Kopřivnice Nesselsdorf

Štramberk Stramberg

Bílá hora 557 m n. m.

MAPA.

20.11.2023

helo6103.jpg (231463 bytes)

Video.

od 27.12.1921 do prosince 1926.


První pokusy o létání proběhly v Kopřivnici v roce 1922, tehdy skupina nadšenců sestrojila první kluzák a uskutečnila několik úspěšných startů.


.


.


.


, , od prosince 1926 do 1939.


.


.


.


.


.


.


Koncem srpna 1933 první letecký den MLL v prostoru dnešního sídliště Sever.


6.6.1934 ministerstvo obchodu svým přípisem čj. 55.580/34/I/E-5415 udělilo Moravsko-slezské vozovce a. s. ve Studénce povolení vyrábět letadla a motory, opravovat je a obchodovat s nimi. Kopřivnickému závodu byla určena stavba leteckých motorů.

16.8.1934 se v kopřivnické sokolovně konala ustavující schůze Plachtařského odboru MLL v Kopřivnici. Do konce roku měl na 50 členů.


Automobilka Tatra a další dárci pomohli zakoupit kluzák Zlin  Z V za 1 000 Kčs. Nejvíce aktivní byli bratři Petrášovi. Létali převážně z Bílé hory směrem na Závišice a startovali tak, že je kolegové na silné gumě, upevněné na stromě, natáhli a vypustili. Podrobnosti.

Karel Vinklar z Kelče vyrobil větroň Hütter H 17 pro plachtaře v Kopřivnici s prodlouženým předkem.


Od roku 1936 akrobacie pana Matěny s letounem Tatra T-131 OK-TAA nad městem.

Od 16.7.1936 Závody Ringhoffer-Tatra a.s. Ringhoffer-Tatra-Werke A.G.

Výroba motorů Tatra T 100 (licenční Hirth HM 504 A-2) pro Tatra T-131 (licenční Bü 131 Jungman) pod vedením ing. Bohuslava Šimůnka.

Tabulka leteckých motorů TATRA pro letouny Tatra vyráběné ve Studénce.

Typ

Počet válců

Objem
motoru
v litrech

Vrtání
mm

Zdvih
mm

Kompresní
poměr

Uspořádání válců
chlazení

Startovní výkon
kW

Trvalý výkon
kW

Hmotnost
kg

Vyrobeno

T 100

4

3,98

105

115

1 : 6

Řadový invertní
4 - dobý
vzduchem chlazený

73

66

105

Série 35 ks

T 101

2

0,80

80

80

1 : 6

Ležatý dvoudobý
vzduchem chlazený

14

?

20

2 ks

T 102

4

2,00

84

90

1 : 6

Řadový invertní
4 - dobý
vzduchem chlazený

55

44

60

Prototyp


Začátkem roku 1937 už mezi členy odboru patřili i první Štramberáci. Členové štramberského družstva si amatérsky postavili kluzák Skaut. Dílnu měli v budově dnešního zdravotního střediska. PO MLL v Kopřivnici mělo na 100 členů.

Automobila Tatra a další dárci pomohli vybudovat letiště, postavit hangár u fotbalového hřiště, skluzavka pro kluzáky byla pod kopcem Brdy 467 m n. m.

Zlín Z VI.


PO MLL v Kopřivnici si pořídil čtyři kluzáky Zlín a dva větroně Hütter H 17. V hangáru bylo až 12 kluzáků.

---------- 30.9.1938 prezident Beneš zlomil národu páteř ----------


Výcvikové plachtařské středisko Luftwafe Segelflugschule der Luftwaffe. (?) Vybudovány ubikace pod koupalištěm. Dílny.

Křídlo kluzáku Schulgleiter SG 38  "6-787" , , , , , .

Kluzák Schulgleiter SG 38 s gondolou .


.


.


.


Ringhoffer-Tatra-Werke A.G., Nesselsdorf, Ostsudetenland výroba vrtulí. Zdroj.


3.9.1944 průzkum jihoafrickým Mosquitem od No. 60 Squadron, SAAF.

