K.u.k. Fliegerkompanie Nr. 6

Flik 6

14.11.2019

MAPA.

Podle plánu z roku 1913 se měly z mobilizovaných Flugparků vytvořit Fliegerkompanie – Flik 1, Flik 2, Flik 3, Flik 4, Flik 5, Flik 7 i Flik 8 se měly zmobilizovat ve 3. dni mobilizace, Flik 6, Flik 9, Flik 10, Flik 11 i Flik 12 v 8. dni, Flik 13, Flik 14 i Flik 15 v 20. dni mobilizace podobně i Lenkballonkompanie.

od února 1914

1.2.1914 vytvořeny letecké parky: Flugpark 1 v Fischamend, Flugpark 2 ve Wiener Neustadt, Flugpark 3 v Görz-Gorizia-Gorica dnes v Itálii, Flugpark 4 v Mostar, Flugpark 5 v Neusatz-Újvidék- Нови Сад dnes v Srbsku, Flugpark 6 v Mostar, Flugpark 7 v Krakau (Rakowice - Czyžyny)-Kraków v Polsku, Flugpark 8 v Aspern, Flugpark 13 ve Wiener Neustadt, Flugpark 14 v Aspern. V červnu 1914 vytvořen: Flugpark 10 v Graz-Thalerhof.

28.7.1914 vypukla válka se Srbskem.

od října 1914

Velitel Hauptmann Wilhelm Dworak z Olomouce.


Přesun proti Černé Hoře na letiště Igalo dnes v Černé Hoře.

V listopadu 1914 se stal Julius Arigi feldpilotem a byl přidělen k Flik 6. Podrobnosti.

Létalo se na letounech Lohner Type C (B II 12. série), Type H (B VI 16. série) и Type J (B VlI 17. série). Pátral v horách po srbských a černohorských vojscích.

 Za rok 1914 v období 133 dní Flik 6 vykonal 622 bojových letů.

Lohner B.II  "C 11", s kterým létal Arigi na jaře 1915.

helo6395.jpg (231956 bytes) Lloyd LS 1 "LL 20M" na jaře 1915.

helo6396.jpg (230681 bytes) Lloyd LS 1. Pevnůstka čís. 8 - v Bileči v roce 1915. Dnes Bileća-Билећа na území Republika Srpska v Bosně a Hercegovině.

helo6384.jpg (254288 bytes) Lohner B.VII 17.06.

Julius Arigi  a Lohner B.VII 17.19

1.10.1915, dva dny před svými dvacátými narozeninami, musel Julius Arigi se svým letounem Lohner B.VII 17.19 nouzově přistát na nepřátelském území Černé Hory. Stačil ještě letadlo zničit, ale padl do zajetí. S několika dalšími zajatci se dostal na práci jako automechanik do garáží v Podgorici, kde se mu podařilo nejprve opravit a později odcizit limuzínu Fiat z majetku černohorského prince Mikuláše. Po mnoha dobrodružstvích se s pěti dalšími uprchlíky dostal přes frontu k rakouské armádě. Dne 23.1.1916, dvě hodiny po návratu k Flik 6, už znovu startoval k bombardovacímu letu.

Útok na Srbsko začal 6.10.1915. helo6621.JPG (281173 bytes) Ústup srbské armády do Černé Hory.


V lednu 1916 pád černohorské pevnosti Lovcen.

Velitel Oblt. Emil Cioll.

Flik 6 přemístil na letiště Skutari-Skadar dnes Shkodër Kavaja jihozápadně Tirany.

Proti nim útočili italské letouny od 34 Squadriglia, startující z letišť u Valony dnes Vlorë v Albánii, Bari a Brindisi v Itálii.


Letiště Fjeri dnes Fier v Albánii. Kdy?


Letiště Tiranë v Albánii. Kdy?

helo6328.jpg (190913 bytes), helo6329.jpg (268857 bytes) Oeffag C.II série 52 a Fp. Offstv. Julius Arigi.

helo6418.jpg (283917 bytes) Lloyd C.V (WKF) 82.24.

helo6415.jpg (190356 bytes) Výlov letounu Hansa Brandenburg C.I (U) 68.28 po nouzovém přistání Fp. Korp. Josefa Kropfa do moře u Kostanjica (Boka Kotorská).

22.8.1916 přišlo hlášení, že šest italských Farmanů útočí na přístav Durazzo-dnes Durrës v Albánii a Arigi se dobrovolně hlásil, že sestavu nepřítele napadne. Byl však odmítnut s odůvodněním, že není k dispozici volný důstojník, který by letěl s ním jako pozorovatel a velitel letounu zároveň. V krátkých časových intervalech opakoval Arigi neúspěšně svoji žádost, ale když se italské bombardéry přiblížily na doslech, bez rozkazu odstartoval v posádce s Feldwebelem Johannem Lasim. Osamělý dvojmístný Hansa-Brandenburg C.I 61.64, ozbrojený jedním pevným a jedním pohyblivým kulometem, odvážně zaútočil proti formaci nepřítele. Během půl hodiny se Arigimu podařilo neuvěřitelné. Tři Farmany pro poškození v boji nouzově přistály na pobřeží a dva se zřítily do ústí řeky Skumbi. Italské letce zachránilo vlastní loďstvo. Všech pět sestřelů potvrdily pozemní jednotky a z Arigiho se rázem stal nejpopulárnější muž v rakouském letectvu. Všechny sestřely byly neprodleně hlášeny do Vídně na velitelství letectva, odkud se především zajímali, proč se akce nezúčastnil žádný důstojník. Odpověď, že všichni důstojníci byli indisponováni, rozhodně nesloužila Fliku ke cti. Podle italských záznamů byly sestřeleny pouze dva Farmany.

Arigi v září 1916 sestřelil ještě dva protivníky.

Arigi na Lohneru B.VII zaútočil i na italský parník u Valony.

Koncem roku 1916 byl Arigi přeložen k Fluggeschwader I na italský front.

od listopadu 1916

helo6414.jpg (316165 bytes) Hansa-Brandenburg C. I (U)  68.05 - pozdrav k Novému roku 1917.

Vyzbrojení stíhacími letouny Albatros D. III (Oef.) sérií.

helo6422.jpg (272170 bytes) Albatros D. III (Oef.) 53.28  na letišti Tirana v Albánii.

Od července 1917 Flik 6/F

Offstv. Julius Arigi létal na letounu Albatros D.III (Oef) 53.30 v létě 1917.


Letiště Igalo dnes v Černé Hoře. Kdy?

V dubnu 1918 byl Julius Arigi od Flik 55/J s 25 vítězstvími znovu přeložen k Flik 6/F na albánskou frontu, kde jako stíhač bránil Kotor proti anglickým bombardérům. Traduje se, že císař Karel poslal Arigimu na frontu dva letouny Aviatik-Berg D. I, rozložené v bednách, na kterých bylo napsáno Arigiho jméno a tak vznikla přezdívka pro celou jednotku - Arigistaffel. Podrobnosti.

17.4.1918 Arigi na Aviatik D.I 238.30 sestřelil Nieuport u Singjerc.

27.4.1918 Arigi na Aviatik D.I 238.51 sestřelil dva hydroplány u Durazzo-dnes Durrës mapa, poslední vítězství na albánské frontě.


V červnu 1918 přešel Arigi s ostatními do Flik 1/J na letišti Igalo v Černé Hoře.

od konce července 1918