Dar na provoz webu můžete poslat na účet 2000606220 / 2010.

Letecká rota 4

Letka 4

27.08.2020

27.12.1921-1926.

Od 1.1.1924 zavedeny plukovní znaky. Letecký pluk 1 .

1.1.1924 ve Kbelích vznikla Letecká rota 4. Podléhala Leteckému praporu I/1 .


5.4.1924 se přestěhovala do Milovic.

Kdy?

15.4.1924 byl Jaroslav Lonek od Letecké roty 71 přemístěn k Letecké rotě 4

4.5.1924 se přejmenovala na Letku 4. Podřízena Letecké peruti I/1 .

4.5.1924 Zdrcená parta mechaniků před zkouškami v Milovicích .


26.9.1924 se přestěhovala do Kbel.

V říjnu 1924 měla ve výzbroji osm Aero A 15 a dva letouny Aero A 12.

23.8.1926 po 10. hod. se u obce Sviny (okres Tábor) zřítil letoun Aero A 12.32 leteckého detachementu Leteckého pluku 1, umístěného po dobu závěrečných cvičení u 5. pěší divise v Jindřichově Hradci. Pilot čet. asp. Michal Kopaczik  a pozorovatel por. Josef Holoubek od vozat. pr. 4, přidělený k LP 1 zahynuli. Letoun během ostré zatáčky za silného větru ztratil rychlost a přešel do vývrtky, kterou pilot nevybral.

, , od 12.1926.

5.9.1929 v 12.05 hod se srazily letouny Aero Ab 111.86 od Letky 4 a Avia B 21.94 od Letky 34 startující z Dlouhé Lhoty (okres Příbram). Četař Pekárek Josef (B 21.94) a pilot četař Böll Jaroslav a pozorovatel npor. Selnar Antonín (Ab 111.86) zahynuli. Pomníky.

1.10.1929 se přejmenovala na Letku 1.


 


Od října 1929 měl Letecký pluk 1 barevný plukovní znak .

1.12.1929 ve Kbelích vznikla Letka 4, E. Podléhala Druhé peruti leteckého pluku 1 .

13.3. 1931 nehoda vojenského letounu Aero Ap 32.45 ve Strakonicích. Posádka letounu četař polní pilot letec Jindřich Weinschner a pozorovatel četař aspirant František Urban zahynuli. Podrobnosti

, , .

9.11.1932 u obce Přibyslavice (okres Brno-venkov) se zabil pilot čet. Antonín Hospodka a pozorovatel por. Kudrna v letounu Aero APb 32.84 asi od Letky 4. Havarovali v mlze při návratu z Malacek do Prahy. Podrobnosti. Letecká badatelna.


V dubnu 1933 přesun do Milovic.


V srpnu 1934 přesun do Chebu. Podléhala Leteckému pluku 1 .

helo5802.JPG (76349 bytes) Nehoda Š 328 "E2". Pavel Zeleňák.

Š 328v "E7" vlečná helo6174.jpg (240024 bytes).

21.6.1936 byl předsedou Pošumavského aeroklubu Klatovy panem ministrem národní obrany Františkem Machníkem slavnostně otevřen vlastní klubový stánek, tj. hangár se správní budovou. 

Š 328v "E6

27.10.1936 návštěva plzeňského div. gen. Šípka v doprovodu vyšších velitelů v Z.A. helo8937.jpg (38870 bytes), helo8938.jpg (46000 bytes), v prvním hangáru letiště Plzeň I. byl vojenský letoun Š 328 helo8939.jpg (29932 bytes).

26.7.1937 nouzové přistání letounu Letov Š 328.82 u obce Schönbach v Německu, při pokusu o start havárie, pilot svob. K. Horáček a poz. svob.asp. B. Karbus zraněni, letoun zrušen. 


V lednu 1938 přesun na letiště Plzeň II.

K 31.1.1938 z Chebu se přesunula Letka 4. Na ještě nedobudované ploše stály jeden zděný hangár, meteostanice, několik celtových hangárů a na protější straně v Zátiší kasárna pro letecký personál. Velitelem Letky 4 a zároveň velitelem letiště byl kpt. polní pozorovatel letec Jan Bílek. Jako piloti v ní sloužili ze ZA četaři délesloužící Jiří Fína, Han Ircing (Irving) a František Marek, desátník Otakar Egermaier, scobodníci Josef Březina, Rudolf Komorous, Jaroslav Mašek, pilot letec Karel Schneiberk a jako mechanik četař délesloužící Jaroslav Slapnička. V září 1938 byl k letce převelen por. Oldřich Hořejší.


14.9.1938 přelet na letiště Borek. Velitel kpt. let. Jan Bílek.

24.9.1938 byla Letka 4 zařazena do stavu Mobilisačního tělesa 601 jako mobilizovaný útvar 601-A-4. Vznikla Letka 4. Krycí jméno Bohdan. Velitel kpt. let. Jan Bílek, 12 x Š.328. 

Od 27.9.1938 podléhala veliteli Velitelství letectva I. armády.

Velitelství I. armády podléhaly i jednotky letectva, v jejichž čele stál brigádní generál Karel Janoušek.

Jednotky přidělené pozemním formacím
 
Skupina bojového letectva I. armády
Obvod teritoriální obrany proti letadlům "A" (formace podřízená letectvu I. armády, ale s hlavním určením k protiletecké obraně Prahy).

---------- 30.9.1938 prezident Beneš zlomil národu páteř ----------


22.10.1938 Letka 4 se přesunula do Kbel, kde byla ihned demobilizovaná.

9.1.1939 se zabil des. asp. Josef Holsta. Zahynul při havárii na poli u Kbel. Může se jednat o stejnou havárii, při které zahynul i pilot Rudolf Komorous, dosud to však nebylo prokázáno.