn. Stroj se po sestřelu zabořil do rozbahněné lesní půdy mezi Lipovou a Slopným. Podrobnosti. Letecká badatelna.
25.10.1925 poštovní
letoun Junkers F.13 P-PALR od Polska Linja Lotnicza - Aerolot na trati
Varšava - Vídeň, kroužil v mlze nad Otrokovicemi a poté u Lukova se dostal
ještě do hustší mlhy. Pilot vypnul motor a přistál do lesa.
Dvěma členům
posádky a dvěma cestujícím se nic nestalo.
9.11.1918 pilot praporčík Rudolf Forst (ex. Flik 24) přiletěl s letounem Hansa-Brandenburg C.I (U) 369.178 z Wiener Neustadt do Napajedel.
Letoun později převzala Polní letecká setnina 1 v Mařaticích.
V továrně Slávia se opravovali křídla letounů Junkers Ju 88. Podrobnosti.
14.10.1944 v 13.15 hod. nouzově přistál poškozený bombardér B-17G S/N: 44-8004 vybavený radarem H2X od 414th BS, 97th BG, 5th BW, 15th USAAF z Itálie. Nad rafinerií Blechammer a Odertal ve Slezsku byl po odhozu bomb zasažen flakem. Střepiny vyřadily z provozu dva motory a prorazily palivové nádrže. Letoun začal zaostávat za svazem a ztrácel výšku. V prostoru Otrokovic již byl únik paliva tak kritický, že se posádka rozhodla nouzově přistát. Piloti zaregistrovali plochu letiště v Otrokovicích se zaparkovanými letouny typu Štuka a protože už neměli moc na vybranou, nasadili na okruh a chystali se k přistání. Na letadlo však zahájila palbu obsluha kulometu na letišti a letoun tedy změnil směr a s vysunutým podvozkem zamířil směrem k Napajedlům. Zde posádka provedla úspěšné přistání do terénu, na rozlehlé pole poblíž statku Prusinky.
B-17 na poli upoutala pozornost pilotů 308th FS, kteří se vraceli ze Slezska z doprovodu bombardérů. Čtyřčlenná letka vedená 1./Lt.Johnem Vollem se snesla až k zemi aby zjistila bližší podrobnosti. Poté, co piloti Mustangů spatřili posádku bombardéru opustit stroj zahájili na nebohou B-17 útok a po několika náletech ji zapálili. Nezraněná posádka velitele 1/Lt Victora J. Bienieka se dala na útěk. Pátrali po nich příslušníci Luftwaffe z letiště v Otrokovicích a gestapáci z Uherského Hradiště. Ti zabili 1/Lt. Winterse a 1/Lt. Johnsona. Zbytek posádky zajali. Letecká badatelna. Podrobnosti.
V noci z 31.3. na 1.4.1945 v 21.02-21.55 hod. 8 letounů A-20G Boston a 4 letouny B-25 Mitchell od 27 гбап, 14 гбад, 4 гбак, 18 ВА blokovaly přepravu na trati Přerov - Hodonín. Z výšky 1 000-200 m provedeno 44 útoků. Úlohu splnilo 10 letounů. Posádky zaznamenali na stanici Otrokovice 2 auta, na stanici Napajedla 2 auta, na stanici Přerov ostřelovali vlak - bez pozorovatelných výsledků. 5 km severovýchodně Kostryn? neidentifikovaný výbuch. Stanice Otrokovice bráněna baterií mobilních protileteckých prostředků, jeden letoun utrpěl průstřely. Deník bombardovacího korpusu.
Hangár, vlastnictví navijáku a vhodný plachtařský terén umožnily iniciativním bystřickým plachtařům založení plachtařského střediska Krajová plachtařská škola Halamáskova, pojmenovaného po rodáku z Chvalčovy Lhoty, pilotu stihači Evženu Halamáskovi. Na jejím vzniku se podílely Aerokluby v Holešově, Přerově a Napajedlích, později se přidaly Aerokluby Kroměříž, Prostějov, Kelč a Nový Hrozenkov. Přípravná schůze se konala dne 16.3., ustavující 12.4.1947 v Bystřici pod Hostýnem.
4.-5.5.1944 výsadek skupiny Operace Potasch.
29.8.1944 během náletu na Moravskou Ostravu byl v 10.45 hod. sestřelen bombardér B-17G S/N: 42-38096 "Big Time" od 20th BS, 2nd BG, 5th BW, 15th USAAF z Itálie. Z desetičlenné posádky přežil jen velitel 2/Lt Thayne L. Thomas. Letecká badatelna. Podrobnosti.
MAPA. Flugwache 34 (letecká hláska) podřízena Fluko Brünn. Kde se nacházela?
MAPA. V roce 1933 bylo rozhodnuto na Tlusté hoře postavit letecký světelný maják. 42 metrů vysokou ocelovou konstrukci navrhl ing. Vtelenský. Svařena byla díky pracovitosti techniků z Baťových závodů za necelých 20 dnů. Horní plošina byla vyhrazena pro svůj účel – mohutný reflektor majáku, který byl prý vidět až 150 km daleko. Kousek pod ní, ve výšce 36 metrů byl ochoz sloužící od 1.5.1933 návštěvníkům jako rozhledna.
V pozadí
měřická věž. Zdroj.
Za okupace byla demontována. Podrobnosti.
30.3.1945 večer se do lesa "Svrčková" mezi Újezdem a Haluzicemi zřítilo sovětské letadlo Il-2 výr. č. 9760 od 130 гшап, 7 гшад, 3 гшак, 5 ВА. Mládšij lejtěnant V. F. Děrgačev a seržant N. A. Ponomarenko zahynuli, partyzáni vymontovali vysílačku, vzali doklady, mapy, zbraně, vypustili benzín a letadlo zapálili. Letci byli pohřbeni v Újezdě, po válce exhumováni a odvezeni do společného hrobu ve Zlíně. Nevrátil se bojového úkolu v oblasti Zemianska Olča (okres Komárno) - Velký Meder (okres Dunajská Streda). Letecká badatelna.
7.7.1944 v 12.05 hod. američtí stíhači poškodili německý letoun Bf 109 G-6 WNr. 410879 "bílá 19" od Erg. JGr. Ost. Pilot Feldwebel Xaver Forster nouzově přistál a byl zraněn.
29.8.1944 během náletu na Moravskou Ostravu američtí stíhači poškodili německý letoun Fw 190 A-8 od 16./JG 3. Pilot Fw. Rudolf Helbig nouzově přistál a přežil. Podrobnosti.
MAPA. Flugwache 10 (letecká hláska) podřízena Fluko Brünn. Kde se nacházela?
29.8.1944 během náletu na Moravskou Ostravu v 11 hod. americké stíhačky P-51 sestřelily německou stíhačku Bf 109 G-14/AS WNr. 166322 od 3./JG 3. Pilot Uffz. Hugo Mayer přežil. Podrobnosti. Letecká badatelna.
Připomínky, doplnění a staré fotografie mi posílejte na BorivojCech@seznam.cz.