V roce 1944-45 se k navijákovým vzletům využívali i louky u Vlčovic. V dřevěných barácích u Tatry byly uskladněny kluzáky. 


Vycvičilo se na 1 000 žáků.

V noci z 25. na 26.1.1945 mělo 40 letounů B-25 Mitchell od 15 гбад, 4 гбак, 18 ВА asi ze srbského letiště Зренянин (Ечка) bombardovat nádraží v Moravské Ostravě. V čase 20.30 až 20.40 hod. dvanáct letounů z výšky 4 500 m podle vypočteného času v mraku bombardovaly cíl. V čase 20.50 až 21.15 hod. 21 letounů pod vedením velitele pluku z výšky 4 500 m podle vypočteného času v mraku bombardovaly cíl. Shozeno celkem 124 pum o hmotnosti 44 4 00 kg. Čtyři letouny kvůli špatnému počasí nebombardovalo, dva letouny nebombardovaly pro závady na letounech. Německé noční stíhačky Bf 109 (?) zaútočily na dva bombardéry. Deník bombardovacího korpusu.

Realita: pumy dopadaly na vojenskou kolonu u nádraží Bílovec, u Štramberku a Kopřivnice.

------ 8.5.1945 v 23.01 hod SEČ (u nás 9.5.1945 v 0.01 hod. SELČ) bezpodmínečná kapitulace Německa -----

Po osvobození se našlo několik demontovaných a uskladněných ve stojanech kluzáků Schulgleiter SG 38, několik dvoumístných větroňů DFS Kranich II (Jeřáb) a výkonný větroň Rhönbussard.

Během asi dvouměsíčního pobytu vsetínských partyzánů bylo zničeno hodně kluzáků Schulgleiter SG 38. Na fotbalovém hřišti, které bylo severně a jen několik desítel metrů od vrat hangáru, cvičili dvě skupiny se dvěma kluzáky. Po vzlétnutí kluzáku pomocí gumového lana do 1 m výšky vytáhl pilot pistoli a vystřelil, ještě před dosednutím, do vzduchu. Za všeobecného veselí totéž udělal i další. Před dosednutím se křídlo sklonilo, kluzák vybočil a přerazil fotbalovou branku. Trosky byly odtaženy stranou a z hangáru byl vytažen další kluzák.

Než se obnovila ČNA odbočka Kopřivnice bylo vše téměř zničeno.


Kluzáci Schulgleiter SG 38

Větroň Grunau Baby II.

Karel Rada se proslavil po širokém okolí jako výborný ochotnický herec - komik. Toho tedy využíval na leteckých dnech ve Valašském Meziříčí (3.7.1946), Hranicích, Kopřivnici, Rožnově pod Radhoštěm (7.10.1947) a jinde k výstupům, kdy v dokonalém přestrojení za venkovského strejce "ukradl"odstavené letadlo s motorem v chodu a po neumělých poskocích po letišti s ním odstartoval a nízkými průlety s rozkymáceným strojem, neočekávanými obraty, “selháváním” motoru a podobně všechny "přesvědčil", že s letadlem manévruje opravdu nějaký náhodný divák. Jako sportovní pilot angažovaný ve Valašském aeroklubu ve Valašském Meziříčí létal K. Rada na americkém letadle Piper Cub. Zúčastňoval se i leteckých sportovních soutěží jako orientačních a cílových závodů a podobně.


Nehoda větroně DFS Kranich II (Jeřáb). Po navijákovém vzletu větroně s instruktorem Eduardem Petrášem a žákem Macíčkem v zatáčce dochází k pádu do vývrtky a nárazu větroně do země. Křídla jsou zlomena, trup zničen. Instruktor vyvázl se zlomeninami žeber a pohmožděninami, žák, který byl na zadním sedadle chráněn hlavním nosníkem vyvázl jen s oděrkami. Kdy?


---------- 25.2.1948 prezident Beneš dokončil předání moci komunistům ----------


.


--------- 25.6.1950 komunisti přepadli Jižní Koreu ----------