Letouny Messerschmitt Bf 108 u nás a co se podařilo po válce využít

21.11.2023

13.6.1934 zalétán Bf 108 s motorem Hirth HM 8 U o výkonu 165 kW.

 


1938

---------- 30.9.1938 prezident Beneš zlomil národu páteř ----------


1939


1940


1941


1942


1943


1944

Na konci října 1944 Fw. Franz Gapp  - nositel vysokého vyznamenání - Rytířský kříž Železného kříže Ritterkreuz des Eisernen Kreuzes (18.9.1943, jeden z celkem 7 313) od 8./KG 6 už byl na letišti v Praze-Ruzyni, kde 28.10.1944 zahájil lety na kurýrních strojích jednotky. Šlo pravděpodobně o seznamovací lety s okolím základny pro další potřeby útvaru. Při této činnosti využíval Fw 44 "BE+LA", Go 145 "3E+CX" nebo Bf 108 "TG+LC". Vše to byly stroje útvaru KG 6, které si ponechal i po odevzdání bombardovací operační techniky. Zdroj. Zdroj.


1945

Převoz poškozených letounů přes Mirovické náměstí (okres Písek). Trup Bü 181 "6Q+EA" od Stab/SG 151 z Pardubic, který u blízkých Zalužan (okres Příbram) nouzově přistál 29.1.945.

Od 16.3.1945 byla na letišti Pardubice spojovací Verbindungstaffel/VIII. Fliegerkorps s letouny Fi 156 C, Bf 108, W 34 a He 111. Velitelství VIII. Fliegerkorps bylo v Heřmanově Městci. Velitelství VIII. Fliegerkorps bylo v Heřmanově Městci.

25.3.1945 od 11.40 do 13.20 hod. nálet bombardérů od 5th BW, 15th USAAF z Itálie na Kbely a Letňany. VHÚ. Video. Tovární letiště v Letňanech bombardovalo 97 B‑24 od 55th BW s použitím 21 tisíc speciálních 20lb fragmentačních bomb M41 určených proti zaparkovaným letadlům. Němci přiznávají, opět mimo jiné, 11 zničených a 52 poškozených Bf 109 ve Kbelích. Je možné, že německé záznamy, byť jsou uvedeny jako „Prag-Gbell“, zahrnují zničené a poškozené Messerschmitty z Letňan. Celkově německý záznam o škodách po bombardování obou základen zahrnoval úplné zničení 11 kusů Bf 109, 4 Bf 110, 1 Bf 108, 5 He 177, 6 Ju 88, 2 Ju 52, 1 Si 204 a poškození 40 kusů Bf 110, 13 Ju 88, 52 Bf 109, 3 Si 204, 1 Fw 190, 1 Me 410, 2 He 177, 1 He 111, 1 Fw 58. Útok je zaznamenán jako „Teppich“, tedy kobercové bombardování.

Od 24.4.1945 v Chrudimi byla dislokována Flugbereitschaft/VIII. Fliegerkorps s letouny Ar 79, Bf 108, Fi 156, He 111, Ju 52, Kl 35, W 34. Velitelství bylo v Heřmanově Městci.

2.5.1945 na letišti ve Vysokém Mýtě. Kluzák DFS 230, letoun Bf 108 a dva letouny Bü 181 od SG 10. . Zdroj.

------ 8.5.1945 v 23.01 hod SEČ (u nás 9.5.1945 v 0.01 hod. SELČ) bezpodmínečná kapitulace Německa -----

Vysoké Mýto.

České Budějovice. Bf 108 Taifun "S3+YA" od Stab/SG 10 .

Liberec.

13.9.1945 vojáci přidělili typu kód D 10.

Letoun létal u Letecké dopravní skupiny


1946

Od 1.4.1946 Letecký dopravní pluk a s trupovým kódem "D-55" z Ruzyně.

18.6.1946 zahájen provoz ve Kbelích.

Kdy a kde?


1947

K 15.1.1947 bylo u pluku evidováno: sedm letounů D 7, šest letounů C 47, dva letouny Anson, dva letouny D 10 a šest letounů C 8.

 

Sloužily tři letouny:

výr. č. 831 "D-53"

výr. č. 2104 "D-54"

výr. č. 5127 "D-55" D 10.3.

K 12.3.1947 bylo u pluku evidováno: dva letouny C 1, jeden letoun C 5, sedm letounů D 7, sedm letounů C 47, tři letouny D 10 a pět letounů C 8.

22.4.1947 na letišti Malacky nouzové přistání K 7O.3 (nebo ještě D 10.3?) "D-55". Pilot škpt. Ryba, cestující brig. generál Hanuš a brig. generál Kubita.

V roce 1947 vojáci přidělili typu kód K 70.


1948

---------- 25.2.1948 prezident Beneš dokončil předání moci komunistům ----------

K 15.3.1948 bylo u pluku evidováno: deset letounů D 47, osm letounů D 52, dva letouny Anson, dva letouny K 70, jeden letoun C 30, ostatní nespecifikovány.

K 1.7.1948 bylo u pluku evidováno: deset letounů D 47, osm letounů D 52, letoun Anson, dva letouny K 70, jeden letoun C 30, ostatní nespecifikovány.

Na podzim roku 1948 byl BAK 01 po částečných zkouškách v Liberci přesunut na letiště Žatec. Zde na něm mjr. Červenka v rámci záletů opravdu vytvořil světový rekord v tehdejší kategorii H, výkonem 252 km/h. Podvozek byl z Bf 108. Muzeum.


1949


1950

--------- 25.6.1950 komunisti přepadli Jižní Koreu ----------