Dar na provoz webu můžete poslat na účet 2000606220 / 2010.

K.u.k. Fliegerkompanie Nr. 22

Flik 22

28.10.2020

MAPA.

od října 1914

Od 15.3.1916 se ve Wiener Neustadt a ve Strasshofu a. d. Nordbahn formoval Flik 22. Velitel Hauptmann Fp. Béla von Losonczy.

Ve výzbroji měl čtyři letadla Aviatik B.III série 33 a čtyři Albatros B.I (Ph) série 22.


Na konci března 1916 přesun do východní Haliče. Podřízena K. u. K. 1. Armee.

Polní letiště Michalówka.

25.3.1916 Hptm. Ludwig Purm a Oblt. Frank Linke-Crawford nastoupili jako pozorovatelé k Flik 22.

V březnu 1916 pilot Zugsfuhrer František Procházka of Flik 18 přišel k Flik 22.

1.5.1916 se nevrátila z průzkumného letu posádka Korporal Flgzf. Anton Sipecki a Leutnant i. d. Res. Béla von Sardagna na letounu Albatros B.I (Ph) 22.25. Pro poruchu motoru nouzově přistála v prostoru Kremenec  (40 km východně od města Brody). Posádka bez zranění byla zajata.

6.5.1916 se zřítil letoun Posádka Korporal Flgzf. Josef Iványi a Oberleutnant Johann Stefenelli von Prenterhof und Hohenmauer. Oba skončili v nemocnici.

Brusilovova ofenzíva začala 4.6.1916 a skončila 20.9.1916 helo6606.jpg (144826 bytes).

3.7.1916 ráno letecký souboj mezi ruským Farmanem a posádkou Albatrosu B.I (Ph) 22.24 FP Zugsfuhrer Johann (Jánosz) Riszticz a pozorovetel Leutnant Werner Genz.

11.7.1916 ráno letecký souboj mezi ruským Farmanem a posádkou Albatrosu B.I (Ph) 22.26 FP Zugsfuhrer Johann (Jánosz) Riszticz a pozorovetel Oblt. Georg Korossy.


Od 17.6.1916 přesun do Lvova.


24.6.1916 přesun na polní letiště Witków Stary.

V září 1916 Hptm. Purm a Oblt. Frank Linke-Crawford byl na vlastní žádost zařazen do pilotního výcviku k Fliegerersatztruppe. Kterému?

od listopadu 1916

K jednotce přišel Albin Heidl (rodák z Prachomet, okres Město Teplá), český Němec.

V červnu 1917 jednotka dostala první kus jednomístné stíhačky Albatros D.II (Oef.) 53.03 a později 53.08.

Postupně jednotka přebírala letouny Hansa-Brandenburg B.I série 05 z Německa a licenční Hansa-Brandenburg C.I (Ph) série 26.

Od 10.6.1917 nový velitel Flik 22.

Kerenského ofenzíva od 1.7. do 19.7.1917. helo6608.jpg (142326 bytes)

Od července 1917 přejmenována na Flik 22D.

4.8.1917 Albin Heidl obdržel Feldpilota.

22.8.1917 Albin Heidl  získal první vítězství, kdy s pozorovatelem Lt. Josef Hienke, rodák z Kamenického Šenova), sestřelili ruský Nieuport. Později přešel do Flik 60J.

helo6424.jpg (194844 bytes) Letoun Albatros D. III (Oef.) 53.47 byl používán i Flik 27D v Haliči.

V srpnu 1917 přesun z východohaličského letiště Kolomea (dnes Kolomyja) do bukovinské Sadagury (dnes Sadgora).

Poslední všeobecný útok Centrálních mocností na Rusko proběhl až v únoru 1918, který byl ukončen Brestlitevským mírem v březnu 1918helo6609.png (84462 bytes)


24.10.1917 až 18.11.1917 bitva u Caporetta. Posun fronty 100 km na západ k řece Piavě. helo6618.jpg (226282 bytes)


Letiště Corbolone (Italové ho označovali jako Stradatta) v Itálii.

22.2.1918 se po závadě na motoru po vzletu zřítil Stabsfeldwebel František Procházka s pozorovatelem Lt. Viktorem Stuzzi na letounu Lloyd C.V 46.05. Pumy na palubě nevybuchnou.

Flik 22K.

helo6416.jpg (235144 bytes) Noční bombardér Hansa-Brandenburg C.I (U)  369.18 v plátěném hangáru.

od konce července 1918

11.8.1918 Camel od britské No. 66 Squadron RAF sestřelil průzkumný Aviatik (Berg) C.I  37.56. Pilot Jindřich Brejla a pozorovatel Mirko Dostál po zajetí vstoupili do čs. legií. Jim jediným Italové umožnili přeškolení na svoji techniku. Dne 11.1.1919 přiletěli do Prahy-Vysočan.

31.8.1918 britský stíhač Captain Sidney Joseph "Jack" Cottle helo7225.jpg (135751 bytes) na Sopwith F.1 Camel D8237 helo7224.jpg (369473 bytes) od No. 45 Squadron RAF poškodil průzkumný UFAG C.I 161.107 pilota Stabsfeldwebel Františka Procházky. Zraněný pozorovatel Lt. i.d R. Emil Bauer druhý den zemřel v nemocnici. Cottle nesestřelil Procházku jen proto, že mu došlo střelivo, které předtím využil na sestřelení Oblt. i.d.R. Josefa Pürera v letounu Albatros D.III (Oef) 153.234 a Stabsfeldwebel Otto Förstera na 253.03, který přežil a byl zajat, oba od Flik 3/J.

12.9.1918 první seskoky padáky Oister-Tubus-Fallschirm z dvoumístného letounu UFAG C.I 161.94, kterému selhalo řízení. Pilot Lt. Eduard Rybczynski se zabil. Pozorovatel Lt. i.d.Res. Fp. Franz Sedlmaier (od Břeclavi) se zachránil.

 

Odkazy: Jiří Rajlich, Důstojník Haškova Regimentu, V pekle nebeských výšin, Kapitán Ludvík Purm (1885-1953), Svět křídel 2019